Dôvodová správa
I.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony predkladajú do Národnej rady
Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky za politickú stranu Kotlebovci – Ľudová strana Naše Slovensko – Rastislav Schlosár a Martin Beluský.
Cieľom návrhu zákona je zabezpečiť ochranu Slovenskej republiky a jej občanov pred nelegálnymi migrantmi a inými osobami, ktoré bez oprávnenia vstupujú alebo sa zdržiavajú na území Slovenskej republiky.
Jedným zo základných znakov štátu je jeho územie, vytýčené štátnymi hranicami. Ochrana štátnych hraníc pred ich neoprávneným narušením je preto jedným z najvyšších národno-štátnych záujmov.
Súčasná právna úprava je nedostatočná. V súčasnosti akákoľvek osoba so záujmom dostať sa na územie Slovenskej republiky nelegálne alebo sa na území Slovenskej republiky nelegálne zdržiavať, tak môže učiniť úplne beztrestne. Výnimku v súčasnosti tvoria iba prípady prekročenia štátnych hraníc s použitím násilia, formou prevádzačstva, alebo narušením vzdušného priestoru Slovenskej republiky. Aj tie sú však trestané pomerne mierne.
Vzhľadom na uvedené je potrebné, za účelom naplnenia ochrannej, regulatívnej, preventívnej ako aj represívnej funkcie štátu, zaviesť nové skutkové podstaty, a to v oblasti trestného práva, teda v prípadoch, keď nie je závažnosť činov iba nepatrná a nepostačujú iné sankčné nástroje správneho práva (vyhostenie, zákaz vstupu a pod.).
Do Trestného zákona preto zavádzame nový § 354a, ktorý definuje neoprávnené prekročenie štátnych hraníc Slovenskej republiky, ako aj neoprávnené zdržiavanie sa na území Slovenskej republiky ako trestný čin zaradený do ôsmej hlavy Trestného zákona: Trestné činy proti poriadku vo verejných veciach. Súčasne zvyšujeme tresty za trestný čin násilného prekročenia štátnej hranice, za trestný čin prevádzačstva a za trestný čin podľa § 356 Trestného zákona, ktorý s ním súvisí. Sme presvedčení, že prijatím tejto novely Trestného zákona sa podarí minimalizovať nelegálne prechody našich štátnych hraníc a odvrátiť tak rastúci trend kriminality cudzincov na území Slovenskej republiky (Štatistika kriminality v Slovenskej republike, zverejnená na webovej stránke Ministerstva vnútra Slovenskej republiky).
Aktuálne trvajúca migračná kríza, počas ktorej je Európa zaplavovaná nelegálnymi migrantami, prevažne mladými mužmi z území cudzích svetadielov, dokazuje narastajúcu potrebu urýchleného prijatia účinnej legislatívy, chrániacej záujmy Slovenskej republiky, ako aj bezpečnosť jej obyvateľov. Obzvlášť v súčasnosti, keď sa uvedený problém čoraz viac dotýka aj samotnej Slovenskej republiky a jej obyvateľov. Dokazujú to aj verejné vyjadrenia Roberta Guckého, riaditeľa Úradu hraničnej a cudzineckej polície PPZ, zo dňa 3. novembra 2022, podľa ktorého možno súčasnú situáciu s prílivom nelegálnych migrantov na územie Slovenskej republiky prirovnať k veľkej
migračnej kríze z roku 2015, pričom oproti minulému roku bol zaznamenaný 480 % nárast počtu týchto migrantov na Slovensku.
Štáty západnej Európy, ktoré na svoje územie prijímajú desiatky rokov nelegálnych imigrantov dnes bojujú s problémami ako terorizmus, masívna kriminalita, sociálne napätie a ohrozenie tradičnej kultúry, práva a hodnôt.
Milióny cudzincov valiacich sa do Európy z Ázie a Afriky predstavujú pre európske národy existenčné riziko. Integrácia týchto ľudí do zatiaľ väčšinovej európskej populácie je, ako ukázala prax v západných štátoch, takmer nemožná.
