Príloha č. 2
1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2023
2024
2025
2026
Príjmy verejnej správy celkom
556 597
556 597
556 597
556 597
v tom: MF SR
27 400
27 400
27 400
27 400
Environmentálny fond
529 197
529 197
529 197
529 197
z toho:
- vplyv na ŠR
27 400
27 400
27 400
27 400
Rozpočtové prostriedky
27 400
27 400
27 400
27 400
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na Environmentálny fond
529 197
529 197
529 197
529 197
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
2 763 065
4 521 025
4 521 025
3 521 025
v tom: MV SR / program 0D6
704 057
704 057
704 057
704 057
MV SR / program 0EK
76 000
0
0
0
MŽP SR / program 076
811 174
1 715 174
1 715 174
1 715 174
MŽP SR / program 075
88 744
88 744
88 744
88 744
MŽP SR / program 0EK
1 083 090
2 013 050
2 013 050
1 013 050
z toho:
- vplyv na ŠR
2 763 065
4 521 025
4 521 025
3 521 025
Rozpočtové prostriedky
1 763 065
2 521 025
2 521 025
2 521 025
EÚ zdroje (OP Slovensko 2021-2027)
850 000
1 700 000
1 700 000
850 000
Spolufinancovanie (OP Slovensko 2021-2027)
150 000
300 000
300 000
150 000
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
75
75
75
75
- vplyv na ŠR
75
75
75
75
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
1 066 347
1 066 347
1 066 347
1 066 347
- vplyv na ŠR
1 066 347
1 066 347
1 066 347
1 066 347
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
1 000 000
2 000 000
2 000 000
1 000 000
v tom: MŽP SR
1 000 000
2 000 000
2 000 000
1 000 000
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
1 763 065
2 521 025
2 521 025
2 521 025
Príloha č. 2
2
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Celkový negatívny navrhovaný vplyv na rozpočet výdavkov verejnej správy bude predstavovať pre rok 2023 - 2 763 065 EUR, rok 2024 - 4 521 025 EUR, rok 2025 4 521 025 EUR a rok 2026 3 521 025 EUR. Návrh výdavkov bude čiastočne pozitívne kompenzovaný odhadovanými príjmami z pokút a správnych poplatkov v celkovej súhrnnej výške 556 596 EUR pre každý z uvedených rokov. Celkový súhrnný vplyv návrhu zákona na rozpočet verejnej správy predstavuje pre roky 2023 2 206 468 EUR, 2024 3 964 428 EUR, 2025 – 3 964 428 EUR a pre rok 2026 – 2 964 428 EUR.
Ide predovšetkým o zabezpečenie personálnych kapacít pre jednotlivé orgány ochrany ovzdušia a poverené organizácie, ich technického vybavenia a zabezpečenie Národného emisného informačného systému - NEIS na evidenciu údajov o prevádzkovateľoch, stacionárnych zdrojoch, ich emisiách a ďalších údajov potrebných pre riadny výkon štátnej správy ochrany ovzdušia.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Cieľom návrhu nového zákona o ochrane ovzdušia pripravované rozsiahle zmeny v aktuálne platnej právnej úprave vzhľadom na potrebu efektívnejšieho riadenia kvality ovzdušia, priemetu politík a opatrení vyplývajúcich zo schváleného Národného programu znižovania emisií a Programového vyhlásenia vlády SR (apríl 2021) do právnej úpravy. Ide najmä o:
-novú úpravu týkajúcu sa povoľovania zdrojov znečisťovania ovzdušia,
-zavedenie a regulácie osobitných činností na lokálnej úrovni,
-kontrolu kotlov v domácnostiach na základe podnetov,
-zavedenie priestupkov,
-efektívnejšie a kvalitnejšie riadenie kvality ovzdušia,
-väčšie kompetencie samospráv pri riadení kvality ovzdušia - VÚC, obce,
-spoluprácu s navrhovanými spolupracujúcimi orgánmi,
-odborná spôsobilosť pre riadenie prevádzky spaľovne odpadov a zariadení na spoluspaľovanie odpadov,
-zníženie administratívnej záťaže podnikateľov.
Navrhovanou právnou úpravou sa upravia aj všeobecné povinnosti, zákazy, povinnosti prevádzkovateľov stacionárnych zdrojov a vytvorí sa legislatívny podklad pre rozšírenie informačného systému NEIS, ktorý bude tvorený modulmi pre plnohodnotnú prácu s údajmi. Jednotlivé moduly budú obsahovať evidenciu údajov o veľkých a stredných stacionárnych zdrojoch znečisťovania ovzdušia, ich prevádzkovateľoch, emisiách a ďalších údajoch potrebných pre výkon štátnej správy ochrany ovzdušia, malých stacionárnych zdrojoch znečisťovania ovzdušia, vybraných osobitných činnostiach, spaľovacích zariadeniach na tuhé palivo a kvapalné palivo, palivách, notifikáciu oprávnených technických činností, správy o platnom výsledku oprávnenej technickej činnosti a knižnicu obsahujúcu dokumenty k stacionárnym zdrojom znečisťovania ovzdušia.
