1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Vláda Slovenskej republiky predkladá návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 280/2017 Z. z. o poskytovaní podpory a dotácie v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka a o zmene zákona č. 292/2014 Z. z. o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) ako iniciatívny návrh.
Cieľom návrhu zákona je implementácia nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2115 z 2. decembra 2021, ktorým sa stanovujú pravidlá podpory strategických plánov, ktoré majú zostaviť členské štáty v rámci spoločnej poľnohospodárskej politiky (strategické plány SPP) a ktoré financované z Európskeho poľnohospodárskeho záručného fondu (EPZF) a Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka (EPFRV), a ktorým sa zrušujú nariadenia (EÚ) č. 1305/2013 a (EÚ) č. 1307/2013 (Ú. v. L 435, 6.12.2021) v platnom znení a nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2116 z 2. decembra 2021 o financovaní, riadení a monitorovaní spoločnej poľnohospodárskej politiky a o zrušení nariadenia (EÚ) č. 1306/2013 (Ú. v. EÚ L 435, 6.12.2021) v platnom znení.
Implementáciou uvedených právne záväzných aktov Európskej únie sa zabezpečí riadne fungovanie orgánov štátnej správy pri vykonávaní Strategického plánu Spoločnej poľnohospodárskej politiky na roky 2023 2027. Prijatie návrhu zákona je podmienkou realizácie Strategického plánu ako aj Spoločnej poľnohospodárskej politiky na roky 2023 až 2027 v Slovenskej republiky.
Vzhľadom na začiatok nového programového obdobia spoločnej poľnohospodárskej politiky Európskej únie 1. januára 2023 je nevyhnutne potrebné zabezpečiť úpravu kompetencií Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky ako príslušného orgánu a Pôdohospodárskej platobnej agentúry ako organizácie zabezpečujúcej vyplácanie finančných prostriedkov Európskej únie. Na tieto účely je potrebné, aby sa urýchlene pripravili uvedené štátne orgány v rezorte pôdohospodárstva a rozvoja vidieka na celú administráciu všetkých opatrení rámci spoločnej poľnohospodárskej politiky Európskej únie tak, aby s týmito opatreniami mohli počítať poľnohospodári od 1. januára 2023, resp. od najbližšej kampane v roku 2023, a aby sa na tieto opatrenia mohli pripraviť na začiatku nového hospodárskeho roka, najmä pokiaľ ide o prípravu plôch, na ktorých sa majú zakladať príslušné kultúry, nákup množiteľského materiálu, prípravu prevádzok na spracovanie produktov pestovania či chovu atď. Konkrétne opatrenia budú upravené v sérii aproximačných nariadení vlády, avšak návrh zákona je nevyhnutným predpokladom toho, aby vôbec bolo možné tieto opatrenia realizovať, podávať a administrovať žiadosti a vyplácať na ne finančné prostriedky z fondov Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, nebude mať sociálne vplyvy, vplyv na životné prostredie, vplyv na informatizáciu spoločnosti, vplyv na služby verejnej správy pre občana ani vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
2
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 280/2017 Z. z. o poskytovaní podpory a dotácie v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka a o zmene zákona č. 292/2014 Z. z. o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov
3.Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a)v primárnom práve
Zmluva o fungovaní Európskej únie, čl. 38 až 44 a čl. 107 až 109,
b)v sekundárnom práve
-delegované nariadenie Komisie (EÚ) 2022/467 z 23. marca 2022, ktorým sa stanovuje výnimočná pomoc na prispôsobenie sa pre výrobcov v poľnohospodárskych sektoroch (Ú. v. L 96, 24.3.2022) v platnom znení, gestor: Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky,
-nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2115 z 2. decembra 2021, ktorým sa stanovujú pravidlá podpory strategických plánov, ktoré majú zostaviť členské štáty v rámci spoločnej poľnohospodárskej politiky (strategické plány SPP) a ktoré financované z Európskeho poľnohospodárskeho záručného fondu (EPZF) a Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka (EPFRV), a ktorým sa zrušujú nariadenia (EÚ) č. 1305/2013 a (EÚ) č. 1307/2013 (Ú. v. L 435, 6.12.2021), v platnom znení, gestor: Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky,
