1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 282/2020 Z. z. o ekologickej poľnohospodárskej výrobe v znení zákona č. 350/2020 Z. z. (ďalej len „návrh zákona“) predkladá Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) ako iniciatívny návrh. Ministerstvo vypracovalo návrh zákona v spolupráci s Ústredným kontrolným a skúšobným ústavom poľnohospodárskym v Bratislave (ďalej len „kontrolný ústav“) na vykonanie nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/848 z 30. mája 2018 o ekologickej poľnohospodárskej výrobe a označovaní produktov ekologickej poľnohospodárskej výroby a o zrušení nariadenia Rady (ES) č. 834/2007 v platnom znení (ďalej len „nariadenie (EÚ) 2018/848“) a jeho nedávno prijatých vykonávacích a delegovaných nariadení Komisie v oblasti dovozu ekologických produktov a produktov z konverzie z tretích krajín do a nedávno prijatého delegovaného nariadenia k nariadeniu Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/625 o úradných kontrolách a iných úradných činnostiach vykonávaných na zabezpečenie uplatňovania potravinového a krmivového práva a pravidiel pre zdravie zvierat a dobré životné podmienky zvierat, pre zdravie rastlín a pre prípravky na ochranu rastlín (ďalej len „nariadenie (EÚ) 2017/625“):
-delegované nariadenie Komisie (EÚ) 2021/2306 z 21. októbra 2021, ktorým sa dopĺňa nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/848 o pravidlá týkajúce sa úradných kontrol v súvislosti so zásielkami produktov ekologickej poľnohospodárskej výroby a produktov z konverzie, ktoré určené na dovoz do Únie, ako aj o pravidlá týkajúce sa certifikátu o inšpekcii,
-vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) 2021/2307 z 21. októbra 2021, ktorým sa stanovujú pravidlá týkajúce sa dokumentov a oznámení požadovaných pre produkty ekologickej poľnohospodárskej výroby a produkty z konverzie určené na dovoz do Únie,
-delegované nariadenie Komisie (EÚ) 2021/2305 z 21. októbra 2021, ktorým sa dopĺňa nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/625 o pravidlá týkajúce sa toho, v ktorých prípadoch a za akých podmienok produkty ekologickej poľnohospodárskej výroby a produkty z konverzie oslobodené od úradných kontrol na hraničných kontrolných staniciach prvého príchodu do Únie, ako aj o pravidlá týkajúce sa miesta úradných kontrol takýchto produktov, a ktorým sa menia delegované nariadenia Komisie (EÚ) 2019/2123 a (EÚ) 2019/2124.
Zmena príslušných ustanovení zákona č. 282/2020 Z. z. je navrhnutá v záujme správneho fungovania vnútorného trhu.
Návrhom zákona sa zabezpečiť implementácia predpisov o výkone úradnej kontroly zásielok produktov ekologickej poľnohospodárskej výroby alebo produktov z konverzie z tretích krajín na hraničných kontrolných staniciach alebo v kontrolných miestach Slovenskej republiky vykonávanej kontrolným ústavom.
Dôvodom prípravy návrhu zákona je zmena pri dovozných kontrolách produktov ekologickej poľnohospodárskej výroby. Podľa čl. 45 ods. 5 nariadenia (EÚ) 2018/848 majú byť od 1. januára 2022 dovozné kontroly produktov ekologickej poľnohospodárskej výroby vykonávané podľa čl. 47 ods. 1 nariadenia (EÚ) 2017/625 na hraničných kontrolných staniciach. Čl. 47 ods. 1 nariadenia (EÚ) 2017/625 ustanovuje druhy tovarov, ktorých kontrola musí byť vykonaná na hraničných kontrolných staniciach a podľa jeho čl. 48 písm. h) môžu byť tovary predstavujúce nízke alebo žiadne osobitné riziko vyňaté z kontrol. Nakoľko produkty ekologickej poľnohospodárskej výroby možno považovať za takýto typ produktov,
2
môže byť výkon dovozných kontrol vykonávaný podľa čl. 48 písm. h) nariadenia (EÚ) 2017/625 v miestach uvoľnenia do voľného obehu, ktoré určí kontrolný ústav. Týmito miestami môžu a nemusia byť hraničné kontrolné stanice. Ak však produkty ekologickej poľnohospodárskej výroby spadajú do kategórie produktov ustanovených v čl. 47 ods. 1 nariadenia (EÚ) 2017/625, musí byť dovozná kontrola v súlade s právnym rámcom kvalitatívnej schémy ekologickej produkcie vykonaná v priestoroch hraničných kontrolných staníc.
Nový legislatívny balík upravujúci systém dovozných kontrol v ekologickej poľnohospodárskej výrobe sa začal uplatňovať od 1. januára 2022 vstupom nariadenia (EÚ) 2018/848 do platnosti. Schválením celého balíka sekundárnej legislatívy došlo k výraznej zmene procesu výkonu dovozných kontrol zásielok ekologickej poľnohospodárskej výroby na území Slovenskej republiky. V súčasnosti dovozné kontroly vykonávajú inšpekčné organizácie, na ktoré bol delegovaný výkon úradných kontrol v ekologickej poľnohospodárskej výrobe. Predmetom návrhu zákona je doplnenie výlučnej právomoci kontrolného ústavu na vykonávanie dovozných kontrol ekologických produktov a produktov z konverzie z tretích krajín, úprava hlásení prevádzkovateľov vykonávajúcich takéto dovozy a príslušných hlásení kontrolného ústavu voči Európskej komisii.
Ďalej sa návrhom zákona vypúšťa vstupné preverenie pre prevádzkovateľov ekologickej poľnohospodárskej výroby, zjednodušuje sa formát registra prevádzkovateľov a bližšie sa upravujú údaje potrebné pre posúdenie vstupov výroby ekologicky spracovaných potravín.
Návrh zákona nebude predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy a pozitívny aj negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, nebude mať vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti a vplyvy na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právnymi aktmi Európskej únie.
Dátum nadobudnutia účinnosti sa navrhuje s ohľadom na potrebu, aby adresáti zákona mali dostatok času na oboznámenie sa s novou právnou úpravou.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie
1.
Predkladateľ návrhu právneho predpisu: Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky
2.
Názov návrhu právneho predpisu: Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 282/2020 Z. z. o ekologickej poľnohospodárskej výrobe v znení zákona č. 350/2020 Z. z.
3.
Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a)v primárnom práve
Čl. 43 ods. 2 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. ES C 202, 7. 6. 2016) v platnom znení.
b)v sekundárnom práve
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/625 z 15. marca 2017 o úradných kontrolách a iných úradných činnostiach vykonávaných na zabezpečenie uplatňovania potravinového a krmivového práva a pravidiel pre zdravie zvierat a dobré životné podmienky zvierat, pre zdravie rastlín a pre prípravky na ochranu rastlín, o zmene nariadení Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 999/2001, (ES) č. 396/2005, (ES) č. 1069/2009, (ES) č. 1107/2009, (EÚ) č. 1151/2012, (EÚ) č. 652/2014, (EÚ) 2016/429 a (EÚ) 2016/2031, nariadení Rady (ES) č. 1/2005 a (ES) č. 1099/2009 a smerníc Rady 98/58/ES, 1999/74/ES, 2007/43/ES, 2008/119/ES a 2008/120/ES a o zrušení nariadení Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 854/2004 a (ES) č. 882/2004, smerníc Rady 89/608/EHS, 89/662/EHS, 90/425/EHS, 91/496/EHS, 96/23/ES, 96/93/ES a 97/78/ES a rozhodnutia Rady 92/438/EHS (nariadenie o úradných kontrolách) (Ú. v. EÚ L 95, 7. 4. 2017) v platnom znení.
Gestor Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky.
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/848 z 30. mája 2018 o ekologickej poľnohospodárskej výrobe a označovaní produktov ekologickej poľnohospodárskej výroby a o zrušení nariadenia Rady (ES) č. 834/2007 (Ú. v. L 150, 14.6.2018) v znení nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/1693 z 11. novembra 2020, ktorým sa mení nariadenie (EÚ) 2018/848 o ekologickej poľnohospodárskej výrobe a označovaní produktov ekologickej poľnohospodárskej výroby, pokiaľ ide o dátum začatia jeho uplatňovania a určité ďalšie dátumy uvedené v danom nariadení (Ú. v. EÚ L 381, 13. 11. 2020) v platnom znení.
Gestor Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky.
Komisie (EÚ) 2019/1013 zo 16. apríla 2019 o oznámeniach vopred, pokiaľ ide o zásielky určitých kategórií zvierat a tovaru vstupujúcich do únie (Ú. v. EÚ L 165, 21. 6. 2019).
Gestor Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky.
Vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) 2019/1715 z 30. septembra 2019, ktorým sa stanovujú pravidlá fungovania systému riadenia informácií pre úradné kontroly a jeho zložiek („nariadenie o IMSOC“) (Ú. v. EÚ L 261 14. 10. 2019) v platnom znení.
Gestor Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky.
Vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) 2021/1378 z 19. augusta 2021, ktorým sa stanovujú určité pravidlá týkajúce sa certifikátu vydávaného pre prevádzkovateľov, skupiny prevádzkovateľov a vývozcov v tretích krajinách, ktorí sa podieľajú na dovoze produktov ekologickej poľnohospodárskej výroby a produktov z konverzie do Únie, a ktorým sa stanovuje zoznam uznaných štátnych inšpekčných organizácií a súkromných inšpekčných organizácií v súlade s nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/848 (Ú. v. L 297, 20. 8. 2021) v platnom znení.
4
Gestor Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky.
Vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) 2021/279 z 22. februára 2021, ktorým sa stanovujú podrobné pravidlá vykonávania nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/848 o kontrolách a iných opatreniach na zabezpečenie vysledovateľnosti a dodržiavania súladu v ekologickej poľnohospodárskej výrobe a označovania produktov ekologickej poľnohospodárskej výroby (Ú. v. EÚ L 62, 23. 2. 2021).
Gestor Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky.
Vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) 2021/2119 z 1. decembra 2021, ktorým sa stanovujú podrobné pravidlá týkajúce sa určitých záznamov a vyhlásení požadovaných od prevádzkovateľov a skupín prevádzkovateľov a technických prostriedkov na vydávanie certifikátov v súlade s nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/848 a ktorým sa mení vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) 2021/1378, pokiaľ ide o vydávanie certifikátov pre prevádzkovateľov, skupiny prevádzkovateľov a vývozcov v tretích krajinách (Ú. v. L 430, 2. 12. 2021).
Gestor Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky.
delegovaného nariadenia Komisie (EÚ) 2021/2305 z 21. októbra 2021, ktorým sa dopĺňa nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/625 o pravidlá týkajúce sa toho, v ktorých prípadoch a za akých podmienok produkty ekologickej poľnohospodárskej výroby a produkty z konverzie oslobodené od úradných kontrol na hraničných kontrolných staniciach, ako aj o pravidlá týkajúce sa miesta úradných kontrol takýchto produktov, a ktorým sa menia delegované nariadenia Komisie (EÚ) 2019/2123 a (EÚ) 2019/2124 (Ú. v. L 461, 27. 12. 2021).
Gestor Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky.
Delegované nariadenie Komisie (EÚ) 2021/2306 z 21. októbra 2021, ktorým sa dopĺňa nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/848 o pravidlá týkajúce sa úradných kontrol v súvislosti so zásielkami produktov ekologickej poľnohospodárskej výroby a produktov z konverzie, ktoré určené na dovoz do Únie, ako aj o pravidlá týkajúce sa certifikátu o inšpekcii (Ú. v. EÚ L 461, 27. 12. 2021) v platnom znení.
Gestor Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky.
Vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) 2021/2307 z 21. októbra 2021, ktorým sa stanovujú pravidlá týkajúce sa dokumentov a oznámení požadovaných pre produkty ekologickej poľnohospodárskej výroby a produkty z konverzie určené na dovoz do Únie (Ú. v. L 461, 27. 12. 2021).
Gestor Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky.
Vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) 2021/2325 zo 16. decembra 2021, ktorým sa podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/848 stanovuje zoznam tretích krajín a zoznam štátnych inšpekčných organizácií a súkromných inšpekčných organizácií uznaných podľa článku 33 ods. 2 a 3 nariadenia Rady (ES) č. 834/2007 na účely dovozu produktov ekologickej poľnohospodárskej výroby do Únie (Ú. v. EÚ L 465, 29. 12. 2021).
Gestor Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky.
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.
Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia
Bezpredmetné
5
b)informácia o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy so zreteľom na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1049/2001 z 30. mája 2001 o prístupe verejnosti k dokumentom Európskeho parlamentu, Rady a Komisie
Nebolo začaté konanie proti Slovenskej republike
c)informácia o právnych predpisoch, v ktorých sú preberané smernice už prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia
Bezpredmetné
5.
Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
úplné
6
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 282/2020 Z. z. o ekologickej poľnohospodárskej výrobe v znení zákona č. 350/2020 Z. z.
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
Začiatok: 3.8.2022
Ukončenie: 12.8.2022
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
september 2022
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
október 2022
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
november 2022
2.Definovanie problému
Návrh zákona upravuje pôsobnosť orgánov štátnej správy v oblasti dovozu ekologických produktov a produktov z konverzie z tretích krajín do Slovenskej republiky, príslušné kontroly na základe analýzy rizika, povinnosti prevádzkovateľov dovážajúcich tieto produkty, ktoré odrážajú priamo aplikovateľnú sekundárnu legislatívu EÚ. Ďalej návrh zákona reaguje na krátku aplikačnú prax uplatňovania novej právnej úpravy ako aj SR v oblasti ekologickej poľnohospodárskej výroby nariadenia (EÚ) 2018/848 ako aj zákona č. 282/2020 Z. z.
3.Ciele a výsledný stav
Cieľom je plynulý prechod na novú právnu úpravu nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/625 z 15. marca 2017 o úradných kontrolách a iných úradných činnostiach vykonávaných na zabezpečenie uplatňovania potravinového a krmivového práva a pravidiel pre zdravie zvierat a dobré životné podmienky zvierat, pre zdravie rastlín a pre prípravky na ochranu rastlín a jeho delegovaného nariadenia:
-delegované nariadenie Komisie (EÚ) 2021/2305 z 21. októbra 2021, ktorým sa dopĺňa nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/625 o pravidlá týkajúce sa toho, v ktorých prípadoch a za akých podmienok produkty ekologickej poľnohospodárskej výroby a produkty z konverzie oslobodené od úradných kontrol na hraničných kontrolných staniciach prvého príchodu do Únie, ako aj o pravidlá týkajúce sa miesta úradných kontrol takýchto produktov, a ktorým sa menia delegované nariadenia Komisie (EÚ) 2019/2123 a (EÚ) 2019/2124 a
nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/848 z 30. mája 2018 o ekologickej poľnohospodárskej výrobe a označovaní produktov ekologickej poľnohospodárskej výroby a o zrušení nariadenia Rady (ES) č. 834/2007 a jeho nedávno prijatých delegovaných a vykonávacích nariadení Komisie:
-delegované nariadenie Komisie (EÚ) 2021/2306 z 21. októbra 2021, ktorým sa dopĺňa nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/848 o pravidlá týkajúce sa úradných kontrol v súvislosti so zásielkami produktov ekologickej poľnohospodárskej výroby a produktov z konverzie, ktoré určené na dovoz do Únie, ako aj o pravidlá týkajúce sa certifikátu o inšpekcii
-vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) 2021/2307 z 21. októbra 2021, ktorým sa stanovujú pravidlá týkajúce sa dokumentov a oznámení požadovaných pre produkty ekologickej poľnohospodárskej výroby a produkty z konverzie určené na dovoz do Únie v oblasti dovozov produktov ekologickej poľnohospodárskej výroby.
4.Dotknuté subjekty
Orgány štátnej správy v oblasti dovozu ekologických produktov a produktov z konverzie z tretích krajín do Slovenskej republiky, prevádzkovatelia dovážajúci tieto produkty.
5.Alternatívne riešenia
Novú právnu úpravu nariadenia (EÚ) 2018/848 o dovozoch produktov z ekologickej poľnohospodárskej výroby a produktov z konverzie do od 1. januára 2022 nie je možné riešiť iným spôsobom, teda neexistuje iná alternatíva riešenia zmeny v nariadení (EÚ) 2018/848, je potrebná implementácia do zákona č. 282/2020 Z. z. (berúc do úvahy potrebu zabezpečenia podmienok dovozov nie sú známe alternatívne riešenia).
7
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
7.Transpozícia práva EÚ
Právna úprava nejde nad rámec požiadaviek EÚ.
8.Preskúmanie účelnosti
Preskúmanie účelnosti návrhu zákona bude vykonané pri novelizácii zákona, najneskôr do 7 rokov od nadobudnutia účinnosti. Kritériom bude prípadná zmena európskych predpisov.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Návrh zákona pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nakoľko úradné kontroly produktov ekologickej poľnohospodárskej výroby a produktov z konverzie bude na mieste prepustenia do voľného obehu v Únii vykonávať kontrolný ústav (Ústredný kontrolný a skúšobný ústav poľnohospodársky v Bratislave ÚKSÚP), ktorému bude náklady na vykonávanie týchto kontrol uhrádzať samotný prevádzkovateľ. Doteraz vykonávali úradné kontroly produktov z ekologickej poľnohospodárskej výroby a produktov z konverzie (súkromné) inšpekčné organizácie, na ktoré príslušný orgán delegoval túto funkciu. To znamená, že poplatky, ktoré boli za tieto kontroly doteraz hradené inšpekčnej organizácii, budú na základe navrhovaného zákona hradené kontrolnému ústavu, teda štátnemu rozpočtu. Pozitívnym vplyvom na rozpočet verejnej správy je aj ustanovenie nových pokút v súvislosti so zavedením nových skutkových podstát priestupkov a iných správnych deliktov. Zavedenie predmetných pokút sa vzťahuje na dovozy produktov z ekologickej poľnohospodárskej výroby a produkty z konverzie z tretích krajín ako aj na opatrenia, ktoré môže inšpekčná organizácia so súhlasom kontrolného ústavu ukladať.
