1
Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov ustanovuje prekážku výkonu volebného práva, ktorou je zákonom ustanovené obmedzenie osobnej slobody z dôvodov ochrany verejného zdravia, ktorá bola zavedená do právneho poriadku hneď po politických a spoločenských zmenách v marci 1990 a pre voľby do orgánov samosprávy obcí zákonom Slovenskej národnej rady č. 346/1990 Zb. z 28. augusta 1990. Táto prekážka bola a je teda viac ako 30 rokov spoločnosťou akceptovaná z dôvodu, že spravidla sa uplatňovala pri doručovaní prenosnej volebnej schránky do nemocničných zariadení a obmedzenie sa vzťahovalo najmä na infekčné oddelenia nemocníc. Zákon, prirodzene, nepočítal s pandémiou a s takým rozsiahlym dopadom na uplatňovanie volebného práva voličov.
Pretrvávajúca pandémia ochorenia COVID-19 si vzhľadom na jej celospoločenské dopady vyžiadala mimoriadne riešenia. Zákonom č. 512/2021 Z. z. sa do volebného zákona doplnila možnosť ustanoviť v čase pandémie a v príčinnej súvislosti s ňou osobitným zákonom podmienky, za ktorých sa prekážka práva voliť na voličov, ktorým bolo zákonom ustanovené obmedzenie osobnej slobody z dôvodu ochrany verejného zdravia, nebude vzťahovať. Zámerom bolo, aby voliči, ktorí by sa za bežných okolností z dôvodu nariadených karanténnych opatrení nemohli zúčastniť volieb, mohli uplatniť svoje aktívne volebné právo a hlasovať.
Reakciou na vyššie uvedené bolo prijatie zákona č. 185/2022 o špeciálnom spôsobe hlasovania vo voľbách do orgánov samosprávy obcí a vo voľbách do orgánov samosprávnych krajov, ktoré sa konajú v roku 2022 v rovnaký deň a v rovnakom čase a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, ktorým sa umožňuje hlasovať v týchto voľbách aj voličom, ktorým bola nariadená izolácia a karanténa, avšak špeciálnym spôsobom tak, aby bola zabezpečená ochrana verejného zdravia.
Prezidentka Slovenskej republiky verejne prisľúbila vyhlásenie referenda na základe návrhu petičného výboru najmenej s jednou otázkou po tom, ako Ústavný súd Slovenskej republiky rozhodne o ústavnosti jednej z navrhovaných otázok. Vzhľadom na skutočnosť, že ochorenie COVID-19 je naďalej dôvodom na nariadenie izolácie a karantény a predstavuje prekážku pri výkone aktívneho volebného práva, navrhuje sa aj pre referendum, ktoré sa vzhľadom na lehoty zakotvené v Ústave Slovenskej republiky bude konať v prvých mesiacoch roka 2023, vytvoriť zákonné predpoklady pre hlasovanie voličov nachádzajúcich sa v izolácii alebo v karanténe.
Navrhuje sa špeciálny spôsob hlasovania do špeciálnej prenosnej volebnej schránky určený výlučne pre osoby, ktorým bola nariadená izolácia alebo karanténa z dôvodov ochrany verejného zdravia pred ochorením COVID-19 a pre osoby žijúce s nimi v spoločnej domácnosti. Zároveň však zákon obsahuje ustanovenie, podľa ktorého sa postup podľa tohto zákona uplatní iba v prípade, ak k 30. novembru 2022 budú na základe rozhodnutia Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky osoby pozitívne na ochorenie COVID-19 podliehať izolácii a osoby, ktoré prišli do úzkeho kontaktu s osobou pozitívnou na ochorenie COVID-19, karanténe.
V každom zo 79 okresov v Slovenskej republike sa navrhuje zriadiť špeciálna okrsková volebná komisia v celkovom počte 7 členov zložená z členov delegovaných politickými stranami zastúpenými v parlamente a petičným výborom pre referendum. Zároveň sa
2
ustanovuje právomoc prednostu okresného úradu v prípade vysokého počtu záujemcov o špeciálny spôsob hlasovania určiť ďalších členov komisie.
Zapisovateľ špeciálnej volebnej komisie sa navrhuje určiť zo štátnych zamestnancov vykonávajúcich štátnu službu v okresných úradoch z dôvodu, že sa od neho očakáva vysoká profesionalita pri tvorbe zoznamu voličov počas podávania žiadostí o špeciálny spôsob hlasovania, spolupráca s obcami pri vyčiarkovaní oprávnených voličov v zoznamoch voličov v obciach a zároveň kontrola hlasovacích preukazov. Očakáva sa, že zapisovateľ bude mať odbornú prax, ktorá zaručí nerušený a zákonný priebeh hlasovania.
Vzhľadom na náročnosť práce a určité riziko z dôvodu priameho kontaktu s osobami v izolácii alebo v karanténe sa navrhuje odmena člena a zapisovateľa špeciálnej volebnej komisie vo výške 200 eur.
Zákon tiež upravuje kontrolu hlasovacích preukazov tak, aby každý volič, ktorý požiada o hlasovanie špeciálnym spôsobom, a zároveň mu bol vydaný hlasovací preukaz, odovzdal hlasovací preukaz špeciálnej okrskovej volebnej komisii.
