Príloha č. 4
1
Analýza sociálnych vplyvov
Vplyvy na hospodárenie domácností, prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám, sociálnu inklúziu, rovnosť príležitostí a rovnosť žien a mužov a vplyvy na zamestnanosť
(Ak v niektorej z hodnotených oblastí sociálnych vplyvov (bodov 4.1 4.4) nebol identifikovaný vplyv, uveďte v príslušnom riadku analýzy poznámku „Bez vplyvu.“.)
4.1 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Vedie návrh k zvýšeniu alebo zníženiu príjmov alebo výdavkov domácností?
Ktoré skupiny domácností/obyvateľstva sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
Sú medzi potenciálne ovplyvnenými skupinami skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
(V prípade vyššieho počtu hodnotených opatrení doplňte podľa potreby do tabuľky pred bod 4.2 ďalšie sekcie - 4.1.1 Pozitívny vplyv/4.1.2 Negatívny vplyv).
a)
4.1.1 Pozitívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Predkladaným návrhom zákona môžu byť pozitívne ovplyvnené všetky skupiny obyvateľstva nakoľko navrhovaná právna úprava rieši znečisťovanie ovzdušia, čo môže mať dopad na zlepšenie zdravotného stavu obyvateľstva a zníženie počtu predčasných úmrtí.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Skupiny obyvateľstva kde sa vykuruje tuhými palivami a kvapalnými palivami v zariadeniach určených na vykurovanie domácnosti.
c)
Ovplyvnená skupina č. 3
Bez vplyvu.
d)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Bez vplyvu.
e)
Ovplyvnená skupina č. 3
Bez vplyvu.
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
Bez vplyvu.
g)
4.1.1.1 Z toho pozitívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte pozitívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. znižovanie miery rizika chudoby, priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Predkladaným návrhom zákona môžu byť pozitívne ovplyvnené všetky skupiny obyvateľstva nakoľko navrhovaná právna úprava rieši znečisťovanie ovzdušia, čo môže mať dopad na zlepšenie zdravotného stavu obyvateľstva a zníženie počtu predčasných úmrtí.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Bez vplyvu.
i)
Ovplyvnená skupina č. 3
Bez vplyvu.
j)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Bez vplyvu.
k)
Ovplyvnená skupina č. 3
Bez vplyvu.
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
Bez vplyvu.
a)
4.1.2 Negatívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Predkladaným návrhom zákona môžu byť ovplyvnené skupiny domácnosti, ktoré vykurujú pomocou spaľovacích zariadení na tuhé palivo alebo kvapalné palivo. Navrhuje sa vykonávanie kontrol na základe podnetov. Predmetnú kontrolu na základe podnetu bude vykonávať inšpekcia, obec alebo nimi poverená osoba s odbornou spôsobilosťou.
Vzhľadom na časté podnety súvisiace so spaľovaním nevhodných palív a odpadov, ktorých riešenie nie je podchytené v platnej legislatíve v oblasti ochrany ovzdušia zákona č. 137/2010 Z. z. o ovzduší v znení neskorších
Príloha č. 4
2
predpisov a jeho vykonávacích predpisov, vyplynula požiadavka na riešenie týchto situácií s následným uložením sankcie. Predkladaným materiálom sa preto navrhuje zavedenie priestupkov pre tie fyzické osoby, ktoré sa dopustia porušenia navrhovaných povinností v § 32, § 35 a § 51 - priestupky fyzických osôb podľa § 54, za ktoré sa uloží pokuta. Ukladanie sankcií nemá byť prostriedkom na riešenie takto vznikajúcich situácii, ale dôsledkom nezákonného konania výchovného charakteru tam, kde porušovanie navrhovaných povinností ovplyvňuje kvalitu ovzdušia a života v obci a vplýva na zdravie obyvateľstva. Vplyv na hospodárenie dotknutých domácností predstavuje sankciu s prihliadnutím na závažnosť porušenia povinnosti, čas trvania protiprávneho stavu, na vzniknuté alebo hroziace škodlivé následky na životné prostredie alebo na zdravie ľudí ako aj na osobu páchateľa priestupku. Je nutné podotknúť, že priestupky pre všetky skupiny osôb, aj v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia, nebudú mať vplyv na hospodárenie dotknutých domácností, ak nebude dochádzať k porušovaniu navrhovaných povinností.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Domácnosti vykurujúce tuhými palivami alebo kvapalnými palivami
c)
Ovplyvnená skupina č. 3
Bez vplyvu.
d)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Bez vplyvu.
e)
Ovplyvnená skupina č. 3
Bez vplyvu.
