Obsah navrhovaných ustanovení je v podstate totožný so znením § 36f zákona č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v znení neskorších predpisov, ktoré sa v praxi osvedčilo.
V § 14 ods. 6 (doterajší odsek 4) sa dopĺňa možnosť vystaviť plnomocenstvo aj s kvalifikovaným elektronickým podpisom.
K bodu 6
Precizuje sa doterajšie ustanovenie zákona, aby bolo možné voliť overovateľov písomného hlasovania aj inak, než výlučne na schôdzi vlastníkov.
K bodu 7
Navrhuje sa precizovať ustanovenia zákona týkajúce sa príloh zápisnice, ktorú tvorí prezenčná listina zo schôdze vlastníkov alebo hlasovacia listina z písomného hlasovania, splnomocnenia nezúčastnených vlastníkov a vyjadrenie overovateľa, ktorý nepodpísal zápisnicu.
K bodu 8
Navrhuje sa zmena pravidiel súhlasu vlastníkov pri vstavbe alebo nadstavbe; doterajšia úprava, ktorá vyžadovala súhlas všetkých vlastníkov susediacich bytov, sa nahrádza novou úpravou, podľa ktorej bude postačovať súhlas vlastníkov najmenej dvoch tretín susediacich bytov. Dôvodom navrhnutej zmeny je nepružnosť súčasnej úpravy, ktorá ako podmienku nadstavby alebo vstavby v podkroví alebo na povale vyžaduje súhlas vlastníkov všetkých susediacich bytov a nebytových priestorov; uplatňovanie tohto práva veta je problémom najmä v bytových domoch, kde sú nevyhnutné významnejšie rekonštrukčné investície a mnohí, najmä starší vlastníci bytov v bytovom dome nie sú schopní finančne na nich participovať.
Ďalej sa jednoznačne upravuje, kto sa považuje sa vlastníka susediaceho bytu alebo nebytového priestoru. Podľa navrhovaného znenia sa za takýchto vlastníkov považujú vlastníci, ktorých byt alebo nebytový priestor bude susediť s bytom alebo nebytovým priestorom, ktorý má vzniknúť vstavbou alebo nadstavbou, stenou, stropom, podlahou alebo dotykom hrán alebo rohov. Dôvodom zavedenia tejto definície sú výkladové otázky, ktoré v súčasnosti vznikajú, napríklad, či susediaci byt je iba ten, čo susedí stenou, resp. stropom, alebo aj ten, čo susedí diagonálne, teda hranou alebo rohom.
Súčasná úprava svojou neflexibilitou výrazne sťažuje nadstavby bytových domov a znemožňuje udržiavanie bytového fondu na Slovensku tak, ako by sa udržiavať mal. Súčasná právna úprava navyše priznáva niektorým vlastníkom bytov výrazne väčšie práva pri rozhodovaní o nakladaní so spoločnými časťami bytového domu ako iným spoluvlastníkom.
Investor pri vstavbách a nadstavbách zabezpečí bytovému domu novú strechu bez potreby rekonštrukcie tej starej a zároveň býva v mnohých prípadoch zmluvne dohodnutá ďalšia investícia do zveľadenia bytového domu, napríklad úprava fasády, vstupnej brány, maľovanie schodiska, pivničných priestorov, stavba výťahu a podobne.
Súčasná právna úprava umožňuje zmariť často krát nevyhnutnú obnovu bytového domu jedinému vlastníkovi bezsprostredne susediacej bytovej jednotky a to bez ohľadu na to, či sú