Navrhuje sa, aby špeciálna okrsková volebná komisia mala sídlo v meste, ktoré je sídlom okresu, s odlišnosťou pre hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislavu a pre mesto Košice, kde prednosta okresného úradu v Bratislave a v Košiciach určí, v ktorej z mestských častí bude mať táto komisia sídlo. Na účely finančného zabezpečenia a na účely započítania výsledku hlasovania v okrsku sa tento špeciálny okrsok navrhuje začleniť ako jeden z okrskov mesta, resp. mestskej časti, v ktorej sídlo. Výdavky spojené so špeciálnym spôsobom hlasovania budú hradené zo štátneho rozpočtu.
Keďže predkladaný návrh zákona upravuje odchýlky od volebného zákona, ustanovuje sa, že veci, ktoré nie sú upravené navrhovaným zákonom, sa spravujú volebným zákonom.
Účinnosť sa navrhuje dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov Slovenskej republiky z dôvodu potreby urýchlenej aplikácie pre referendum, ktoré bude vyhlásené v súlade s lehotami zakotvenými v Ústave Slovenskej republiky pravdepodobne v priebehu mesiaca november 2022.
Návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ktorý Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky pokryje z vlastných rozpočtových prostriedkov kapitoly na rok 2023.
Návrh zákona nezakladá vplyv na podnikateľské prostredie, vplyvy na životné prostredie, na informatizáciu, na služby verejnej správy pre občana, ani na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Návrh zákona má pozitívny sociálny vplyv.
Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
3
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona o špeciálnom spôsobe hlasovania v referende vyhlásenom na základe petície občanov prijatej 24. augusta 2022
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
-
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
-
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
19. október 2022
2.Definovanie problému
Vytvorenie podmienok na uplatnenie práva osôb, ktoré majú zákonom ustanovené obmedzenie osobnej slobody z dôvodov ochrany verejného zdravia pred ochorením COVID-19, vrátane osôb žijúcich s nimi v spoločnej domácnosti, hlasovať v referende, ktoré sa vykoná v roku 2023. Postup podľa tohto zákona sa uplatní iba v prípade, ak bude k 30. novembru 2022 Úradom verejného zdravotníctva Slovenskej republiky z dôvodu ochrany verejného zdravia pred ochorením COVID-19 nariadená izolácia osôb pozitívnych na ochorenie COVID-19 alebo karanténa osôb, ktoré prišli do úzkeho kontaktu s osobou pozitívnou na ochorenie COVID-19.
3.Ciele a výsledný stav
Hlavným cieľom navrhovaného zákona je vytvorenie legislatívnych podmienok na zabezpečenie špeciálneho spôsobu hlasovania v určenom územnom obvode špeciálnej okrskovej volebnej komisie oprávnenými voličmi, ktorí majú podľa zákona č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov právo hlasovať v referende, a ktorí majú ku dňu vykonania referenda nariadenú karanténu alebo izoláciu z dôvodu ochrany verejného zdravia pred ochorení COVID-19.
4.Dotknuté subjekty
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky, okresné úrady, obce.
5.Alternatívne riešenia
Nulový variant je vykonanie referenda s obvyklým počtom volebných komisií bez špeciálnych okrskových volebných komisií.
6.Vykonávacie predpisy
4
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Žiadne.
8.Preskúmanie účelnosti
Navrhované zmeny vyplývajúce z návrhu zákona budú priebežne sledované a účelnosť vynaložených finančných prostriedkov bude vyhodnotená v rámci vyúčtovania prostriedkov štátneho rozpočtu na úhradu výdavkov spojených s konaním referenda. Kvalitatívne parametre sa z dôvodu povinnosti štátu zabezpečiť ústavné právo voliča nesledujú.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
5
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Podľa § 218 ods. 2 zákona č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov obce zabezpečujú úlohy na úseku volieb ako prenesený výkon štátnej správy. Na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy na úseku volieb sa poskytuje obciam dotácia z kapitoly Ministerstva vnútra Slovenskej republiky v rámci záväzných ukazovateľov štátneho rozpočtu na príslušný rozpočtový rok. Výdavky spojené s prípravou a vykonaním referenda uplatnené podľa vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 308/2015 Z. z. o výdavkoch spojených s voľbami v znení neskorších predpisov nebudú znášať obce z vlastných rozpočtových zdrojov, ale budú hradené zo štátneho rozpočtu.
Vplyv na rozpočet z titulu zabezpečenia špeciálneho spôsobu hlasovania v referende nie je zohľadnený v rozpočte kapitoly Ministerstva vnútra Slovenskej republiky na rok 2023. Navýšenie výdavkov, s cieľom vytvorenia podmienok na zabezpečenie špeciálneho spôsobu hlasovania a činnosti špeciálnych okrskových volebných komisií, pokryje Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky v rámci vlastných limitov výdavkov kapitoly ministerstva vnútra na rok 2023.
11.Kontakt na spracovateľa
Ing. Eva Chmelová, riaditeľka odboru volieb, referenda a politických strán Ministerstva vnútra SR,č. t. 02/48592310, e-mail: eva.chmelova@minv.sk.
