DÔVODOVÁ SPRÁVAA.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky za stranu Sloboda a Solidarita Jarmila Halgašová.
Návrh zákona zavádza niekoľko menších zmien, ktorých spoločným menovateľom je zjednodušenie a zlepšenie podnikateľského prostredia v oblasti výroby a predaja potravín.
Konkrétne ide o tieto zmeny:
1.Spresňuje sa právna úprava bezodplatného prevodu tak, aby bolo nepochybné, že povinnosť sa týka len prevádzkarní prevádzkovateľa s predajnou plochou väčšou ako 400 m2 a potravín, ktoré sú umiestnené na trhu v tejto prevádzkarni.
2.Vypúšťa sa povinnosť pre prevádzkovateľov potravinárskych podnikov monitorovať inú formu na vyjadrenie alebo prezentáciu označenia výživovej hodnoty potravín a správu o tom zaslať ministerstvu; táto povinnosť nevyplýva prevádzkovateľom z nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1169/2011.
3.Vypúšťajú sa niektoré povinnosti vo vzťahu k skladovaniu a k preprave potravín; tieto vnútroštátne povinnosti sú dnes nastavené odlišne alebo duplicitne ako priamo aplikovateľné právo Európskej únie v oblasti hygieny potravín.
4.Navrhuje sa ohlasovacie povinnosti podľa § 24 ods. 1 až ods. 3 stanoviť len pre prevádzkovateľov potravinárskych podnikov, ktorí vykonávajú prvovýrobu (nebude sa to teda vzťahovať na spracovateľov surovín alebo maloobchodných predajcov).
5.Zavádza sa nová skutková podstata správneho deliktu nesplnenia oznamovacej povinnosti podľa § 9 ods. 2 zákona č. 152/1995 Z. z.
6.Zavádza sa nový inštitút upustenia od uloženia pokuty. Stanovujú sa dve podmienky pre možnosť využitia tohto inštitútu.
7.Znižujú sa horné hranice pokút za priestupky na úseku úradných kontrol potravín z 2 000 eur a 4 000 eur pri opakovanom porušení povinnosti na 1 000 eur a 2 000 eur pri opakovanom porušení povinnosti.
Predložený návrh zákona má neutrálny vplyv na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona má pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie. Návrh zákona nemá negatívne sociálne vplyvy, nemá negatívny vplyv na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona rovnako nemá vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a ani na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.