1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
- smernica Európskeho parlamentu a Rady 2004/38/ES z 29. apríla 2004 o práve občanov Únie a ich rodinných príslušníkov voľne sa pohybovať a zdržiavať sa v rámci územia členských štátov, ktorá mení a dopĺňa nariadenie (EHS) 1612/68 a ruší smernice 64/221/EHS, 68/360/EHS, 72/194/EHS, 73/148/EHS, 75/34/EHS, 75/35/EHS, 90/364/EHS, 90/365/EHS a 93/96/EHS; gestor zodpovedný za prebratie smernice: MV SR,
- smernica Rady 2009/50/ES z 25. mája 2009 o podmienkach vstupu a pobytu štátnych príslušníkov tretích krajín na účely vysokokvalifikovaného zamestnania (Ú. v. L 155, 18. 6. 2009); gestor zodpovedný za prebratie smernice: MV SR,
- smernica Rady 2011/98/EÚ z 13. decembra 2011 o jednotnom postupe vybavovania žiadostí o jednotné povolenie na pobyt a zamestnanie na území členského štátu pre štátnych príslušníkov tretích krajín a o spoločnom súbore práv pracovníkov z tretích krajín s oprávneným pobytom v členskom štáte (Ú. v. L 343/1, 23.12.2011); gestor zodpovedný za prebratie smernice: MV SR,
- smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/36/EÚ z 26. februára 2014 o podmienkach vstupu a pobytu štátnych príslušníkov tretích krajín na účel zamestnania ako sezónni pracovníci (Ú. v. L 94, 28.3.2014); gestor zodpovedný za prebratie smernice: MV SR,
- smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/66/EÚ z 15. mája 2014 o podmienkach vstupu a pobytu štátnych príslušníkov tretích krajín v rámci vnútropodnikového presunu (Ú. v. L 157, 27. 5. 2014); gestor zodpovedný za prebratie smernice: MV SR.
Termín začiatku a ukončenia PPK
15.7.2022 – 26.7.2022
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
august 2022
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
6.9. 2022-12.9.2022
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
september 2022
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Dôvodom predloženia návrhu zákona je zosúladenie zákona s aktuálnymi potrebami aplikačnej praxe najmä v oblasti zamestnávania štátnych príslušníkov tretích krajín a podpory zamestnávania občanov so zdravotným postihnutím, tiež revízia poskytovania finančných príspevkov v rámci aktívnych opatrení na trhu práce.
V oblasti zamestnávania štátnych príslušníkov tretej krajiny a občanov EÚ:
-štátny príslušník tretej krajiny nemá plynule obnovený prechodný pobyt na účel zamestnania, čo v praxi znamená, že hoci sa môže na území SR oprávnene zdržiavať, avšak nemôže vykonávať zamestnanie,
-pri uplatňovaní režimu zamestnávania zo zoznamu zamestnaní s nedostatkom pracovnej sily tieto zamestnania často nie je možné obsadiť ani v okrese s vyššou mierou nezamestnanosti, ako 5 % pretože štruktúra uchádzačov o zamestnanie (UoZ) neumožňuje nájdenie vhodného UoZ na obsadenie požadovanej pozície,
-regulácia zamestnávania štátnych príslušníkov tretej krajiny - rodinných príslušníkov, ktorí sa zlučujú v maximálnej lehote, ktorú umožňuje smernica Rady 2003/86/ES z 22. septembra 2003 o práve na zlúčenie rodiny,
-potreba precizovania povinností zamestnávateľa pri zamestnávaní štátneho príslušníka tretej krajiny a občana členského štátu EÚ,
2
-potreba zabezpečiť udržanie kvalifikovanej pracovnej sily,
V oblasti podpory zamestnávania občanov so zdravotným postihnutím ide o
-zameranie služieb zamestnanosti na podporu ekonomicky aktívneho obyvateľstva, vrátane občanov so zdravotným postihnutím,
-doplnenie chýbajúcich kritérií pre prijatie občana so zdravotným postihnutím na zriadené pracovné miesto v chránenej dielni a na chránené pracovisko a zachovanie potreby chráneného zamestnania len pre skupiny občanov so zdravotným postihnutím, ktoré sa nevedia uplatniť na trhu práce a majú sťažený prístup na trh práce a ostatným skupinám občanov so zdravotným postihnutím umožniť ich zamestnávanie mimo chráneného zamestnania smerom k otvorenému trhu práce s možnosťou realizovania projektov a programov zameraných na podporu tvorbu nových pracovných miest, uľahčenia ich pracovnej integrácie na otvorenom trh práce,
-prehodnotenie poskytovania príspevkov nadväzne na ich využívanie, zníženie administratívnej náročnosti spojenej s ich poskytovaním, resp. zjednodušenia poskytovania dotknutých príspevkov na základe poznatkov aplikačnej praxe.
V oblasti zosúladenia celoživotného vzdelávania (CŽV) s potrebami trhu práce sa za dôvody predloženia návrhu zákona považujú najmä tieto identifikované problémy:
-Aliancia sektorových rád (ďalej len „aliancia“) a sektorové rady s pôsobnosťou podľa zákona o službách zamestnanosti 35b) z riadiacej úrovni MPSVR SR zabezpečované, koordinované, metodicky vedené a hodnotené v rámci národného projektu „Sektorovo riadenými inováciami k efektívnemu trhu práce v SR“ (SRI),
-činnosť sektorových expertov je však alokovaná aj v rámci národného projektu „Systém overovania kvalifikácií“ (SOK) pod koordináciou Štátneho inštitútu odborného vzdelávania MŠVVaŠ SR,
-prenosy štandardných potrieb trhu práce na jednotlivé pracovné miesta na trhu práce do systému CŽV tak zabezpečované prostredníctvom dvoch rozdielnych realizačných rovín v pôsobnosti dvoch rozdielnych ministerstiev, čo si na realizáciu vyžaduje dlhšie časové úseky, než je primerané zabezpečiť na účely včasnej identifikácie vzdelávacích potrieb podľa požiadaviek trhu práce,
-okrem toho, že nie je zabezpečený včasný prenos potrieb trhu práce na kvalifikovanú pracovnú silu do systému CŽV, osobitne do systému odborného vzdelávania a prípravy, ako aj do oblasti ďalšieho vzdelávania, najmä do oblasti rekvalifikácií, čo závažné dôvody vytvárania nesúladu dopytu a ponuky na trhu práce a aktuálneho nedostatku kvalifikovanej pracovnej sily - úplne absentuje pôsobnosť aliancie v rozhodujúcich oblastiach, akými najmä predikcia kvalitatívnych a kvantitatívnych potrieb trhu práce na zabezpečovanie komplexných informácií o potrebách trhu práce pre systém CŽV a identifikáciu dopytu po kvalifikovanej pracovnej sile v dlhodobejších časových horizontoch, čo je nevyhnutné na identifikáciu vzdelávacích potrieb, tak v oblasti sústavnej prípravy na povolanie, ako aj v oblasti ďalšieho vzdelávania, osobitne v oblasti rekvalifikácií určených na akútne riešenie pretrvávajúceho nesúladu dopytu a ponuky na trhu práce zabezpečovaných rezortom PSVR,
-realizácia štyroch na seba nadväzujúcich národných projektov Národná sústava povolaní (NSP) - NSP I, NSP II, NSP III a SRI v gescii MPSVR SR a ďalších projektov v gescii MŠVVaŠ SR, napr. Národná sústava kvalifikácií (NSK), SOK, ukázala, že je nevyhnutné nastaviť systém udržateľnosti činnosti aliancie a sektorových rád, ktorý bude systémovo, preventívne a včas riešiť zosúladenie CŽV s potrebami trhu práce najmä na základe cieleného monitorovania potrieb zamestnávateľov na kvalifikovanú pracovnú silu; zároveň sa na základe výstupov a odporúčaní z týchto národných projektov ukazuje ako optimalizované riešenie, aby tvorbu a aktualizáciu oboch národných sústav NSP a NSK vykonávala aliancia,
-aktuálne ani makroekonomické prognózovanie potrieb trhu práce a analýzy založené na administratívnych dátach rezortu PSVR, rezortu ŠVVŠ a Sociálnej poisťovne, nemôžu poskytnúť detailnejšie informácie o dopytovaných vedomostiach a zručnostiach priamo na pracoviskách a najmä o anticipácii potrebných vedomostí a zručností pre budúcnosť,
-takýmto analýzam sa na Slovensku žiadna inštitúcia nevenuje systematicky,
-sektorové rady ani profesionálne a stavovské organizácie, ktorým bola určená vecná pôsobnosť k jednotlivým študijným a učebným odborom podľa príslušnej vyhlášky v pôsobnosti MŠVVaŠ SR, nemajú na zber takýchto dát vytvorené podmienky, ani potrebné personálne a finančné kapacity na plnohodnotné prepájanie sveta vzdelávania a sveta práce,
-aliancia voči MPSVR SR funkciu poradného orgánu, čo je prekážkou pre konanie aliancie vo svojom mene, všetky relevantné inštitúcie trhu práce majú iba postavenie člena poradného orgánu MPSVR SR,
-v rámci vytvárania podmienok na plnohodnotné fungovanie aliancie je nevyhnutné stanoviť jej optimalizovanú štruktúru, rozsah činností, kompetencie a novelizovať legislatívu ustanovujúcu rozsah jej pôsobnosti umožňujúcej konanie aliancie združujúcej najvýznamnejších aktérov trhu práce v jej vlastnom mene v zákonom vymedzených oblastiach jej pôsobnosti,
3
-pretrvávajúcim problémom jej tiež nízka miera individualizácie vzdelávania a prípravy pre trh práce uchádzačov o zamestnanie, čo môže byť závažnou prekážkou zavedenia individuálnych vzdelávacích účtov ukotvených na realizáciu v Stratégii celoživotného vzdelávania a poradenstva na roky 2021 2030, ako aj Akčnom pláne k Stratégii celoživotného vzdelávania a poradenstva na roky 2022 – 2024.
Z ďalších problémov, ktoré sa rovnako, ako vyššie uvedené problémy, navrhuje riešiť predloženým návrhom zákona a sú dôvodom na jeho predloženie, uvádzame najmä nasledujúce:
V oblasti podpory samostatnej zárobkovej činnosti (SZČ) (§49):
-nerovnosť vyplývajúcu zo zákona o službách zamestnanosti, keď výška príspevku na SZČ v bratislavskom kraji nezohľadňuje podmienku komparácie jeho priemernej miery evidovanej nezamestnanosti (MEN) voči celoslovenskému priemeru MEN v zákonom stanovenom období tak, ako je to v prípade ostatných okresov patriacich do ostatných krajov SR; následkom toho vzniká rozporný stav, keď výška príspevku na SZČ v bratislavskom kraji je nižšia (2,5-násobok CCP), než výška príspevku v ostatných krajoch (3-násobok CCP) a to aj napriek tomu, že tiež plní podmienku nižšej priemernej MEN, než je jej celoslovenský priemer,
-nízka miera motivácie UoZ o príspevok na SZČ vyplývajúca zo zákonom stanovenej povinnosti - prevádzkovať SZČ nepretržite najmenej tri roky po poskytnutí príspevku, čo sa vzhľadom na účel tohto príspevku - aktivovať UoZ, ktorí disponujú predpokladmi na prevádzkovanie SZČ, ako aj vzhľadom na výšku príspevku a jeho 2-fázové rozloženie, javí v aplikačnej praxi ako neprimerane dlhé obdobie s nepretržitým plnením.