12.Zdroje
Kvantifikácia výdavkov na zabezpečenie referenda v roku 2023, zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 308/2015 Z. z. o výdavkoch spojených s voľbami v znení neskorších predpisov.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
6
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
7
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2022
2023
2024
2025
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
260 000
0
0
v tom: Ministerstvo vnútra SR
0
260 000
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
260 000
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
260 000
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
260 000
0
0
v tom: Ministerstvo vnútra SR
0
260 000
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
8
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Podľa § 37 ods. 1 zákona č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len “zákon č. 180/2014 Z. z.“) sa výdavky spojené s voľbami uhrádzajú zo štátneho rozpočtu.
Výdavky spojené s činnosťou špeciálnej okrskovej volebnej komisie (ďalej len „špeciálna volebná komisia“) za účelom zabezpečenia špeciálneho spôsobu hlasovania oprávneným voličom v referende tak patria k výdavkom hradeným z prostriedkov štátneho rozpočtu.
Finančné prostriedky na zabezpečenie špeciálneho spôsobu hlasovania v referende, ako aj finančné prostriedky na organizačné, materiálne a technické zabezpečenie prípravy a vykonanie referenda nie zohľadnené v rozpočte kapitoly Ministerstva vnútra Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo vnútra“) na rok 2023. Finančné prostriedky na vykonanie referenda sa nerozpočtujú, ale poskytujú sa na základe rozhodnutia prezidentky Slovenskej republiky o vyhlásení referenda. Z predloženého návrhu vyplýva, že postup podľa tohto zákona sa uplatní iba v prípade, ak bude k 30. novembru 2022 Úradom verejného zdravotníctva Slovenskej republiky z dôvodu ochrany verejného zdravia pred ochorením COVID-19 nariadená izolácia osôb pozitívnych na ochorenie COVID-19 alebo karanténa osôb, ktoré prišli do úzkeho kontaktu s osobou pozitívnou na ochorenie COVID-19. Finančné prostriedky na zabezpečenie špeciálneho spôsobu hlasovania, ktoré nie zohľadnené v rozpočte na rok 2023, v ktorom sa predpokladá konanie referenda, pokryje ministerstvo vnútra z vlastných rozpočtových prostriedkov kapitoly na rok 2023.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Návrhom zákona sa pre konanie referenda zriaďuje 79 špeciálnych volebných komisií za účelom umožnenia špeciálneho spôsobu hlasovania do špeciálnej prenosnej volebnej schránky v určenom územnom obvode oprávneným voličom, ktorí ku dňu vykonania referenda majú nariadenú karanténu alebo izoláciu z dôvodu ochrany verejného zdravia pred ochorením COVID-19, vrátane osôb žijúcich s nimi v spoločnej domácnosti. Vzhľadom na to, že vývoj epidemiologickej situácie nemožno vopred predpokladať, postup podľa tohto zákona sa uplatní len v prípade, ak k 30. novembru 2022 budú na základe rozhodnutia Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky osoby pozitívne na ochorenie COVID-19 a osoby, ktoré s nimi prišli do úzkeho kontaktu, podliehať izolácii alebo karanténe.
.......................................................................................................................................................
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
x nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
9
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2022
2023
2024
2025
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Finančné prostriedky spojené so špeciálnym spôsobom hlasovania a s činnosťou špeciálnej volebnej komisie nie zohľadnené v rozpočte kapitoly ministerstva vnútra. Rozpočtovo nekrytý objem výdavkov na rok 2023 pokryje ministerstvo vnútra v rámci vlastných limitov výdavkov kapitoly ministerstva vnútra.
Podľa § 218 ods. 2 zákona č. 180/2014 Z. z. obce zabezpečujú úlohy na úseku volieb ako prenesený výkon štátnej správ. Na úhradu nákladov spojených s činnosťou špeciálnych volebných komisií sa im poskytne dotácia z kapitoly ministerstva vnútra. Výdavky spojené so špeciálnym spôsobom hlasovania a s činnosťou špeciálnej volebnej komisie uplatnené podľa vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 308/2015 Z. z. o výdavkoch spojených s voľbami v znení neskorších predpisov, vrátane odmeny za výkon funkcie člena špeciálnej volebnej komisie, odmeny zapisovateľa špeciálnej volebnej komisie a odmeny vodiča zabezpečujúceho prepravu členov špeciálnej volebnej komisie nebude znášať obec, na území ktorej špeciálna volebná komisia sídlo z vlastných rozpočtových zdrojov, ale tieto výdavky budú na základe vyúčtovania prostriedkov štátneho rozpočtu na úhradu výdavkov spojených s konaním referenda hradené zo štátneho rozpočtu.
