1
A.Dôvodová správa – všeobecná časť
Dobrovoľníctvo ponúka možnosti participácie pre všetky skupiny obyvateľstva (z hľadiska pohlavia, náboženského vyznania alebo viery, rasy, príslušnosti k národnosti alebo etnickej skupine, zdravotného postihnutia, veku, manželského stavu a rodinného stavu, farby pleti, jazyka, politického alebo iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, majetku, rodu alebo iného postavenia), významne prispieva k ekonomike našej krajiny, je dôležitým nositeľom sociálneho kapitálu, prispieva k sociálnej inklúzii a prináša inovatívne riešenia spoločenských problémov. Dobrovoľníctvo priamy vplyv na formovanie detí a mladých ľudí a ich hodnôt, na zvyšovanie ich záujmu o prostredie a spoločnosť, v ktorej žijú. Dobrovoľníctvo tiež podporuje aktívne občianstvo, je prostriedkom osobného rozvoja ľudí a ich sociálnej participácie. Poskytuje priestor na sebarealizáciu, je nástrojom na získavanie a rozvíjanie zručností, čím prispieva k zvyšovaniu zamestnateľnosti a k rozvíjaniu ich konkurencieschopnosti. Zároveň napĺňa aktuálne potreby spoločnosti a prináša prospech všetkým zapojeným stranám. Sociálny a ekonomický prínos dobrovoľníctva potvrdzujú parciálne výskumy, štúdie a prieskumy. Dobrovoľnícke aktivity preto vnímané ako želaná súčasť života jednotlivca a spoločnosti.
Uznesením Európskeho parlamentu z 22. apríla 2008 o prínose dobrovoľníckej práce pre hospodársku a sociálnu súdržnosť Európsky parlament vyzýva členské štáty a regionálne a miestne orgány, aby uznali hodnotu dobrovoľníckej práce pri podpore sociálnej a hospodárskej súdržnosti. Okrem toho ich vyzýva na partnerskú spoluprácu s dobrovoľníckymi organizáciami a uskutočňovanie užitočných konzultácií s dobrovoľníckym sektorom, s cieľom rozvíjať plány a stratégie na uznanie, ohodnotenie, podporu, uľahčenie a podnecovanie dobrovoľníckej práce a vytvorenie stabilného a inštitucionálneho rámca pre rozvoj dobrovoľníctva. Podpore dobrovoľníctva by sa v rámci verejného diskurzu mala preto venovať pozornosť aj zo strany štátu, a to konkrétnymi krokmi, ktoré budú kreované a realizované v rámci medzisektorovej spolupráce. Kľúčovými prvkami infraštruktúry dobrovoľníctva legislatívna úprava a finančná podpora umožňujúce cielený rozvoj dobrovoľníctva.
Na Slovensku existuje základná legislatívna úprava dobrovoľníctva prostredníctvom zákona č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Tento zákon upravuje základné pravidlá a vzťahy v tejto oblasti. Vymedzuje dobrovoľnícku činnosť, dobrovoľníka, povinnosti vysielajúcej organizácie a prijímateľa dobrovoľníckej činnosti a náležitosti zmluvy o dobrovoľníckej činnosti. Zákon bol prijatý pred 10 rokmi a vytvoril základný rámec pre úpravu vzťahov pri realizácii dobrovoľníckej činnosti. Aplikačná prax legislatívnej úpravy v tejto oblasti priniesla niekoľko problematických bodov.
V Akčnom pláne Koncepcie rozvoja občianskej spoločnosti na Slovensku na roky 2019 2020 boli stanovené dve úlohy B.9. a B.10., konkrétne analyzovať potrebu legislatívnych zmien zákona č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve, ako aj návrhy súvisiacich právnych predpisov a pripraviť návrh mechanizmu priamej štátnej podpory dobrovoľníckych programov za účelom podpory dobrovoľníctva v rôznych oblastiach a predložiť ich na rokovanie vlády SR.
