1
Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
V súvislosti so zámerom naplnenia požiadaviek zástupcov Lekárskeho odborového združenia (LOZ), ktorými sa zabezpečí stiahnutie hromadných výpovedí zo strany lekárov v ústavných zdravotníckych zariadeniach ako aj zamedzeniu nastoleného trendu poklesu záujmu o štúdium jednotlivých zdravotníckych profesií zo strany študentov, odchodu zdravotníckych pracovníkov zo systému zdravotníctva, prípadne ich presunov do iných štátov, kedy je vážne ohrozené poskytovanie aj akútnej zdravotnej starostlivosti, prípadne zníženie kvality jej poskytovania navrhovaná právna úprava stabilizuje vzniknutú situáciu, zároveň reflektuje na predmetnú skutočnosť a právnym spôsobom upravuje minimálnu výšku základnej zložky mzdy lekára a zubného lekára, ktorý v rozsahu získaného vzdelania vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere na ustanovený týždenný pracovný čas v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z. u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 písm. a) d) a g) zákona č. 578/2004 Z. z. a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4 zákona č. 578/2004 Z. z.
Zároveň táto právna úprava zvyšuje zákonom určenú základnú zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka lekára (§ 27 ods. 1 písm. a) a b) zákona č. 578/2004 Z. z.), ktorý získal odbornú spôsobilosť na výkon odborných pracovných činností (§ 33 ods. 2) a vykonáva odborné pracovné činnosti v rozsahu získaného vzdelania v zariadení podľa § 7 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z. u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 písm. a) d) a g) zákona č. 578/2004 Z. z. a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4. zákona č. 578/2004 Z. z., a to za každý odpracovaný rok súhrnne bez ohľadu na veľkosť úväzku, počas ktorého takýto zdravotnícky pracovník vykonával odborné pracovné činnosti 33 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z.), špecializované pracovné činnosti 33 ods. 5 zákona č. 578/2004 Z. z.) alebo certifikované pracovné činnosti (§33 ods. 6 zákona č. 578/2004 Z. z.) v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z., o 0,015-násobok priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa priznáva základná zložka mzdy, najviac však do výšky tridsiatich odpracovaných rokov.
Zároveň táto právna úprava zvyšuje zákonom určenú základnú zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka lekára (§ 27 ods. 1 písm. a) a b) zákona č. 578/2004 Z. z.), ktorý získal odbornú spôsobilosť na výkon špecializovaných pracovných činností (§ 33 ods. 5) v špecializačnom odbore a vykonáva špecializované pracovné činnosti v príslušnom špecializačnom odbore v zariadení podľa § 7 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z. u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 písm. a) d) a g) zákona č. 578/2004 Z. z. a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4. zákona č. 578/2004 Z. z., a to za každý odpracovaný rok súhrnne bez ohľadu na veľkosť úväzku, počas ktorého takýto zdravotnícky pracovník vykonával odborné pracovné činnosti 33 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z.), špecializované pracovné činnosti 33 ods. 5 zákona č. 578/2004 Z. z.) alebo certifikované pracovné činnosti (§33 ods. 6 zákona č. 578/2004 Z. z.) v zdravotníckom zariadení podľa § 7
2
ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z., o 0,025-násobok priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa priznáva základná zložka mzdy, najviac však do výšky tridsiatich odpracovaných rokov.
Zároveň táto právna úprava zvyšuje v predošlom odstavci menovaný násobok priemernej mesačnej mzdy z úrovne 0,025 od 1. januára 2025 u zdravotníckeho pracovníka lekára (§ 27 ods. 1 písm. a) a b) zákona č. 578/2004 Z. z.), ktorý získal odbornú spôsobilosť na výkon špecializovaných pracovných činností (§ 33 ods. 5) v špecializačnom odbore a vykonáva špecializované pracovné činnosti v príslušnom špecializačnom odbore v zariadení podľa § 7 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z. u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 písm. a) d) a g) zákona č. 578/2004 Z. z. a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4. zákona č. 578/2004 Z. z., a to za každý odpracovaný rok súhrnne bez ohľadu na veľkosť úväzku, počas ktorého takýto zdravotnícky pracovník vykonával odborné pracovné činnosti 33 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z.), špecializované pracovné činnosti 33 ods. 5 zákona č. 578/2004 Z. z.) alebo certifikované pracovné činnosti (§33 ods. 6 zákona č. 578/2004 Z. z.) v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z., na 0,03-násobok priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa priznáva základná zložka mzdy, najviac však do výšky tridsiatich odpracovaných rokov.
