Príloha č. 3a
1
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu: Návrh zákona o ochrane ovzdušia
Predkladateľ: Ministerstvo životného prostredia SR, Sekcia zmeny klímy a ochrany ovzdušia, Odbor ochrany ovzdušia
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
TYP NÁKLADOV
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
A.Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
0
0
B. Iné poplatky
27 400
0
C. Nepriame finančné náklady
175
0
D. Administratívne náklady
74 504
69 806
Spolu = A+B+C+D
102 079
69 806
Z toho
E. Vplyv na mikro, malé a stredné podn.
102 066
69 806
F. Úplná harmonizácia práva EÚ(okrem daní, odvodov, ciel a poplatkov, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality)
2 279
0
VÝPOČET PRAVIDLA 1in2out:
IN
OUT
G. Náklady okrem výnimiek = B+C+D-F
99 800
69 806
Príloha č. 3a
2
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov
Tabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií
P.č.
Zrozumiteľný a stručný opis regulácie (dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP)
Číslo normy(zákona, vyhlášky a pod.)
Lokalizácia(§, ods.)
Pôvod regulácie: SR/EÚ úplná harm./EÚ harm. s možnosťou voľby
Účinnosť regulácie
Kategória dotk. subjektov
Počet subjektov spolu
Počet subjektov MSP
Vplyv na 1 podnik. v €
Vplyv na kategóriu dotk. subjektov v €
Druh vplyvuIn (zvyšuje náklady) / Out (znižuje náklady)
1
Elektronické oznamovanie plánovaného termínu OTČ, prípadne jej zrušenie oprávnenou osobou vykonávať OTČ.
návrh zákona o ochrane ovzdušia
§ 58 ods. 5
SK
01.01.23
Opravné osoby vykonávať OTČ.
7
7
26
184
In (zvyšuje náklady)
2
Elektronické predkladanie správ z OTČ meracími skupinami orgánom ochrany ovzdušia.
návrh zákona o ochrane ovzdušia
§ 58 ods. 7 písm. g)
SK
01.01.23
Opravné osoby vykonávať OTČ.
7
7
1
9
In (zvyšuje náklady)
3
Odborná spôsobilosť na prevádzkovanie a riadenie spaľovne odpadov alebo zariadenia na spoluspaľovanie odpadov.
návrh zákona o ochrane ovzdušia
§ 56 ods. 1 písm. b)§ 34 ods. 1 písm. i)
EÚ úplná harmonizácia
01.07.23
Prevádzkovatelia spaľovne odpadov alebo zariadenia na spoluspaľovanie odpadov.
21
21
109
2 279
In (zvyšuje náklady)
4
Odborná spôsobilosť na výkon kontroly malých spaľovacích zariadení.
návrh zákona o ochrane ovzdušia
§ 56 ods. 1 písm. c)
SK
01.01.23
Poverené osoby obcou na výkon kontroly malých spaľovacích zariadení.
200
200
22
4 426
In (zvyšuje náklady)
5
Vydanie povolenia pre nový stacionárny zdroj znečisťovania ovzdušia.
návrh zákona o ochrane ovzdušia
§ 27
SK
01.01.23
Prevádzkovatelia stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia.
600
600
64
38 466
In (zvyšuje náklady)
Príloha č. 3a
3
6
Odstránenie povinnosti oznamovania plánovaného termínu OTČ resp. zrušenie prevádzkovateľmi zdrojov znečisťovania ovzdušia príslušným orgánom ochrany ovzdušia.
návrh zákona o ochrane ovzdušia
-
SK
01.01.23
Prevádzkovatelia stredných a veľkých zdrojov znečisťovania ovzdušia.
13 640
13 640
3
34 894
Out (znižuje náklady)
7
Odstránenie povinnosti predkladania správ z OTČ prevádzkovateľmi zdrojov znečisťovania ovzdušia príslušným orgánom ochrany ovzdušia.
návrh zákona o ochrane ovzdušia
-
SK
01.01.23
Prevádzkovatelia stredných a veľkých zdrojov znečisťovania ovzdušia.
13 640
13 640
3
34 894
Out (znižuje náklady)
8
Odstránenie povinnosti zasielať na SIŽP najneskôr do 30 dní informáciu o OTČ pre oprávnené osoby vykonávať OTĆ.
návrh zákona o ochrane ovzdušia
-
SK
01.01.23
Opravné osoby vykonávať OTČ.
7
7
3
18
Out (znižuje náklady)
9
Zverejňovanie výsledkov monitorovania kvality ovzdušia na webovom sídle.
návrh zákona o ochrane ovzdušia
§ 34 ods. 4 písm. f)
SK
01.01.23
Prevádzkovatelia stacionárnych zdrojov povinný zverejňovať výsledky monitorovania kvality ovzdušia.
5
-
3
13
In (zvyšuje náklady)
10
Na základe vyzvania povoľujúceho orgánu vypracovať a predložiť plán riadenia zápachu alebo plán riadenia prašnosti
návrh zákona o ochrane ovzdušia
§ 34 ods. 2 písm. h)§ 35 ods. 2 písm. h)
SK
01.01.23
Prevádzkovatelia veľkých, stredných a malých zdrojov znečisťovania ovzdušia.
500
500
28
13 857
In (zvyšuje náklady)
11
Oznámenie zmeny prevádzkovateľa zdroja alebo jeho časti a zánik zdroja.
návrh zákona o ochrane ovzdušia
§ 34 ods. 1 písm. j)§ 35 ods. 1 písm. l)
SK
01.01.23
Prevádzkovatelia veľkých, stredných a malých zdrojov znečisťovania ovzdušia.
100
100
1
128
In (zvyšuje náklady)
Príloha č. 3a
4
12
Oznámenie vykonávania vybranej osobitnej činnosti.
návrh zákona o ochrane ovzdušia
§ 36 ods. 1 písm. a)
SK
01.01.23
Právnické osoby a fyzické osoby oprávnené na podnikanie.
100
100
1
128
In (zvyšuje náklady)
13
Vydanie povolenia na zmenu podmienok povolenia stacionárneho zdroja znečisťovania ovzdušia.
návrh zákona o ochrane ovzdušia
§ 27 ods. 13 písm. a)
SK
01.01.23
Prevádzkovatelia stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia.
300
300
19
5 558
In (zvyšuje náklady)
14
Jednorazové povolenie na vyhotovenie odborného posudku.
návrh zákona o ochrane ovzdušia
§ 57 ods. 4
SK
01.01.23
Osoba s odbornými predpokladmi na vyhotovenie odborného posudku.
10
10
29
285
In (zvyšuje náklady)
15
Povolenie na vykonanie jednotlivej oprávnenej technickej činnosti.
návrh zákona o ochrane ovzdušia
§ 59 ods. 1
SK
01.01.23
Žiadatelia o vykonanie jednotlivej OTČ.
10
10
19
185
In (zvyšuje náklady)
16
Oznámenie výkon aplikácie a zapracovania hnojív do pôdy okolitým obciam.
návrh zákona o ochrane ovzdušia
§ 34 ods. 2 písm. k)§ 35 ods. 1 písm. m)§ 36 ods. 1 písm. a)
SK
01.01.23
Prevádzkovatelia malých, stredných a veľkých zdrojov znečisťovania ovzdušia a osoby vykonávajúce osobitné činnosti.
6 875
6 875
5
35 175
In (zvyšuje náklady)
17
Predloženie správy zo skúšobnej prevádzky na vyzvanie povoľujúceho orgánu.
návrh zákona o ochrane ovzdušia
§ 30 ods. 5
SK
01.01.23
Prevádzkovatelia zdrojov znečisťovania ovzdušia.
50
50
28
1 386
In (zvyšuje náklady)
Príloha č. 3a
5
Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu nákladov
1.Elektronické oznamovanie plánovaného termínu oprávnenej technickej činnosti (ďalej len „OTČ“), prípadne jej zrušenie oprávnenou osobou vykonávať OTČ.
Evidovaných je 7 aktívnych oprávnených osôb vykonávajúcich OTČ. Zoznam oprávnených osôb je zverejnený na web stránke (údaj prevzatý 10.09.2021):
V spojení s 2. bodom sa predpokladajú nepriame finančné náklady so zabezpečením elektronického zaručeného podpisu a súvisiaceho elektronického zariadenia v celkovej hodnote 100 eur.
Pre uvedenú povinnosť oprávnených osôb vykonávať OTČ je určená frekvencia plnenia povinnosti nepravidelne/jednorazovo, nakoľko samotný výkon vykonávania OTČ je závislý na požiadavkách prevádzkovateľov stacionárnych zdrojov, ktorý majú povinnosť preukazovať plnenie povinnosti vo veciach monitorovania a preukazovania dodržiavania prípustnej miery znečisťovania ovzdušia. Z toho dôvodu je plnenie povinností zvolené na nepravidelnej frekvencii.
2.Elektronické predkladanie správ z OTČ meracími skupinami orgánom ochrany ovzdušia.