Zámerom navrhovaných právnych úprav je reagovať na problematické body aplikačnej praxe zákona č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a ďalších právnych predpisov tak, aby bol umožnený rozvoj dobrovoľníctva v rôznych oblastiach spoločnosti. Zároveň navrhované úpravy vytvárajú rámec pre finančnú podporu dobrovoľníctva v budúcnosti zo strany štátu.
2
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, zákonmi a inými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
Predkladaný materiál pozitívne sociálne vplyvy a má negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy. Nemá vplyvy na podnikateľské prostredie, nemá žiadne vplyvy na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti ani na služby verejnej správy pre občana a nemá ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
3
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
Úrad splnomocnenca vlády Slovenskej republiky pre rozvoj občianskej spoločnosti
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
január 2022
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
22.2. – 14.3. 2022
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
september 2022
2.Definovanie problému
Zákon č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov bol prijatý pred 10 rokmi a vytvoril základný rámec pre úpravu vzťahov pri realizácii dobrovoľníckej činnosti. Aplikačná prax legislatívnej úpravy v tejto oblasti však priniesla niekoľko problematických bodov, ktoré je potrebné upraviť.
3.Ciele a výsledný stav
Novelizácia ustanovení zákona o dobrovoľníctve v súlade so zisteniami z aplikačnej praxe. Zámerom navrhovaných právnych úprav je reagovať na problematické body aplikačnej praxe zákona č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a ďalších právnych predpisov tak, aby bol umožnený rozvoj dobrovoľníctva v rôznych oblastiach spoločnosti. Zároveň navrhované úpravy (vytvorenie finančného mechanizmu na podporu rozvoja dobrovoľníctva v rámci dlhodobých dobrovoľníckych činností prostredníctvom zákona č. 526/2010 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov) vytvárajú rámec pre finančnú podporu dobrovoľníctva v budúcnosti zo strany štátu. Niektoré požiadavky aplikačnej praxe budú na základe dohody s dotknutými ústrednými orgánmi štátnej správy riešené v samostatných legislatívnych procesoch, v ktorých budú otvorené ich dotknuté predpisy.
4.Dotknuté subjekty
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, občianska spoločnosť, orgány verejnej správy, fyzické osoby, právnické osoby, mimovládne neziskové organizácie, akademická obec
5.Alternatívne riešenia
V prípade uplatnenia nulového variantu by naďalej pretrvávali problémy v aplikačnej praxi, ktoré nie je možné riešiť alternatívnymi spôsobmi.
4
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
7.Transpozícia práva EÚ
Neuplatňuje sa.
8.Preskúmanie účelnosti
Pravidelne po 3 rokoch, v závislosti od aplikačnej praxe.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Predmetná úloha vyplýva z Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2021 2024 (časť ĽUDSKÉ PRÁVA A OBČIANSKA SPOLOČNOSŤ: „Vláda SR sa hlási k politike podpory dobrovoľníctva a participácie verejnosti na tvorbe verejných politík a legislatívy.“), ako aj z ďalších dokumentov uvedených v predkladacej správe.
Výdavky na zriadenie a realizáciu finančného nástroja prostredníctvom dotačného mechanizmu na podporu dlhodobých dobrovoľníckych programov v rámci zákona č. 526/2010 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky budú zabezpečené z výdavkov rozpočtu Ministerstva vnútra Slovenskej republiky.
Kvantifikácia predpokladá celkový negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy
v roku 2023 na úrovni cca 469 869,- Eur, pričom táto finančná alokácia je zložená z dvoch položiek: 450 000,- Eur určených na podporu dlhodobých dobrovoľníckych programov prostredníctvom predložených projektov uchádzajúcich sa o poskytnutie dotácie a cca 19 869,- Eur na vytvorenie 1 štátnozamestnaneckého miesta za účelom administrácie samotnej dotačnej schémy,
5
od roku 2024 každoročne na úrovni cca 473 842,- Eur, pričom táto finančná alokácia je zložená z dvoch položiek: 450 000,- Eur ročne určených na podporu dlhodobých dobrovoľníckych programov prostredníctvom predložených projektov uchádzajúcich sa o poskytnutie dotácie a cca 23 842,- Eur ročne na vytvorenie 1 štátnozamestnaneckého miesta za účelom administrácie samotnej dotačnej schémy.
