1
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.
Navrhovateľ zákona: Úrad vlády Slovenskej republiky
2.
Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 327/2005 Z. z. o poskytovaní právnej pomoci osobám v materiálnej núdzi a o zmene a doplnení zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 8/2005 Z. z. v znení neskorších predpisov.
3.
Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a)v primárnom práve
článok 16, článok 43 ods. 2, článok 50, článok 53 ods. 1, články 91, 100 a 114, článok 168 ods. 4, článok 169, článok 192 ods. 1 a článok 325 ods. 4 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (konsolidované znenie) (Ú. v. C 202, 7.6.2016) v platnom znení; článok 31 Zmluvy o založení Európskeho spoločenstva pre atómovú energiu (konsolidované znenie) (Ú. v. EÚ C 327, 26. 10. 2012) v platnom znení;
b)v sekundárnom práve
smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1937 z 23. októbra 2019 o ochrane osôb, ktoré nahlasujú porušenia práva Únie (Ú. v. L 305, 26.11.2019) v platnom znení (ďalej len „smernica (EÚ) 2019/1937 v platnom znení“), gestor: Úrad vlády Slovenskej republiky.
c)nie je upravený v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.
Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)
uviesť lehotu na prebranie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. aj osobitnú lehotu účinnosti jeho ustanovení:
transpozičná lehota smernice (EÚ) 2019/1937 v platnom znení: 17. december 2021
b)
uviesť informáciu o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy so zreteľom na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1049/2001 z 30. mája 2001 o prístupe verejnosti k dokumentom Európskeho parlamentu, Rady a Komisie:
2
Proti Slovenskej republike nebolo začaté konanie v rámci „EÚ Pilot“. V nadväznosti na uplynutie transpozičnej lehoty bolo Slovenskej republike dňa 27. januára 2022 adresované formálne oznámenie C(2022)500/27 vydané v súlade s článkom 258 Zmluvy o fungovaní Európskej únie, ktorým Európska komisia začala voči Slovenskej republike konanie o porušení zmlúv vedené pod číslom 2022/0188 z dôvodu neoznámenia transpozičnej lehoty smernice (EÚ) 2019/1937 v platnom znení. Dňa 15. júla 2022 Európska komisia adresovala Slovenskej republike odôvodnené stanovisko C(2022)4027 final týkajúce sa aj konania o porušení zmlúv vedeného podľa čl. 258 Zmluvy o fungovaní Európskej únie pod číslom INFR(2022)0188, ktoré je vedené z dôvodu neoznámenia transpozičných opatrení smernice (EÚ) 2019/1937 v platnom znení. Slovenská republika dňa 28. septembra 2022 oznámila čiastočnú transpozíciu smernice (EÚ) 2019/1937 v platnom znení do zákona č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Nebolo začaté konanie Súdneho dvora proti SR podľa čl. 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
c)
uviesť informáciu o právnych predpisoch, v ktorých uvádzané právne akty Európskej únie prebrané, spolu s uvedením rozsahu ich prebrania, príp. potreby prijatia ďalších úprav:
K úplnej transpozícií smernice (EÚ) 2019/1937 v platnom znení dochádza predkladaným návrhom zákona.
5.
Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
a)
úplne.