Vzhľadom na eminentné riziko hromadných výpovedí lekárov v ústavných zdravotníckych zariadeniach od 1. decembra 2022, čím môže dôjsť ku kolapsu nemocníc vrátane poskytovania akútnej zdravotnej starostlivosti, a teda zo strany štátu nebude možné garantovať výkon ústavného práva na ochranu zdravia (čl. 40 Ústavy Slovenskej republiky a čl. 31 Listiny základných práv a slobôd), pretože nedostatok personálneho obsadenia zamedzí plneniu činností vyplývajúcich poskytovateľom zdravotnej starostlivosti zo všeobecne záväzných právnych predpisov, ako aj vzhľadom na potrebu urýchlenej stabilizácie personálneho zabezpečenia ústavných zdravotníckych zariadení, sa navrhuje účinnosť zákona dňom 31. decembra 2022, okrem článku I, ktorý nadobudne účinnosť 1. januára 2023.
Navrhovaná právna úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona nemá vplyv na životné prostredie, vplyv na informatizáciu spoločnosti, vplyv na služby verejnej správy pre občana a ani vplyv na podnikateľské prostredie. Zároveň uvedený návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a pozitívne sociálne vplyvy.
3
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 341/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
december 2022
2.Definovanie problému
Dlhodobo pretrvávajúci stav nedostatku lekárov a iných zdravotníckych pracovníkov v ústavných zdravotníckych zariadeniach a bezprostredne hroziaca krízová situácia v súvislosti s hromadnými výpoveďami 2100 lekárov z nemocníc od 1.12.2022. Tak dlhodobý ako aj akútny problém ohrozujú udržateľnosť poskytovania zdravotnej starostlivosti ako ústavného práva.
Pokračovanie status quo bude viesť k pokračujúcemu trendu poklesu záujmu o štúdium jednotlivých zdravotníckych profesií zo strany študentov, odchodu zdravotníckych pracovníkov zo systému zdravotníctva, prípadne ich presunov do iných štátov, ohrozené poskytovanie zdravotnej starostlivosti, prípadne zníženie kvality jej poskytovania na území Slovenskej republiky. Vláda Slovenskej republiky a Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky s cieľom riešenia tejto situácie ako aj s cieľom stiahnutia hromadných výpovedí zdravotníckych pracovníkov v ústavných zdravotníckych zariadeniach predkladá na rokovanie vlády návrh zákona, ktorého zámerom je zvrátiť nastolený trend a zabezpečiť stabilizáciu ako aj nárast personálneho obsadenia ústavných zdravotníckych zariadení kvalifikovaným zdravotníckym personálom.
3.Ciele a výsledný stav
Cieľom uvedeného návrhu zákona je zvýšenie minimálnej výšky zákonom určenej základnej zložky mzdy lekárov a zubných lekárov 27 ods. 1 písm. a) a b) zákona č. 578/2004 Z. z.), ktorý v rozsahu získaného vzdelania vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z. u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 zákona č. 578/2004 Z. z. a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4 zákona č. 578/2004 Z. z., a to v takej miere, aby predmetná minimálna výška základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka bola konkurencieschopná v porovnaní s ostatnými krajinami V4, primárne s Českou republikou. Zároveň návrh zákona upravuje zvýšenie minimálnej výšky základnej zložky mzdy takéhoto zdravotníckeho pracovníka aj za odpracované roky v rozsahu stanovenom v návrhu zákona.
4.Dotknuté subjekty
Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 a § 7 ods. 3 písm. a) bod 4 zákona č. 578/2004 Z. z.
Zákonom určení zdravotnícki pracovníci lekári a zubní lekári 27 ods. 1 písm. a) a b) zákona č. 578/2004 Z. z.) v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z. u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 zákona č. 578/2004 Z. z. a u
4
poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4 zákona č. 578/2004 Z. z.