Predkladaný návrh zákona môže priniesť nepatrný potenciálny negatívny vplyv (novú povinnosť) na podnikateľské prostredie v prípade, ak vysielajúca organizácia je právnická osoba iná, ako z tretieho sektora. Dotknutými subjektami vtedy aj právnické a fyzické osoby, kde môže ísť v nepatrnej miere aj o samotných podnikateľov, ktorým v takom prípade môže vzniknúť nová administratívna povinnosť v podobe vydania písomného potvrdenia o vedomostiach, zručnostiach a kompetenciách, ktoré dobrovoľník nadobudol počas dobrovoľníckej činnosti, a o také sám požiada.
11.Kontakt na spracovateľa
JUDr. Jana Vallová, PhD. (MV SR SVS OVVS)
tel.: +421 2 485 92 951, e-mail:
ovvs.svs@minv.sk
Mgr. Jozef Kovačič (MV SR SVS OVVS OVS3)
tel.: +421 2 485 92 951, e-mail:
ovvs.svs@minv.sk
Mgr. Mária Milková, Úrad splnomocnenca vlády SR pre rozvoj občianskej spoločnosti
tel.: +421 2 509 44 981; e-mail:
maria.milkova@minv.sk
12.Zdroje
Podklady pre prípravu novely boli spracované z podnetov členov pracovnej skupiny, zriadenej za týmto účelom na Úrade splnomocnenca vlády SR pre rozvoj občianskej spoločnosti. Predmetná pracovná skupina bola zložená zo zástupcov vybraných sekcií Ministerstva vnútra SR, vybraných rezortov (Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR, Ministerstvo kultúry SR, Ministerstvo zdravotníctva SR, Ministerstvo životného prostredia SR, Ministerstvo financií SR, Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR), zástupcu Združenia miest a obcí Slovenska a tiež zástupcov mimovládneho neziskového sektora (Platforma dobrovoľníckych centier a organizácií, Vidiecky parlament na Slovensku, Centrum dobrovoľníctva v Bratislave, Rada mládeže Slovenska, Centrum dobrovoľníctva v Banskej Bystrici, Centrum pre filantropiu, CARDO-Národné dobrovoľnícke centrum, DPO-Dobrovoľná požiarna ochrana, Slovenský olympijský a športový výbor).
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 008/2022 z 3.2.2022
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
K doložke vybraných vplyvov
Komisia odporúča predkladateľovi v Doložke vybraných vplyvov v časti 10. Poznámky uviesť, že materiál môže priniesť aj potenciálny negatívny vplyv (povinnosti) na podnikateľské prostredie.
Odôvodnenie: O vplyvy na podnikateľské prostredie môže ísť vtedy, ak vysielajúca organizácia je právnická
osoba iná, ako z tretieho sektora - nezisková organizácia, cirkev, škola, atď. Dotknutými subjektami aj právnické a fyzické osoby, kde môže ísť aj o samotných podnikateľov, ktorým v takom prípade môžu vzniknúť povinnosti (napr. písomné potvrdenie o vedomostiach, zručnostiach a kompetenciách, ktoré nadobudol počas dobrovoľníckej činnosti, atď.).
Pripomienka akceptovaná –doplnenie dôvodu potenciálneho negatívneho vplyvu do časti 10.
Komisia odporúča predkladateľovi tiež doplniť v časti 8. Preskúmanie účelnosti chýbajúcu časovú lehotu a kritériá - konkretizovať časovú lehotu rok a kritériá po určitom čase je potrebné preskúmať
6
navrhovaný zákon a naplnenie stanovených cieľov. Čas preskúmania , ako aj kritériá indikátory si stanoví sám predkladateľ. Ide o overenie, či riešenie problému plní svoj účel a či bol uvedený problém odstránený.
Odôvodnenie: Chýbajúca časť je povinná, je ju potrebné doplniť v zmysle aktuálnej Jednotnej metodiky na
posudzovanie vybraných vplyvov, schválenej uznesením vlády SR č. 234/2021, s účinnosťou od 1.6.2021.