Negatívny vplyv na podnikateľské prostredie je vo forme zvýšenia administratívnej záťaže, ako aj vo forme ustanovených sankcií. Príslušný orgán, v tomto prípade ÚKSÚP bude za nedodržiavanie pravidiel udeľovať sankcie, teda ustanovuje sa nový druh sankcie. V súčasnej dobe nie je možné presne určiť koľko subjektov poruší opatrenia a bude na základe toho pokutovaný.
8
11.Kontakt na spracovateľa
Mgr. Samanta Dömötörová
samanta.domotorova@land.gov.sk
+421 2 59 266 365
JUDr. Pavol Ňuňuk
pavol.nunuk@land.gov.sk
+421 2 59 266 409
12.Zdroje
Konzultácie na účely prípravy navrhovaného zákona boli vykonané so zastupiteľskými organizáciami podnikateľských subjektov, ktoré vykonávajú ekologickú poľnohospodársku výrobu.
Tieto konzultácie prebiehali formou rokovaní, písomnou formou a formou komunikácie na diaľku (telefonicky, elektronickou poštou). Konzultácie prebiehali od 23. septembra 2021. Link na konzultácie: https://www.mpsr.sk/podklad-pre-konzultacie/2-23-2-17153/
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 177/2022
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
K doložke vybraných vplyvov
Komisia odporúča predkladateľovi: doplniť informácie v Doložke vybraných vplyvov v častiach 5. Alternatívne
riešenia a 8. Preskúmanie účelnosti a 11. Kontakt na spracovateľa.
Odôvodnenie: V zmysle Jednotnej metodiky na posudzovanie vplyvov je potrebné v alternatívnych riešeniach uviesť minimálne nulový variant, t. j. analýzu súčasného stavu, v rámci ktorej sa uvedú dôsledky vyplývajúce z absencie materiálu, resp. dôvodu ich neprijatia. Pri preskúmaní účelnosti je potrebné uviesť termín (čas), po ktorom by malo dôjsť k preskúmaniu navrhovaných zmien a kritériá (indikátory), na základe ktorých sa prieskum zrealizuje a ktoré si ustanoví predkladateľ podľa charakteru upravovanej problematiky. Do časti 11. je potrebné uviesť meno, útvar, mailový a telefonický kontakt na spracovateľa.
Vyhodnotenie pripomienky komisie: informácie doplnené do doložky vybraných vplyvov podľa pripomienok
Komisie.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia žiada predkladateľa, aby v Doložke vybraných vplyvov v časti 9. Vybrané vplyvy materiálu doplnil vyznačenie aj pozitívnych vplyvov na podnikateľské prostredie a aby vyznačil uplatňovanie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov.
Odôvodnenie: Pozitívne vplyvy pri doplnení výnimky zo vstupného preverenia pri predaji chovu zvierat, čím sa odstráni nadbytočná záťaž pre prevádzkovateľa (bod 15), zrušenie povinnosti žiadať o vykonanie vstupného preverenia pôdnych dielov, ktoré boli registrované v ekologickej poľnohospodárskej výrobe u iného prevádzkovateľa (bod 19) a zavádzanie nového druhu činnosti, pod ktorou môže prevádzkovateľ podnikať (body 5 a 6).
Vyhodnotenie pripomienky komisie: v doložke bol vyznačený pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie
a uplatňovanie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov. Pozitívne vplyvy boli doplnené aj do analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie, čo sa týka výnimiek zo vstupného preverenia pri predaji celého chovu hospodárskych zvierat a pri zmene vlastníka registrovaných dielov pôdnych blokov. Novelou však neboli zavedené nové druhy činností, došlo k zmene označovania niektorých činností v registri prevádzkovateľov.
Komisia žiada predkladateľa o uvedenie vplyvu predkladaného materiálu aj na MSP v bode 9. Doložky vybraných vplyvov, vrátane vyznačenia skutočnosti, či sa uplatňuje mechanizmus znižovania byrokracie a nákladov.
Vyhodnotenie pripomienky komisie: v bode 9. bol vyznačený pozitívny vplyv na MSP a mechanizmus byrokracie
a nákladov.
Komisia žiada predkladateľa o pripojenie Kalkulačky nákladov.
Odôvodnenie: V zmysle aktuálnej Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov je Kalkulačka nákladov povinnou súčasťou Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.
Vyhodnotenie pripomienky komisie: k analýze vplyvov na podnikateľské prostredie bola vypracovaná kalkulačka
pozitívnych aj negatívnych vplyvov podnikateľského prostredia.
Komisia žiada predkladateľa o doplnenie negatívnych vplyvov na podnikateľské prostredie.
Odôvodnenie: Ďalšie negatívne vplyvy, ktoré je potrebné doplniť predĺženie čakacej lehoty na začatie podnikania (bod 18); zavedenie novej oznamovacej povinnosti pre prevádzkovateľov, ktorí dovážajú ekologické produkty alebo produkty z konverzie tretích krajín do (bod 25) a zavedenie novej povinnosti pre prevádzkovateľa uhradiť náklady spojené s výkonom úradnej kontroly (bod 26).
9
Vyhodnotenie pripomienky komisie: do analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie bol doplnený negatívny
vplyv, v súvislosti s predĺžením čakacej lehoty prevádzkovateľa pri zápise nového miesta výkonu činnosti a v súvislosti s novou oznamovacou povinnosťou pre prevádzkovateľov pri príchode zásielky na hraničnú kontrolnú stanicu alebo miesto prepustenia do voľného obehu; novelou zákona sa nezavádza nová povinnosť platiť náklady spojené s výkonom úradnej kontroly, mení sa možnosť delegovania výkonu úradných kontrol dovozov z tretích krajín kontrolným ústavom na inšpekčné organizácie, úradné kontroly bude vykonávať priamo príslušný orgán (bod 26)
Komisia žiada predkladateľa o kvantifikácie regulácií v časti 3.1 Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.
Odôvodnenie: Keďže ide o administratívnu záťaž pre podnikateľské subjekty, tieto náklady je potrebné kvantifikovať pomocou Kalkulačky nákladov, v ktorej aj štandardizované časové povinnosti. Pokiaľ vie predkladateľ určiť časovú náročnosť jednotlivých regulácií, môže použiť expertný odhad na základe vlastných zdrojov. V prípade potreby konzultácie k vyplneniu Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie alebo Kalkulačky nákladov môžete kontaktovať mailom kolegov na adrese na 1in2out@mhsr.sk.
Vyhodnotenie pripomienky komisie: bola vykonaná kvantifikácia regulácii v časti 3.1 analýzy vplyvov na
podnikateľské prostredie,
Komisia žiada predkladateľa o doplnenie príslušných údajov a dopracovanie Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie v časti 3.1.1 Súhrnnej tabuľky nákladov regulácie v súlade s Jednotnou metodikou na posudzovanie vybraných vplyvov.
Vyhodnotenie pripomienky komisie: analýza vplyvov na podnikateľské prostredie bola dopracovaná
Komisia odporúča predkladateľovi v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie v časti 3.1 presunúť opis jednotlivých regulácií z tabuľky 3.1.2 pod danú tabuľku do Doplňujúcich informácií k spôsobu výpočtu.
Odôvodnenie: V tabuľke 3.1.2 Analýzy je postačujúce uviesť len stručný opis regulácie a bližšie informácie ako aj opis kvantifikácií je potrebné uviesť do tej časti 3.1 Analýzy, kde Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu nákladov.
Vyhodnotenie pripomienky komisie: opis jednotlivých regulácii bol presunutý pod tabuľku 3.1.2 do doplňujúcich
informácií k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu nákladov
Komisia odporúča doplniť v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie v časti 3.2 vyhodnotenie konzultácií.
Odôvodnenie: V zmysle Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov je potrebné v tejto časti uviesť aj k akým záverom pri konzultáciách došlo a uviesť konkrétne podnikateľské subjekty, ktoré sa týchto konzultácií zúčastnili.
Vyhodnotenie pripomienky komisie: doplnený stručný popis konzultácií.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
V časti 9. doložky vybraných vplyvov predkladateľ návrhu zákona vyznačil pozitívne vplyvy predmetného návrhu zákona na rozpočet verejnej správy. V časti 10. doložky vybraných vplyvov tieto pozitívne vplyvy na rozpočet verejnej správy odôvodnené tak, že úradné kontroly pri dovoze produktov ekologickej poľnohospodárskej výroby a produktov z konverzie bude na mieste prepustenia do voľného obehu v vykonávať Ústredný kontrolný a skúšobný ústav poľnohospodársky v Bratislave (ÚKSÚP), ktorému bude náklady na vykonávanie týchto kontrol uhrádzať samotný prevádzkovateľ. V súčasnosti vykonávajú úradné kontroly produktov z ekologickej poľnohospodárskej výroby a produktov z konverzie inšpekčné organizácie (súkromné subjekty), na ktoré bola delegovaná táto funkcia, a teda poplatky, ktoré za tieto kontroly hradené inšpekčnej organizácii, budú na základe navrhovanej úpravy zákona č. 282/2020 Z. z. hradené ÚKSÚP, teda štátnemu rozpočtu.
V časti 2.1.1. analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy je zdôvodnenie pozitívnych vplyvov návrhu zákona na rozpočet verejnej správy doplnené aj predpokladanými príjmami v súvislosti so zavedením nových správnych deliktov, za ktorých spáchanie sa budú ukladať pokuty, pričom počet pokút a ich výšku nie je možné v súčasnosti kvantifikovať.