-nariadenie Komisie (EÚ) 2022/128 z 21. decembra 2021 ktorým sa stanovujú pravidlá uplatňovania nariadenia (EÚ) Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2116 vzhľadom na platobné agentúry a ostatné orgány, finančné riadenie, schvaľovanie účtov, kontroly, zábezpeky a transparentnosť (Ú. v. L 20 31.1.2022), v platnom znení, gestor: Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky,
-delegované nariadenia Komisie (EÚ) 2016/1237 z 18. mája 2016, ktorým sa dopĺňa nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1308/2013, pokiaľ ide o pravidlá uplatňovania systému dovozných a vývozných licencií, a ktorým sa dopĺňa nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1306/2013, pokiaľ ide o pravidlá týkajúce sa uvoľnenia a prepadnutia zábezpeky zloženej pre takéto licencie, ktorým sa menia nariadenia Komisie (ES) č. 2535/2001, (ES) č. 1342/2003, (ES) č. 2336/2003, (ES) č. 951/2006, (ES) č. 341/2007 a (ES) č. 382/2008 a zrušujú nariadenia Komisie (ES) č. 2390/98, (ES) č. 1345/2005, (ES) č. 376/2008 a (ES) č. 507/2008 (Ú. v. L 206 30.7.2016) v platnom znení, gestor: Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky,
-nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2116 z 2. decembra 2021 o financovaní, riadení a monitorovaní spoločnej poľnohospodárskej politiky a o zrušení nariadenia (EÚ) č. 1306/2013 (Ú. v. L 435, 6.12.2021) v platnom
3
znení, gestor: Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky,
-nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ, Euratom) č. 883/2013 z 11. septembra 2013 o vyšetrovaniach vykonávaných Európskym úradom pre boj proti podvodom (OLAF), ktorým sa zrušuje nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1073/1999 a nariadenie Rady (Euratom) č. 1074/1999 (Ú. v. L 248, 18. 9. 2013) v platnom znení, gestor: Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebranie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. aj osobitná lehota účinnosti jeho ustanovení:
Návrhom zákona sa nepreberá právny akt Európskej únie.
b)informácia o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy so zreteľom na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1049/2001 z 30. mája 2001 o prístupe verejnosti k dokumentom Európskeho parlamentu, Rady a Komisie:
Proti Slovenskej republike nebolo začaté žiadne z uvedených konaní.
c)informácia o právnych predpisoch, v ktorých uvádzané právne akty Európskej únie prebrané, spolu s uvedením rozsahu ich prebrania, príp. potreby prijatia ďalších úprav.
Uvedené právne záväzné akty Európskej únie priamo uplatniteľné v členských štátoch Európskej únie a nie predmetom transpozície do právneho poriadku Slovenskej republiky.
5.Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
úplne
4
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 280/2017 Z. z. o poskytovaní podpory a dotácie v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka a o zmene zákona č. 292/2014 Z. z. o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
-
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
-
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
október 2022
2.Definovanie problému
Od 1. januára 2023 sa bude realizovať Strategický plán Spoločnej poľnohospodárskej politiky 2023-2027 (ďalej len „SP SPP 2023-2027“), čo vyžaduje implementáciu nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2115 z 2. decembra 2021, ktorým sa stanovujú pravidlá podpory strategických plánov, ktoré majú zostaviť členské štáty v rámci spoločnej poľnohospodárskej politiky (strategické plány SPP) a ktoré financované z Európskeho poľnohospodárskeho záručného fondu (EPZF) a Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka (EPFRV), a ktorým sa zrušujú nariadenia (EÚ) č. 1305/2013 a (EÚ) č. 1307/2013 (Ú. v. L 435, 6.12.2021) v platnom znení (ďalej len „nariadenie (EÚ) 2021/2115“) a nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2116 z 2. decembra 2021 o financovaní, riadení a monitorovaní spoločnej poľnohospodárskej politiky a o zrušení nariadenia (EÚ) č. 1306/2013 (Ú. v. L 435, 6.12.2021) v platnom znení. Uvedené vyžaduje úpravu kompetencií Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky ako príslušného orgánu a Pôdohospodárskej platobnej agentúry ako organizácie zabezpečujúcej vyplácanie finančných prostriedkov Európskej únie v zákone č. 280/2017 Z. z. o poskytovaní podpory a dotácie v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka a o zmene zákona č. 292/2014 Z. z. o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 280/2017 Z. z.“).