Vplyv na rozpočet z titulu zabezpečenia špeciálneho spôsobu hlasovania oprávneným voličom a zabezpečenia činnosti špeciálnej volebnej komisie nie je možné v súčasnosti presne kvantifikovať, nakoľko výška vynaložených výdavkov závisí od stupňa vývoja pandémie v čase konania referenda. Dopad na štátny rozpočet bol kvantifikovaný nadväzne na stanovený minimálny počet sedem členov a jedného zapisovateľa 79 špeciálnych okrskových volebných komisií s možnosťou vymenovania ďalších členov špeciálnej volebnej komisie, ak sa z dôvodu zhoršenia epidemiologickej situácie v príslušnom územnom obvode špeciálnej volebnej komisie výrazne zvýši počet oprávnených voličov, s odmenou za vykonávanie činnosti v deň konania referenda vo výške 200 eur a z odhadu počtu vodičov zabezpečujúcich prepravu členov špeciálnej volebnej komisie s odmenou 170 eur, t. j. v predpokladanej sume 166 690 eur. Potreba finančných prostriedkov ďalej zohľadňuje odhad ďalších výdavkov spojených s výkonom funkcie člena a zapisovateľa špeciálnej volebnej komisie a vodiča zabezpečujúceho ich prepravu (cestovné náhrady, stravovanie, občerstvenie) v predpokladanej sume 14 220 eur a z odhadu výdavkov na zabezpečenie činnosti 79 špeciálnych volebných komisií (mzdové nároky osôb na organizačnú a technickú prípravu referenda a jeho vykonanie, materiálne zabezpečenie, hovorné, poplatky za prístup na internet a ďalšie nevyhnutné výdavky) v predpokladanej sume 79 090 eur. Výdavky spojené so špeciálnym spôsobom hlasovania a s činnosťou 79 špeciálnych volebných komisií predkladateľ odhaduje v celkovej výške 260 000 eur za kategóriu 640 bežné transfery. Výdavky vyplývajúce z návrhu zákona pokryje predkladateľ z vlastných rozpočtových zdrojov na rok 2023.
10
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2022
2023
2024
2025
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
11
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2022
2023
2024
2025
poznámka
Bežné výdavky (600)
260 000
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
260 000
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
260 000
0
0
12
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2022
2023
2024
2025
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Z predloženého materiálu nevyplývajú zvýšené nároky na počty zamestnancov zainteresovaných subjektov verejnej správy podieľajúcich sa na realizácií referenda v roku 2023. Úlohy vyplývajúce z návrhu zákona budú realizované s doterajším stavom zamestnancov.
13
Analýza sociálnych vplyvov
Vplyvy na hospodárenie domácností, prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám, sociálnu inklúziu, rovnosť príležitostí a rovnosť žien a mužov a vplyvy na zamestnanosť
(Ak v niektorej z hodnotených oblastí sociálnych vplyvov (bodov 4.1 4.4) nebol identifikovaný vplyv, uveďte v príslušnom riadku analýzy poznámku „Bez vplyvu.“.)
4.1 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Vedie návrh k zvýšeniu alebo zníženiu príjmov alebo výdavkov domácností?
Ktoré skupiny domácností/obyvateľstva sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
Sú medzi potenciálne ovplyvnenými skupinami skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
(V prípade vyššieho počtu hodnotených opatrení doplňte podľa potreby do tabuľky pred bod 4.2 ďalšie sekcie - 4.1.1 Pozitívny vplyv/4.1.2 Negatívny vplyv).
a)
4.1.1 Pozitívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
c)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
d)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
e)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
g)
4.1.1.1 Z toho pozitívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte pozitívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. znižovanie miery rizika chudoby, priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
i)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
j)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
k)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
a)
4.1.2 Negatívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
c)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
14
d)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
e)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
g)
4.1.2.1 Z toho negatívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte negatívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. zvyšovanie miery rizika chudoby, priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
i)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
j)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
k)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
15
4.2 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva a vplyv na sociálnu inklúziu.
Má návrh vplyv na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám?
Popíšte hodnotené opatrenie, špecifikujte ovplyvnené skupiny obyvateľstva a charakter zmeny v prístupnosti s ohľadom na dostupnosť finančnú, geografickú, kvalitu, organizovanie a pod. Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
a)
Rozumie sa najmä na prístup k:
-sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
-kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
-pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
-zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
-zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
-k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
-bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
-doprave,
-ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
-spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
-informáciám,
-k iným právam (napr. politickým).
Zákonom sa vytvárajú podmienky na uplatnenie volebného práva prostredníctvom špeciálneho spôsobu hlasovania pre osoby, ktoré by pre zákonom ustanovené obmedzenie osobnej slobody, z dôvodu ochrany verejného zdravia, mali prekážku výkonu volebného práva v referende.
b)
návrh významný vplyv na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva alebo skupín v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby a sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv na ne. Je tento vplyv väčší ako vplyv na iné skupiny či subjekty? Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
c)
Zraniteľné skupiny alebo skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia sú napr.:
-domácnosti s nízkym príjmom (napr. žijúce iba zo sociálnych príjmov, alebo z príjmov pod hranicou rizika chudoby, alebo s príjmom pod životným minimom, alebo patriace medzi 25% domácností s najnižším príjmom),
-nezamestnaní, najmä dlhodobo nezamestnaní, mladí nezamestnaní a nezamestnaní nad 50 rokov,
-deti (0 – 17),
-mladí ľudia (18 – 25 rokov),
-starší ľudia, napr. ľudia vo veku nad 65 rokov alebo dôchodcovia,
-ľudia so zdravotným postihnutím,
-marginalizované rómske komunity
-domácnosti s 3 a viac deťmi,
-jednorodičovské domácnosti s deťmi (neúplné rodiny, ktoré tvoria najmä osamelé matky s deťmi),
-príslušníci tretích krajín, azylanti, žiadatelia o azyl,
-iné zraniteľné skupiny, ako napr. bezdomovci, ľudia opúšťajúci detské domovy alebo iné inštitucionálne zariadenia
16
4.3 Identifikujte a popíšte vplyv na rovnosť príležitostí.
Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na rovnosť žien a mužov.