5.Alternatívne riešenia
Rokované alternatívne riešenia neboli akceptované. Alternatívne riešenie je vyhlásenie núdzového stavu a zásadné obmedzenie kvality a rozsahu poskytovanej ústavnej zdravotnej starostlivosti.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých konkrétnych ustanoveniach (paragrafy, články, body, atď.) ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ (tzv. goldplating) spolu s odôvodnením opodstatnenosti presahu.
8.Preskúmanie účelnosti
K preskúmaniu účelnosti materiálu môže dôjsť po nadobudnutí jeho účinnosti a tak stiahnutí hromadných výpovedí, a teda predpokladané preskúmanie účinnosti je preto navrhované v druhej polovici roka 2023.
Kritériom preskúmania účelnosti materiálu je najmä eliminácia rizika hromadných výpovedí zdravotníckych pracovníkov v ústavných zdravotníckych zariadeniach, ako aj zvrátenie trendu poklesu záujmu o štúdium jednotlivých zdravotníckych profesií zo strany študentov, odchodu zdravotníckych pracovníkov zo systému zdravotníctva, prípadne ich presunov do iných štátov.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
5
10.Poznámky
Predkladaný materiál negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy a pozitívne sociálne vplyvy. Predmetný materiál nemá vplyvy na podnikateľské prostredie, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, služby verejnej správy pre občana, ako aj na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
11.Kontakt na spracovateľa
Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky, Sekcia zdravia, 02/59373273.
12.Zdroje
Dopad na rozpočet VS pre roky 2023 až 2025 vytvorený Inštitútom zdravotných analýz Ministerstva zdravotníctva SR a validovaný Útvarom hodnoty za peniaze Ministerstva financií SR
Mzdové a personálne dáta SR: Mimoriadny zber dát od poskytovateľov ÚZS, Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky, Sekcia zdravia
Mzdové a personálne dáta SR: NCZI – výkazy M01 a M02
Návrh rozpočtu RVS pre roky 2023 až 2025
Mzdové a personálne dáta ČR: ÚZIS
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
6
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
r
r + 1
r + 2
r + 3
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
104 339 042
109 364 479
135 560 878
141 330 638
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
104 339 042
109 364 479
135 560 878
141 330 638
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
104 339 042
109 364 479
135 560 878
141 330 638
7
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Financovanie návrhu sa bude realizovať z rozpočtu kapitoly Ministerstva zdravotníctva SR. V čase predkladania návrhu zákona nie sú navrhované výdavky rozpočtovo kryté – nie sú súčasťou návrhu rozpočtu kapitoly VPS.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Predložený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov vychádza z potreby zabezpečenia stabilizácie počtu zdravotníckych pracovníkov v ústavných zdravotníckych zariadeniach, zvrátenia hromadných výpovedí, zvrátenia klesajúceho trendu ich počtu a potreby následného zabezpečenia nárastu personálneho obsadenia ústavných zdravotníckych zariadení kvalifikovaným zdravotníckym personálom.
V súvislosti so zámerom naplnenia požiadaviek zástupcov Lekárskeho odborového združenia (LOZ), ktorými sa zabezpečí stiahnutie hromadných výpovedí zo strany lekárov v ústavných zdravotníckych zariadeniach ako aj zamedzeniu nastoleného trendu poklesu záujmu o štúdium jednotlivých zdravotníckych profesií zo strany študentov, odchodu zdravotníckych pracovníkov zo systému zdravotníctva, prípadne ich presunov do iných štátov, kedy je vážne ohrozené poskytovanie aj akútnej zdravotnej starostlivosti, prípadne zníženie kvality jej poskytovania navrhovaná právna úprava stabilizuje vzniknutú situáciu, zároveň reflektuje na predmetnú skutočnosť a právnym spôsobom upravuje minimálnu výšku základnej zložky mzdy lekára a zubného lekára, ktorý v rozsahu získaného vzdelania vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere na ustanovený týždenný pracovný čas v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z. u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 písm. a) d) a g) zákona č. 578/2004 Z. z. a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4 zákona č. 578/2004 Z. z.
Zároveň táto právna úprava zvyšuje zákonom určenú základnú zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka lekára 27 ods. 1 písm. a) a b) zákona č. 578/2004 Z. z.), ktorý získal odbornú spôsobilosť na výkon odborných pracovných činností 33 ods. 2) a vykonáva odborné pracovné činnosti v rozsahu získaného vzdelania v zariadení podľa § 7 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z. u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 písm. a) d) a g) zákona č. 578/2004 Z. z. a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4. zákona č. 578/2004 Z. z., a to za každý odpracovaný rok súhrnne bez ohľadu na veľkosť úväzku, počas ktorého takýto zdravotnícky pracovník vykonával odborné pracovné činnosti 33 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z.), špecializované pracovné činnosti 33 ods. 5 zákona č. 578/2004 Z. z.) alebo certifikované pracovné činnosti (§33 ods. 6 zákona č. 578/2004 Z. z.) v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z., o 0,015-násobok priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej
8
Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa priznáva základná zložka mzdy, najviac však do výšky tridsiatich odpracovaných rokov.
Zároveň táto právna úprava zvyšuje zákonom určenú základnú zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka lekára 27 ods. 1 písm. a) a b) zákona č. 578/2004 Z. z.), ktorý získal odbornú spôsobilosť na výkon špecializovaných pracovných činností 33 ods. 5) v špecializačnom odbore a vykonáva špecializované pracovné činnosti v príslušnom špecializačnom odbore v zariadení podľa § 7 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z. u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 písm. a) d) a g) zákona č. 578/2004 Z. z. a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4. zákona č. 578/2004 Z. z., a to za každý odpracovaný rok súhrnne bez ohľadu na veľkosť úväzku, počas ktorého takýto zdravotnícky pracovník vykonával odborné pracovné činnosti 33 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z.), špecializované pracovné činnosti 33 ods. 5 zákona č. 578/2004 Z. z.) alebo certifikované pracovné činnosti (§33 ods. 6 zákona č. 578/2004 Z. z.) v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z., o 0,025-násobok priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa priznáva základná zložka mzdy, najviac však do výšky tridsiatich odpracovaných rokov.
Zároveň táto právna úprava zvyšuje v predošlom odstavci menovaný násobok priemernej mesačnej mzdy z úrovne 0,025 od 1.1.2025 u zdravotníckeho pracovníka lekára 27 ods. 1 písm. a) a b) zákona č. 578/2004 Z. z.), ktorý získal odbornú spôsobilosť na výkon špecializovaných pracovných činností 33 ods. 5) v špecializačnom odbore a vykonáva špecializované pracovné činnosti v príslušnom špecializačnom odbore v zariadení podľa § 7 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z. u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 písm. a) d) a g) zákona č. 578/2004 Z. z. a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4. zákona č. 578/2004 Z. z., a to za každý odpracovaný rok súhrnne bez ohľadu na veľkosť úväzku, počas ktorého takýto zdravotnícky pracovník vykonával odborné pracovné činnosti 33 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z.), špecializované pracovné činnosti 33 ods. 5 zákona č. 578/2004 Z. z.) alebo certifikované pracovné činnosti (§33 ods. 6 zákona č. 578/2004 Z. z.) v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z., na 0,03-násobok priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa priznáva základná zložka mzdy, najviac však do výšky tridsiatich odpracovaných rokov.
Vzhľadom na eminentné riziko hromadných výpovedí lekárov v ústavných zdravotníckych zariadeniach od 1.12.2022, čím môže dôjsť ku kolapsu nemocníc vrátane poskytovania akútnej zdravotnej starostlivosti, a teda zo strany štátu nebude možné garantovať výkon ústavného práva na ochranu zdravia (čl. 40 Ústavy Slovenskej republiky a čl. 31 Listiny základných práv a slobôd), pretože nedostatok personálneho obsadenia zamedzí plneniu činností vyplývajúcich poskytovateľom zdravotnej starostlivosti zo všeobecne záväzných právnych predpisov, ako aj vzhľadom na potrebu urýchlenej stabilizácie personálneho zabezpečenia ústavných zdravotníckych zariadení, sa navrhuje účinnosť zákona dňom 1. januára 2023.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
9
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
x kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Aktuálne koeficienty po zmene zo sept. 2022 s platnosťou od 1.1.2023:
Vzdelanie a činnosť
Zdravotnícke povolania(Zákon NR SR. 578/2004 Z.z.)
