Výbor
Národnej rady Slovenskej republiky
pre hospodárske záležitosti
125. schôdza výboru
Číslo: CRD – 1815/2022 - VHZ
345
U z n e s e n i e
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre hospodárske záležitosti
z 18. októbra 2022
k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Kataríny HATRÁKOVEJ a Miloša SVRČEKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1111);
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre hospodárske záležitosti
A.s ú h l a s í
s návrhom poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Kataríny HATRÁKOVEJ a Miloša SVRČEKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1111);
B.o d p o r ú č a
Národnej rade Slovenskej republiky
návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Kataríny HATRÁKOVEJ a Miloša SVRČEKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1111) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi uvedenými v prílohe;
C.p o v e r u j e
1.predsedu výboru, aby výsledky rokovania výboru v druhom čítaní zo dňa 18. októbra 2022 spolu s výsledkami rokovania ostatných výborov spracoval do písomnej spoločnej správy výborov v súlade s § 79 ods. 1 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky a predložil ju na schválenie gestorskému výboru,
2.spoločného spravodajcu výborov V. Tótha, aby v súlade s § 80 ods. 2 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky informoval o výsledku rokovania výborov a aby odôvodnil návrh a stanovisko gestorského výboru k návrhu zákona uvedené v spoločnej správe výborov na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky.
Peter K r e m s k ý, v.r.
Peter L i b a predseda výboru
Maroš K o n d r ó t
overovatelia výboru
2
Výbor
Národnej rady Slovenskej republiky
pre hospodárske záležitosti
125. schôdza výboru
Príloha k uzneseniu č. 345
Z m e n y a d o p l n k y
k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Kataríny HATRÁKOVEJ a Miloša SVRČEKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1111)
1.V čl. I v bode 1 v § 17f ods. 4 písm. b) sa slová „možnosti sa prostredníctvom Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny uchádzať o nároky“ nahrádzajú slovami „možnosti uplatniť si na Úrade práce, sociálnych vecí a rodiny nároky“.
Zosúladenie terminológie súvisiacej s uplatnením nárokov na pomoc v hmotnej núdzi ako ustanovené v § 19 a nasl. zákona č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
2.V čl. I v bode 1 v § 17f ods. 4 písm. c) sa slová „možnosti sa prostredníctvom obce uchádzať o sociálnu službu a osobitne o sociálnu službu“ nahrádzajú slovami „možnosti požiadať obec o poskytnutie sociálnej služby a osobitne sociálnej služby“.
Zosúladenie terminológie súvisiacej so žiadosťou o poskytnutie sociálnej služby ako ustanovené v zákone č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č.
455/1991
Zb.
o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov.
3.V čl. I sa za bod 2 vkladajú nové body 3 až 9, ktoré znejú:
„3. V § 49 ods. 6 písm. g) sa na konci pripájajú tieto slová „a ak pripojenie odberného plynového zariadenia do prepravnej siete nie je v rozpore s odsekom 12,
4. § 49 sa dopĺňa odsekmi 12 a 13, ktoré znejú:
„(12) Prevádzkovateľ prepravnej siete môže do prepravnej siete pripojiť odberné plynové zariadenie, plynárenské zariadenie, priamy plynovod, zariadenie na skvapalňovanie zemného plynu alebo distribučnú sieť prevádzkovateľa distribučnej siete, ktorý neplní úlohy plynárenského dispečingu na vymedzenom území, len vtedy, ak ho na základe vyjadrenia prevádzkovateľa distribučnej siete nie je možné pripojiť do distribučnej siete z dôvodov podľa odseku 13.
3
(13) Na účel posúdenia žiadosti o pripojenie odberného plynového zariadenia, plynárenského zariadenia, priameho plynovodu, zariadenia na skvapalňovanie zemného plynu alebo distribučnej siete prevádzkovateľa distribučnej siete, ktorý neplní úlohy plynárenského dispečingu na vymedzenom území, do prepravnej siete prevádzkovateľ prepravnej siete požiada prevádzkovateľa distribučnej siete, ktorý plní úlohy plynárenského dispečingu na vymedzenom území, o vyjadrenie, či
a) v záujmovej oblasti je vybudovaná distribučná sieť,
b) súčasná distribučná sieť je využitá a je schopná v aktuálnom stave alebo po vykonaní dodatočných opatrení na jej úpravu pokryť predpokladané potreby žiadateľa o pripojenie do prepravnej siete,
c) sa v záujmovej oblasti plánuje vybudovať distribučná sieť a či táto pokryje predpokladané potreby žiadateľa o pripojenie do prepravnej siete v primeranom čase.
5. V § 60 ods. 2 sa na konci pripája táto veta: „Ustanovenie § 49 ods. 12 týmto nie je dotknuté.“.
6. V § 64 ods. 7 písm. o) sa slová „§ 49 ods. 9“ nahrádzajú slovami „§ 49 ods. 13“.
7. V § 70 ods. 1 písm. f) sa na konci pripájajú tieto slová „a ak pripojenie odberného plynového zariadenia do prepravnej siete nie je v rozpore s § 49 ods. 12,“.