a)
4.3.1 Dodržuje návrh povinnosť rovnakého zaobchádzania so skupinami alebo jednotlivcami na základe pohlavia, rasy, etnicity, náboženstva alebo viery, zdravotného postihnutia, veku, sexuálnej orientácie alebo iného statusu? Mohol by viesť k nepriamej diskriminácii niektorých skupín obyvateľstva? Ak áno, ktoré skupiny sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
b)
c)
4.3.2 Môže návrh viesť k zväčšovaniu nerovností medzi ženami a mužmi? Podporuje návrh rovnosť príležitostí? Má návrh odlišný vplyv na ženy a mužov? Popíšte vplyvy.
d)
Popíšte riziká návrhu, ktoré môžu viesť k zväčšovaniu nerovností:
e)
Popíšte pozitívne vplyvy návrhu na dosahovanie rovnosti žien a mužov, rovnosti príležitostí žien a mužov, prípadne vplyvy na ženy a mužov, ak sú odlišné:
f)
návrh významné vplyvy na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva? Ak áno, aké? Akým spôsobom? Zraniteľnou skupinou obyvateľstva sa rozumejú najmä ženy ohrozené viacnásobnou diskrimináciou, tehotné matky, seniorky, ženy patriace do marginalizovaných skupín obyvateľstva, migrantky, ženy a dievčatá so zdravotným postihnutím, obete násilia a pod.
g)
Pri identifikovaní vplyvov na rovnosť žien a mužov treba vziať do úvahy existujúce rozdiely medzi ženami a mužmi, ktoré relevantné k danej politike. Podpora rovnosti žien a mužov nespočíva len v odstraňovaní obmedzení a bariér pre plnohodnotnú účasť na ekonomickom, politickom a sociálnom živote spoločnosti ako aj rodinnom živote, ale taktiež v podpore rovnosti medzi nimi.
V ktorých oblastiach podpory rovnosti žien a mužov návrh odstraňuje prekážky a/alebo podporuje rovnosť žien a mužov? Medzi oblasti podpory rovnosti žien a mužov okrem iného patria:
-podpora slobodného výberu povolania a ekonomickej činnosti
-podpora vyrovnávania ekonomickej nezávislosti,
-zosúladenie pracovného, súkromného a rodinného života,
-podpora rovnosti príležitostí pri participácii na rozhodovaní,
-boj proti domácemu násiliu, násiliu na ženách a obchodovaniu s ľuďmi,
-podpora vnímania osobnej starostlivosti o dieťa za rovnocennú s ekonomickou činnosťou a podpora neviditeľnej práce v domácnosti ako takej,
-rešpektovanie osobných preferencií pri výbere povolania a zosúlaďovania pracovného a rodinného života.
17
4.4 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na zamestnanosť a na trh práce.
V prípade kladnej odpovede pripojte odôvodnenie v súlade s Metodickým postupom pre analýzu sociálnych vplyvov.
a)
Uľahčuje návrh vznik nových pracovných miest? Ak áno, ako? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.
b)
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, pre aké skupiny zamestnancov, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod.
c)
Vedie návrh k zániku pracovných miest? Ak áno, ako a akých? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu
d)
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod. Identifikujte možné dôsledky, skupiny zamestnancov, ktoré budú viac ovplyvnené a rozsah vplyvu.
e)
Ovplyvňuje návrh dopyt po práci? Ak áno, ako?
f)
Dopyt po práci závisí na jednej strane na produkcii tovarov a služieb v ekonomike a na druhej strane na cene práce.
g)
Má návrh dosah na fungovanie trhu práce? Ak áno, aký?
h)
Týka sa makroekonomických dosahov ako je napr. participácia na trhu práce, dlhodobá nezamestnanosť, regionálne rozdiely v mierach zamestnanosti. Ponuka práce môže byť ovplyvnená rôznymi premennými napr. úrovňou miezd, inštitucionálnym nastavením (napr. zosúladenie pracovného a súkromného života alebo uľahčovanie rôznych foriem mobility).
i)
Má návrh špecifické negatívne dôsledky pre isté skupiny profesií, skupín zamestnancov či živnostníkov? Ak áno, aké a pre ktoré skupiny?
j)
Návrh môže ohrozovať napr. pracovníkov istých profesií favorizovaním špecifických aktivít či technológií.
k)
Ovplyvňuje návrh špecifické vekové skupiny zamestnancov? Ak áno, aké? Akým spôsobom?
l)
Identifikujte, či návrh môže ovplyvniť rozhodnutia zamestnancov alebo zamestnávateľov a môže byť zdrojom neskoršieho vstupu na trh práce alebo predčasného odchodu z trhu práce jednotlivcov.
18
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona: Návrh zákona o špeciálnom spôsobe hlasovania v referende vyhlásenom na základe petície občanov prijatej 24.augusta 2022
3.Predmet návrhu zákona
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
19
B. Osobitná časť
K Čl. I
K § 1
Ustanovuje sa, že zákon upravuje spôsob hlasovania výlučne v referende vyhlásenom na základe petície občanov prijatej 24. augusta 2022, ktoré sa bude konať začiatkom roka 2023 a výlučne pre tých voličov, ktorým ku dňu konania tohto referenda bola nariadená izolácia alebo karanténa z dôvodov ochrany verejného zdravia pred ochorením COVID-19 a pre osoby s nimi žijúce v jednej domácnosti. Postup podľa tohto zákona sa uplatní iba v prípade, že k 30. novembru 2022 sa vyhláškou Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky z dôvodu ochrany verejného zdravia pred ochorením COVID-19 nariadi izolácia osôb pozitívnych na ochorenie COVID-19 alebo karanténa osôb, ktoré prišli do úzkeho kontaktu s osobou pozitívnou na ochorenie COVID-19.