Pripomienka akceptovaná preskúmanie účelnosti sa bude vykonávať pravidelne po 3 rokoch, v závislosti od aplikačnej praxe.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
V doložke vybraných vplyvov je označený negatívny, rozpočtovo nezabezpečený vplyv na rozpočet verejnej správy. V analýze vplyvov v tabuľke č. 1 kvantifikované celkové výdavky v sume 473 842 eur na kapitolu MV SR každoročne od roku 2023 do 2026. Z materiálu vyplýva aj požiadavka na zvýšenie počtu zamestnancov v kapitole MV SR o 1 osobu od roku 2023. V analýze vplyvov v časti 2.1.1. Financovanie návrhu je uvedené, že „Zvýšenie výdavkov vyplývajúce z predkladaného zákona bude zabezpečené zvýšením výdavkov kapitoly MV SR nad rámec stanovených limitov (záväzných ukazovateľov) rozpočtovej kapitoly Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky Ministerstvom financií Slovenskej republiky.“. Komisia žiada všetky negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy vyplývajúce z návrhu zákona zabezpečiť v rámci schválených limitov výdavkov a počtu zamestnancov dotknutého subjektu verejnej správy na príslušné rozpočtové roky bez dodatočných požiadaviek na rozpočet verejnej správy. V nadväznosti na uvedené je potrebné upraviť doložku vybraných vplyvov a analýzu vplyvov na rozpočet verejnej správy tak, aby z nich nevyplýval rozpočtovo nekrytý vplyv. Predmetné konštatovanie je potrebné uviesť v časti 2.1.1. Financovanie návrhu analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy.
Pripomienka nebola akceptovaná úprava doložky vybraných vplyvov a analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy. Vytvorenie mechanizmu podpory dobrovoľníctva vychádza z realizácie Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2021 2024, v ktorom sa vláda Slovenskej republiky prihlásila k politike podpory dobrovoľníctva.
Komisia žiada nevytvárať záväzok štátu na zdravotné poistenie bez vyčíslenia jeho vplyvu na rozpočet verejnej správy.
Odôvodnenie: Vo vlastnom materiáli, v čl. IV sa uvádza, že pri osobách, ktoré vykonávajú dlhodobú
dobrovoľnícku činnosť, sa platiteľom zdravotného poistenia stane štát. Z predkladaného materiálu nie je zrejmé, na aký okruh dobrovoľníkov by sa táto zmena vzťahovala a z akého dôvodu je navrhovaná.
Pripomienka bezpredmetná z dôvodu úpravy návrhu zákona. Vypustené z dôvodu, že Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky v rámci Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky s termínom september 2022 plánuje samostatný legislatívny proces k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o zdravotnom poistení.
Zároveň je potrebné doplniť do analýzy vplyvov do časti 2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie vyjadrenie k vplyvom na rozpočet verejnej správy.
Pripomienka akceptovaná – doplnenie vyjadrenia k vplyvom na rozpočet verejnej správy.
K sociálnym vplyvom
Je potrebné, aby predkladateľ zosúladil číslovanie jednotlivých opatrení novelizačných bodov vo vlastnom materiáli s číslovaním opatrení v časti 4.2 analýzy sociálnych vplyvov. Napríklad, opatrenie označené ako čl. I bodu 1 v analýze sociálnych vplyvov v skutočnosti zodpovedá návrhu novelizácie čl. I bodu 2 vo vlastnom materiáli.
Pripomienka akceptovaná – zosúladenie číslovania opatrení s číslovaním vlastného materiálu.
Je potrebné, aby predkladateľ vypustil z časti 4.2 analýzy sociálnych vplyvov hodnotenie nasledovných opatrení novelizačných bodov, pretože ich znenie v skutočnosti nezakladá vznik nových pozitívnych sociálnych vplyvov (číslovanie je uvedené tak, ako uviedol predkladateľ v časti 4.2 analýzy sociálnych vplyvov): čl. I bod 1; čl. I bod 3, 4, 9; čl. I body 5 a 7; čl. I bod 6; čl. I bod 9; čl. I bod 16.
