NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VIII. volebné obdobie
Číslo: CRD – 1873/2022
1100a
I n f o r m á c i a
o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1100a)- druhé čítanie
_________________________________________________________________________
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1622 z 23. septembra 2022 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1100)
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ako gestorskému.
Výbory prerokovali predmetný návrh zákona v stanovenej lehote.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
III.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol návrh zákona pridelený, zaujali nasledovné stanoviská:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 572 z 13. októbra 2022 odporučil Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť uznesením č. 188 zo 17. októbra 2022 odporučil Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
K čl. I
1.V čl. I bod 1 § 2 ods. 8 sa za slovo „územie“ vkladajú slová „Slovenskej republiky a“.
Návrhom sa jednoznačne ustanovuje, že štátny príslušník tretej krajiny musí opustiť nielen územie členských štátov, ale aj územie Slovenskej republiky.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
2. V čl. I 23. bod 44 ods. 1 písm. f)] a 34. bod § [83 ods. 3 písm. h)] sa slová „na konci pripája“ nahrádzajú slovami „na konci bodka nahrádza čiarkou a pripája sa“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
3.V čl. I sa za bod 24 vkladá nový bod 25, ktorý znie:
„25. § 44 sa dopĺňa odsekom 3, ktorý znie:
„(3) Štátny príslušník tretej krajiny je oprávnený zdržiavať sa na území Slovenskej republiky do rozhodnutia o tejto žiadosti, ak podal úplnú žiadosť o udelenie trvalého pobytu na päť rokov.“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Návrhom sa zrovnoprávni postavenie žiadateľa o udelenie trvalého pobytu na päť rokov s postavením žiadateľa o udelenie prechodného pobytu, ktorý bude oprávnený zdržiavať sa na území Slovenskej republiky do rozhodnutia o tejto žiadosti, ak podá úplnú žiadosť o udelenie prechodného pobytu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
4.V čl. I sa 26. bod vypúšťa.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa vypúšťa 26. bod z dôvodu jeho nadbytočnosti, keďže v 56. bode je navrhovaná rovnaká úprava, vzťahujúca sa na celý text zákona.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
5.V čl. I sa za bod 28 vkladá nový bod 29, ktorý znie:
„29. V § 77 odsek 3 znie:
„(3) Policajný útvar nezačne konať vo veci administratívneho vyhostenia
a)počas zotrvania na území Slovenskej republiky podľa § 61a ods. 1 písm. b), c) alebo písm. d),
b)počas lehoty na vycestovanie podľa § 61a ods. 4, alebo
c)ak zistí prekážky administratívneho vyhostenia podľa § 81.“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Tento bod nadobúda účinnosť 30. novembra 2022, čo sa premietne do ustanovenia o účinnosti zákona.
Navrhuje sa nový dôvod na nezačatie konania vo veci administratívneho vyhostenia cudzinca v prípadoch, kedy policajný útvar dopredu informáciu o tom, že v konkrétnom prípade cudzinca existuje reálna prekážka vyhostenia podľa § 81 zákona o pobyte cudzincov. V takýchto prípadoch je konanie vo veci administratívneho vyhostenia neúčelné.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
6.V čl. I bod 35 § 83 ods. 3 písm. i) sa za slovo „územia“ vkladajú slová „Slovenskej republiky a“.
Návrhom sa jednoznačne ustanovuje, že vyradiť štátneho príslušníka tretej krajiny z evidencie nežiaducich osôb na základe rozhodnutia o administratívnom vyhostení je možné nielen po opustení územia členských štátov, ale aj územia Slovenskej republiky.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
7.V čl. I 35. bod § 83 ods. 3 písm. i) sa slová „s vydaným rozhodnutím“ nahrádzajú slovami „na základe rozhodnutia“.
Ide o gramatickú úpravu, ktorou sa ozrejmuje, že nežiaduca osoba opustila územie členských štátov na základe rozhodnutia o vyhostení bez zákazu vstupu.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
8. V čl. I 36. bod § 83 ods. 10 sa slová „iného členského štátu“ nahrádzajú slovami „členského štátu“ a slová „inom členskom štáte,“ sa nahrádzajú slovami „členskom štáte“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa navrhovaná terminológia zosúlaďuje s terminológiou upravenou v súčasnom znení § 2 ods. 1 písm. c) kde je zavedený pojem „členský štát“ a rozumejú sa pod ním, okrem iných, aj všetky členské štáty okrem Slovenskej republiky. Pojem „iný členský štát“ súčasné znenie zákona nepozná.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
9. V čl. I 36. bod § 83 ods. 10 druhej vete sa za slovami „§ 111 ods. 8.“ vypúšťa bodkočiarka a slová „to neplatí“ sa nahrádzajú slovom „alebo“.
Ide o zjednoznačnenie navrhovaného ustanovenia, tak aby korešpondovalo s ustanovením čl. 6 ods. 2 smernice 2008/115/ES.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
10. V čl. I 44. bod § 111 ods. 8 sa slová „iného členského štátu“ nahrádzajú slovami „členského štátu“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa navrhovaná terminológia zosúlaďuje s terminológiou v súčasnom znení § 2 ods. 1 písm. c) kde je zavedený pojem „členský štát“ a rozumejú sa pod ním, okrem iných, aj všetky členské štáty okrem Slovenskej republiky. Pojem „iný členský štát“ súčasné znenie zákona nepozná.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
K čl. II
11. V čl. II 2. bod v sadzobníku správnych poplatkov časti II. Vnútorná správa položke 24 písmene f) prvom bode sa slová „tridsiatich dní“ nahrádzajú slovami „30 dní“ , v druhom bode sa slová „dvoch pracovných dní“ nahrádzajú slovami „2 pracovných dní“ a v písmene g) štvrtom bode sa slová „dvoch pracovných dní“ nahrádzajú slovami „2 pracovných dní“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa zosúlaďuje navrhované ustanovenie s legislatívnotechnickými pokynmi (Právny jazyk 6. bod druhá veta), v zmysle ktorých v prípade, ak sa v jednom ustanovení nachádzajú základné číslovky od 1 do 10 a nad 10, tieto sa vypisujú číslicami.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť
IV.
Návrh spoločnej správy, vrátane stanoviska gestorského výboru prerokoval Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť na svojej 84. schôdzi 18. októbra 2022. Spoločná správa, ani stanovisko gestorského výboru neboli schválené, keďže podľa zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky nezískali potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných členov výboru.
Predseda Výboru Národnej rady Slovenskej republiky poveril spoločného spravodajcu Igora Husa, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky informoval o výsledku rokovania výborov.
V Bratislave 18. októbra 2022
Juraj KRÚPA, v.r.
predseda výboru