1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky
Sekcia zmeny klímy a ochrany ovzdušia
Odbor politiky znižovania emisií skleníkových plynov
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Zoznam transponovaných predpisov:
Smernica 2003/87/ES Európskeho parlamentu a Rady z 13. októbra 2003, o vytvorení systému obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov v Únii, a ktorou sa mení a dopĺňa smernica Rady 96/61/ES (Ú. v. EÚ L 275, 25.10.2003; Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 15/zv. 7) v platnom znení
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/410 zo 14. marca 2018, ktorou sa mení smernica 2003/87/ES s cieľom zlepšiť nákladovo efektívne znižovanie emisií a investície do nízkouhlíkových technológií a rozhodnutie (EÚ) 2015/1814 (Ú. v. EÚ L 76, 19.3.2018)
Termín začiatku a ukončenia PPK
Január 2022
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
Február 2022
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Návrh zákona sa pripravuje z dôvodu potreby prispôsobiť doterajšie nastavenie systému obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov v Únii pre štvrté obchodovateľné obdobie (2021 - 2030). Po prijatí smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/410 zo 14. marca 2018, ktorou sa mení smernica 2003/87/ES s cieľom zlepšiť nákladovo efektívne znižovanie emisií a investície do nízkouhlíkových technológií a rozhodnutie (EÚ) 2015/1814 (ďalej len „smernica“), pokračovala v rokoch 2019 a 2020 príprava vykonávacích a delegovaných právnych aktov. Viaceré ustanovenia týchto právnych aktov, ktoré zahŕňajú technicko-administratívne zmeny (napr. povinnosti prevádzkovateľov a prevádzkovateľov lietadiel alebo vykonávanie virtuálnych návštev na mieste) je potrebné implementovať do návrhu zákona.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Cieľom návrhu zákona je nastavenie systému obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov v Únii pre štvrté obchodovateľné obdobie (2021 - 2030).
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
-Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky
-Environmentálny fond
-Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky
-Slovenská inšpekcia životného prostredia
2
-Okresné úrady, odbory starostlivosti o životné prostredie
-Účastníci systému obchodovania s emisnými kvótami
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
Neboli posudzované alternatívne riešenia.
V prípade nevykonania navrhovaných úprav nebude slovenská legislatíva v súlade s európskou.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých konkrétnych ustanoveniach (paragrafy, články, body, atď.) ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ (tzv. goldplating) spolu s odôvodnením opodstatnenosti presahu.
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
K preskúmaniu účelnosti dôjde pri revízii smernice2003/87/ES Európskeho parlamentu a Rady z 13. októbra 2003, o vytvorení systému obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov v Únii, a ktorou sa mení a dopĺňa smernica Rady 96/61/ES, ktorá bude prebiehať v rokoch 2021 a 2022. Hlavným kritérium bude posúdenie, či je systém obchodovania s emisnými kvótami dostatočný na dosiahnutie zvýšených redukčných cieľov EÚ do roku 2030 (zníženie emisií skleníkových plynov o minimálne 55 % oproti roku 1990).
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
3
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam. Informácie v tejto časti slúžia na zhrnutie vplyvov a nie ako náhrada za vypracovanie príslušných analýz vybraných vplyvov.
11.Kontakt na spracovateľa
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky
Sekcia zmeny klímy a ochrany ovzdušia
Odbor politiky znižovania emisií skleníkových plynov
Námestie Ľudovíta Štúra 1
812 35 Bratislava
Ing. Natália Broošová , e-mail:
natalia.broosova@enviro.gov.sk
, tel.č.: 02/59562651
Ing. Zuzana Šturdíková, e-mail:
zuzana.sturdikova@enviro.gov.sk
, tel.č.: 02/59562582
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.
Využité boli údaje predkladané účastníkmi systému obchodovania s emisnými kvótami.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 004/2022
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
K doložke vybraných vplyvov
Komisia odporúča predkladateľovi, aby v bode 12. uviedol zdroje, z ktorých pri príprave materiálu vychádzal.
Vyhodnotenie:
Pripomienka bola akceptovaná.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia žiada predkladateľa v Doložke vybraných vplyvov v časti 9. o vyznačenie pozitívneho a negatívneho vplyvu na podnikateľské prostredie, ako aj zaznačenie uplatňovania mechanizmu znižovania nákladov a byrokracie.
Odôvodnenie: Materiál zakladá vplyvy na podnikateľské prostredie, pričom túto skutočnosť
predkladateľ v Doložke vybraných vplyvov nezaznačil.