Personálne kapacity
Navrhovaný zákon budú implementovať orgány štátnej správy na úseku ochrany ovzdušia, ktorými budú Ministerstvo životného prostredia SR, Slovenská inšpekcia životného prostredia, okresné úrady v sídle kraja, okresné úrady, vyššie územné celky, obce
Príloha č. 2
3
a Ministerstvo obrany SR. Spolupracujúcimi orgánmi budú Ministerstvo zdravotníctva SR, Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR, Ministerstvo dopravy a výstavby SR, Ministerstvo hospodárstva SR a Úrad jadrového dozoru SR. Pre vykonateľnosť navrhovaného zákona bude potrebné personálne posilnenie výkonu štátnej správy na orgánoch ochrany ovzdušia a poverenej organizácii. Pracovná náplň zamestnancov bude v oblasti kvalitného výkonu štátnej správy v oblasti ochrany ovzdušia navrhovaného zákona na jednotlivých úrovniach štátnej správy.
Okresné úrady v pôsobnosti Ministerstva vnútra SR – 30 zamestnancov
Navrhované navýšenie počtu zamestnancov je potrebné pre správnu vykonateľnosť navrhovaného zákona na úsekoch ochrany ovzdušia jednotlivých odboroch starostlivosti o životné prostredie (ďalej len „OSŽP”) v pôsobnosti okresných úradoch, zamestnanci budú mať hlavné kompetencie pri povoľovaní veľkých a stredných zdrojov znečisťovania ovzdušia, vrátane ich dozoru, kontroly oznamovaných údajov a vedenie evidencie v NEIS, určovaní poplatkov za znečisťovanie ovzdušia podľa zákona o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia a priamej komunikácie s prevádzkovateľmi zdrojov znečisťovania ovzdušia pri uplatňovaní rôznych kompetencií v oblasti ochrany ovzdušia. Navrhovaným zákonom im vznikne povinnosť prepovoľovania cez 13 600 stacionárnych zdrojov, nakoľko súčasný stav je v tomto smere kvalitatívne nedostatočný. Aktuálne personálne obsadenie štátnej správy ochrany ovzdušia na jednotlivých OSŽP na okresných úradoch je po optimalizácií štátnej správy (december 2019) nedostatočné, nakoľko zamestnanci často krát vykonávajú aj inú agendu OSŽP v rámci kumulovaných funkcií, najmä na úsekoch ochrany prírody a krajiny, odpadovom hospodárstve alebo posudzovaní vplyvov na životné prostredie, čo za následok menej kvalitný výkon agendy ochrany ovzdušia. Agenda referenta na úseku štátnej správy ochrany ovzdušia na OSŽP okrem zákona o ovzduší a zákona č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia v znení neskorších predpisov, zahŕňa aj výkon zákona č. 286/2009 Z. z. o fluórovaných skleníkových plynoch v znení neskorších predpisov, zákona č. 321/2012 Z. z. o ochrane ozónovej vrstvy Zeme v znení neskorších predpisov a výkon zákona č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami v znení neskorších predpisov s vykonávacími právnymi predpismi jednotlivých zákonov, ktoré v gescii sekcie zmeny klímy a ochrany ovzdušia. Počty aktuálne obsadených pracovných miest konštatované aj v analýze Inštitútu environmentálnej politiky, podľa ktorej úsek ochrany ovzdušia iba 42 pozícií systematizovaných miest na 72 okresných úradoch, čo je z hľadiska požadovaného odborného výkonu nedostatočné. Na základe vlastného prieskumu odboru ochrany ovzdušia je registrovaných približne iba 30 referentov vykonávajúcich iba agendu ochrany ovzdušia. Ostatní zamestnanci na OSŽP vykonávajú agendu ochrany ovzdušia v rámci kumulovanej funkcie na dvoch alebo aj troch úsekoch OSŽP, čo je pre potrebný a kvalitný výkon agendy ochrany ovzdušia nedostatočné. Uvedené je možné konštatovať aj kontrolami štátnej správy na okresných úradoch, kde registrované značné kvalitatívne nedostatky v oblasti ochrany ovzdušia pri povoľovaní zdrojov znečisťovania ovzdušia a uplatňovaní právnych predpisov v oblasti ochrany ovzdušia.
Okresné úrady v sídle kraja v pôsobnosti Ministerstva vnútra SR – 8 zamestnancov
Ďalšie podstatné posilnenie je potrebné v oblasti efektívneho a kvalitného riadenia kvality ovzdušia na všetkých okresných úradoch v sídlach kraja, ktoré okrem iného zodpovedné za vypracovanie programov na zlepšenie kvality ovzdušia a akčných plánov. V súvislosti s kvalitou ovzdušia je na Slovenskú republiku zo strany Európskej komisie podaná žaloba za porušovanie smernice Európskeho parlamentu a Rady 2008/50/ES z 21. mája 2008 o kvalite okolitého ovzdušia a čistejšom ovzduší v Európe v platnom znení, a to aj z dôvodu nedostatočne vypracovaných programov na zlepšenie kvality ovzdušia. Všetci zamestnanci na okresných úradoch v sídle kraja vykonávajú agendu ochrany ovzdušia v rámci kumulovanej funkcie spolu
Príloha č. 2
4
s inými úsekmi OSŽP. Uvedeným personálnym posilnením sa celkovo pomôže aj tak personálne poddimenzovaným OSŽP na okresných úradoch a okresných úradoch v sídle kraja.
