NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VIII. volebné obdobie
Návrh
Zákon
z ... 2022,
ktorým sa dopĺňa zákon č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 581/2004 Z. z., zákona č. 656/2004 Z. z., zákona č. 538/2005 Z. z., zákona č. 638/2005 Z. z., zákona č. 124/2006 Z. z., zákona č. 125/2006 Z. z., zákona č. 126/2006 Z. z., zákona č. 224/2006 Z. z., zákona č. 255/2006 Z. z., zákona č. 330/2007 Z. z., zákona č. 647/2007 Z. z., zákona č. 668/2007 Z. z., zákona č. 290/2009 Z. z., zákona č. 291/2009 Z. z., zákona č. 400/2009 Z. z., zákona č. 563/2009 Z. z., zákona č. 192/2011 Z. z., zákona č. 392/2011 Z. z., zákona č. 122/2013 Z. z., zákona č. 195/2014 Z. z., zákona č. 362/2014 Z. z., zákona č. 247/2015 Z. z., zákona č. 338/2015 Z. z., zákona č. 91/2016 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 301/2016 Z. z., zákona č. 340/2016 Z. z., zákona č. 51/2017 Z. z., zákona č. 152/2017 Z. z., zákona č. 334/2017 Z. z., zákona č. 69/2018 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z., zákona č. 40/2019 Z. z., zákona č. 90/2019 Z. z., zákona č. 221/2019 Z. z., zákona č. 364/2020 Z. z. a zákona č. 423/2020 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
V § 71 odsek 7 sa za slová „na návrh vlády, “ dopĺňa slovo „alebo“.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Ján Benčík, Ondrej Dostál, Radovan Kazda a Peter Osuský.
Cieľom návrhu zákona je návrat k legislatívnej úprave platnej a účinnej od 1.5.2004 do 31.8.2019, ku zmene ktorej došlo pozmeňujúcim návrhom bez riadneho odôvodnenia a ktorá spôsobila značné obmedzenie možnosť odvolať riaditeľa Národného bezpečnostného úradu (NBÚ). Navrhuje sa preto návrat k legislatívnej úprave, ktorá umožňovala NR SR odvolať riaditeľa NBÚ nielen na základe zákonom vymedzených dôvodov, ale aj z iných dôvodov, alebo bez uvedenia dôvodov, ak to navrhla vláda alebo aspoň 30 poslancov NR SR.
Po vytvorení NBÚ patrila v rokoch 2001 2004 právomoc odvolávať riaditeľa NBÚ vláde, pričom zákon nestanovoval žiadne dôvody pre odvolanie, vláda teda mohla odvolať riaditeľa NBÚ na základe akýchkoľvek dôvodov, alebo aj bez uvedenia dôvodu. Od roku 2004 zákon ustanovoval, že riaditeľa NBÚ odvoláva NR SR, a to buď na návrh vlády, alebo skupiny aspoň 30 poslancov NR SR (bez toho, aby zákon stanovoval odvolacie dôvody), alebo z dôvodov stanovených zákonom. V roku 2019 došlo k zmene zákona, v dôsledku ktorej musia byť na odvolanie riaditeľa NBÚ kumulatívne naplnené dve podmienky navrhovateľ (vláda alebo aspoň 30 poslancov) a zároveň v zákone vymedzené dôvody. Vzhľadom na charakter týchto dôvodov sa stal riaditeľ NBÚ prakticky neodvolateľný. K zmene zákona pritom došlo schválením nenápadného pozmeňujúceho návrhu k novele tzv. zákona proti byrokracii. Predmetný pozmeňujúci návrh bol obsiahnutý v balíku pozmeňujúcich návrhov v spoločnej správe výborov, spočíval vo vypustení slova „alebo“ a v odôvodnení nebolo ani slovom zmienené, že vypustením slova „alebo“ sa zásadným spôsobom zmenia podmienky odvolateľnosti riaditeľa NBÚ, v dôsledku čoho sa stane prakticky neodvolateľný. Možno teda konštatovať, že k zmene podmienok odvolateľnosti riaditeľa NBÚ došlo de facto podvodom a že toto postavenie riaditeľa NBÚ je neúmerne silné. Vzhľadom na to sa navrhuje obnoviť právnu úpravu odvolateľnosti riaditeľa NBÚ platnú v rokoch 2004 až 2019.
