Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov, predkladajú na prerokovanie poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Petra Krištúfková, Boris Kollár, Jozef Šimko a Igor Kašper na základe spolupráce s Generálnou prokuratúrou Slovenskej republiky.
Cieľom navrhovanej právnej úpravy je predovšetkým upraviť trestnú zodpovednosť fyzických osôb, ktoré usmrtia spoločenské zviera psa a mačku za účelom ich ďalšieho spracovania a získania produktov z nich, najmä mäsa, masti, kože, kožušiny a pod., a to v prípadoch, kedy neboli splnené zákonné dôvody k usmrteniu zvieraťa podľa § 22 ods. 5 zákona č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších predpisov.
Tento návrh reaguje na zistenia orgánov činných v trestnom konaní, kedy v súčasnosti právna úprava Trestného zákona síce umožňuje trestne stíhať páchateľa za týranie, resp. utýranie zvieraťa, nerieši však prípady, kedy páchateľ s protiprávne usmrteným spoločenským zvieraťom (psom a mačkou) ďalej nakladá, a to na účely spracovania jeho ostatkov. Takéto konanie je nežiadúci jav, ktorý musí byť eliminovaný, no v súčasnosti ho z trestnoprávneho hľadiska nie je možné, bez splnenia ďalších znakov skutkovej podstaty, podradiť pod trestný čin Týrania zvierat v zmysle ust. § 305a Trestného zákona. Takéto konanie sa posudzuje „len“ ako podozrenie z priestupku podľa § 48 ods. 5 písm. p) zákona č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších predpisov z porušenia zákazu týrania zvieraťa v zmysle § 22 ods. 2 tohto zákona, čo nie je možné považovať za stav postačujúci.
Napriek tomu, že takéto konanie páchateľov bolo doposiaľ orgánmi činnými v trestnom konaní zaznamenané len na psoch, ochranu v postavení spoločenského zvieraťa je potrebné poskytovať aj mačkám, na čo nadväzuje doplnenie definície „spoločenské zviera“ v tomto návrhu novely Trestného zákona, ktorým sa rozumie pes a mačka.
Na základe vyššie uvedeného sa preto navrhuje doplniť do Trestného zákona nová skutková podstata trestného činu „Usmrtenie spoločenského zvieraťa bez primeraného dôvodu“ (ako § 305aa), ktoré reflektuje práve na situáciu, kedy je spoločenské zviera, ktorým sa rozumie pes alebo mačka, bez primeraného dôvodu usmrtené za účelom jeho ďalšieho spracovania alebo získania produktov z neho, pričom primerané dôvody na usmrtenie zvieraťa ustanovuje § 22 ods. 5 zákona č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších predpisov.
Predmetný návrh zákona v jeho ďalšej časti reaguje aj na potrebu zabezpečenia zvýšenej trestnoprávnej ochrany zvierat, ktoré používané na liečebné, športové alebo rekreačné účely. Odhliadnuc od toho, že v právnom poriadku Slovenskej republiky zviera postavenie živého tvora, ktorý je schopný vnímať vlastnými zmyslami, vyššiu právnu ochranu je mu dôvodné poskytovať najmä vtedy, ak plní také úlohy, ktoré slúžia na duševný rozvoj človeka. Z praxe možno poukázať na aktivity, kde sa ľudia v súčinnosti so zvieraťom, najmä psom, mačkou, či koňom, venujú rôznym aktivitám, napr. hipoterapii, felinoterapii, agroturistike a pod.
Majúc na zreteli túto skutočnosť sa preto navrhuje doplniť do ust. § 305a ods. 2 písm. c) Trestného zákona, v rámci kvalifikačných pojmov, aj znak spáchania činu na zvierati
používanom na liečebné, športové alebo rekreačné účely, nakoľko je zrejmý záujem spoločnosti na zvýšenej ochrane zvierat využívaných na tieto konkrétne účely, a to pred ich prípadným týraním, resp. utýraním.
Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, vplyv na podnikateľské prostredie, vplyv na životné prostredie, vplyv na informatizáciu spoločnosti a ani vplyv na služby verejnej správy pre občana. Naopak sa detekuje pozitívny vplyv na zaistenie ochrany zraniteľných tvorov, ktoré sú pre plnohodnotný život človeka veľkým prínosom.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B.Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1:
Navrhuje sa zvýšiť trestnoprávnu ochranu zvierat, ktoré používané na liečebné, športové alebo rekreačné účely, a to doplnením kvalifikovanej skutkovej podstaty trestného činu týrania zvierat podľa § 305a Trestného zákona o nové znenie uvedené v § 305a ods. 2 písm. c).