V oblasti podpory znevýhodnených UoZ (§50):
-nerovnorodé spektrum zákonom ustanovených aktívnych opatrení na trhu práce určených na podporu znevýhodnených UoZ 50, § 50j, §51a), následkoch čoho vzniká stav ich nízkej prehľadnosti, potreba vyhľadania najpriaznivejšej podpory, a to aj napriek tomu, že ide o spoločné názvoslovie „znevýhodnený UoZ“, majúc navždy na mysli znevýhodnenie na trhu práce;
-neodôvodnená rozdielnosť podmienok poskytovania týchto príspevkov na podporu znevýhodnených UoZ vrátane ich výšky, a to aj napriek tomu, že ide o rovnakú cieľovú skupinu znevýhodnených, napr. dlhodobo nezamestnaný UoZ podporovaný podľa § 50 verzus dlhodobo nezamestnaný UoZ v inej výške a za iných podmienok podporovaný podľa § 50j,
-problémom je tiež rozdielnosť podmienok vo vzťahu k typom zamestnávateľov, napr. príspevok podľa § 50j určený pre obec alebo ním zriadené organizácie verzus príspevok podľa § 50 určený pre zamestnávateľa všeobecne 3), majúc na mysli zamestnávateľa na účely zákona, následkom toho je nerovnaký a ťažko odôvodniteľný prístup k jednotlivým kategóriám znevýhodnených UoZ podľa typov zamestnávateľov, čo sa týka poskytovania podpory formou finančných príspevkov,
-chýbajúca preferencia pre podporu zamestnávania najviac rizikových/ohrozených skupín na trhu práce s najvyšším zastúpením v evidencii UoZ, t. j., dlhodobo nezamestnaných UoZ, UoZ s nízkou kvalifikáciou (nižšie ako stredné odborné vzdelanie), UoZ starších ako 50 rokov veku alebo UoZ mladších ako 30 rokov veku, ktorí významne ohrození na trhu práce z titulu absencie zručností/pracovných skúsenosti z výkonu príslušného zamestnania, na výkon ktorého sa pripravovali v školskom systéme vzdelávania,
-identifikácia vyššie uvedených problémov vrátane potreby ich riešenia zjednotením podmienok poskytovania pomoci pre všetkých zamestnávateľov s dôrazom na podporu zamestnávania najviac ohrozených skupín na trhu práce“ .je ukotvená v platnej „Revízii aktívnych opatrení na trhu práce zameraných na podporu vytvárania pracovných miest pre znevýhodnených uchádzačov o zamestnanie“.
V rámci revízie aktívnych opatrení na trhu práce ide aj o:
-znižovanie miery motivácie absolventov škôl o vykonávanie absolventskej praxe podľa § 51 z dôvodu nízkej výšky paušálneho príspevku,
-prehodnotenie poskytovania príspevku na presťahovanie za prácou 53c), ktorý z hľadiska účelu príbuzné, takmer rovnocenné zameranie ako príspevok na podporu mobility za prácou (§ 53a).
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Cieľom v oblasti zamestnávania štátnych príslušníkov tretej krajiny a občanov EÚ je:
-možnosť zamestnávania štátneho príslušníka tretej krajiny počas obdobia rozhodovania o žiadosti o obnove prechodného pobytu na účel zamestnania. Štátnemu príslušníkovi tretej krajiny, ktorý požiadal o obnovu prechodného pobytu na účel zamestnania podľa zákona č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o pobyte cudzincov“) najmenej 90 dní pred uplynutím platnosti prechodného pobytu na účel zamestnania, sa navrhuje umožniť pokračovať vo výkone zamestnania aj počas obdobia rozhodovania o žiadosti o
4
obnove prechodného pobytu, najdlhšie však do právoplatného skončenia konania o obnove prechodného pobytu na účel zamestnania. Úloha C.47 pre ministra práce, sociálnych vecí a rodiny z Uznesenia vlády Slovenskej Republiky č. 79 z 2. februára 2022
-naviazanie určenia zamestnaní s nedostatkom pracovnej sily na úroveň krajov s vypustením podmienky miery evidovanej nezamestnanosti nižšej ako 5 %,
-skrátenie lehoty (z 12 na 9 mesiacov), po uplynutí ktorej môže štátny príslušník tretej krajiny, ktorý udelený prechodný pobyt na účel zlúčenia rodiny, byť zamestnaný v Slovenskej republiky bez potreby vydania príslušného potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému zamestnaniu, potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta a povolenia na zamestnanie.