Odborné
CPČ
ŠŠ
Pokročilá prax
Lekár, zubný lekár
1,4
-
2,3
-
Za rok praxe
0,01
0,01
Max rokov
20
20
Predkladaný návrh s účinnosťou od 1.1.2023:
Vzdelanie a činnosť
Zdravotnícke povolania(Zákon NR SR. 578/2004 Z.z.)
Odborné
CPČ
ŠŠ
Pokročilá prax
Lekár, zubný lekár
1,5
-
2,5
-
Za rok praxe
0,015
0,025
Max rokov
30
30
Predkladaný návrh s účinnosťou od 1.1.2025:
Vzdelanie a činnosť
Zdravotnícke povolania(Zákon NR SR. 578/2004 Z.z.)
Odborné
CPČ
ŠŠ
Pokročilá prax
Lekár, zubný lekár
1,5
-
2,5
-
Za rok praxe
0,015
0,03
Max rokov
30
30
10
Predpokladaný dopad, kvantifikácia:
Počet FTE
2023
2024
2025
Lekári: Neatest. základ
4 587
1,5
1,5
1,5
Lekári: Neatest. za rok praxe
0,015
0,015
0,015
Lakári: Neatest. max. roky praxe
30
30
30
Lekári: Atest. základ
6 080
2,5
2,5
2,5
Lekári: Atest. za rok praxe
0,025
0,025
0,03
Lakári: Atest. max. roky praxe
30
30
30
Dopad navrhovanej zmeny v mil. eur
104
109
136
11
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
12
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Bežné výdavky (600)
104 339 042
109 364 479
135 560 878
141 330 638
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
0
13
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
Príloha č. 4
14
Analýza sociálnych vplyvov
Vplyvy na hospodárenie domácností, prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám, sociálnu inklúziu, rovnosť príležitostí a rovnosť žien a mužov a vplyvy na zamestnanosť
(Ak v niektorej z hodnotených oblastí sociálnych vplyvov (bodov 4.1 4.4) nebol identifikovaný vplyv, uveďte v príslušnom riadku analýzy poznámku „Bez vplyvu.“.)
4.1 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Vedie návrh k zvýšeniu alebo zníženiu príjmov alebo výdavkov domácností?
Ktoré skupiny domácností/obyvateľstva sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
Sú medzi potenciálne ovplyvnenými skupinami skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
(V prípade vyššieho počtu hodnotených opatrení doplňte podľa potreby do tabuľky pred bod 4.2 ďalšie sekcie - 4.1.1 Pozitívny vplyv/4.1.2 Negatívny vplyv).
a)
4.1.1 Pozitívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Materiál ma pozitívny vplyv na domácnosti za podmienky, že v predmetnej domácnosti žije zdravotnícky pracovník lekár, alebo zubný lekár, ktorý v rozsahu získaného vzdelania vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4.
V uvedenom prípade sa tomuto zdravotníckemu pracovníkovi zvyšuje zákonom určená minimálna výška základnej zložky mzdy.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Zdravotnícky pracovník lekár a zubný lekár určený zákonom 27 ods. 1 písm. a) a b) zákona č. 578/2004 Z. z.), ktorý v rozsahu získaného vzdelania vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4.
c)
d)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
U osôb v ovplyvnenej skupine očakávame vplyvom zmien vyplývajúcich
z návrhu zákona oproti súčasnému stavu (v rátane novely 578/2004 prijatej v septembri 2022 s účinnosťou od 1.1.2023) priemerný nárast hrubých mesačných príjmov vo výške 696 eur v roku 2023.
Ovplyvnená skupina pozostáva z 10.755 FTE (ekvivalentov plných pracovných úväzkov) osôb.
e)
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
g)
4.1.1.1 Z toho pozitívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte pozitívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. znižovanie miery rizika chudoby, priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Bez vplyvu.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
i)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
j)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
Príloha č. 4
15
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
k)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
a)
4.1.2 Negatívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Bez vplyvu.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
c)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
d)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
e)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
g)
4.1.2.1 Z toho negatívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte negatívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. zvyšovanie miery rizika chudoby, priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Bez vplyvu.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
i)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
j)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
k)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
16
4.2 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva a vplyv na sociálnu inklúziu.
Má návrh vplyv na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám?
Popíšte hodnotené opatrenie, špecifikujte ovplyvnené skupiny obyvateľstva a charakter zmeny v prístupnosti s ohľadom na dostupnosť finančnú, geografickú, kvalitu, organizovanie a pod. Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
a)
Rozumie sa najmä na prístup k:
-sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
-kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
-pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
-zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
-zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
-k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
-bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
-doprave,
-ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
-spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
-informáciám,
-k iným právam (napr. politickým).
Bez vplyvu.
b)
návrh významný vplyv na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva alebo skupín v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby a sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv na ne. Je tento vplyv väčší ako vplyv na iné skupiny či subjekty? Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
c)
Zraniteľné skupiny alebo skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia sú napr.:
-domácnosti s nízkym príjmom (napr. žijúce iba zo sociálnych príjmov, alebo z príjmov pod hranicou rizika chudoby, alebo s príjmom pod životným minimom, alebo patriace medzi 25% domácností s najnižším príjmom),
-nezamestnaní, najmä dlhodobo nezamestnaní, mladí nezamestnaní a nezamestnaní nad 50 rokov,
-deti (0 – 17),
-mladí ľudia (18 – 25 rokov),
-starší ľudia, napr. ľudia vo veku nad 65 rokov alebo dôchodcovia,
-ľudia so zdravotným postihnutím,
-marginalizované rómske komunity
-domácnosti s 3 a viac deťmi,
-jednorodičovské domácnosti s deťmi (neúplné rodiny, ktoré tvoria najmä osamelé matky s deťmi),
-príslušníci tretích krajín, azylanti, žiadatelia o azyl,
-iné zraniteľné skupiny, ako napr. bezdomovci, ľudia opúšťajúci detské domovy alebo iné inštitucionálne zariadenia
Materiál ma pozitívny vplyv na domácnosti s 3 a viac deťmi
a jednorodičovské domácnosti s deťmi za podmienky, že v predmetnej domácnosti žije zdravotnícky pracovník lekár, alebo zubný lekár 27 ods. 1 písm. a) a b) zákona č. 578/2004 Z. z.), ktorý v rozsahu získaného vzdelania vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4.
V uvedenom prípade sa tomuto zdravotníckemu pracovníkovi zvyšuje zákonom určená minimálna výška základnej zložky mzdy.
17
4.3 Identifikujte a popíšte vplyv na rovnosť príležitostí.
Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na rovnosť žien a mužov.
a)
4.3.1 Dodržuje návrh povinnosť rovnakého zaobchádzania so skupinami alebo jednotlivcami na základe pohlavia, rasy, etnicity, náboženstva alebo viery, zdravotného postihnutia, veku, sexuálnej orientácie alebo iného statusu? Mohol by viesť k nepriamej diskriminácii niektorých skupín obyvateľstva? Ak áno, ktoré skupiny sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
b)
Bez vplyvu.
c)
4.3.2 Môže návrh viesť k zväčšovaniu nerovností medzi ženami a mužmi? Podporuje návrh rovnosť príležitostí? Má návrh odlišný vplyv na ženy a mužov? Popíšte vplyvy.
d)
Popíšte riziká návrhu, ktoré môžu viesť k zväčšovaniu nerovností:
Bez vplyvu.
e)
Popíšte pozitívne vplyvy návrhu na dosahovanie rovnosti žien a mužov, rovnosti príležitostí žien a mužov, prípadne vplyvy na ženy a mužov, ak sú odlišné:
Bez vplyvu.
f)
návrh významné vplyvy na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva? Ak áno, aké? Akým spôsobom? Zraniteľnou skupinou obyvateľstva sa rozumejú najmä ženy ohrozené viacnásobnou diskrimináciou, tehotné matky, seniorky, ženy patriace do marginalizovaných skupín obyvateľstva, migrantky, ženy a dievčatá so zdravotným postihnutím, obete násilia a pod.
Bez vplyvu.
g)
Pri identifikovaní vplyvov na rovnosť žien a mužov treba vziať do úvahy existujúce rozdiely medzi ženami a mužmi, ktoré relevantné k danej politike. Podpora rovnosti žien a mužov nespočíva len v odstraňovaní obmedzení a bariér pre plnohodnotnú účasť na ekonomickom, politickom a sociálnom živote spoločnosti ako aj rodinnom živote, ale taktiež v podpore rovnosti medzi nimi.
