uvažuje aj s presunom technických, materiálnych, personálnych aj finančných kapacít.
Nové kompetencie príslušných orgánov radiačnej ochrany predstavujú len súpis činností, ktoré tieto subjekty v aplikačnej praxi aj v súčasnosti vykonávajú v súvislosti s poskytovaním platených služieb verejnosti (Cenník
služieb (uvzsr.sk)
). Uvedené nie je definované ako povinnosť, ale kompetencia, právomoc, okruh pôsobnosti, rozsah právomoci, príslušnosť po odbornej stránke Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky a príslušných regionálnych orgánov radiačnej ochrany. Vplyv bezplatných služieb, ktoré budú poskytovať orgány radiačnej ochrany v rámci implementácie Národného akčného radónového plánu Slovenskej republiky na roky 2022 – 2026 bol vyčíslený v doložke vybraných vplyvov k tomuto materiálu a bol schválený vládou Slovenskej republiky 19. januára 2022. Pripomienka týkajúca sa časti 9 Vybrané vplyvy materiálu, 10 Poznámky doložky vybraných vplyvov a aktuálnej verzie doložky vybraných vplyvov schválenej uznesením vlády Slovenskej republiky bola v plnom rozsahu akceptovaná a zapracovaná.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia žiadala predkladateľa vyznačiť v Doložke vybraných vplyvov v časti 9. aj negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie a uviesť ich v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie s odôvodnením, že materiál zakladá bezodkladnú povinnosť informovať vlastníka budovy a príslušný regionálny úrad o zvýšenom riziku prenikania radónu do budovy, ak zistí prekročenie referenčnej úrovne objemovej aktivity radónu.
(„§ 36 odsek 3 bezodkladne informovať vlastníka budovy a príslušný regionálny úrad o zvýšenom riziku prenikania radónu do budovy“, poznámka predkladateľa)
K pripomienke uvádza predkladateľ nasledovné:
Predkladateľ si dovoľuje uviesť, že aj po opätovnom prehodnotení možného vplyvu predkladaného materiálu na podnikateľské prostredie, môžeme konštatovať, že v návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 87/2018 Z. z. o radiačnej ochrane a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, sme neidentifikovali negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie.
Vami citovaná požiadavka (§ 36 ods. 3) nie je nad rámec v súčasnosti platného právneho predpisu. Požiadavka/povinnosť „informovať“ o zvýšenom riziku prenikania radónu do budovy je v stávajúcom znení zákona č. 87/2018 Z. z. radiačnej ochrane a o zmene a doplnení niektorých zákonov definovaná v § 133 ods. 2 takto:
„Fyzická osoba – podnikateľ alebo právnická osoba, ktorá poskytuje službu podľa § 25 ods. 2 písm. d)
, je povinná bezodkladne informovať vlastníka budovy a príslušný regionálny úrad o zvýšenom riziku prenikania radónu do budovy, ak zistí prekročenie referenčnej úrovne objemovej aktivity radónu 300 Bq.m-3 za kalendárny rok.“ Tento paragraf (§ 133 ) sa novelizačným bodom vypustil, preto bolo potrebné presunúť uvedenú požiadavku medzi všeobecné povinnosti.
V pondelok dňa 13. júna 2022 sa uskutočnilo rozporové konanie aj s Republikovou úniou zamestnávateľov, ktorá neidentifikovala možné negatívne/pozitívne vplyvy toho materiálu.
Záverom uvádzame, že návrh zákona nezavádza nové povinnosti pre podnikateľov. Práve naopak, návrhom zákona sa snažíme znižovať administratívnu záťaž všetkých zúčastnených strán a redukovať ich rozsah povinností vo vzťahu k dozornému orgánu na minimum, a zároveň, zúžiť rozsah dát poskytovaných dozorným a regulačným orgánom.
V zmysle uvedeného bude upravená aj dôvodová správa, aby bolo zrejmé, že ide o špecifikáciu povinnosti držiteľov povolení a registrácií, ktorá je definovaná už v stávajúcom znení zákona a bola presunutá do § 36 medzi „Všeobecné povinnosti držiteľov povolení a registrácií“.
K sociálnym vplyvom
Komisia žiadala predkladateľa vyznačiť v Doložke vybraných vplyvov v časti 9. aj negatívne sociálne vplyvy s odôvodnením, že predložený materiál okrem iného napr. definuje požiadavky vzťahujúce sa na pracoviská s ožiarením radónom a ožiarením prírodným ionizujúcim žiarením, a rovnako na ožiarenie radónom pri projektovaní a výstavbe pracovísk na území so zvýšeným výskytom radónu vo vnútornom ovzduší a v pobytových priestoroch určených na dlhodobý pobyt osôb, ďalej napr. definuje aj požiadavky vzťahujúce sa na pobytové priestory s ožiarením radónom.
K pripomienke uvádza predkladateľ nasledovné:
Predkladateľ si dovoľuje uviesť, že aj po opätovnom prehodnotení možných sociálnych vplyvov predkladaného materiálu, môžeme konštatovať, že v návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 87/2018 Z. z. o radiačnej ochrane a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, sme neidentifikovali žiadne sociálne vplyvy.
Pre ilustráciu uvádzame porovnanie aktuálne platného znenia a navrhovaného znenia ustanovení týkajúcich sa Vami pripomienkovaných požiadaviek týkajúcich sa ožiarenia radónom pri projektovaní a výstavbe pracovísk na území so zvýšeným výskytom radónu vo vnútornom ovzduší a v pobytových priestoroch určených na