2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:Celkový negatívny navrhovaný vplyv na rozpočet výdavkov verejnej správy bude predstavovať pre rok 2023 - 2 763 065 EUR, rok 2024 - 4 521 025 EUR, rok 2025 – 4 521 025 EUR a rok 2026 – 3 521 025 EUR. Návrh výdavkov bude čiastočne pozitívne kompenzovaný odhadovanými príjmami z pokút a správnych poplatkov v celkovej súhrnnej výške 556 596 EUR pre každý z uvedených rokov. Celkový súhrnný vplyv návrhu zákona na rozpočet verejnej správy predstavuje pre roky 2023 – 2 206 468 EUR, 2024 – 3 964 428 EUR, 2025 – 3 964 428 EUR a pre rok 2026 – 2 964 428 EUR.
Ide predovšetkým o zabezpečenie personálnych kapacít pre jednotlivé orgány ochrany ovzdušia a poverené organizácie, ich technického vybavenia a zabezpečenie Národného emisného informačného systému - NEIS na evidenciu údajov o prevádzkovateľoch, stacionárnych zdrojoch, ich emisiách a ďalších údajov potrebných pre riadny výkon štátnej správy ochrany ovzdušia.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Cieľom návrhu nového zákona o ochrane ovzdušia sú pripravované rozsiahle zmeny v aktuálne platnej právnej úprave vzhľadom na potrebu efektívnejšieho riadenia kvality ovzdušia, priemetu politík a opatrení vyplývajúcich zo schváleného Národného programu znižovania emisií a Programového vyhlásenia vlády SR (apríl 2021) do právnej úpravy. Ide najmä o:
-novú úpravu týkajúcu sa povoľovania zdrojov znečisťovania ovzdušia,
-zavedenie a regulácie osobitných činností na lokálnej úrovni,
-kontrolu kotlov v domácnostiach na základe podnetov,
-zavedenie priestupkov,
-efektívnejšie a kvalitnejšie riadenie kvality ovzdušia,
-väčšie kompetencie samospráv pri riadení kvality ovzdušia - VÚC, obce,
-spoluprácu s navrhovanými spolupracujúcimi orgánmi,
-odborná spôsobilosť pre riadenie prevádzky spaľovne odpadov a zariadení na spoluspaľovanie odpadov,
-zníženie administratívnej záťaže podnikateľov.
Navrhovanou právnou úpravou sa upravia aj všeobecné povinnosti, zákazy, povinnosti prevádzkovateľov stacionárnych zdrojov a vytvorí sa legislatívny podklad pre rozšírenie informačného systému NEIS, ktorý bude tvorený modulmi pre plnohodnotnú prácu s údajmi. Jednotlivé moduly budú obsahovať evidenciu údajov o veľkých a stredných stacionárnych zdrojoch znečisťovania ovzdušia, ich prevádzkovateľoch, emisiách a ďalších údajoch potrebných pre výkon štátnej správy ochrany ovzdušia, malých stacionárnych zdrojoch znečisťovania ovzdušia, vybraných osobitných činnostiach, spaľovacích zariadeniach na tuhé palivo a kvapalné palivo, palivách, notifikáciu oprávnených technických činností, správy o platnom výsledku oprávnenej technickej činnosti a knižnicu obsahujúcu dokumenty k stacionárnym zdrojom znečisťovania ovzdušia.
Personálne kapacity
Navrhovaný zákon budú implementovať orgány štátnej správy na úseku ochrany ovzdušia, ktorými budú Ministerstvo životného prostredia SR, Slovenská inšpekcia životného prostredia, okresné úrady v sídle kraja, okresné úrady, vyššie územné celky, obce