-zefektívnenie konania o zmene údajov v doklade „Dodatočné údaje o zamestnaní“ podľa osobitného predpisu, legislatívna úprava možnosti zrušenia prechodného pobytu pri neplnení jeho účelu, získanie štatistických údajov vyplývajúcich zo smernice EP a Rady (EÚ) 2018/957 z 28. júna 2018, ktorou sa mení smernica 96/71/ES o vysielaní pracovníkov v rámci poskytovania služieb. z dôvodu sledovania pohybu občanov EÚ na účely štatistickej evidencie,
-umožnenie obnovenia prechodného pobytu na účel zamestnania bez potreby vykonania testu trhu práce ak sa pobyt obnovuje na to isté pracovné miesto,
-predĺženie obdobia, počas ktorého sa štátny príslušník tretej krajiny môže u zamestnávateľa zaškoľovať pred udelením prechodného pobytu na účel zamestnania,
Cieľom v oblasti podpory zamestnávania občanov so zdravotným postihnutím je:
-zaviesť vekový limit na účely nároku čerpania príspevkov na podporu zamestnávania občana so zdravotným postihnutím (okrem príspevku na činnosť pracovného asistenta), keď občan so zdravotným postihnutím stráca nárok na podporu prostredníctvom príspevkov dovŕšením veku potrebného na vznik nároku na starobný dôchodok,
-upraviť definíciu chránenej dielne a chráneného pracoviska tak, že v chránených dielňach alebo na chránených pracoviskách budú môcť byť zamestnaní len občania so zdravotným postihnutím so sťaženým prístupom na trh práce, na tento účel zaviesť kritériá na posúdenie statusu občana so zdravotným postihnutím so sťaženým prístupom na trh práce (ďalej len „kritéria“) a zabezpečiť, že táto zmena sa nedotkne občanov so zdravotným postihnutím, ktorí zamestnaní v chránených dielňach a na chránených pracoviskách alebo vykonávajú alebo prevádzkujú samostatnú zárobkovú činnosť na chránenom pracovisku ku dňu nadobudnutia účinnosti zákona, a to do skončenia zamestnania v chránenej dielni alebo na chránenom pracovisku alebo do skončenia vykonávania alebo prevádzkovania samostatnej zárobkovej činnosti na chránenom pracovisku a títo sa budú z hľadiska právnej istoty zo zákona považovať za občanov so zdravotným postihnutím so sťaženým prístupom na trh práce,
-v rámci kritérií zohľadniť pred prijatím do pracovného pomeru na zriadené pracovné miesto v chránenej dielni alebo na chránenom pracovisku alebo pred začatím vykonávania alebo prevádzkovania samostatnej zárobkovej činností u občana so zdravotným postihnutím pokles schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70% v porovnaní so zdravou fyzickou osobou a v prípade poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o menej ako 70 % v porovnaní so zdravou fyzickou osobou aj nevykonávanie závislej činnosti alebo podnikania najmenej šesť po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov predchádzajúcich kalendárnemu mesiacu, v ktorom bola prijatá do pracovného pomeru v chránenej dielni alebo na chránenom pracovisku alebo v ktorom začala vykonávať alebo prevádzkovať samostatnú zárobkovú činnosť, nebola zamestnancom, nebola v pracovnoprávnom vzťahu na základe dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru, nevykonávala zárobkovú činnosť na základe právneho vzťahu podľa osobitného predpisu a nevykonávala alebo neprevádzkovala samostatnú zárobkovú činnosť okrem zárobkovej činnosti podľa § 6 ods. 2. Súčasne zachovať status občana so sťaženým prístupom na trh práce, ak došlo v priebehu zamestnania alebo vykonávania samostatnej zárobkovej činnosti k zmene poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť,
-upraviť rozdelenie výšky príspevkov, a to Príspevok na zriadenie chránenej dielne alebo chráneného pracoviska a Príspevku občanovi so zdravotným postihnutím na samostatnú zárobkovú činnosť pre všetky okresy SR na základe porovnania priemernej miery evidovanej nezamestnanosti okresu s celoslovenským priemerom vrátane Bratislavského kraja,
-vytvoriť širší časový priestor pre predloženie dokladov o použití Príspevku občanovi so zdravotným postihnutím na samostatnú zárobkovú činnosť predĺžením lehoty zo 6 na 12 mesiacov a zjednotiť jeho poskytovanie s poskytovaním Príspevku na samostatnú zárobkovú činnosť podľa § 49,
-vypustiť Príspevok na udržanie občana so zdravotným postihnutím v zamestnaní z dôvodu dlhodobo nízkeho záujmu o tento príspevok nakoľko podpora zamestnávania občanov so zdravotným postihnutím u zamestnávateľa, ktorý nemá postavenie chránenej dielne alebo chráneného pracoviska bude realizovaná prostredníctvom projektov a programov, ktoré majú za cieľ najmä podporiť tvorbu nových
5
pracovných miest, uľahčiť pracovnú integráciu občanov so zdravotným postihnutím a udržanie občana, ktorý sa stal občanom so zdravotným postihnutím počas trvania jeho zamestnania v tomto zamestnaní,
-zaviesť paušál na náklady súvisiace so zabezpečovaním administratívy chráneného pracoviska v určenej sume percentom z kvartálnej výšky príspevku na úhradu prevádzkových nákladov chránenej dielne alebo chráneného pracoviska a na úhradu nákladov na dopravu zamestnancov.