Dlhodobo plánovaná premena Európy na multikultúrne spoločenstvo zlyhala vo všetkých ohľadoch. Státisíce stratených životov Európanov dostatočným dôkazom zlyhania tohto politického princípu a jeho deštruktívneho pôsobenia na všetky národy, v ktorých sa začal aplikovať. Idea multikulturalizmu môže byť spolu s vražednými ideológiami dvadsiateho storočia alebo militantným islamistickým extrémizmom považovaná za jednu z najväčších svetových hrozieb, útočiacich na samotnú podstatu existencie európskych národov.
Epidémia znásilnení švédskych žien imigrantmi, vojny neeurópskych gangov s políciou v nemeckých mestách, rabovanie a podpaľovanie štvrtí v Anglicku, nákladné autá riadené imigrantmi a rútiace sa vysokou rýchlosťou do davov ľudí v Španielsku, Nemecku, či Francúzsku. To všetko príklady aplikácie multikulturalizmu a s ním súvisiaceho dovozu nelegálnych, neeurópskych imigrantov do Európy.
Cieľom poslancov ĽS Naše Slovensko je ochrániť Slovenskú republiku a jej obyvateľov od hrôz útokov a občianskych nepokojov, ktoré v súčasnosti spaľujú štáty západnej Európy. Chrániť hranice republiky a pomocou nich aj jej obyvateľov je povinnosťou všetkých poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
II. Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1
Zvyšuje sa dolná hranica trestu odňatia slobody pri trestnom čine násilného prekročenia štátnej hranice tak, aby páchateľov tohto trestného činu nebolo možné odsúdiť len podmienečne.
K bodu 2
Zavádza sa nová skutková podstata trestného činu nedovoleného vstupu a zdržiavanie sa na území Slovenskej republiky, ktorá dopĺňa skutkovú podstatu trestného činu násilného prekročenia štátnej hranice.
Na naplnenie základnej skutkovej podstaty tohto prečinu sa vyžaduje splnenie nasledovných objektívnych znakov:
1. subjekt musí byť cudzinec, t. j. osoba, ktorá nie je občanom Slovenskej republiky,
2. vstup na územie Slovenskej republiky alebo zdržiavanie sa na území Slovenskej republiky bez oprávnenia podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. To znamená bez platných cestovných dokladov alebo víz, povolenia na prechodný či trvalý pobyt a pod.
Uvedený prečin nedovoleného vstupu a zdržiavanie sa na území Slovenskej republiky nijako nemení súčasný právny stav vo vzťahu k občanom členských štátov Európskej únie a občanom iných štátov Dohody o Európskom hospodárskom priestore (Islandu, Lichtenštajnska, Nórska) a Švajčiarska. Títo cudzinci budú môcť aj naďalej vstupovať na územie Slovenskej republiky a zdržiavať sa na ňom bez cestovných pasov či víz len s platným dokladom totožnosti, teda tak ako to ustanovuje zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov bez toho, aby spáchali uvedený trestný čin.
Cudzinci sa uvedeného trestného činu nedopustia, ak splnia podmienku uvedenú v čl. 31 ods. 1 Dohovoru o právnom postavení utečencov (Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky č. 319/1996 Z. z.).
K bodu 3
Zvyšuje sa trestná sadzba trestu odňatia slobody v rámci základnej skutkovej podstaty trestného činu prevádzačstva, a to z pôvodného jedného roku piatich rokov na tri roky až päť rokov.
K bodu 4
Zvyšuje sa trestná sadzba trestu odňatia slobody v rámci kvalifikovanej skutkovej podstaty trestného činu prevádzačstva, a to z pôvodných troch rokov osem rokov na päť rokov až desať rokov.
K bodu 5
Zvyšuje sa trestná sadzba trestu odňatia slobody v rámci kvalifikovanej skutkovej podstaty trestného činu prevádzačstva, a to z pôvodných sedem rokov desať rokov na sedem rokov až dvanásť rokov.
K bodu 6
Zvyšuje sa trestná sadzba trestu odňatia slobody v rámci trestného činu podľa § 356 Trestného zákona, a to z pôvodných dvoch rokov osem rokov na tri roky až osem rokov.
Čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona pätnástym dňom po jeho vyhlásení v Zbierke zákonov.