Vyhodnotenie pripomienky komisie: do analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie bol doplnený negatívny vplyv, v súvislosti s predĺžením čakacej lehoty prevádzkovateľa pri zápise nového miesta výkonu činnosti a v súvislosti s novou oznamovacou povinnosťou pre prevádzkovateľov pri príchode zásielky na hraničnú kontrolnú stanicu alebo miesto prepustenia do voľného obehu; novelou zákona sa nezavádza nová povinnosť platiť náklady spojené s výkonom úradnej kontroly, mení sa možnosť delegovania výkonu úradných kontrol dovozov z tretích krajín kontrolným ústavom na inšpekčné organizácie, úradné kontroly bude vykonávať priamo príslušný orgán (bod 26) Komisia žiada predkladateľa o kvantifikácie regulácií v časti 3.1 Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.
Odôvodnenie: Keďže ide o administratívnu záťaž pre podnikateľské subjekty, tieto náklady je potrebné kvantifikovať pomocou Kalkulačky nákladov, v ktorej sú aj štandardizované časové povinnosti. Pokiaľ vie predkladateľ určiť časovú náročnosť jednotlivých regulácií, môže použiť expertný odhad na základe vlastných zdrojov. V prípade potreby konzultácie k vyplneniu Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie alebo Kalkulačky nákladov môžete kontaktovať mailom kolegov na adrese na 1in2out@mhsr.sk.
Vyhodnotenie pripomienky komisie: bola vykonaná kvantifikácia regulácii v časti 3.1 analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie, Komisia žiada predkladateľa o doplnenie príslušných údajov a dopracovanie Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie v časti 3.1.1 Súhrnnej tabuľky nákladov regulácie v súlade s Jednotnou metodikou na posudzovanie vybraných vplyvov.
Vyhodnotenie pripomienky komisie: analýza vplyvov na podnikateľské prostredie bola dopracovaná Komisia odporúča predkladateľovi v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie v časti 3.1 presunúť opis jednotlivých regulácií z tabuľky 3.1.2 pod danú tabuľku do Doplňujúcich informácií k spôsobu výpočtu.
Odôvodnenie: V tabuľke 3.1.2 Analýzy je postačujúce uviesť len stručný opis regulácie a bližšie informácie ako aj opis kvantifikácií je potrebné uviesť do tej časti 3.1 Analýzy, kde sú Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu nákladov.
Vyhodnotenie pripomienky komisie: opis jednotlivých regulácii bol presunutý pod tabuľku 3.1.2 do doplňujúcich informácií k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu nákladov Komisia odporúča doplniť v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie v časti 3.2 vyhodnotenie konzultácií.
Odôvodnenie: V zmysle Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov je potrebné v tejto časti uviesť aj k akým záverom pri konzultáciách došlo a uviesť konkrétne podnikateľské subjekty, ktoré sa týchto konzultácií zúčastnili.
Vyhodnotenie pripomienky komisie: doplnený stručný popis konzultácií. K vplyvom na rozpočet verejnej správy
V časti 9. doložky vybraných vplyvov predkladateľ návrhu zákona vyznačil pozitívne vplyvy predmetného návrhu zákona na rozpočet verejnej správy. V časti 10. doložky vybraných vplyvov sú tieto pozitívne vplyvy na rozpočet verejnej správy odôvodnené tak, že úradné kontroly pri dovoze produktov ekologickej poľnohospodárskej výroby a produktov z konverzie bude na mieste prepustenia do voľného obehu v EÚ vykonávať Ústredný kontrolný a skúšobný ústav poľnohospodársky v Bratislave (ÚKSÚP), ktorému bude náklady na vykonávanie týchto kontrol uhrádzať samotný prevádzkovateľ. V súčasnosti vykonávajú úradné kontroly produktov z ekologickej poľnohospodárskej výroby a produktov z konverzie inšpekčné organizácie (súkromné subjekty), na ktoré bola delegovaná táto funkcia, a teda poplatky, ktoré sú za tieto kontroly hradené inšpekčnej organizácii, budú na základe navrhovanej úpravy zákona č. 282/2020 Z. z. hradené ÚKSÚP, teda štátnemu rozpočtu.
V časti 2.1.1. analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy je zdôvodnenie pozitívnych vplyvov návrhu zákona na rozpočet verejnej správy doplnené aj predpokladanými príjmami v súvislosti so zavedením nových správnych deliktov, za ktorých spáchanie sa budú ukladať pokuty, pričom počet pokút a ich výšku nie je možné v súčasnosti kvantifikovať.
Okrem pozitívnych vplyvov návrhu zákona na rozpočet verejnej správy môže podľa názoru Komisie návrh zákona zakladať aj negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy v súvislosti s nasledujúcimi úpravami súčasného znenia zákona č. 282/2020 Z. z.:
- úpravou § 3 (novelizačný bod 1) sa ustanovuje nová povinnosť pre MPRV SR, a to koordinovanie tvorby a vydávanie Národného akčného plánu pre oblasť ekologickej poľnohospodárskej výroby,
- úpravou § 4 písm. e) (novelizačný bod 2) sa ustanovuje povinnosť ÚKSÚP vykonávať úradné kontroly v oblasti ekologickej poľnohospodárskej výroby,
- úpravou § 4 písm. p) (novelizačný bod 3) sa rozširujú databázy vedené ÚKSÚP o databázu ekologickej živočíšnej výroby,
- doplnením písmen s) až y) do § 4 (novelizačný bod 4) sa ustanovujú nové povinnosti pre ÚKSÚP,
- úpravami § 5 (novelizačné body 5 až 11) sa navrhujú úpravy vo vedení registra prevádzkovateľov a registra inšpekčných organizácií, ktoré vedie ÚKSÚP.
Vyhodnotenie pripomienky komisie: vydávanie národného akčného plánu pre ekologickú poľnohospodársku výrobu bolo v pôsobnosti MPRV SR aj predtým, hoci nebolo definované priamo v zákone.