Podpora zamestnancov štátnych príslušníkov tretích krajín, občanov so zdr. postihnutím
Národná stratégia európskeho integrovaného riadenia hraníc na roky 2023 - 2026
Zabezpečenie bezpečnosti, pravidelnosti, kvality a ceny dodávok plynu pre domácnosti
Poskytnutie ubytovania odídencovi v súvislosti so situáciou na Ukrajine
Dotácie v súvislosti s prílevom cudzincov
Celkové vplyvy opatrení voči NPC
Celkové vplyvy opatrení voči NPC (% HDP)
Vplyvy legislatívnych zmien sú čerpané z oficiálnych dokumentov (výstupy Výboru pre daňové prognózy, doložky vplyvov) a podkladov poskytnutých MF SR, pričom sú vyjadrené voči vývoju verejných financií za predpokladu nezmenených politík (NPC scenár).
Výpočet limitu verejných výdavkov
Pri stanovení hodnoty plánovaného štrukturálneho salda, ktoré je východiskom pre výpočet limitu verejných výdavkov, sa berie do úvahy (Tab 6):
1.miera rizika dlhodobej udržateľnosti verejných financií,
2.niektoré sankcie dlhovej brzdy a
3.odhadované vplyvy zmien v dlhodobej udržateľnosti vyvolané legislatívnymi zmenami schválenými národnou radou, ktoré nie sú zahrnuté v základnom scenári.
Riziká spojené s dlhodobou udržateľnosťou sú na základe základného scenára vysoké, čo znamená, že pre rok 2023 platí požiadavka na zlepšenie štrukturálneho salda voči základnému scenáru o 0,5 % HDP. Pri splnení tohto požadovaného zlepšenia a zohľadnení vplyvov legislatívnych zmien ovplyvňujúcich dlhodobú udržateľnosť (Tab 4 a 5) by sa riziká znížili do stredného pásma, pričom aj v tomto prípade platí pre roky 2024 a 2025 požiadavka na zlepšenie štrukturálneho salda o 0,5 % HDP11.
Hrubý dlh za rok 2021 bol nad najvyšším sankčným pásmom, ale z dôvodu 24 mesačnej výnimky od schválenia programového vyhlásenia novej vlády sa prísnejšie sankcie dlhovej brzdy neuplatňujú a platia len sankcie druhého sankčného pásma (predloženie zdôvodnenia nárastu dlhu a návrhu opatrení na zníženie dlhu vládou na rokovanie NR SR a zmrazenie platov členov vlády). Tieto sankcie však neovplyvňujú12 výpočet plánovaného štrukturálneho salda. Prípadné sankcie spojené s výškou hrubého dlhu za rok 2022, ktoré by boli relevantné pre prípravu rozpočtu na rok 2024, ešte v súčasnosti nie je možné určiť, a preto sa do výpočtu plánovaného štrukturálneho salda nezohľadňujú.
V priebehu roku 2022 došlo aj k schváleniu legislatívnych zmien ovplyvňujúcich dlhodobú udržateľnosť verejných financií pričom ich vplyvy sa zahŕňajú nad rámec základného scenára. Konkrétne ide o zmeny v priebežnom pilieri dôchodkového systému a zmeny v peňažných príspevkoch
11 Zákon nerozlišuje medzi vysokými a strednými rizikami spojenými s dlhodobou udržateľnosťou pri stanovení požiadaviek na zlepšenie štrukturálneho salda voči základnému scenáru (v oboch prípadoch je požiadavka vo výške 0,5 % HDP).12 V zmysle zákona sa zohľadňuje iba požiadavka na zostavenie návrhu rozpočtu s nerastúcimi výdavkami (uplatňuje sa pri prekročení 3. sankčného pásma) a vyrovnaného rozpočtu verejnej správy (uplatňuje sa pri prekročení 4. sankčného pásma). Dôvodom je to, že tieto sankcie obsahujú numerické pravidlo, ktoré je možné aplikovať pri výpočte limitu. Ostatné sankcie dlhovej brzdy nie sú numericky stanovené alebo sa týkajú len úzkeho okruhu výdavkov prípadne výdavkov, ktoré nespadajú pod limit.