1 z 11
Návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2023 a rozpočtový výhľad na roky 2024 a 2025
Návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2023 a rozpočtový výhľad na roky 2024 a 2025 (ďalej len „návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2023“) je zostavený v podmienkach zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o sociálnom poistení“) účinných k termínu spracovávania materiálu.
Návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2023 zohľadňuje skutočné výsledky hospodárenia Sociálnej poisťovne za január až august 2022, predpoklad ich vývoja do konca roka 2022, vplyv makroekonomických ukazovateľov zverejnených Inštitútom finančnej politiky Ministerstva financií Slovenskej republiky (IFP MF SR) 27. septembra 2022 a Ministerstvom financií Slovenskej republiky navrhované limity príjmov a výdavkov Sociálnej poisťovne.
Návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2023 a rozpočtový výhľad na roky 2024 a 2025 v podrobnom členení je uvedený v prílohe č. 1, v metodike ESA 2010 v prílohe č. 1a a podľa ekonomickej klasifikácie v prílohe č. 2.
Návrh rozpočtu výdavkov základných fondov Sociálnej poisťovne na rok 2023 a rozpočtový výhľad na roky 2024 a 2025 podľa rozpočtovej klasifikácie je uvedený v prílohe č. 3 a návrh rozpočtu správneho fondu na rok 2023 a rozpočtový výhľad na roky 2024 a 2025 je uvedený v prílohe č. 4.
I.Očakávané výsledky hospodárenia Sociálnej poisťovne v roku 2022
V roku 2022 sa očakávajú príjmy v bežnom roku vo výške 10 149 295 tis. eur, čo je viac o 316 271 tis. eur oproti schválenému rozpočtu na rok 2022. Porovnanie podľa jednotlivých skupín príjmov so schváleným rozpočtom na rok 2022, je v nasledujúcej tabuľke:
a) príjmy z bežného poistného od ekonomicky aktívneho obyvateľstva (EAO)
b) poistné podľa osobitného predpisu
c) príjmy z poistného od štátu
d) príjmy od Sociálnej poisťovne
f) príjmy z dlžného poistného
z toho príjmy zo štátneho rozpočtu SR
h) príspevky na starobné dôchodkové sporenie (SDS) zaplatené zamestnávateľom po uplynutí 60 dní
i) príjmy správneho fondu z príspevkov na SDS (EAO )
j) príjmy správneho fondu z príspevkov na SDS (štát)
Návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2023 a rozpočtový výhľad na roky 2024 a 2025
2 z 11
Príjmy z bežného poistného od EAO sa očakávajú vyššie o 372 175 tis. eur oproti schválenému rozpočtu na rok 2022 a aj príjmy z poistného od štátu sa očakávajú vyššie o 54 302 tis. eur.
V príjmoch z dlžného poistného je zahrnutá odplata za postúpenú pohľadávku v sume 198 636 tis. eur zaplatená spoločnosťou Debitum, a. s. v zmysle zmluvy č. 26406-1/2022-BA.
Sociálnej poisťovni bude v roku 2022 poskytnutý transfer finančných prostriedkov zo ŠR SR vo výške 103 488 tis. eur, z toho 3 488 tis. eur sú finančné prostriedky poukázané do základného fondu poistenia v nezamestnanosti na poskytnutie podpory na čiastočnú úhradu nákladov zamestnávateľa na náhradu mzdy zamestnanca v súlade so zákonom č. 215/2021 Z. z. o podpore v čase skrátenej práce a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Výdavky (náklady) Sociálnej poisťovne v roku 2022 sa očakávajú vo výške 9 854 790 tis. eur. V porovnaní so schváleným rozpočtom na rok 2022 sú:
Použitie prostriedkov celkom
základný fond nemocenského poistenia
základný fond starobného poistenia
základný fond invalidného poistenia
dôchodkové poistenie spolu
základný fond úrazového poistenia , v tom:
- výdavky na úrazové dávky
- úhrada poistného na starobné poistenie a príspevkov na SDS za poberateľov úrazovej renty
základný fond garančného poistenia , v tom:
- výdavky na dávku garančného poistenia
- úhrada príspevkov na SDS nezaplatených zamestnávateľom do základného fondu príspevkov na SDS
základný fond poistenia v nezamestnanosti, v tom:
- výdavky na dávku v nezamestnanosti
- postúpenie fin. prostriedkov, ktoré žiada príslušný orgán na výplatu podpory v čase skrátenej práce
Sociálna poisťovňa očakáva v roku 2022, oproti schválenému rozpočtu na rok 2022 nižšie výdavky o 48 472 tis. eur. Vyššie výdavky sa predpokladajú v základnom fonde starobného poistenia o 51 851 tis. eur a v základnom fonde garančného poistenia o 3 895 tis. eur (najmä z dôvodu vyššej úhrady príspevkov na SDS nezaplatených zamestnávateľom do základného fondu príspevkov na SDS o 4 087 tis. eur). V ostatných základných fondoch sa predpokladajú nižšie výdavky oproti schválenému rozpočtu na rok 2022.
Použitie správneho fondu sa predpokladá o 8 000 tis. eur nižšie oproti schváleného rozpočtu na rok 2022.
Návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2023 a rozpočtový výhľad na roky 2024 a 2025
3 z 11
Hospodárenie Sociálnej poisťovne k 31. decembru 2022 (vrátane prevodu prostriedkov z minulých rokov) by malo skončiť bilančným rozdielom 1 140 422 tis. eur.
V jednotlivých fondoch Sociálnej poisťovne je možné očakávať k 31. decembru 2022 výsledky:
Bilančný rozdiel k 31.12.2022
Základný fond nemocenského poistenia
Základný fond starobného poistenia
Základný fond invalidného poistenia
Základný fond úrazového poistenia
Základný fond garančného poistenia
Základný fond poistenia v nezamestnanosti
Hospodárenie Sociálnej poisťovne je v roku 2022 ovplyvňované deficitným hospodárením v základnom fonde nemocenského poistenia a v základnom fonde starobného poistenia. Deficit bude Sociálna poisťovňa riešiť v zmysle § 167 ods. 1 zákona o sociálnom poistení z rezervného fondu solidarity a aj z vnútorných zdrojov v zmysle § 122 ods. 4 písm. g) a § 123 ods. písm. b) bod 6.
x x x
Zavedenie II. piliera dôchodkovej reformy od 1. 1. 2005 má výrazný vplyv na hospodárenie Sociálnej poisťovne. Prehľad vybraných a postúpených príspevkov na SDS:
Vybraté príspevky na SDS celkom
Postúpené príspevky na SDS celkom
uhradené príspevky zo základného fondu garančného poistenia
Návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2023 a rozpočtový výhľad na roky 2024 a 2025
4 z 11
II. Návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2023 Príjmy Sociálnej poisťovne
Zdroje Sociálnej poisťovne sa v roku 2023 predpokladajú vo výške 11 900 735 tis. eur pri zohľadnení očakávaného prevodu zostatku finančných prostriedkov z roku 2022 vo výške 1 140 422 tis. eur. Príjmy v bežnom roku na rok 2023 sú vykvantifikované vo výške 10 760 313 tis. eur.
Predpokladá sa, že v roku 2023 nebude Sociálnej poisťovni poskytnutý transfer finančných prostriedkov zo ŠR SR.
V rokoch 2023 až 2025 sa príjmy Sociálnej poisťovne predpokladajú:
Návrh rozpočtu na rok 2023
a) príjmy z bežného poistného od EAO
b) poistné podľa osobitného predpisu
c) príjmy z poistného od štátu
d) príjmy od Sociálnej poisťovne
f) príjmy z dlžného poistného
h) príspevky na SDS zaplatené zamestnávateľom po uplynutí 60 dní
i) príjmy správneho fondu z príspevkov na SDS (EAO)
Príjmy Sociálnej poisťovne v rokoch 2023 až 2025 podľa jednotlivých druhov poistenia:
Návrh rozpočtu na rok 2023
nemocenské poistenie (NP)
poistenie v nezamestnanosti (PvN)
rezervný fond solidarity (RFS)
Návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2023 a rozpočtový výhľad na roky 2024 a 2025
5 z 11
Vybraté príspevky na SDS sa v rokoch 2023 až 2025 predikujú:
Návrh rozpočtu na rok 2023
Vybraté príspevky na SDS celkom
Kvantifikácia príjmov Sociálnej poisťovne v roku 2023 rešpektuje tieto sadzby pre platby poistného:
Ďalej sa pre rok 2023 vychádza z:
♦priemernej miery evidovanej nezamestnanosti 6,9 %,
♦priemernej mzdy v hospodárstve vo výške 1 449 eur,
♦predpokladaného priemerného počtu poistencov z informačného systému jednotného výberu poistného Sociálnej poisťovne:
samostatne zárobkovo činné osoby (SZČO)
dobrovoľne poistené osoby (DPO)
poberatelia úrazovej renty (Sociálna poisťovňa)
príslušníci obecnej polície
Návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2023 a rozpočtový výhľad na roky 2024 a 2025
6 z 11
♦vymeriavacieho základu, z ktorého sa platí poistné:
Vymeriavací základ na platenie poistného v eur
Príjmy z poistného od EAO v rokoch 2024 a 2025 sú stanovené indexom, ktorý sa odvíja najmä od medziročného rastu priemernej mzdy v hospodárstve SR predikovaného IFP MF SR.
Výdavky (náklady) Sociálnej poisťovne
Celkové výdavky (náklady) Sociálnej poisťovne na rok 2023 sa predpokladajú v sume 11 079 439 tis. eur.
Výdavky (náklady) Sociálnej poisťovne na roky 2023 až 2025 podľa fondov sa rozpočtujú:
Návrh rozpočtu na rok 2023
Použitie prostriedkov celkom
základný fond nemocenského poistenia
základný fond starobného poistenia
základný fond invalidného poistenia
dôchodkové poistenie spolu
základný fond úrazového poistenia , v tom:
- výdavky na úrazové dávky
- úhrada poistného na starobné poistenie a príspevkov na SDS za poberateľov úrazovej renty
základný fond garančného poistenia , v tom:
- výdavky na dávku garančného poistenia
- úhrada príspevkov na SDS nezaplatených zamestnávateľom do základného fondu príspevkov na SDS
základný fond poistenia v nezamestnanosti, v tom:
- výdavky na dávku v nezamestnanosti
- postúpenie fin. prostriedkov, ktoré žiada príslušný orgán na výplatu podpory v čase skrátenej práce
Návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2023 a rozpočtový výhľad na roky 2024 a 2025
7 z 11
Výdavky na nemocenské dávky na rok 2023 sa predpokladajú vo výške 1 140 737 tis. eur. Suma výdavkov bola vykvantifikovaná v nadväznosti na očakávanú skutočnosť výdavkov v roku 2022. Pri prepočte bol zohľadnený vývoj ukazovateľov ovplyvňujúcich výšku výdavkov na nemocenské dávky za obdobie január až august 2022 a predpoklad ich vývoja v ďalších rokoch (najmä nárast mzdy v hospodárstve na základe aktuálnych makroekonomických ukazovateľov).
Výdavky na dôchodkové dávky na rok 2023 sú stanovené v sume 9 339 857 tis. eur,v tom výdavky zo:
-základného fondu starobného poistenia8 270 428 tis. eur,
-základného fondu invalidného poistenia1 069 429 tis. eur.
Výška výdavkov na dôchodkové dávky je vykvantifikovaná najmä na základe:
➢očakávaných výdavkov v roku 2022 v sume 8 276 199 tis. eur,
➢valorizácie dôchodkov od 1.1.2023 v sume 1 032 754 tis. eur,
➢bežného medziročného nárastu, ktorý súvisí s novopriznávanými a zaniknutými dôchodkami v sume celkom 30 904 tis. eur.
