Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 149/2020 Z. z. o mimoriadnych štátnych zárukách a o doplnení niektorých zákonov a ktorým sa mení zákon č. 296/2012 Z. z. o Európskom mechanizme pre stabilitu a o doplnení niektorých zákonov sa vypracováva a predkladá z dôvodu prijatia opatrení Európskej únie (EÚ) v reakcii na hospodársku situáciu v súvislosti s ruskou inváziou do Ukrajiny a následne problémy s likviditou, ktorým Ukrajina čelí v dôsledku tejto invázie.
Vojna na Ukrajine zásadný negatívny dopad na ekonomiku Ukrajiny. Vzhľadom na susedstvo mnohých členských štátov s Ukrajinou, tieto negatívne dopady ovplyvňujú aj krajiny EÚ, vrátane Slovenskej republiky. V reakcii na túto situáciu vydala rozhodnutie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/1628 z 20. septembra 2022, ktorým sa poskytuje výnimočná makrofinančná pomoc Ukrajine, posilňuje spoločný rezervný fond zárukami členských štátov a osobitnou tvorbou rezerv na niektoré finančné záväzky týkajúce sa Ukrajiny zaručené podľa rozhodnutia č. 466/2014/EÚ a ktorým sa mení rozhodnutie (EÚ) 2022/1201 (Ú. v. EÚ L 245, 22. 9. 2022) (ďalej len „rozhodnutie (EÚ) 2022/1628“).
Poskytnutie výnimočnej finančnej pomoci Ukrajine umožní reagovať na hospodársku krízu v súvislosti s ruskou inváziou koordinovane a účinne v duchu solidarity so susedskými štátmi. Toto opatrenie pomôže pokryť časť likvidnej medzery, ktorej čelí Ukrajina v súvislosti s vojnou a tak zmierni negatívne finančné a hospodárske dopady, ktorým by v prípade platobnej neschopnosti Ukrajiny boli vystavené aj členské štáty Únie, medzi nimi aj Slovenská republika ako susedský štát.
Návrh zákona sa predkladá z dôvodu potreby zavedenia právnej úpravy v SR na poskytnutie, správu a realizáciu mimoriadnych štátnych záruk na základe rozhodnutia (EÚ) 2022/1628 a z dôvodu určenia orgánov zodpovedných za poskytnutie, správu a realizáciu mimoriadnych štátnych záruk. Návrh zákona zároveň mení určenie výšky záruky Slovenskej republiky voči Európskemu mechanizmu pre stabilitu, pričom sa nahrádza konkrétna suma podľa pôvodného kľúča z roku 2012 v § 2 ods. 1 zákona č. 296/2012 Z. z. o Európskom mechanizme pre stabilitu a o doplnení niektorých zákonov. Pôvodný kľúč pre výpočet záruky Slovenskej republike bol niekoľkokrát menený a teda suma uvádzaná v zákone nie je aktuálna. Zároveň vstupom ostatných krajín do eurozóny bude tento kľúč aj v budúcnosti menený. Zmenou zákona teda prichádza k zjednoteniu právneho a skutočného stavu a zároveň sa zabezpečí, že nebude potrebné zákon novelizovať pri každej budúcej zmene kľúča.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, inými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a na informatizáciu spoločnosti, služby verejnej správy pre občana, ani na podnikateľské prostredie.
Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia.
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 149/2020 Z. z. o mimoriadnych štátnych zárukách a o doplnení niektorých zákonov a ktorým sa mení zákon č. 296/2012 Z. z. o Európskom mechanizme pre stabilitu a o doplnení niektorých zákonov.