Pripomienka akceptovaná vypustenie hodnotenia novelizačných bodov, ktoré nezakladajú vznik nových pozitívnych sociálnych vplyvov.
Komisia zásadne žiada, aby predkladateľ zhodnotil nasledovné opatrenia novelizačné body vo vlastnom materiáli v časti 4.1 ako opatrenia s negatívnym vplyvom na hospodárenie domácností: čl. I body 16 a 18 a čl. I bod 17. Navrhnutá právna úprava v týchto bodoch znamená, že dobrovoľníci nebudú môcť byť odmeňovaní za ich dobrovoľnícku činnosť, ako tomu bývalo v niektorých prípadoch doteraz, resp. v prípadoch straty času v oblasti dobrovoľníckej činnosti v športe.
Z uvedeného dôvodu zároveň žiadame, aby predkladateľ identifikoval v doložke vybraných vplyvov aj negatívne sociálne vplyvy a v súlade s tým upravil znenie predkladacej správy a všeobecnej časti dôvodovej správy.
7
Navrhovaná právna úprava v čl. I body 16 a 18 a čl. I bod 17 nezakladajú vplyvy na hospodárenie domácností, nakoľko dobrovoľník vykonávať dobrovoľnícku činnosť slobodne, vo voľnom čase a hlavne bez nároku na odmenu. To znamená, že dobrovoľnícku činnosť nie je možné považovať za činnosť, na základe ktorej dochádza k zvyšovaniu finančného príjmu dobrovoľníka a jeho domácnosti. Pri výkone dobrovoľníckej činnosti majú byť dobrovoľníkovi uhrádzané zvýšené výdavky spojené s výkonom dobrovoľníckej činnosti v takom rozsahu, v akom vznikli, aby nedochádzalo k vplyvu na jeho príjmu a na hospodárenie domácnosti. Samotná dobrovoľnícka činnosť však nemá produkovať finančný príjem, t. j. nemá byť finančne odmeňovaná. Doterajšia právna úprava je v rozpore so základnými princípmi dobrovoľníctva, preto má navrhovaná úprava vyriešiť tento rozpor.
Komisia považuje za potrebné zvážiť, či návrhom, že sa zákon č. 406/2011 Z. z. nebude vzťahovať na dobrovoľnú požiarnu ochranu a iné občianske združenia na úseku ochrany pred požiarmi (novelizačný bod č. 1 čl. I) nezakladá vplyvy v niektorej z oblastí sledovaných analýzou sociálnych vplyvov (body 4.1 4.4 tejto analýzy) jednak na osoby, ktoré vykonávajú dobrovoľnú požiarnu ochranu alebo činnosti na úseku ochrany pred požiarmi a jednak na obyvateľov, ktorí alebo mi mohli byť dotknuté touto dobrovoľnou činnosťou, a to aj v kontexte pozitívnych vplyvov, ktoré prináša predložený návrh zákona pre vykonávanie dobrovoľníckej činnosti. Zároveň vyššie uvedené považuje Komisia za potrebné zvážiť v súvislosti s návrhom, že dobrovoľníckou činnosťou podľa zákona č. 406/2011 Z. z. nebude činnosť, ktorú vykonávajú príslušníci Hasičského a záchranného zboru podľa osobitných predpisov (novelizačný bod č. 9 čl. I).
Úpravou návrhu zákona je pripomienka bezpredmetná.
Komisia považuje za potrebné zhodnotiť vplyvy návrhu, podľa ktorého sa zavádza možnosť dobrovoľníkov vysielať alebo prijímať aj pre orgány štátnej správy.
Úpravou návrhu zákona je pripomienka bezpredmetná.
Významné pozitívne vplyvy predloženého návrhu možno očakávať v súvislosti s návrhom novely Zákonníka práce (návrh čl. II), podľa ktorého zamestnávateľ bude môcť finančne alebo inými benefitmi podporiť svojho zamestnanca za vykonávajúcu dobrovoľnícku činnosť.
Akceptovaná doplnená analýza sociálnych vplyvov.