Slovenská inšpekcia životného prostredia – 30 zamestnancov
Potrebné je personálne posilnenie na jednotlivých Inšpektorátoch životného prostredia na odboroch inšpekcie ochrany ovzdušia, nakoľko prioritným kontrolným orgánom pri výkone odborného štátneho dozoru vo veciach ochrany ovzdušia a je nutné mať pod väčšou kontrolou najväčších prevádzkovateľov zdrojov znečisťovania ovzdušia v súlade s dokumentáciou, podmienkami a požiadavkami určenými povoľujúcim orgánom. S uvedeným súvisí predovšetkým výkon kontroly emisných limitov vlastnými kontrolnými meraniami, nakoľko inšpekcia v súčasnosti disponuje iba troma meracími skupinami na výkon vlastných kontrolných meraní pri zisťovaní dodržiavania emisných limitov. Na jednotlivé inšpektoráty je zasielaných aj čoraz viac rôznych podnetov ohľadom znečistenia ovzdušia a zápachu so žiadosťami o ich prešetrenie, na ktoré je potrebné reagovať. Nové kompetencie pre inšpektoráty sa navrhujú vo vzťahu k rozhodovaniu o obmedzení alebo zastavení prevádzky zdroja znečisťovania ovzdušia, kontrole zákazov uvedených v § 32 návrhu zákona a kontrole malých spaľovacích zariadení na tuhé palivo a kvapalné palivo na základe podnetov s následným rozhodovaním o priestupkoch. Ďalšie kompetencie súvisia s vkladaním dokumentov a informácií do NEIS a posilnením kompetencie spolupráce s povoľujúcimi orgánmi a vydávaním stanovísk na účely vydania súhlasov a povolení pre zdroje znečisťovania ovzdušia, určenia prísnejších emisných limitov, technických požiadaviek a podmienok, určovaní výnimiek a schvaľovaní súborov parametrov a opatrení pre jednotlivé prevádzky.
Ministerstvo životného prostredia SR – odbor ochrany ovzdušia - 2 zamestnanci
Prijatím návrhu zákona je nutné personálne posilnenie samotného odboru ochrany ovzdušia na Ministerstve životného prostredia SR a to nielen v súvislosti s navrhovaným zákonom o ochrane ovzdušia, jeho metodickým usmerňovaním a školeniami, ale aj riešením množstva podnetov, ktoré sa očakávajú aj s prijatím navrhovanej právnej úpravy, zvyšujúcimi sa nárokmi pri vydávaní stanovísk v procesoch posudzovania vplyvov na životné prostredie a zabezpečovaní európskej a zahraničnej agendy.
Slovenský hydrometeorologický ústav – 5 zamestnancov
V rámci odboru Monitorovania kvality ovzdušia na Slovenskom hydrometeorologickom ústave (ďalej len „SHMÚ“) postupne narastajú nároky na personálne kapacity kvôli zvyšovaniu objemu vykonávaných prác súvisiacich s rozširovaním počtu staníc Národnej monitorovacej siete kvality ovzdušia - NMSKO z 38 na 52 a plánovaným rozšírením akreditácie na tieto stanice, s čím súvisí aj väčšie množstvo spracovávania reportovaných údajov, pravidelných kontrol, servisných zásahov a iných technických činností vyplývajúcich aj z akreditácie na existujúcich a nových staniciach. Navrhovaným zákonom sa taktiež navýši počet spravovaných staníc prebratím od iných prevádzkovateľov. Okrem toho navrhovaný zákon ukladá nové povinnosti SHMÚ pri informovaní verejnosti, na čo potrebné ďalšie personálne kapacity. V súvislosti s kvalitou ovzdušia je na Slovenskú republiku zo strany Európskej komisie podaná žaloba za porušovanie smernice Európskeho parlamentu a Rady 2008/50/ES z 21. mája 2008 o kvalite okolitého ovzdušia a čistejšom ovzduší v Európe v platnom znení, a to aj v súvislosti s monitorovaním kvality ovzdušia.
Personálne zabezpečenie bude potrebné aj v rámci správy nového informačného systému NEIS, do ktorého pribudnúť viacero nových modulov pre zhromažďovanie, kontrolu, uchovávanie a spracovávanie oznamovaných údajov o emisiách a prevádzkovateľoch zdrojov znečisťovania ovzdušia. Jedným z modulov je informačný systém ENSOM. Budú zvýšené nároky na spracovávanie týchto údajov, tiež bude potrebné zabezpečenie komunikácie s okresnými
Príloha č. 2
5
úradmi a inými orgánmi ochrany ovzdušia a reportingové povinnosti údajov o emisiách pre Európsku Komisiu.
Informačné systémy NEIS a ENSOM
Súčasný informačný systém NEIS pracuje na dvoch platformách. Na okresných úradoch je evidencia vedená prostredníctvom desktopovej inštalácie programu NEIS BU, pre ktorý je potrebné inštalovať každoročné aktualizácie a synchronizačného modulu na výmenu údajov medzi okresnou databázou a NEIS PZ WEB. V rámci rozvoja a úpravy bola pre potreby elektronického oznamovania údajov o množstvách emisií znečisťujúcich látok prevádzkovateľmi zdrojov znečisťovania ovzdušia vytvorená aplikácia NEIS PZ WEB, ktorá slúži aj pre schvaľovanie a kontrolu elektronických oznámení a údajov okresnými úradmi. Z uvedeného vyplýva, že pre plnohodnotnú prácu s NEIS je nutné pracovať na dvoch platformách. Pre použitie webovej aplikácie NEIS PZ WEB je naviac nutná inštalácia doplnku Microsoft Silverlight, ktorá nie je v súčasnosti naďalej technologický podporovaná, čo môže predstavovať aj bezpečnostné riziko. Uvedená kombinácia informačných systémov nereflektuje na súčasnú úroveň informatizácie spoločnosti, kde je potrebná komunikácia aj na úrovní elektronického odosielania údajov a správ v nadväznosti na ústredný portál verejnej správy a v súlade so zákonom č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente). Z týchto dôvodov vznikla potreba realizácie nového Národného emisného informačného systému, ktorý bude reflektovať na súčasný stav informatizácie spoločnosti a potreby navrhovaného zákona.