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
Bez vplyvu.
g)
4.1.2.1 Z toho negatívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte negatívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. zvyšovanie miery rizika chudoby, priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Predkladaným návrhom zákona môžu byť ovplyvnené skupiny domácnosti, ktoré vykurujú pomocou spaľovacích zariadení na tuhé palivo alebo kvapalné palivo. Navrhuje sa vykonávanie kontrol na základe podnetov. Predmetnú kontrolu na základe podnetu bude vykonávať inšpekcia, obec alebo nimi poverená osoba s odbornou spôsobilosťou.
Vzhľadom na časté podnety súvisiace so spaľovaním nevhodných palív a odpadov, ktorých riešenie nie je podchytené v platnej legislatíve v oblasti ochrany ovzdušia zákona č. 137/2010 Z. z. o ovzduší v znení neskorších predpisov a jeho vykonávacích predpisov, vyplynula požiadavka na riešenie týchto situácií s následným uložením sankcie. Predkladaným materiálom sa preto navrhuje zavedenie priestupkov pre tie fyzické osoby, ktoré sa dopustia porušenia navrhovaných povinností v § 32, § 35 a § 51 - priestupky fyzických osôb podľa § 54, za ktoré sa uloží pokuta. Ukladanie sankcií nemá byť prostriedkom na riešenie takto vznikajúcich situácii, ale dôsledkom nezákonného konania výchovného charakteru tam, kde porušovanie navrhovaných povinností ovplyvňuje kvalitu ovzdušia a života v obci a vplýva na zdravie obyvateľstva. Vplyv na hospodárenie dotknutých domácností predstavuje sankciu s prihliadnutím na závažnosť porušenia povinnosti, čas trvania protiprávneho stavu, na vzniknuté alebo hroziace škodlivé následky na životné prostredie alebo na zdravie ľudí ako aj na osobu páchateľa priestupku. Je nutné podotknúť, že priestupky pre všetky skupiny osôb, aj v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia, nebudú mať vplyv na hospodárenie dotknutých domácností, ak nebude dochádzať k porušovaniu navrhovaných povinností.
i)
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Domácnosti vykurujúce tuhými palivami alebo kvapalnými palivami.
Príloha č. 4
3
Ovplyvnená skupina č. 3
Bez vplyvu.
j)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Bez vplyvu
k)
Ovplyvnená skupina č. 3
Bez vplyvu.
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
Bez vplyvu.
Príloha č. 4
4
4.2 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva a vplyv na sociálnu inklúziu.
Má návrh vplyv na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám?
Popíšte hodnotené opatrenie, špecifikujte ovplyvnené skupiny obyvateľstva a charakter zmeny v prístupnosti s ohľadom na dostupnosť finančnú, geografickú, kvalitu, organizovanie a pod. Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
a)
Rozumie sa najmä na prístup k:
-sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
-kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
-pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
-zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
-zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
-k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
-bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
-doprave,
-ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
-spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
-informáciám,
-k iným právam (napr. politickým).
Návrh zákona presadzuje ambicióznejšie politiky na ochranu ovzdušia, čím prispeje k zlepšeniu kvality ovzdušia a tým aj k zlepšeniu vereného zdravia.
Navrhovaná právna úprava zabezpečí aj zlepšenie informovanosti o kvalite ovzdušia ale aj o znečisťovaní ovzdušia z veľkých a stredných zdrojov v súlade s ústavným právom na pravdivé informácie o stave životného prostredia ale aj informovanie dotknutej verejnosti obcou o výkone osobitných činností prejavujúcich sa zvýšenou prašnosťou alebo zápachom. Ide napríklad o stavebné činnosti alebo aplikáciu a zapracovanie hnojív do pôdy. Samosprávy budú mať kompetencie riadiť kvalitu ovzdušia na regionálnej a miestnej úrovni prostredníctvom všeobecne záväzného nariadenia alebo opatreniami z programu starostlivosti o kvalitu ovzdušia, čo môže výrazne prispieť ku zlepšeniu kvality ovzdušia alebo k zníženiu zápachu a prašnosti. V mnohých prípadoch to negatívne ovplyvňuje vnímanie prostredia, v ktorom žijeme ale aj ceny nehnuteľností v danej lokalite.