Cieľom návrhu zákona v oblasti zosúladenia CŽV s potrebami trhu práce je najmä:
-úprava právneho rámca postavenia, pôsobnosti aliancie a sektorových rád 53b), ako aj právneho rámca vzdelávania a prípravy pre trh práce v súlade so Stratégiou celoživotného vzdelávania a poradenstva na roky 2021 2030 schválenou uznesením vlády č. 678 z 24.11.2021, ako aj Akčným plánom k Stratégii celoživotného vzdelávania a poradenstva na roky 2022 2024 schváleným uznesením vlády SR č. 275 z 20.4.2022,
-dosiahnutie nadrezortnej udržateľnosti pôsobnosti aliancie, včasného prenosu súčasných a budúcich opisov štandardných nárokov trhu práce do systému CŽV, účasti zamestnávateľov na verifikácii potrieb trhu práce pri poskytovaní vzdelávania vrátane vzdelávania a prípravy pre trh práce zamestnancov a uchádzačov o zamestnanie s cieľom posilniť flexibilitu ľudských zdrojov včas reagovať na vývojové tendencie na trhu práce,
- znížiť riziko poskytovania zručností, ktoré nie relevantné voči aktuálnemu alebo očakávanému dopytu na trhu práce, zabezpečiť vedomostí, zručností relevantné trhu práce vrátane ich verifikácie trhom práce, najmä za účasti zástupcov zamestnávateľov a inovovať nástroje a mechanizmy participácie účastníkov trhu práce na riadení procesov zabezpečujúcich relevantnosť poskytovaných zručností k potrebám trhu práce,
-zabezpečenie kontinuálneho monitorovania zmien a vývoja na trhu práce a požiadaviek zamestnávateľov na vedomosti, zručnosti, kompetencie pracovnej sily s ich následným prenosom a využitím v systéme CŽV, osobitne v systéme odborného vzdelávania a prípravy, ako aj v systéme ďalšieho vzdelávania v pôsobnosti MŠVVaŠ SR, zároveň aj v systéme vzdelávania a prípravy pre trh práce v pôsobnosti MPSVR SR pod koordináciou aliancie združujúcej príslušné ústredné orgány štátnej správy, reprezentatívnych zástupcov zamestnávateľov, zástupcov odborových zväzov a zástupcov orgánov územnej samosprávy, t.j. na úrovni jednej výkonnej platformy založenej na princípe sociálneho partnerstva a zabezpečujúcej nevyhnutné prenosy z trhu práce do oblasti vzdelávania,
-dosiahnutie účinnej koordinácie vyššie uvedených subjektov trhu práce za účelom hľadania riešení a zlepšenia pripravenosti ľudských zdrojov vrátane tých, ktorí v sústavnej príprave na povolanie, promptne reagovať na aktuálne a očakávane dopyty na trhu práce,
-zabezpečenie aliancie ako inštitucionálnej štruktúry najmä na zabezpečovanie komplexných informácií o potrebách trhu práce pre systém CŽV, na vytvorenie podmienok udržateľnosti riadenia sektorových rád v podmienkach SR, rozvíjanie a udržiavanie NSP a NSK, predikciu kvalitatívnych a kvantitatívnych potrieb trhu práce,
-zavedenie plnohodnotného fungovania aliancie, na uvedený účel stanoviť jej optimalizovanú štruktúru, rozsah činností, kompetencie a novelizovať legislatívu ustanovujúcu jej postavenie umožňujúce konanie v jej vlastnom menom v zákonom vymedzených oblastiach pôsobnosti,
-zavedenie individualizovaných prístupov v oblasti vzdelávania a prípravy pre trh práce prostredníctvom príspevku na podporu rekvalifikácie uchádzača o zamestnanie 46a), ktorý bude určený na podporu jeho adaptability a uplatnenia sa v zamestnaní alebo v pracovných činnostiach, ktoré vykonávať po absolvovaní vybraného vzdelávacieho programu s prihliadnutím na dopyt na trhu práce.
V nadväznosti na ďalšie existujúce problémy týkajúce sa spravidla v aplikačnej praxe je cieľom návrhu zákona aj:
V oblasti podpory samostatnej zárobkovej činnosti (SZČ) (§ 49):
-primárnym cieľom je zjednotenie systému určovania výšky príspevku pri poskytovaní príspevku na SZČ pre všetky kraje SR nevynímajúc Bratislavský kraj,
-na plnenie tohto cieľa upraviť rozdelenie výšky príspevku na SZČ 49 ods. 2) pre všetky okresy SR na základe porovnania priemernej MEN okresu s celoslovenským priemerom MEN v nezmenenom zákonom stanovenom období,
-zvýšiť mieru motivácie a záujmu UoZ o príspevok na SZČ a na plnenie tohto cieľa skrátiť povinnosť prevádzkovať SZČ nepretržite najmenej tri roky 49 ods. 1) na povinnosť prevádzkovať SZČ nepretržite najmenej dva roky po poskytnutí príspevku, pričom primeranosť tejto lehoty zodpovedá aj skúsenostiam z aplikačnej praxe zabezpečovanej na základe projektov (§54) v pôsobnosti rezortu PSVR.
V oblasti podpory znevýhodnených UoZ (§ 50):
-cieľom je zjednotiť aktívne opatrenia na trhu práce zamerané na podporu zamestnávania znevýhodnených UoZ (§ 50, § 50j, § 51a).
6
-úpravou sa sleduje zavedenie jednotných podmienok poskytovania príspevku na podporu vytvárania pracovných miest pre znevýhodnených UoZ pre všetkých zamestnávateľov, vrátane obcí alebo nimi zriadenými organizáciami, prostredníctvom poskytovania novo koncipovaného príspevku podľa § 50,
-väčší dôraz klásť na podporu zamestnávania najviac ohrozených skupín na trhu práce, občanov starších ako 50 rokov veku, dlhodobo nezamestnaných a nizkokvalifikovaných občanov alebo UoZ mladších ako 30 rokov veku, ktorí významne ohrození na trhu práce z titulu absencie zručností/pracovných skúsenosti z výkonu príslušného zamestnania, na výkon ktorého sa pripravovali v školskom systéme vzdelávania.