8. V § 90 písm. a) sa za slová „§ 49 ods. 8,“ vkladajú slová „§ 49 ods. 12 a 13,“.
9. V § 91 ods. 2 písm. a) a b) sa za slová „§ 49 ods. 8,“ vkladajú slová „§ 49 ods. 12 a 13,“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú
Odôvodnenie:
V súvislosti s doplnením § 49 o nový odsek 12 sa navrhuje, aby bola povinnosť prevádzkovateľa prepravnej siete uzatvoriť zmluvu o pripojení do prepravnej siete s každým, kto o to požiada, ak splnené technické podmienky a obchodné podmienky pripojenia do prepravnej siete, doplnená aj o požiadavku vyplývajúcu z navrhovaného odseku 12.
Odôvodnenie:
Zákon o energetike v § 49 do 30. 9. 2022 upravoval podmienky, za akých bolo možné pripojenie odberného plynového zariadenia, plynárenského zariadenia, priameho plynovodu, zariadenia na skvapalňovanie zemného plynu alebo distribučnej siete prevádzkovateľa distribučnej siete, ktorý neplní úlohy plynárenského dispečingu na vymedzenom území, do prepravnej siete. Toto bolo možné na základe vyjadrenia prevádzkovateľa distribučnej siete k zákonom stanoveným skutočnostiam, splnenie alebo nesplnenie ktorých znamenalo možnosť alebo nemožnosť takéhoto priameho pripojenia do prepravnej siete.
4
Zákonom č. 256/2022 Z. z. došlo s účinnosťou od 1. októbra 2022 k vypusteniu tejto právnej úpravy, čím sa umožnilo neregulované priame pripájanie do prepravnej siete. Takejto legislatívnej zmene nepredchádzala žiadna odborná diskusia, pričom ide o zmenu so zásadnými dopadmi na prepravnú ale aj distribučnú sieť.
Navrhuje sa preto opätovné doplnenie zákona o energetike o právnu úpravu regulácie priameho pripojenia do prepravnej siete.
Odôvodnenie:
V súvislosti s doplnením § 49 o nový odsek 12 sa navrhuje, aby bolo toto ustanovenie a jeho požiadavky zachované aj v prípade pripojenia nového zásobníka, zariadenia na skvapalňovanie plynu a odberného plynového zariadenia odberateľa plynu mimo domácnosti podľa § 60 ods. 2.
Odôvodnenie:
Legislatívno-technická úprava, ktorá súvisí s doplnením § 49 o nové odseky 12 a 13.
Odôvodnenie:
Úprava práv a povinností koncového odberateľa plynu v § 70 sa v súvislosti s doplnením § 49 upravuje tak, že právo na pripojenie odberného plynového zariadenia do prepravnej siete alebo do distribučnej siete, ak splnené technické podmienky a obchodné podmienky pripojenia do prepravnej siete alebo do distribučnej siete sa podmieňuje tým, že to nie je v rozpore s podmienkami v navrhovanom § 49 ods. 12.
Odôvodnenie:
Legislatívno-technická úprava, ktorá súvisí s doplnením § 49 o nové odseky 12 a 13.
Odôvodnenie:
Legislatívno-technická úprava, ktorá súvisí s doplnením § 49 o nové odseky 12 a 13.
4.Čl. I sa dopĺňa bodom 3, ktorý znie:
„3. Za § 96i sa vkladá § 96j, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 96j Prechodné ustanovenie účinné dňom vyhlásenia
Zmluvy o združenej dodávke elektriny a zmluvy o združenej dodávke plynu za ceny nepodliehajúce cenovej regulácii uzatvorené na dobu nepresahujúcu 31. december 2022 so zraniteľnými odberateľmi podľa
§ 3 písm. a) bodov 10.3. 10.7.
zostávajú nedotknuté. Ak zraniteľný odberateľ podľa
§ 3 písm. a) bodov 10.3.
10.7.
uzatvorenú zmluvu o združenej dodávke elektriny alebo zmluvu o združenej dodávke plynu na dobu presahujúcu 31. december 2022, môže si do 30. novembra 2022 uplatniť právo na dodávku elektriny alebo na dodávku plynu za cenu regulovanú úradom
5
podľa osobitného predpisu2) na kalendárny rok 2023. Tým nie dotknuté ustanovenia
§
17 ods. 9 až 11.
“.“.
Toto ustanovenie nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia, čo sa premietne do ustanovenia o účinnosti.
Doterajšia úprava ustanovenia §96g odseku 2 zavádzala režim kedy si neregulovaní odberatelia so zmluvou o združenej dodávke elektriny alebo plynu uzatvorenou na dobu presahujúcu 31. december 2022 nemohli uplatniť právo na dodávku elektriny alebo plynu za regulovanú cenu na rok 2023, nakoľko ich zmluvy zostali v zmysle tohto ustanovenia nedotknuté. Do režimu za regulované ceny elektriny a plynu na rok 2023 mohli vstúpiť len neregulovaní zraniteľní odberatelia so zmluvami uzatvorenými na dobu do 31. decembra 2022. Následkom takejto úpravy bolo množstvo neregulovaných zraniteľných odberateľov (najmä bytové domy s vlastnou kotolňou), ktorí boli bezdôvodne diskriminovaní pre dĺžku zmluvy s ich dodávateľom.
Navrhovaná zmena umožní takýmto neregulovaným zraniteľným odberateľom si uplatniť právo na dodávku elektriny alebo plynu za regulované ceny na rok 2023, pričom musia najneskôr do 30. novembra 2022 toto právo uplatniť.