1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2022
2023
2024
2025
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
900 000 000
406 229
306 229
0
v tom: MH SR
900 000 000
406 229
306 229
0
z toho:
- vplyv na ŠR
900 000 000
406 229
306 229
0
Rozpočtové prostriedky
900 000 000
406 229
306 229
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
5
10
10
0
- vplyv na ŠR
5
10
10
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
8 075
226 920
226 920
0
- vplyv na ŠR
8 075
226 920
226 920
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
900 000 000
406 229
306 229
0
v tom: MH SR
900 000 000
406 229
306 229
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
2
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Finančné prostriedky zabezpečené v rozpočte kapitoly MH SR, a to na základe novely zákona č. 534/2021 Z. z. o štátnom rozpočte na rok 2022, ktorou boli zvýšené výdavky kapitoly MH SR na rok 2022 v celkovej sume 900 mil. eur v reakcii na vysoký rast cien energií, ktoré negatívne vplývajú na chod hospodárstva. V súčasnosti presná kvantifikácia výšky výdavkov na dotácie nie je jasná a bude záležať od konkrétnych schém pomoci.
Finančné prostriedky budú okrem dotácií na základe schém štátnej pomoci použité aj na mzdy a odvody zvýšeného počtu zamestnancov, na softvér - elektronický systém na zber a vyplácanie žiadostí a na licencie. V rokoch 2023 a 2024 budú prostriedky na tieto účely zabezpečené z výdavkov kapitoly MH SR, ktoré boli z titulu kompenzácií cien zvýšené v roku 2023 o 1,4 mld. eur (zatiaľ v štádiu návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2023 2025). Výšku dotácií v rokoch 2023 a 2024 nie je možné v súčasnosti určiť, preto nie zahrnuté v kvantifikácií výdavkov v tabuľke č. 4.
Súčasne bude možné aj financovanie z prostriedkov štrukturálnych fondov.
V rámci aktuálne pripravovanej legislatívy (zákona a schémy pomoci) na krytie dodatočných nákladov v dôsledku zvýšených cien energií sa očakáva veľké množstvo prijatých žiadostí o poskytnutie dotácie (cca 300 000 žiadostí), ktoré bude potrebné sprocesovať efektívne a v čo najkratšom možnom čase. Cieľom opatrení je pomôcť podnikom zasiahnutým vysokými cenami energií preklenúť nepriaznivé obdobie, udržať zamestnanosť, urýchlene podporiť ich finančnú kondíciu, likviditu a peňažný tok podnikov a zamestnancov, zabrániť kolapsu podnikateľského prostredia a zachovať strategické a kritické procesy nutné pre zvládnutie tohto obdobia so zachovaním stability a minimalizácie paniky.
Je nevyhnutné, aby boli žiadosti predkladané elektronicky, prostredníctvom systému, ktorý okrem iného:
1) Umožní zber vysokého množstva žiadostí v krátkom čase,
2) Bude zohľadňovať parametre – informácie v štruktúrovanej podobe, potrebné pre posudzovanie jednotlivých žiadostí,
3) Automaticky vykoná časť kontrol, údajov v žiadostiach,
4) Umožní hromadné vyplácanie schválených žiadostí.
Žiadny aktuálne funkčný informačný systém na MH SR tieto požiadavky nespĺňa.
Výdavky na úpravu IS pozostávajú z:
1. Úprava aplikácie ES MH SR na základe vecnej špecifikácie bez samotnej prípravy elektronického formulára pri zachovaní súčasnej infraštruktúry na základe nám zaslaných podkladov ohľadom procesu spracovania žiadosti - predpokladaná cena 140 400,00 eur bez DPH, 168 480,00 eur s DPH
2. Vytvorenie samotného formulára na UPVS - predpokladaná cena 10 000,00 eur bez DPH, 12 000,00 eur s DPH
3. Rekonfigurácia, prípadné posilnenie kapacít infraštruktúry z dôvodu, že očakávaný denný rozsah žiadostí cca 5 000, na základe spracovaných štatistík prijatých podaní je nad hranicou priepustnosti systému – predpokladaná cena: 140 000,00 eur bez DPH, 168 480,00 eur s DPH
Výdavky na licenciu sú odhadnuté v sume 100 000 eur (v roku 2023).
Zvýšenie počtu zamestnancov je nevyhnutné z nasledovných dôvodov:
1) zabezpečenie podpory (e-mailovej a telefonickej) pre žiadateľov,
3
2) je potrebné posudzovať prijaté žiadosti v súlade s pravidlami štátnej pomoci a príslušnými právnymi predpismi,
3) je potrebné ex ante, ale aj ex post kontrolovať prijaté a vyplatené žiadosti (základná finančná kontrola, administratívna finančná kontrola).
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 71/2013 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti MH SR sa predkladá ako iniciatívny materiál v reakcii na energetickú krízu.
Reaguje na situáciu, ktorá vznikla podnikom v dôsledku vysokých cien energií, ktoré negatívne vplývajú na chod hospodárstva. Cieľom návrhu zákona legislatívne úpravy, ktoré potrebné na to, aby MH SR mohlo poskytnúť pomoc podnikom zasiahnutých krízou, na zmiernenie negatívneho vplyvu vysokého nárastu cien elektriny a plynu.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
x iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
4
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2022
2023
2024
2025
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
5
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2022
2023
2024
2025
poznámka
Bežné výdavky (600)
899 651 040
406 229
306 229
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
8 075
226 920
226 920
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
2 822
79 309
79 309
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
899 640 143
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
348 960
100 000
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
348 960
100 000
0
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
900 000 000
406 229
306 229
0
6
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2022
2023
2024
2025
poznámka
Počet zamestnancov celkom
5
10
10
z toho vplyv na ŠR
5
10
10
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
1 615
1 891
1 891
z toho vplyv na ŠR
1 615
1 891
1 891
Osobné výdavky celkom (v eurách)
10 897
306 229
306 229
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
8 075
226 920
226 920
z toho vplyv na ŠR
8 075
226 920
226 920
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
2 822
79 309
79 309
z toho vplyv na ŠR
2 822
79 309
79 309
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
7