Kontroly malých spaľovacích zariadení spaľujúcich tuhé a kvapalné palivo na základe podnetov umožnia efektívnu reguláciu aj týchto zdrojov. V súčasnosti zodpovedné za rozsiahle znečistenie ovzdušia aj v lokalitách, ktoré mimo vykurovacej sezóny majú veľmi dobrú kvalitu ovzdušia.
Predpokladáme, že v konečnom dôsledku navrhovaná právna úprava prinesie zvýšenie všeobecného povedomia verejnosti o význame ochrany ovzdušia, čo môže priniesť pozitívnu zmenu aj v správaní obyvateľstva (napr. zmenou návykov v oblasti dopravy, a vykurovania).
b)
návrh významný vplyv na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva alebo skupín v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby a sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv na ne. Je tento vplyv väčší ako vplyv na iné skupiny či subjekty? Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
c)
Zraniteľné skupiny alebo skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia sú napr.:
-domácnosti s nízkym príjmom (napr. žijúce iba zo sociálnych príjmov, alebo z príjmov pod hranicou rizika chudoby, alebo s príjmom pod životným minimom, alebo patriace medzi 25% domácností s najnižším príjmom),
-nezamestnaní, najmä dlhodobo nezamestnaní, mladí nezamestnaní a nezamestnaní nad 50 rokov,
-deti (0 – 17),
-mladí ľudia (18 – 25 rokov),
-starší ľudia, napr. ľudia vo veku nad 65 rokov alebo dôchodcovia,
-ľudia so zdravotným postihnutím,
-marginalizované rómske komunity
-domácnosti s 3 a viac deťmi,
-jednorodičovské domácnosti s deťmi (neúplné rodiny, ktoré tvoria najmä osamelé matky s deťmi),
-príslušníci tretích krajín, azylanti, žiadatelia o azyl,
Návrh zákona presadzovaním ambicióznejších politík na ochranu ovzdušia bude mať vplyv na všetky skupiny obyvateľstva, a to znižovaním emisií a tým aj zlepšením vereného zdravia. Navrhovaná právna úprava vedie k zlepšeniu stavu kvality ovzdušia v dotknutých regiónoch, čo sa pozitívne odrazí na kvalite života obyvateľov.
Príloha č. 4
5
-iné zraniteľné skupiny, ako napr. bezdomovci, ľudia opúšťajúci detské domovy alebo iné inštitucionálne zariadenia
Príloha č. 4
6
4.3 Identifikujte a popíšte vplyv na rovnosť príležitostí.
Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na rovnosť žien a mužov.
a)
4.3.1 Dodržuje návrh povinnosť rovnakého zaobchádzania so skupinami alebo jednotlivcami na základe pohlavia, rasy, etnicity, náboženstva alebo viery, zdravotného postihnutia, veku, sexuálnej orientácie alebo iného statusu? Mohol by viesť k nepriamej diskriminácii niektorých skupín obyvateľstva? Ak áno, ktoré skupiny sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
b)
Bez vplyvu.
c)
4.3.2 Môže návrh viesť k zväčšovaniu nerovností medzi ženami a mužmi? Podporuje návrh rovnosť príležitostí? Má návrh odlišný vplyv na ženy a mužov? Popíšte vplyvy.
d)
Popíšte riziká návrhu, ktoré môžu viesť k zväčšovaniu nerovností:
Bez vplyvu.
e)
Popíšte pozitívne vplyvy návrhu na dosahovanie rovnosti žien a mužov, rovnosti príležitostí žien a mužov, prípadne vplyvy na ženy a mužov, ak sú odlišné:
Bez vplyvu.
f)
návrh významné vplyvy na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva? Ak áno, aké? Akým spôsobom? Zraniteľnou skupinou obyvateľstva sa rozumejú najmä ženy ohrozené viacnásobnou diskrimináciou, tehotné matky, seniorky, ženy patriace do marginalizovaných skupín obyvateľstva, migrantky, ženy a dievčatá so zdravotným postihnutím, obete násilia a pod.