Dôchodkové dávky sa v rokoch 2023 až 2025 zvyšujú v závislosti od medziročného rastu spotrebiteľských cien za domácnosti dôchodcov vykázaného štatistickým úradom za prvý polrok kalendárneho roka, ktorý predchádza príslušnému kalendárnemu roku a za jednotlivé roky sa rozpočtujú nasledovne:
Výdavky na zvýšenie dôchodkov (v tis. eur)
V rokoch 2024 a 2025 sa predpokladajú aj výdavky z použitia osobitného fondu pre obecných policajtov v sume 1 102 tis. eur.
Výdavky základného fondu úrazového poistenia v roku 2023 sa predpokladajú vo výške 62 779 tis. eur (v tom výdavky na úrazové dávky v sume 57 244 tis. eur a úhrada poistného na starobné poistenie a príspevkov na SDS za poberateľov úrazovej renty vo výške 5 535 tis. eur).
Úrazové dávky sa v roku 2023 zvyšujú v závislosti od medziročného rastu spotrebiteľských cien vykázaného štatistickým úradom za prvý polrok kalendárneho roka, ktorý predchádza príslušnému kalendárnemu roku. Valorizácia úrazových dávok sa týka piatich z desiatich určených dávok a to: úrazová renta, pozostalostná úrazová renta, jednorazové odškodnenie, náhrada nákladov spojených s liečením a náhrada nákladov spojených s pohrebom.
Výdavky na zvýšenie úrazových dávok v rokoch 2023 až 2025 sa rozpočtujú:
Výdavky na zvýšenie úrazových dávok podľa zákona o sociálnom poistení (v tis. eur)
Návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2023 a rozpočtový výhľad na roky 2024 a 2025
8 z 11
Na rok 2023 sa predpokladajú výdavky základného fondu garančného poistenia vo výške 32 307 tis. eur, v tom výdavky na dávku garančného poistenia vo výške 3 496 tis. eur a úhrada príspevkov na SDS nezaplatených zamestnávateľom do základného fondu príspevkov na starobné dôchodkové sporenie vo výške 28 811 tis. eur. Výdavky na dávku garančného poistenia sú, vzhľadom na ich náhodný charakter, stanovené odhadom. Čerpanie týchto prostriedkov je viazané výlučne na insolventnosť zamestnávateľov. Výdavky základného fondu poistenia v nezamestnanosti sa v roku 2023 predpokladajú vo výške 284 105 tis. eur. V uvedenej sume je zapracované postúpenie finančných prostriedkov, ktoré žiada príslušný orgán na výplatu podpory v čase skrátenej práce vo výške 20 000 tis. eur.
Pri kvantifikácii výdavkov na dávku v nezamestnanosti bol zohľadnený vývoj ukazovateľov ovplyvňujúcich výšku výdavkov: priemerný mesačný počet dávky v nezamestnanosti 40 825 a priemerná mesačná výška dávky v nezamestnanosti 539,10 eur. Vo výške výdavkov sa premieta mierny nárast počtu poberateľov dávky a nárast priemernej mesačnej výšky dávky vzhľadom na rast mzdy.
V rokoch 2023 až 2025 sa výdavky (náklady) správneho fondu predpokladajú:
Návrh rozpočtu na rok 2023
Bežné výdavky (náklady), v tom:
- poistné a príspevok do poisťovní
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami
Spolu výdavky (náklady) správneho fondu
V návrhu rozpočtu na rok 2023 sa na celkových výdavkoch (nákladoch) správneho fondu najväčšou mierou podieľajú finančné prostriedky na mzdy v objeme 50,99 %. S tým súvisiace plnenia (poistné a príspevok do poisťovní) predstavujú 19,63 %. Ostatné prevádzkové náklady tvoria 27,88 % podiel. Zostávajúcich 1,50 % je určených na kapitálové výdavky.