3.Ciele a výsledný stav
Cieľom návrhu zákona najmä vymedzenie niektorých pojmov vyplývajúcich z uvedených právne záväzných aktov Európskej únie, precizovanie zabezpečenia a koordinácie ochrany finančných záujmov Európskej únie doplnenie kompetencií Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky a Pôdohospodárskej platobnej agentúry, ustanovenie povinnosti elektronickej komunikácie a poskytovania elektronických služieb a úprava doterajšieho vymedzenia pôdohospodárskeho poradenského systému v nadväznosti na novú právnu úpravu vyplývajúcu z nariadenia (EÚ) 2021/2115.
4.Dotknuté subjekty
fyzické osoby a právnické osoby, ktoré žiadajú o poskytnutie podpory a dotácie v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka, účastníci trhu a prijímatelia pomoci v rámci spoločnej organizácie poľnohospodárskych trhov, Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, Pôdohospodárskej platobnej agentúry
5.Alternatívne riešenia
Alternatíva 0 (zachovanie súčasného stavu): Absencia právnej úpravy umožňujúcej Slovenskej republike realizáciu SP SPP 2023-2027, z toho vyplývajúca nemožnosť podávania a administrácie žiadostí a vyplácania finančných prostriedkov z fondov Európskej únie, čo by malo za následok značné hospodárske škody pre štát vo výške viac ako 4,3 mld. eur,
Alternatíva 1 (návrh zákona): Riadna implementácia SP SPP 2023-2027 a súvisiacich právne záväzných aktov Európskej únie.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Nie
8.Preskúmanie účelnosti
5
Preskúmanie účelnosti sa bude realizovať priebežne inštitútmi riadenia finančnej politiky a spoločnej poľnohospodárskej politiky počas konaní o poskytnutí podpory a v rámci kontrol. Výsledky preskúmania účelnosti budú podľa očakávaného predpokladu premietnuté do prípadného návrhu modifikácie SP SPP 2023-2027 do konca roka 2023.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Z dôvodu mimoriadnych okolností, ktorými je hrozba značných hospodárskych škôd štátu v prípade neprijatia návrhu zákona a hrozba nesplnenia záväzkov Slovenskej republiky vyplývajúcich zo Zmluvy o pristúpení Slovenskej republiky k Európskej únii nedodržaním lehoty určenej na implementáciu nariadení Európskej únie, sa návrh zákona, ktorý je predkladaný mimo plánu legislatívnych úloh vlády, z dôvodu jeho naliehavosti v termíne predkladá na rokovanie vlády bez pripomienkového konania súčasne s návrhom na skrátené legislatívne konanie o návrhu zákona podľa čl. 26 ods. 4 Legislatívnych pravidiel vlády Slovenskej republiky.
Z rovnakých dôvodov návrh zákona nebol predmetom konzultácií s dotknutou podnikateľskou sférou, predbežného pripomienkového konania ani záverečného posúdenia vybraných vplyvov podľa bodu 2.5. písm. a) Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov.
Návrh zákona nemá dodatočný vplyv na rozpočet verejnej správy vzhľadom na skutočnosť, že uvedené opatrenia budú financované v rámci Strategického plánu SPP (ktorý bol schválený uznesením vlády SR č. 94/2022 zo 10.2.2022) zo zdrojov Európskeho poľnohospodárskeho záručného fondu (EPZF) a Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka (EPFRV). Zároveň sa predpokladá pozitívny a negatívny vplyv na podnikateľské prostredie z dôvodu udelenia sankcií a pokút, či v súvislosti so žiadosťami s prijímaním dotácií.
11.Kontakt na spracovateľa
Mgr. Martin Illáš, Sekcia legislatívy, Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR, e-mail:
martin.illas@land.gov.sk
, tel.č. 02/59 266 404;
6
Mgr. Miloš Turiak, Odbor priamych platieb a správnych činností, Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR , e-mail:
milos.turiak@land.gov.sk
, tel.č.: 02/59 266 335;
Mgr. Milan Vavrinský, Odbor priamych platieb a správnych činností, Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR , e-mail:
milan.vavrinsky@land.gov.sk
, tel.č.: 02/59 266 202
12.Zdroje
Právne záväzné akty EÚ
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
7
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2022
2023
2024
2025
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za MPRV SR
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za MPRV SR
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
v tom: za MPRV SR
0
0
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
8
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Návrh zákona upravuje a dopĺňa doterajšie vymedzenie pojmov a spôsob poskytnutia finančných prostriedkov v nadväznosti na novú právnu úpravu vyplývajúcu z nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2115 z 2. decembra 2021, ktorým sa ustanovujú pravidlá podpory strategických plánov, ktoré majú zostaviť členské štáty v rámci Spoločnej poľnohospodárskej politiky (ďalej len Strategické plány SPP).