Komisia považuje za potrebné zhodnotiť aj vplyvy návrhu čl. IV., podľa ktorého pri osobách, ktoré vykonávajú dlhodobú dobrovoľnícku činnosť, sa platiteľom zdravotného poistenia stane štát.
Úpravou návrhu zákona je pripomienka bezpredmetná.
K vplyvom na informatizáciu spoločnosti
Komisia nesúhlasí s tým, že Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony“ nemá vplyv na informatizáciu spoločnosti. Predkladateľ nesprávne vyhodnotil vplyv materiálu na informatizáciu spoločnosti. V materiáli sa hovorí o registri akreditovaných subjektov a zverejňujú informácie na webovom sídle, čo považuje Komisia za vplyv na informatizáciu spoločnosti. Z uvedeného dôvodu je nutné vyznačiť pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti do doložky vplyvov a vypracovať analýzu vplyvov.
Pripomienka bezpredmetná z dôvodu úpravy novelizačného bodu 19 v časti § 17 ods. 1 na znenie: Ministerstvo vnútra na svojom webovom sídle zverejňuje zoznam akreditovaných subjektov v rozsahu údajov podľa § 10 ods. 1 písm. a).“.).
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
8
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2022
2023
2024
2025
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
469 869
473 842
473 842
v tom: MV SR
0
469 869
473 842
473 842
z toho:
- vplyv na ŠR
0
469 869
473 842
473 842
Rozpočtové prostriedky
0
469 869
473 842
473 842
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
1
1
1
- vplyv na ŠR
0
1
1
1
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
14 723
17 667
17 667
- vplyv na ŠR
0
14 723
17 667
17 667
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
469 869
473 842
473 842
v tom: MV SR
0
469 869
473 842
473 842
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
9
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Výdavky na zriadenie a realizáciu finančného nástroja prostredníctvom dotačného mechanizmu na podporu dlhodobých dobrovoľníckych programov v rámci zákona č. 526/2010 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky budú zabezpečené z výdavkov rozpočtu Ministerstva vnútra Slovenskej republiky.
Predmetná úloha vyplýva z Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2021 2024 (časť ĽUDSKÉ PRÁVA A OBČIANSKA SPOLOČNOSŤ: „Vláda SR sa hlási k politike podpory dobrovoľníctva a participácie verejnosti na tvorbe verejných politík a legislatívy.“), ako aj z ďalších dokumentov uvedených v predkladacej správe.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Hlavným cieľom predkladanej novely zákona je riešenie požiadaviek a potrieb vyplývajúcich z praxe. Zákon o dobrovoľníctve bol prijatý pred 10 rokmi a aplikačná prax legislatívnej úpravy v tejto oblasti priniesla niekoľko problematických bodov, ktoré je potrebné novelou zákona upraviť. Navrhované úpravy zákona kladú dôraz na potrebu manažmentu dobrovoľníkov, na zásadu rovnakého zaobchádzania u záujemcov uchádzajúcich sa o výkon dobrovoľnej činnosti, ale zároveň reagujú aj na reálnu prax a nedostatky, ktoré sa vyskytli pri využívaní dobrovoľníkov počas pandémie COVID-19. Navrhovaná právna úprava prináša riešenie založené na preplácaní výdavkov iba na základe preukázateľne vynaložených výdavkov.
Návrh zákona tiež reaguje na prijaté nariadenie Európskeho parlamentu a Rady Európskej únie, ktorým bol zriadený Európsky zbor solidarity na roky 2021 2027 a Európsky dobrovoľnícky zbor pre humanitárnu pomoc. Jeho cieľom je podporovať rozvoj a budovanie kapacít dobrovoľníckej činnosti, vytvárať príležitosti pre mladých ľudí v celej Únii na to, aby mohli zmysluplným spôsobom prispievať k fungovaniu spoločnosti, prejavovať solidaritu a rozvíjať svoje zručnosti, čím sa im umožní získať nielen pracovné skúsenosti, ale aj neoceniteľné životné skúsenosti.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
X iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
10
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Výdavky na zriadenie a realizáciu finančného nástroja prostredníctvom dotačného mechanizmu na podporu dlhodobých dobrovoľníckych programov v rámci zákona č. 526/2010 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky budú zabezpečené z výdavkov rozpočtu Ministerstva vnútra Slovenskej republiky.