V ktorých oblastiach podpory rovnosti žien a mužov návrh odstraňuje prekážky a/alebo podporuje rovnosť žien a mužov? Medzi oblasti podpory rovnosti žien a mužov okrem iného patria:
-podpora slobodného výberu povolania a ekonomickej činnosti
-podpora vyrovnávania ekonomickej nezávislosti,
-zosúladenie pracovného, súkromného a rodinného života,
-podpora rovnosti príležitostí pri participácii na rozhodovaní,
-boj proti domácemu násiliu, násiliu na ženách a obchodovaniu s ľuďmi,
-podpora vnímania osobnej starostlivosti o dieťa za rovnocennú s ekonomickou činnosťou a podpora neviditeľnej práce v domácnosti ako takej,
-rešpektovanie osobných preferencií pri výbere povolania a zosúlaďovania pracovného a rodinného života.
Bez vplyvu.
18
4.4 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na zamestnanosť a na trh práce.
V prípade kladnej odpovede pripojte odôvodnenie v súlade s Metodickým postupom pre analýzu sociálnych vplyvov.
a)
Uľahčuje návrh vznik nových pracovných miest? Ak áno, ako? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.
b)
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, pre aké skupiny zamestnancov, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod.
Návrhom zákona sa predpokladá stabilizácia počtu zdravotníckych pracovníkov lekár a zubných lekárov v ústavných zdravotníckych zariadeniach, zvrátenie klesajúceho trendu ich počtu, a potreba následného zabezpečenia nárastu personálneho obsadenia ústavných zdravotníckych zariadení kvalifikovaným zdravotníckym personálom.
c)
Vedie návrh k zániku pracovných miest? Ak áno, ako a akých? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu
d)
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod. Identifikujte možné dôsledky, skupiny zamestnancov, ktoré budú viac ovplyvnené a rozsah vplyvu.
Bez vplyvu.
e)
Ovplyvňuje návrh dopyt po práci? Ak áno, ako?
f)
Dopyt po práci závisí na jednej strane na produkcii tovarov a služieb v ekonomike a na druhej strane na cene práce.
Zvýšenie zákonom určenej minimálnej výšky základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka, ktorý v rozsahu získaného vzdelania vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere na ustanovený týždenný pracovný čas v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4, môže byť motivujúcim prvkom pre návrat zdravotníckych pracovníkov do ústavných zdravotníckych zariadení nielen zo zahraničia, ale aj tých zdravotníckych pracovníkov, ktorí predtým odišli zo systému zdravotníctva a zamestnali sa v inej pracovnej oblasti v rámci Slovenska.
g)
Má návrh dosah na fungovanie trhu práce? Ak áno, aký?
h)
Týka sa makroekonomických dosahov ako je napr. participácia na trhu práce, dlhodobá nezamestnanosť, regionálne rozdiely v mierach zamestnanosti. Ponuka práce môže byť ovplyvnená rôznymi premennými napr. úrovňou miezd, inštitucionálnym nastavením (napr. zosúladenie pracovného a súkromného života alebo uľahčovanie rôznych foriem mobility).
Bez vplyvu.
i)
Má návrh špecifické negatívne dôsledky pre isté skupiny profesií, skupín zamestnancov či živnostníkov? Ak áno, aké a pre ktoré skupiny?
j)
Návrh môže ohrozovať napr. pracovníkov istých profesií favorizovaním špecifických aktivít či technológií.
Bez vplyvu.
k)
Ovplyvňuje návrh špecifické vekové skupiny zamestnancov? Ak áno, aké? Akým spôsobom?
l)
Identifikujte, či návrh môže ovplyvniť rozhodnutia zamestnancov alebo zamestnávateľov a môže byť zdrojom neskoršieho vstupu na trh práce alebo predčasného odchodu z trhu práce jednotlivcov.
Bez vplyvu.
19
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky.
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 341/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
3. Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a)nie je obsiahnutý v primárnom práve,
b) nie je obsiahnutý v sekundárnom práve,
c) nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného opatrenia je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5. doložky zlučiteľnosti.
