Vzhľadom na to, že uplatniteľnosť článkov 6, 7 a 8 nariadenia (EÚ) 2022/1854 je v súčasnosti časovo obmedzená do 30. júna 2023, z dôvodu právnej istoty sa navrhuje výslovné ustanovenie, ktoré by potvrdilo možnosť podobného uplatňovania jeho noriem aj po tomto dátume. To by malo byť dostatočnou oporou na to, aby sa počas celého druhého odvodového obdobia vychádzalo z rovnakého normatívneho textu, ktorý je daný kombináciou textu nariadenia a textu zákona vrátane vykonávacích právnych predpisov.
§ 25h - Rozpočtové určenie odvodu
Nariadenie (EÚ) 2022/1854 predpokladá účelovú viazanosť takto získaných príjmov. Táto otázka sa bude riešiť prostredníctvom štátneho rozpočtu, pričom konkrétne použitie týchto príjmov musí byť v súlade s článkom 17 nariadenia (EÚ) 2022/1854.
Vzhľadom na skutočnosť, že podľa § 18 ods. 5 písm. b) zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov sú organizačné zložky štátu povinné viazať prostriedky štátneho rozpočtu, ak neplnia rozpočtované príjmy, navrhuje sa ustanoviť obdobnú výnimku z tohto pravidla pre odvod z nadmerných príjmov.
§ 25i - Stanovenie rozhodného inštalovaného elektrického výkonu
S cieľom zabrániť účelovému znižovaniu inštalovaného elektrického výkonu jednotlivých zariadení na výrobu elektriny, aby bola splnená podmienka vyňatia z predmetu odvodu podľa § 25c ods. 1 písm. a), sa navrhuje na účely odvodu z nadmerných príjmov zafixovať stav k určitému referenčnému dátumu v minulosti. Týmto dátumom je dátum nadobudnutia účinnosti Nariadenia (EÚ) 2022/1854, ktorým je v súlade s článkom 22 ods. 1 uvedeného nariadenia dátum nasledujúci po jeho uverejnení v Úradnom vestníku Európskej únie, t. j. 8. október 2022. V prípade nových zariadení na výrobu elektriny je príslušným dátumom dátum ich uvedenia do prevádzky.
Uvedené však neznamená, že výroba elektriny v elektrárni s inštalovaným elektrickým výkonom vyšším ako 0,9 MW je vylúčená z predmetu odvodu (keďže vylúčenie elektrární s inštalovaným elektrickým výkonom vyšším ako 1 MW neumožňuje nariadenie (EÚ) 2022/1854, a obmedzenie na 0,9 MW vyplýva z článku 25c ods. 1 písm. a)).
§ 25j - Všeobecné ustanovenia
Správou odvodu je poverený daňový úrad, ktorý je podľa daňového poriadku príslušný na správu dane z príjmov platiteľa odvodu z nadmerných príjmov, keďže ide o orgán, ktorý je z procesného hľadiska najkompetentnejší.
S ohľadom na to, že ide o úplne novú agendu s veľkým prienikom do energetiky, s ktorou nemajú možnosť získať orgány skúsenosti, navrhuje sa, aby Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky a Úrad pre reguláciu sieťových odvetví poskytovali správcovi odvodu všetku potrebnú súčinnosť v súvislosti so správou odvodu a poskytovali správcovi odvodu všetky informácie potrebné na riadny výkon správy odvodu.
Správa odvodu sa bude vykonávať podľa všeobecného režimu daňových predpisov, ktorý umožňuje uplatnenie všeobecných ustanovení týkajúcich sa možnosti efektívneho získavania informácií od platiteľov a tretích strán (čo je aj požiadavka nariadenia o vysokých cenách energie). Zdrojom vstupných údajov bude daňové priznanie platiteľa.
Skutočnosť, že dané povinné peňažné plnenie sa bude spravovať podľa daňových predpisov, ako aj daňovej terminológie používanej v zákone, neznamená, že predmetné peňažné plnenie tým nadobúda hmotnoprávny charakter dane. Povaha predmetnej povinnej platby v hotovosti vyplýva zo samotného Nariadenia (EÚ) 2022/1854 a spôsobom ich prijímania. Ide teda o nástroj regulácie trhu s elektrinou, ktorý má celoeurópsky charakter, hoci vo svojich čiastkových parametroch umožňuje členským štátom zohľadniť vnútroštátne