Kvantifikácia predpokladá celkový negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy
v roku 2023 na úrovni cca 469 869,- Eur, pričom táto finančná alokácia je zložená z dvoch položiek: 450 000,- Eur určených na podporu dlhodobých dobrovoľníckych programov prostredníctvom predložených projektov uchádzajúcich sa o poskytnutie dotácie a cca 19 869,- Eur na vytvorenie 1 štátnozamestnaneckého miesta za účelom administrácie samotnej dotačnej schémy,
od roku 2024 každoročne na úrovni cca 473 842,- Eur, pričom táto finančná alokácia je zložená z dvoch položiek: 450 000,- Eur ročne určených na podporu dlhodobých dobrovoľníckych programov prostredníctvom predložených projektov uchádzajúcich sa o poskytnutie dotácie a cca 23 842,- Eur ročne na vytvorenie 1 štátnozamestnaneckého miesta za účelom administrácie samotnej dotačnej schémy.
11
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Daňové príjmy (100)1
0
0
0
0
Nedaňové príjmy (200)1
0
0
0
0
Granty a transfery (300)1
0
0
0
0
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
0
0
0
0
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
0
0
0
0
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
12
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
poznámka
Výdavky (v eurách)
2022
2023
2024
2025
Bežné výdavky (600)
0
469 869
473 842
473 842
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
14 723
17 667
17 667
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
5 146
6 175
6 175
Tovary a služby (630)2
0
0
0
0
Bežné transfery (640)2
0
450 000
450 000
450 000
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
0
0
0
0
Kapitálové transfery (720)2
0
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
469 869
473 842
473 842
13
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
poznámka
Zamestnanosť
2022
2023
2024
2025
Počet zamestnancov celkom
0
1
1
1
z toho vplyv na ŠR
0
1
1
1
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
0
1 472,25
1 472,25
1 472,25
z toho vplyv na ŠR
0
1 472,25
1 472,25
1 472,25
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
19 869
23 842
23 842
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
14 723
17 667
17 667
z toho vplyv na ŠR
0
14 723
17 667
17 667
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
5 146
6 175
6 175
z toho vplyv na ŠR
0
5 146
6 175
6 175
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
12
Analýza sociálnych vplyvov
Vplyvy na hospodárenie domácností, prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám, sociálnu inklúziu, rovnosť príležitostí a rovnosť žien a mužov a vplyvy na zamestnanosť
(Ak v niektorej z hodnotených oblastí sociálnych vplyvov (bodov 4.1 4.4) nebol identifikovaný vplyv, uveďte v príslušnom riadku analýzy poznámku „Bez vplyvu.“.)
4.1 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Vedie návrh k zvýšeniu alebo zníženiu príjmov alebo výdavkov domácností?
Ktoré skupiny domácností/obyvateľstva sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
Sú medzi potenciálne ovplyvnenými skupinami skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
(V prípade vyššieho počtu hodnotených opatrení doplňte podľa potreby do tabuľky pred bod 4.2 ďalšie sekcie - 4.1.1 Pozitívny vplyv/4.1.2 Negatívny vplyv).
a)
4.1.1 Pozitívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Bez vplyvu
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
Bez vplyvu
c)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
Bez vplyvu
d)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
Bez vplyvu
e)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
Bez vplyvu
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
g)
4.1.1.1 Z toho pozitívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte pozitívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. znižovanie miery rizika chudoby, priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Bez vplyvu
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
Bez vplyvu
i)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
Bez vplyvu
j)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
Bez vplyvu
k)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
Bez vplyvu
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
a)
4.1.2 Negatívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Bez vplyvu
c)
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
13
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
Bez vplyvu
d)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
Bez vplyvu
e)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
Bez vplyvu
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
g)
4.1.2.1 Z toho negatívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte negatívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. zvyšovanie miery rizika chudoby, priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Bez vplyvu
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
Bez vplyvu
i)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
Bez vplyvu
j)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
Bez vplyvu
k)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
Bez vplyvu
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
14
4.2 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva a vplyv na sociálnu inklúziu.