-s tým súvisiacim, resp. z toho odvodeným cieľom je aj vypustenie príspevku na podporu rozvoja miestnej a regionálnej zamestnanosti 50j) a príspevku na podporu vytvorenia pracovného miesta v prvom pravidelne platenom zamestnaní (§ 51a),
-cieľom je tiež úprava právneho stavu na základe platných dokumentov, revízie a zistení zainteresovaných orgánov na národnej úrovni, akým je napr. platná „Revízia aktívnych opatrení na trhu práce zameraných na podporu vytvárania pracovných miest pre znevýhodnených uchádzačov o zamestnanie“ zjednotením podmienok poskytovania pomoci pre všetkých zamestnávateľov s dôrazom na podporu zamestnávania najviac ohrozených skupín na trhu práce.
Cieľom v rámci revízie aktívnych opatrení na trhu práce je aj:
-zvýšiť atraktívnosť príspevku na vykonávanie absolventskej praxe 51) pre absolventov škôl úpravou paušálnej výšky príspevku zo 65 % sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu na sumu životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu,
-vypustenie príspevku na presťahovanie za prácou 53c), nakoľko príspevok takmer rovnocenné zameranie ako v prípade poskytovania príspevku na podporu mobility za prácou podľa § 53a.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
MPSVR SR, MŠVVŠ SR, sociálni partneri, uchádzači o zamestnanie, znevýhodnení uchádzači o zamestnanie, zamestnávatelia, štátni príslušníci tretej krajiny, občania so zdravotným postihnutím
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Výsledkom posúdenia identifikovaných problémov je stav bez alternatívnych riešení vedúcich k splneniu stanoveného cieľa. Dôvodom je neexistencia riešení definovaných problémov, ktorými by bolo možné zabezpečiť splnenie cieľov bez uplatnenia, resp. prijatia navrhovaných právnych úprav.
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
V prípade nevykonania predložených návrhov úprav by neboli riešené problémy podrobne popísané v bode 2 tejto doložky a nedosiahli by sa ciele uvedené v bode 3 tejto doložky. Viaceré navrhované zmeny vychádzajú z dobrej praxe realizovaných príslušných národných projektov.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých konkrétnych ustanoveniach (paragrafy, články, body, atď.) ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ (tzv. goldplating) spolu s odôvodnením opodstatnenosti presahu.
V rámci návrhu zákona dochádza k zavedeniu informačnej povinnosti pre zamestnávateľa, ku ktorému bude vyslaný občan EÚ. Uvedená úprava predstavuje odlišnú úpravu od existujúceho transpozičného opatrenia čl. 1 bodu 2 písm. b) ods. 1a) tretej vety smernice (EÚ) 2018/957 prostredníctvom § 4 ods. 5 zákona č. 351/2015 Z. z. o cezhraničnej spolupráci pri vysielaní zamestnancov na výkon prác pri poskytovaní služieb a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Oproti existujúcej povinnosti sa povinnosť líši v jej nositeľovi v prípade navrhovanej úpravy ide o tuzemského zamestnávateľa, v prípade existujúcej transpozície ide o hosťujúceho zamestnávateľa. Najzásadnejší rozdiel spočíva v rozsahu údajov, ktoré tieto subjekty predkladajú. Rozsah údajov v navrhovanej právnej úprave je nevyhnutný na vykonávanie kontroly, analytické a štatistické účely a je podrobne uvedený v osobitnej časti dôvodovej správy.
7
V prípade transpozičného opatrenia sa v rámci identifikačných údajov uvádzajú údaje vysielajúceho zahraničného subjektu, v prípade zavedenej úpravy sa navrhuje požadovať údaje zamestnávateľa na území SR zároveň s doplnením odvetvovej klasifikácie činnosti príjemcu služby (SK NACE). Údaj o odvetvovej klasifikácii je potrebný pre analýzu potrieb a vývoja na trhu práce v rámci jednotlivých sektorov.
Vo vzťahu k vyslaným zamestnancom sa navrhuje nad rámec transpozície vyžadovať aj údaje o pohlaví, adrese pobytu v SR, stupni vzdelanie a identifikátore vyslaného pracovníka. Opätovne ide o rozsah, ktorý nemá Národný inšpektorát práce k dispozícii a je potrebný na štatistické a analytické účely.
Je tiež potrebné uviesť, že v rámci novozavedenej povinnosti sa niektoré údaje, ktoré v súčasnosti vyžaduje Národný inšpektorát práce nebudú požadovať – napríklad
-či vyslaný zamestnanec nahrádza iného vyslaného zamestnanca, a ak nahrádza, oznámiť aj údaje podľa písmena d) nahrádzaného vyslaného zamestnanca,
-názov služby alebo služieb, ktoré bude hosťujúci zamestnávateľ poskytovať prostredníctvom vyslaného zamestnanca v Slovenskej republike,
-predpokladaný počet vyslaných zamestnancov.
8.Preskúmanie účelnosti
Preskúmanie účelnosti navrhovaného predpisu bude vykonávané priebežne po nadobudnutí jeho účinnosti, najneskôr do dvoch rokov od jej účinnosti, skôr v prípade prípravy prípadného návrhu novelizácie predloženej právnej úpravy.