Implementáciou uvedených právne záväzných aktov sa zabezpečí riadne fungovanie orgánov štátnej správy pri vykonávaní Strategického plánu SPP na roky 2023 2027 v Slovenskej republike.
Návrh zákona nemá dodatočný vplyv na rozpočet verejnej správy vzhľadom na skutočnosť, že uvedené opatrenia budú financované v rámci Strategického plánu SPP (ktorý bol schválený uznesením vlády SR č. 94/2022 zo 10.2.2022) zo zdrojov Európskeho poľnohospodárskeho záručného fondu (EPZF) a Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka (EPFRV).
Zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2023.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
.......................................................................................................................................................
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2022
2023
2024
2025
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
9
Tabuľka č. 3
Tabuľka č. 4
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2022
2023
2024
2025
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2022
2023
2024
2025
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
0
10
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2022
2023
2024
2025
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
11
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 280/2017 Z. z. o poskytovaní podpory a dotácie v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka a o zmene zákona č. 292/2014 Z. z. o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov.
Predkladateľ: Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Tabuľka č. 1: Zmeny nákladov (ročne) v prepočte na podnikateľské prostredie (PP), vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov.
Nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov podnikateľského prostredia, ktorá je povinnou prílohou tejto analýzy a nájdete ju na
webovom sídle MH SR
, (ďalej len „Kalkulačka nákladov“):
TYP NÁKLADOV
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
0
0
B. Iné poplatky
0
0
C. Nepriame finančné náklady
0
0
D. Administratívne náklady
0
0
Spolu = A+B+C+D
0
0
z toho
E. Vplyv na mikro, malé a stredné podniky
0
0
F. Úplná harmonizácia práva EÚ
0
0
VÝPOČET mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov
IN
OUT
G. Náklady okrem výnimiek = B+C+D-F
0
0
12
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov
Tabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií (nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov):
P.č.
Zrozumiteľný a stručný opis regulácie vyjadrujúci dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP
Číslo normy
(zákona, vyhlášky a pod.)
Lokalizácia (§, ods.)
Pôvod regulácie:
SK/EÚ úplná harm./EÚ harm. s možnosťou voľby
Účinnosť
regulácie
Kategória dotk. subjektov
Počet subjektov v dotk. kategórii
Počet subjektov MSP v dotk. kategórii
Vplyv na 1 podnik. v €
Vplyv na kategóriu dotk. subjektov v €
Druh vplyvu
In (zvyšuje náklady) /
Out (znižuje náklady)
13
Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu nákladov
Osobitne pri každej regulácii s vplyvom na PP zhodnotenom v tabuľke č. 2 uveďte doplňujúce informácie tak, aby mohol byť skontrolovaný spôsob a správnosť výpočtov. Uveďte najmä, ako ste vypočítali vplyvy a z akého zdroja ste čerpali početnosti (uveďte aj link na konkrétne štatistiky, ak dostupné na internete). Jednotlivé regulácie môžu mať jeden alebo viac typov nákladov (A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality, B. Iné poplatky, C. Nepriame finančné náklady, D. Administratívne náklady). Rozčleňte ich a vypočítajte v súlade s metodickým postupom.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním
Predbežná informácia bola dňa 7. apríla 2022 uverejnená na webovom sídle Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky.
Podklad na konzultácie k širšej verzii návrhu zákona bol zároveň uverejnený dňa 7. apríla 2022 na webovom sídle Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky s dobou trvania konzultácií od 7. apríla 2022 do 7. mája 2022. O konzultáciu nepožiadali žiadne subjekty.
3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu
Dochádza k vytvoreniu resp. k zmene bariér na trhu?
Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (napr. špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)?