Niektoré druhy zvierat, najmä psy, kone a mačky používané na liečebné, športové alebo rekreačné účely. Ide o aktivity nazývané aj agility, napríklad dogtrekking, psie záprahy, dostihy chrtov/koní, agroturistické jazdenie na koňoch. Niektoré druhy zvierat úspešne používané aj na liečebné účely - hypoterapia, felinoterapia, animoterapia a pod. Ide o činnosti časovo, odborne i finančne náročné; na ich výkon musia mať zvieratá špeciálnu prípravu. Preto sa navrhuje zvýšiť trestnoprávnu ochranu zvierat, ktoré používané na liečebné, športové alebo rekreačné účely.
K bodu 2:
Navrhovaná právna úprava ustanovená v § 305aa je novou skutkovou podstatou trestného činu usmrtenia spoločenského zvieraťa bez primeraného dôvodu.
Účelom navrhovanej právnej úpravy je zvýšiť ochranu spoločenských zvierat psov a mačiek 305d ods. 2 navrhovanej právnej úpravy) - pred usmrtením bez primeraného dôvodu ustanoveného osobitným zákonom.
Primeraný dôvod na usmrtenie zvieraťa ustanovuje § 22 ods. 5 zákona č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti, podľa ktorého „Primeraným dôvodom na usmrtenie zvieraťa je
a)prípad nutnej obrany a krajnej núdze,
b)usmrtenie hospodárskeho zvieraťa využívaného na získavanie produktu živočíšneho pôvodu alebo živočíšnych vedľajších produktov,
c)usmrtenie zvieraťa v schválenom postupe,
d)bezbolestné usmrtenie zvieraťa z dôvodu jeho nevyliečiteľnej choroby, závažného alebo rozsiahleho poranenia alebo z dôvodu jeho veku, ak je jeho ďalšie prežívanie spojené s nepretržitou bolesťou alebo utrpením; bezbolestné usmrtenie zvieraťa po predchádzajúcom zbavení vedomia môže vykonať len veterinárny lekár okrem skončenia utrpenia zvieraťa v naliehavých prípadoch, ak nemožno rýchlo zabezpečiť pomoc veterinárneho lekára,
e)usmrtenie zvieraťa pri eradikácii, kontrole, prevencii a diagnostike chorôb, deratizácii a dezinsekcii,
f)usmrtenie nechceného zvieraťa veterinárnym lekárom, ak pre zviera nie je možné zabezpečiť náhradnú starostlivosť; to neplatí pre služobné zviera a hospodárske zviera,
g)ulovenie zvieraťa povoleným spôsobom106) alebo z dôvodu podľa osobitného predpisu,106d)
h)usmrtenie invázneho nepôvodného druhu zvieraťa106a) podľa osobitného predpisu.106b)“.
Z hľadiska subjektívnej stránky sa vyžaduje úmyselné zavinenie 15 Trestného zákona).
Objektívna stránka skutkovej podstaty trestného činu podľa § 305aa spočíva
a)v usmrtení spoločenského zvieraťa bez primeraného dôvodu,
b)vo výrobe produktu živočíšneho pôvodu alebo živočíšneho vedľajšieho produktu zo spoločenského zvieraťa,
c)v obchodovaní s produktmi živočíšneho pôvodu alebo živočíšnymi vedľajšími produktmi zo spoločenského zvieraťa,
d)v scudzení (napríklad zámena, darovanie) produktov živočíšneho pôvodu alebo živočíšnych vedľajších produktov zo spoločenského zvieraťa.
K bodu 3:
Navrhovaná právna úprava súvisí s navrhovaným znením § 305a ods. 2 písm. c), účelom ktorého je zvýšiť trestnoprávnu ochranu zvierat používaných na liečebné, športové alebo rekreačné účely, a to tak, aby právna úprava ustanovená v § 305a 305c sa vzťahovala aj na koňovité zvieratá.
Z tohto dôvodu sa navrhuje doplniť do spoločného ustanovenia § 305d, ktoré vymedzuje zvieratá na účely § 305a až 305c, aj koňovité zviera.
K bodu 4:
Navrhovaná právna úprava súvisí s navrhovaným znením § 305aa, účelom ktorého je zvýšiť ochranu spoločenských zvierat psov a mačiek - pred usmrtením bez primeraného dôvodu ustanoveného osobitným zákonom.
Z tohto dôvodu sa navrhuje doterajší text spoločného ustanovenia § 305d, ktoré vymedzuje zvieratá na účely § 305a 305c, označiť ako odsek 1 a toto ustanovenie doplniť o nový odsek 2, ktorý na účely novej skutkovej podstaty trestného činu usmrtenia spoločenského zvieraťa bez primeraného dôvodu podľa § 305aa ustanoví psa a mačku.
K čl. II
Navrhuje sa, aby tento zákon nadobudol účinnosť 1. mája 2023.