Evidovaných je 7 aktívnych oprávnených osôb vykonávať (OTČ). Zoznam oprávnených osôb je zverejnený na web stránke (údaj prevzatý 10.09.2021):
V spojení s 1. bodom sa predpokladajú nepriame finančné náklady so zabezpečením elektronického zaručeného podpisu a súvisiaceho elektronického zariadenia v celkovej hodnote 100 eur.
Pre uvedenú povinnosť oprávnených osôb vykonávať OTČ je určená frekvencia plnenia povinnosti nepravidelne/jednorazovo, nakoľko samotný výkon OTČ je závislý na požiadavkách prevádzkovateľov stacionárnych zdrojov, ktorý majú povinnosť preukazovať plnenie povinnosti vo veciach monitorovania a preukazovania dodržiavania prípustnej miery znečisťovania ovzdušia v rôznych intervaloch. Z toho dôvodu je plnenie povinností zvolené na nepravidelnej frekvencii.
3.Odborná spôsobilosť na prevádzkovanie a riadenie spaľovne odpadov alebo zariadenia na spoluspaľovanie odpadov.
Na základe transpozície smernice EPaR č. 2010/75/EÚ o priemyselných emisiách v súlade s predkladaným návrhom zákona podľa § 34 ods. 1 písm. i) je prevádzkovateľ veľkého a stredného zdroja povinný „zabezpečiť, aby riadenie prevádzky spaľovne odpadov alebo zariadenia na spoluspaľovanie odpadov vykonávala osoba s odbornou spôsobilosťou podľa § 56 ods. 1 písm. b)“
Národným emisným informačným systémom (NEIS) je evidovaných 15 spaľovní a 6 zariadení na spoluspaľovanie odpadov. Zoznam je zverejnený na web stránke (údaj prevzatý 10.09.2021):
Pre prevádzkovateľov spaľovní a zariadení na spoluspaľovanie odpadov sa v rámci zabezpečenia odbornej spôsobilosti navrhuje správny poplatok vo výške 100 eur z dôvodu závažnosti prevádzkovania a riadenia takýchto prevádzok.
Príloha č. 3a
6
Vzhľadom na to, že evidovaných je 21 prevádzok spaľovní alebo zariadení na spoluspaľovanie odpadov, vykonávanie odbornej spôsobilosti bude na základe požiadaviek trhu. Z tohto dôvodu je plnenie povinnosti uvedené na nepravidelnej/jednorazovej frekvencii. Prvé odborné spôsobilosti sa plánujú vydávať do konca júna 2023.
4.Odborná spôsobilosť na výkon kontroly malých spaľovacích zariadení.
V súčasnosti nie je možné určiť presný počet osôb s odbornou spôsobilosťou pre potreby výkonu kontroly malých spaľovacích zariadení. Predpokladá sa 200 odborne spôsobilých osôb pre výkon kontroly malých spaľovacích zariadení. Výkon kontroly malých spaľovacích zariadení na základe podnetu je v súlade s Programovým vyhlásením vlády SR (apríl 2021). Pre zabezpečenie odbornej spôsobilosti sa navrhuje správny poplatok vo výške 20 eur.
Vzhľadom na to, že sa predpokladá približne 200 odborne spôsobilých osôb, vykonávanie odbornej spôsobilosti pre potreby výkonu kontroly malých spaľovacích zariadení na vykurovanie domácností bude v závislosti od požiadaviek trhu. Z tohto dôvodu je plnenie povinnosti uvedené na nepravidelnej/jednorazovej frekvencii.
5.Vydanie povolenia pre nový stacionárny zdroj znečisťovania ovzdušia.
Návrhom zákona sa upravuje vydávanie nových povolení pre nové stacionárne zdroje znečisťovania ovzdušia podľa § 27, ktorým sa určia požiadavky na prevádzku z hľadiska ochrany ovzdušia. Povolenie bude predstavovať jednorazový právny akt povolenia stacionárneho zdroja vedený podľa správneho konania. Pre povolenie nového stacionárneho zdroja znečisťovania ovzdušia sa navrhuje správny poplatok vo výške 30 eur, ktorý sa platí pri podaní žiadosti o vydanie povolenia.
Modelový príklad:
Z evidencie NEIS a bilancie počtu (výmaz z evidencie a evidencia nových) stredných a veľkých stacionárnych zdrojov v roku 2017 je evidovaných 202 nových zdrojov, v roku 2018 - 369 nových zdrojov, v roku 2019 - 370 nových zdrojov a v roku 2020 je evidovaných 244 nových zdrojov. V priemere to predstavuje približne 300 novovznikajúcich stredných a veľkých stacionárnych zdrojov za jeden kalendárny rok.
Z uvedených údajov, v prípade vzniku 300 nových stredných alebo veľkých stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia za kalendárny rok, s navrhovaným 30 EUR správnym poplatkom, ročný vplyv na podnikateľské prostredie môže predstavovať 9 000 EUR. Uvedené odzrkadľuje reálnu ročnú výšku nákladov pri povoľovaní 300 nových stredných a veľkých zdrojov znečisťovania ovzdušia.
V rámci modelového príkladu pre malé stacionárne zdroje znečisťovania ovzdušia neexistuje údaj, na základe ktorého by bolo možné odhadnúť počet novovznikajúcich malých stacionárnych zdrojov v priebehu kalendárneho roka. Vzhľadom na to, že neexistuje centrálna evidencia malých zdrojov znečisťovania ovzdušia, predkladaným materiálom sa okrem iného obciam navrhuje vedenie evidencie malých stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia, čo vyplýva z potreby súčasnej platnej legislatívy v oblasti ochrany ovzdušia. Z uvedeného dôvodu nie je možné použiť ani expertný odhad. Napríklad v prípade vzniku 300 nových malých stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia za rok, vplyv na podnikateľské prostredie môže predstavovať 9 000 EUR.
Súhrnný ročný vplyv na podnikateľské prostredie pre nové veľké, stredné a malé stacionárne zdroje môže predstavovať 18 000 EUR. Vydanie povolenia podľa § 27 návrhu zákona pre existujúce stacionárne zdroje nebude spoplatnené správnym poplatkom, nakoľko tento právny úkon vyplýva zo zmeny právnej úpravy.
Príloha č. 3a
7
6.Odstránenie povinnosti oznamovania plánovaného termínu OTČ resp. zrušenie prevádzkovateľmi zdrojov znečisťovania ovzdušia príslušným orgánom ochrany ovzdušia.
Prevádzkovateľom veľkých a stredných zdrojov znečisťovania ovzdušia sa navrhuje odstránenie povinnosti oznamovania plánovaného termínu OTČ príslušným orgánom ochrany ovzdušia (okresné úrady a Slovenská inšpekcia životného prostredia), prípadne ich zrušenie. V NEIS je evidovaných 7 847 prevádzkovateľov, ktorý prevádzkujú 13 640 veľkých a stredných zdrojov znečisťovania ovzdušia (údaj za rok 2019). Oznamovanie plánovaného termínu OTČ resp. zrušenie budú elektronickým spôsobom vykonávať oprávnené osoby (meracie skupiny) podľa bodu 1.
Uvedené zníženie povinností podnikateľským subjektom je v súlade s návrhom MH SR uvedeným v Podnikateľskom kilečku.
7.Odstránenie povinnosti predkladania správ z OTČ prevádzkovateľmi zdrojov znečisťovania ovzdušia príslušným orgánom ochrany ovzdušia.
Prevádzkovateľom veľkých a stredných zdrojov znečisťovania ovzdušia sa navrhuje odstránenie povinnosti predkladania správ z OTČ príslušným orgánom ochrany ovzdušia (okresné úrady a Slovenská inšpekcia životného prostredia). V NEIS je evidovaných 7 847 prevádzkovateľov a 13 640 veľkých a stredných zdrojov znečisťovania ovzdušia (údaj za rok 2019). Predkladanie správ z OTČ budú elektronickým spôsobom vykonávať oprávnené osoby (meracie skupiny) podľa bodu 2.
Uvedené zníženie povinností podnikateľským subjektom je v súlade s návrhom MH SR uvedeným v Podnikateľskom kilečku.
8.Odstránenie povinnosti zasielať na SIŽP najneskôr do 30 dní informáciu o OTČ pre oprávnené osoby vykonávať OTČ.
Oprávneným osobám vykonávajúcim OTČ sa ruší povinnosť ustanovená v prílohe č. 3 zákona č. 137/2010 Z. z. o ovzduší, bod 16. za bodkočiarkou - zasielať informáciu o oprávnenej technickej činnosti v elektronickej forme na príslušnú inšpekciu najneskôr do 30 dní od zaslania alebo odovzdania správy o OTČ prevádzkovateľovi stacionárneho zdroja (objednávateľovi oprávnenej technickej činnosti, zákazníkovi).
9.Zverejňovanie výsledkov monitorovania kvality ovzdušia na svojom webovom sídle.
