Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá do legislatívneho procesu skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Strata prirodzeného fungovania väčšiny slovenských vodných tokov a ich povodí je výsledkom ľudských zásahov. Zásahy v dôsledku hospodárskej činnosti viedli k zásadným zmenám prirodzeného vodného režimu, fungovania tokov a ich záplavových území. Zmeny kvalitatívnych a kvantitatívnych pomerov podzemných a povrchových vôd sa prejavili najmä zmenou morfologických a hydrologických charakteristík vodných tokov, suchom a nedostatkom vody, zmenami prirodzenej infiltrácie a dopĺňania podzemných vôd, úbytkom biodiverzity a zhoršovaním stavu vodných a na vodu viazaných ekosystémov. Meniaca sa klíma, zvyšovanie frekvencie a výkyvov extrémnych prejavov počasia ďalšie faktory, ktoré zvyšujú tlak na manažment vody v krajine a odolnosť ekosystémov.
Účelom návrhu zákona je v súlade s programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky, Koncepciou vodnej politiky SR prijatou dňa 1. júna 2022 vládou SR, Vodným plánom Slovenska schváleným dňa 11. mája 2022 vládou SR, ako aj jedným z kľúčových záväzkov formulovaných v Stratégii pre biodiverzitu do roku 2030, ktorý sa týka obnovy najmenej 25 000 km voľne tečúcich úsekov riek prostredníctvom odstránenia bariér a revitalizáciou záplavových území, zabezpečiť realizáciu revitalizačných opatrení pre obnovu prirodzeného charakteru nevhodne upravených vodných tokov a záplavových území (vrátane mokradí), zníženie ich fragmentácie (odstránenie alebo spriechodnenie bariér) a obnova biologickej a morfologickej spojitosti tokov (umožnenie migrácie vodných organizmov, najmä rýb, transport sedimentov) tak, aby vodné útvary dosahovali aspoň dobrý ekologický stav/potenciál. Toto všetko je dôležité pre zvýšenie retenčnej kapacity krajiny, podporu samočistiacej schopnosti tokov, obnovu a rozvoj biodiverzity, adaptáciu krajiny na očakávané negatívne dôsledky zmeny klímy, vrátane extrémnych hydrologických situácií (povodne, sucho) a v neposlednom rade aj pre schopnosť riek a riečnej krajiny poskytovať ekosystémové služby, vrátane rybárstva.
Cieľom návrhu zákona je upraviť a zjednodušiť niektoré postupy týkajúce sa prípravy, povoľovania a realizácií týchto opatrení revitalizácií vodných tokov.
Obsahom návrhu zákona je okrem vyjasnenia a zadefinovania niektorých pojmov aj zjednodušenie povoľovacích procesov, ktoré v gescii štátnej vodnej správy. Zároveň je vykonávanie opatrení, ktorými sa realizujú revitalizácie, definované ako verejný záujem. Tiež sa v prípade zmeny trasy prirodzeného koryta vodného toku pôsobením riečnych procesov uprednostňuje ponechanie v novom koryte.Účinnosť návrhu novely je navrhovaná na 1. januára 2023, z dôvodu predpokladanej dĺžky legislatívneho procesu a potrebnej legisvakančnej lehoty.
Predkladaný návrh zákona pozitívny vplyv na životné prostredie. Návrh zákona nemá vplyv na štátny rozpočet, informatizáciu, podnikateľské prostredie, na služby verejnej
správy, na občana a na procesy služieb vo verejnej správe, sociálne vplyvy, vplyvy na manželstvo a rodinu a ani dopad na rozpočty obcí a rozpočty vyšších územných celkov.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, nálezmi ústavného súdu, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná. Návrh zákona je v súlade s právom Európskej únie.
B.Osobitná časť
K Čl. I.
K bodu 1
Zavádzajú sa. resp. definujú nové pojmy „revitalizácia vodného toku“ a „riečne procesy“.
K bodu 2 a 3
Ide o úpravu a zjednodušenie procesu povoľovania revitalizácie vodného tokov.
K bodu 4
Účelom navrhovanej úpravy je zabezpečiť zjednodušený postup pri povoľovaní úprav alebo odstránenia vodných stavieb, ktoré prestali plniť svoju funkciu. Špecifikuje sa kedy vodná stavba neplní svoju funkciu a podmienky pre jej odstránenie alebo zmenu.
K bodu 5
Zjednodušuje sa proces povoľovania revitalizácií vodných tokov a špecifikujú sa náležitosti ohlásenia uskutočnenia revitalizácie vodného toku.
K bodu 6
Ide o legislatívno-technickú zmenu (prečíslovanie vnútorných odkazov) z dôvodu doplnenia § 26a
K bodu 7
Navrhované ustanovenie upravuje, že ochranné pásma vodárenských zdrojov podľa §32 sa premietnu do vlastného riešenia územnoplánovacej dokumentácie. Odsekom sa sleduje, aby v záujme komplexnosti regulatívy územnoplánovacej dokumentácie zahŕňali aj existujúce ochranné pásma vodárenských zdrojov. Ukladá sa povinnosť nepreberať do územného plánu ochranné pásma iba mechanicky prevzatím z iného právneho predpisu, ale premietať požadovanú ochranu priamo do jednotlivých regulatívov.
K bodu 8
Mení sa definícia prirodzeného koryta a definuje sa upravený tok.
K bodu 9
Definuje sa upravené koryto vodného toku.
K bodu 10
Upravuje sa postup a podmienky pri zmene prirodzeného koryta vplyvom vonkajších síl pri jeho ponechaní v novom koryte alebo vrátení do pôvodného stavu a poskytnutia náhrad.
K bodu 11
Definujú sa ciele revitalizácie vodného toku, opatrenia, ktorými sa revitalizácie realizujú, realizácia revitalizácií ako verejný záujem a možnosť vyhlásiť vládou SR revitalizáciu za významnú investíciu podľa osobitného predpisu.
K bodu 12
Upravuje sa cieľ správy vodných tokov v súlade so smernicou 2000/60/ES Európskeho parlamentu a Rady z 23. októbra 2000.
K bodu 13
V činnostiach, z ktorých pozostáva správa vodných tokov sa dopĺňa zabezpečovanie revitalizácií vodných tokov a súvisiaca údržba vodných tokov.
K bodu 14
Do zoznamu vodných stavieb sa vkladajú stavby pre účely realizácie revitalizácií vodných tokov.
K Čl. II.
Nadobudnutie účinnosti tohto zákona sa stanovuje na 1. januára 2023.