ÚSTAVNOPRÁVNY VÝBOR
NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
144. schôdza
Číslo: CRD-2124/2022
636
U z n e s e n i e
Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky
z 24. novembra 2022
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 1212)
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
A. s ú h l a s í
s vládnym návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 1212);
B. o d p o r ú č a
Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 1212) schváliť so zmenami a doplnkami uvedenými v prílohe tohto uznesenia;
C.p o v e r u j e
predsedu výboru
predložiť stanovisko výboru k uvedenému návrhu zákona predsedovi gestorského Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj.
Milan Vetrák
predseda výboru
overovatelia výboru:
Lukáš Kyselica
Matúš Šutaj Eštok
P r í l o h a
k uzneseniu Ústavnoprávneho
výboru Národnej rady SR č. 636
z 24. novembra 2022
____________________________
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 1212)
___________________________________________________________________________
1.V čl. I bode 1 v § 8 ods. 5, bode 3 v § 11a ods. 1 a § 11b ods. 1 sa za slovami „vo voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky“ vypúšťa čiarka a slová „vo voľbách prezidenta Slovenskej republiky“.
Úprava sa predkladá z dôvodu neschválenia vládneho návrhu ústavného zákona (tlač 1098). Z tohto dôvodu je potrebné zosúladiť návrh zákona reflektujúc lehoty ustanovené v platnom znení Ústavy Slovenskej republiky. Keďže zmeny ústavou zakotvených lehôt národná rada neschválila, vo voľbách prezidenta sa nebude uplatňovať voľba poštou z dôvodu nedostatočného časového priestoru na jej faktické vykonanie. Napriek tejto skutočnosti aktívne volebné právo občanov Slovenskej republiky žijúcich v zahraničí ostáva zachované. Okrem toho bolo potrebné z toho istého dôvodu z návrhu zákona vypustiť ustanovenia upravujúce možnosť spojenia termínu konania druhého kola volieb prezidenta a volieb do Európskeho parlamentu.
2.V čl. I bode 3 sa v § 11a ods. 8 slová „a § 11a“ nahrádzajú slovami „a odseku 1“ .
Legislatívno-technická úprava, keďže ustanovenie je súčasťou § 11a.
3.V čl. I bode 34 sa v § 59 ods. 3 slová „§ 11 ods. 4 písm. a) c)“ nahrádzajú slovami „§ 11a ods. 4 písm. a) až c)“.
Oprava nesprávneho vnútorného odkazu.
4.V čl. I sa vypúšťajú body 40 až 47, 49 až 51, 53 až 57, 59 a 60.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Úprava sa predkladá z dôvodu neschválenia vládneho návrhu ústavného zákona (tlač 1098). Z tohto dôvodu je potrebné zosúladiť návrh zákona reflektujúc lehoty ustanovené v platnom znení Ústavy Slovenskej republiky. Keďže zmeny ústavou zakotvených lehôt národná rada neschválila, vo voľbách prezidenta sa nebude uplatňovať voľba poštou z dôvodu nedostatočného časového priestoru na jej faktické vykonanie. Napriek tejto skutočnosti aktívne volebné právo občanov Slovenskej republiky žijúcich v zahraničí ostáva zachované. Okrem toho bolo potrebné z toho istého dôvodu z návrhu zákona vypustiť ustanovenia upravujúce možnosť spojenia termínu konania druhého kola volieb prezidenta a volieb do Európskeho parlamentu.
5.V čl. I bode 57 sa v § 107a ods. 4 slová „§ 11 ods. 4 písm. a) c)“ nahrádzajú slovami „§ 11a ods. 4 písm. a) až c)“.
Oprava nesprávneho vnútorného odkazu.
6.V čl. I bod 58 znie:
„58. V § 113 ods. 1 sa za písmeno d) vkladá nové písmeno e), ktoré znie:
„e) počet voličov, ktorí odovzdali obálku podľa § 24,“.
Doterajšie písmená e) až h) sa označujú ako písmená e) až i).“.
Úprava sa predkladá z dôvodu neschválenia vládneho návrhu ústavného zákona (tlač 1098). Z tohto dôvodu je potrebné zosúladiť návrh zákona reflektujúc lehoty ustanovené v platnom znení Ústavy Slovenskej republiky. Keďže zmeny ústavou zakotvených lehôt národná rada neschválila, vo voľbách prezidenta sa nebude uplatňovať voľba poštou z dôvodu nedostatočného časového priestoru na jej faktické vykonanie. Napriek tejto skutočnosti aktívne volebné právo občanov Slovenskej republiky žijúcich v zahraničí ostáva zachované. Okrem toho bolo potrebné z toho istého dôvodu z návrhu zákona vypustiť ustanovenia upravujúce možnosť spojenia termínu konania druhého kola volieb prezidenta a volieb do Európskeho parlamentu.
7.V čl. I bode 76 sa v § 207 ods. 3 slová „§ 11 ods. 4 písm. a) c)“ nahrádzajú slovami „§ 11a ods. 4 písm. a) až c)“.
Oprava nesprávneho vnútorného odkazu.
8.V čl. I bode 76 sa v § 207 ods. 7 úvodnej vete slová „konania volieb“ nahrádzajú slovami „konania referenda“.
Legislatívno-technická oprava pojmu, keďže ide o ustanovenie upravujúce konanie referenda (rovnako je to upravené aj v § 208 ods. 4).
9.Čl. I sa dopĺňa bodom 81, ktorý znie:
„81. Za § 220a sa vkladá § 220b, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 220b
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. marca 2023
Postup podľa tohto zákona v znení účinnom od 1. marca 2023 sa prvýkrát uplatní vo voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky a v referende, ktoré sa uskutočnia po 1. januári 2024.“.“.