Prevádzkovateľom stacionárnych zdrojov sa navrhuje povinnosť zverejňovať výsledky z monitorovania kvality ovzdušia na svojom webovom sídle alebo sídle poverenej organizácie z dôvodu informovania verejnosti o emitovaných znečisťujúcich látkach do ovzdušia. V súčasnosti kvalitu ovzdušia kontinuálne monitoruje 5 prevádzkovateľov veľkých zdrojov znečisťovania ovzdušia na 14 monitorovacích staniciach (Slovnaft, a.s. - 3, U.S. Steel, s.r.o. - 3, Slovenské elektrárne, a.s. - 2, Duslo, a.s. - 1, Mondi a.s. Supra - 5). Informácie dostupné v ročenke SHMÚ "Sprava 2020" na strane 33 v tabuľke 2.3 - Monitorovacie stanice ostatných prevádzkovateľov veľkých zdrojov znečistenia ovzdušia (VZZO), ktorá je dostupná na: https://www.shmu.sk/sk/?page=997. Okrem uvedených staníc v tabuľke 2.3 ešte Mondi a.s.
Supra ďalšie 4 stanice, ktoré merajú TRS a/alebo H2S, dostupné na odkaze: https://www.shmu.sk/sk/?page=1&id=oko_imis.
Nepredpokladá sa nárast ďalších prevádzkovateľov, ktorí budú kontinuálne monitorovať kvalitu ovzdušia, vzhľadom na to, že táto povinnosť je uložená najväčším znečisťovateľom ovzdušia a ich vplyv na kvalitu ovzdušia sa sprísňujúcou reguláciou pre priemysel znižuje.
Nakoľko povinnosť zverejňovať na svojom webovom sídle alebo sídle poverenej organizácie výsledky monitorovania kvality ovzdušia za účelom informovania verejnosti je priebežná resp. kontinuálna (povinnosť „poskytovať poverenej organizácii reprezentatívne údaje z automatizovaných meracích systémov kvality ovzdušia v ustanovenom čase, rozsahu a formáte
Príloha č. 3a
8
na účel hodnotenia kvality ovzdušia a informovania verejnosti o kvalite ovzdušia v okolí stacionárneho zdroja“ je ustanovená v § 15 ods. 1 písm. t) zákona o ovzduší), plnenie povinnosti je na nepravidelnej/jednorazovej frekvencii.
10.Na základe vyzvania povoľujúceho orgánu vypracovať a predložiť plán riadenia zápachu alebo plán riadenia prašnosti.
Prevádzkovateľom veľkých, stredných a malých zdrojov znečisťovania ovzdušia sa navrhuje povinnosť vypracovať plán riadenia zápachu alebo plán riadenia prašnosti na základe vyzvania povoľujúceho orgánu a predložiť ho na schválenie. Vypracovanie plánov sa navrhuje hlavne z dôvodu prevencie, nachádzania účinných opatrení a ich uplatňovania v praxi pri riešení a predchádzaní situácií na zdrojoch a pri činnostiach spätých so zdrojom, z ktorých môže vznikať zvýšená prašnosť alebo zápach vplývajúca na dotknuté blízke okolie a zdravie obyvateľstva. Pozitívnym dôsledkom takto realizovaných plánov s účinnými opatreniami je zníženie výjazdov kontrolných orgánov (inšpekcia, okresné úrady, obce) pri možných podnetoch. V rámci modelového príkladu bol použitý expertný odhad 500 subjektov. Schválenie predmetných plánov bude predstavovať jednorazový právny akt na základe vyzvania povoľujúceho orgánu, z toho dôvodu je plnenie povinnosti stanovené na nepravidelnej/jednorazovej frekvencii.
11.Oznámenie zmeny prevádzkovateľa zdroja alebo jeho časti a zánik zdroja.
Prevádzkovateľom veľkých, stredných a malých zdrojov znečisťovania ovzdušia sa ustanovuje povinnosť oznámiť obci respektíve povoľujúcemu orgánu zmenu prevádzkovateľa zdroja alebo jeho časti a zánik zdroja do 30 dní odo dňa uskutočnenia zmeny, nakoľko z aplikačnej praxe vyplýva potreba evidovať zmenu prevádzkovateľa zdroja alebo jeho časti súvisiaca s uplatňovaním jednotlivých kompetencií orgánov ochrany ovzdušia voči zdrojom znečisťovania ovzdušia. Súčasne sa obciam navrhuje viesť evidenciu údajov o malých zdrojoch a ich prevádzkovateľoch, ktorá vyplýva z potreby súčasnej platnej legislatívy v oblasti ochrany ovzdušia. Neexistuje dostupný objektívny údaj, na základe ktorého by bolo možné odhadnúť počet zmien prevádzkovateľov zdrojov v priebehu kalendárneho roka. V rámci modelového príkladu je v kalkulačke nákladov použitých 100 oznámení prevádzkovateľov zdrojov o zmene alebo zániku stacionárneho zdroja.
12.Oznámenie vykonávania vybranej osobitnej činnosti.
Právnickým osobám a fyzickým osobám oprávneným na podnikanie vykonávajúcim vybrané osobitné činnosti sa ustanovuje povinnosť oznamovať obci 14 dní vopred vykonávanie vybranej osobitnej činnosti v rozsahu ustanovenom vykonávacím predpisom. Z aplikačnej praxe vyplynula potreba regulovania činností, ktoré vykonávané samostatne a prejavujú sa prašnosťou, zápachom, dymom alebo sa z nich môžu uvoľňovať emisie znečisťujúcich látok, pričom využitie technického vybavenia na vykonávanie predmetnej činnosti sa nevylučuje, taktiež v súvislosti s uplatňovaním jednotlivých kompetencií obce voči osobám vykonávajúcim tieto činnosti pri obmedzení alebo zastavení.
Osobitné činnosti nie späté so stavebným objektom alebo technologickým celkom a nie súčasťou veľkého zdroja, stredného zdroja alebo malého zdroja. Neexistuje dostupne objektívny údaj na základe ktorého by bolo možné odhadnúť počet subjektov vykonávajúcich osobitné činnosti. V rámci modelového príkladu je v kalkulačke nákladov použitých 100 oznámení o vykonávaní vybraných osobitných činností.
13.Vydanie povolenia na zmenu podmienok povolenia zdroja znečisťovania ovzdušia.
Návrhom zákona sa upravuje správny poplatok pri vydávaní povolenia pre stacionárny zdroj znečisťovania ovzdušia na zmenu podmienok povolenia zdroja ak ide o zmenu používaných
Príloha č. 3a
9
palív a surovín, technologických zariadení alebo zmenu ich využívania zo súčasných 5 EUR na 15 EUR, ktorý sa platí pri podaní žiadosti o vydanie povolenia pred vykonaním predmetnej zmeny na stacionárnom zdroji. Zmeny na stacionárnych zdrojoch predovšetkým individuálneho charakteru súvisiace zo zmenou technológie, vykurovacieho zariadenia, podmienok prevádzkovania, zmenou používaných palív a surovín alebo na zmenu ich využívania a podobne. Vzhľadom na to, že neexistuje evidencia o uvedených zmenách na všetkých stacionárnych zdrojoch znečisťovania ovzdušia, a jedná sa o nepredvídateľný právny akt zo strany prevádzkovateľa zdroja, nie je možné do budúcna odhadnúť počet žiadosti o zmenu povolenia pre stacionárny zdroj zo strany prevádzkovateľov zdrojov. Z uvedeného dôvodu nie je reálne možné použiť ani expertný odhad.
Modelový príklad:
Napríklad v prípade 300 žiadostí o povolenie na vykonanie zmeny na stacionárnych zdrojoch, vplyv na podnikateľské prostredie po úprave správneho poplatku môže predstavovať 3 000 EUR.
14.Jednorazové povolenie na vyhotovenie odborného posudku.
Návrhom zákona sa upravuje správny poplatok na vydanie jednorazového povolenia na vyhotovenie odborného posudku osobe, ktorá preukáže, že na vyhotovenie odborného posudku dostatočné odborné predpoklady, zo súčasných 10 EUR na 30 EUR, ktorý sa platí pri podaní žiadosti o vydanie povolenia.
Odborom ochrany ovzdušia za obdobie rokov 2018 2021 nie je evidovaná žiadna žiadosť o vydanie jednorazového povolenia na vyhotovenie odborného posudku, avšak takúto možnosť je potrebné ponechať, ak vyhotovenie odborného posudku je neodkladnou podmienkou vydania súhlasu a nemožno zabezpečiť vyhotovenie odborného posudku odborným posudzovateľom, ani odborným posudzovateľom, ktorý nemá oprávnenie na príbuzný odbor posudzovania, predmet posudzovania alebo účel konania. Z tohto dôvodu je možne reálne predpokladať nevýznamný až nulový vplyv na podnikateľské prostredie.