20
D ô v o d o v á s p r á v a
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Návrh na stabilizáciu lekárov bez špecializačného štúdia vstupujúci po štúdiu do výkonu povolania v zariadeniach ústavnej zdravotnej starostlivosti alebo ambulancií záchrannej zdravotnej služby sa základný koeficient navrhuje zvýšiť zo súčasných 1,25 na 1,50 v záujme zatraktívnenia povolania a zabránenie odchodu týchto lekárov do zahraničia za atraktívnejším mzdovým ohodnotením. Týmto koeficientom sa nástupný plat lekára po štúdiu stáva konkurencie schopný krajinám V4. Zároveň lekári bez atestácie tvoria polovicu hromadných výpovedí v nemocniciach a ich absencia v systéme by predstavovala po 01. 12. 2022 vážne ohrozenie poskytovania zdravotnej starostlivosti. Návrh, ktorý bol prijatý aj zo strany predstaviteľov Lekárskeho odborového združenia (ďalej len „LOZ“).
K bodu 2
Návrh na stabilizáciu lekárov so špecializáciou, ktorí pôsobia v zariadeniach ústavnej zdravotnej starostlivosti. Týmto koeficientom sa nástupný plat lekára po štúdiu stáva konkurencie schopný krajinám V4, vrátane Českej republiky. Zároveň lekári so špecializáciou nenahraditeľný v poskytovaní komplexnej ústavnej zdravotnej starostlivosti a tvoria významnú časť z približne 2100 lekárov ktorí podali hromadné výpovede v nemocniciach a ich absencia v systéme by predstavovala po 01. 12. 2022 vážne ohrozenie poskytovania zdravotnej starostlivosti. Ide o návrh, ktorý bol prijatý aj zo strany predstaviteľov LOZ
K bodu 3
Od 01. 01. 2023 sa navrhuje zaviesť navyšovanie základných koeficientov o faktor odpracovaných rokov praxe. V prípade lekárov bez špecializácie sa navrhuje na 0,015 za rok praxe po dobu najviac 30 rokov. V prípade lekárov so špecializáciou sa navrhuje na 0,025 za rok praxe po dobu najviac 30 rokov so zámerom tento koeficient rokov praxe zvýšiť v prípade lekárov so špecializáciou na 0,03 od 01. 01. 2025. Týmto sa zabezpečí dlhodobá atraktivita povolania aj skúsených lekárov, nevyhnutných pre kvalitnú starostlivosť, ako aj vzdelávanie budúcich špecialistov.
Ďalšie úpravy legislatívno-technického charakteru nadväzujúce na zosúladenie platnej legislatívy.
K bodu 4
Ide o kompromisný návrh s cieľom dosiahnuť úroveň 0,03 násobku priemernej mzdy v národnom hospodárstve za odpracovaný rok praxe na zabezpečenie kompetitívnosti miezd lekárov na Slovensku voči okolitým krajinám a udržanie skúsených lekárov so špecializáciou v nemocniciach na Slovensku. Postupné, dvojkrokové navýšenie na 0,025, od 01. 01. 2023,
21
a následne zvýšenie na 0,03, od 01. 01. 2025, za cieľ minimalizovať dopad na verejné financie, avšak nastaviť jasné a záväzné termíny zatraktívnenie miezd lekárov na Slovensku.
K čl. II
Legislatívno-technická úprava v súvislosti s čl. I prvým bodom.
K čl. III
Vzhľadom na riziko hromadných výpovedí lekárov v ústavných zdravotníckych zariadeniach od 01. 12. 2022, čím môže dôjsť ku kolapsu nemocníc vrátane poskytovania akútnej zdravotnej starostlivosti, a teda zo strany štátu nebude možné garantovať výkon ústavného práva na ochranu zdravia (čl. 40 Ústavy Slovenskej republiky a čl. 31 Listiny základných práv a slobôd), pretože nedostatok personálneho obsadenia zamedzí plneniu činností vyplývajúcich poskytovateľom zdravotnej starostlivosti zo všeobecne záväzných právnych predpisov, ako aj vzhľadom na potrebu urýchlenej stabilizácie personálneho zabezpečenia ústavných zdravotníckych zariadení, sa navrhuje účinnosť tak, ako je to uvedené v čl. III návrhu zákona.
V Bratislave dňa 29. novembra 2022
Eduard Heger v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Vladimír Lengvarský v. r.
minister zdravotníctva
Slovenskej republiky