Okrem pozitívnych vplyvov návrhu zákona na rozpočet verejnej správy môže podľa názoru Komisie návrh zákona zakladať aj negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy v súvislosti s nasledujúcimi úpravami súčasného znenia zákona č. 282/2020 Z. z.:
- úpravou § 3 (novelizačný bod 1) sa ustanovuje nová povinnosť pre MPRV SR, a to koordinovanie tvorby a vydávanie Národného akčného plánu pre oblasť ekologickej poľnohospodárskej výroby,
- úpravou § 4 písm. e) (novelizačný bod 2) sa ustanovuje povinnosť ÚKSÚP vykonávať úradné kontroly v oblasti ekologickej poľnohospodárskej výroby,
- úpravou § 4 písm. p) (novelizačný bod 3) sa rozširujú databázy vedené ÚKSÚP o databázu ekologickej živočíšnej výroby,
- doplnením písmen s) až y) do § 4 (novelizačný bod 4) sa ustanovujú nové povinnosti pre ÚKSÚP,
- úpravami § 5 (novelizačné body 5 11) sa navrhujú úpravy vo vedení registra prevádzkovateľov a registra inšpekčných organizácií, ktoré vedie ÚKSÚP.
Vyhodnotenie pripomienky komisie: vydávanie národného akčného plánu pre ekologickú poľnohospodársku
výrobu bolo v pôsobnosti MPRV SR aj predtým, hoci nebolo definované priamo v zákone.
10
Podľa §4 písm. e) zákona č. 282/2020 Z. z. ÚKSÚP vykonáva úradnú kontrolu subjektov, ktoré v rozpore s týmto zákonom alebo v rozpore s osobitnými predpismi používajú informáciu o tom, že poľnohospodársky produkt alebo potravina, ktoré uvádzajú na trh, pochádzajú z ekologickej poľnohospodárskej výroby. Navrhovaným zákonom sa táto pôsobnosť ÚKSÚP-u ponecháva a dopĺňa sa mu pôsobnosť vykonávať úradné kontroly všeobecne v situácii, že na ich vykonanie nebude poverená nijaká inšpekčná organizácia.
Odhadujeme, že na vytvorenie databázy ekologickej živočíšnej výroby a na rozšírenie existujúcich databáz registrov prevádzkovaných v rámci ekologickej poľnohospodárskej výroby bude potrebných 5000 EUR.
Právomoci a pôsobnosti UKSÚP-u, ktoré sa mu navrhujú doplniť novými písmenami s) y) v §4 bude môcť ÚKSÚP vykonávať prostredníctvom takého počtu zamestnancov aký je teraz organizačne začlenený na útvare, ktorý má na starosti ekologickú poľnohospodársku výrobu.
Novelizačným bodom 26 sa do § 10 dopĺňa nový odsek 3 „Prevádzkovateľ je povinný uhradiť náklady spojené s výkonom úradnej kontroly pri dovoze produktov ekologickej poľnohospodárskej výroby alebo produktov z konverzie z tretích krajín; sumu nákladov určí kontrolný ústav.“. V tejto súvislosti Komisia upozorňuje, že z takéhoto znenia nie je zrejmé, kam plynúť príjem z predmetných úhrad vyberaných ÚKSÚP od prevádzkovateľov. V časti 10. doložky vybraných vplyvov sa uvádza, že pôjde o príjem štátneho rozpočtu.
Vyhodnotenie pripomienky komisie: nový odsek § 10 bol rozšírený o inšpekčné organizácie, preto nebude možné
v zmysle pripomienky uviesť, že ide o príjem štátneho rozpočtu.
Novelizačnými bodmi 29 34 (úpravy § 17 a § 18) sa ustanovujú nové skutkové podstaty priestupkov a iných správnych deliktov, avšak pri nových skutkových podstatách priestupkov navrhovaných novelizačnými bodmi 30 a 31 (§ 17) predkladateľ neupravil príslušnú výšku pokuty.
Vyhodnotenie pripomienky komisie: vo vlastnom materiály novely zákona 282/2020 Z. z. boli stanovené nové
skutkové podstaty priestupkov a iných správnych deliktov.
Vzhľadom na uvedené je potrebné v celom materiáli upraviť vykazovanie vplyvov predmetného návrhu zákona na rozpočet verejnej správy. Súčasne podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ako aj podľa Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov je potrebné dopracovať analýzu vplyvov na rozpočet verejnej správy, v ktorej predkladateľ kvantifikuje všetky vplyvy návrhu zákona na rozpočet verejnej správy na bežný rok a na tri nasledujúce rozpočtové roky a uvedie návrh na úhradu zvýšených výdavkov. Zároveň Komisia podotýka, že prípadné negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy budú musieť byť zabezpečené v rámci schválených limitov kapitoly MPRV SR na príslušný rozpočtový rok.
Vyhodnotenie pripomienky komisie: analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy bola dopracovaná a v celom
materiály bolo upravené vykazovanie vplyvov na rozpočet verejnej správy
K vplyvom na životné prostredie
V Doložke vybraných vplyvov Komisia žiada vyznačiť pozitívne vplyvy a vypracovať Analýzu vplyvov na životné prostredie.
Návrh zákona o ekologickej poľnohospodárskej výrobe podľa Komisie pozitívne vplyvy na životné prostredie, keďže prísnejšie kontroly v rámci ekologického poľnohospodárstva prispejú k lepšiemu dodržiavaniu opatrení, čo prispeje k lepšej ochrane krajiny.
Vyhodnotenie pripomienky komisie: Analýza vplyvov na životné prostredie nebola vypracovaná, pretože návrh
novely zákona nemá vplyv na životné prostredie. Hlavným cieľom novely bola implementácia nových ustanovení nariadenia (EÚ), na základe ktorých kontrolný ústav, príslušný orgán pre ekologickú poľnohospodársku výrobu, nemôže delegovať úradnú kontrolu produktov ekologickej poľnohospodárskej výroby a produktov z konverzie na hraničných kontrolných staniciach a miestach prepustenia do voľného obehu na inšpekčné organizácie. Úradné kontroly zásielok z tretích krajín bude vykonávať priamo príslušný orgán.
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. 212/2022
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
Keďže popis vplyvov predmetného návrhu zákona na rozpočet verejnej správy uvedený v časti 10. doložky vybraných vplyvov je stále neúplný, naďalej Komisia žiada, aby predkladateľ do časti 10. doložky vybraných vplyvov doplnil zmienku o pozitívnych vplyvoch návrhu zákona na rozpočet verejnej správy v súvislosti s možnými príjmami z pokút súvisiacich so zavedením nových skutkových podstát priestupkov a iných správnych deliktov, ktoré kvantifikované v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy v rokoch 2023 2025 v sume 2 000 eur ročne, ako aj o všetkých negatívnych vplyvoch na rozpočet verejnej správy.
Vyhodnotenie pripomienky komisie:
V doložke vplyvov bol podľa pripomienky Komisie doplnený popis pozitívneho vplyvu návrhu novely zákona č. 282/2020 Z. z. na rozpočet verejnej správy v súvislosti so zavedením nových skutkových podstát priestupkov a iných správnych deliktov.
11
Komisia naďalej odporúča do znenia zákona jednoznačne uviesť, kam plynúť príjem z úhrad vyberaných ÚKSÚP od prevádzkovateľov na pokrytie nákladov spojených s výkonom úradnej kontroly pri dovoze produktov ekologickej poľnohospodárskej výroby alebo produktov z konverzie z tretích krajín podľa § 10 nového odseku 3 zákona č. 282/2020 Z. z. V tejto súvislosti sa v časti 10. doložky vybraných vplyvov uvádza „Návrh zákona pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nakoľko úradné kontroly produktov ekologickej poľnohospodárskej výroby a produktov z konverzie bude na mieste prepustenia do voľného obehu v Únii vykonávať kontrolný ústav (Ústredný kontrolný a skúšobný ústav poľnohospodársky v Bratislave ÚKSÚP), ktorému bude náklady na vykonávanie týchto kontrol uhrádzať samotný prevádzkovateľ. Doteraz vykonávali úradné kontroly produktov z ekologickej poľnohospodárskej výroby a produktov z konverzie (súkromné) inšpekčné organizácie, na ktoré príslušný orgán delegoval túto funkciu. To znamená, že poplatky, ktoré boli za tieto kontroly doteraz hradené inšpekčnej organizácii, budú na základe navrhovaného zákona hradené kontrolnému ústavu, teda štátnemu rozpočtu.“.
Vyhodnotenie pripomienky komisie:
Z § 10 ods. 3 zákona 282/2020 Z. z. vyplýva, že v prípade vykonania úradnej kontroly pri dovoze produktu z ekologickej poľnohospodárskej výroby alebo produktu z konverzie je prevádzkovateľ povinný náklady uhradiť kontrolnému ústavu, z čoho priamo vyplýva, že peniaze za vykonanú kontrolu hradené do štátneho rozpočtu. Ako uvádza čl. 6 ods. 1 delegovaného nariadenia komisie (EÚ) 2021/2306, úradné kontroly zásielok na účely overenia súladu s nariadením (EÚ) 2018/848 vykonáva príslušný orgán na hraničnej kontrolnej stanici, respektíve na mieste prepustenia do voľného obehu.