Návrh zákona nebude mať priamy dopad na verejné rozpočty, neprináša nárok na pracovné sily a nemá vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest, na životné prostredie, na podnikateľské prostredie, ani na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, jej zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ návrhu právneho predpisu: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Ján Benčík, Ondrej Dostál, Radovan Kazda a Peter Osuský
2.Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskej únie.
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že problematika návrhu zákona nie je upravená v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6.
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie - dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy
- vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
- sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
6. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
X
7. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
X
* Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti. Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže predkladateľ uviesť v poznámke.
A.3. Poznámky
Bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
Nepredkladajú sa.
A.5. Stanovisko gestorov
Bezpredmetné
B. Osobitná časť
K čl. I
Uvedeným ustanovením sa v § 71 odsek 7 dopĺňa slovo „alebo“, na základe ktorého dochádza k návratu k právnej úprave platnej a účinnej od 1.5.2004 do 31.8.2019, ku zmene ktorej došlo pozmeňujúcim návrhom bez riadneho odôvodnenia a ktorá spôsobila značné obmedzenie možnosť odvolať riaditeľa. Navrhuje sa preto opätovne možnosť odvolania riaditeľa NBÚ nielen na základe zákonom vymedzených dôvodov, ale aj z iných dôvodov, alebo bez uvedenia dôvodov, ak to navrhne vláda alebo aspoň 30 poslancov NR SR.
Vývoj odvolateľnosti riaditeľa NBÚ v právnej úprave SR
Od 1.11.2001 do 30.4.2004 – riaditeľa NBÚ odvoláva vláda SR aj bez uvedenia dôvodu
§ 20 ods. 4 zákona Slovenskej národnej rady č. 347/1990 Zb. o organizácii ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej republiky: „Na čele Národného bezpečnostného úradu je riaditeľ, ktorého vymenúva a odvoláva vláda Slovenskej republiky. Riaditeľ je za výkon svojej funkcie zodpovedný vláde Slovenskej republiky.“
§ 22 ods. 8 zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy: „Na čele Národného bezpečnostného úradu je riaditeľ, ktorého vymenúva a odvoláva vláda. Riaditeľ je za výkon svojej funkcie zodpovedný vláde.“
Od 1.5.2004 do 31.8.2019 riaditeľa NBÚ odvoláva NR SR (aj bez uvedenia dôvodu, alebo na základe zákonom stanovených dôvodov),
a)ak to navrhne vláda (aj bez uvedenia dôvodu), alebo
b)ak to navrhne aspoň 30 poslancov (aj bez uvedenia dôvodu), alebo
c)ak nastanú dôvody uvedené v zákone
§ 71 ods. 7 zákon č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností:
„Národná rada Slovenskej republiky môže odvolať riaditeľa úradu z funkcie na základe návrhu 30 poslancov alebo na návrh vlády, alebo ak riaditeľ úradu
a) do troch mesiacov od vymenovania do funkcie neodstránil dôvody nezlučiteľnosti výkonu funkcie uvedené v odseku 4,
b) začal vykonávať funkciu alebo činnosť, ktorá je nezlučiteľná s výkonom jeho funkcie,
c) bol právoplatným rozhodnutím súdu odsúdený za spáchanie trestného činu,
d) bol právoplatne pozbavený spôsobilosti na právne úkony alebo jeho spôsobilosť na právne úkony bola obmedzená,
e) stratil štátne občianstvo,
f) stal sa členom politickej strany alebo politického hnutia,