K § 2
Ustanovuje sa, kto je oprávneným voličom a tiež, že pri využití špeciálneho spôsobu hlasovania sa prekážka práva voliť osôb, ktoré majú zákonom ustanovené obmedzenie osobnej slobody z dôvodov ochrany verejného zdravia pred ochorením COVID-19, na oprávneného voliča, ktorému bola nariadená izolácia alebo karanténa, nevzťahuje. Takýto volič právo hlasovať do špeciálnej prenosnej volebnej schránky, ktorú mu na požiadanie doručí špeciálna volebná komisia. Týmto spôsobom môžu hlasovať aj osoby, s ktorými tento volič žije v spoločnej domácnosti, čím sa vytvárajú lepšie možnosti ochrany verejného zdravia.
K § 3
Navrhuje sa zriadiť 79 špeciálnych okrskov, pričom územný obvod okrsku je totožný s územím okresu. Okrsok bude na účely sčítania výsledkov hlasovania pričlenený k okrskom mesta, ktoré je sídlom okresu. Tento spôsob si nebude vyžadovať zásah do informačného systému na zisťovanie výsledkov volieb a z pohľadu hodnotenia výsledkov hlasovania budú voliči započítaní do okresu, v rámci ktorého sa zdržiavajú. Predpokladá sa, že vzhľadom na klesajúci počet obyvateľov v izolácii alebo v karanténe by mala byť jedna špeciálna komisia pre okres postačujúca. Pre prípad nárastu ochorení, resp. zvýšený záujem o hlasovanie špeciálnym spôsobom, sa dáva možnosť prednostovi okresného úradu domenovať potrebný počet členov špeciálnej okrskovej volebnej komisie.
K § 4
Na účely zabezpečenia špeciálneho spôsobu hlasovania v referende a na zisťovanie jeho výsledkov sa navrhuje zriadiť v každom okrese špeciálnu okrskovú volebnú komisiu obdobne, ako fungujú aj ostatné okrskové volebné komisie podľa volebného zákona.
Ustanovuje sa počet členov špeciálnej okrskovej volebnej komisie v počte 7. Do špeciálnej okrskovej volebnej komisie môžu delegovať členov politické strany a politickými hnutiami, ktoré majú na základe výsledkov ostatných volieb zastúpenie v Národnej rade Slovenskej republiky a petičný výbor za referendum.
Prednostovi okresného úradu sa umožňuje domenovať členov komisie ak ich počet nedosiahne sedem, alebo klesne pod sedem a tiež vymenovať ďalších členov špeciálnej okrskovej volebnej komisie v prípade, že v územnom obvode tejto komisie sa z dôvodu
20
zhoršenej epidemiologickej situácie výrazne zvýši počet oprávnených voličov, ktorí požiadali o špeciálny spôsob hlasovania.
Za sídlo špeciálnych okrskových volebných komisií sa navrhuje sídlo okresu. V hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave a v meste Košice je sídlom špeciálnej okrskovej volebnej komisie mestská časť v územnom obvode okresu, ktorú určí prednosta okresného úradu. Jednotlivé okresy hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy a mesta Košice zahŕňajú viacero mestských častí, pričom sídlo špeciálnej okrskovej volebnej komisie môže byť len v jednej z nich. Volebnú miestnosť určí taktiež prednosta okresného úradu v spolupráci s primátorom mesta, alebo starostom mestskej časti v mestách Bratislava a Košice.
Ustanovujú sa tiež podmienky zániku členstva, žrebovanie predsedu a podpredsedu tejto volebnej komisie.
Vzhľadom na špecifické úlohy, ktoré bude zapisovateľ špeciálnej okrskovej volebnej komisie v súvislosti s prípravou a vykonaním špeciálneho spôsobu hlasovania v referende plniť, ich náročnosť a dôležitosť, je potrebné, aby bol vymenovaný prednostom okresného úradu, a to zo štátnych zamestnancov vykonávajúcich štátnu službu v okresnom úrade. Zapisovateľom musí byť skúsený a schopný zamestnanec okresného úradu, ktorý bude spolupracovať s Úradom verejného zdravotníctva Slovenskej republiky a s obcami, bude prijímať žiadosti oprávnených voličov, vyhotovovať zoznam oprávnených voličov a vykonávať ďalšie náročné a zodpovedné úlohy, bez riadneho splnenia ktorých nebude možné vykonať špeciálny spôsob hlasovania v referende.
Ustanovuje sa lehota na delegovanie členov a zapisovateľa špeciálnej okrskovej volebnej komisie. Prednostovi okresného úradu sa ustanovuje povinnosť zvolať prvé zasadnutie špeciálnej okrskovej volebnej komisie, ktoré je povinný zvolať tak, aby sa uskutočnilo najneskôr dvanásť dní predo dňom konania referenda. Predsedu a podpredsedu špeciálnej okrskovej volebnej komisie si určia členovia komisie na prvom zasadnutí žrebom.