K vplyvom na životné prostredie
V Doložke vybraných vplyvov Komisia žiada vyznačiť pozitívne vplyvy a vypracovať Analýzu vplyvov na životné prostredie.
Návrh zákona o ekologickej poľnohospodárskej výrobe podľa MŽP SR pozitívne vplyvy na životné prostredie, nakoľko zlepšenie podmienok dovozu produktov ekologického poľnohospodárstva a prísnejšie kontroly v rámci ekologického poľnohospodárstva prispejú k lepšiemu dodržiavaniu opatrení, čo prispeje k lepšej ochrane krajiny. V tejto súvislosti žiada Komisia do analýzy doplniť aj súvisiacu kvantifikáciu aký je objem takýchto produktov produkovaných a dovážaných v súčasnosti a aký sa očakáva ich nárast po prijatí zákona.
S tvrdením predkladateľa k pripomienke MŽP SR v rámci PPK nemôže súhlasiť: „Analýza vplyvov na životné prostredie nebola vypracovaná, pretože návrh novely zákona nemá vplyv na životné prostredie. Hlavným cieľom novely bola implementácia nových ustanovení nariadenia (EÚ), na základe ktorých kontrolný ústav, príslušný orgán pre ekologickú poľnohospodársku výrobu, nemôže delegovať úradnú kontrolu produktov ekologickej poľnohospodárskej výroby a produktov z konverzie na hraničných kontrolných staniciach a miestach prepustenia do voľného obehu na inšpekčné organizácie. Úradné kontroly zásielok z tretích krajín bude vykonávať priamo príslušný orgán.“ Materiál bude mať preukázateľne pozitívne vplyvy na životné prostredie čo je aj jedným z hlavných cieľov predkladaného návrhu zákona. Napríklad: „delegované nariadenie Komisie (EÚ) 2021/2305 z 21. októbra 2021, ktorým sa dopĺňa nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/625 o pravidlá týkajúce sa toho, v ktorých prípadoch a za akých podmienok produkty ekologickej poľnohospodárskej výroby a produkty z konverzie oslobodené od úradných kontrol na hraničných kontrolných staniciach prvého príchodu do Únie...“ čo bude mať logicky pozitívny vplyv na dovoz takýchto produktov a tým aj pozitívne vplyvy na životné prostredie
Vyhodnotenie pripomienky komisie:
Zákon č. 282/2020 Z. z. ako celok samozrejme pozitívny vplyv na životné prostredie, pretože samotná ekologická poľnohospodárska výroba je jedným zo systémov udržateľného poľnohospodárstva, a napríklad by sa prostredníctvom ekologického poľnohospodárstva mali lepšie využívať obnoviteľné zdroje. Predložený návrh novely zákona však nemá pozitívny vplyv na životné prostredie, pretože rieši kto a nie či bude vykonaná kontrola, ktorá sa vykonáva vždy, okrem určených výnimiek. Komisia uvádza delegované nariadenie Komisie (EÚ) 2021/2305 ako príklad pozitívneho vplyvu na životné prostredie, avšak nariadenie hovorí o tom, že je možné produkty ekologickej poľnohospodárskej výroby a produkty z konverzie oslobodiť od úradných kontrol, pretože patria podľa čl. 48 písm. h) nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/625 do kategórie zvierat alebo tovaru, ktoré predstavujú nízke riziko alebo nepredstavujú žiadne osobitné riziko. Uvedená informácia je fakt a zapracovanie daného nariadenia nevplýva na životné prostredie.
12
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2022
2023
2024
2025
Príjmy verejnej správy celkom
0
2 000
2 000
2 000
v tom: za MPRV SR
0
2 000
2 000
2 000
z toho:
- vplyv na ŠR
0
2 000
2 000
2 000
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
5 000
2 500
2 500
2 500
v tom: za MPRV SR/zdroj 111/0EK
5 000
2 500
2 500
2 500
z toho:
- vplyv na ŠR
5 000
2 500
2 500
2 500
Rozpočtové prostriedky
5 000
2 500
2 500
2 500
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
5 000
2 500
2 500
2 500
v tom: za MPRV SR/zdroj 111/0EK
5 000
2 500
2 500
2 500
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
13
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 282/2020 Z. z. o ekologickej poľnohospodárskej výrobe v znení zákona č. 350/2020 Z. z. bude mať pozitívny vplyv na štátny rozpočet, ktorý sa predpokladá v súvislosti so zavedením pokút za vykonanie kontrol a iných správnych deliktov vo výške 2 000 eur za rok. Objem pokút je náročné kvantifikovať, predpokladá sa 100 dovozov pri minimálnom náklade prevádzkovateľa 20 eur/dovoz. Úradné kontroly pri dovoze produktov ekologickej poľnohospodárskej výroby bude na mieste prepustenia do voľného obehu v EÚ vykonávať podriadená rozpočtová organizácia kapitoly MPRV SR Ústredný kontrolný a skúšobný ústav poľnohospodársky, ktoré budú príjmom štátneho rozpočtu.
Vo výdavkovej časti sa predpokladá vplyv na rozšírenie databázy ÚKSÚP. Na základe Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/848 o ekologickej poľnohospodárskej výrobe a označovaní produktov ekologickej poľnohospodárskej výroby a o zrušení nariadenia Rady (ES) č. 834/2007 každý členský štát povinnosť zriadiť databázu živočíšnej výroby a osív ekologickej výroby. Pre rok 2022 sa predpokladá objem 5 000 eur na zriadenie databázy a pre roky 2023-2025 sa na jej údržbu predpokladá objem prostriedkov vo výške 2 500 eur.
Výšku finančných nákladov na úradné kontroly, ktoré bude vykonávať ÚKSÚP nie je možné v súčasnej dobe kvantifikovať.
Finančné prostriedky budú zabezpečené z rozpočtu podriadenej organizácie MRPV SR Ústredného kontrolného a skúšobného ústavu poľnohospodárskeho v Bratislave.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
.......................................................................................................................................................
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
14
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2022
2023
2024
2025
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
0
2 000
2 000
2 000
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
2 000
2 000
2 000
15
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2022
2023
2024
2025
poznámka
Bežné výdavky (600)
5 000
2 500
2 500
2 500
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
5 000
2 500
2 500
2 500
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
5 000
2 500
2 500
2 500
16
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
poznámka
Zamestnanosť
2022
2023
2024
2025
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
17
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 282/2020 Z. z. o ekologickej poľnohospodárskej výrobe v znení zákona č. 350/2020 Z. z.
Predkladateľ: Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Ustanovenie dodatočných údajov a príloh k žiadosti o vykonanie vstupného preverenia na účely vykonávania ekologickej poľnohospodárskej výroby vo vzťahu k zberu voľne rastúcich rastlín alebo ich častí alebo k výrobe potravín, so sebou prináša dodatočné činnosti pri príprave týchto žiadostí len pre osoby, ktoré sa chcú stať prevádzkovateľmi registrovanými v registri prevádzkovateľov, teda len pre osoby, ktoré chcú začať vykonávať ekologickú poľnohospodársku výrobu. Vypracovanie je teda len jednorazovou činnosťou na účely absolvovania vstupného preverenia a prvej registrácie v registri prevádzkovateľov. Aj keby tieto údaje a prílohy neboli ustanovené ako povinné priamo v zákone, inšpekčná organizácia by ich od príslušných žiadateľov požadovala len z toho dôvodu, aby bola požadované vstupné preverenie schopná riadne vykonať. Nejedná sa teda o vyslovene novú administratívnu záťaž, ale len o zákonné ukotvenie existujúcich vzťahov medzi inšpekčnými organizáciami a žiadateľmi.
Vstupné preverenie žiadateľov, prípadne prevádzkovateľov ekologickej poľnohospodárskej výroby na základe nového ustanovenia v zákone nebude potrebné vykonávať v prípade, ak príde k prevodu alebo prechodu vlastníctva celého chovu hospodárskych zvierat a následného nadobudnutia ďalších hospodárskych zvierat rovnakého druhu z ekologickej poľnohospodárskej výroby s certifikátom. Rovnako to bude aj v prípade, ak sa prevádzkovateľ ekologickej poľnohospodárskej výroby stane užívateľom dielov pôdnych blokov, ktoré boli zapísané v registri ekologickej poľnohospodárskej výroby doteraz u iného prevádzkovateľa. Odstráni sa tak zbytočná záťaž pre prevádzkovateľa, ktorý by musel žiadať a hradiť vstupné preverenie registrovaného chovu/registrovaných pôdnych blokov v ekologickej poľnohospodárskej výrobe. Naopak ak prevádzkovateľ záujem o registráciu nového miesta výkonu činnosti, ktoré nie je registrované v ekologickej poľnohospodárskej výrobe musí požiadať o vstupné preverenie inšpekčnú organizáciu. Následne môže byť registrovaný na kontrolnom ústave.
Prevádzkovatelia ekologickej poľnohospodárskej výroby zaoberajúci sa činnosťou dovoz, vopred oznámia kontrolnému ústavu príchod zásielky na hraničnú kontrolnú stanicu alebo miesto prepustenia do voľného obehu tak, že v obchodnom kontrolnom a expertnom systéme (TRACES) vyplnia a predložia príslušnú časť certifikátu o inšpekcii.