Bez vplyvu.
g)
Pri identifikovaní vplyvov na rovnosť žien a mužov treba vziať do úvahy existujúce rozdiely medzi ženami a mužmi, ktoré relevantné k danej politike. Podpora rovnosti žien a mužov nespočíva len v odstraňovaní obmedzení a bariér pre plnohodnotnú účasť na ekonomickom, politickom a sociálnom živote spoločnosti ako aj rodinnom živote, ale taktiež v podpore rovnosti medzi nimi.
V ktorých oblastiach podpory rovnosti žien a mužov návrh odstraňuje prekážky a/alebo podporuje rovnosť žien a mužov? Medzi oblasti podpory rovnosti žien a mužov okrem iného patria:
-podpora slobodného výberu povolania a ekonomickej činnosti
-podpora vyrovnávania ekonomickej nezávislosti,
-zosúladenie pracovného, súkromného a rodinného života,
-podpora rovnosti príležitostí pri participácii na rozhodovaní,
-boj proti domácemu násiliu, násiliu na ženách a obchodovaniu s ľuďmi,
-podpora vnímania osobnej starostlivosti o dieťa za rovnocennú s ekonomickou činnosťou a podpora neviditeľnej práce v domácnosti ako takej,
-rešpektovanie osobných preferencií pri výbere povolania a zosúlaďovania pracovného a rodinného života.
Bez vplyvu.
Príloha č. 4
7
4.4 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na zamestnanosť a na trh práce.
V prípade kladnej odpovede pripojte odôvodnenie v súlade s Metodickým postupom pre analýzu sociálnych vplyvov.
a)
Uľahčuje návrh vznik nových pracovných miest? Ak áno, ako? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.
b)
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, pre aké skupiny zamestnancov, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod.
Predkladaný materiál navrhuje vznik 75 pracovných miest na orgánoch štátnej správy zaoberajúcich sa ochranou a kvalitou ovzdušia, v rámci ich personálneho posilnenia na okresných úradoch a okresných úradoch v sídle kraja, Ministerstve životného prostredia SR, Slovenskej inšpekcii životného prostredia, Slovenskom hydrometeorologickom ústave v súlade s analýzou vplyvov na rozpočet verejnej správy.
c)
Vedie návrh k zániku pracovných miest? Ak áno, ako a akých? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu
d)
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod. Identifikujte možné dôsledky, skupiny zamestnancov, ktoré budú viac ovplyvnené a rozsah vplyvu.
Bez vplyvu.
e)
Ovplyvňuje návrh dopyt po práci? Ak áno, ako?
f)
Dopyt po práci závisí na jednej strane na produkcii tovarov a služieb v ekonomike a na druhej strane na cene práce.
Bez vplyvu.
g)
Má návrh dosah na fungovanie trhu práce? Ak áno, aký?
h)
Týka sa makroekonomických dosahov ako je napr. participácia na trhu práce, dlhodobá nezamestnanosť, regionálne rozdiely v mierach zamestnanosti. Ponuka práce môže byť ovplyvnená rôznymi premennými napr. úrovňou miezd, inštitucionálnym nastavením (napr. zosúladenie pracovného a súkromného života alebo uľahčovanie rôznych foriem mobility).
Bez vplyvu.
i)
Má návrh špecifické negatívne dôsledky pre isté skupiny profesií, skupín zamestnancov či živnostníkov? Ak áno, aké a pre ktoré skupiny?
j)
Návrh môže ohrozovať napr. pracovníkov istých profesií favorizovaním špecifických aktivít či technológií.
Bez vplyvu.
k)
Ovplyvňuje návrh špecifické vekové skupiny zamestnancov? Ak áno, aké? Akým spôsobom?
l)
Identifikujte, či návrh môže ovplyvniť rozhodnutia zamestnancov alebo zamestnávateľov a môže byť zdrojom neskoršieho vstupu na trh práce alebo predčasného odchodu z trhu práce jednotlivcov.
Bez vplyvu.