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
podpredseda vlády SR a minister financií SR
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
Október 2022
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Október 2022
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
Október 2022
2.Definovanie problému
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 149/2020 Z. z. o mimoriadnych štátnych zárukách a o doplnení niektorých zákonov a ktorým sa mení zákon č. 296/2012 Z. z. o Európskom mechanizme pre stabilitu a o doplnení niektorých zákonov upravuje poskytovanie mimoriadnych štátnych záruk Slovenskou republikou Európskej únií na základe rozhodnutia Európskeho Parlamentu a Rady (EÚ) 2022/1628 z 20. septembra, ktorým sa poskytuje výnimočná makrofinančná pomoc Ukrajine, posilňuje spoločný rezervný fond zárukami členských štátov a osobitnou tvorbou rezerv na niektoré finančné záväzky týkajúce sa Ukrajiny zaručené podľa rozhodnutia č. 466/2014/EÚ a ktorým sa mení rozhodnutie (EÚ) 2022/1201 (Ú. v. L 245, 22. 9. 2022). Návrh zákona ďalej upravuje správu a realizáciu mimoriadnych štátnych záruk.
3.Ciele a výsledný stav
Mimoriadne štátne záruky od členských štátov umožňujú Európskej únií poskytnúť zvýhodnené pôžičky pre Ukrajinu vo výške 6 mld. EUR. Ukrajina momentálne čelí likvidnej medzere vo výške približne 39 mld. EUR podľa výpočtov IMF vzhľadom na prebiehajúcu vojnu, ktorá je výsledkom ruskej invázie na Ukrajinu. Finančná pomoc od medzinárodných partnerov je potrebná na zachovanie finančnej stability Ukrajiny. Nestabilný finančný systém na Ukrajine by mal negatívny makroekonomický dopad a spôsobil možné hospodárske škody Slovensku ako aj celej EÚ.
Promptné poskytnutie mimoriadnych štátnych záruk zo strany SR je potrebné na vyplatenie tejto makrofinančnej pomoci vzhľadom na obmedzený priestor v európskom rozpočte ako aj na potrebu navýšenia krytia pri týchto pôžičkách z klasických 9% na 70% vzhľadom na zvýšené riziko pôžičky pre aktuálnu turbulentnú situáciu na Ukrajine.
Návrhom zákona bude Ministerstvo financií Slovenskej republiky oprávnené poskytnúť, spravovať a realizovať mimoriadne štátne záruky na základe rozhodnutia (EÚ) 2022/1628.
4.Dotknuté subjekty
Ministerstvo financií Slovenskej republiky
Agentúra pre riadenie dlhu a likvidity
5.Alternatívne riešenia
Pri vypracovaní návrhu zákona neboli zvažované žiadne alternatívne riešenia.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
7.Transpozícia práva EÚ
Návrh zákona reaguje na potrebu poskytnutia záruky na základe rozhodnutia (EÚ) 2020/1628.Predkladaným návrhom zákona nedochádza k transpozícií práva Európskej únie.
8.Preskúmanie účelnosti
Bezpredmetné.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Cieľom tohto nástroja je poskytnutie zvýhodnenej pôžičky pre Ukrajinu, ktorá slúžiť na pokrytie likvidnej medzery spôsobenej vojnou, ktorá je následkom ruskej invázie. Pokrytie likvidnej medzery je kľúčové pre udržanie makrofinančnej stability Ukrajiny a predísť tak negatívnym makroekonomickým dopadom na susedské štáty, z ktorých mnoho sú členské štáty EÚ vrátane Slovenska.
Celková suma pôžičiek pre Ukrajinu je vo výške 6 mld. EUR Krytie je zabezpečené kombináciou využitia rozpočtu a štátnych záruk. Plánované rezervy z rozpočtu EÚ, ktoré sa majú použiť výlučne na potenciálne nároky vo výške 6 mld. EUR vyplývajúce z nových expozícií týkajúcich sa Ukrajiny, dosiahnu výšku 540 mil. EUR. Táto rezerva poslúži ako účinná prvá vrstva ochrany v prípade, že sa Ukrajina omešká s platbami EÚ, a môže oddialiť potrebu vydania výzvy na plnenie zo záruky členských štátov. Objemy zaručené členskými štátmi na úrovni 3,66 mld. EUR. Výzva na plnenie z týchto záruk sa uplatní len vtedy, ak by malo dôjsť k vyčerpaniu súm držaných ako rezervy v osobitnej zložke Jednotného fondu na riešenie krízových situácií (SRF) vyhradenej na makrofinančnú pomoc Ukrajine.