Ovplyvňuje zmena regulácie cezhraničné investície (príliv/odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)?
Ovplyvní dostupnosť základných zdrojov (financie, pracovná sila, suroviny, mechanizmy, energie atď.)?
Ovplyvňuje zmena regulácie inovácie, vedu a výskum?
Ako prispieva zmena regulácie k cieľu Slovenska mať najlepšie podnikateľské prostredie spomedzi susediacich krajín EÚ?
Konkurencieschopnosť:
Na základe uvedených odpovedí zaškrtnite a popíšte, či materiál konkurencieschopnosť:
zvyšuje nemení znižuje
Produktivita:
Aký má materiál vplyv na zmenu pomeru medzi produkciou podnikov a ich nákladmi?
Na základe uvedenej odpovede zaškrtnite a popíšte, či materiál produktivitu:
zvyšuje nemení znižuje
3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie
Ak materiál vplyvy na PP, ktoré nemožno zaradiť do predchádzajúcich častí, či pozitívne alebo negatívne, tu ich uveďte. Patria sem:
a)sankcie alebo pokuty, ako dôsledok porušenia právne záväzných ustanovení;
b)vplyvy súvisiace so žiadosťami o alebo prijímaním dotácií, fondov, štátnej pomoci a čerpaním iných obdobných foriem podpory zo strany štátu, keďže sprievodným javom uchádzania sa či získania benefitov, na ktoré nie je právny nárok priamo zo zákona, ale vzniká na základe prejavu vôle dotknutého subjektu;
c)regulované ceny podľa zákona č. 18/1996 Z. z. o cenách;
d)iné vplyvy, ktoré predpokladá materiál, ale nemožno ich zaradiť do častí 3.1 a 3.3.
Dochádza k úprave v elektronickej komunikácii a poskytovaní elektronických služieb žiadateľa s Pôdohospodárskou platobnou agentúrou.
14
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Návrh zákona v § 2 ods. 1 zavádza jasnú definíciu finančnej podpory na neprojektové opatrenia, ktoré zahŕňajú aj podporu na investície založené na veľkosti plochy podmienené prijatím viacročného záväzku. V súčasnom znení sa v zákone definujú len neprojektové opatrenia bez vymedzenia podpory investície ako možného prvku administrovaného v rámci integrovaného administratívneho a kontrolného systému (ďalej len „IACS“). Vzhľadom na dobrú prax pri neprojektových opatreniach plošného charakteru s IACS, sa v návrhu zákona uvádza aj podpora na investície, ktoré majú charakter plošných platieb, a založené na veľkosti plochy a zároveň tieto podmienené prijatím viacročného záväzku. Dôvodom pre zahrnutie investícií do neprojektových opatrení administrovaných v rámci IACS, je zabezpečenie rovnakého systému riadenia platieb. Eliminuje sa administratívna náročnosť a zároveň sa zabezpečí potrebná kontinuita pre úspešnú implementáciu opatrení s náležitým administratívnym a kontrolným mechanizmom.
Ide o zmeny, ktoré umožnia administrovať vybrané investičné opatrenia (agrolesníctvo a pod.) procesom, ako ostatné neprojektové opatrenia a priame platby. V prípade, ak nebude zákon zmenený v tejto časti, uvedené investičné opatrenia nebude možné v roku 2023 zaradiť do výzvy a posunie sa implementácia, čo bude v rozpore so Spoločnou poľnohospodárskou politikou (ďalej len „SPP“).