V oblasti ľudských zdrojov rozpočtované finančné prostriedky určujú nasledujúci vývoj:
Očakávaná skutočnosť k 31.12 2022
Návrh rozpočtu na rok 2023
Priemerný evidenčný počet zamestnancov prepočítaný
Návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2023 a rozpočtový výhľad na roky 2024 a 2025
9 z 11
Kvantifikácia návrhu rozpočtu kategórie tovarov a služieb na jednotlivé roky podľa rozpočtových položiek je uvedená v nasledujúcej tabuľke:
Návrh rozpočtu na rok 2023
Energia, voda a komunikácie
Rutinná a štandardná údržba
Návrh rozpočtu na tovary a služby v roku 2023 predstavuje 26,89 % z celkových predpokladaných výdavkov správneho fondu na tento rok. V návrhu rozpočtu správneho fondu na rok 2023 je možné zabezpečiť len minimalizované náklady na starostlivosť o majetok Sociálnej poisťovne a jeho rozvoj. Prípadné havarijné stavy bude potrebné operatívne riešiť formou rozpočtových opatrení (v nadväznosti na identifikáciu menej naliehavých výdavkov).
Návrh rozpočtu kapitálových výdavkov na roky 2023 až 2025:
Návrh rozpočtu na rok 2023
Kapitálové výdavky v tom :
Nákup pozemkov a nehmotných aktív
Nákup strojov, prístrojov, zariadení, techniky a náradia
Telekomunikačnej techniky
Prevádzkových strojov, prístrojov, zariadení, techniky a náradia
Špeciálnych strojov, prístrojov, zariadení, techniky, náradia
Nákup dopravných prostriedkov všetkých druhov
Prípravná a projektová dokumentácia
Realizácia stavieb a ich technické zhodnotenie
Návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2023 a rozpočtový výhľad na roky 2024 a 2025
10 z 11
Na zabezpečenie kapitálových výdavkov v návrhu rozpočtu na rok 2023 je vyčlenený objem finančných prostriedkov v celkovej sume 3 300 tis. eur, čo pokrýva finančné požiadavky na minimálnej úrovni. V záujme rešpektovania obmedzených finančných zdrojov je nutné utlmiť investičné aktivity.
Výdavky na informačno–komunikačné technológie sú rozpočtované v objeme2 000 tis. eur na finančné krytie zmluvne zabezpečených kľúčových projektov.
Finančné prostriedky na zabezpečenie všeobecných investícií v roku 2023 sú rozpočtované v celkovej sume 1 300 tis. eur na nevyhnutné akcie investičného charakteru.
Výdavky správneho fondu navrhované pre roky 2023 až 2025 vychádzajú zo zreálnenej očakávanej skutočnosti roku 2022 a zahŕňajú predovšetkým výdavky súvisiace s predpokladanými legislatívnymi zmenami. Pri realizovaní nákladov (výdavkov) v roku 2023 je potrebné uplatniť maximálne úsporný režim v oblasti celého správneho fondu.
III. Záver
Z hľadiska celkového hospodárenia Sociálnej poisťovne je možné očakávať v rokoch 2022 až 2025 výsledky:
Očakávaná skutočnosť v roku 2022
Návrh rozpočtu na rok 2023
výdavky z transakcií (úver poskytnutý z garančného fondu)
Bilančný rozdiel v bežnom roku
Hospodárenie Sociálnej poisťovne bude v rokoch 2022 až 2025 ovplyvňovať deficitné hospodárenie v základnom fonde nemocenského poistenia a v základnom fonde starobného poistenia. Deficit bude Sociálna poisťovňa riešiť v zmysle § 167 ods. 1 zákona o sociálnom poistení z rezervného fondu solidarity a aj z vnútorných zdrojov v zmysle § 122 ods. 4 písm. g) a § 123 ods. 2 písm. b) bod 6.
x x x
Návrh rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2023 a rozpočtový výhľad na roky 2024 a 2025
11 z 11
Predpokladá sa, že Sociálna poisťovňa postúpi príspevky na SDS v rokoch 2023 až 2025:
Návrh rozpočtu na rok 2023
Postúpené príspevky na SDS celkom
uhradené príspevky zo základného fondu garančného poistenia