Má návrh vplyv na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám?
Popíšte hodnotené opatrenie, špecifikujte ovplyvnené skupiny obyvateľstva a charakter zmeny v prístupnosti s ohľadom na dostupnosť finančnú, geografickú, kvalitu, organizovanie a pod. Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
a)
Rozumie sa najmä na prístup k:
-sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
-kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
-pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
-zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
-zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
-k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
-bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
-doprave,
-ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
-spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
-informáciám,
-k iným právam (napr. politickým).
Predkladaný materiál Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony obsahuje návrh zmien, ktoré majú pozitívne sociálne vplyvy. Ide predovšetkým o vplyv na prístup k ďalším službám, najmä službám všeobecného záujmu a tovarom, k informáciám, zdrojom, právam, k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu, na sociálnu ochranu, sociálne služby. Jednotlivé návrhy zmien majú nasledujúce sociálne vplyvy:
K čl. I bodu 4: Úprava § 2 ods. 1 písm. b vplyv na zabezpečovanie ďalších služieb, najmä služieb všeobecného záujmu, nakoľko navrhovaná úprava umožňuje členom organizácií byť ich dobrovoľníkmi a zároveň uzatvárať s nimi zmluvy o dobrovoľníckej činnosti.
K čl. I bodom 12 a 14: Doplnenie § 4 ods. 9 a § 5 ods. 6 umožňuje dobrovoľníkom na základe písomného potvrdenia o ich zručnostiach, schopnostiach a skúsenostiach, ktoré nadobudli počas dobrovoľníckej činnosti, získať lepší prístup k zamestnaniu a lepšie sa tým pádom uplatniť aj na trhu práce alebo na príprave na trh práce.
K čl. I bodu 16: Doplnenie § 6 ods. 2 písm. c) uvádza, že dobrovoľník môže vykonávať dobrovoľnícku činnosť aj z domu, napr. prostredníctvom informačno-komunikačných technológií. Navrhovaná úprava zlepšuje prístup k ďalším službám.
K čl. I bodom 17 a 18: § 6 ods. 2 písm. d). Navrhovaná právna úprava umožní preplácať dobrovoľníkom výdavky iba na základe skutočne vynaložených výdavkov, pričom pri cestovnom, ubytovaní a stravnom sa bude vychádzať z právnej úpravy ako je definovaná v zákone o cestovných náhradách. Takéto spresnenie zákona umožní zlepšiť prístup dobrovoľníkov k ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam.
K čl. I bodu 19: Vytvorenie finančného mechanizmu na podporu dlhodobých dobrovoľníckych programov, a k tomu prislúchajúci akreditačný systém, prispeje k dlhodobej kvalitnej práci s dobrovoľníkmi.
K čl. II bodom 1 a 2: Úprava § 138a ods. 1 a 2 bude mať vplyv na zjednotenie podmienok pri vykonávaní činnosti vo všeobecnom záujme, čím bude mať vplyv na prístup k spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám.
K čl. III: Doplnenie ods. 4 v § 10 reaguje na skutkový stav podpory vykonávania opatrení sociálnoprávnych ochrany detí a sociálnej kurately, a v tomto smere aj v aplikačnej praxi reálne využívaného potenciálu dobrovoľníkov, ktorí svojou činnosťou nesporne zvyšujú kvalitu poskytovania opatrení sociálno-právnej ochrany a sociálnej kurately.
15
K čl. IV: Podpora finančnej udržateľnosti dlhodobých a systematických dobrovoľníckych programov v rôznych typoch a oblastiach pôsobenia organizácií, ako aj dostatočné priestorové, finančné a personálne kapacity, dostatočné kapacity organizácií pre prácu s dobrovoľníkmi a dobrovoľníčkami majú dopad na zvyšovanie kvality práce s dobrovoľníkmi. tak môžu