D ô v o d o v á s p r á v a
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Peter Cmorej, Tomáš Lehotský a Marián Viskupič.
Základným predpokladom fungujúceho dôchodkového systému je jeho predvídateľnosť a informovanosť budúcich dôchodcov o ich dôchodkových nárokoch a budúcej predpokladanej miere dôchodkového zabezpečenia vyjadrenej ako očakávaná náhrada príjmu na dôchodku. Poskytnuté informácie musia byť pravdivé, komplexné, pre občana zrozumiteľné, ale zároveň dostatočne robustné.
Všeobecne uznávaným konceptom, je takzvaná „oranžová obálka“, kedy sa informácie zo všetkých súčastí dôchodkového systému zbiehajú na jednom mieste, ktoré informácie sprístupňuje budúcemu dôchodcovi, ideálne každoročne alebo nepretržite na webovom sídle. Vo Švédsku „oranžová obálka“, nazvaná podľa farby obálky, v ktorej je informácia doručovaná, funguje viac ako 20 rokov.
Účelom predloženého návrhu je, aby „oranžové obálky“ mohli vzniknúť v súkromnom sektore. Ak sa sporiteľ rozhodne, že chce, aby údaje o jeho dôchodkovom sporení boli zdieľané s treťou stranou (napr. banka, aplikácia technologického startupu, a ďalšie), dôchodcovská správcovská spoločnosť je povinná údaje poskytnúť.
Navrhnutá právna úprava umožní, aby v súkromnom sektore vznikali konkurenčné riešenia, ktoré budú súťažiť zrozumiteľnosťou, komplexnosťou a robustnosťou predikcií budúceho dôchodku pre záujemcov o takúto službu.
Uvedené môže významne pomôcť plánovanej štátnej „oranžovej obálke“, najmä v spôsobe prezentovania zrozumiteľných predikcií budúceho očakávaného dôchodku, ktoré bude vylepšované v súťaži rôznych poskytovateľov. Taktiež je možné, že štát v konečnom dôsledku ušetrí nemalé finančné prostriedky na vývoj vlastného riešenia, ak by „oranžovú obálku“ poskytoval vysúťažený súkromný dodávateľ.
Pri poskytovaní „oranžovej obálky“ súkromným sektorom odpadá riziko konfliktu záujmov, ktorý Sociálna poisťovňa, ako poskytovať „štátneho“ dôchodku a zároveň poskytovateľ súhrnných informácií o očakávanom vývoji dôchodku z jednotlivých pilierov.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať negatívny vplyv na štátny rozpočet ani negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a na rozpočty samosprávnych krajov a obcí. Návrh zákona nemá vplyv na podnikateľské prostredie, na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, na životné prostredie, na služby verejnej správy pre občana, nemá sociálne vplyvy ani vplyv na informatizáciu spoločnosti.
B. Osobitná časť
K čl. I
K čl. I
Navrhuje sa doplnenie § 110 o nový odsek 6, podľa ktorého v prípadoch, keď sporiteľ udelil súhlas s poskytovaním údajov o starobnom dôchodkovom sporení, ktoré dôchodková správcovská spoločnosť spracúva podľa tohto zákona, v strojovo-spracovateľnom formáte automatizovaným spôsobom prostredníctvom aplikačného programového rozhrania, je dôchodková správcovská spoločnosť povinná poskytovať prístup k údajom sporiteľa autentifikovanej tretej strane. Dôchodková správcovská spoločnosť je povinná komunikovať prostredníctvom aplikačného programového rozhrania bezpečným spôsobom a prijímateľ údajov podľa prvej vety je povinný získané údaje šifrovať ihneď, ako je to možné.
Uvedené môže významne pomôcť plánovanej štátnej „oranžovej obálke“, najmä v spôsobe prezentovania zrozumiteľných predikcií budúceho očakávaného dôchodku, ktoré bude vylepšované v súťaži rôznych poskytovateľov. Taktiež je možné, že štát v konečnom dôsledku ušetrí nemalé finančné prostriedky na vývoj vlastného riešenia, ak by „oranžovú obálku“ poskytoval vysúťažený súkromný dodávateľ.
K čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona na 1. júna 2023.