-potreba zabezpečiť udržanie kvalifikovanej pracovnej sily,
V oblasti podpory zamestnávania občanov so zdravotným postihnutím ide o
-zameranie služieb zamestnanosti na podporu ekonomicky aktívneho obyvateľstva, vrátane občanov so zdravotným postihnutím,
-doplnenie chýbajúcich kritérií pre prijatie občana so zdravotným postihnutím na zriadené pracovné miesto v chránenej dielni a na chránené pracovisko a zachovanie potreby chráneného zamestnania len pre skupiny občanov so zdravotným postihnutím, ktoré sa nevedia uplatniť na trhu práce a majú sťažený prístup na trh práce a ostatným skupinám občanov so zdravotným postihnutím umožniť ich zamestnávanie mimo chráneného zamestnania smerom k otvorenému trhu práce s možnosťou realizovania projektov a programov zameraných na podporu tvorbu nových pracovných miest, uľahčenia ich pracovnej integrácie na otvorenom trh práce,
-prehodnotenie poskytovania príspevkov nadväzne na ich využívanie, zníženie administratívnej náročnosti spojenej s ich poskytovaním, resp. zjednodušenia poskytovania dotknutých príspevkov na základe poznatkov aplikačnej praxe.
V oblasti zosúladenia celoživotného vzdelávania (CŽV) s potrebami trhu práce sa za dôvody predloženia návrhu zákona považujú najmä tieto identifikované problémy:
-Aliancia sektorových rád (ďalej len „aliancia“) a sektorové rady s pôsobnosťou podľa zákona o službách zamestnanosti (§ 35b) sú z riadiacej úrovni MPSVR SR zabezpečované, koordinované, metodicky vedené a hodnotené v rámci národného projektu „Sektorovo riadenými inováciami k efektívnemu trhu práce v SR“ (SRI),
-činnosť sektorových expertov je však alokovaná aj v rámci národného projektu „Systém overovania kvalifikácií“ (SOK) pod koordináciou Štátneho inštitútu odborného vzdelávania MŠVVaŠ SR,
-prenosy štandardných potrieb trhu práce na jednotlivé pracovné miesta na trhu práce do systému CŽV sú tak zabezpečované prostredníctvom dvoch rozdielnych realizačných rovín v pôsobnosti dvoch rozdielnych ministerstiev, čo si na realizáciu vyžaduje dlhšie časové úseky, než je primerané zabezpečiť na účely včasnej identifikácie vzdelávacích potrieb podľa požiadaviek trhu práce,
-okrem toho, že nie je zabezpečený včasný prenos potrieb trhu práce na kvalifikovanú pracovnú silu do systému CŽV, osobitne do systému odborného vzdelávania a prípravy, ako aj do oblasti ďalšieho vzdelávania, najmä do oblasti rekvalifikácií, čo sú závažné dôvody vytvárania nesúladu dopytu a ponuky na trhu práce a aktuálneho nedostatku kvalifikovanej pracovnej sily - úplne absentuje pôsobnosť aliancie v rozhodujúcich oblastiach, akými sú najmä predikcia kvalitatívnych a kvantitatívnych potrieb trhu práce na zabezpečovanie komplexných informácií o potrebách trhu práce pre systém CŽV a identifikáciu dopytu po kvalifikovanej pracovnej sile v dlhodobejších časových horizontoch, čo je nevyhnutné na identifikáciu vzdelávacích potrieb, tak v oblasti sústavnej prípravy na povolanie, ako aj v oblasti ďalšieho vzdelávania, osobitne v oblasti rekvalifikácií určených na akútne riešenie pretrvávajúceho nesúladu dopytu a ponuky na trhu práce zabezpečovaných rezortom PSVR,
-realizácia štyroch na seba nadväzujúcich národných projektov Národná sústava povolaní (NSP) - NSP I, NSP II, NSP III a SRI v gescii MPSVR SR a ďalších projektov v gescii MŠVVaŠ SR, napr. Národná sústava kvalifikácií (NSK), SOK, ukázala, že je nevyhnutné nastaviť systém udržateľnosti činnosti aliancie a sektorových rád, ktorý bude systémovo, preventívne a včas riešiť zosúladenie CŽV s potrebami trhu práce najmä na základe cieleného monitorovania potrieb zamestnávateľov na kvalifikovanú pracovnú silu; zároveň sa na základe výstupov a odporúčaní z týchto národných projektov ukazuje ako optimalizované riešenie, aby tvorbu a aktualizáciu oboch národných sústav – NSP a NSK vykonávala aliancia,
-aktuálne ani makroekonomické prognózovanie potrieb trhu práce a analýzy založené na administratívnych dátach rezortu PSVR, rezortu ŠVVŠ a Sociálnej poisťovne, nemôžu poskytnúť detailnejšie informácie o dopytovaných vedomostiach a zručnostiach priamo na pracoviskách a najmä o anticipácii potrebných vedomostí a zručností pre budúcnosť,
-takýmto analýzam sa na Slovensku žiadna inštitúcia nevenuje systematicky,
-sektorové rady ani profesionálne a stavovské organizácie, ktorým bola určená vecná pôsobnosť k jednotlivým študijným a učebným odborom podľa príslušnej vyhlášky v pôsobnosti MŠVVaŠ SR, nemajú na zber takýchto dát vytvorené podmienky, ani potrebné personálne a finančné kapacity na plnohodnotné prepájanie sveta vzdelávania a sveta práce,
-aliancia má voči MPSVR SR funkciu poradného orgánu, čo je prekážkou pre konanie aliancie vo svojom mene, všetky relevantné inštitúcie trhu práce majú iba postavenie člena poradného orgánu MPSVR SR,
-v rámci vytvárania podmienok na plnohodnotné fungovanie aliancie je nevyhnutné stanoviť jej optimalizovanú štruktúru, rozsah činností, kompetencie a novelizovať legislatívu ustanovujúcu rozsah jej pôsobnosti umožňujúcej konanie aliancie združujúcej najvýznamnejších aktérov trhu práce v jej vlastnom mene v zákonom vymedzených oblastiach jej pôsobnosti,