Národný emisný informačný systém bude slúžiť ako zdroj údajov a informácií najmä na vypracovanie inventúr emisií, nahlasovanie vybraných údajov na štatistické účely, poskytovanie správ v súlade s právne záväznými predpismi Európskej únie a medzinárodným dohovorom, hodnotenie vplyvu stacionárneho zdroja pri imisno-prenosovom posudzovaní, hodnotenie kvality ovzdušia modelovaním, vypracovanie programov na zlepšenie kvality ovzdušia, výkon oprávnených technických činností, poskytovanie údajov na informovanie verejnosti o znečisťovaní ovzdušia a na účely výkonu štátnej správy ochrany ovzdušia pri vydávaní poplatkov za znečisťovanie ovzdušia podľa poplatkového zákona. NEIS zahŕňa najmä:
-evidenciu vybraných údajov o veľkých zdrojoch a stredných zdrojoch znečisťovania ovzdušia, ich prevádzkovateľoch a emisiách, s registrom, údajov o veľkých spaľovacích zariadeniach, údajov o väčších stredných spaľovacích zariadeniach, údajov o spaľovniach odpadov a zariadeniach na spoluspaľovanie odpadov a údajov o zariadeniach používajúcich organické rozpúšťadlá a iných technologických zariadeniach,
-evidenciu údajov o malých zdrojoch znečisťovania ovzdušia a vybraných osobitných činnostiach a ich prevádzkovateľoch,
-evidenciu údajov a kontrol malých spaľovacích zariadení na tuhé palivo a kvapalné palivo,
-evidenciu informácií o oprávnených technických činnostiach a správy o platnom výsledku z nich,
-informácie o oprávnených osobách a metódach a metodikách oprávnených technických činností,
-údaje z automatizovaných meracích systémov emisií,
-evidenciu o palivách,
-knižnicu a archív dokumentov, ktorými napríklad individuálne správne akty vydané pre stacionárne zdroje znečisťovania ovzdušia, schválené súbory parametrov a opatrení, doklady ohľadom monitorovania a preukazovania dodržania prípustnej miery znečisťovania ovzdušia, výsledky vykonaných kontrol, programy znižovania emisií alebo plány riadenia zápachu a plány riadenia prašnosti.
Príloha č. 2
6
Informačný systém ENSOM ako jeden z modulov NEIS zabezpečovať zber, spracovanie a archiváciu údajov týkajúcich sa oprávnených technických činností (ďalej len „OTČ“) v zmysle návrhu zákona. zabezpečovať elektronickú notifikáciu štátnej správy a ukladanie správ z vykonaných oprávnených technických činností. Súčasne popri evidencii a archivácii dokumentov zabezpečovať aj notifikáciu v požadovanom rozsahu. Informačný systém bude pozostávať zo súboru aplikácií a služieb, ktoré zabezpečia jednotnú centrálnu evidenciu OTČ a dokumentácie zdroja znečisťovania ovzdušia vrátane správ z vykonaných OTČ; zabezpečí automatizovaný proces oznamovania plánovaných termínov OTČ a predkladanie správ z OTČ. Bude používať číselníky všade tam, kde to bude možné a účelné, vrátane možnosti vytvárania užívateľských číselníkov. V záujme eliminácie duplicitného zberu údajov bude preberať relevantné a dostupné údaje z iných modulov systému NEIS a ISOO. Pre zabezpečenie manažovania systémových nastavení bude IS obsahovať administrátorské rozhranie, pomocou ktorého budú môcť používatelia s príslušnou kompetenciou v poverenej organizácii upravovať globálne číselníky, spravovať importy z externých systémov, nastavovať notifikačné a archivačné parametre, spracovávať štatistiky a prehliadať auditné záznamy.
Hlavným prínosom bude centrálne úložisko dokumentov pre štátnu správu ochrany ovzdušia (tzv. „knižnica dokumentov“) a automatizované rozosielanie notifikačných správ, ktoré budú informovať orgány štátnej správy ochrany ovzdušia o termíne plánovanej OTČ na jednotlivých stacionárnych zdrojoch a o predložení správ z OTČ, podľa požiadaviek navrhovaného zákona.
Modul ENSOM budú používať oprávnené osoby resp. zodpovedné osoby, ktoré budú zadávať rôzne informácie o oprávnených technických činnostiach. Bude pozostávať z troch procesov. Prvý bude slúžiť na notifikáciu OTČ, následne bude možnosť zmeniť ohlásené údaje do určitého termínu. Posledná časť umožní vložiť k notifikácii OTČ správu o výsledku OTČ a vybrané informácie zo správy, ktoré budú slúžiť na informovanie verejnosti. Informačným systémom sa zabezpečí :
-evidenciu a spracovanie vybraných údajov týkajúcich sa OTČ,
-predloženie a archiváciu správ z týchto OTČ,
-notifikačné povinnosti v súvislosti s plánovaným vykonaním OTČ,
-priamy prístup orgánov štátnej správy ochrany ovzdušia k tejto evidencii, s možnosťou tvorby rôznych prehľadov,
-ukladanie a archiváciu relevantných dokumentov o stacionárnych zdrojoch v rámci Knižnice dokumentov,
-prístup verejnosti k vybraným dokumentom.