Modelový príklad:
Napríklad v prípade 10 žiadosti o vydanie jednorazového povolenia na vyhotovenie odborného posudku vplyv na podnikateľské prostredie po úprave správneho poplatku môže predstavovať 200 EUR.
15.Povolenie na vykonanie jednotlivej oprávnenej technickej činnosti.
Návrhom zákona sa upravuje správny poplatok pri vydávaní povolenia na vykonanie jednotlivej oprávnenej technickej činnosti v danom odbore alebo objekte oprávnených technických činností, na činnosť vykonanú jeden raz, zo súčasných 20 EUR na 30 EUR, ktorý sa platí pri podaní žiadosti o vydanie povolenia. Žiadateľom o vykonanie jednotlivej OTČ podľa § 59 návrhu zákona môže byť oprávnená akreditovaná osoba alebo zodpovedná osoba, akreditované laboratórium alebo autorizované pracovisko prevádzkovateľa, osoba, ktorá flexibilnú akreditáciu, odborne spôsobilá osoba, zahraničná právnická osoba, zahraničná fyzická osobu oprávnená na podnikanie alebo iná osoba.
Odborom ochrany ovzdušia za obdobie rokov 2018 2021 nie je evidovaná žiadna žiadosť o vydanie povolenia na vykonanie jednotlivej oprávnenej technickej činnosti, avšak takúto možnosť je potrebné ponechať pre výnimočný prípad alebo vydanie povolenia pre zahraničnú právnickú osobu alebo zahraničnú fyzickú osobu oprávnenú na podnikanie. Z tohto dôvodu je možne reálne predpokladať nevýznamný až nulový vplyv na podnikateľské prostredie.
Modelový príklad:
Napríklad v prípade 10 žiadosti o vydanie povolenia na vykonanie jednotlivej oprávnenej technickej činnosti vplyv na podnikateľské prostredie po úprave správneho poplatku môže predstavovať 100 EUR.
Príloha č. 3a
10
16.Oznámenie výkon aplikácie a zapracovania hnojív do pôdy okolitým obciam.
Právnickým osobám a fyzickým osobám oprávneným na podnikanie prevádzkujúcim malé, stredné a veľké zdroje znečisťovania ovzdušia a vykonávajúcim vybranú osobitnú činnosť sa ustanovuje povinnosť oznamovať okolitým obciam aplikáciu a zapracovanie hnojív do pôdy najneskôr 2 dní pred výkonom tejto činnosti v rozsahu ustanovenom vykonávacím predpisom. Z aplikačnej praxe, vzhľadom na časté podnety vyplynula potreba aby obce a verejnosť boli informovaní o výkone takejto činnosti prejavujúcej sa prašnosťou a zápachom, pričom využitie technického vybavenia na vykonávanie predmetnej činnosti sa nevylučuje, taktiež v súvislosti s uplatňovaním jednotlivých kompetencií príslušných orgánov ochrany ovzdušia pri obmedzení alebo zastavení činnosti. Uvedená činnosť môže byť v rámci funkčného a priestorového celku súčasťou technologického celku malého, stredného alebo veľkého zdroja znečisťovania ovzdušia. V rámci kategorizácie chovu hospodárskych zvierat je v NEIS za rok 2020 evidovaných 956 stredných a veľkých zdrojov znečisťovania ovzdušia v prevádzke, ktoré produkujú hospodárske hnojivá, avšak iba 834 subjektov vykonávalo predmetnú činnosť. Zvyšných 122 subjektov odpredávalo vyprodukované hospodárske hnojivá iným osobám.
V súčasnosti neexistuje dostupný údaj o počte malých zdrojov znečisťovania ovzdušia a osôb vykonávajúcich osobitnú činnosť. Návrhom zákona sa obciam navrhuje viesť evidenciu údajov o malých zdrojoch a ich prevádzkovateľoch, ktorá vyplýva z potreby súčasnej platnej legislatívy v oblasti ochrany ovzdušia.
Z údajov poskytnutých Ministerstvom pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR je v Centrálnej evidencii hospodárskych zvierat k marcu 2022 evidovaných 6875 právnických osôb a fyzických osôb oprávnených na podnikanie prevádzkujúcich malé, stredné a veľké zdroje znečisťovania ovzdušia, ktorým sa ustanovuje povinnosť oznamovať okolitým obciam výkon aplikácie a zapracovania hnojív do pôdy s odhadovanou frekvenciou plnenia povinnosti 1 krát ročne.
17.Predloženie správy zo skúšobnej prevádzky na vyzvanie povoľujúceho orgánu.
Prevádzkovateľom stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia sa ustanovuje povinnosť predložiť správu zo skúšobnej prevádzky na základe vyzvania povoľujúceho orgánu, v ktorej sa vyhodnotia požiadavky najmä z hľadiska nastavenia zariadení na dosiahnutie ich ustáleného chodu, určenia hraničných parametrov prevádzky zdroja vzhľadom na dodržanie emisných limitov, technických požiadaviek a podmienok prevádzkovania, rôznych prevádzkových stavov, optimalizácie prechodových stavov a spaľovania rôznych palív a ich kombinácií. v súčasnosti je prax, že povoľujúce orgány požadujú vyhodnotenie skúšobnej prevádzky pred uvedením zdroja znečisťovania do trvalého užívania, avšak nakoľko táto povinnosť v platnej právnej úprave zákona č. 137/2010 Z. z. o ovzduší absentuje, návrhom zákona sa legislatívne upravuje vypracovanie správy zo skúšobnej prevádzky. Legislatívny podklad pre vypracovanie správy zo skúšobnej prevádzky zakladá aj nový zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe v § 42 ods. 5 kde: Navrhovateľ, zhotoviteľ alebo prevádzkovateľ je povinný o priebehu skúšobnej prevádzky vypracovať zápisnicu. Zápisnica o vyhodnotení skúšobnej prevádzky je podkladom pre kolaudáciu stavby. Dĺžka skúšobnej prevádzky pre stavbu, ktorá obsahuje stredný alebo veľký zdroj znečistenia ovzdušia, nesmie byť dlhšia ako doba určená rozhodnutím podľa zákona o ochrane ovzdušia.“ Keďže táto povinnosť nemala legislatívny podklad, z tohto dôvodu nie je známy počet správ zo skúšobnej prevádzky, ktoré boli požadované v rámci povoľovacích konaní stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia.
V rámci modelového príkladu je v kalkulačke nákladov použitých 50 predložených správ zo skúšobnej prevádzky na základe vyzvania povoľujúceho orgánu. Z toho dôvodu je plnenie povinnosti stanovené na nepravidelnej/jednorazovej frekvencii.
Príloha č. 3a
11
3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním
Predbežná informácia k predkladanému návrhu zákonu o ochrane ovzdušia bola zverejnená na portáli Slov-Lex dňa 5. mája 2020 pod číslom PI/2020/72 a zasielanie návrhov a pripomienok bolo možné do 25. mája 2020.
K predbežnej informácii boli prostredníctvom portálu Slov-Lex doručené pripomienky od Klubu 500, U. S. Steel Košice, s. r. o. a Slovenskej asociácie petrolejárskeho priemyslu a obchodu.
K navrhovanému zákonu prebiehali konzultácie od mája 2020. V súvislosti s touto povinnosťou boli navrhované zmeny s dotknutými subjektmi konzultované v pracovných skupinách zastupujúcich priemyselný sektor a verejný sektor formou online pripojenia cez MS Teams, vzhľadom na opatrenia z dôvodu pandemickej situácie.
Prvé online stretnutie sa uskutočnilo 4. decembra 2020 pre pracovnú skupinu zameranú na priemyselný sektor za účasti zástupcov Republikovej únie zamestnávateľov (RÚZ), Klubu 500, Slovenského zväzu výrobcov tepla (SZVT), Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení SR (AZZZ SR), Zväz výrobcov cementu, ČESMAD Slovakia, RONA a.s., Slovenské Elektrárne, a.s., U. S. Steel Košice, s.r.o., SPP - distribúcia, a.s., Nafta, Slovnaft a.s., ZCHFP SR, Continental Matador Rubber, s.r.o., Duslo a.s., BASF Slovensko spol. s.r.o., CHEMOSVIT SLUŽBY, s.r.o., FORTISCHEM a.s. Nadväzne sa uskutočnilo online stretnutie pracovnej skupiny pre verejný sektor, ktoré sa uskutočnilo dňa 7. decembra 2020 za účasti zástupcov Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS), Únie miest, Združenia samosprávnych krajov SK8, Cyklokoalície a referátu LIFE IP - Zlepšenie kvality ovzdušia.
Nasledovné online stretnutia sa uskutočnili:
23.04.2021 zamerané na oblasť vykonávania kontrol malých spaľovacích zariadení na tuhé palivá a kvapalné paliva predovšetkým v domácnostiach, za účasti Úradu komory kominárov Slovenska, Cechu kachliarov, krbárov a kominárov Slovenskej republiky a Cechu kachliarov.
28.04.2021 zamerané na všeobecné predstavenie návrhu zákona o ochrane ovzdušia a navrhovaných zmien za účasti priemyselného sektora (AZZZ SR, RÚZ, Klub 500, SZVT, APZ), verejného sektora (VIA IURIS, Cyklokoalícia, ZMOS, Únia miest SR, Združenie samosprávnych krajov SK8, Slovenská klimatická iniciatíva, BPB), štátnych a samosprávnych organizácií (SAŽP, SHMÚ, LIFE IP Zlepšenie kvality ovzdušia, MHSR, SOI, Magistrát mesta Bratislavy, Magistrát mesta Košice) a meracích skupín (MM Team s.r.o., Enviroservis s.r.o., EnviroTeam Slovakia s.r.o., EKO-TERM SERVIS s.r.o.,) a ďalších.
05.05.2021 zamerané na kontrolu regulovaných výrobkov a uvádzanie malých spaľovacích zariadení na trh za účasti MH SR a SOI.
05.05.2021 zamerané na štátnu správu a samosprávu a organizácie v pôsobnosti MŽP SR za účasti okresných úradov v sídle kraja, okresných úradov, vyšších územných celkov, LIFE IP – Zlepšenie kvality ovzdušia, SAŽP, SHMÚ.
06.05.2021 zamerané na problematiku meracích skupín vykonávajúcich OTČ.
13.05.2021 zameranú na hodnotenie vplyvu znečisteného ovzdušia na zdravie ľudí za účasti MZ SR a ÚVZ SR
14.05.2021 a 17.05.2021 zamerané na riešenie zaslaných pripomienok k návrhu zákona o ochrane ovzdušia za účasti vyššie uvedených subjektov.
03.06.2021, 10.06.2021 a 26.7.2021 zamerané na výkon kontroly malých spaľovacích zariadení na tuhé palivo a kvapalné palivo za účasti ZMOS, Únii miest SR, LIFE IP Zlepšenie kvality ovzdušia a Štatistického úradu.
Príloha č. 3a
12
Súčasťou online stretnutí bola aj séria pracovných stretnutí v rámci pracovnej skupiny zameranej na riešenie problematiky zápachu uskutočnených 29.01.2021, 15.03.2021, 10.05.2021 a 18.06.2021 za účasti meracích skupín, SIŽP, pozvaných expertov, zainteresovaných obcí a prevádzkovateľov.
V rámci tematických oblastí sa prezentovali a diskutovali navrhované zmeny k novej právnej úprave, predstavenie súčasnej situácie, medzinárodné záväzky, národné požiadavky, výzvy v oblasti ochrany ovzdušia, regulácia a povoľovanie stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia, riadenie kvality ovzdušia, program na zlepšenie kvality ovzdušia, program starostlivosti o kvalitu ovzdušia, vykurovanie domácností, kompetencie orgánov ochrany ovzdušia a ďalšie požiadavky v navrhovanej právnej úprave. Súčasťou stretnutí bola po prezentácií aj diskusia k navrhovaným právnym úpravám.
3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu
Dochádza k vytvoreniu resp. k zmene bariér na trhu?
Predkladaným návrhom zákona nedochádza k zmene bariér na trhu.
Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (napr. špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)?
Predkladaný návrh zákona nezakladá zmenu oproti predchádzajúcemu stavu.
Ovplyvňuje zmena regulácie cezhraničné investície (príliv/odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)?
Predkladaný návrh zákona nemá vplyv na zmenu regulácie cezhraničných investícií.
Ovplyvní dostupnosť základných zdrojov (financie, pracovná sila, suroviny, mechanizmy, energie atď.)?
Predkladaný návrh zákona neovplyvňuje dostupnosť základných zdrojov.
Ovplyvňuje zmena regulácie inovácie, vedu a výskum?
Predkladaný návrh zákona nemá vplyv na inovácie, je však predpoklad zavádzania čistejších inovatívnych technológií, čo môže predstavovať možný nepriamy pozitívny vplyv na životné prostredie.
Ako prispieva zmena regulácie k cieľu Slovenska mať najlepšie podnikateľské prostredie spomedzi susediacich krajín EÚ?
Predkladaný návrh zákona nemá vplyv na uvedené zmeny regulácie.
Konkurencieschopnosť:
Na základe uvedených odpovedí zaškrtnite a popíšte, či materiál konkurencieschopnosť:
zvyšuje X nemení znižuje
Navrhovanou právnou úpravou sa nepredpokladá negatívny vplyv na konkurencieschopnosť podnikov oproti súčasnému stavu.
Produktivita:
Príloha č. 3a
13
Aký má materiál vplyv na zmenu pomeru medzi produkciou podnikov a ich nákladmi?
Na základe uvedenej odpovede zaškrtnite a popíšte, či materiál produktivitu:
zvyšuje X nemení znižuje
Predkladaný návrh zákona nezakladá vplyv na zmenu pomeru medzi produkciou podnikov a ich nákladmi.
3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie
Ak materiál vplyvy na PP, ktoré nemožno zaradiť do predchádzajúcich častí, či pozitívne alebo negatívne, tu ich uveďte. Patria sem:
a)sankcie alebo pokuty, ako dôsledok porušenia právne záväzných ustanovení;
b)vplyvy súvisiace so žiadosťami o alebo prijímaním dotácií, fondov, štátnej pomoci a čerpaním iných obdobných foriem podpory zo strany štátu, keďže sprievodným javom uchádzania sa či získania benefitov, na ktoré nie je právny nárok priamo zo zákona, ale vzniká na základe prejavu vôle dotknutého subjektu;
c)regulované ceny podľa zákona č. 18/1996 Z. z. o cenách;
d)iné vplyvy, ktoré predpokladá materiál, ale nemožno ich zaradiť do častí 3.1 a 3.3.
Návrhom zákona vznikajú potenciálne negatívne vplyvy vyplývajúce z ustanovenia
-§ 8 ods. 2 pre prevádzkovateľov zdrojov znečisťovania ovzdušia z dôvodu možnosti okresného úradu v sídle kraja pri riadení kvality ovzdušia uložiť prevádzkovateľovi zdroja opatrenia, ak sa emisie z prevádzkovaných stacionárnych zdrojov v rámci jedného areálu podieľajú na znečistení ovzdušia príspevkom viac ako 10% z limitnej alebo cieľovej hodnoty,
-§ 8 ods. 4 pre prevádzkovateľov zdrojov znečisťovania ovzdušia z dôvodu možnosti uloženia kompenzačných opatrení na zníženie emisií a opatrení na zníženie alebo obmedzenie znečistenia ovzdušia,
-§ 10 ods. 6, kde obec môže v regionálnom alebo miestnom programe na zlepšenie kvality ovzdušia pri budovaní nových budov a pri významnej obnove budov, ktorá sa týka aj tepelného hospodárstva, ustanoviť povinnosť pre investora využiť na vykurovanie teplo zo sústavy centrálneho zásobovania teplom alebo zdroj energie, ktorý nie je stacionárnym zdrojom znečisťovania ovzdušia.
Návrhom zákona a upravujú výšky jednotlivých sankcií za porušenie povinností prevádzkovateľa a navrhujú sa priestupky pre fyzické osoby za porušenie zákazov.
Ustanovenie
Rozsah sankcie návrhu zákona
§ 27
Veľký ZZO
Stredný ZZO
(4) Prevádzkovateľ veľkého zdroja a stredného zdroja podľa odseku 3 je povinný podať žiadosť o vydanie povolenia v termíne podľa § 61 ods. 7. Uvedené neplatí, ak okresný úrad neurčil iný termín, alebo ak v období do tohto termínu došlo k zmene na zdroji vyžadujúcej nové povolenie zdroja.
2 500 - 250 000
500 - 50 000
Príloha č. 3a
14
§ 34
(1) Prevádzkovateľ veľkého zdroja a prevádzkovateľ stredného zdroja je povinný
a) prevádzkovať stacionárny zdroj v súlade s povolením a dokumentáciou,
b) dodržiavať emisné limity určené v povolení; ak emisné limity nie určené, dodržiavať emisné limity ustanovené vykonávacím predpisom podľa § 62 písm. f),
c) dodržiavať technické požiadavky a podmienky prevádzkovania určené v povolení; ak technické požiadavky a podmienky prevádzkovania nie určené, dodržiavať ustanovené technické požiadavky a podmienky prevádzkovania ustanovené vykonávacím predpisom podľa § 62 písm. f),
d) spaľovať len palivá určené v povolení; ak požiadavky na palivo nie určené, spaľovať len palivá uvedené v dokumentácii zariadenia, ktoré spĺňajú požiadavky na kvalitu palív ustanovené vykonávacím predpisom podľa § 62 písm. l),
e) plniť počas skúšobnej prevádzky podmienky určené súhlasom na skúšobnú prevádzku,
f) plniť ustanovené podmienky uplatňovania prechodných opatrení podľa § 31, ak ide o veľké spaľovacie zariadenie alebo väčšie stredné spaľovacie zariadenie zaradené do niektorého z prechodných opatrení a preukazovať ich dodržiavanie ustanoveným spôsobom,
g) plniť požiadavky redukčného plánu ustanovené vykonávacím predpisom podľa § 62 písm. f), ak ide o zariadenie používajúce organické rozpúšťadlo, ktoré uplatňuje redukčný plán,
10 000 - 1 000 000
2 500 - 250 000
h) podrobiť sa preskúmaniu podmienok a požiadaviek určených na prevádzku stacionárneho zdroja podľa § 27 ods. 12 a 15, § 28 ods. 6 a predkladať povoľujúcemu orgánu potrebné podklady,
i) zabezpečiť, aby riadenie prevádzky spaľovne odpadov alebo zariadenia na spoluspaľovanie odpadov vykonávala osoba s odbornou spôsobilosťou podľa § 56 ods. 1 písm. b).
2 500 - 250 000
500 - 50 000
(2) Prevádzkovateľ veľkého zdroja a prevádzkovateľ stredného zdroja vo veciach vedenia prevádzkovej evidencie, zisťovania množstva emisií, oznamovania údajov o emisiách a zdroji, predkladania správ, súboru parametrov a opatrení, a programov na zníženie množstva emisií a informovania verejnosti je povinný
a) predložiť okresnému úradu návrh postupu výpočtu množstva emisií na schválenie a ak je to potrebné, aktualizovať ho,
50 - 5 000
50 - 5 000
b) zisťovať každoročne množstvo emisií schváleným postupom výpočtu množstva emisií; pre stavy prevádzky a osobitné prípady, pre ktoré nie je schválený postup výpočtu, zisťovať množstvo emisií spôsobom podľa § 23 ods. 4,
2 500 - 250 000
500 - 50 000
c) viesť prevádzkovú evidenciu o stacionárnom zdroji spôsobom ustanoveným vykonávacím predpisom podľa § 62 písm. h) a uchovávať sledované údaje a doklady počas ustanovenej doby,
2 500 - 250 000
500 - 50 000
Príloha č. 3a
15
d) každoročne, do 28. februára, oznamovať vybrané, úplné a pravdivé údaje o stacionárnom zdroji, o množstve emisií, o dodržiavaní emisných limitov, technických požiadaviek a podmienok prevádzkovania za uplynulý kalendárny rok do Národného emisného informačného systému v rozsahu ustanovenom vykonávacím predpisom podľa § 62 písm. h) a na požiadanie poskytovať orgánom ochrany ovzdušia aj ďalšie údaje o stacionárnom zdroji a o jeho prevádzke,
50 - 5 000
50 - 5 000
e) vypracovať každoročne bilanciu organických rozpúšťadiel, ak ide o zariadenie používajúce organické rozpúšťadlá,
f) vypracovať a predkladať každoročne správu o prevádzke stacionárneho zdroja podľa vykonávacieho predpisu § 62 písm. h), ak ide o spaľovňu odpadov alebo zariadenie na spoluspaľovanie odpadov s kapacitou dve a viac ton spaľovaného odpadu za hodinu, do 28. februára nasledujúceho roka,
2 500 - 250 000
500 - 50 000
g) vypracovať súbor parametrov a opatrení v rozsahu ustanovenom vykonávacím predpisom podľa § 62 písm. h), predložiť ho na schválenie povoľujúcemu orgánu ak ide o 1. veľký zdroj a aktualizovať ho pri zmene zdroja alebo na základe požiadavky okresného úradu,2. zmenu začlenenia malého zdroja alebo stredného zdroja na veľký zdroj, v termíne do jedného roka od dátumu zmeny jeho začlenenia,3. stredný zdroj na vyzvanie povoľujúceho orgánu vypracovať súbor parametrov a opatrení,
10 000 - 1 000 000
2 500 - 250 000
h) vypracovať na základe vyzvania povoľujúceho orgánu plán riadenia zápachu a plán riadenia prašnosti podľa vykonávacieho predpisu § 62 písm. f) a predložiť ho na schválenie,
i) vypracovať a predložiť na vyzvanie povoľujúceho orgánu program znižovania emisií zo stacionárneho zdroja v ustanovenom rozsahu podľa vykonávacieho predpisu § 62 písm. k) a tento program aktualizovať podľa potreby a o prijatých opatreniach z programu znižovania emisií informovať verejnosť,
j) zverejňovať na svojom webovom sídle informácie o znečisťovaní ovzdušia vrátane výsledkov monitorovania emisií a kvality ovzdušia v okolí stacionárneho zdroja podľa osobitného predpisu[1]) v rozsahu a forme ustanovenej podľa vykonávacieho predpisu § 62 písm. g),
2 500 - 250 000
500 - 50 000
k) ak ide o aplikáciu a zapracovanie hnojív, sekundárnych zdrojov živín alebo kompostu podľa osobitného predpisu,24) oznámiť okolitým obciam najneskôr 2 dni pred výkonom tejto činnosti ustanovené údaje vykonávacím predpisom podľa § 62 písm. f).
50 - 5 000
50 - 5 000
(3) Prevádzkovateľ veľkého zdroja a prevádzkovateľ stredného zdroja vo veciach monitorovania a preukazovania dodržiavania prípustnej miery znečisťovania ovzdušia je povinný
a) monitorovať a preukazovať dodržiavanie emisných limitov, technických požiadaviek a podmienok prevádzkovania podľa § 22 v súlade s požiadavkami určenými v povolení, spôsobom a v lehotách ustanovených vykonávacím predpisom podľa § 62 písm. g);
10 000 - 1 000 000
2 500 - 250 000
Príloha č. 3a
16
b) prevádzkovať zdroj počas výkonu oprávnenej technickej činnosti v súlade s platným povolením, notifikáciou oprávnenej technickej činnosti podľa § 22 ods. 7 a § 58 ods. 7 a 8, s požiadavkami na monitorovanie a požiadavkami na zistenie reprezentatívneho výsledku oprávnenej technickej činnosti ustanovenými vykonávacím predpisom podľa § 62 písm. g) a j) a v súlade so schválenými osobitnými podmienkami merania; dodržanie týchto požiadaviek zdokumentovať údajmi z prevádzkovej evidencie a potvrdiť písomným vyhlásením, ktoré predloží zodpovednej osobe za oprávnenú technickú činnosť,
c) na účel informovania povoľujúceho orgánu o splnení povinností podľa písmen a) a b) a verejnosti v rozsahu a forme ustanovenej vykonávacím predpisom podľa § 62 písm. g)
1. zabezpečovať predloženie správy o platnom výsledku oprávnenej technickej činnosti a informácie o platnom výsledku oprávnenej technickej činnosti do Národného emisného informačného systému v lehote 90 dní od vykonania posledného diskontinuálneho merania, odberu vzorky, skúšky, inšpekcie zhody alebo inej zodpovedajúcej technickej činnosti na danom monitorovacom mieste prostredníctvom oprávnenej osoby, ktorá danú činnosť vykonala a ktorá zodpovedá za platnosť zistených výsledkov podľa § 58 ods. 8,
2. zasielať mesačné a ročné protokoly z kontinuálneho merania emisií v lehote podľa osobitného predpisu63) do Národného emisného informačného systému alebo oznámiť prevádzkovateľovi informačného systému adresu webového sídla, kde sú protokoly a informácie v ustanovenom čase, rozsahu a forme sprístupňované pre uloženie v informačnom systéme a pre verejnosť; zasielať aj denné protokoly preukazujúce nedodržanie emisnej požiadavky,
2 500 - 250 000
500 - 50 000
d) bezodkladne informovať povoľujúci orgán a inšpekciu o výsledku monitorovania, ak sa monitorovaním zistí, že emisné limity boli prekročené alebo technické požiadavky a podmienky prevádzkovania alebo požiadavky na automatizované meracie systémy neboli dodržané,
e) nainštalovať automatizované meracie systémy emisií v súlade s dokumentáciou a s podmienkami určenými v povolení a preukázať dodržanie určených požiadaviek na automatizovaný merací systém ustanovených vykonávacím predpisom podľa § 62 písm. g),
f) plniť požiadavky na automatizované meracie systémy emisií, vrátane oprávnených kalibrácií, oprávnených skúšok a oprávnených inšpekcií zhody, a zabezpečovať ich riadnu prevádzku v súlade s podmienkami určenými v povolení a dokumentácií; ak tieto nie v dokumentácií a povolení určené, plniť požiadavky a podmienky ustanovené vykonávacím predpisom podľa § 62 písm. g),
10 000 - 1 000 000
2 500 - 250 000
g) sprístupňovať údaje z automatizovaných meracích systémov emisií povoľujúcemu orgánu a inšpekcii v reálnom čase na monitorovacom mieste aj diaľkovo prostredníctvom internetu.