Zákon tiež počíta s možnosťou, že žiaden volič v územnom obvode špeciálnej okrskovej volebnej komisie nepožiada o špeciálny spôsob hlasovania a vtedy táto volebná komisia nezačne vykonávať svoju činnosť.
K § 5
Ustanovuje sa pôsobnosť zapisovateľa špeciálnej okrskovej volebnej komisie vyhotoviť zoznam oprávnených voličov, ktorí požiadali o hlasovanie špeciálnym spôsobom.
Ustanovuje sa postup pre voliča, ktorý ku dňu vykonania referenda nariadenú karanténu alebo izoláciu alebo volič, ktorý v deň konania referenda žije s oprávneným voličom v spoločnej domácnosti, a záujem hlasovať v referende špeciálnym spôsobom, požiadať zapisovateľa špeciálnej okrskovej volebnej komisie v územnom obvode, kde sa volič bude v čase referenda zdržiavať. Volič podáva žiadosť výlučne telefonicky v úradných hodinách okresného úradu v lehote na podanie žiadosti, a to najneskôr do dvanástej hodiny posledného pracovného dňa predo dňom konania referenda.
Oprávnený volič, ktorý požiadal o špeciálny spôsob hlasovania v územnom obvode špeciálneho volebného okrsku, na území ktorého trvalý pobyt (t. j. v okrese, v ktorom trvalý pobyt), môže hlasovať bez hlasovacieho preukazu. Ak však oprávnený volič požiadal o špeciálny spôsob hlasovania v územnom obvode špeciálneho volebného okrsku, na území
21
ktorého nemá trvalý pobyt (t. j. v okrese, v ktorom nemá trvalý pobyt), je povinný pred hlasovaním predložiť špeciálnej okrskovej volebnej komisii hlasovací preukaz, inak mu nebude umožnené hlasovať.
Ustanovuje sa tiež rozsah údajov žiadosti o špeciálny spôsob hlasovania, ktoré je oprávnený volič povinný poskytnúť zapisovateľovi špeciálnej okrskovej volebnej komisie. Okrem údajov potrebných na stotožnenie oprávneného voliča je nevyhnutný aj údaj o adrese jeho trvalého pobytu na účel vyznačenia prekážky práva voliť v zozname voličov vo volebnom okrsku podľa jeho trvalého pobytu, adrese miesta, kde žiada vykonať špeciálny spôsob hlasovania, a tiež telefonický kontakt na účel operatívnej organizácie vysielania dvoch členoch špeciálnej okrskovej volebnej komisie so špeciálnou prenosnou volebnou schránkou.
Prednostovi okresného úradu sa ustanovuje povinnosť zverejniť na webovom sídle okresného úradu číslo mobilného telefónu zapisovateľa špeciálnej okrskovej volebnej komisie, a to na účel podávania žiadostí oprávnených voličov o špeciálny spôsob hlasovania. Číslo mobilného telefónu zapisovateľa musí byť na webovom sídle okresného úradu zverejnené najneskôr päť pracovných dní predo dňom konania referenda.
Zapisovateľovi špeciálnej okrskovej volebnej komisie sa ustanovuje povinnosť oznámiť obci trvalého pobytu oprávneného voliča, ktorý požiadal o špeciálny spôsob hlasovania v územnom obvode špeciálneho volebného okrsku, na území ktorého trvalý pobyt, údaje v rozsahu meno a priezvisko, dátum narodenia a adresu trvalého pobytu, a to na účel jeho vyčiarknutia zo zoznamu voličov, ktorý vyhotovuje obec. Uvedený úkon je nevyhnutný na to, aby nebol volič započítaný do celkového počtu všetkých oprávnených voličov dvakrát, raz v zozname oprávnených voličov špeciálnej okrskovej volebnej komisie a raz v zozname voličov obce jeho trvalého pobytu. Uvedené je osobitne významné pri vykonaní referenda, ktorého platnosť sa priamo odvíja od celkového počtu všetkých oprávnených voličov.
Volič, ktorý žiada o špeciálny spôsob hlasovania v referende v územnom obvode špeciálneho volebného okrsku, na území ktorého nemá trvalý pobyt, právo hlasovať len na základe hlasovacieho preukazu a z toho dôvodu je v obci svojho trvalého pobytu zo zoznamu voličov vyčiarknutý.
Ustanovenie upravuje následný postup obce alebo mestskej časti po oznámení údajov oprávneného voliča, ktorý požiadal o špeciálny spôsob hlasovania zapisovateľovi špeciálnej okrskovej volebnej komisie. Obec, resp. mestská časť, je povinná vyčiarknuť voliča zo svojho zoznamu voličov a uviesť poznámku, že tento volič požiadal o hlasovanie špeciálnym spôsobom. Zároveň obec, resp. mestská časť, povinnosť oznámiť zoznam tých voličov, ktorým bol vydaný hlasovací preukaz, a to v posledný pracovný deň predo dňom konania referenda. Uvedený úkon je nevyhnutný na to, aby sa špeciálna okrsková volebná komisia dozvedela, že oprávnený volič je povinný pred hlasovaním predložiť hlasovací preukaz.