Predpokladané výdavky na informačné systémy NEIS a modul ENSOM hrubým odhadom, ktoré budú v neskoršej fáze spresnené. Informačné systémy s hodnotou vyššou ako 1 mil. eur budú zaslané na ekonomické hodnotenie MF SR. Výdavky nebudú hradené v plnej výške zo štátneho rozpočtu, budú spolufinancované z Operačného programu Slovensko.
Plošný prieskum na zistenie údajov o malých spaľovacích zariadeniach na vykurovanie domácností
Začiatkom roka 2021 bola voči Slovenskej republike podaná žaloba zo strany Európskej komisie za dlhodobé porušovanie požiadaviek Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2008/50/ES z 21. mája 2008 o kvalite okolitého ovzdušia a čistejšom ovzduší v Európe v platnom znení, v súvislosti s nedržaním denných limitných hodnôt pre PM10 v Banskobystrickom kraji a aglomerácii Košice a za neprijatie dostatočných opatrení na zlepšenie kvality ovzdušia.
Sektor vykurovania domácnosti je najväčším prispievateľom znečisťovania ovzdušia emisií tuhých znečisťujúcich látok. Z dôvodu častých podnetov súvisiacich so spaľovaním
Príloha č. 2
7
nevhodných palív alebo odpadov, s následným vplyvom na zhoršujúcu sa kvalitu ovzdušia v obci a zdravie obyvateľstva, predovšetkým počas vykurovacieho obdobia, vyplynula potreba zaviesť kontroly malých spaľovacích zariadení na tuhé a kvapalné palivá na základe podnetov.
Nakoľko v súčasnosti neexistuje údaj o celkovom počte, predovšetkým malých spaľovacích zariadení na tuhé palivo a kvapalné palivo, ministerstvo prostredníctvom inšpekcie alebo poverenej organizácie vykoná plošný prieskum na zistenie údajov o malých spaľovacích zariadeniach na vykurovanie domácností.
Vykonávaním kontrol na základe podnetov a plošného prieskumu na zistenie údajov o malých spaľovacích zariadeniach na vykurovanie domácností je možné Európskej komisii preukázať, že Slovenská republika sa mieni touto situáciou zaoberať a v tejto veci konať. Je nutné si uvedomiť spoločenskú zodpovednosť aj za vplyv znečistenia ovzdušia z vykurovania domácností, nakoľko vplyv na zdravie obyvateľov ako aj dôsledky žaloby zo strany Európskej komisie budú znášať všetci občania Slovenskej republiky.
Predpokladané výdavky na vykonanie plošného prieskumu hrubým odhadom, ktoré budú v neskoršej fáze spresnené. Výdavky nebudú v plnej výške hradené zo štátneho rozpočtu, ale spolufinancovaním v rámci Operačného programu Slovensko.
Obce a samosprávne kraje
Kompetencie samosprávnych krajov v rámci preneseného výkonu štátnej správy v oblasti ochrany ovzdušia v súčasnosti zabezpečované prostredníctvom referátu koordinácie projektu LIFE IP - Zlepšenie kvality ovzdušia (LIFE18 IPE/SK/000010), ktorý podporila Európska únia v rámci programu LIFE. Projekt je spolufinancovaný z prostriedkov štátneho rozpočtu SR prostredníctvom MŽP SR. Samosprávne kraje v projekte pridružený prijímatelia ako partneri programu. Navrhované kompetencie v súčasnosti vykonávané projektom LIFE a v tomto smere kompetencie samosprávnych krajov prostredníctvom projektu výdavkovo zabezpečené. Z tohto dôvodu kvantifikácia vplyvov na rozpočty samosprávnych krajov v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy nie je vyjadrená. Na jednotlivých samosprávnych krajoch pôsobia manažéri kvality ovzdušia, ktorý zabezpečujú výkon navrhovaných kompetencií samosprávnych krajov pri riadení kvality ovzdušia. Návrh zákona týmto iba legislatívne podporí funkciu manažérov kvality ovzdušia a agendu, ktorú už v súčasnosti vykonávajú na jednotlivých samosprávnych krajoch.
Podľa § 4 ods. 3 písm. h) a písm. n) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov, obec „utvára a chráni zdravé podmienky a zdravý spôsob života a práce obyvateľov obce, chráni životné prostredie“ a „zabezpečuje verejný poriadok v obci“, čím originálnu kompetenciu okrem iného aj pre riadenie kvality ovzdušia v obci. Vzhľadom na to, že tieto kompetencie výdavkovo zabezpečené prostredníctvom podielových daní a financovania preneseného výkonu štátnej správy, z toho dôvodu kvantifikácia vplyvov na rozpočty obcí v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy nie je vyjadrená. Návrhom zákona sa obciam v tejto oblasti dáva iba nástroj pri riadení kvality ovzdušia a to prostredníctvom všeobecne záväzného nariadenia a programu starostlivosti o kvalitu ovzdušia, ktoré môžu prijať a tak regulovať osobitné činnosti spôsobujúce zvýšenú prašnosť alebo zápach, nakoľko z aplikačnej praxe vyplynula potreba riadenia takýchto činností. Uvedené nástroje pomôžu identifikovať, sledovať a hodnotiť prijaté opatrenia vedúce k zlepšeniu kvality ovzdušia. Obec ako orgán ochrany ovzdušia podľa súčasne platnej legislatívy v oblasti ochrany ovzdušia kompetenciu k malým zdrojom znečisťovania ovzdušia. Vedenie evidencie zdrojov znečisťovania ovzdušia vychádza z potreby obce k uplatňovaniu jednotlivých kompetencií pre dané zdroje znečisťovania ovzdušia. Návrhom zákona sa legislatívne iba podporí vedenie evidencie malých zdrojov znečisťovania ovzdušia, ktorá vyplýva z potreby súčasnej platnej legislatívy v oblasti ochrany ovzdušia.
