Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
-
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
November 2022
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Ceny elektriny na trhu v období od začiatku leta 2022 skokovo narastajú v reakcii na významný rast trhovej ceny zemného plynu, na ktorú je cena elektriny naviazaná v dôsledku uplatňovania algoritmov a metodík veľkoobchodných trhov na báze marginálnych nákladov najdrahšej výrobne elektriny, ktorou je v súčasnosti výroba zo zemného plynu. Veľkoobchodné ceny elektriny a plynu priamo ovplyvňujú tvorbu maloobchodných cien elektriny, ktoré majú dopad na domácnosti, verejný sektor a podniky. Predaj elektriny za trhové ceny vyššie ako reálne výrobné ceny umožňuje vybraným výrobcom elektriny z tzv. inframarginálnych zdrojov vrátane sprostredkovateľov generovať v súčasnej situácii vysokých cien elektriny na veľkoobchodných trhoch nadmerné príjmy.
Podľa nariadenia Rady (EÚ) 2022/1854 zo 6. októbra 2022 o núdzovom zásahu s cieľom riešiť vysoké ceny energie (ďalej len „nariadenie EÚ“) majú členské štáty povinnosť zaviesť dočasné vnútroštátne opatrenie týkajúce sa uplatňovania stropu trhových príjmov výrobcov z predaja elektriny a prerozdelenie nadmerných príjmov koncovým odberateľom elektriny. Príslušné články nariadenia sa uplatňujú od 1. decembra 2022 do 30. júna 2023.
V dôsledku rastu trhových cien elektriny a plynu hrozí významné a skokové zvýšenie ceny za regulované činnosti v tepelnej energetike na rok 2023.
Nariadením Rady (EÚ) 2022/879 z 3. júna 2022 ktorým sa mení nariadenie (EÚ) č. 833/2014 o reštriktívnych opatreniach s ohľadom na konanie Ruska, ktorým destabilizuje situáciu na Ukrajine (ďalej len „nariadenie o sankciách“) boli zavedené medzinárodné sankcie na nákup, dovoz alebo prepravu ropy a ropných výrobkov z Ruska do EÚ. Nariadením o sankciách bola udelená výnimka na ropu dodávanú z Ruska do členských štátov ropovodom, čo je aj prípad SR, na ropné výrobky z ruskej ropy vyvážané do ČR do 5 .decembra 2023 a stanovená povinnosť podávania správ o množstvách ropy a ropných výrobkov, spadajúcich pod udelené výnimky.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Cieľom návrhu zákona (čl. I, II a III) je prostredníctvom doplnenia zákona č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov zavedenie dočasného odvodu z nadmerných príjmov vybraných účastníkov trhu s elektrinou v zmysle uvedeného priamo uplatniteľného nariadenia a zabezpečiť vykonávanie povinností stanovených článkom 3m nariadenia o sankciách, týkajúcich sa uvalených sankcií na ruskú ropu dodanú do SR ropovodom a ropné výrobky vyrobené z tejto ropy, alebo ich ďalší predaj do iných členských štátov alebo do tretích krajín. Návrhom zákona sa zavádza povinnosť označovania ruskej
ropy dodanej do SR ropovodom a ropných výrobkov vyrobených z takejto ropy ako aj povinnosť vedenia evidencie nakladania s takto označenými výrobkami.
Návrh zákona (čl. IV) precizuje a dopĺňa niektoré ustanovenia zákona č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov v oblasti uplatňovania cenovej regulácie v regulovaných činnostiach, najmä ustanovuje limit pre medziročné zvýšenie ceny za regulované činnosti v tepelnej energetike v porovnaní s cenou naposledy schválenou alebo určenou úradom regulovanému subjektu v cenovom konaní.
Návrh zákona (čl. V) rozširuje použitie ustanovení zákona č. 71/2013 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky v znení neskorších o poskytovanie dotácií na pokrytie dodatočných nákladov v dôsledku zvýšenia cien tepla, plynu a elektriny.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Účastníci trhu s elektrinou a plynom (platcovia dočasného odvodu najmä výrobcovia elektriny z vybraných zdrojov podľa článku 7 odsek 1 nariadenia a priamo alebo nepriamo prepojené osoby), Úrad pre reguláciu sieťových odvetví, Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky, orgány Finančnej správy SR (Daňový úrad a Finančné riaditeľstvo), Slovenská obchodná inšpekcia.