Ustanovuje sa povinnosť zapisovateľa špeciálnej okrskovej volebnej komisie v zozname oprávnených voličov uviesť poznámku, či bol oprávnenému voličovi vydaný hlasovací preukaz. Zároveň sa ustanovuje povinnosť zapisovateľa špeciálnej okrskovej volebnej komisie odovzdať ním vyhotovený zoznam oprávnených voličov špeciálnej okrskovej volebnej komisii najneskôr hodinu pred začatím hlasovania.
22
K § 6
Ustanovenie upravuje spôsob hlasovania oprávneného voliča podľa tohto zákona, a to hlasovaním do špeciálnej prenosnej volebnej schránky. Ustanovuje sa čas hlasovania do špeciálnej prenosnej volebnej schránky, a to od siedmej do dvadsiatej druhej hodiny. Ustanovuje sa postup vysielania dvoch členov špeciálnej okrskovej volebnej komisie so špeciálnou prenosnou volebnou schránkou, ktorí povinní vziať so sebou volebnú schránku a príslušné volebné dokumenty. Súčasťou týchto volebných dokumentov hlasovacie lístky, obálky a zoznam oprávnených voličov,
Ustanovuje sa povinnosť oprávneného voliča preukazovať svoju totožnosť pred hlasovaním výlučne občianskym preukazom. V prípade, že ide o voliča, ktorý je povinný hlasovať na základe hlasovacieho preukazu, je povinný sa preukázať aj týmto hlasovacím preukazom a odovzdať ho špeciálnej okrskovej volebnej komisii.
Upravuje sa postup členov špeciálnej okrskovej volebnej komisie počas hlasovania oprávnených voličov. Člen špeciálnej okrskovej volebnej komisie je povinný zakrúžkovať poradové číslo voliča v zozname oprávnených voličov a vydať mu hlasovací lístok a obálku na hlasovanie. Oprávnený volič prevzatie hlasovacieho lístka a obálky potvrdí svojim podpisom. Ak tak urobiť nemôže, alebo ak prevzatie hlasovacieho lístka a obálky oprávnený volič odmietne podpísať, voličovi sa hlasovať umožní, člen špeciálnej komisie len poznamená túto skutočnosť v zozname oprávnených voličov.
K § 7
Ustanovuje sa, že materiálne prostriedky potrebné na činnosť špeciálnej volebnej komisie, umiestnenie špeciálnej volebnej komisie, osoby na organizačnú a technickú prípravu špeciálneho spôsobu hlasovania v referende a jeho vykonanie, osobné motorové vozidlo a vodiča na účel prepravy členov špeciálnej volebnej komisie zabezpečuje mesto alebo mestská časť, na území ktorej má špeciálna komisia sídlo.
Ustanovuje sa odmena člena špeciálnej komisie, jej zapisovateľa, ako aj vodiča za výkon svojej funkcie, zohľadňujúca špecifické podmienky práce s osobami, ktoré majú zákonom ustanovené obmedzenie osobnej slobody z dôvodov ochrany verejného zdravia pred ochorením COVID 19. Výška odmeny za cieľ adekvátnym spôsobom kompenzovať náročnosť a riziko práce členov špeciálnej komisie, zapisovateľa a vodiča v sťažených epidemiologických podmienkach.
Na účel úhrady výdavkov spojených so špeciálnym spôsobom hlasovania podľa tohto zákona sa špeciálna volebná komisia považuje za okrskovú volebnú komisiu podľa volebného zákona.
Referendum ako nástroj priamej demokracie je vo všeobecnosti celospoločenskou udalosťou. Preto výdavky spojené s jeho prípravou a vykonaním hradené zo štátneho rozpočtu. Uvedené platí aj pre zabezpečenie činnosti špeciálnej okrskovej volebnej komisie.
K § 8
Ukladá sa povinnosť všetkým osobám, ktoré spracúvajú osobné údaje podľa tohto zákona, zachovávať o nich mlčanlivosť. Táto povinnosť zachovávať mlčanlivosť vyplýva všetkým spracovateľom osobných údajov občanov z ustanovení zákona č. 18/2018 Z. z. o
23
ochrane osobných údajov a o mene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Volebný zákon sa bude primerane uplatňovať vo všetkých prípadoch súvisiacich so zabezpečením a realizáciou špeciálneho spôsobu hlasovania v referende, ktoré nie osobitne upravené týmto zákonom.
Vzhľadom na výkon funkcie člena a zapisovateľa špeciálnej komisie v sťažených epidemiologických podmienkach, v ktorých bude nevyhnutná zvýšená ochrana týchto osôb pred ochorením COVID-19, bude potrebné zo strany úradu ustanoviť podrobnosti o používaní ochranných prostriedkov členov špeciálnej komisie, jej zapisovateľa a osoby zabezpečujúcej dopravu členov špeciálnej komisie s cieľom eliminovať riziko nákazy ochorením COVID 19.
Ustanovuje sa, že na posudzovanie hlasov a zisťovanie výsledkov hlasovania sa vzťahujú príslušné ustanovenia volebného zákona.
Dokumenty z referenda z činnosti špeciálnej komisie predmetom úschovy obce alebo mestskej časti, na území ktorej ma špeciálna komisia svoje sídlo.
K čl. II
Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť dňom vyhlásenia z dôvodu blížiaceho sa vyhlásenia termínu konania referenda.
Schválené vládou Slovenskej republiky 19. 10. 2022.
Eduard H e g e r
predseda vlády Slovenskej republiky
Roman M i k u l e c
minister vnútra Slovenskej republiky