Príloha č. 2
8
Z dôvodu častých podnetov súvisiacich so spaľovaním nevhodných palív alebo odpadov, s následným vplyvom na zhoršujúcu sa kvalitu ovzdušia v obci a zdravie obyvateľstva, predovšetkým počas vykurovacieho obdobia, vyplynula potreba zaviesť kontroly malých spaľovacích zariadení na tuhé a kvapalné palivá na základe podnetov, ktoré budú vykonávané inšpekciou, obcou alebo nimi poverenou osobou. Z dôvodu, že sektor vykurovania domácnosti je najväčším prispievateľom znečisťovania ovzdušia emisií tuhých znečisťujúcich látok, ministerstvo prostredníctvom inšpekcie alebo poverenej organizácie vykoná plošný prieskum na zistenie údajov o malých spaľovacích zariadeniach na vykurovanie domácností. Dôvodom zavedenia kontrol na základe podnetov, vykonania plošného prieskumu a zisťovania údajov o malých spaľovacích zariadeniach je nutnosť Slovenskej republiky reagovať na podanú žalobu zo strany Európskej komisie za porušovanie smernice Európskeho parlamentu a Rady 2008/50/ES z 21. mája 2008 o kvalite okolitého ovzdušia a čistejšom ovzduší v Európe v platnom znení a realizácia Programového vyhlásenia vlády SR (apríl 2021) do právnej úpravy. Je nutné si uvedomiť spoločenskú zodpovednosť aj za vplyv znečistenia ovzdušia z vykurovania domácností, nakoľko vplyv na zdravie obyvateľov ako aj dôsledky žaloby zo strany Európskej komisie budú znášať všetci občania Slovenskej republiky.
Návrh zákona poskytuje účinné nástroje na riešenie existujúcich problémov obcí v oblasti ochrany ovzdušia a s nimi súvisiacimi podnetmi najmä v oblasti spaľovania nevhodných palív a odpadov. Dôjde k obmene agendy preneseného výkonu štátnej správy obcí v oblasti ochrany ovzdušia. Uvedené nebude predstavovať vplyv na štátny rozpočet.
S uvedenými kompetenciami pre existujúce aj nové orgány ochrany ovzdušia a spolupracujúce orgány je spojené najmä personálne zabezpečenie a vybavenie pre výkon ich povinností. Jedným z dôvodov potreby zabezpečenia najmä personálnych kapacít na orgánoch ochrany ovzdušia je, že začiatkom roka 2021 bola voči Slovenskej republike podaná žaloba zo strany Európskej komisie za porušovanie Európskeho parlamentu a Rady 2008/50/ES z 21. mája 2008 o kvalite okolitého ovzdušia a čistejšom ovzduší v Európe v platnom znení, čím sa preukázať, že Slovenská republika mieni v tejto veci konať. Druhým dôvodom je aktuálne veľmi slabé personálne zabezpečenie na okresných úradoch a iných orgánoch ochrany ovzdušia a tretím možnosť zabezpečenia uvedeného aj novým zákonom o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia a zvýšených sadzieb základných poplatkov znečisťujúcich látok.
Predkladaným návrhom zákona sa upravujú sankcie za porušenie návrhu zákona tak, aby preventívne odradzovali od porušovania povinností a zároveň sa upravujú správne poplatky v súlade s potrebami predkladaného materiálu. Úpravou sankcií a správnych poplatkov je možné očakávať čiastočný pozitívny vplyv návrhu zákona o ochrane ovzdušia na rozpočet verejnej správy na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu.
Ako podklad, pre hrubý odhad pozitívneho vplyvu na rozpočet verejnej správy a čiastočného zabezpečenia rozpočtových prostriedkov pre krytie návrhu zákona boli SIŽP a Environmentálnym fondom poskytnuté údaje o právoplatne uložených pokutách okresnými úradmi a SIŽP za porušenie zákona č. 137/2010 Z. z. o ovzduší v znení neskorších predpisov v období rokov 2016 2021. Priemerná ročná výška uložených pokút SIŽP a za uvedené obdobie predstavuje 176 399 eur. Na základe porovnania priemernej hodnoty sankcií súčasne platného zákona č. 137/2010 Z. z. o ovzduší v znení neskorších predpisov s návrhom zákona je možné konštatovať približne trojnásobné navýšenie sankcií. Na základe uvedeného súhrnná odhadovaná výška pokút môže v budúcnosti predstavovať približne 529 196 eur. V tejto súvislosti je potrebné upozorniť, že návrhom zákona sa navrhuje aj potrebné personálne posilnenie kapacít okresných úradov a personálnych kapacít SIŽP. Preto je možné očakávať aj vyšší počet vykonaných kontrol, čo môže mať za následok aj vyšší počet uložených sankcií.