Kritéria, na základe ktorých dôjde k preskúmaniu účelnosti predkladaného materiálu v oblasti zamestnávania štátnych príslušníkov tretej krajiny a občanov EÚ:
-počet obnovených prechodných pobytov na účel zamestnania,
-počet zamestnaných štátnych príslušníkov tretej krajiny ktorý majú udelený prechodný pobyt na účel zlúčenia rodiny po 9 mesiacoch bez potreby vydania príslušného potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému zamestnaniu, potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta a povolenia na zamestnanie,
-splnenie povinnosti nahlásenia voľného pracovného miesta zamestnávateľom pred začatím konania o zmene údajov v doklade „Dodatočné údaje o zamestnaní“ podľa osobitného predpisu.
Kritéria, na základe ktorých dôjde k preskúmaniu účelnosti predkladaného materiálu v oblasti aktívnych opatrení na trhu práce v rozsahu navrhovaného zákona:
-počet vytvorených alebo udržaných pracovných miest,
-počet podporených zamestnávateľov alebo samostatne zárobkovo činných osôb,
-počet podporených UoZ, záujemcov o zamestnanie alebo zamestnancov,
-úspešnosť umiestnenia na trhu práce do 6 mesiacov od ukončenia účasti na aktívnom opatrení na trhu práce,
-priemerná výška príspevku na jedného podporeného občana, resp. na jedno pracovné miesto.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
8
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam.
Ak predkladaný materiál marginálny (zanedbateľný) vplyv na niektorú zo sledovaných oblastí v bode 9 a z tohto dôvodu je tento vplyv označený ako žiadny vplyv, uveďte skutočnosti vysvetľujúce, prečo je tento vplyv marginálny (zanedbateľný).
Informácie v tejto časti slúžia na zhrnutie vplyvov alebo aj na vyjadrenie sa k marginálnym vplyvom a nie ako náhrada za vypracovanie príslušných analýz vybraných vplyvov
Predkladaný materiál marginálny (zanedbateľný) vplyv na podnikateľské prostredie v oblasti precizovania povinností zamestnávateľa pri zamestnávaní štátneho príslušníka tretej krajiny a občana členského štátu EÚ. Navrhuje sa precizovať, že podmienky a postup pri udelení potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta sa vzťahuje aj na vydanie potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta na účely konania o zmene údajov v doklade „Dodatočné údaje o zamestnaní“ podľa osobitného predpisu. Na základe poznatkov aplikačnej praxe, zamestnávatelia, ktorí majú záujem prijať do zamestnala štátneho príslušníka tretej krajiny s udeleným prechodným pobytom na účel zamestnania si nesplnia povinnosť nahlásenia voľného pracovného miesta a úrad práce, sociálnych vecí a rodiny vydáva potvrdenie o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta následne po nahlásení voľného pracovného miesta, čím sa proces konania o zmene údajov v doklade „Dodatočné údaje o zamestnaní“ predlžuje.
Predkladaný materiál marginálny (zanedbateľný) sociálny vplyv v oblasti precizovania právnej úpravy definície chránenej dielne alebo chráneného pracoviska a s ňou súvisiacich doplnených kritérií, nakoľko sa zachováva status občana so sťaženým prístupom na trh práce občanom so zdravotným postihnutím, ktorí zamestnaní v chránenej dielni alebo na chránenom pracovisku alebo ktorí vykonávajú alebo prevádzkujú samostatnú zárobkovú činnosť na chránenom pracovisku ku dňu nadobudnutia účinnosti tohto zákona do skončenia zamestnania v chránenej dielni alebo na chránenom pracovisku alebo do skončenia vykonávania alebo prevádzkovania samostatnej zárobkovej činnosti na chránenom pracovisku a z tohto dôvodu je tento vplyv označený ako žiadny.
Zároveň sa očakáva zvýšenie motivácie zamestnávateľov k zamestnávaniu občanov so zdravotným postihnutím so sťaženým prístupom na trh práce v rámci chráneného zamestnania a integráciou ostatných skupín občanov so zdravotným postihnutím smerom k zamestnávaniu na otvorenom (bežnom) trhu práce alebo medzitrhu práce (sociálne podniky).
K čl. VI
Legislatívne úpravy v čl. VI predloženého návrhu (návrh novely zákona o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov) sa prekrývajú s legislatívnymi úpravami, ktoré súčasťou návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 112/2018 Z. z. o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „novela zákona o sociálnej ekonomike“), (tlač 1214).
9
V rámci uvedeného legislatívneho procesu boli vplyvy, ktoré zároveň vyplývajú aj z čl. VI návrhu, vyhodnotené.
Aktuálne znenie vyhodnotenia uvedených vplyvov bolo predmetom rokovania Legislatívnej rady vlády SR č. 57 (materiál č.
26666/2022
).
Ide o nasledujúce body:
Čl. VI, bod 4 [§ 53g ods. 3 písm. a) a b)]
Čl. VI, bod 5 (§ 53g ods. 4)
Identifikované boli vplyvy na rozpočet verejnej správy, sociálne vplyvy a vplyvy na podnikateľské prostredie.
Z dôvodu zamedzenia duplicitného vyhodnotenia vplyvov nie vplyvy súvisiace s legislatívnymi úpravami v čl. VI súčasťou predloženého vyhodnotenia vplyvov k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. V prípade schválenia novely zákona o sociálnej ekonomike budú duplicitné body z čl. VI vlastného materiálu odstránené, v opačnom prípade bude doplnený predložený materiál o vyhodnotenie predmetných vplyvov v ďalšom legislatívnom procese.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.