K bodom 2 až 8 a 17
Upravuje a dopĺňa sa doterajšie vymedzenie pojmov podpora, neprojektové opatrenie, priama podpora, systém riadenia a systém finančného riadenia v nadväznosti na novú právnu úpravu vyplývajúcu z nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2115 z 2. decembra 2021, ktorým sa stanovujú pravidlá podpory strategických plánov, ktoré majú zostaviť členské štáty v rámci spoločnej poľnohospodárskej politiky (strategické plány SPP) a ktoré financované z Európskeho poľnohospodárskeho záručného fondu (EPZF) a Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka (EPFRV), a ktorým sa zrušujú nariadenia (EÚ) č. 1305/2013 a (EÚ) č. 1307/2013 a nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2116 z 2. decembra 2021 o financovaní, riadení a monitorovaní spoločnej poľnohospodárskej politiky a o zrušení nariadenia (EÚ) č. 1306/2013, ako aj nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/2220, ktorým sa stanovujú určité prechodné ustanovenia týkajúce sa podpory z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka (EPFRV) a Európskeho poľnohospodárskeho záručného fondu (EPZF) v rokoch 2021 a 2022 a ktorým sa menia nariadenia (EÚ) č. 1305/2013, (EÚ) č. 1306/2013 a (EÚ) č. 1307/2013, pokiaľ ide o zdroje a uplatňovanie v rokoch 2021 a 2022, a nariadenie (EÚ) č. 1308/2013, pokiaľ ide o zdroje a distribúciu tejto podpory v rokoch 2021 a 2022. Návrh zákona v § 3 písm. a) ustanovuje pre neprojektové opatrenia trvanie plnenia viacročných záväzkov na dobu minimálne 5 rokov.
Návrh zákona v § 3 písm. c) a d) ustanovuje za priame podpory okrem priamych platieb aj podpory patriace k neprojektovým opatreniam. Zároveň sa deklaruje, že podporou finančné prostriedky založené na veľkosti plochy podmienené prijatím viacročného záväzku poskytované z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka a finančné prostriedky poskytované zo štátneho rozpočtu určené na spolufinancovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie pre podporovanie pôdohospodárstva, rozvoja vidieka a rybného hospodárstva podľa osobitných predpisov. Návrh zákona v § 3 písm. n) stanovuje, že pod neprojektové opatrenia zahrnuté aj investície na plochu, ktoré sa vyplácajú formou paušálnej sumy a tieto budú administrované v rámci IACS.
K bodom 9 až 16 a 22
Vzhľadom na to, že nariadenie (EÚ) 2021/2115 a nariadenie (EÚ) 2021/2116 stanovujú pre členské štáty povinnosti vo vzťahu k vykonávaniu strategického plánu SPP, je potrebné v
15
predkladanom návrhu novely zákona určiť, v akom postavení vláda SR, Ministerstvo pôdohospodárstva Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) a Pôdohospodárska platobná agentúra (ďalej len „platobná agentúra“). Návrh novely zákona vymedzuje vládu SR ako orgán, ktorý schvaľuje systém riadenia strategického plánu. Ďalej určuje, že ministerstvo plní úlohy riadiaceho orgánu Programu rozvoja vidieka SR 2014 2022 a strategického plánu a je orgánom finančného riadenia. Návrh novely zákona ďalej stanovuje, že ministerstvo zriaďuje národný výbor na monitorovanie vykonávania strategického plánu a národnú sieť SPP. Návrh novely zákona zároveň precizuje niektoré úlohy ministerstva v nadväznosti na novú právnu úpravu vyplývajúcu z nariadenia (EÚ) 2021/2115 a nariadenia (EÚ) 2021/2116. Návrh zákona v § 10 ods. 1 písm. d) upravuje pôvodné znenie v zmysle zavedenej definície pojmu neprojektové opatrenie.
K bodom 18 a 19
Upravuje sa doterajšie vymedzenie pôdohospodárskeho poradenského systému v nadväznosti na novú právnu úpravu vyplývajúcu z nariadenia (EÚ) 2021/2115. Dopĺňa sa oprávnenosť platobnej agentúry spracúvať v informačnom systéme o žiadateľovi o priame podpory a prijímateľovi podľa článku 44 ods. 1 písm. b) až e) nariadenia (EÚ) 2022/128.
K bodu 20
Upravuje sa ustanovenie § 24 ods. 2 tak, aby žiadateľom mohol byť aj obhospodarovateľ lesa na neprojektové opatrenia.
K bodu 21
Upravuje sa nová kompetencia vzhľadom na potreby poskytovania priamych platieb.
K čl. II
Dátum nadobudnutia účinnosti dňa 1. januára 2023 je navrhnutý tak, aby príslušné orgány mohli plniť svoje úlohy odo dňa začiatku realizácie Strategického plánu Slovenskej republiky Spoločnej poľnohospodárskej politiky na roky 2023 až 2027.
Bratislava, 12. októbra 2022
Eduard Heger v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Samuel Vlčan v. r.
minister pôdohospodárstva
a rozvoja vidieka Slovenskej republiky