Na základe predbežných informácií poskytnuté záruky nebudú zaznamenané s negatívnym vplyvom na dlh verejnej správy. V prípade realizácie poskytnutých záruk bude táto operácia pravdepodobne zaznamenaná s negatívnym vplyvom na dlh a deficit verejných financií a môže hroziť negatívny vplyv na schodok rozpočtu verejnej správy v metodike ESA2010.
Objem istín týchto záruk bude stanovený v dohode o zárukách na základe kľúča, ktorý je uvedený v čl. 9 rozhodnutia (EÚ) 2022/1628. V súčasnosti je objem štátnych záruk pre SR vypočítaný vo výške 25 084 589€. V budúcnosti môže prísť po prijatí legislatívy na európskej úrovni k zmene tohto kľúča alebo k navýšeniu sumy vzhľadom na politickú dohodu lídrov na Európskej rade, ktorý sa zaviazali poskytnúť Ukrajine minimálne ďalšie 3 mld. EUR vo forme makrofinančnej asistencie a predpokladá sa, že táto suma ešte porastie.
11.Kontakt na spracovateľa
Jana Velická M.A.,
jana.velicka@mfsr.sk
, 0259587408
12.Zdroje
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona:
Vláda Slovenskej republiky.
2. Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 149/2020 Z. z. o mimoriadnych štátnych zárukách a o doplnení niektorých zákonov a ktorým sa mení zákon č. 296/2012 Z. z. o Európskom mechanizme pre stabilitu a o doplnení niektorých zákonov.
3. Predmet úpravy návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a) Primárne právo:
čl. 122 a čl. 212 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. C 202, 7.6. 2016) v platnom znení.
b) Sekundárne právo:
nariadenie Rady (EÚ) 2020/672 z 19. mája 2020 o zriadení európskeho nástroja dočasnej podpory na zmiernenie rizík nezamestnanosti v núdzovej situácii (SURE) v dôsledku výskytu ochorenia COVID-19 (Ú. v. L 159, 20.5.2020), gestor: MF SR, MPSVR SR,
rozhodnutie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/1628 z 20. septembra 2022, ktorým sa poskytuje výnimočná makrofinančná pomoc Ukrajine, posilňuje spoločný rezervný fond zárukami členských štátov a osobitnou tvorbou rezerv na niektoré finančné záväzky týkajúce sa Ukrajiny zaručené podľa rozhodnutia č. 466/2014/EÚ a ktorým sa mení rozhodnutie (EÚ) 2022/1201 (Ú. v. L 245, 22.9.2022), gestor: zatiaľ nebol určený.
c) nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a) Lehota na prebranie právneho aktu Európskej únie: nebola určená. Predkladaným návrhom zákona nedochádza k transpozícií európskeho práva. b) Proti SR nebolo začaté konanie v rámci „EÚ Pilot“, ani nebol začatý postup EK ako aj nebolo začaté konanie Súdneho dvora proti SR podľa čl. 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
c) Bezpredmetné.
5. Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
Úplne.
Osobitná časť
Čl. I
Bod 1
Zmena prvého odseku § 1 rozširuje definíciu mimoriadnych štátnych záruk aj na záruky, ktoré Ministerstvo financií SR poskytne na základe dohody o zárukách Európskej komisii s cieľom poskytnúť výnimočnú finančnú pomoci Ukrajine. Táto pomoc vo forme dlhodobých úverov je potrebná v záujme podpory makrofinančnej stability Ukrajiny z dôvodu napadnutia Ruskou federáciou.
Pôvodná definícia mimoriadnych štátnych záruk zahŕňala iba záruky poskytnuté na zriadenie Európskeho nástroja dočasnej podpory na zmiernenie rizík nezamestnanosti v súvislosti s negatívnymi následkami pandémie, ktorá vznikla z dôvodu ochorenia COVID-19 na základe nariadenia Rady (EÚ) 2020/672, návrhom zákona sa však rozširuje aj na záruky, ktoré sa poskytujú na základe rozhodnutia (EÚ) 2022/1628. Poznámka pod čiarou v tomto bode zároveň obsahuje demonštratívny výpočet osobitných predpisov, ktoré upravujú poskytnutie finančnej pomoci Ukrajine, nakoľko sa predpokladá, že v budúcnosti ešte príde k poskytnutiu finančnej pomoci na základe ďalšieho rozhodnutia Európskeho parlamentu a Rady.
