D ô v o d o v á s p r á v a
A. Všeobecná časť
Návrh novely zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 274/2017 Z. z. o obetiach trestných činov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, predkladajú poslanci za stranu Sloboda a Solidarita Vladimíra Marcinková, Mária Kolíková, Ján Benčík, Marián Viskupič a Vladimír Ledecký.
Cieľom predkladaného návrhu je zvýšiť ochranu obzvlášť zraniteľných obetí trestných činov a ochrániť ich pred druhotnou viktimizáciou. V súčasnosti platný právny poriadok poskytuje obzvlášť zraniteľným obetiam trestných činov zvýšenú formu ochrany, ktorá však stále nie je dostatočná.
Aktuálna verzia právneho poriadku priznáva obeti trestného činu ochranu pred druhotnou viktimizáciou v podobe zabránenia styku s páchateľom trestného činu. Obeť o prijatie takýchto opatrení žiadať nemusí, nárok jej vyplýva priamo zo zákona. Trestný poriadok v dotknutom prípade identifikuje tento subjekt ako „páchateľa“, pričom jeho legálnu definíciu nezakotvuje. Otázne je tak právne určiť, koho a v akom momente trestného konania možno označiť za páchateľa, voči ktorému svedčí právo obete na nekontaktovanie sa s ním. Uvedený stav by bolo možné odstrániť zavedením legálnej definície páchateľa, čo sa však vzhľadom na rozdielny prístup Trestného poriadku k tomuto označeniu javí ako nevhodné. Ako vhodnejšie riešenie je možné vnímať v dotknutých ustanoveniach § 8 zákona č. 274/2017 Z. z. o obetiach trestných činov a o zmene a doplnení niektorých zákonov a § 134 a § 135 Trestného poriadku nahradenie výrazu „páchateľ“ označením „osoba, ktorú obeť označila za páchateľa, osoba ktorá je podozrivá zo spáchania trestného činu, alebo osoba proti ktorej sa vedie trestné konanie“. Zabránením styku obete a osoby, ktorú obeť označila za páchateľa, osoby ktorá je podozrivá zo spáchania trestného činu, alebo osoby, proti ktorej sa vedie trestné konanie, je obeť lepšie chránená pred druhotnou viktimizáciou.
Špecifikované ustanovenie smerom k rozsahu prípustnosti intímnych otázok expressis verbis Trestný poriadok neupravuje. Vzhľadom na citlivosť týchto otázok je vhodné upraviť § 8 zákona č. 274/2017 Z. z. o obetiach trestných činov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ako aj § 134 a § 135 Trestného poriadku tak, aby bolo možné klásť otázky smerujúce do intímnej oblasti vypočúvanej obete len vtedy, ak je to nevyhnutné pre objasnenie skutočností dôležitých pre trestné konanie.
Podľa § 134 ods. 5 Trestného poriadku v prípade vybraných trestných činov, vrátane trestných činov proti ľudskosti, vypočúvaná osoba, ktorá je obzvlášť zraniteľnou osobou, ak tomu nebránia závažné dôvody, právo na to, aby výsluch v prípravnom konaní viedla spravidla osoba rovnakého pohlavia ako vypočúvaná osoba. Predkladaný návrh zákona navrhuje, aby obeti bolo umožnené vybrať si pohlavie vypočúvanej osoby a toto oprávnenie rozšíriť aj voči tlmočníkom.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať negatívny vplyv na štátny rozpočet ani negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a na rozpočty samosprávnych krajov a obcí. Návrh zákona nemá vplyv na podnikateľské prostredie, na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, na životné prostredie, na služby verejnej správy pre občana, nemá sociálne vplyvy ani vplyv na informatizáciu spoločnosti
B. Osobitná časť
K čl. I
V čl. I sa navrhuje novelizovať zákon č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok v znení neskorších predpisov.