2 500 - 250 000
500 - 50 000
(4) Prevádzkovateľ veľkého zdroja a prevádzkovateľ stredného zdroja, ktorý určenú povinnosť vo veciach
Príloha č. 3a
17
monitorovania a hodnotenia kvality ovzdušia v okolí stacionárneho zdroja, je povinný
a) monitorovať znečistenie ovzdušia v súlade s dokumentáciou a s podmienkami určenými v povolení a v súlade s požiadavkami na monitorovanie kvality ovzdušia ustanovenými vykonávacím predpisom podľa § 62 písm. b) a g),
b) nainštalovať automatizované meracie systémy kvality ovzdušia v okolí stacionárneho zdroja v súlade s dokumentáciou a s určenými podmienkami, ak ide o zdroj podľa § 5 ods. 6 a preukázať dodržanie určených požiadaviek na automatizovaný merací systém ustanovených vykonávacím predpisom podľa § 62 písm. b) a g),
c) plniť požiadavky na automatizované meracie systémy kvality ovzdušia, vrátane oprávnených kalibrácií, oprávnených skúšok a oprávnených inšpekcií zhody, a zabezpečovať ich riadnu prevádzku v súlade s podmienkami, ktoré určené v povolení a dokumentácií; ak tieto nie sú v dokumentácií a povolení určené, plniť požiadavky a podmienky ustanovené vykonávacím predpisom podľa § 62 písm. b) a g),
10 000 - 1 000 000
2 500 - 250 000
d) poskytovať v reálnom čase údaje z automatizovaných meracích systémov kvality ovzdušia ako aj validované údaje z monitorovania poverenej organizácii spravujúcej národnú sieť monitorovania kvality ovzdušia v určenom rozsahu a formáte na účel hodnotenia kvality ovzdušia a informovania verejnosti ustanovené vykonávacím predpisom podľa § 62 písm. b) a g),
e) na účel informovania povoľujúceho orgánu o splnení povinností podľa písmen a) a c) a verejnosti v rozsahu a forme ustanovenej vykonávacím predpisom podľa § 62 písm. g) zabezpečovať predloženie správy a informácie o platnom výsledku oprávnenej technickej činnosti do Národného emisného informačného systému v lehote 90 dní od vykonania posledného diskontinuálneho merania, odberu vzorky, skúšky, inšpekcie zhody alebo inej zodpovedajúcej technickej činnosti na danom monitorovacom mieste prostredníctvom oprávnenej osoby, ktorá danú činnosť vykonala a ktorá zodpovedá za platnosť zistených výsledkov podľa § 58 ods. 8,
f) na účel informovania verejnosti zverejňovať na svojom webovom sídle výsledky monitorovania kvality ovzdušia podľa písmena a) alebo sídle poverenej organizácie; ak ide o diskontinuálne meranie, zverejniť správy o platnom výsledku diskontinuálneho merania v lehote podľa písmena e).
2 500 - 250 000
500 - 50 000
(5) Prevádzkovateľ veľkého zdroja a prevádzkovateľ stredného zdroja vo veciach riadenia kvality ovzdušia je povinný
a) podieľať sa na vyzvanie okresného úradu v sídle kraja na vypracovaní programu na zlepšenie kvality ovzdušia a akčného plánu,
2 500 - 250 000
500 - 50 000
b) plniť opatrenia z týchto dokumentov, za ktorých plnenie je zodpovedný.
10 000 - 1 000 000
2 500 - 250 000
(6) Prevádzkovateľ veľkého zdroja a prevádzkovateľ stredného zdroja je pri výkone odborného štátneho dozoru a štátneho dozoru (ďalej len „dozor“) povinný
Príloha č. 3a
18
a) umožniť osobám vykonávajúcim dozor alebo nimi povereným osobám prístup ku stacionárnemu zdroju na účely kontroly plnenia povinností prevádzkovateľa, prevádzky stacionárneho zdroja, monitorovacieho systému a predkladať im potrebné podklady a plniť ostatné povinnosti podľa § 49,
b) vykonať uložené opatrenia na nápravu.
10 000 - 1 000 000
2 500 - 250 000
(7) Prevádzkovateľ veľkého zdroja a prevádzkovateľ stredného zdroja je pri neštandardných stavoch, poruchách a haváriách okrem povinností podľa odsekov 1 a 4 povinný
a) odstrániť bezodkladne poruchové stavy a havárie v prevádzke stacionárneho zdroja a plniť opatrenia uvedené v schválených súboroch parametrov a opatrení,
b) prijať bezodkladne opatrenia na zosúladenie s emisným limitom pri jeho prekročení a vykonať ich v čo najkratšom čase,
c) zastaviť alebo obmedziť prevádzku stacionárneho zdroja alebo jeho časti, ak prevádzka stacionárneho zdroja môže spôsobiť okamžité významné zhoršenie kvality ovzdušia dovtedy, kým nebude zabezpečená prevádzka podľa odseku 1 písm. b), a bezodkladne prijať a vykonať opatrenia na obmedzenie ich následkov a na zabránenie vzniku takýchto situácií,
10 000 - 1 000 000
2 500 - 250 000
d) oznámiť bezodkladne okresnému úradu v sídle kraja, povoľujúcemu orgánu a inšpekcii vznik stavu podľa písmena c) a následne informovať o prijatých opatreniach; týmto nie dotknuté ustanovenia osobitných predpisov.
2 500 - 250 000
500 - 50 000
(8) Prevádzkovateľ veľkého spaľovacieho zariadenia je pri uvedených neštandardných prevádzkových stavoch a poruchách okrem povinností podľa odseku 7, povinný
a) znížiť výkon alebo zastaviť do 24 hodín prevádzku spaľovacieho zariadenia alebo jeho časti pri poruche alebo výpadku odlučovacieho zariadenia alebo prevádzkovať zariadenie s použitím nízkoemisného paliva na zabezpečenie dodržiavania emisného limitu; celkový čas trvania prevádzky pri poruche alebo výpadku odlučovacieho zariadenia nesmie počas žiadneho 12 mesačného obdobia prekročiť 120 h,
10 000 - 1 000 000
b) oznámiť do 48 hodín vznik poruchy alebo výpadok odlučovacieho zariadenia a dobu prevádzky v poruchovom stave okresnému úradu a povoľujúcemu orgánu,
c) oznámiť bezodkladne povoľujúcemu orgánu prerušenie dodávky nízkosírneho paliva a požiadať o udelenie výnimky na použitie iného paliva,
d) oznámiť bezodkladne povoľujúcemu orgánu prerušenie dodávky zemného plynu a požiadať o udelenie výnimky na použitie iného paliva,
2 500 - 250 000
e) neprekročiť povolený prevádzkový čas pri prevádzke podľa písmena b) a c).
10 000 - 1 000 000
N
(9) Prevádzkovateľ väčšieho stredného spaľovacieho zariadenia je pri uvedených neštandardných prevádzkových stavoch okrem povinností podľa odseku 7, povinný
Príloha č. 3a
19
a) oznámiť bezodkladne povoľujúcemu orgánu prerušenie dodávky nízkosírneho paliva a požiadať o udelenie výnimky na použitie iného paliva,
10 000 - 1 000 000
2 500 - 250 000
b) oznámiť bezodkladne povoľujúcemu orgánu prerušenie dodávky zemného plynu a požiadať o udelenie výnimky na použitie iného paliva,
c) neprekročiť povolený prevádzkový čas pri uplatňovaní výnimky podľa písmena a) a b).
2 500 - 250 000
500 - 50 000
(10) Prevádzkovateľ spaľovne odpadov alebo zariadenia na spoluspaľovanie odpadov je pri uvedených neštandardných prevádzkových stavoch a poruchách, okrem povinností podľa odseku 7, povinný
a) zastaviť pri prekročení emisného limitu prevádzku spaľovne odpadov, zariadenia na spoluspaľovanie odpadov alebo konkrétnu pec do štyroch hodín, ak do tohto času nie je možné zosúladenie s emisnými limitmi; celkový čas trvania prevádzky pri prekročení emisného limitu počas roka nesmie prekročiť 60 hodín pre spaľovacie pece pripojené k jednému čistiacemu zariadeniu,
b) bezodkladne obmedziť podmienky prevádzkovania alebo zastaviť prevádzku spaľovne odpadov alebo zariadenia na spoluspaľovanie odpadov pri vzniku poruchy, do času zabezpečenia normálnej prevádzky podľa odseku 1 písm. a) až c),
c) dodržiavať počas obmedzenej prevádzky zdroja podľa písmen a) a b) osobitné emisné limity platné pri prekročení emisných limitov ustanovené vykonávacím predpisom podľa § 62 písm. f); plnenie povinností podľa odseku 1 písm. a) až c) tým nie je dotknuté,
10 000 - 1 000 000
2 500 - 250 000
d) oznámiť do 48 hodín dobu prevádzky predmetného zariadenia pri prekročení emisného limitu, informáciu o zastavení zdroja alebo pece a celkový počet hodín prevádzkovania predmetného zariadenia pri prekročení emisného limitu od začiatku kalendárneho roka,
e) oznámiť do 48 hodín povoľujúcemu orgánu vznik poruchy alebo výpadok odlučovacieho zariadenia a informovať o prijatých opatreniach.