Vzhľadom na potrebu úprav informačných systémov a komplexné praktické zabezpečenie nového systému voľby poštou zo zahraničia možno spôsob voľby poštou podľa navrhovaného znenia zákona prakticky prvýkrát uplatniť v riadnom termíne volieb do Národnej rady Slovenskej republiky začiatkom roka 2024. Z toho dôvodu je potrebná explicitná úprava prechodného ustanovenia, a to najmä pre prípady uskutočnenia predčasných volieb do Národnej rady Slovenskej republiky alebo nepredvídaného referenda ešte počas roka 2023, čo k dnešnému dňu nemožno vylúčiť.
10.Za Čl. I sa vkladá nový Čl. II, ktorý znie:
„Čl. II
Zákon č. 483/2001 Z. z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 430/2002 Z. z., zákona č. 510/2002 Z. z., zákona č. 165/2003 Z. z., zákona č. 603/2003 Z. z., zákona č. 215/2004 Z. z., zákona č. 554/2004 Z. z., zákona č. 747/2004 Z. z., zákona č. 69/2005 Z. z., zákona č. 340/2005 Z. z., zákona č. 341/2005 Z. z., zákona č. 214/2006 Z. z., zákona č. 644/2006 Z. z., zákona č. 209/2007 Z. z., zákona č. 659/2007 Z. z., zákona č. 297/2008 Z. z., zákona č. 552/2008 Z. z., zákona č. 66/2009 Z. z., zákona č. 186/2009 Z. z., zákona č. 276/2009 Z. z., zákona č. 492/2009
Z. z., zákona č. 129/2010 Z. z., zákona č. 46/2011 Z. z., zákona č. 130/2011 Z. z., zákona č. 314/2011 Z. z., zákona č. 394/2011 Z. z., zákona č. 520/2011 Z. z., zákona č. 547/2011 Z. z., zákona č. 234/2012 Z. z., zákona č. 352/2012 Z. z., zákona č. 132/2013 Z. z., zákona č. 352/2013 Z. z., zákona č. 213/2014 Z. z., zákona č. 371/2014 Z. z., zákona č. 374/2014 Z. z., zákona č. 35/2015 Z. z., zákona č. 252/2015 Z. z., zákona č. 359/2015 Z. z., zákona č. 392/2015 Z. z., zákona č. 405/2015 Z. z., zákona č. 437/2015 Z. z., zákona č. 90/2016 Z. z., zákona č. 91/2016 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 292/2016 Z. z., zákona č. 298/2016 Z. z., zákona č. 299/2016 Z. z., zákona č. 315/2016 Z. z., zákona č. 386/2016 Z. z., zákona č. 2/2017 Z. z., zákona č. 264/2017 Z. z., zákona č. 279/2017 Z. z., zákona č. 18/2018 Z. z., zákona č. 69/2018 Z. z., zákona č. 108/2018 Z. z., zákona č. 109/2018 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z., zákona č. 345/2018 Z. z., zákona č. 373/2018 Z. z., zákona č. 6/2019 Z. z., zákona č. 30/2019 Z. z., zákona č. 54/2019 Z. z., zákona č. 211/2019 Z. z., zákona č. 305/2019 Z. z., zákona č. 390/2019 Z. z., zákona č. 340/2020 Z. z., zákona č. 423/2020 Z. z., zákona č. 209/2021 Z. z., zákona č. 310/2021 Z. z., zákona č. 431/2021 Z. z., zákona č. 454/2021 Z. z., zákona č. 512/2021 Z. z., zákona č. 92/2022 Z. z. a zákona č. 123/2022 Z. z. sa dopĺňa takto:
V § 27g ods. 2 prvej vete sa na konci pripájajú tieto slová: „alebo ak banka alebo pobočka zahraničnej banky nevedie platobné účty spotrebiteľom“.“.
Doterajší Čl. II sa primerane prečísluje.
Nový Čl. II nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia, čo sa premietne do doterajšieho Čl. II pri vyhotovovaní čistopisu vládneho návrhu zákona.
V súvislosti s vložením nového článku sa primerane upraví názov zákona.
Podľa § 27g v súčinnosti s § 122yf zákona č. 483/2001 Z. z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa zaviedla povinnosť pre banky a pobočky zahraničných bánk na požiadanie dotknutých osôb (kandidátov vo voľbách) zriadiť a viesť osobitný platobný účet, na ktorom sa vedú finančné prostriedky na úhradu nákladov na volebnú kampaň a na ktorom tieto údaje bezplatne, diaľkovo a nepretržite prístupné tretím osobám, tzv. transparentný účet najneskôr od 1. januára 2023. Vzhľadom na to, že ustanovenie sa vzťahuje aj na banky a pobočky zahraničných bánk, ktoré v súčasnosti nevedú účty spotrebiteľom, vyvolalo by to v týchto bankách a pobočkách zahraničných bánk neplánované finančné náklady na zabezpečenie technickej podpory v súvislosti s realizáciou predmetnej zákonnej povinnosti, ako aj nastavenie a splnenie nových a špecifických podmienok pre klientov spotrebiteľov v súlade so zákonom o bankách a rozsiahlou právnou úpravou viažucou sa na spotrebiteľov. To by mohlo nepriaznivo vplývať na spĺňanie prudenciálnych požiadaviek týmito bankami a pobočkami zahraničných bánk. Navrhuje sa preto, aby povinnosť zriadiť a viesť transparentný účet určený na volebnú kampaň sa vzťahovala len na tie banky alebo pobočky zahraničných bánk, ktoré v súčasnosti vedú účty pre spotrebiteľov.