Príloha č. 2
9
V súlade s analýzou vplyvov na podnikateľské prostredie a kalkulačkou nákladov vplyv úpravy správnych poplatkov bude predstavovať približne 27 400 eur. Správne poplatky podľa písm. g), h), l) a m) nebudú predstavovať každoročný pozitívny vplyv.
Súhrnný ročný pozitívny vplyv zmenou správnych poplatkov a navrhovaných sankcií možno odhadovať približne na úrovni 556 596 eur.
Zmena správnych poplatkov v súlade s analýzou vplyvov na podnikateľské prostredie
Poplatok [Eur]
Vplyv [Eur]
a) Vydanie povolenia pre novobudovaný stacionárny zdroj znečisťovania ovzdušia.
30
18 000
e) Vydanie povolenia na zmenu podmienok povolenia zdroja ak ide o zmenu používaných palív a surovín, technologických zariadení alebo zmenu ich využívania.
15
3 000
g) Žiadosť o vydanie osvedčenia o odbornej spôsobilosti na prevádzkovanie a riadenie spaľovne odpadov alebo zariadenia na spoluspaľovanie odpadov
100
2 100
h) Žiadosť o vydanie osvedčenia o odbornej spôsobilosti na výkon kontroly malých spaľovacích zariadení.
20
4 000
l) Žiadosť o povolenie na vykonanie jednotlivej oprávnenej technickej činnosti.
20
100
m) Žiadosť o jednorazové povolenie na vyhotovenie odborného posudku.
30
200
27 400
SIŽP
SIŽP a OÚ
Rok
právoplatné pokuty
súhrnná výška pokút
právoplatné pokuty
súhrnná výška pokút
právoplatné pokuty spolu
súhrnná výška pokút spolu
Odhadovaná výška pokút k návrhu zákona
2021
46
143 760,00
91
15 757,76
137
159 517,76
478 553,28
2020
54
172 755,00
59
35 584,00
113
208 339,00
625 017,00
2019
77
169 400,00
90
18 328,19
167
187 728,19
563 184,57
2018
62
170 800,00
125
24 909,95
187
195 709,95
587 129,85
2017
82
160 050,00
139
24 699,76
221
184 749,76
554 249,28
2016
84
101 120,00
156
21 228,85
240
122 348,85
367 046,55
Priemer za 6 rokov:
178
176 398,92
529 196,76
Zmena správnych poplatkov v súlade s AVnPP:
27 400,00
Súhrnný pozitívny vplyv odhadovaných sankcií a zmeny správnych poplatkov na rozpočet verejnej správy:
556 596,76
.......................................................................................................................................................
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
x nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
x iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Príloha č. 2
10
Odhadované objemy
Objem aktivít
2023
2024
2025
2026
Osobné výdavky v rámci navrhovaného nárastu počtu zamestnancov (+ 70)
1 350 291
1 350 291
1 350 291
1 350 291
Bežný transfer PO z dôvodu navrhovaného nárastu počtu zamestnancov SHMU (+ 5) a potrebného vybavenia PC a MTZ
98 744
88 744
88 744
88 744
MTZ v súvislosti s nárastom počtu zam.
314 030
1 081 990
1 081 990
1 081 990
Nový IS (NEIS)
1 000 000
2 000 000
2 000 000
1 000 000
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Pri výpočte vplyvov navrhovanej právnej úpravy na verejné financie sa vychádzalo z aktuálneho personálneho zabezpečenia na okresných úradoch, okresných úradoch v sídlach krajov, Slovenskej inšpekcii životného prostredia, Slovenskom hydrometeorologickom ústave, odbore ochrany ovzdušia na Ministerstve životného prostredia SR a povinností spolupracujúcich orgánov opísaných v bode 2.2.1 Personálne kapacity, ich odhadovaných mzdových výdavkov, vybavenia, bežných výdavkov a odhadovaných výdavkov súvisiacich s obstaraním informačného systému NEIS, ktorý bude v neskoršej fáze spresnený. V nasledujúcej tabuľke uvedené odhadované mzdové výdavky orgánov ochrany ovzdušia ich vybavenia, bežných výdavkov a odhadovaných výdavkov na obstaranie IS NEIS.