Obchodné spoločnosti, ktoré sa zaoberajú výrobou, spracovaním, prepravou, predajom a distribúciou ropy a ropných výrobkov, petrochemickou výrobou a distribúciou iných palív a pohonných látok.
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
Článkom I návrhu zákona sa implementujú priamo uplatniteľné nariadenia EÚ, a preto nie k dispozícii žiadne alternatívne riešenia. V prípade, že by nebol návrh zákona predložený a prijatý, nebolo by možné zabezpečiť výber a prerozdelenie dočasného odvodu, ktorého zavedenie v členskom štáte vyplýva z priamo uplatniteľného nariadenia a nebol by prijatý nástroj na zabezpečenie dodržiavania nariadenia o sankciách, čo by mohlo viesť EK k prehodnoteniu udelených výnimiek.
K článku II a III aktuálne nie k dispozícii žiadne alternatívne riešenia. V prípade, že by nebol predložený materiál, ceny elektriny pre koncových odberateľov by zaznamenali skokový nárast.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
Predpokladá sa prijatie vykonávacieho predpisu (formou nariadenia vlády SR alebo vyhlášky), ktorým sa stanovia podrobnosti výpočtu nadmerného príjmu, jeho výberu, platby a vyúčtovania a vykonávacieho predpisu (formou vyhlášky), ktorým sa stanovia podrobnosti o označovaní ropy a ropných výrobkov podliehajúcich sankciám, o vedení hmotnostnej bilancie a o oznamovaní niektorých údajov.
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých konkrétnych ustanoveniach (paragrafy, články, body, atď.) ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ (tzv. goldplating) spolu s odôvodnením opodstatnenosti presahu.
Predkladaný materiál (návrh zákona) predstavuje aplikáciu priamo uplatniteľných nariadení bez možnosti voľby. Predkladaným materiálom sa zabezpečuje súlad slovenského právneho poriadku s príslušnými ustanoveniami nariadení EÚ a implementujú sa uvedené nariadenia.
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Účinnosť predkladaného materiálu (čl. I, II a III) bude možné vyhodnotiť najskôr po uplynutí príslušného odvodového obdobia (od 1. decembra 2022 do 31. decembra 2023). Účelnosť by nemala byť predmetom vyhodnotenia nakoľko zavedenie stropu trhových príjmov výrobcov elektriny vyplýva z priamo uplatniteľného nariadenia EÚ. Účinnosť a účelnosť predkladaného materiálu (čl. I časť o sankciách) bude možné vyhodnotiť najskôr po uplynutí minimálne dvoch rokov od jeho účinnosti. Účinnosť a účelnosť predkladaného materiálu (čl. IV a V) bude možné vyhodnotiť najskôr po uplynutí minimálne jedného roka od jeho účinnosti.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam.
Ak predkladaný materiál marginálny (zanedbateľný) vplyv na niektorú zo sledovaných oblastí v bode 9 a z tohto dôvodu je tento vplyv označený ako žiadny vplyv, uveďte skutočnosti vysvetľujúce, prečo je tento vplyv marginálny (zanedbateľný).
Informácie v tejto časti slúžia na zhrnutie vplyvov alebo aj na vyjadrenie sa k marginálnym vplyvom a nie ako náhrada za vypracovanie príslušných analýz vybraných vplyvov.
Predkladaný materiál (čl. I, II a III) predstavuje právny rámec pre dočasné vnútroštátne opatrenie, ktorým sa zavádza odvod nadmerných príjmov vybraných účastníkov trhu s elektrinou. Uvedené opatrenie celkovo neutrálny vplyv na rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie a sociálne vplyvy nakoľko sa jedná o výber neočakávaných trhových nadpríjmov výrobcov elektriny (tzv. „windfall profit“) a ich prerozdelenie prostredníctvom štátneho rozpočtu na kompenzácie vysokých cien energií koncovým odberateľom elektriny, ktoré by sa za iných (bežných) okolností nerealizovali resp. nemuseli realizovať. Predkladaný materiál (čl. IV a V) rovnako celkovo neutrálny vplyv na podnikateľské prostredie a sociálne vplyvy nakoľko limitovanie medziročného zvýšenia regulovaných cien v tepelnej energetike bude môcť byť kompenzované dotáciami na
pokrytie dodatočných nákladov v dôsledku zvýšenia cien tepla. Predkladaný materiál nemá pozitívny ani negatívny vplyv na ostatné sledované oblasti.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
Ing. Marián Nicz, HŠR, odbor palív a energetiky,
marian.nicz@mhsr.sk
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením: