DÔVODOVÁ SPRÁVA Všeobecná časť
Obmedzenie platieb v hotovosti bolo zavedené 1. januára 2013 zákonom č. 394/2012 Z. z. o obmedzení platieb v hotovosti na základe schváleného Akčného plánu boja proti daňovým podvodom na roky 2012 – 2016, v ktorom sa vymedzil podrobný harmonogram postupných krokov na prijatie účinných opatrení proti daňovým podvodom a únikom, stanovila sa zodpovednosť za ich plnenie s cieľom zabezpečiť vytvorenie nevyhnutných podmienok pre kreovanie stabilného, transparentného a spravodlivého ekonomického prostredia.
Snahou zákona o obmedzení platieb v hotovosti je, aby sa zabránilo fiktívnemu vystavovaniu príjmových a výdavkových dokladov bez reálneho toku finančných prostriedkov, „kreatívnemu účtovníctvu“ na konci účtovného/zdaňovacieho obdobia podľa toho, aký základ dane daňový subjekt vykazuje. Prijatím tohto zákona získali daňové úrady lepší prehľad o aktivitách podnikateľov a lepšie vedia koncentrovať svoju pozornosť na podozrivé operácie.
Z dôvodu sprehľadnenia vzťahov medzi fyzickými osobami navzájom a medzi podnikateľmi a fyzickými osobami nepodnikateľmi sa do okruhu osôb, na ktoré sa zákon o obmedzení platieb v hotovosti vzťahuje, zahŕňajú jednak podnikatelia (právnické osoby a fyzické osoby) a zároveň aj fyzické osoby nepodnikatelia. Dôvodom bolo napríklad stransparentnenie príjmov plynúcich z prenájmu medzi fyzickými osobami alebo pri uľahčení dokazovania napríklad na súde pri problémoch s uznaním pôžičiek medzi fyzickými osobami.
Na základe existujúcej legislatívy, poznatkov daňovej správy a poznatkov z niektorých členských štátov EÚ sa dá predpokladať, že zavedenie povinného bezhotovostného styku nad určitý limit je možné vnímať ako príspevok nielen k obmedzeniu podvodných konaní v daňovej oblasti, ale aj ako opatrenie na boj proti praniu špinavých peňazí, na boj proti korupcii a trestnej činnosti, či pri ochrane pred financovaním terorizmu.
Ministerstvo financií Slovenskej republiky na základe úlohy, ktorá vyplynula z uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 8 z 12. januára 2022 k Akčnému plánu boja proti legalizácii výnosov z trestnej činnosti, financovaniu terorizmu a financovaniu proliferácie zbraní hromadného ničenia s výhľadom do roku 2024, vypracovalo analýzu týkajúcu sa prehodnotenia limitov, existujúcich výnimiek a ukladania sankcií podľa zákona č. 394/2012 Z. z. o obmedzení platieb v hotovosti. V tejto súvislosti Ministerstvo financií Slovenskej republiky pripravilo dotazník, ktorý zaslalo všetkým ministerstvám, Národnej banke Slovenska a Finančnému riaditeľstvu SR, v ktorom požiadalo o zhodnotenie výnimiek podľa § 8 (ktoré výnimky sa pokladajú za nevyhnutné, ktoré je možné vypustiť, ďalšie návrhy zmien výnimiek), ukladanie sankcií podľa § 9 a 10 (návrhy na sprísnenie sankcií) a prehodnotenie limitov podľa § 4 zákona č. 394/2012 Z. z. o obmedzení platieb v hotovosti. Na základe odpovedí Ministerstvo financií Slovenskej republiky navrhuje zmeny v zákone č. 394/2012 Z. z. o obmedzení platieb v hotovosti.
Hlavným cieľom tohto návrhu je zúžiť výnimku v § 8 písm. h) zákona o obmedzení platieb v hotovosti, podľa ktorej v čase krízovej situácie, vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu, núdzového stavu a mimoriadnej situácie sa na platby v hotovosti nevzťahuje zákaz podľa § 4. V praxi to znamená, že už vyhlásenie mimoriadnej situácie v krajine vylúči uplatňovanie tohto zákona, a teda aj zákazu platby v hotovosti plošne. Táto výnimka v podobe, v akej je dnes, sa javí ako nadmieru benevolentná a je v rozpore s cieľom zákona o obmedzení platieb v hotovosti.