ustanovené v § 21 ods. 4 písm. d) a e). Návrh novely zákona č. 414/2012 Z. z. tieto povinnosti len presúva v rámci § 21.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
V doložke vybraných vplyvov predkladateľ konštatuje negatívne, rozpočtovo zabezpečené vplyvy návrhu zákona na rozpočet verejnej správy, pričom výdavky Environmentálneho fondu v súvislosti s navrhovanou výškou použiteľného výnosu z dražieb emisných kvót (50 % z ročného výnosu z dražieb kvót) majú byť finančne zabezpečené v rozpočte Environmentálneho fondu. Komisia upozorňuje, že uvedené konštatovanie je v rozpore so schváleným rozpočtom Environmentálneho fondu na roky 2022 až 2024, keďže v tomto rozpočte je zapracovaný použiteľný výnos z dražieb emisných kvót na úrovni 30 %. Prijatie predloženej novely zákona č. 414/2012 Z. z. teda zakladá negatívne, rozpočtovo nekryté vplyvy na rozpočet verejnej správy na úrovni cca 42,5 až 46,4 mil. eur v rokoch 2022 až 2024, s čím zásadne nie je možné súhlasiť.
Navyše sa návrhom zákona upravujú niektoré kompetencie MŽP SR a okresných úradov (napr. čl. I novelizačné body 9, 38, 42, 43, 45, 47) a tiež sa upravujú ustanovenia o ukladaní pokút (čl. I novelizačné body 48 a 49), čo môže mať vplyv na rozpočet verejnej správy. Tieto možné vplyvy na rozpočet verejnej správy žiada Komisia kvantifikovať v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy. Pokiaľ takáto kvantifikácia nie je možná, Komisia žiada v časti 10. Poznámky doložky vybraných vplyvov uviesť zdôvodnenie.
V nadväznosti na uvedené Komisia zásadne žiada materiál prepracovať takým spôsobom, aby všetky vplyvy z neho vyplývajúce boli rozpočtovo zabezpečené v rámci schválených limitov Environmentálneho fondu, ako aj kapitol MŽP SR a MV SR bez zvýšených vplyvov na rozpočet verejnej správy. Tieto vplyvy žiada Komisia kvantifikovať v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ako aj podľa platnej Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov.
Tabuľku č. 4 analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy týkajúcu sa vplyvov na výdavky Environmentálneho fondu v súvislosti so zvýšením použiteľnej časti ročného výnosu z dražieb kvót z 30 % na 50 % je potrebné zmeniť tak, aby uvádzala zmenu v porovnaní s NPC scenárom a podľa metodiky ESA 2010. Súčasná verzia tabuľky č. 4 uvádza celých 50 % z ročného výnosu, čo je aj uvedené v poznámke pod tabuľkou. Keďže má ísť o vyčíslenie vplyvu legislatívnej zmeny, tabuľka by mala obsahovať kalkuláciu len 20 % z ročného výnosu z dražieb kvót (50 % - 30 %). Súčasne Komisia odporúča špecifikovať zdroj odhadu ceny emisných povoleniek v sume 61,50 eur/tCO2, ktorá je uvedená v poznámke pod tabuľkou č. 4, prípadne zvážiť iný prístup (variabilná cena za jednotlivé roky na základe cien futúr povoleniek). Navyše analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy má obsahovať kvantifikáciu vplyvov na rozpočet verejnej správy na roky 2022 až 2025 a tabuľka č. 1 má byť súhrnom údajov z tabuliek č. 3 až 5.
Poznámka zo strany MŽP SR: V nadväznosti na závery rokovania na úrovni predsedu vlády SR (29.9.2022) boli z novely zákona vypustené úpravy ustanovení v § 18 týkajúce využitia výnosov získaných z dražieb emisných kvót.
Vyhodnotenie: Pripomienky boli čiastočne akceptované.
Kompetencia okresných úradov oznamovať vydanie povolení na vypúšťanie emisií skleníkových plynov, ich zmenu alebo vyradenie prevádzky zo systému obchodovania ministerstvu aj vnútroštátnemu správcovi nie je nová povinnosť. V praxi sú tieto rozhodnutia zasielané na vedomie ministerstvu aj vnútroštátnemu správcovi, návrhom novely zákona č. 414/2012 Z. z. dostala zaužívaná prax aj právnu úpravu. Vypustenie povinnosti okresného úradu uložiť prevádzkovateľovi pokutu v prípade nesplnenia povinností v § 21 odsek 4 nemá vplyv na rozpočet verejnej správy. Predloženie overenej správy o úrovni činnosti je v záujme každého prevádzkovateľa, pretože rozhoduje o výške bezodplatnej alokácie emisných kvót. Z tohto dôvodu pokuty ani neboli udeľované.
Tabuľka č. 4 bola upravená v zmysle, že bolo zohľadnené len vyčíslenie vplyvu legislatívnej zmeny, teda 20 % z ročného výnosu z dražieb kvót (50 % - 30 %). Zároveň boli pre výpočet vplyvu uplatnené prognózy aukčných podielov Slovenskej republiky a variabilné ceny pre jednotlivé roky (vychádzajúce