Komisia žiada predkladateľa o vypracovanie a priloženie Kalkulačky nákladov a Analýzu vplyvov na podnikateľské prostredie.
Odôvodnenie: V materiáli boli identifikované nasledovné vplyvy na podnikateľské prostredie, ktoré je
nutné uviesť a kvantifikovať:
Pozitívne vplyvy: Vypustenie administratívnych povinností v bodoch 5 a 6, tiež vypustenie povinnosti okresného úradu uložiť prevádzkovateľovi pokutu v prípade nesplnenia povinností v § 21 odsek 4 (bod 49).
Negatívne vplyvy: Všetci prevádzkovatelia majú povinnosť oznámiť okresnému úradu každú významnú zmenu monitorovacieho plánu do 30 dní od tejto zmeny (bod 32). Povinnosť predložiť ministerstvu správu o úrovni činnosti časti prevádzky (bod 33).
V prípade potreby môže predkladateľ využiť možnosť konzultácie vyplnenia Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie a Kalkulačky nákladov s analytickým tímom prostredníctvom mailu
1in2out@mhsr.sk
.
Vyhodnotenie:
Pripomienka nebola akceptovaná. Vypustenie definície dobrovoľného účastníka systému obchodovania nemá na podnikateľské prostredie žiadny vplyv nakoľko bola táto možnosť dobrovoľná, netýka sa povinných účastníkov systému obchodovania a v praxi nebola využívaná a preto nie je potrebná. Povinnosť oznámiť okresnému úradu každú významnú zmenu monitorovacieho plánu do 30 dní od tejto zmeny ako aj povinnosť predložiť ministerstvu správu o úrovni činnosti časti prevádzky nie nové povinnosti. V aktuálne účinnom znení zákona č. 414/2012 Z. z. tieto povinnosti
4
ustanovené v § 21 ods. 4 písm. d) a e). Návrh novely zákona č. 414/2012 Z. z. tieto povinnosti len presúva v rámci § 21.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
V doložke vybraných vplyvov predkladateľ konštatuje negatívne, rozpočtovo zabezpečené vplyvy návrhu zákona na rozpočet verejnej správy, pričom výdavky Environmentálneho fondu v súvislosti s navrhovanou výškou použiteľného výnosu z dražieb emisných kvót (50 % z ročného výnosu z dražieb kvót) majú byť finančne zabezpečené v rozpočte Environmentálneho fondu. Komisia upozorňuje, že uvedené konštatovanie je v rozpore so schváleným rozpočtom Environmentálneho fondu na roky 2022 2024, keďže v tomto rozpočte je zapracovaný použiteľný výnos z dražieb emisných kvót na úrovni 30 %. Prijatie predloženej novely zákona č. 414/2012 Z. z. teda zakladá negatívne, rozpočtovo nekryté vplyvy na rozpočet verejnej správy na úrovni cca 42,5 46,4 mil. eur v rokoch 2022 2024, s čím zásadne nie je možné súhlasiť.
Navyše sa návrhom zákona upravujú niektoré kompetencie MŽP SR a okresných úradov (napr. čl. I novelizačné body 9, 38, 42, 43, 45, 47) a tiež sa upravujú ustanovenia o ukladaní pokút (čl. I novelizačné body 48 a 49), čo môže mať vplyv na rozpočet verejnej správy. Tieto možné vplyvy na rozpočet verejnej správy žiada Komisia kvantifikovať v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy. Pokiaľ takáto kvantifikácia nie je možná, Komisia žiada v časti 10. Poznámky doložky vybraných vplyvov uviesť zdôvodnenie.
V nadväznosti na uvedené Komisia zásadne žiada materiál prepracovať takým spôsobom, aby všetky vplyvy z neho vyplývajúce boli rozpočtovo zabezpečené v rámci schválených limitov Environmentálneho fondu, ako aj kapitol MŽP SR a MV SR bez zvýšených vplyvov na rozpočet verejnej správy. Tieto vplyvy žiada Komisia kvantifikovať v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ako aj podľa platnej Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov.
