Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Zákon o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
💧 Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
💧 Transpozícia práva EÚ
1.Smernica Európskeho parlamentu a Rady 94/63/ES z 20. decembra 1994 o obmedzení emisií prchavých organických zlúčenín (POZ), ktoré vznikajú pri skladovaní benzínu a jeho distribúcii z distribučných skladov do čerpacích staníc (Ú. v. ES L 365, 31.12.1994; Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 12/zv. 1) v znení nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1882/2003 z 29. septembra 2003 (Ú. v. L 284, 31.10.2003; Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 1/zv. 4), nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1137/2008 z 22. októbra 2008 (Ú. v. L 311, 21.11.2008), rozhodnutia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/853 z 30. mája 2018 (Ú. v. L 150, 14.6.2018) a nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1243 z 20. júna 2019 (Ú. v. EÚ L 198, 25.7.2019).
2.Smernica Európskeho parlamentu a Rady 98/70/ES z 13. októbra 1998 týkajúca sa kvality benzínu a naftových palív, a ktorou sa mení a dopĺňa smernica Rady 93/12/ES (Ú. v. ES L 350 28.12.1998; Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 13/zv. 23) v znení smernice Komisie č. 2000/71/ES zo 7. novembra 2000 (Ú. v. ES L 287, 14.11.2000; Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 13/zv. 26), smernice Európskeho parlamentu a Rady 2003/17/ES z 3. marca 2003 (Ú. v. L 76, 22.3.2003; Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 13/zv. 31), nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1182/2003 z 29. septembra 2003 (Ú. v. L 284, 31.10.2003; Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 1/zv. 4), smernice Európskeho parlamentu a Rady 2009/30/ES z 23. apríla 2009 (Ú. v. L 140, 5.6.2009), smernice Komisie 2011/63/EÚ z 1. júna 2011 (Ú. v. L 147, 2.6.2011), smernice Komisie 2014/77/EÚ z 10. júna 2014 (Ú. v. L 170, 11.6.2014), smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/1513 z 9. septembra 2015 (Ú. v. L 239, 15.9.2015) a nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/1999 z 11. decembra 2018 (Ú. v. EÚ L 328, 21.12.2018).
3.Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2004/42/ES z 21. apríla 2004 o obmedzení emisií prchavých organických zlúčenín unikajúcich pri používaní organických rozpúšťadiel v určitých farbách a lakoch a vo výrobkoch na povrchovú úpravu vozidiel a o zmene a doplnení smernice 1999/13/ES (Ú. v. L 143, 30.4.2004; Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 15/zv. 8) v znení nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1137/2008 z 22. októbra 2008 (Ú. v. L 311, 21.11.2008), smernice Európskeho parlamentu a Rady 2008/112/ES zo 16. decembra 2008 (Ú. v. L 345, 23.12.2008), smernice Komisie 2010/79/EÚ z 19. novembra 2010 (Ú. v. L 304, 20.11.2010), nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1020 z 20. júna 2019 (Ú. v. L 169, 25.6.2019) a nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1243 z 20. júna 2019 (Ú. v. EÚ L 198, 25.7.2019)
4.Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2004/107/ES z 15. decembra 2004, ktorá sa týka arzénu, kadmia, ortuti, niklu a polycyklických aromatických uhľovodíkov v okolitom ovzduší (Ú. v. L 23, 26.1.2005) v znení nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 219/2009 z 11.marca 2009 (Ú. v. L 87, 31.3.2009) v znení smernice Komisie (EÚ) 2015/1480 z 28. augusta 2015 (Ú. v. EÚ L 226, 29.8.2015).
5.Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2006/123/ES z 12. decembra 2006 o službách na vnútornom trhu (Ú. v. EÚ L 376, 27.12.2006).
6.Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2008/50/ES z 21. mája 2008 o kvalite okolitého ovzdušia a čistejšom ovzduší v Európe (Ú. v. L 152, 11.6.2008) v znení smernice Komisie (EÚ) 2015/1480 z 28. augusta 2015 (Ú. v. EÚ L 226, 29.8.2015).
7.Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2009/126/ES z 21. októbra 2009 o II. stupni rekuperácie benzínových pár pri čerpaní pohonných látok do motorových vozidiel na čerpacích staniciach (Ú. v. L 285, 31.10.2009) v znení smernice Komisie 2014/99/EÚ z 21. októbra 2014 (Ú. v. L 304, 23.10.2014) a nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1243 z 20. júna 2019 (Ú. v. L 198, 25.7.2019). 10. Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/802 z 11. mája 2016 o znížení obsahu síry v niektorých kvapalných palivách (kodifikované znenie) (Ú. v. EÚ L 132, 21.5.2016).
8.Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2010/75/EÚ z 24. novembra 2010 o priemyselných emisiách (integrovaná prevencia a kontrola znečisťovania životného prostredia) (prepracované znenie) (Ú. v. L 334, 17.12.2010).
9.Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/2193/EÚ z 25. novembra 2015 o obmedzení emisií určitých znečisťujúcich látok do ovzdušia zo stredne veľkých spaľovacích zariadení (Ú. v. L 313, 28.11.2015).
10.Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/802 z 11. mája 2016 o znížení obsahu síry v niektorých kvapalných palivách (kodifikované znenie) (Ú. v. EÚ L 132, 21.5.2016).
11.Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/2284 zo 14. decembra 2016 o znížení národných emisií určitých látok znečisťujúcich ovzdušie, ktorou sa mení smernica 2003/35/ES a zrušuje smernica 2001/81/ES (Ú. v. EÚ L 344, 17.12.2016).
Termín začiatku a ukončenia PPK
Začiatok: 3.12.2021Ukončenie: 14.12.2021
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové
konanie
marec 2022
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
apríl 2022
2. Definovanie problému
Skúsenosti z aplikačnej praxe poukazujú na skutočnosť, že súčasná právna úprava v podobe zákona č. 137/2010 Z. z. o ovzduší v znení neskorších predpisov nedostatočne reflektuje na výzvy, pred ktorými Slovenská republika v oblasti ochrany ovzdušia aktuálne stojí. Zároveň dlhodobé neplnenie cieľov v kvalite ovzdušia (prekračovanie limitnej hodnoty pre častice PM10) vyústilo zo strany Európskej komisie do podania žaloby voči Slovenskej republike na Európsky súdny dvor. Vzhľadom na potrebu plnenia národných záväzkov znižovania emisií a opatrení vyplývajúcich z Národného programu znižovania emisií je zavedenie novej právnej úpravy nevyhnutné.Súčasný stav pri povoľovaní zdrojov znečisťovania ovzdušia je nedostatočný a to najmä pri kvalite vydávaných súhlasov pre stacionárne zdroje znečisťovania ovzdušia, ktoré nezabezpečujú dostatočné presadzovanie záujmov ochrany ovzdušia príslušnými orgánmi. Chýbajú nástroje pre efektívnejšie a kvalitnejšie riadenie kvality ovzdušia a opatrenia na riešenie početných podnetov týkajúcich sa v prevažnej miere emisií z vykurovania domácnosti a z činností spôsobujúcich zvýšenú prašnosť alebo zápach. Súčasná právna úprava zároveň nedostatočne reflektuje na súčasný trend elektronickej komunikácie a možnosti využívania informačných technológií.Vzhľadom na rozsah požadovaných zmien Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) pristúpilo k príprave nového zákona o ochrane ovzdušia (ďalej len “návrh zákona”), ktorý poskytne komplexnú právnu úpravu v oblasti ochrany ovzdušia.
Návrhom zákona sa zároveň pristúpilo k vypusteniu právnej úpravy pre tzv. „druhotné palivá“, čiže palivá vyrobené z odpadu, ktorý dosiahol stav konca odpadu Návrhom zákona sa zakazuje vyrábať a uvádzať na trh druhotné palivá, na základe čoho sa mení aj zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisoch. Spracovanie odpadov na druhotné palivá a ich používanie neprinieslo očakávaný pozitívny environmentálny efekt, skôr naopak a v súčasnej dobe predstavuje priamu príčinu rozsiahlej nezákonnej prepravy odpadov na územie SR. Deklarovanie prepravovaného odpadu ako „druhotné palivo“ umožňuje dovoz odpadov na územie SR mimo režimu a prísnych pravidiel cezhraničnej prepravy odpadov. Napriek tomu, že aktuálne platné požiadavky na druhotné palivá zadefinované ako hraničné hodnoty znečisťujúcich látok v palive z hľadiska ochrany ovzdušia pomerne prísne a jednoznačne nastavené, nezabránili vzniku aktuálnych závažných problémov v aplikačnej praxi. Najzávažnejším problémom a nedostatkom v súčasnosti je neúplné podchytenie danej problematiky v právnej úprave odpadového hospodárstva, a to predovšetkým vo vzťahu k vymedzeniu základných otázok týkajúcich sa stavu konca odpadov používaných na výrobu druhotných palív, zabezpečeniu kvality odpadov na výrobu druhotných palív, nedostatočnej evidencie pôvodu odpadu a tiež nemožnosti kontroly kvality druhotných palív dovážaných z iných krajín. Bez jednoznačného vymedzenia kritérií stavu konca odpadov pre výrobu druhotných palív zo strany odpadového hospodárstva nie je možné zabrániť opakovanému zneužívaniu inštitútu „stavu konca odpadu“ v spojitosti s druhotnými palivami. Na základe uvedeného sa v návrhu zákona pristúpilo k vypusteniu právnej úpravy pre druhotné palivá, a to s využitím prechodného obdobia do úplného skončenia platnosti právnej úpravy pre druhotné palivá s termínom do 31. decembra 2023. Prechodné obdobie by určilo potrebný čas pre zariadenia na spaľovanie druhotných palív na prispôsobenie sa novej skutočnosti, aby mohli byť ďalej prevádzkované ako zariadenia na spoluspaľovanie odpadov, vrátane času na posúdenie predmetnej činnosti v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie. Na tento účel navrhnuté prechodné ustanovenia v návrhu zákona, aby do termínu ukončenia možnosti používania druhotných palív, bol v maximálnej možnej miere zabezpečený fungujúci trh s druhotnými palivami, s možnosťou kontroly a regulácie ich prepravy.
3. Ciele a výsledný stav
Cieľom návrhu zákona pripravované rozsiahle zmeny k aktuálne platnej právnej úprave vzhľadom na potrebu efektívnejšieho riadenia kvality ovzdušia, priemetu politík a opatrení vyplývajúcich zo schváleného Národného programu znižovania emisií a Programového vyhlásenia vlády SR (apríl 2021) do právnej úpravy. Ide najmä o
-novú úpravu týkajúcu sa povoľovania zdrojov znečisťovania ovzdušia,
-zavedenie a regulácia osobitných činností na lokálnej úrovni,
-kontrolu kotlov v domácnostiach (kontrola na základe podnetov),
-zavedenie priestupkov pre fyzické osoby,
-efektívnejšie riadenie kvality ovzdušia okresnými úradmi v sídle kraja,
-väčšie kompetencie samospráv pri riadení kvality ovzdušia (VÚC, obce),
-monitorovanie a hodnotenie vplyvu znečistenia ovzdušia na verejné zdravie MZ SR (ÚVZ),
-odborná spôsobilosť pre riadenie prevádzky spaľovne odpadov a zariadení na spoluspaľovanie odpadov,
-odborná spôsobilosť pre výkon kontroly malých spaľovacích zariadení na tuhé a kvapalné palivá,
-zníženie administratívnej záťaže pre podnikateľov.