K bodu 1
V právnej úprave výsluchu svedka, ktorý je obzvlášť zraniteľnou obeťou, v trestnom konaní pre vybranú skupinu trestných činov sa doterajšie pravidlo, že výsluch vedie osoba rovnakého pohlavia ako je pohlavie vyslúchaného svedka, mení tak, že výsluch vedie a v potrebných prípadoch tlmočí osoba, ktorej pohlavie si zvolí vyslúchaný svedok.
K bodu 2
V § 134 sa navrhuje doplnenie nového odseku, podľa ktorého otázky smerujúce do intímnej oblasti vypočúvanej obete možno klásť len vtedy, pokiaľ je to nevyhnutné pre objasnenie skutočností dôležitých pre trestné konanie. Dôvodom navrhovanej zmeny signály o zasahovaní do osobnej integrity vyslúchaných osôb bez zrejmého súvisu s vyšetrovanou kauzou.
K bodu 3
V § 135 ods. 1 sa v súvislosti s výsluchom svedka mladšieho ako 18 rokov navrhuje pojem páchateľ“ nahradiť troma kategóriami osôb i) osobou, ktorú obeť označila za páchateľa, ii) osobou ktorá je podozrivá zo spáchania trestného činu alebo iii) osobou, proti ktorej sa vedie trestné konanie; tieto kategórie osôb sa v zákone uvádzajú v príslušnom gramatickom tvare. Ak sa bude výsluch týkať aj týchto osôb, bude treba výsluch vykonávať obzvlášť ohľaduplne a po obsahovej stránke tak, aby sa výsluch v ďalšom konaní už nemusel opakovať.
K čl. II
V čl. I sa navrhuje novelizovať zákon č. 274/2017 Z. z. o obetiach trestných činov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
V nadväznosti na zmeny vykonané v § 135 ods. 1 Trestného poriadku sa v § 8 ods. 2 zákona č. 274/2017 Z. z., ktorý upravuje právo na ochranu pred druhotnou viktimizáciou alebo opakovanou viktimizáciou, navrhuje slovo páchateľa“ nahradiť slovami „osoby, ktorú obeť označila za páchateľa, osoby ktorá je podozrivá zo spáchania trestného činu alebo osoby proti ktorej sa vede trestné konanie“; ide o zosúladenie pojmov v Trestnom poriadku a v zákone o obetiach trestných činov.
Orgány činné v trestnom konaní a súdy podľa tejto úpravy povinné používať vhodne prispôsobené úradné miestnosti alebo prijímať iné opatrenia na zabránenie styku osoby, ktorú obeť označila za páchateľa, osoby ktorá je podozrivá zo spáchania trestného činu alebo osoby proti ktorej sa vedie trestné konanie s obeťou alebo jej rodinnými príslušníkmi.
K bodu 2
Navrhuje sa úprava znenia § 8 ods. 3 tak, aby v záujme ochrany obete pred druhotnou viktimizáciou bolo možné
a)lekárske vyšetrenie prikázať v nevyhnutnej miere a len vtedy, ak je to potrebné na účely trestného konania,
b)viesť výsluch obzvlášť zraniteľnej obete v prípravnom konaní spravidla osobou pohlavia určeného vypočúvanou osobou, ak tomu nebránia závažné dôvody,
c)tlmočiť výsluch obzvlášť zraniteľnej obete spravidla osobou pohlavia určeného vypočúvanou osobou, ak tomu nebránia závažné dôvody,
d)klásť otázky smerujúce do intímnej oblasti vypočúvanej obete len, ak je to nevyhnutné pre objasnenie skutočností dôležitých pre trestné konanie.
Všetky navrhované obmedzenia, resp. pravidlá nastavené tak, aby zrkadlovo zodpovedali § 134 ods. 5 a 6 Trestného poriadku.
K čl. III
Nadobudnutie účinnosti predkladanej novely zákona sa navrhuje na 15. marca 2023.