Tabuľka č. 1: Zmeny nákladov (ročne) v prepočte na podnikateľské prostredie (PP), vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov.
Nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov podnikateľského prostredia, ktorá je povinnou prílohou tejto analýzy a nájdete ju na
webovom sídle MH SR
, (ďalej len
18
„Kalkulačka nákladov“):
TYP NÁKLADOV
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
0
0
B. Iné poplatky
0
0
C. Nepriame finančné náklady
0
0
D. Administratívne náklady
497
164
Spolu = A+B+C+D
497
164
z toho
E. Vplyv na mikro, malé a stredné podniky
497
164
F. Úplná harmonizácia práva EÚ
0
0
VÝPOČET mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov
IN
OUT
G. Náklady okrem výnimiek = B+C+D-F
497
164
19
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov
Tabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií (nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov):
P.č.
Zrozumiteľný a stručný opis regulácie (dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP)
Číslo normy(zákona, vyhlášky a pod.)
Lokalizácia(§, ods.)
Pôvod regulácie: SR/EÚ úplná harm./EÚ harm. s možnosťou voľby
Účinnosť regulácie
Kategória dotk. subjektov
Počet subjektov spolu
Počet subjektov MSP
Vplyv na 1 podnik. v €
Vplyv na kategóriu dotk. subjektov v €
Druh vplyvuIn (zvyšuje náklady) / Out (znižuje náklady)
1
Žiadateľ o vstupné preverenie činnosti zber voľne rastúcich rastlín a ich častí je povinný predložiť podrobné informácie o mieste výkonu činnosti
282/2020 Z.z.
§6 ods. 4
SK
1.1.2023
záujemcovia o vykonávanie ekologickej poľnohospodárskej výroby, ktorý ešte nie sú registrovaní v registri prevádzkovateľov (činnosť zber voľne rastúcich rastlín a ich častí)
1
1
2
2
In (zvyšuje náklady)
2
Žiadateľ o vstupné preverenie činnosti výroba potravín, podľa novely predkladá aj opis technologického postupu výroby potravín
282/2020 Z.z.
§6 ods. 6
SK
1.1.2023
záujemcovia o vykonávanie ekologickej poľnohospodárskej výroby, ktorý ešte nie sú registrovaní v registri prevádzkovateľov (činnosť výroba potravín)
10
10
2
20
In (zvyšuje náklady)
3
Vstupné preverenie nie je potrebné vykonať pri prevode alebo prechode vlastníctva celého chovu hospodárskych zvierat
282/2020 Z.z.
§6 ods. 11
SK
1.1.2023
záujemcovia o vykonávanie ekologickej poľnohospodárskej výroby, ktorý ešte nie sú registrovaní
5
5
16
82
Out (znižuje náklady)
20
v registri prevádzkovateľov/ registrovaní prevádzkovatelia
4
Vstupné preverenie nie je potrebné pre prevádzkovateľa, ktorý sa stane užívateľom registrovaných dielov pôdnych blokov a v registri má zapísanú činnosť rastlinná výroba
282/2020 Z.z.
§8 ods. 3
SK
1.1.2023
registrovaní prevádzkovatelia v ekologickej poľnohospodárskej výrobe
5
5
16
82
Out (znižuje náklady)
5
Pri zápise nového neregistrovaného miesta výkonu činnosti musí mať prevádzkovateľ vykonané vstupné preverenie
282/2020 Z.z.
§8 ods. 2
SK
1.1.2023
registrovaní prevádzkovatelia v ekologickej poľnohospodárskej výrobe
20
20
16
327
In (zvyšuje náklady)
6
Nová oznamovacia povinnosť pre prevádzkovateľa pri príchode zásielky na hraničnú kontrolnú stanicu alebo miesto prepustenia do voľného obehu
282/2020 Z.z.
§10 ods. 1 písm. e)
SK
1.1.2023
registrovaní prevádzkovatelia v ekologickej poľnohospodárskej výrobe
62
62
2
148
In (zvyšuje náklady)
7
8
9
10
21
Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu nákladov
1.Na účely vstupného preverenia, ktoré je predpokladom pre registráciu v registri prevádzkovateľov, a tým aj legálne vykonávanie ekologickej poľnohospodárskej výroby v SR, je potrebné podať žiadosť o vykonanie tohto vstupného preverenia inšpekčnej organizácii. Táto žiadosť svoje osobitosti v závislosti od toho, akú činnosť ekologickej poľnohospodárskej výroby chce žiadateľ konkrétne vykonávať. V prípade zberu voľne rastúcich rastlín alebo ich častí je podľa účinného znenia zákona o ekologickej poľnohospodárskej výrobe v žiadosti potrebné uviesť parcelné číslo pozemku, na ktorom sa činnosť vykonávať a číslo listu vlastníctva, na ktorom je zapísaný. Podľa znenia tohto zákona v znení navrhovaného zákona sa tieto údaje v žiadosti uvádzajú tiež, avšak okrem nich sa uvádzať aj názov katastrálneho územia, a samotná žiadosť mať ako prílohu grafické vyznačenie pozemku, na ktorom sa činnosť vykonávať, a ako ďalšiu prílohu mať vyhlásenie vlastníka alebo užívateľa pozemku o tom, že za posledné tri roky na tomto pozemku neboli použité iné prípravky, ako povolené v ekologickej poľnohospodárskej výrobe.
2. Pokiaľ ide o žiadosť o vykonanie vstupného preverenia vo vzťahu k výrobe potravín, tak po novom musí táto žiadosť obsahovať aj technologický opis postupu výroby potravín.
6.Na základe modelového príkladu bol stanovený počet dotknutých subjektov, čo sa týka novej oznamovacej povinnosti pre prevádzkovateľov pri príchode zásielky na hraničnú kontrolnú stanicu alebo miesto prepustenia do voľného obehu. Hrubý odhad počtu dotknutých subjektov bol stanovený na základe počtu registrovaných prevádzkovateľov s činnosťou dovoz. Nie je však možné presne stanoviť aký počet dovozov bude v danom roku realizovaný, keďže každý prevádzkovateľ je povinný dovozy nahlasovať tesne pred príchodom zásielky.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním
Konzultácie na účely prípravy navrhovaného zákona boli vykonané so zastupiteľskými organizáciami podnikateľských subjektov, ktoré vykonávajú ekologickú poľnohospodársku výrobu. Konzultácie prebiehali predovšetkým s poverenými inšpekčnými organizáciami (Naturalis SK, Biokont CZ a EKO-CONTROL SK) a zväzom ekologického poľnohospodárstva Ekotrend Slovakia. Dôležité boli najmä konzultácie s inšpekčnými organizáciami poverenými vykonávaním úradných kontrol zásielok z tretích krajín na hraničných kontrolných staniciach alebo na miestach prepustenia do voľného obehu. Uvedená novela bude mať samozrejme vplyv na rozpočet verejnej správy a podnikateľské prostredie ale negatívne vplyvy z dlhodobého hľadiska prevýšia pozitívne. Inšpekčné organizácie vítajú odbremenenie od niektorých druhov úradných kontrol (vstupné preverenie pri prevzatí celého chovu hospodárskych zvierat, vstupné preverenie registrovaných dielov pôdnych blokov, kontroly zásielok z tretích krajín na hraničných kontrolných staniciach a na miestach prepustenia do voľného obehu). Kontrolný ústav vykoná potrebné opatrenia na zabezpečenie výkonu úradných kontrol produktov z ekologickej poľnohospodárskej výroby alebo produktov z konverzie z tretích krajín vo vlastnej kompetencii.
Tieto konzultácie prebiehali formou rokovaní, písomnou formou a formou komunikácie na diaľku (telefonicky, elektronickou poštou). Konzultácie prebiehali od 23. septembra 2021.
Link na konzultácie: https://www.mpsr.sk/podklad-pre-konzultacie/2-23-2-17153/
22
3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu
Dochádza k vytvoreniu resp. k zmene bariér na trhu?
Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (napr. špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)?
Ovplyvňuje zmena regulácie cezhraničné investície (príliv/odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)?
Ovplyvní dostupnosť základných zdrojov (financie, pracovná sila, suroviny, mechanizmy, energie atď.)?
Ovplyvňuje zmena regulácie inovácie, vedu a výskum?
Ako prispieva zmena regulácie k cieľu Slovenska mať najlepšie podnikateľské prostredie spomedzi susediacich krajín EÚ?
Konkurencieschopnosť:
Na základe uvedených odpovedí zaškrtnite a popíšte, či materiál konkurencieschopnosť:
zvyšuje nemení znižuje
Produktivita:
Aký má materiál vplyv na zmenu pomeru medzi produkciou podnikov a ich nákladmi?