4. Dotknuté subjekty
-prevádzkovatelia stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia, osoby vykonávajúce osobitné činnosti (právnické osoby, fyzické osoby oprávnené na podnikanie), vrátane občanov prevádzkujúcich spaľovacie zariadenie na tuhé palivo a kvapalné palivo určené na vykurovanie domácnosti (fyzické osoby),
-výrobcovia a dovozcovia palív, druhotných palív a regulovaných výrobkov,
-orgány verejnej správy ako orgány ochrany ovzdušia (Ministerstvo životného prostredia SR, Ministerstvo obrany SR, Slovenská inšpekcia životného prostredia, okresné úrady v sídle kraja, okresné úrady, vyššie územné celky, obce), spolupracujúce orgány (Ministerstvo zdravotníctva SR a Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky, Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky a Slovenská obchodná inšpekcia, Úrad jadrového dozoru Slovenskej republiky), poverené organizácie (Slovenský hydrometeorologický ústav, Slovenská agentúra životného prostredia),
-oprávnené osoby vykonávajúce oprávnené merania emisií a kvality ovzdušia, oprávnené kalibrácie, skúšky a inšpekcie zhody automatizovaných meracích systémov emisií a automatizovaných meracích systémov kvality ovzdušia (právnické osoby, fyzické osoby oprávnené na podnikanie),
-osoby s odbornou spôsobilosťou v oblasti ochrany ovzdušia.
5. Alternatívne riešenia
Alternatívne riešenie 0 - súčasný stav platnej legislatívy nedostatočne reflektuje požiadavky spoločnosti na ochranu ovzdušia na území Slovenskej republiky, vrátane monitorovania vplyvov znečistenia ovzdušia na verejné zdravie, ohrozenie splnenia národných záväzkov znižovania emisií, nedostatočné nástroje a opatrenia na zlepšenie kvality ovzdušia. Alternatívne riešenie 1 - prijatie navrhovaného zákona, ktorý nahradí súčasne platný zákon č. 137/2010 Z. z. o ovzduší v znení neskorších predpisov a ustanoví komplexnú úpravu zavedením nových nástrojov a opatrení v riadení kvality ovzdušia, kvalitnejšie povoľovanie stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia, možnosti výkonu kontroly malých spaľovacích zariadení na tuhé palivá a kvapalné palivá a možnosťou regulácie osobitných činností spôsobujúcich zvýšenú prašnosť alebo zápach. Navrhovanou právnou úpravou sa upravia všeobecné povinnosti, zákazy, povinnosti prevádzkovateľov stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia a vytvorí sa legislatívny podklad pre rozšírenie informačného systému NEIS na základnú evidenciu údajov o prevádzkovateľoch, stacionárnych zdrojoch znečisťovania ovzdušia, ich emisiách a ďalších údajov potrebných pre riadny a kvalitný výkon štátnej správy ochrany ovzdušia.
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? 💧 Áno Nie
Zavedením nového zákona o ochrane ovzdušia sa navrhuje aj prijatie vykonávacích predpisov - vyhlášok: návrh vyhlášky MŽP SR o požiadavkách na stacionárne zdroje znečisťovania ovzdušia, návrh vyhlášky MŽP SR o monitorovaní emisií zo stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia a kvality ovzdušia v ich okolí, návrh vyhlášky MŽP SR, ktorou sa ustanovujú jednotlivé notifikačné požiadavky pre špecifický odbor oprávnených technických činností, návrh vyhlášky MŽP SR, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o ochrane ovzdušia, návrh vyhlášky MŽP SR o regulovaných výrobkoch s obsahom organických rozpúšťadiel, návrh vyhlášky MŽP SR o požiadavkách na skladovanie, plnenie a prepravu benzínu, návrh vyhlášky MŽP SR o kvalite palív, návrh vyhlášky MŽP SR o kvalite ovzdušia, návrh vyhlášky MŽP SR o odbornej spôsobilosti v ochrane ovzdušia, podrobnosti odborných posudkov a výkonu kontroly malých spaľovacích zariadení na tuhé palivo a kvapalné palivo, návrh vyhlášky MŽP SR, ktorou sa ustanovujú informácie podávané Európskej komisii a požiadavky na vypracovanie národných emisných inventúr.
7. Transpozícia práva EÚ
Návrh zákona uplatňuje právnu úpravu nad rámec minimálnych požiadaviek v niekoľkých prípadoch. Navrhované požiadavky stanovené vykonávacími predpismi k návrhu zákona sa môžu zdať nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ, avšak bez ich prijatia nie je možné dosiahnuť národné záväzky v oblasti znižovania emisií a ciele v kvalite ovzdušia. Štát potrebuje mať prijaté politiky a nástroje, aby mohol plniť európske a medzinárodné záväzky, ktorými je Slovenská republika viazaná. V otázkach uplatňovania emisných limitov pre prevádzkovateľov veľkých zdrojov a stredných zdrojov, táto povinnosť bola zavedená v roku 1992 a neskôr na riešenie problémov v oblasti ochrany ovzdušia na Slovensku. Predmetná nová právna úprava ich nesprísňuje.
V prípade využitia prechodných opatrení pre väčšie stredné spaľovacie zariadenia - ide o pozitívny goldplating.
§ 31 odseky 1 5 v súlade so Smernicou Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/2193/EÚ z 25. novembra 2015 o obmedzení emisií určitých znečisťujúcich látok do ovzdušia zo stredne veľkých spaľovacích zariadení (Ú. v. L 313, 28.11.2015) (čl. 6 ods. 5) ustanovuje možnosť aby boli pre väčšie stredné spaľovacie zariadenia
s celkovým menovitým príkonom 5 MW a viac (ktoré spĺňajú podmienky ustanovené vykonávacím predpisom) na základe ich žiadosti určené isté výnimky zo všeobecných požiadaviek, ktoré v tých bodoch znižujú požiadavky na prevádzku väčších stredných spaľovacích zariadení a teda sú v prospech prevádzkovateľov.
Miestne opatrenia na zlepšenie kvality ovzdušia v kompetencii obcí a samosprávnych krajov, ktoré môžu regulovať prevádzku vybraných malých zdrojov a osobitných činností na zabezpečenie dobrej kvality ovzdušia v obci, § 10 ods. 5 všeobecné záväzným nariadením.
§ 56 rieši odbornú spôsobilosť na odborné posudzovanie v oblasti ochrany ovzdušia, na výkon oprávnených technických činností, kontrolu malých spaľovacích zariadení, čo podporné činnosti na výkon štátnej správy v ochrane ovzdušia. Bez odbornej spôsobilosti na tieto činnosti nebude možné zaručiť jednotný odborný výkon a jeho kvalitu, čo by bolo v neprospech sledovaných cieľov v ochrane ovzdušia.
§ 58 ods. 9 ustanovuje povinnosť pre oprávnené osoby mať zabezpečené finančné krytie svojej zodpovednosti za škodu, ktorá by mohla vzniknúť v súvislosti s výkonom oprávnenej technickej činnosti čím je zabezpečená možnosť ustanovená v Smernici Európskeho parlamentu a Rady 2006/123/ES z 12. decembra 2006 o službách na vnútornom trhu (Ú. v. L 376, 27.12.2006) (č. 23 ods.1) ustanovenie je teda síce nad rámec minimálnych požiadaviek avšak s pozitívnym vplyvom ako na prevádzkovateľov zdrojov, ktorí vďaka poisteniu oprávnenej osoby v prípade poškodenia zdroja počas výkonu oprávnenej technickej činnosti majú istotu, že to budú mať preplatené a rovnako aj pre samotné oprávnené osoby, nakoľko aj malá škoda na prevádzke môže vyústiť do veľkej škodovej udalosti s veľkým finančným dopadom.
§ 58 ods. 10 upravuje povinnosť oprávnených osôb sprístupňovať informácie o svojich službách v súlade so Smernicou Európskeho parlamentu a Rady 2006/123/ES z 12. decembra 2006 o službách na vnútornom trhu (Ú. v. L 376, 27.12.2006) (č. 22 ods. 2 písm. c)) a ďalšie informácie, ktoré potrebné pre jej identifikáciu a dôveryhodnosť poskytovaných služieb uvedené ustanovenie sa chápať ako goldplating s pozitívnym vplyvom, nakoľko vytvára priestor oprávneným osobám aby prezentovali svoje služby do väčších podrobností a deklarovali tak svoju schopnosť vykonávať tieto činnosti na vyššej úrovni ako konkurencia.
8. Preskúmanie účelnosti
Preskúmanie účinnosti a účelnosti návrhu zákona sa navrhuje po 10 rokoch, nakoľko materiál obsahuje dlhodobé prechodné obdobia. Preskúmanie bude na základe dosahovania cieľov v kvalite ovzdušia a znižovania emisií.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnili v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
9. Vybrané vplyvy materiálu
💧 Pozitívne
Žiadne
💧 Negatívne
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy, v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
💧 Čiastočne
💧 Pozitívne
Žiadne
💧 Negatívne
💧 Pozitívne
Žiadne
💧 Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP Mechanizmus znižovania byrokracie a nákladov sa uplatňuje
💧 Áno
Nie
Sociálne vplyvy
💧 Pozitívne
Žiadne
💧 Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
💧 Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
💧 Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
10. Poznámky
Pri sumárnom hodnotení vplyvov novej právnej úpravy ochrany ovzdušia prevažuje pozitívny vplyv. Celkové prínosy implementácie nových ustanovení zákona rozhodne prevyšujú náklady vynaložené na ich realizáciu. Pri parciálnom hodnotení nákladov novej regulácie sa často opomínajú viaceré aspekty:
-znečistenie ovzdušia negatívne vplýva nielen na ľudské zdravie (patrí naďalej medzi najčastejšie príčiny predčasných úmrtí) ale aj výrazný hospodársky dopad tým, že zvyšuje náklady na zdravotnú starostlivosť a náklady na práceneschopnosť.
-znečistenie ovzdušia spôsobuje zníženie poľnohospodárskych výnosov, poškodzuje pôdu, lesy, ekosystémy.
-dôsledky znečistenia ovzdušia sa prejavujú aj na zvýšení korózie kovov aj stavieb vrátane kultúrnych pamiatok a ovplyvňujú aj ceny nehnuteľností.
-Slovenská republika v súčasnosti čelí súdnej žalobe zo strany za prekračovanie limitných hodnôt dobrej kvality ovzdušia a nedostatočnému riadeniu kvality ovzdušia. Rozhodnutie Európskeho súdneho dvora bude znamenať aj sankcie, ktoré sa budú uplatňovať do času, kým SR nezabezpečí dlhodobé plnenie požiadaviek na kvalitu ovzdušia. Výsledky meraní za uplynulý rok poukazujú na ďalšie zhoršenie kvality ovzdušia.