2 500 - 250 000
500 - 50 000
(11) Prevádzkovateľ zariadenia používajúceho organické rozpúšťadlá je okrem povinností podľa odseku 7, povinný prijať a v čo najkratšom čase vykonať opatrenia na zabezpečenie plnenia povinností podľa odseku 1 písm. a) c), ak boli tieto povinnosti porušené; o tomto stave je povinný informovať do 48 hodín povoľujúci orgán.
10 000 - 1 000 000
2 500 - 250 000
§ 35
Malý ZZO
(1) Prevádzkovateľ malého zdroja je povinný
a) uvádzať do prevádzky a prevádzkovať malý zdroj v súlade s dokumentáciou a podmienkami určenými obcou,
b) dodržiavať technické požiadavky a podmienky prevádzkovania pre malé zdroje ustanovené vykonávacím predpisom podľa § 62 písm. f),
c) dodržiavať podmienky, obmedzenia a zákazy na vymedzenom území, určené všeobecne záväzným nariadením obce podľa § 11 ods. 4,
200 - 10 000
Príloha č. 3a
20
d) spaľovať len palivá určené v povolení, ktoré spĺňajú požiadavky na kvalitu palív ustanovené vykonávacím predpisom podľa § 62 písm. l); ak požiadavky na palivo nie určené ani ustanovené, je povinný spaľovať len palivá uvedené v dokumentácii zariadenia,
e) neprekročiť tmavosť dymu ustanovenú vykonávacím predpisom podľa § 62 písm. f),
f) podrobiť sa kontrole malého spaľovacieho zariadenia na tuhé palivo alebo kvapalné palivo podľa § 51,
g) vykonať opatrenia na nápravu uložené obcou alebo inšpekciou,
h) vypracovať na základe vyzvania obce plán riadenia zápachu alebo plán riadenia prašnosti podľa vykonávacieho predpisu § 62 písm. f) a predložiť ho na schválenie,
i) umožniť osobám vykonávajúcim dozor alebo nimi povereným osobám prístup k malému zdroju na účel jeho kontroly, predkladať im potrebné podklady a plniť ostatné povinnosti podľa § 49,
j) podrobiť sa preskúmaniu podmienok a požiadaviek určených na prevádzku stacionárneho zdroja podľa § 27 ods. 15 a predkladať obci potrebné podklady,
k) viesť prevádzkovú evidenciu o malom zdroji a na požiadanie poskytovať údaje ustanovené vykonávacím predpisom podľa § 62 písm. h) a ďalšie údaje potrebné na zistenie emisií obci alebo ňou poverenej osobe,
l) oznámiť obci zmenu prevádzkovateľa zdroja alebo jeho časti a zánik zdroja do 15 dní odo dňa ich uskutočnenia,
m) ak ide o aplikáciu a zapracovanie hnojív, sekundárnych zdrojov živín alebo kompostu podľa osobitného predpisu,24) oznámiť okolitým obciam najneskôr 2 dni pred výkonom tejto činnosti ustanovené údaje vykonávacím predpisom podľa § 62 písm. f).
50 - 500
(2) Osoba vykonávajúca vybranú osobitnú činnosť je povinná
Činnosť
a) oznámiť obci 14 dní vopred vykonávanie osobitnej činnosti v rozsahu ustanovenom vykonávacím predpisom podľa § 62 písm. f); ak ide o aplikáciu a zapracovanie hnojív, sekundárnych zdrojov živín alebo kompostu podľa osobitného predpisu,24) osobitnú činnosť oznámiť okolitým obciam najneskôr 2 dni pred výkonom,
50 - 500
b) dodržiavať ustanovené špecifické technické požiadavky a podmienky prevádzkovania vykonávacím predpisom podľa § 62 písm. f),
c) dodržiavať podmienky, obmedzenia a zákazy na vymedzenom území, určené všeobecne záväzným nariadením obce podľa § 11 ods. 4,
200 - 10 000
d) viesť prevádzkovú evidenciu o vykonávanej vybranej osobitnej činnosti v rozsahu ustanovenom vykonávacím predpisom podľa § 62 písm. h); na požiadanie poskytovať obci tieto údaje a ďalšie údaje, potrebné pre emisné inventúry alebo modelovanie kvality ovzdušia,
e) vypracovať a predložiť na základe vyzvania povoľujúceho orgánu plán riadenia zápachu alebo plán riadenia prašnosti podľa vykonávacieho predpisu § 62 písm. f),
50 - 500
Príloha č. 3a
21
f) umožniť prístup osobám vykonávajúcim dozor alebo nimi povereným osobám k miestu výkonu osobitnej činnosti na účely jej kontroly a predkladať im potrebné podklady.
200 - 10 000
§ 32
PO, FO - SZČO
Zakazuje sa
a) spaľovať odpad[1]) a palivo vyrobené z odpadu v iných zariadeniach, ako spaľovne odpadu alebo zariadenia na spoluspaľovanie odpadov,
b) spaľovať hnedé uhlie energetické, lignit, uhoľné kaly, uhoľný prach, preplástky a druhotné palivá v spaľovacích zariadeniach s menovitým tepelným príkonom do 0,3 MW,
c) spaľovať na otvorenom ohnisku palivo iné ako suchý rastlinný materiál neznečistený chemickými látkami po splnení požiadaviek osobitného predpisu;[2]) zákaz sa nevzťahuje na spaľovanie materiálu, ktorý je určený na eradikáciu.[3])
200 - 10 000
§ 36
(1) Podnikateľ, ktorý uvádza na trh palivá, je v súlade s vykonávacím predpisom podľa § 62 písm. l) povinný
a) uvádzať na trh v Slovenskej republike palivá na spaľovanie v stacionárnych zdrojoch alebo určené na pohon mobilných zdrojov, len ak spĺňajú ustanovené požiadavky na kvalitu palív,
b) uvádzať na trh v Slovenskej republike len palivá, ktoré spĺňajú požiadavky ustanovené vykonávacím predpisom podľa § 62 písm. l); to sa nevzťahuje na odpady a palivá z nich vyrobené, ktoré určené na spaľovanie v spaľovniach odpadov alebo v zariadeniach na spoluspaľovanie odpadov,
c) preukazovať kvalitu palív ustanoveným spôsobom,
10 000 - 1 000 000
d) viesť prevádzkovú evidenciu o palivách v rozsahu ustanovenom vo vykonávacom predpise podľa § 62 písm. l), predkladať ju každoročne do Národného emisného informačného systému v termíne do 28. februára a poskytovať ustanovené údaje spotrebiteľom.
2 500 - 250 000
e) umožniť orgánom dozoru podľa § 47 vykonávať kontrolu plnenia povinností podľa písmen a) až d) a odsekov 2 a 3.
(2) Zakazuje sa dodávanie druhotných palív a vysokoemisných palív, ktorými hnedé uhlie energetické, lignit, uhoľný kal, uhoľný prach, preplástky do maloobchodnej siete a ich predaj a poskytnutie fyzickým osobám.
(3) Zakazuje sa vyrábať a uvádzať na trh druhotné palivo.
10 000 - 1 000 000
§ 37
(3) Podnikateľ, ktorý uvádza na trh Slovenskej republiky regulované výrobky, je povinný
a) uvádzať na trh regulovaný výrobok, iba ak spĺňa požiadavky podľa odseku 1, - povinnosti o požiadavkách na hraničné hodnoty pre maximálny obsah prchavých organických zlúčenín
2 000 - 200 000
a) uvádzať na trh regulovaný výrobok, iba ak spĺňa požiadavky podľa odseku 1, - povinnosti o označovaní obalov
500 - 50 000
Príloha č. 3a
22
b) viesť evidenciu o ich množstve a kvalite a oznamovať tieto údaje prostredníctvom Národného emisného informačného systému každoročne do 28. februára za predchádzajúci kalendárny rok; osobitne vedie evidenciu a oznamuje údaje o regulovaných výrobkoch uvedených v odsekoch 1 a 2.
500 - 50 000
c) umožniť orgánom dozoru podľa § 47 vykonávať kontrolu plnenia povinností podľa písmen a) a b) a odsekov 4 a 6.
2 000 - 200 000
(4) Zakazuje sa dodávanie regulovaných výrobkov, ktoré nespĺňajú požiadavky podľa odseku 1 do maloobchodnej siete.
2 000 - 200 000
§ 38
(1) Podnikateľ, ktorý uvádza na trh v Slovenskej republike výrobky s obsahom organických rozpúšťadiel, ktorými náterové látky, lepidlá, tlačiarenské farby a laky vrátane regulovaných výrobkov, je povinný mať vypracovanú technickú dokumentáciu výrobku podľa odseku 2 a na požiadanie ju poskytnúť spotrebiteľovi, okresnému úradu a inšpekcii.
500 - 50 000