Na základe uvedenej odpovede zaškrtnite a popíšte, či materiál produktivitu:
zvyšuje nemení znižuje
3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie
Navrhovaným zákonom sa ustanovujú nové objektívne stránky skutkových podstát správnych deliktov, za ktoré možno uložiť pokutu. Jedná sa konkrétne o dva nové priestupky a dva nové iné správne delikty, pričom za tieto iné správne delikty možno uložiť pokutu vo výške od 200 do 10 000 €. Vzhľadom na doterajšiu rozhodovaciu prax kontrolného ústavu existuje predpoklad, že za tieto správne delikty sa budú ukladať pokuty v dolnej hranici zákonnej sadzby, teda v priemere približne vo výške 500 €. To by vzhľadom na doterajšiu incidenciu prejednaných správnych deliktov podľa zákona o ekologickej poľnohospodárskej výrobe znamenalo, že ustanovením týchto nových objektívnych stránok skutkových podstát, a úpravou tých doterajších, sa zvýši počet týchto prejednaných správnych deliktov približne o päť ročne. Pri tomto negatívnom vplyve na podnikateľské subjekty je však potrebné brať ohľad na nevyvrátiteľnú domnienku znalosti právnych predpisov, vrátane právnych predpisov upravujúcich ekologickú poľnohospodársku výrobu. Podnikateľ, ktorý sa rozhodne ekologickú poľnohospodársku výrobu vykonávať, teda musí byť oboznámený s právne záväznými pravidlami jej vykonávania, a je viazaný tieto pravidlá dodržiavať. V takom prípade podnikateľ vykonávajúci ekologickú poľnohospodársku výrobu samozrejme skutkovú podstatu nijakého správneho deliktu ustanoveného uvedeným zákonom nenaplní, a pokuta sa mu neudelí.
23
B. Osobitná časť
K čl. I bodu 1
Vypúšťa sa úprava vstupného preverenia, a to preto, že každý žiadateľ o registráciu je povinný mať vykonané vstupné preverenie bez ohľadu na to akú činnosť chce v ekologickej poľnohospodárskej výrobe vykonávať. Žiadatelia však nemusia spĺňať žiadne podmienky, kým nie registrovaní v ekologickej poľnohospodárskej výrobe, a preto inšpekčná organizácia nemôže zamietnuť žiadneho žiadateľa. Žiadateľ musí za takéto vstupné preverenie platiť nezávisle od veľkosti svojho pozemku, či niekoľko árov alebo hektárov. Je to záťaž, ako finančná tak aj byrokratická, hlavne pre malých farmárov, ktorí si toľko výdavkov nemôžu dovoliť, a preto do ekologickej poľnohospodárskej výroby nevstúpia.
K čl. I bodu 2
Doplnenie kompetencie ministerstva, ktoré sa týka vypracovania a vydania Národného akčného plánu v oblasti ekologickej poľnohospodárskej výroby.
K čl. I bodu 3
Rozšírenie právomoci kontrolného ústavu vykonávať úradné kontroly v oblasti ekologickej poľnohospodárskej výroby tak, aby bol zabezpečený jej výkon aj v prípade, že výkonom úradnej kontroly nebude poverená žiadna inšpekčná organizácia. Právomoc vykonávať úradné kontroly subjektov, ktoré klamlivo označujú svoj produkt za produkt ekologickej poľnohospodárskej výroby ostáva touto zmenou zachovaná.
K čl. I bodu 4
Legislatívno-technická úprava vzhľadom na vypustenie § 6.
K čl. I bodu 5
Zmena nesprávneho odkazu na čl. 113 nariadenia EÚ 2017/625. Správne má byť čl. 109.
K čl. I bodu 6
Doplnenie ustanovenia o vypracovaní výročnej správy aj na základe podkladov od inšpekčných organizácií, čo v konečnom dôsledku skvalitní výročnú správu, ktorá tak bude reflektovať celú šírku kontrolnej činnosti v oblasti ekologickej poľnohospodárskej činnosti. Súčasne sa dopĺňa a opravuje poznámka pod čiarou k odkazu 10, kde je v súčasnom texte chybne namiesto čl. 109 uvedený čl. 113.
K čl. I bodu 7
Rozširuje sa vedenie databáz kontrolného ústavu o databázu ekologickej živočíšnej výroby z dôvodu zmeny európskych legislatívnych podmienok. Súčasne sa vypúšťajú ustanovenia, ktoré sú následne zakomponované ako samostatné písmená v rámci kompetencií.
K čl. I bodu 8
§ 4 sa dopĺňa písmenami s) aa) ustanovujúcimi právomoci kontrolného ústavu ako tvorba a zverejnenie katalógu porušení opatrení v rámci kontrolnej činnosti a ich klasifikáciu, nariadenie alebo zrušenie opatrení, uloženie sankcií za priestupky a iné správne delikty, určenie, pozastavenie alebo zrušenie hraničných kontrolných staníc, určenie, pozastavenie
24
alebo zrušenie činnosť miesta prepustenia do voľného obehu, delegovanie na inšpekčnú organizáciu oprávnenie ukladať, meniť a rušiť opatrenia a nakoniec sa úprava zaoberá aj výkonom kontroly zásielok dovozu produktov z ekologickej poľnohospodárskej výroby alebo z konverzie z tretích krajín. Cieľom tejto úpravy je, že sa kontrolnému ústavu udeľuje právomoc nariaďovať promptné opatrenia najmä s cieľom zabránenia protiprávneho konania, podľa doterajšej praxe ako napríklad použitia klamlivej informácie o tom, že poľnohospodársky produkt alebo potravina uvádzaná na trh pochádza z ekologickej poľnohospodárskej výroby. Ďalej sa v súvislosti s prijatím delegovaného nariadenia Komisie (EÚ) 2021/2305, ktorým sa dopĺňa nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/625 o pravidlá týkajúce sa toho, v ktorých prípadoch a za akých podmienok produkty ekologickej poľnohospodárskej výroby a produkty z konverzie oslobodené od úradných kontrol na hraničných kontrolných staniciach, ako aj o pravidlá týkajúce sa miesta úradných kontrol takýchto produktov, a ktorým sa menia delegované nariadenia Komisie (EÚ) 2019/2123 a (EÚ) 2019/2124; v zmysle splnomocňovacích ustanovení nariadenia (EÚ) 2018/848 o ekologickej poľnohospodárskej výrobe a označovaní produktov ekologickej poľnohospodárskej výroby v oblasti dovozu produktov ekologickej poľnohospodárskej výroby a produktov z konverzie z tretích krajín do Európskej únie upravujú právomoci určenia hraničných kontrolných staníc, pozastavenia ich činností alebo ich zrušenia v prípade nedodržania minimálnych požiadaviek, určenia miest prepustenia do voľného obehu a súvisiace informačné povinnosti kontrolného ústavu voči Európskej komisii. Ustanovuje sa povinnosť inšpektorov kontrolného ústavu vykonávať úradnú kontrolu dovozu produktov ekologickej poľnohospodárskej výroby alebo produktov z konverzie z tretích krajín do na notifikovaných hraničných kontrolných staniciach. Táto úradná kontrola pozostáva z dokladovej kontroly, kontroly identity a na základe analýzy rizika odoberania vzoriek z tovarov pre následné akreditované analytické stanovenie. Tieto kroky sa pre jednotlivé zásielky s príslušným certifikátom o inšpekcii (COI) vydaným oprávnenou inšpekčnou organizáciou v tretej krajine zaznamenávajú v Obchodnom kontrolnom a expertnom systéme (TRACES). Účinnosť týchto delegovaných nariadení Komisie v oblasti dovozu do je v súlade s účinnosťou rámcového nariadenia (EÚ) 2018/848 od 1. januára 2022. Dopĺňa sa povinnosť kontrolného ústavu podieľať sa na vypracovávaní Národného akčného plánu pre oblasť ekologickej poľnohospodárskej výroby.
K čl. I bodu 9
Zavádza sa druh činnosti „príprava“ z dôvodu vymedzenia týchto pojmov predmetných činností na úrovni EÚ. Európsky predpis určuje, ktoré dokumenty sa musia ukladať na účely systému vnútorných kontrol (ICS) a v tomto kontexte ide o záznamy o vysledovateľnosti vrátane informácií o množstvách z hľadiska prípravy výrobkov ekologickej poľnohospodárskej výroby.
K čl. I bodu 10
Zavádza sa druh činnosti „umiestnenie na trh alebo distribúcia“ z dôvodu vymedzenia týchto pojmov predmetných činností na úrovni EÚ. Európsky predpis určuje, ktoré dokumenty sa musia ukladať na účely systému vnútorných kontrol (ICS) a v tomto kontexte ide o záznamy o vysledovateľnosti vrátane informácií o množstvách z hľadiska umiestnenia na trh alebo distribúcie výrobkov ekologickej poľnohospodárskej výroby.
K čl. I bodu 11
Vypúšťajú sa údaje o inšpekčnej organizácii a nahradené údajom o kóde inšpekčnej organizácie; predmetné údaje uvedené v registri inšpekčných organizácií pod príslušným kódom inšpekčnej organizácie.
25
K čl. I bodu 12
V registri prevádzkovateľov ekologickej poľnohospodárskej výroby sa vypúšťa údaj o dátume registrácie, keďže potrebným údajom pre inšpekčné organizácie ako aj pre orgány štátnej správy v oblasti ekologickej poľnohospodárskej výroby je dátum zápisu činnosti.
K čl. I bodu 13
Legislatívno-technická úprava odkazového aparátu.
K čl. I bodu 14
Legislatívno-technická úprava vzhľadom na to, že kontrolný ústav nebude vydávať osvedčenie o výmaze, ale rozhodnutie o výmaze prevádzkovateľa z registra prevádzkovateľov.