Tabuľku č. 4 analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy týkajúcu sa vplyvov na výdavky Environmentálneho fondu v súvislosti so zvýšením použiteľnej časti ročného výnosu z dražieb kvót z 30 % na 50 % je potrebné zmeniť tak, aby uvádzala zmenu v porovnaní s NPC scenárom a podľa metodiky ESA 2010. Súčasná verzia tabuľky č. 4 uvádza celých 50 % z ročného výnosu, čo je aj uvedené v poznámke pod tabuľkou. Keďže ísť o vyčíslenie vplyvu legislatívnej zmeny, tabuľka by mala obsahovať kalkuláciu len 20 % z ročného výnosu z dražieb kvót (50 % - 30 %). Súčasne Komisia odporúča špecifikovať zdroj odhadu ceny emisných povoleniek v sume 61,50 eur/tCO2, ktorá je uvedená v poznámke pod tabuľkou č. 4, prípadne zvážiť iný prístup (variabilná cena za jednotlivé roky na základe cien futúr povoleniek). Navyše analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy obsahovať kvantifikáciu vplyvov na rozpočet verejnej správy na roky 2022 2025 a tabuľka č. 1 byť súhrnom údajov z tabuliek č. 3 až 5.
Poznámka zo strany MŽP SR:
V nadväznosti na závery rokovania na úrovni predsedu vlády SR (29.9.2022) boli z novely zákona vypustené úpravy ustanovení v § 18 týkajúce využitia výnosov získaných z dražieb emisných kvót.
Vyhodnotenie: Pripomienky boli čiastočne akceptované.
Kompetencia okresných úradov oznamovať vydanie povolení na vypúšťanie emisií skleníkových plynov, ich zmenu alebo vyradenie prevádzky zo systému obchodovania ministerstvu aj vnútroštátnemu správcovi nie je nová povinnosť. V praxi tieto rozhodnutia zasielané na vedomie ministerstvu aj vnútroštátnemu správcovi, návrhom novely zákona č. 414/2012 Z. z. dostala zaužívaná prax aj právnu úpravu. Vypustenie povinnosti okresného úradu uložiť prevádzkovateľovi pokutu v prípade nesplnenia povinností v § 21 odsek 4 nemá vplyv na rozpočet verejnej správy. Predloženie overenej správy o úrovni činnosti je v záujme každého prevádzkovateľa, pretože rozhoduje o výške bezodplatnej alokácie emisných kvót. Z tohto dôvodu pokuty ani neboli udeľované.
Tabuľka č. 4 bola upravená v zmysle, že bolo zohľadnené len vyčíslenie vplyvu legislatívnej zmeny, teda 20 % z ročného výnosu z dražieb kvót (50 % - 30 %). Zároveň boli pre výpočet vplyvu uplatnené prognózy aukčných podielov Slovenskej republiky a variabilné ceny pre jednotlivé roky (vychádzajúce
5
z aktuálnych futures kontaktov emisných kvót), vzájomne odsúhlasené medzi MŽP SR a IFP, ktoré použité v makroprognóze IFP. Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy je vyčíslená pre roky 2022 – 2025 a upravená je aj súhrnná tabuľka č. 1.
Poznámka zo strany MŽP SR:
V nadväznosti na závery rokovania na úrovni predsedu vlády SR (29.9.2022) boli z novely zákona vypustené úpravy ustanovení v § 18 týkajúce využitia výnosov získaných z dražieb emisných kvót.
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
6
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2022
2023
2024
2025
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na Environmentálny fond
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
v tom:
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
7
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Návrh nepredpokladá vplyvy na služby verejnej správy pre občana.
.......................................................................................................................................................
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
8
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
9
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Príjmy (v eurách)
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
10
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka: Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2022
2023
2024
2025
poznámka
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
0
11
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
12
Analýza vplyvov na životné prostredie
5.1 Ktoré zložky životného prostredia (najmä ovzdušie, voda, horniny, pôda, organizmy) budú predkladaným materiálom ovplyvnené a aký bude ich vplyv ?
Návrh zákona predpokladá, že bude pokračovať doterajší pozitívny vplyv na životné prostredie prostredníctvom opatrení na dosahovanie úspor emisií skleníkových plynov, zvyšovania energetickej účinnosti, znižovania spotreby primárnych zdrojov energie, náhrady fosílnych palív obnoviteľnými zdrojmi energie, zavádzania najlepšie dostupných technológií, ktoré budú financované z dostupných finančných zdrojov.
5.2 Bude mať predkladaný materiál vplyv na chránené územia a ak áno, aký?
Nie.
5.3 Bude mať predkladaný materiál vplyvy na životné prostredie presahujúce štátne hranice? (ktoré zložky a ako budú najviac ovplyvnené)?
Nie.
5.4 Aké opatrenia budú prijaté na zmiernenie negatívneho vplyvu na životné prostredie?
Neočakáva sa negatívny vplyv na životné prostredie.