g) nie je spôsobilý zo zdravotných dôvodov podľa lekárskeho posudku, rozhodnutia orgánu štátnej zdravotnej správy alebo orgánu sociálneho zabezpečenia vykonávať svoju funkciu dlhšie ako jeden rok,
h) nemá trvalý pobyt na území Slovenskej republiky,
i) stratil oprávnenie na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami podľa § 28 a 29.“
Od 1. 9. 2019 riaditeľa NBÚ odvoláva NR SR len na základe zákonom stanovených dôvodov,
a)ak to navrhne vláda, alebo aspoň 30 poslancov a zároveň
b)nastanú dôvody uvedené v zákone
§ 71 ods. 7 zákona č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností
„Národná rada Slovenskej republiky môže odvolať riaditeľa úradu z funkcie na základe návrhu 30 poslancov alebo na návrh vlády, alebo ak riaditeľ úradu
a) do troch mesiacov od vymenovania do funkcie neodstránil dôvody nezlučiteľnosti výkonu funkcie uvedené v odseku 4,
b) začal vykonávať funkciu alebo činnosť, ktorá je nezlučiteľná s výkonom jeho funkcie,
c) bol právoplatným rozhodnutím súdu odsúdený za spáchanie trestného činu,
d) bol právoplatne pozbavený spôsobilosti na právne úkony alebo jeho spôsobilosť na právne úkony bola obmedzená,
e) stratil štátne občianstvo,
f) stal sa členom politickej strany alebo politického hnutia,
g) nie je spôsobilý zo zdravotných dôvodov podľa lekárskeho posudku, rozhodnutia orgánu štátnej zdravotnej správy alebo orgánu sociálneho zabezpečenia vykonávať svoju funkciu dlhšie ako jeden rok,
h) nemá trvalý pobyt na území Slovenskej republiky,
i) stratil oprávnenie na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami podľa § 28 a 29.“
K zmene od 1. 9. 2019 došlo zákonom č. 221/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii) a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Návrh zákona predmetné ustanovenie neobsahoval.
Predmetné ustanovenie bolo do návrhu zákona doplnené schválením pozmeňujúceho návrhu bod 22 spoločnej správy výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii) a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1421) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní. Bod 22 vkladá do článku, ktorým sa novelizuje zákon č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností tri nové body (body 3 5). K bodom neexistuje samostatné, iba spoločné odôvodnenie, ktoré vôbec nespomína, že by sa pozmeňujúcim návrhom zmenili podmienky odvolateľnosti riaditeľa NBÚ. Bod 4. pritom znel: V § 71 ods. 7 úvodnej vete sa druhé slovo „alebo“ vypúšťa.
Odôvodnenie k bodom 3 až 5 bolo nasledujúce:
„V súvislosti s právnou úpravou ochrany osobných údajov je potrebné upraviť ustanovenie o služobných preukazoch. Terajšia úprava § 71 ods. 12 je, ako ukázala prax, komplikovane nastavená, zastaraná a odkazuje na viaceré právne predpisy (napríklad aj na zákon č. 400/2009 Z. z., ktorý bol zrušený zákonom č. 55/2017 Z. z., pričom nedošlo k primeranej legislatívnej zmene predmetného ustanovenia). To spôsobuje praktické problémy. V zákone č. 73/1998 Z. z. pritom uvedené inštitúty na jednom mieste a ich výpovedná hodnota je rovnaká. Je zrejmé, že odkazy na rôzne právne normy môžu spôsobovať nestabilitu a nejednoznačnosť pri personálnej evidencii. V tejto súvislosti je dôležité uviesť, že aplikácia zákona č. 73/1998 Z. z. predstavuje pre personálnu evidenciu úradu značené administratívne a účtovné zjednodušenie, keďže aj príslušníci úradu spadajú pod jeho úpravu, a to bez zmien v nárokoch. Navrhovaná úprava harmonizuje, zjednodušuje a odstraňuje polemiku výkladu.“
K čl. II
Navrhuje sa stanoviť účinnosť zákona dňom zverejnenia v Zbierke zákonov Slovenskej republiky.