Osobné výdavkyKapitola/organizáciapočet pracovných miestPTtarifný platpríplatkyhrubá mzda (mesiac)mzdy celkom (610)(rok)poistné a príspevok do poisťovní celkom (620)osobné výdavky spolu (610+620)2023202420252026MV SR/OÚ306PT šs940,39174,001 114,39401 180140 212541 392MV SR/OÚ v sídle kraja87PT šs1 067,60188,001 255,60120 53742 128162 665MŽP SR - OOO28PT šs1 213,86250,001 463,8635 13312 27947 41247 41247 41247 41247 412MŽP SR - SHMÚ(2 - NEIS, 3 - NMSKO)58PT vs996,01100,001 096,0165 76122 98388 74488 74488 74488 74488 744MŽP SR - SIŽP307PT šs1 067,60165,001 232,60443 736155 086598 822598 822598 822598 822598 822MV SR521 717182 340704 057MŽP SR544 630190 348734 978SPOLU751 066 347372 6881 439 0351 439 0351 439 0351 439 0351 439 035kapitola/kat. výdavkov / program 0EKcena v eur/ks s DPHkscena celkom2023 (r)2024 (r+1)2025 (r+2)2026 (r+3)MV SR_kat. 6302 0003876 00076 000000MŽP SR_kat. 630, 6402 0007 14 00014 000000SIŽP_kat. 630371 760164 94068 94068 94068 940108 24069 09013 05013 05013 050MŽP SR_kat. 7206 000 00016 000 0001 000 0002 000 0002 000 0001 000 000MŽP SR_kat. 6303 000 00013 000 00001 000 0001 000 0001 000 000SPOLU2 763 0654 521 0254 521 0253 521 025v tom:MV SR780 057704 057704 057704 057MŽP SR899 918803 918803 918803 918MŽP SR1 083 0903 013 0503 013 0502 013 050MŽP SR spolu1 983 0083 816 9683 816 9682 816 968529 197529 197529 197529 19727 40027 40027 40027 400556 597556 597556 597556 5972 206 4683 964 4283 964 4282 964 428OOO - odbor ochrany ovzdušiaŠS - štána službaNMSKO - Národná monitorovacia sieť kvality ovzdušiaVS - výkon služby vo verejenom záujmeSHMÚ - Slovenský hydrometeorologický ústav (príspevková organizácia)NEIS - Národný emisný informačný systémSIŽP - Slovenská inšpekcia životného prostredia (rozpočtová organizácia)IS NEISVplyv na rozpočet VS704 057704 057704 057704 057Poznámka/EKPC a iné vybavenie/633002PC a iné vybavenie/633002 (4 tis. úrad MŽP SR),641001 (10 tis. SHMÚ)SIŽP - bežné výdavkySIŽP - bežné výdavky 0EKSúhrný pozitívny odhadovaný vplyv navrhovaných pokút a správnych poplatkovVplyv návrhu zákona (súhrnný pozitívny a negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy)Plošný prieskum malých spaľovacích zariadeníprogram 0D6, 0EKprogram 076, 075program 0EKPozitívny odhadovaný vplyv navrhovaných pokútPozitívny odhadovaný vplyv navrhovaných správnych poplatkov
Príloha č. 2
11
Tabuľka č. 3
MF SR
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2023
2024
2025
2026
Poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
27 400
27 400
27 400
27 400
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
27 400
27 400
27 400
27 400
Environmentálny fond
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2023
2024
2025
2026
Poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
529 197
529 197
529 197
529 197
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
529 197
529 197
529 197
529 197
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Príloha č. 2
12
Tabuľka č. 4
Kapitola MV SR/okresné úrady
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2023
2024
2025
2026
Poznámka
Bežné výdavky (600)
780 057
704 057
704 057
704 057
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
521 717
521 717
521 717
521 717
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
182 340
182 340
182 340
182 340
Tovary a služby (630)2
v tom: 6330002 –výpočtová technika
76 000
76 000
0
0
0
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
780 057
704 057
704 057
704 057
Príloha č. 2
13
Kapitola MŽP SR / SIŽP / SHMÚ
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2023
2024
2025
2026
Poznámka
Bežné výdavky (600)
983 008
1 816 968
1 816 968
1 816 968
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
478 869
478 869
478 869
478 869
ŠS, PT8_ÚO, ŠS, PT7_SIŽP
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
167 365
167 365
167 365
167 365
Tovary a služby (630)2
238 030
1 081 990
1 081 990
1 081 990
vrátane 630 SIŽP a výp. techniky
Bežné transfery (640)2
641001 – transfer SHMU (mzdy na 5 zamestnancov /VS, PT8/ + 5 ks PC)
98 744
98 744
88 744
88 744
88 744
88 744
88 744
88 744
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
1 000 000
2 000 000
2 000 000
1 000 000
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
721001 –transfer PO (SHMU)
1 000 000
2 000 000
2 000 000
1 000 000
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
1 983 008
3 816 968
3 816 968
2 816 968
Príloha č. 2
14
Tabuľka č. 5
MV SR / okresné úrady
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2023
2024
2025
2026
poznámka
Počet zamestnancov celkom
38
38
38
38
ŠS, PT 6 a 7
z toho vplyv na ŠR
38
38
38
38
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
1 144
1 144
1 144
1 144
z toho vplyv na ŠR
1 144
1 144
1 144
1 144
Osobné výdavky celkom (v eurách)
704 057
704 057
704 057
704 057
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
521 717
521 717
521 717
521 717
z toho vplyv na ŠR
521 717
521 717
521 717
521 717
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
182 340
182 340
182 340
182 340
z toho vplyv na ŠR
182 340
182 340
182 340
182 340
Príloha č. 2
15
MŽP SR / SIŽP/ SHMÚ
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2023
2024
2025
2026
Poznámka
Počet zamestnancov celkom
37
37
37
37
ŠS, PT8_ÚO
ŠS, PT7_ÚO, SIŽP
VS, PT8_SHMÚ
z toho vplyv na ŠR
37
37
37
37
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
1 227
1 227
1 227
1 227
z toho vplyv na ŠR
1 227
1 227
1 227
1 227
Osobné výdavky celkom (v eurách)
734 978
734 978
734 978
734 978
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
544 630
544 630
544 630
544 630
z toho vplyv na ŠR
544 630
544 630
544 630
544 630
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
190 348
190 348
190 348
190 348
z toho vplyv na ŠR
190 348
190 348
190 348
190 348
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov,
je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.