Všeobecne očakávané pozitívne vplyvy sa prejavia nielen v kvalite ovzdušia, ale v dlhodobom horizonte sa predpokladajú tiež v ekonomických ukazovateľoch.
11. Kontakt na spracovateľa
Ing. Zuzana Kocunová, riaditeľka odboru ochrany ovzdušia
e-mail: zuzana.kocunova@enviro.gov.sk
Mgr. Igor Vilkovský, odbor ochrany ovzdušia,
e-mail: igor.vilkovsky@enviro.gov.sk,
12. Zdroje
Pri vypracovaní doložky a analýz sa vychádzalo z interných zdrojov údajov z Národného emisného informačného systému, podnetov verejnej a štátnej správy, verejného sektora a uskutočnených konzultácií zainteresovaných subjektov, ktorými boli pracovné skupiny zastupujúce priemyselný sektor a verejnú správu.
13. Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. č. 263/2021 (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné Súhlasné s návrhom na dopracovanie 💧 Nesúhlasné
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
V doložke vybraných vplyvov sa uvádza, že návrh zákona bude mať negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, ktoré nie rozpočtovo zabezpečené. Uvedené konštatovanie nie je v súlade s vypracovanou analýzou vplyvov na rozpočet verejnej správy, v ktorej je kvantifikovaný vplyv na štátny rozpočet (kapitoly MV SR, MZ SR a MŽP SR) v celkovej sume 3 211 055 eur v roku 2022, v sume 3 183 583 eur v roku 2023, v sume 1 808 583 eur v roku 2024 a v sume 808 583 eur v roku 2025, z toho rozpočtovo nekrytý vplyv je v roku 2022 v celkovej sume 586 055 eur a v rokoch 2023 až 2025 v sume 808 583 eur ročne.
Vzhľadom na to, že vláda SR schválila návrh rozpočtu verejnej správy na roky 2022 2024 uznesením č. 577/2021, v ktorom nie zapracované predložené požiadavky a nie je na ne v štátnom rozpočte vytvorená rezerva, Komisia žiada, aby všetky negatívne vplyvy
vyplývajúce z návrhu zákona boli zabezpečené v rámci schválených limitov počtu zamestnancov a výdavkov dotknutých kapitol štátneho rozpočtu na roky 2022 2024. Preto Komisia zásadne žiada prepracovať analýzu vplyvov na rozpočet verejnej správy, ako aj ostatné časti materiálu takým spôsobom, aby všetky negatívne vplyvy vyplývajúce z návrhu zákona boli rozpočtovo zabezpečené v rámci schválených limitov všetkých dotknutých kapitol štátneho rozpočtu bez zvýšených vplyvov na rozpočet verejnej správy.
Za oblasť zamestnanosti žiada Komisia v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy v tabuľke č. 5 za zamestnanosť pre kapitolu MZ SR v roku 2022 uviesť sumu mzdových výdavkov prepočítanú na 8 mesiacov v sume 20 456 eur a zároveň poistné v sume 7 149 eur v súlade s tabuľkou č. 4 pre kapitolu MZ SR. To isté platí aj pre tabuľku č. 5 za zamestnanosť pre kapitolu MŽP SR / ústredný orgán.
Vyhodnotenie predkladateľa:
Doplnené a upravené v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy nasledovne
V doložke vybraných vplyvov boli v časti „9. Vybrané vplyvy materiálu“ upravené „vplyvy na rozpočet verejnej správy - z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy, v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu“ na čiastočné.
Návrh výdavkov uvedený v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy bol vzhľadom na rozšírené kompetencie inšpekcie doplnený o odborné personálne kapacity a upravený vzhľadom na účinnosť zákona, ktorá sa navrhuje od 1. januára 2023.
V analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy nie kvantifikované vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov. Predložený návrh zákona stanovuje nové povinnosti obciam a vyšším územným celkom ako vypracovať, prijať a realizovať program starostlivosti o kvalitu ovzdušia podľa § 11 návrhu zákona, nové povinnosti pre vyššie územné celky pri prenesenom výkone štátnej správy v oblasti ochrany ovzdušia podľa § 45 návrhu zákona a pre obce nové povinnosti v oblasti riadenia kvality ovzdušia a nové povinnosti pri prenesenom výkone štátnej správy v oblasti ochrany ovzdušia vo veciach malých zdrojov znečisťovania ovzdušia a vybraných osobitných činností podľa § 46 návrhu zákona. Dané povinnosti budú mať vplyv na rozpočty obcí a vyšších územných celkov. Zároveň Komisia upozorňuje, že výdavky spojené s povinnosťami obcí a vyšších územných celkov v rámci preneseného výkonu štátnej správy je nevyhnutné zabezpečiť zo štátneho rozpočtu. Preto v nadväznosti na § 33 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov žiada Komisia dopracovať v rámci analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy kvantifikáciu dopadov na rozpočty obcí a vyšších územných celkov a to nielen na bežný rok, ale aj na tri nasledujúce rozpočtové roky. Spolu s tým je potrebné uviesť aj návrhy na zdroje úhrady zvýšených výdavkov.
Vyhodnotenie predkladateľa:
Doplnené a upravené v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy nasledovne:
Obce a samosprávne kraje
Kompetencie samosprávnych krajov v rámci preneseného výkonu štátnej správy v oblasti ochrany ovzdušia v súčasnosti zabezpečované prostredníctvom referátu koordinácie projektu LIFE IP - Zlepšenie kvality ovzdušia (LIFE18 IPE/SK/000010), ktorý podporila Európska únia v rámci programu LIFE. Projekt je spolufinancovaný z
prostriedkov štátneho rozpočtu SR prostredníctvom MŽP SR. Samosprávne kraje v projekte pridružený prijímatelia ako partneri programu. Navrhované kompetencie v súčasnosti vykonávané projektom LIFE a v tomto smere kompetencie samosprávnych krajov prostredníctvom projektu výdavkovo zabezpečené. Z tohto dôvodu kvantifikácia vplyvov na rozpočty samosprávnych krajov v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy nie je vyjadrená. Na jednotlivých samosprávnych krajoch pôsobia manažéri kvality ovzdušia, ktorý zabezpečujú výkon navrhovaných kompetencií samosprávnych krajov pri riadení kvality ovzdušia. Návrh zákona týmto iba legislatívne podporí funkciu manažérov kvality ovzdušia a agendu, ktorú v súčasnosti vykonávajú na jednotlivých samosprávnych krajoch.
Podľa § 4 ods. 3 písm. h) a písm. n) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov, obec „utvára a chráni zdravé podmienky a zdravý spôsob života a práce obyvateľov obce, chráni životné prostredie“ a „zabezpečuje verejný poriadok v obci“, čím originálnu kompetenciu okrem iného aj pre riadenie kvality ovzdušia v obci. Vzhľadom na to, že tieto kompetencie výdavkovo zabezpečené prostredníctvom podielových daní a financovania preneseného výkonu štátnej správy, z toho dôvodu kvantifikácia vplyvov na rozpočty obcí v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy nie je vyjadrená. Návrhom zákona sa obciam v tejto oblasti dáva iba nástroj pri riadení kvality ovzdušia a to prostredníctvom všeobecne záväzného nariadenia a programu starostlivosti o kvalitu ovzdušia, ktoré môžu prijať a tak regulovať osobitné činnosti spôsobujúce zvýšenú prašnosť alebo zápach, nakoľko z aplikačnej praxe vyplynula potreba riadenia takýchto činností. Uvedené nástroje pomôžu identifikovať, sledovať a hodnotiť prijaté opatrenia vedúce k zlepšeniu kvality ovzdušia. Obec ako orgán ochrany ovzdušia podľa súčasne platnej legislatívy v oblasti ochrany ovzdušia kompetenciu k malým zdrojom znečisťovania ovzdušia. Vedenie evidencie zdrojov znečisťovania ovzdušia vychádza z potreby obce k uplatňovaniu jednotlivých kompetencií pre dané zdroje znečisťovania ovzdušia. Návrhom zákona sa legislatívne iba podporí vedenie evidencie malých zdrojov znečisťovania ovzdušia, ktorá vyplýva z potreby súčasnej platnej legislatívy v oblasti ochrany ovzdušia.
Z dôvodu častých podnetov súvisiacich so spaľovaním nevhodných palív alebo odpadov, s následným vplyvom na zhoršujúcu sa kvalitu ovzdušia v obci a zdravie obyvateľstva, predovšetkým počas vykurovacieho obdobia, vyplynula potreba zaviesť kontroly malých spaľovacích zariadení na tuhé a kvapalné palivá na základe podnetov, ktoré budú vykonávané inšpekciou, obcou alebo nimi poverenou osobou. Z dôvodu, že sektor vykurovania domácnosti je najväčším prispievateľom znečisťovania ovzdušia emisií tuhých znečisťujúcich látok, ministerstvo prostredníctvom inšpekcie alebo poverenej organizácie vykoná plošný prieskum na zistenie údajov o malých spaľovacích zariadeniach na vykurovanie domácností. Dôvodom zavedenia kontrol na základe podnetov, vykonania plošného prieskumu a zisťovania údajov o malých spaľovacích zariadeniach je nutnosť Slovenskej republiky reagovať na podanú žalobu zo strany Európskej komisie za porušovanie smernice Európskeho parlamentu a Rady 2008/50/ES z 21. mája 2008 o kvalite okolitého ovzdušia a čistejšom ovzduší v Európe v platnom znení a realizácia Programového vyhlásenia vlády SR (apríl 2021) do právnej úpravy. Je nutné si uvedomiť spoločenskú zodpovednosť aj za vplyv znečistenia ovzdušia z vykurovania domácností, nakoľko vplyv na zdravie obyvateľov ako aj dôsledky žaloby zo strany Európskej komisie budú znášať všetci občania Slovenskej republiky.
Návrh zákona poskytuje účinné nástroje na riešenie existujúcich problémov obcí v oblasti ochrany ovzdušia a s nimi súvisiacimi podnetmi najmä v oblasti spaľovania nevhodných palív a odpadov. Dôjde k obmene agendy preneseného výkonu štátnej správy obcí v oblasti ochrany ovzdušia. Uvedené nebude predstavovať vplyv na štátny rozpočet.
S uvedenými kompetenciami pre existujúce aj nové orgány ochrany ovzdušia a spolupracujúce orgány je spojené najmä personálne zabezpečenie a vybavenie pre výkon ich povinností. Jedným z dôvodov potreby zabezpečenia najmä personálnych kapacít na orgánoch ochrany ovzdušia je, že začiatkom roka 2021 bola voči Slovenskej republike podaná žaloba zo strany Európskej komisie za porušovanie Európskeho parlamentu a Rady
2008/50/ES z 21. mája 2008 o kvalite okolitého ovzdušia a čistejšom ovzduší v Európe v platnom znení, čím sa preukázať, že Slovenská republika mieni v tejto veci konať. Druhým dôvodom je aktuálne veľmi slabé personálne zabezpečenie na okresných úradoch a iných orgánoch ochrany ovzdušia a tretím možnosť zabezpečenia uvedeného aj novým zákonom o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia a zvýšených sadzieb základných poplatkov znečisťujúcich látok.
Predkladaným návrhom zákona sa upravujú sankcie za porušenie návrhu zákona tak, aby preventívne odradzovali od porušovania povinností a zároveň sa upravujú správne poplatky v súlade s potrebami predkladaného materiálu. Úpravou sankcií a správnych poplatkov je možné očakávať čiastočný pozitívny vplyv návrhu zákona o ochrane ovzdušia na rozpočet verejnej správy na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu.
Ako podklad, pre hrubý odhad pozitívneho vplyvu na rozpočet verejnej správy a čiastočného zabezpečenia rozpočtových prostriedkov pre krytie návrhu zákona boli SIŽP a Environmentálnym fondom poskytnuté údaje o právoplatne uložených pokutách okresnými úradmi a SIŽP za porušenie zákona č. 137/2010 Z. z. o ovzduší v znení neskorších predpisov v období rokov 2016 2021. Priemerná ročná výška uložených pokút SIŽP a za uvedené obdobie predstavuje 176 399 eur. Na základe porovnania priemernej hodnoty sankcií súčasne platného zákona č. 137/2010 Z. z. o ovzduší v znení neskorších predpisov s návrhom zákona je možné konštatovať približne trojnásobné navýšenie sankcií. Na základe uvedeného súhrnná odhadovaná výška pokút môže v budúcnosti predstavovať približne 529 196 eur. V tejto súvislosti je potrebné upozorniť, že návrhom zákona sa navrhuje aj potrebné personálne posilnenie kapacít okresných úradov a personálnych kapacít SIŽP. Preto je možné očakávať aj vyšší počet vykonaných kontrol, čo môže mať za následok aj vyšší počet uložených sankcií.
V súlade s analýzou vplyvov na podnikateľské prostredie a kalkulačkou nákladov vplyv úpravy správnych poplatkov bude predstavovať približne 27 400 eur. Správne poplatky podľa písm. g), h), l) a m) nebudú predstavovať každoročný pozitívny vplyv.
Súhrnný ročný pozitívny vplyv zmenou správnych poplatkov a navrhovaných sankcií možno odhadovať približne na úrovni 556 596 eur.
Zmena správnych poplatkov v súlade s analýzou vplyvov na podnikateľské prostredie
Poplatok [Eur]
Vplyv [Eur]
a) Vydanie povolenia pre novobudovaný stacionárny zdroj znečisťovania ovzdušia.
30
18 000
e) Vydanie povolenia na zmenu podmienok povolenia zdroja ak ide o zmenu používaných palív a surovín, technologických zariadení alebo zmenu ich využívania.
15
3 000
g) Žiadosť o vydanie osvedčenia o odbornej spôsobilosti na prevádzkovanie a riadenie spaľovne odpadov alebo zariadenia na spoluspaľovanie odpadov
100
2 100
h) Žiadosť o vydanie osvedčenia o odbornej spôsobilosti na výkon kontroly malých spaľovacích zariadení.
20
4 000
l) Žiadosť o povolenie na vykonanie jednotlivej oprávnenej technickej činnosti.
20
100
m) Žiadosť o jednorazové povolenie na vyhotovenie odborného posudku.
30
200
27 400
SIŽP
SIŽP a OÚ
Rok
právoplatné pokuty
súhrnná výška pokút
právoplatné pokuty
súhrnná výška pokút
právoplatné pokuty spolu
súhrnná výška pokút spolu
Odhadovaná výška pokút k návrhu zákona
2021
46
143 760,00
91
15 757,76
137
159 517,76
478 553,28
2020
54
172 755,00
59
35 584,00
113
208 339,00
625 017,00
2019
77
169 400,00
90
18 328,19
167
187 728,19
563 184,57
2018
62
170 800,00
125
24 909,95
187
195 709,95
587 129,85
2017
82
160 050,00
139
24 699,76
221
184 749,76
554 249,28
2016
84
101 120,00
156
21 228,85
240
122 348,85
367 046,55
Priemer za 6 rokov:
178
176 398,92
529 196,76
Zmena správnych poplatkov v súlade s AVnPP:
27 400,00
Súhrnný pozitívny vplyv odhadovaných sankcií a zmeny správnych poplatkov na rozpočet verejnej správy:
556 596,76
Plošný prieskum na zistenie údajov o malých spaľovacích zariadeniach na vykurovanie domácností
Začiatkom roka 2021 bola voči Slovenskej republike podaná žaloba zo strany Európskej komisie za dlhodobé porušovanie požiadaviek Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2008/50/ES z 21. mája 2008 o kvalite okolitého ovzdušia a čistejšom ovzduší v Európe v platnom znení, v súvislosti s nedržaním denných limitných hodnôt pre PM10 v Banskobystrickom kraji a aglomerácii Košice a za neprijatie dostatočných opatrení na zlepšenie kvality ovzdušia.
Sektor vykurovania domácnosti je najväčším prispievateľom znečisťovania ovzdušia emisií tuhých znečisťujúcich látok. Z dôvodu častých podnetov súvisiacich so spaľovaním nevhodných palív alebo odpadov, s následným vplyvom na zhoršujúcu sa kvalitu ovzdušia v obci a zdravie obyvateľstva, predovšetkým počas vykurovacieho obdobia, vyplynula potreba zaviesť kontroly malých spaľovacích zariadení na tuhé a kvapalné palivá na základe podnetov.
Nakoľko v súčasnosti neexistuje údaj o celkovom počte, predovšetkým malých spaľovacích zariadení na tuhé palivo a kvapalné palivo, ministerstvo prostredníctvom inšpekcie alebo poverenej organizácie vykoná plošný prieskum na zistenie údajov o malých spaľovacích zariadeniach na vykurovanie domácností.
Vykonávaním kontrol na základe podnetov a plošného prieskumu na zistenie údajov o malých spaľovacích zariadeniach na vykurovanie domácností je možné Európskej komisii preukázať, že Slovenská republika sa mieni touto situáciou zaoberať a v tejto veci konať. Je nutné si uvedomiť spoločenskú zodpovednosť aj za vplyv znečistenia ovzdušia z vykurovania domácností, nakoľko vplyv na zdravie obyvateľov ako aj dôsledky žaloby zo strany Európskej komisie budú znášať všetci občania Slovenskej republiky.
Predpokladané výdavky na vykonanie plošného prieskumu hrubým odhadom, ktoré budú v neskoršej fáze spresnené. Výdavky nebudú v plnej výške hradené zo štátneho rozpočtu, ale spolufinancovaním v rámci Operačného programu Slovensko.
Do analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy žiada Komisia doplniť spôsob určenia požadovaného počtu zamestnancov (47) s popisom ich pracovnej náplne.
Odôvodnenie: Zo súčasnej verzie analýzy nie je možné usúdiť, prečo je potrebné prijať daný
počet nových zamestnancov.
Vyhodnotenie predkladateľa:
Doplnené a upravené v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy nasledovne:
Personálne kapacity
Navrhovaný zákon budú implementovať orgány štátnej správy na úseku ochrany ovzdušia, ktorými budú Ministerstvo životného prostredia SR, Slovenská inšpekcia životného prostredia, okresné úrady v sídle kraja, okresné úrady, vyššie územné celky, obce a Ministerstvo obrany SR. Spolupracujúcimi orgánmi budú Ministerstvo zdravotníctva SR, Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR, Ministerstvo dopravy a výstavby SR, Ministerstvo hospodárstva SR a Úrad jadrového dozoru SR. Pre vykonateľnosť navrhovaného zákona bude potrebné personálne posilnenie výkonu štátnej správy na orgánoch ochrany ovzdušia a poverenej organizácii. Pracovná náplň zamestnancov bude v oblasti kvalitného výkonu štátnej správy v oblasti ochrany ovzdušia navrhovaného zákona na jednotlivých úrovniach štátnej správy.
Okresné úrady v pôsobnosti Ministerstva vnútra SR – 30 zamestnancov
Navrhované navýšenie počtu zamestnancov je potrebné pre správnu vykonateľnosť navrhovaného zákona na úsekoch ochrany ovzdušia jednotlivých odboroch starostlivosti o životné prostredie (ďalej len „OSŽP”) v pôsobnosti okresných úradoch, zamestnanci budú mať hlavné kompetencie pri povoľovaní veľkých a stredných zdrojov znečisťovania ovzdušia, vrátane ich dozoru, kontroly oznamovaných údajov a vedenie evidencie v NEIS, určovaní poplatkov za znečisťovanie ovzdušia podľa zákona o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia a priamej komunikácie s prevádzkovateľmi zdrojov znečisťovania ovzdušia pri uplatňovaní rôznych kompetencií v oblasti ochrany ovzdušia. Navrhovaným zákonom im vznikne povinnosť prepovoľovania cez 13 600 stacionárnych zdrojov, nakoľko súčasný stav je v tomto smere kvalitatívne nedostatočný. Aktuálne personálne obsadenie štátnej správy ochrany ovzdušia na jednotlivých OSŽP na okresných úradoch je po optimalizácií štátnej správy (december 2019) nedostatočné, nakoľko zamestnanci často krát vykonávajú aj inú agendu OSŽP v rámci kumulovaných funkcií, najmä na úsekoch ochrany prírody a krajiny, odpadovom hospodárstve alebo posudzovaní vplyvov na životné prostredie, čo za následok menej kvalitný výkon agendy ochrany ovzdušia. Agenda referenta na úseku štátnej správy ochrany ovzdušia na OSŽP okrem zákona o ovzduší a zákona č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia v znení neskorších predpisov, zahŕňa aj výkon zákona č. 286/2009 Z. z. o fluórovaných skleníkových plynoch v znení neskorších predpisov, zákona č. 321/2012 Z. z. o ochrane ozónovej vrstvy Zeme v znení neskorších predpisov a výkon zákona č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami v znení neskorších predpisov s vykonávacími právnymi predpismi jednotlivých zákonov, ktoré v gescii sekcie zmeny klímy a ochrany ovzdušia. Počty aktuálne obsadených pracovných miest konštatované aj v analýze Inštitútu environmentálnej politiky, podľa ktorej úsek ochrany ovzdušia iba 42 pozícií systematizovaných miest na 72 okresných úradoch, čo je z hľadiska požadovaného odborného výkonu nedostatočné. Na základe vlastného prieskumu odboru ochrany ovzdušia je registrovaných približne iba 30 referentov vykonávajúcich iba agendu ochrany ovzdušia. Ostatní zamestnanci na OSŽP vykonávajú agendu ochrany ovzdušia v rámci kumulovanej funkcie na dvoch alebo aj troch úsekoch OSŽP, čo je pre potrebný a kvalitný výkon agendy ochrany ovzdušia nedostatočné. Uvedené je možné konštatovať aj kontrolami štátnej správy na okresných úradoch, kde registrované značné kvalitatívne nedostatky v oblasti ochrany ovzdušia pri povoľovaní zdrojov znečisťovania ovzdušia a uplatňovaní právnych predpisov v oblasti ochrany ovzdušia.
Okresné úrady v sídle kraja v pôsobnosti Ministerstva vnútra SR – 8 zamestnancov
Ďalšie podstatné posilnenie je potrebné v oblasti efektívneho a kvalitného riadenia kvality ovzdušia na všetkých okresných úradoch v sídlach kraja, ktoré okrem iného zodpovedné za vypracovanie programov na zlepšenie kvality ovzdušia a akčných plánov. V súvislosti s kvalitou ovzdušia je na Slovenskú republiku zo strany Európskej komisie podaná žaloba
za porušovanie smernice Európskeho parlamentu a Rady 2008/50/ES z 21. mája 2008 o kvalite okolitého ovzdušia a čistejšom ovzduší v Európe v platnom znení, a to aj z dôvodu nedostatočne vypracovaných programov na zlepšenie kvality ovzdušia. Všetci zamestnanci na okresných úradoch v sídle kraja vykonávajú agendu ochrany ovzdušia v rámci kumulovanej funkcie spolu s inými úsekmi OSŽP. Uvedeným personálnym posilnením sa celkovo pomôže aj tak personálne poddimenzovaným OSŽP na okresných úradoch a okresných úradoch v sídle kraja.
Slovenská inšpekcia životného prostredia – 30 zamestnancov
Potrebné je personálne posilnenie na jednotlivých Inšpektorátoch životného prostredia na odboroch inšpekcie ochrany ovzdušia, nakoľko prioritným kontrolným orgánom pri výkone odborného štátneho dozoru vo veciach ochrany ovzdušia a je nutné mať pod väčšou kontrolou najväčších prevádzkovateľov zdrojov znečisťovania ovzdušia v súlade s dokumentáciou, podmienkami a požiadavkami určenými povoľujúcim orgánom. S uvedeným súvisí predovšetkým výkon kontroly emisných limitov vlastnými kontrolnými meraniami, nakoľko inšpekcia v súčasnosti disponuje iba troma meracími skupinami na výkon vlastných kontrolných meraní pri zisťovaní dodržiavania emisných limitov. Na jednotlivé inšpektoráty je zasielaných aj čoraz viac rôznych podnetov ohľadom znečistenia ovzdušia a zápachu so žiadosťami o ich prešetrenie, na ktoré je potrebné reagovať. Nové kompetencie pre inšpektoráty sa navrhujú vo vzťahu k rozhodovaniu o obmedzení alebo zastavení prevádzky zdroja znečisťovania ovzdušia, kontrole zákazov uvedených v § 32 návrhu zákona a kontrole malých spaľovacích zariadení na tuhé palivo a kvapalné palivo na základe podnetov s následným rozhodovaním o priestupkoch. Ďalšie kompetencie súvisia s vkladaním dokumentov a informácií do NEIS a posilnením kompetencie spolupráce s povoľujúcimi orgánmi a vydávaním stanovísk na účely vydania súhlasov a povolení pre zdroje znečisťovania ovzdušia, určenia prísnejších emisných limitov, technických požiadaviek a podmienok, určovaní výnimiek a schvaľovaní súborov parametrov a opatrení pre jednotlivé prevádzky.
Ministerstvo životného prostredia SR – odbor ochrany ovzdušia - 2 zamestnanci
Prijatím návrhu zákona je nutné personálne posilnenie samotného odboru ochrany ovzdušia na Ministerstve životného prostredia SR a to nielen v súvislosti s navrhovaným zákonom o ochrane ovzdušia, jeho metodickým usmerňovaním a školeniami, ale aj riešením množstva podnetov, ktoré sa očakávajú aj s prijatím navrhovanej právnej úpravy, zvyšujúcimi sa nárokmi pri vydávaní stanovísk v procesoch posudzovania vplyvov na životné prostredie a zabezpečovaní európskej a zahraničnej agendy.
Slovenský hydrometeorologický ústav – 5 zamestnancov
V rámci odboru Monitorovania kvality ovzdušia na Slovenskom hydrometeorologickom ústave (ďalej len „SHMÚ“) postupne narastajú nároky na personálne kapacity kvôli zvyšovaniu objemu vykonávaných prác súvisiacich s rozširovaním počtu staníc Národnej monitorovacej siete kvality ovzdušia - NMSKO z 38 na 52 a plánovaným rozšírením akreditácie na tieto stanice, s čím súvisí aj väčšie množstvo spracovávania reportovaných údajov, pravidelných kontrol, servisných zásahov a iných technických činností vyplývajúcich aj z akreditácie na existujúcich a nových staniciach. Navrhovaným zákonom sa taktiež navýši počet spravovaných staníc prebratím od iných prevádzkovateľov. Okrem toho navrhovaný zákon ukladá nové povinnosti SHMÚ pri informovaní verejnosti, na čo potrebné ďalšie personálne kapacity. V súvislosti s kvalitou ovzdušia je na Slovenskú republiku zo strany Európskej komisie podaná žaloba za porušovanie smernice Európskeho parlamentu a Rady
2008/50/ES z 21. mája 2008 o kvalite okolitého ovzdušia a čistejšom ovzduší v Európe v platnom znení, a to aj v súvislosti s monitorovaním kvality ovzdušia.
Personálne zabezpečenie bude potrebné aj v rámci správy nového informačného systému NEIS, do ktorého pribudnúť viacero nových modulov pre zhromažďovanie, kontrolu, uchovávanie a spracovávanie oznamovaných údajov o emisiách a prevádzkovateľoch zdrojov znečisťovania ovzdušia. Jedným z modulov je informačný systém ENSOM. Budú zvýšené nároky na spracovávanie týchto údajov, tiež bude potrebné zabezpečenie komunikácie s okresnými úradmi a inými orgánmi ochrany ovzdušia a reportingové povinnosti údajov o emisiách pre Európsku Komisiu.
Do analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy žiada Komisia doplniť zdroj a spôsob odhadu nákladov na úpravu informačného systému NEIS a detailný popis jeho nových funkcionalít.
Odôvodnenie: Nakoľko systém NEIS funguje a zmena zahŕňa iba doplnenie nových
modulov do existujúceho systému, bez dodatočných informácií Komisia považuje sumu 5 mil. eur za vysokú.
Do analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy žiada Komisia doplniť zdroj a spôsob odhadu nákladov na úpravu informačného systému ENSOM a detailný popis jeho nových funkcionalít.
Odôvodnenie: Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy neobsahuje vysvetlenie nových
funkcionalít systému ENSOM. Bez dodatočných informácií sa suma 1 mil. eur javí byť privysoká.
Vyhodnotenie predkladateľa:
Doplnené do analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy nasledovne:
Informačné systémy NEIS a ENSOM
Súčasný informačný systém NEIS pracuje na dvoch platformách. Na okresných úradoch je evidencia vedená prostredníctvom desktopovej inštalácie programu NEIS BU, pre ktorý je potrebné inštalovať každoročné aktualizácie a synchronizačného modulu na výmenu údajov medzi okresnou databázou a NEIS PZ WEB. V rámci rozvoja a úpravy bola pre potreby elektronického oznamovania údajov o množstvách emisií znečisťujúcich látok prevádzkovateľmi zdrojov znečisťovania ovzdušia vytvorená aplikácia NEIS PZ WEB, ktorá slúži aj pre schvaľovanie a kontrolu elektronických oznámení a údajov okresnými úradmi. Z uvedeného vyplýva, že pre plnohodnotnú prácu s NEIS je nutné pracovať na dvoch platformách. Pre použitie webovej aplikácie NEIS PZ WEB je naviac nutná inštalácia doplnku Microsoft Silverlight, ktorá nie je v súčasnosti naďalej technologický podporovaná, čo môže predstavovať aj bezpečnostné riziko. Uvedená kombinácia informačných systémov nereflektuje na súčasnú úroveň informatizácie spoločnosti, kde je potrebná komunikácia aj na úrovní elektronického odosielania údajov a správ v nadväznosti na ústredný portál verejnej správy a v súlade so zákonom č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente). Z týchto dôvodov vznikla potreba realizácie nového Národného emisného informačného systému, ktorý bude reflektovať na súčasný stav informatizácie spoločnosti a potreby navrhovaného zákona.
Národný emisný informačný systém bude slúžiť ako zdroj údajov a informácií najmä na vypracovanie inventúr emisií, nahlasovanie vybraných údajov na štatistické účely, poskytovanie správ v súlade s právne záväznými predpismi Európskej únie a medzinárodným dohovorom, hodnotenie vplyvu stacionárneho zdroja pri imisno-prenosovom posudzovaní, hodnotenie kvality ovzdušia modelovaním, vypracovanie programov na zlepšenie kvality ovzdušia, výkon oprávnených technických činností, poskytovanie údajov na informovanie verejnosti o znečisťovaní ovzdušia a na účely výkonu štátnej správy ochrany ovzdušia pri vydávaní poplatkov za znečisťovanie ovzdušia podľa poplatkového zákona. NEIS zahŕňa najmä:
-evidenciu vybraných údajov o veľkých zdrojoch a stredných zdrojoch znečisťovania ovzdušia, ich prevádzkovateľoch a emisiách, s registrom, údajov o veľkých spaľovacích zariadeniach, údajov o väčších stredných spaľovacích zariadeniach, údajov o spaľovniach odpadov a zariadeniach na spoluspaľovanie odpadov a údajov o zariadeniach používajúcich organické rozpúšťadlá a iných technologických zariadeniach,
-evidenciu údajov o malých zdrojoch znečisťovania ovzdušia a vybraných osobitných činnostiach a ich prevádzkovateľoch,
-evidenciu údajov a kontrol malých spaľovacích zariadení na tuhé palivo a kvapalné palivo,
-evidenciu informácií o oprávnených technických činnostiach a správy o platnom výsledku z nich,
-informácie o oprávnených osobách a metódach a metodikách oprávnených technických činností,
-údaje z automatizovaných meracích systémov emisií,
-evidenciu o palivách,
-knižnicu a archív dokumentov, ktorými napríklad individuálne správne akty vydané pre stacionárne zdroje znečisťovania ovzdušia, schválené súbory parametrov a opatrení, doklady ohľadom monitorovania a preukazovania dodržania prípustnej miery znečisťovania ovzdušia, výsledky vykonaných kontrol, programy znižovania emisií alebo plány riadenia zápachu a plány riadenia prašnosti.
Informačný systém ENSOM ako jeden z modulov NEIS zabezpečovať zber, spracovanie a archiváciu údajov týkajúcich sa oprávnených technických činností (ďalej len „OTČ“) v zmysle návrhu zákona. zabezpečovať elektronickú notifikáciu štátnej správy a ukladanie správ z vykonaných oprávnených technických činností. Súčasne popri evidencii a archivácii dokumentov zabezpečovať aj notifikáciu v požadovanom rozsahu. Informačný systém bude pozostávať zo súboru aplikácií a služieb, ktoré zabezpečia jednotnú centrálnu evidenciu OTČ a dokumentácie zdroja znečisťovania ovzdušia vrátane správ z vykonaných OTČ; zabezpečí automatizovaný proces oznamovania plánovaných termínov OTČ a predkladanie správ z OTČ. Bude používať číselníky všade tam, kde to bude možné a účelné, vrátane možnosti vytvárania užívateľských číselníkov. V záujme eliminácie duplicitného zberu údajov bude preberať relevantné a dostupné údaje z iných modulov systému NEIS a ISOO. Pre zabezpečenie manažovania systémových nastavení bude IS obsahovať administrátorské rozhranie, pomocou ktorého budú môcť používatelia s príslušnou kompetenciou v poverenej organizácii upravovať globálne číselníky, spravovať importy z externých systémov, nastavovať notifikačné a archivačné parametre, spracovávať štatistiky a prehliadať auditné záznamy.
Hlavným prínosom bude centrálne úložisko dokumentov pre štátnu správu ochrany ovzdušia (tzv. „knižnica dokumentov“) a automatizované rozosielanie notifikačných správ, ktoré budú informovať orgány štátnej správy ochrany ovzdušia o termíne plánovanej OTČ na jednotlivých stacionárnych zdrojoch a o predložení správ z OTČ, podľa požiadaviek navrhovaného zákona.
Modul ENSOM budú používať oprávnené osoby resp. zodpovedné osoby, ktoré budú zadávať rôzne informácie o oprávnených technických činnostiach. Bude pozostávať z troch procesov. Prvý bude slúžiť na notifikáciu OTČ, následne bude možnosť zmeniť ohlásené údaje do určitého termínu. Posledná časť umožní vložiť k notifikácii OTČ správu o výsledku OTČ a vybrané informácie zo správy, ktoré budú slúžiť na informovanie verejnosti. Informačným systémom sa zabezpečí :
-evidenciu a spracovanie vybraných údajov týkajúcich sa OTČ,
-predloženie a archiváciu správ z týchto OTČ,
-notifikačné povinnosti v súvislosti s plánovaným vykonaním OTČ,
-priamy prístup orgánov štátnej správy ochrany ovzdušia k tejto evidencii, s možnosťou tvorby rôznych prehľadov,
-ukladanie a archiváciu relevantných dokumentov o stacionárnych zdrojoch v rámci Knižnice dokumentov,
-prístup verejnosti k vybraným dokumentom.
Predpokladané výdavky na informačné systémy NEIS a modul ENSOM hrubým odhadom, ktoré budú v neskoršej fáze spresnené. Informačné systémy s hodnotou vyššou ako 1 mil. eur budú zaslané na ekonomické hodnotenie MF SR. Výdavky nebudú hradené v plnej výške zo štátneho rozpočtu, budú spolufinancované z Operačného programu Slovensko.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia žiada predkladateľa, aby v Kalkulačke nákladov a následne aj v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie upravil frekvenciu plnenia povinnosti z jednorazovej/nepravidelnej na každoročnú pri opatrení „Vydanie povolenia pre nový stredný alebo veľký zdroj znečisťovania ovzdušia“.
Odôvodnenie: Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie predpokladá vznik 300 nových
znečisťovateľov ale neuvádza obdobie. Preto je vhodné upraviť výšku nákladov tak, aby odkazovala na každoročnú frekvenciu plnenia povinnosti pri vzniku nových prevádzkovateľov. V prípade, že ostane jednorazová povinnosť pri tomto opatrení, Komisia považuje sumu za podhodnotenú.
Vyhodnotenie predkladateľa:
Povolenie stacionárneho zdroja znečisťovania ovzdušia a jeho zmeny podľa § 27 návrhu zákona pre nový stacionárny zdroj znečisťovania ovzdušia, ktorým sa určia požiadavky na prevádzku z hľadiska ochrany ovzdušia bude predstavovať jednorazový právny akt vedený podľa správneho konania v rámci povolenia stacionárneho zdroja znečisťovania ovzdušia.
V zákone č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch sa navrhuje úprava správnych poplatkov v oblasti ochrany ovzdušia týkajúcich sa povoľovania stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia a vydávania osvedčení o odbornej spôsobilosti.
Pre vydanie povolenia je navrhnutý správny poplatok 30 EUR, ktorý sa platí pri podaní žiadosti o vydanie povolenia. Z tohto dôvodu nie je relevantné upraviť frekvenciu plnenia povinnosti z jednorazovej/nepravidelnej na každoročnú podľa požiadavky pripomienky, nakoľko prevádzkovateľ zdroja znečisťovania ovzdušia nebude uvedený správny poplatok platiť každoročne, ale iba jednorazovo pri podaní žiadosti o vydanie povolenia pre nový stacionárny zdroj znečisťovania ovzdušia.
Doplnené a upravené poradové číslo 5. do analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie nasledovne:
5. Vydanie povolenia pre nový stacionárny zdroj znečisťovania ovzdušia.
Návrhom zákona sa upravuje vydávanie nových povolení pre nové stacionárne zdroje znečisťovania ovzdušia podľa § 27, ktorým sa určia požiadavky na prevádzku z hľadiska ochrany ovzdušia. Povolenie bude predstavovať jednorazový právny akt povolenia stacionárneho zdroja znečisťovania ovzdušia vedený podľa správneho konania. Pre povolenie nového stacionárneho zdroja znečisťovania ovzdušia sa navrhuje správny poplatok vo výške 30 eur, ktorý sa platí pri podaní žiadosti o vydanie povolenia.
Modelový príklad:
Z evidencie NEIS a bilancie počtu (výmaz z evidencie a evidencia nových) stredných a veľkých stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia v roku 2017 je evidovaných 202 nových zdrojov znečisťovania ovzdušia, v roku 2018 - 369 nových zdrojov znečisťovania ovzdušia, v roku 2019 - 370 nových zdrojov znečisťovania ovzdušia a v roku 2020 je evidovaných 244 nových zdrojov znečisťovania ovzdušia. V priemere to predstavuje približne 300 novovznikajúcich stredných a veľkých stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia za jeden kalendárny rok.
Z uvedených údajov, v prípade vzniku 300 nových stredných alebo veľkých stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia za kalendárny rok, s navrhovaným 30 EUR správnym poplatkom, ročný vplyv na podnikateľské prostredie môže predstavovať 9 000 EUR. Uvedené odzrkadľuje reálnu ročnú výšku nákladov pri povoľovaní 300 nových stredných a veľkých zdrojov znečisťovania ovzdušia.
V rámci modelového príkladu pre malé stacionárne zdroje znečisťovania ovzdušia neexistuje údaj, na základe ktorého by bolo možné odhadnúť počet novovznikajúcich malých stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia v priebehu kalendárneho roka. Vzhľadom na to, že neexistuje centrálna evidencia malých zdrojov znečisťovania ovzdušia, predkladaným materiálom sa navrhuje obciam vedenie evidencie malých stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia, čo vyplýva z potreby aj súčasnej platnej legislatívy v oblasti ochrany ovzdušia. Z uvedeného dôvodu nie je možné použiť ani expertný odhad. Napríklad v prípade vzniku 300 nových malých stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia za rok, vplyv na podnikateľské prostredie môže predstavovať 9 000 EUR.
Súhrnný ročný vplyv na podnikateľské prostredie pre nové veľké, stredné a malé stacionárne zdroje znečisťovania ovzdušia tak môže predstavovať 18 000 EUR. Vydanie povolenia podľa § 27 návrhu zákona pre existujúce stacionárne zdroje znečisťovania ovzdušia nebude spoplatnené správnym poplatkom, nakoľko tento právny úkon vyplýva zo zmeny právnej úpravy.
Komisia žiada predkladateľa o doplnenie vplyvov na podnikateľské prostredie do Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie, ako aj do Kalkulačky nákladov, týkajúce sa najmä § 34 a § 35.
Odôvodnenie: Predkladaný materiál zakladá nové povinnosti, ktoré nie uvedené v analýze
vplyvov na podnikateľské prostredie. Konkrétne ide o nasledovné povinnosti:
a) zverejňovať na svojom webovom sídle informácie o znečisťovaní ovzdušia;
b) zabezpečovať predloženie správy a informácie o platnom výsledku oprávnenej technickej činnosti v lehote 90 dní.
c) zverejňovať na svojom webovom sídle výsledky monitorovania kvality, ak ide o oprávnené meranie, zverejniť správy o platnom výsledku oprávneného merania.
d) vypracovať na základe vyzvania povoľujúceho orgánu a predložiť plán riadenia zápachu alebo plán riadenia prašnosti;
e) oznámiť obci zmenu prevádzkovateľa zdroja znečisťovania ovzdušia alebo jeho časti a zánik zdroja znečisťovania ovzdušia do 15 dní odo dňa ich uskutočnenia, ako aj informovať obec o vykonávaní osobitnej činnosti.
Komisia odporúča, aby predkladateľ doplnil výšku pokút do Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie v časti 3.4.
Vyhodnotenie predkladateľa:
a) zverejňovať na svojom webovom sídle informácie o znečisťovaní ovzdušia;
- uvedená povinnosť je existujúcou povinnosťou podľa súčasnej platnej legislatívy, konkrétne podľa § 15 ods. 1 písm. ah) zákona č. 137/2010 Z. z. o ovzduší v znení neskorších predpisov, ktorý znie : „zasielať elektronicky výsledky z kontinuálneho merania emisií a informácie o výsledku oprávneného merania údajov o dodržaní emisných limitov, technických požiadaviek a podmienok prevádzkovania do Národného emisného informačného systému na účel informovania verejnosti v lehote podľa osobitného predpisu16b) v rozsahu a forme ustanovenej vykonávacím predpisom podľa § 33 písm. i) alebo oznámiť prevádzkovateľovi informačného systému adresu webovej stránky, kde protokoly a informácie v ustanovenom čase, rozsahu a forme sprístupňované pre informačný systém a verejnosť.“. Z toho dôvodu nebola uvedená povinnosť zahrnutá do analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie a Kalkulačky nákladov.
b) zabezpečovať predloženie správy a informácie o platnom výsledku oprávnenej technickej činnosti v lehote 90 dní.
- uvedená povinnosť je existujúca podľa súčasnej platnej legislatívy § 15 ods. 1 písm. q) zákona č. 137/2010 Z. z. o ovzduší v znení neskorších predpisov, kde sa uvádza „...v ostatných prípadoch doklad o výsledku diskontinuálnej oprávnenej technickej činnosti predkladať najneskôr do 60 dní od vykonania posledného odberu vzorky alebo inej zodpovedajúcej technickej činnosti na príslušnom monitorovacom mieste,“ oproti návrhu zákona „zabezpečovať predloženie správy o platnom výsledku oprávnenej technickej činnosti a informácie o platnom výsledku oprávnenej technickej činnosti do Národného emisného informačného systému v lehote 90 dní od vykonania posledného diskontinuálneho merania, odberu vzorky, skúšky, inšpekcie zhody alebo inej zodpovedajúcej technickej činnosti na danom monitorovacom mieste prostredníctvom oprávnenej osoby, ktorá danú činnosť vykonala a ktorá zodpovedá za platnosť zistených výsledkov podľa § 58 ods. 8,“. Predmetná povinnosť je uvedená v analýze vplyvov na podnikateľské prostredie v poradovom čísle 2., nakoľko povinnosť bude vykonávaná prostredníctvom oprávnenej
osoby vykonávať OTČ. Povinnosť je prenesená z prevádzkovateľa zdroja znečisťovania ovzdušia na oprávnenú osobu.
c) zverejňovať na svojom webovom sídle výsledky monitorovania kvality, ak ide o oprávnené meranie, zverejniť správy o platnom výsledku oprávneného merania.
- povinnosť bola doplnená do analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie a Kalkulačky nákladov v zmysle pripomienky pod poradovým číslom 9 nasledovne:
9. Zverejňovanie výsledkov monitorovania kvality ovzdušia na webovom sídle.
Prevádzkovateľom stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia sa navrhuje povinnosť zverejňovať výsledky z monitorovania kvality ovzdušia na svojom webovom sídle alebo sídle poverenej organizácie z dôvodu informovania verejnosti o emitovaných znečisťujúcich látkach do ovzdušia. V súčasnosti kvalitu ovzdušia kontinuálne monitoruje 5 prevádzkovateľov veľkých zdrojov znečisťovania ovzdušia na 14 monitorovacích staniciach (Slovnaft, a.s. - 3, U.S. Steel, s.r.o. - 3, Slovenské elektrárne, a.s. - 2, Duslo, a.s. - 1, Mondi a.s. Supra - 5). Informácie dostupné v ročenke SHMÚ "Sprava 2020" na strane 33 v tabuľke 2.3 - Monitorovacie stanice ostatných prevádzkovateľov veľkých zdrojov znečistenia ovzdušia (VZZO), ktorá je dostupná na:
https://www.shmu.sk/sk/?page=997
.
Okrem uvedených staníc v tabuľke 2.3, Mondi a.s. Supra prevádzkuje ešte ďalšie 4 stanice, ktoré merajú TRS a/alebo H2S, dostupné na odkaze:
https://www.shmu.sk/sk/?page=1&id=oko_imis
. Nepredpokladá sa nárast ďalších
prevádzkovateľov, ktorí budú kontinuálne monitorovať kvalitu ovzdušia, vzhľadom k tomu, že táto povinnosť je uložená najväčším znečisťovateľom ovzdušia a ich vplyv na kvalitu ovzdušia sa sprísňujúcou reguláciou pre priemysel znižuje.
Nakoľko povinnosť zverejňovať na svojom webovom sídle alebo sídle poverenej organizácie výsledky monitorovania kvality ovzdušia za účelom informovania verejnosti je priebežná resp. kontinuálna (a povinnosť „poskytovať poverenej organizácii reprezentatívne údaje z automatizovaných meracích systémov kvality ovzdušia v ustanovenom čase, rozsahu a formáte na účel hodnotenia kvality ovzdušia a informovania verejnosti o kvalite ovzdušia v okolí stacionárneho zdroja“ je ustanovená v § 15 ods. 1 písm. t) zákona o ovzduší, plnenie povinnosti je na nepravidelnej/jednorazovej frekvencii.
d) vypracovať na základe vyzvania povoľujúceho orgánu a predložiť plán riadenia zápachu alebo plán riadenia prašnosti;
- povinnosť bola doplnená do analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie a Kalkulačky nákladov v zmysle pripomienky pod poradovým číslom 10 nasledovne:
10. Na základe vyzvania povoľujúceho orgánu vypracovať a predložiť plán riadenia zápachu alebo plán riadenia prašnosti.
Prevádzkovateľom veľkých, stredných a malých zdrojov znečisťovania ovzdušia sa navrhuje povinnosť vypracovať plán riadenia zápachu alebo plán riadenia prašnosti na základe vyzvania povoľujúceho orgánu a predložiť ho na schválenie. Vypracovanie plánov sa navrhuje hlavne z dôvodu prevencie, nachádzania účinných opatrení a ich uplatňovania v praxi pri riešení a predchádzaní situácií na zdrojoch a pri činnostiach spätých so zdrojom, z ktorých môže vznikať zvýšená prašnosť alebo zápach vplývajúca na dotknuté blízke okolie a zdravie obyvateľstva. Pozitívnym dôsledkom takto realizovaných plánov s účinnými opatreniami je zníženie výjazdov kontrolných orgánov (inšpekcia, okresné úrady, obce) pri možných podnetoch. V rámci modelového príkladu bol použitý expertný odhad 500 subjektov. Schválenie predmetných plánov bude predstavovať jednorazový právny akt na
základe vyzvania povoľujúceho orgánu, z toho dôvodu je plnenie povinnosti stanovené na nepravidelnej/jednorazovej frekvencii.
e) oznámiť obci zmenu prevádzkovateľa zdroja znečisťovania ovzdušia alebo jeho časti a zánik zdroja znečisťovania ovzdušia do 15 dní odo dňa ich uskutočnenia, ako aj informovať obec o vykonávaní osobitnej činnosti.
- povinnosť bola doplnená do analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie a Kalkulačky nákladov v zmysle pripomienky pod poradovým číslom 11 nasledovne:
11. Oznámenie zmeny prevádzkovateľa zdroja alebo jeho časti a zánik zdroja.
Prevádzkovateľom veľkých, stredných a malých zdrojov znečisťovania ovzdušia sa ustanovuje povinnosť oznámiť obci respektíve povoľujúcemu orgánu zmenu prevádzkovateľa zdroja alebo jeho časti a zánik zdroja do 30 dní odo dňa uskutočnenia zmeny, nakoľko z aplikačnej praxe vyplýva potreba evidovať zmenu prevádzkovateľa zdroja alebo jeho časti súvisiaca s uplatňovaním jednotlivých kompetencií orgánov ochrany ovzdušia voči zdrojom znečisťovania ovzdušia. Súčasne sa obciam navrhuje viesť evidenciu údajov o malých zdrojoch a ich prevádzkovateľoch, ktorá vyplýva z potreby súčasnej platnej legislatívy v oblasti ochrany ovzdušia. Neexistuje dostupný objektívny údaj, na základe ktorého by bolo možné odhadnúť počet zmien prevádzkovateľov zdrojov v priebehu kalendárneho roka. V rámci modelového príkladu je v kalkulačke nákladov použitých 100 oznámení prevádzkovateľov zdrojov o zmene alebo zániku stacionárneho zdroja.
V súvislosti s navrhovanou úpravou správnych poplatkov v oblasti ochrany ovzdušia boli do analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie a Kalkulačky nákladov doplnené nasledovné identifikované regulácie vyplývajúce z úpravy správnych poplatkov:
13. Vydanie povolenia na zmenu podmienok povolenia zdroja znečisťovania ovzdušia.
Návrhom zákona sa upravuje správny poplatok pri vydávaní povolenia pre stacionárny zdroj znečisťovania ovzdušia na zmenu podmienok povolenia zdroja ak ide o zmenu používaných palív a surovín, technologických zariadení alebo zmenu ich využívania zo súčasných 5 EUR na 15 EUR, ktorý sa platí pri podaní žiadosti o vydanie povolenia pred vykonaním predmetnej zmeny na stacionárnom zdroji. Zmeny na stacionárnych zdrojoch predovšetkým individuálneho charakteru súvisiace zo zmenou technológie, vykurovacieho zariadenia, podmienok prevádzkovania, zmenou používaných palív a surovín alebo na zmenu ich využívania a podobne. Vzhľadom na to, že neexistuje evidencia o uvedených zmenách na všetkých stacionárnych zdrojoch znečisťovania ovzdušia, a jedná sa o nepredvídateľný právny akt zo strany prevádzkovateľa zdroja, nie je možné do budúcna odhadnúť počet žiadosti o zmenu povolenia pre stacionárny zdroj zo strany prevádzkovateľov zdrojov. Z uvedeného dôvodu nie je reálne možné použiť ani expertný odhad.
Modelový príklad:
Napríklad v prípade 300 žiadostí o povolenie na vykonanie zmeny na stacionárnych zdrojoch, vplyv na podnikateľské prostredie po úprave správneho poplatku môže predstavovať 3 000 EUR.
14. Jednorazové povolenie na vyhotovenie odborného posudku.
Návrhom zákona sa upravuje správny poplatok na vydanie jednorazového povolenia na vyhotovenie odborného posudku osobe, ktorá preukáže, že na vyhotovenie odborného posudku dostatočné odborné predpoklady, zo súčasných 10 EUR na 30 EUR, ktorý sa platí pri podaní žiadosti o vydanie povolenia.
Odborom ochrany ovzdušia za obdobie rokov 2018 2021 nie je evidovaná žiadna žiadosť o vydanie jednorazového povolenia na vyhotovenie odborného posudku, avšak takúto možnosť je potrebné ponechať, ak vyhotovenie odborného posudku je neodkladnou podmienkou vydania súhlasu a nemožno zabezpečiť vyhotovenie odborného posudku odborným posudzovateľom, ani odborným posudzovateľom, ktorý nemá oprávnenie na príbuzný odbor posudzovania, predmet posudzovania alebo účel konania. Z tohto dôvodu je možne reálne predpokladať nevýznamný až nulový vplyv na podnikateľské prostredie.
Modelový príklad:
Napríklad v prípade 10 žiadosti o vydanie jednorazového povolenia na vyhotovenie odborného posudku vplyv na podnikateľské prostredie po úprave správneho poplatku môže predstavovať 200 EUR.
15. Povolenie na vykonanie jednotlivej oprávnenej technickej činnosti.
Návrhom zákona sa upravuje správny poplatok pri vydávaní povolenia na vykonanie jednotlivej oprávnenej technickej činnosti v danom odbore alebo objekte oprávnených technických činností, na činnosť vykonanú jeden raz, zo súčasných 20 EUR na 30 EUR, ktorý sa platí pri podaní žiadosti o vydanie povolenia. Žiadateľom o vykonanie jednotlivej OTČ podľa § 59 návrhu zákona môže byť oprávnená akreditovaná osoba alebo zodpovedná osoba, akreditované laboratórium alebo autorizované pracovisko prevádzkovateľa, osoba, ktorá flexibilnú akreditáciu, odborne spôsobilá osoba, zahraničná právnická osoba, zahraničná fyzická osobu oprávnená na podnikanie alebo iná osoba.
Odborom ochrany ovzdušia za obdobie rokov 2018 2021 nie je evidovaná žiadna žiadosť o vydanie povolenia na vykonanie jednotlivej oprávnenej technickej činnosti, avšak takúto možnosť je potrebné ponechať pre výnimočný prípad alebo vydanie povolenia pre zahraničnú právnickú osobu alebo zahraničnú fyzickú osobu oprávnenú na podnikanie. Z tohto dôvodu je možne reálne predpokladať nevýznamný nulový vplyv na podnikateľské prostredie.
Modelový príklad:
Napríklad v prípade 10 žiadosti o vydanie povolenia na vykonanie jednotlivej oprávnenej technickej činnosti vplyv na podnikateľské prostredie po úprave správneho poplatku môže predstavovať 100 EUR.
Úpravou zákona o správnych poplatkoch v oblasti ochrany ovzdušia sa navrhuje upustenie správneho poplatku pri zmene priezviska, zníženia rozsahu alebo skrátenia času platnosti osvedčenia oprávneného posudzovateľa a zodpovednej osoby. Upúšťa sa tiež od poplatku pri preskúmaní povolenia spaľovne odpadov a zariadenia na spoluspaľovanie odpadov.
V súvislosti s navrhovanými povinnosťami oznamovať obci vykonávanie osobitných činností boli do analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie a Kalkulačky nákladov doplnené nasledovné identifikované povinnosti pre osoby vykonávajúce vybrané osobitné činnosti a prevádzkovateľov stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia:
12. Oznámiť obci vykonávanie osobitnej činnosti
Právnickým osobám a fyzickým osobám oprávneným na podnikanie vykonávajúcim osobitné činnosti sa ustanovuje povinnosť oznamovať obci 14 dní vopred vykonávanie osobitnej činnosti v rozsahu ustanovenom vykonávacím predpisom. Z aplikačnej praxe vyplynula potreba regulovania činností, ktoré vykonávané samostatne a prejavujú sa prašnosťou, zápachom, dymom alebo sa z nich môžu uvoľňovať emisie znečisťujúcich látok, pričom využitie technického vybavenia na vykonávanie predmetnej činnosti sa nevylučuje, taktiež v súvislosti s uplatňovaním jednotlivých kompetencií obce voči osobám vykonávajúcim tieto činnosti pri obmedzení alebo zastavení.
Osobitné činnosti nie späté so stavebným objektom alebo technologickým celkom a nie súčasťou veľkého zdroja, stredného zdroja alebo malého zdroja znečisťovania ovzdušia. Neexistuje dostupný objektívny údaj na základe ktorého by bolo možné odhadnúť počet subjektov vykonávajúcich osobitné činnosti. V rámci modelového príkladu je v kalkulačke nákladov použitých 100 oznámení o vykonávaných osobitných činnostiach a vybraných osobitných činnostiach.
16. Oznamovanie výkonu aplikácie a zapracovania hnojív do pôdy okolitým obciam.
Právnickým osobám a fyzickým osobám oprávneným na podnikanie prevádzkujúcim malé, stredné a veľké zdroje znečisťovania ovzdušia a vykonávajúcim predmetnú osobitnú činnosť sa ustanovuje povinnosť oznamovať okolitým obciam aplikáciu a zapracovanie hnojív do pôdy najneskôr 2 dní pred výkonom tejto činnosti v rozsahu ustanovenom vykonávacím predpisom. Z aplikačnej praxe, vzhľadom na časté podnety vyplynula potreba aby obce a verejnosť boli informovaní o výkone takejto činnosti prejavujúcej sa prašnosťou a zápachom, pričom využitie technického vybavenia na vykonávanie predmetnej činnosti sa nevylučuje, taktiež v súvislosti s uplatňovaním jednotlivých kompetencií príslušných orgánov ochrany ovzdušia pri obmedzení alebo zastavení činnosti. Uvedená činnosť môže byť v rámci funkčného a priestorového celku súčasťou technologického celku malého, stredného alebo veľkého zdroja znečisťovania ovzdušia. V rámci kategorizácie chovu hospodárskych zvierat je v NEIS za rok 2020 evidovaných 956 stredných a veľkých zdrojov znečisťovania ovzdušia v prevádzke, ktoré produkujú hospodárske hnojivá, avšak iba 834 subjektov vykonávalo predmetnú činnosť. Zvyšných 122 subjektov odpredávalo vyprodukované hospodárske hnojivá iným osobám.
V súčasnosti neexistuje dostupný údaj o počte malých zdrojov znečisťovania ovzdušia a osôb vykonávajúcich osobitnú činnosť. Návrhom zákona sa obciam navrhuje viesť evidenciu údajov o malých zdrojoch znečisťovania ovzdušia a ich prevádzkovateľoch, ktorá vyplýva z potreby súčasnej platnej legislatívy v oblasti ochrany ovzdušia.
Z údajov poskytnutých Ministerstvom pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR je v Centrálnej evidencii hospodárskych zvierat k marcu 2022 evidovaných 6875 právnických osôb a fyzických osôb oprávnených na podnikanie prevádzkujúcich malé, stredné a veľké zdroje znečisťovania ovzdušia, ktorým sa ustanovuje povinnosť oznamovať okolitým obciam výkon
aplikácie a zapracovania hnojív do pôdy s odhadovanou frekvenciou plnenia povinnosti 1 krát ročne.
17. Predloženie správy zo skúšobnej prevádzky na vyzvanie povoľujúceho orgánu.
Prevádzkovateľom stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia sa ustanovuje povinnosť predložiť správu zo skúšobnej prevádzky na základe vyzvania povoľujúceho orgánu, v ktorej sa vyhodnotia požiadavky najmä z hľadiska nastavenia zariadení na dosiahnutie ich ustáleného chodu, určenia hraničných parametrov prevádzky zdroja vzhľadom na dodržanie emisných limitov, technických požiadaviek a podmienok prevádzkovania, rôznych prevádzkových stavov, optimalizácie prechodových stavov a spaľovania rôznych palív a ich kombinácií. v súčasnosti je prax, že povoľujúce orgány požadujú vyhodnotenie skúšobnej prevádzky pred uvedením zdroja znečisťovania do trvalého užívania, avšak nakoľko táto povinnosť v platnej právnej úprave zákona č. 137/2010 Z. z. o ovzduší absentuje, návrhom zákona sa legislatívne upravuje vypracovanie správy zo skúšobnej prevádzky. Legislatívny podklad pre vypracovanie správy zo skúšobnej prevádzky zakladá aj nový zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe v § 42 ods. 5 kde „Navrhovateľ, zhotoviteľ alebo prevádzkovateľ je povinný o priebehu skúšobnej prevádzky vypracovať zápisnicu. Zápisnica o vyhodnotení skúšobnej prevádzky je podkladom pre kolaudáciu stavby. Dĺžka skúšobnej prevádzky pre stavbu, ktorá obsahuje stredný alebo veľký zdroj znečistenia ovzdušia, nesmie byť dlhšia ako doba určená rozhodnutím podľa zákona o ochrane ovzdušia.“ Keďže táto povinnosť nemala legislatívny podklad, z tohto dôvodu nie je známy počet správ zo skúšobnej prevádzky, ktoré boli požadované v rámci povoľovacích konaní stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia.
V rámci modelového príkladu je v kalkulačke nákladov použitých 50 predložených správ zo skúšobnej prevádzky na základe vyzvania povoľujúceho orgánu. Z toho dôvodu je plnenie povinnosti stanovené na nepravidelnej/jednorazovej frekvencii.
Do analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie v časti 3.4 bol doplnený prehľad výšky pokút v zmysle pripomienky.
K sociálnym vplyvom
Predkladaný materiál predpokladá okrem iného vznik nových pracovných miest, avšak predkladateľ bližšie nekonkretizuje predpokladaný počet novoprijatých zamestnancov, ich štruktúru a ani nekvantifikuje vplyvy na hospodárenie domácnosti dotknutých zamestnancov. Preto Komisia odporúča dané skutočnosti doplniť do analýzy sociálnych vplyvov.
Taktiež predložený materiál počíta s udeľovaním sankcií aj fyzickým osobám. Komisia odporúča bližšie zhodnotiť daný vplyv na hospodárenie dotknutých domácnosti a to aj so zameraním na skupiny osôb v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia, u ktorých udelená sankcia môže spôsobiť významný pokles disponibilného príjmu.
Vyhodnotenie predkladateľa:
Analýza sociálnych vplyvov bola doplnená o navrhovaný počet novoprijatých zamestnancov 75, na orgánoch štátnej správy zaoberajúcich sa ochranou a kvalitou ovzdušia, v rámci ich personálneho posilnenia na okresných úradoch a okresných úradoch v sídle kraja, Ministerstve životného prostredia SR, Slovenskej inšpekcii životného prostredia, Slovenskom hydrometeorologickom ústave v súlade s analýzou vplyvov na rozpočet verejnej správy.
Vzhľadom na časté podnety súvisiace so spaľovaním nevhodných palív a odpadov, ktorých riešenie nie je podchytené v platnej legislatíve v oblasti ochrany ovzdušia zákona č. 137/2010 Z. z. o ovzduší v znení neskorších predpisov a jeho vykonávacích predpisov, vyplynula požiadavka na riešenie týchto situácií s následným uložením sankcie. Predkladaným materiálom sa preto navrhuje zavedenie priestupkov pre tie fyzické osoby, ktoré sa dopustia porušenia navrhovaných povinností v § 32, § 35 a § 51 - priestupky fyzických osôb podľa § 54, za ktoré sa uloží pokuta. Ukladanie sankcií nemá byť prostriedkom na riešenie takto vznikajúcich situácii, ale dôsledkom nezákonného konania výchovného charakteru tam, kde porušovanie navrhovaných povinností ovplyvňuje kvalitu ovzdušia a života v obci a vplýva na zdravie obyvateľstva. Vplyv na hospodárenie dotknutých domácností predstavuje sankciu s prihliadnutím na závažnosť porušenia povinnosti, čas trvania protiprávneho stavu, na vzniknuté alebo hroziace škodlivé následky na životné prostredie alebo na zdravie ľudí ako aj na osobu páchateľa priestupku. Je nutné podotknúť, že priestupky pre všetky skupiny osôb, aj v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia, nebudú mať vplyv na hospodárenie dotknutých domácností, ak nebude dochádzať k porušovaniu navrhovaných povinností.
Je nutné podotknúť, že priestupky pre všetky skupiny osôb, aj v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia, nebudú mať vplyv na hospodárenie dotknutých domácností, ak nebude dochádzať porušovaniu navrhovaných povinností a zákazov.
K vplyvom na informatizáciu spoločnosti
V analýze vplyvov na informatizáciu spoločnosti je pri elektronickej službe ks_340777 nutné uviesť správny názov služby tak, ako je uvedený v MetaIS /teda bez „evidencie vrátane“/.
Vyhodnotenie predkladateľa:
Analýza vplyvov na informatizáciu spoločnosti bola upravená v zmysle pripomienky.
14. Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné Súhlasné s návrhom na dopracovanie Nesúhlasné