Bod 2
Legislatívno-technická zmena vyvolaná zmenou § 1 ods. 1 písm. a), pričom sa mení poznámka pod čiarou, kde sa odkazuje aj na rozhodnutie (EÚ) 2022/1628. Poznámka pod čiarou v tomto bode zároveň obsahuje demonštratívny výpočet osobitných predpisov, ktoré upravujú poskytnutie finančnej pomoci Ukrajine nakoľko sa predpokladá, že v budúcnosti ešte príde k poskytnutiu ďalšej finančnej pomoci na základe ďalšieho rozhodnutia Európskeho parlamentu a Rady.
Bod 3
Legislatívno-technická zmena vyvolaná zmenou § 1 ods. 1 písm. a), pričom sa mení poznámka pod čiarou, kde sa odkazuje aj na rozhodnutie (EÚ) 2022/1628.
Bod 3
Legislatívno-technická zmena vyvolaná zmenou § 1 ods. 1 písm. a).
Bod 5
Dopĺňa sa nový odsek 4, ktorým sa stanovuje maximálna suma mimoriadnych štátnych záruk, ktoré môže Ministerstvo financií poskytnúť Európskej komisii. Objem istín týchto záruk bude stanovený v dohode o zárukách na základe kľúča, ktorý je uvedený v čl. 9 rozhodnutia (EÚ) 2022/1628. Vzhľadom na to že v budúcnosti môže prísť po prijatí legislatívy na európskej úrovni k zmene tohto kľúča alebo k navýšeniu sumy, nenavrhuje sa uvádzať konkrétna suma záruky.
Bod 6
Dopĺňa sa nový odsek 4, ktorý vylučuje uplatňovanie spoločného ručenia členských štátov v prípade neplnenia jedného členského štátu, nakoľko osobitný predpis (rozhodnutie (EÚ) 2022/1628) takýto postup nepožaduje. Pôvodné mimoriadne štátne záruky podľa nariadenia (EÚ) 2020/672 takéto spoločné ručenie obsahovali nakoľko však prichádza k zmene definície pojmu mimoriadnych štátnych záruk aj na záruky, ktoré Ministerstvo financií SR poskytne na základe rozhodnutia (EÚ) 2022/1628, je potrebné vylúčiť toto ustanovenie.
Čl. II
Tento článok mení určenie výšky záruky Slovenskej republiky voči Európskemu mechanizmu pre stabilitu, pričom sa nahrádza konkrétna suma podľa pôvodného kľúča z roku 2012 v § 2 ods. 1 zákona č. 296/2012 Z. z. o Európskom mechanizme pre stabilitu a o doplnení niektorých zákonov.
Pôvodný kľúč pre výpočet záruky Slovenskej republike bol niekoľkokrát menený a teda suma uvádzaná v zákone nie je aktuálna. Zároveň vstupom ostatných krajín do eurozóny bude tento kľúč aj v budúcnosti menený. Zmenou zákona teda prichádza k zjednoteniu právneho a skutočného stavu a zároveň sa zabezpečí, že nebude potrebné zákon novelizovať pri každej budúcej zmene kľúča.
Čl. III
Vzhľadom na potrebu čo najrýchlejšieho poskytnutia makroekonomickej finančnej pomoci Ukrajine kvôli prebiehajúcemu vojnovému konfliktu, ako aj s cieľom čo najpružnejšie reagovať na potreby Európskej komisie pri poskytovaní mimoriadnych štátnych záruk, sa navrhuje, aby zákon nadobudol účinnosť dňom vyhlásenia.
Schválené vládou SR dňa 9. novembra 2022.
Eduard Heger, v.r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Igor Matovič, v.r.
podpredseda vlády a minister financií Slovenskej republiky