K čl. I bodu 15
Legislatívno-technická úprava ustanovenia o dobe platnosti v registri prevádzkovateľov.
K čl. I bodu 16
Vypúšťa sa úprava vstupného preverenia, a to preto, že každý žiadateľ o registráciu je povinný mať vykonané vstupné preverenie bez ohľadu na to akú činnosť chce v ekologickej poľnohospodárskej výrobe vykonávať. Žiadatelia však nemusia spĺňať žiadne podmienky, kým nie registrovaní v ekologickej poľnohospodárskej výrobe, a preto inšpekčná organizácia nemôže zamietnuť žiadneho žiadateľa. Žiadateľ musí za takéto vstupné preverenie platiť nezávisle od veľkosti svojho pozemku, či niekoľko árov alebo hektárov. Je to záťaž, ako finančná tak aj byrokratická, hlavne pre malých farmárov, ktorí si toľko výdavkov nemôžu dovoliť, a preto do ekologickej poľnohospodárskej výroby nevstúpia.
K čl. I bodu 17
Legislatívno-technická úprava odseku 1 na základe vypustenia § 6 sa presúva definícia žiadateľa do § 7 ods. 1.
K čl. I bodom 18 a 19
Legislatívno-technická úprava odkazového aparátu a tiež úprava vzhľadom na vypustenie § 6.
K čl. I bodu 20
Z dôvodu kontroly dodržiavania princípov ekologickej poľnohospodárskej výroby inšpekčnou organizáciou sa do § 8 ods. 2 zákona dopĺňa aj zmena alebo doplnenie nového miesta výkonu činnosti prevádzkovateľa, ktorú zapíše kontrolný ústav do registra prevádzkovateľov po úspešnom výsledku vykonania vstupného preverenia inšpekčnou organizáciou.
K čl. I bodu 21
Legislatívno-technická úprava vypustenie odsekov 3 a 4, ktoré pri zmene registrácie upravovali podmienku prvotného preverenia na uskutočnenie zmien.
K čl. I bodu 22
Legislatívno-technická úprava odkazového aparátu.
26
K čl. I bodu 23
Spresňuje sa ustanovenie týkajúce sa výmazu prevádzkovateľa z registra prevádzkovateľov, čo sa týka dodržiavania podmienok výkonu ekologickej poľnohospodárskej výroby nielen podľa osobitných predpisov ale aj podľa tohto zákona.
K čl. I bodu 24
Ustanovuje sa ďalší dôvod na uskutočnenie výmazu prevádzkovateľa z registra prevádzkovateľov, a to z dôvodu opakovaného neplnenia opatrenia uloženého kontrolným ústavom alebo inšpekčnou organizáciou v časom úseku 3 mesiacov, toto porušenie súčasne musí byť klasifikované ako závažné alebo kritické.
K čl. I bodu 25
Osvedčenie sa vydáva, ako je uvedené v § 9 ods. 4, v prípade, keď sa prevádzkovateľovi vymazáva činnosť a/alebo miesto výkonu činnosti s tým, že prevádzkovateľ naďalej môže vykonávať ekologickú poľnohospodársku výrobu s inou činnosťou a/alebo na inom mieste výkonu činnosti. Z tohto dôvodu sa nemôže pri úplnom výmaze prevádzkovateľa vydať spolu s rozhodnutím o výmaze z registra prevádzkovateľov aj osvedčenie. Po vypustení časti ustanovenia o doručovaní osvedčenia sa ustanovenie stáva zbytočným, vypúšťa sa celý odsek 3, pretože doručovanie rozhodnutia účastníkovi konania vyplýva priamo zo správneho poriadku, ktorým sa toto konanie riadi.
K čl. I bodu 26
Legislatívno-technická úprava textu vzhľadom na vypustenie odseku 3.
K čl. I bodu 27
Dôvodom zmeny je rozšírenie o miesto výkonu činností, z dôvodu doplnenia a upresnenia zrušených zmien.
K čl. I bodu 28
Legislatívno-technická úprava vzhľadom na vypustenie § 6.
K čl. I bodu 29
Ustanovenie o povinnosti prevádzkovateľa informovať kontrolný ústav o dovoze produktov ekologickej poľnohospodárskej výroby z tretích krajín sa upravuje tak, aby informácia bola podaná kontrolnému ústavu a aby ten disponoval predmetnými informáciami pred príchodom zásielky a na ich základe vykonal úradnú kontrolu v súlade s novou európskou legislatívou. Skracuje sa doba, v ktorej sa táto informácia poskytnúť, s cieľom rýchlejšej reakcie v rámci výkonu úradnej kontroly.
K čl. I bodu 30
Podľa Čl. 3 vykonávacieho nariadenia Komisie (EÚ) 2021/2307 prevádzkovatelia, ktorí dovážajú ekologické produkty alebo produkty z konverzie z tretích krajín do povinní pred tým, než umiestnia tieto produkty na trh, svoju činnosť oznámiť príslušným orgánom členských štátov, v ktorých sa ich činnosť vykonáva a v ktorých ich podnik podlieha systému kontroly, a inšpekčným organizáciám. Toto oznámenie sa bude podávať v položke 19 systému TRACES, ku ktorému majú prístup zodpovední pracovníci kontrolného ústavu, ktorý je príslušný orgán
27
dozoru nad dovozmi ekologických alebo konverzných produktov z tretích krajín, takže nebude potrebné toto oznámenie vykonať priamo voči kontrolnému ústavu, ale len prostredníctvom uvedeného informačného systému.
K čl. I bodu 31
Doplnenie povinnosti prevádzkovateľa uhradiť náklady spojené s výkonom úradnej kontroly, v súlade s požiadavkami legislatívy EÚ. V zmysle čl. 80 nariadenia (EÚ) 2017/625 sa ustanovuje povinnosť prevádzkovateľov dovážajúcich ekologické produkty alebo produkty z konverzie pochádzajúce z tretích krajín uhradiť náklady spojené s vykonávaním dovozných kontrol na notifikovaných a Európskou komisiou schválených hraničných kontrolných staniciach, výšku poplatkov určuje kontrolný ústav.
K čl. I bodom 32 až 38
Legislatívno-technická úprava vzhľadom na vypustenie § 6.
K čl. I bodu 39
Mení sa lehota inšpekčnej organizácii na nahlasovanie zistení z úradných kontrol na kratšiu dobu, z dôvodu efektívnejšej komunikácie s kontrolným ústavom, s cieľom včasne zabrániť protiprávnemu konaniu predovšetkým v oblasti závažných a kritických porušení opatrení.
K čl. I bodu 40
Zavádza sa povinnosť inšpekčnej organizácie poskytnúť kontrolnému ústavu údaje potrebné na vypracovanie výročnej správy kontrolného ústavu a informovať kontrolný ústav o zámere ukončiť svoju činnosť najmenej 60 dní vopred, kvôli informovaniu verejnosti v dostatočnom časovom predstihu, aby sa neporušila povinnosť prevádzkovateľov z bodu 1 písmeno b) § 10 mať uzavretú zmluvu s inšpekčnou organizáciou o výkone úradnej kontroly a nenarušil sa chod ekologického poľnohospodárstva.
K čl. I bodu 41
Ustanovuje sa povinnosť inšpekčnej organizácii hlásiť aj menej závažné porušenia povinností prevádzkovateľom, aby kontrolný ústav mal komplexný prehľad o situácii v dodržiavaní opatrení v rámci ekologickej poľnohospodárskej výroby.
K čl. I bodom 42 až 44
Legislatívno-technická úprava vzhľadom na vypustenie § 6.
K čl. I bodu 45
Doplnenie kompetencií inšpekčnej organizácii na ukladanie, zmenu alebo zrušenie opatrení, ktoré môže v rámci kontroly ukladať prevádzkovateľovi.
K čl. I bodu 46
Ustanovujú sa skutkové podstaty priestupkov a iných správnych deliktov vzhľadom na povinnosti prevádzkovateľa uvedené v § 10 ods. 1 písm. d) a e) § 10 ods. 3 zákona.
K čl. I bodu 47
Legislatívno-technická úprava odkazového aparátu.
28
K čl. I bodu 48
Ustanovujú sa skutkové podstaty priestupkov a iných správnych deliktov vzhľadom na povinnosti prevádzkovateľa uvedené v § 10 ods. 1 písm. d) a e) § 10 ods. 3 zákona.
K čl. I bodu 49
Legislatívno-technická úprava odkazového aparátu.
K čl. I bodu 50
Oprava textu vzhľadom na zavedenú legislatívnu skratku.
K čl. I bodu 51
Ustanovujú sa skutkové podstaty priestupkov a iných správnych deliktov vzhľadom na povinnosti prevádzkovateľa uvedené v § 10 ods. 1 písm. d) a e) § 10 ods. 3 zákona.
K čl. I bodom 52 až 56
Legislatívno-technická úprava vzhľadom na vypustenie § 6.
K čl. II
Ustanovuje sa účinnosť zákona s dostatočnou legisvakančnou lehotou.
Bratislava, 2. novembra 2022
Eduard Heger v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Samuel Vlčan v. r.
minister pôdohospodárstva
a rozvoja vidieka Slovenskej republiky