1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 150/2022 Z. z. o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti s novými sídlami a obvodmi súdov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
bez PPK (§ 21 ods. 1 zákona č. 400/2015 Z. z.)
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
bez MPK (§ 27 ods. 1 zákona č. 400/2015 Z. z.)
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
bezpredmetné
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
október 2022
2.Definovanie problému
Reforma súdnej mapy schválená parlamentom je v súčasnosti v procese implementácie. Súčasný stav poukazuje na to, že úspešná implementácia reformy súdnej mapy je ohrozená z viacerých dôvodov, či už personálnych (nedostatok sudcov na správnych súdoch), organizačno-technického (priestory súdov, IT riešenia), právnych (nedostatočná úprava tvorby rozvrhu prác), či finančných (ustálenie vplyvov na rozpočet). V tomto kontexte je preto potrebné vytvoriť všetky legislatívne predpoklady preto, aby sa minimalizovalo riziko toho, že implementácia reformy súdnej mapy bude k 1. januáru 2023 neúplná, čo môže viesť k výrazne väčšiemu množstvu problémov rôzneho charakteru, ktoré doprevádzajú každý reformný proces.
3.Ciele a výsledný stav
Cieľom návrhu zákona je vytvoriť legislatívne predpoklady preto, aby implementácia reformy súdnej mapy bola úspešná a priniesla výsledky, ktoré sú s ňou očakávané. Na tento účel sa navrhuje:
1. posun termínu implementácie reformy súdnej mapy z 1. januára 2023 na 1. júna 2023,
2. doplnenie, prípadne precizovanie úpravy tvorby prvých rozvrhov prác, resp. ich zmien do momentu implementácie súdnej mapy,
3. regulácia presunu sudcu z pracoviska do sídla a naopak je možný len s jeho súhlasom, bez jeho súhlasu len na základe rozhodnutia súdnej rady,
4. obnovenie inštitútu dočasného pridelenia sudcu v znení účinnom do 31. decembra 2022,
5. zjednodušenie procedúry obsadzovania prvých miest sudcov správnych súdov,
6. zavedenie pravidla, že súdne spisy krajských súdov v agende správneho súdnictva sa nepresúvajú na správne súdy, ak sa k 28. februáru 2023 nedosiahne obsadenosť správnych súdov aspoň na úrovni 50% celkového počtu sudcov toho-ktorého správneho súdu
7. zjednodušenie procedúry pre výber predsedov senátov správnych súdov (tzv. „dočasní predsedovia“)
8. oprava niektorých zjavných nesprávnosti v pôvodne schválených zákonoch reprezentujúcich reformu súdnej mapy.
Všetky vyššie uvedené opatrenia majú za cieľa zreálniť reformu súdnej mapy.
4.Dotknuté subjekty
sudcovia, súdy, Súdna rada Slovenskej republiky, Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky, účastníci súdneho konania, či strany v konaní
5.Alternatívne riešenia
2
Predkladateľ zvažoval viaceré riešenia problémov, ktorým čelí proces implementácie reformy súdnej mapy. A to jednak pri určovaní dĺžky odkladu termínu spustenia reformy súdnej mapy, spôsobu uvoľnenia procedúry pre obsadzovanie voľných miest sudcov zriaďovaných správnych súdov, či úprave postupu prerokovania a vydávania prvých rozvrhov prác dotknutých súdov. Výsledné riešenia výsledkom odbornej diskusie, pričom sa berú do úvahy ako právne, tak aj faktické súvislosti.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Reforma súdnej mapy je doprevádzaná sériou vykonávacích predpisov Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktoré reagujú na platnú a čiastočne už účinnú úpravu vyplývajúcu z reformných zákonov. Predkladaný návrh zákona nevyvoláva vplyvy na vecnú zmenu dotknutých vykonávacích predpisov. Ich uplatňovanie sa však s posunom účinnosti vykonávaných zákonov posúva tiež. Túto skutočnosť je potrebné riešiť normatívne, aj povaha vzťahu zákona a vykonávacieho predpisu, ktorý vedie k záveru, že vykonávací predpis sa aplikuje vždy v intenciách vykonávaného zákona, a to aj s ohľadom na účinnosť vykonávaného zákona, by mohla nasvedčovať tomu, že aktualizácia vykonávacích predpisov nie je potrebná. Z dôvodu právnej istoty však predkladateľ bude iniciovať priamu novelizáciu dotknutých vykonávacích predpisov.
7.Transpozícia práva EÚ
Návrh zákona nepredstavuje transpozíciu práva EÚ, je preto bezpredmetné sa detailne zaoberať otázkou podstaty transpozície.
8.Preskúmanie účelnosti
Preskúmanie účelnosti navrhovaného predpisu bude vykonávané priebežne po nadobudnutí jeho účinnosti, pričom sa budú zohľadňovať praktické skúsenosti jeho adresátov.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
3
10.Poznámky
11.Kontakt na spracovateľa
Mgr. Kristína Oravcová,
kristina.oravcova@justice.sk
12.Zdroje
Ministerstvo spravodlivosti vykonalo v nadväznosti na schválenú reformu súdnej mapy sériu intenzívnych odborných diskusií so všetkými aktérmi zapojenými do procesu jej implementácie, a to s predsedami dotknutých súdov vrátane poverených predsedov správnych súdov, predsedami najvyšších súdov, správou súdov. Okrem toho predkladateľ viedol rokovania so stavovskými organizáciami sudcov, Súdnou radou Slovenskej republiky, Generálnou prokuratúrou Slovenskej republiky, Ministerstvom financií Slovenskej republiky a odborným tímom Úradu vlády Slovenskej republiky pre Plán obnovy a odolnosti. Tieto odborné diskusie sú popri vlastných poznatkoch Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky základnými ideovými východiskami pre obsah navrhovanej právnej úpravy.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením: