K bodom 26 až 28 (§ 86)V záujme uprednostnenia odstránenia škodlivého následku sa rozširujú podmienky účinnej ľútosti tak, že sa už netýka len daňových trestných činov, ale aj ďalších trestných činov, ktoré chránia štátny, resp. verejný rozpočet vrátane rozpočtu Európskej únie. Cieľom tejto právnej úpravy je v súlade s filozofiou restoratívnej justície uprednostniť záujem poškodených verejných financií na nápravu pred trestaním páchateľa.
Pri trestných činoch skrátenia dane a poistného podľa § 276 ods. 1 a 2, neodvedenia dane a poistného podľa § 277 ods. 1 a 2, nezaplatenia dane a poistného podľa § 278 ods. 1 a 2, subvenčného podvodu podľa § 225 ods. 1 až 3, poškodzovania finančných záujmov Európskej únie podľa § 261 ods. 1 až 3, § 262 alebo § 263, machinácii pri verejnom obstarávaní a verejnej dražbe podľa § 266 ods. 1 a 2, § 267 alebo § 268 alebo daňového podvodu podľa § 277a ods. 1 sa účinná ľútosť uplatní, ak v ustanovenej lehote bude zaplatená splatná daň a jej príslušenstvo, o ktorom bolo právoplatne rozhodnuté správcom dane alebo vo výške podľa osobitného predpisu, ak o ňom nebolo rozhodnuté, alebo poistné alebo ak bude nahradená spôsobená škoda v celom rozsahu.
Pri trestných činoch skrátenia dane a poistného podľa § 276 ods. 3 a 4, neodvedenia dane a poistného podľa § 277 ods. 3 a 4, nezaplatenia dane a poistného podľa § 278 ods. 3, subvenčného podvodu podľa § 225 ods. 4 až 6, poškodzovania finančných záujmov Európskej únie podľa § 261 ods. 4 až 6, machinácii pri verejnom obstarávaní a verejnej dražbe podľa § 266 ods. 3 alebo daňového podvodu podľa § 277a ods. 1 a 2 sa účinná ľútosť uplatní, v ustanovenej lehote bude zaplatená nielen splatná daň a jej príslušenstvo, o ktorom bolo právoplatne rozhodnuté správcom dane alebo vo výške podľa osobitného predpisu, ak o ňom nebolo rozhodnuté, alebo poistné alebo ak bude nahradená spôsobená škoda v celom rozsahu, ale aj suma zodpovedajúca polovici splatnej dane a jej príslušenstva, o ktorom bolo právoplatne rozhodnuté správcom dane alebo vo výške podľa osobitného predpisu, ak o ňom nebolo rozhodnuté, alebo poistné alebo spôsobená škoda na štátnom rozpočte, rozpočte verejnoprávnej inštitúcie, rozpočte štátneho fondu, rozpočte vyššieho územného celku, rozpočte obce, rozpočte Európskej únie alebo na rozpočte spravovanom Európskou úniou alebo v mene Európskej únie. Tiež sa ustanovuje, že zaplatená suma nad rámec dane a jej príslušenstva a spôsobenej škody je príjmom štátneho rozpočtu.
Stále platí, že pre zánik trestnosti trestného činu je nerozhodné, či tieto sumy zaplatí sám páchateľ, niektorý zo spolupáchateľov alebo tretia osoba. Zaplatením týchto súm teda zaniká trestnosť trestného činu všeobecne vo vzťahu ku každému vrátane ostatných spolupáchateľov a účastníkov, a to bez ohľadu na to, či sa na zaplatení tejto sumy podieľali.
Tejto úprave nebráni ani smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/1371 z 5. júla 2017 o boji proti podvodom, ktoré poškodzujú finančné záujmy Únie, prostredníctvom trestného práva, ktorá členským štátom nezakazuje zavedenie účinnej ľútosti pri trestných činoch chrániacich rozpočty Európskej únie alebo rozpočty spravované Európskou úniou alebo v jej mene. Práve naopak, zavedenie účinnej ľútosti s navrhovanými podmienkami je vzhľadom na odstránenie škodlivého následku v súlade s finančnými záujmami Európskej únie. Zároveň sa obdobná úprava navrhuje aj vo vzťahu k trestným činom chrániacim vnútroštátne verejné rozpočty.