Makroekonomická prognóza IFP z júna 2022, príslušné štatistické údaje v pôsobnosti rezortu práce, ŠÚ SR
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 157/2022
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
X Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K doložke vybraných vplyvov
Komisia odporúča predkladateľovi v Doložke vybraných vplyvov v časti 8. Preskúmanie účelnosti doplniť kritéria, na základe ktorých dôjde k preskúmaniu účelnosti predkladaného materiálu.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
V doložke vybraných vplyvov je uvedený pozitívny a zároveň aj negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ktorý je rozpočtovo zabezpečený. V analýze vybraných vplyvov je však uvedené zvýšenie výdavkov v kapitole MPSVR SR v sume 8 949 200 eur v roku 2023, v sume 8 751 612 eur v roku 2024 a v sume 8 823 545 eur v roku 2025 ako rozpočtovo nekryté.
V rámci návrhu na úhradu zvýšených výdavkov sa uvádza, že vplyv novely zákona nemá MPSVR SR zabezpečený v návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2023 2025. Výdavky na APTP (aktívna politika trhu práce) rozpočtované v sume 32 800 000 eur a ministerstvo v rámci priorít požaduje nad rámec navrhovanej sumy ďalších 34 530 000 eur. Túto sumu nebude ministerstvo z dôvodu navrhovaných zmien ďalej navyšovať. Vzhľadom na fakultatívny charakter príspevkov aktívnych opatrení trhu práce, ktorých sa návrh týka, predpokladané zvýšenie finančných prostriedkov môže byť regulované v rámci schvaľovacieho procesu priznávania jednotlivých príspevkov do výšky schváleného rozpočtu kapitoly na aktívnu politiku trhu práce. Očakáva sa tiež, že časť týchto opatrení bude v rámci nového programového obdobia financovateľná zo zdrojov EÚ.
10
V zmysle označenia rozpočtového krytia z doložky vybraných vplyvov žiada Komisia všetky negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy zabezpečiť v rámci schválených limitov výdavkov dotknutého subjektu verejnej správy na príslušné rozpočtové roky bez dodatočných požiadaviek na rozpočet verejnej správy. V nadväznosti na uvedené je potrebné upraviť analýzu vplyvov na rozpočet verejnej správy tak, aby z nej nevyplýval rozpočtovo nekrytý vplyv.
Z navrhovaného materiálu sa javí poskytovanie príspevku zo štátneho rozpočtu pre Alianciu sektorových rád ako ročný príspevok. V analýze vplyvov je v tabuľke č. 1 vplyv z tohto opatrenia kvantifikovaný iba v roku 2023. Komisia žiada predkladateľa jednoznačne uviesť, či nie je potrebné príspevok poskytovať na ročnej báze.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia žiada predkladateľa o kvantifikáciu vplyvov na podnikateľské prostredie a priloženie Kalkulačky nákladov.
Odôvodnenie: Materiál zakladá vplyvy na podnikateľské prostredie v podobe vypustenia povinnosti
sprostredkovateľa zamestnania za úhradu predkladať mesačné správy, pričom tento vplyv je možné kvantifikovať prostredníctvom Kalkulačky nákladov, minimálne na modelovom príklade.
K vplyvom na informatizáciu spoločnosti
Komisia nesúhlasí s tým, že Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. nemá vplyv na informatizáciu spoločnosti. Predkladateľ v súvislosti s návrhom zákona plánuje upravovať informačný systém, čo je pozitívnym vplyvom na informatizáciu spoločnosti. Na tento účel v rozpočtovej analýze vyčlenených v roku 2023 180 000,- €. Informácie ohľadom upravovaného systému je nutné premietnuť aj do analýzy vplyvov na informatizáciu spoločnosti.
Vyhodnotenie pripomienok:
K doložke vybraných vplyvov
Doložka vybraných vplyvov bola doplnená o kritéria, na základe ktorých dôjde k preskúmaniu účelnosti predkladaného materiálu.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
K rozpočtovo nekrytým vplyvom - pri predložení do PPK išlo o chybné označenie toho, že ide o vplyv na rozpočet verejnej správy, ktorý je rozpočtovo zabezpečený.
K príspevku pre ASR – v analýze vplyvov bola doplnená informácia, že ide o jednorazový vstupný príspevok (vklad).
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Pripomienku neakceptujeme.
Predkladaný materiál zakladá marginálny vplyv na sprostredkovateľov zamestnania za úhradu. Sprostredkovateľ zamestnania za úhradu podľa návrhu zákona nebude mesačne poskytovať Ústrediu práce, sociálnych vecí a rodiny údaje o rozsahu a štruktúre sprostredkovaných zamestnaní a o občanoch, ktorým bolo zamestnanie sprostredkované, avšak ponecháva sa predkladanie ročnej správy o činnosti sprostredkovateľa zamestnania za úhradu. Povinnosti sprostredkovateľa spojené s vypracovaním mesačných správ, t. j. zber a evidencia predmetných údajov tak naďalej ostávajú za účelom predkladania ročnej správy o činnosti sprostredkovateľa zamestnania za úhradu. Vzhľadom na uvedené sa hodnotenie tohto návrhu nedopĺňa do analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.
K vplyvom na informatizáciu spoločnosti
Bola doplnená analýzy vplyvov na informatizáciu spoločnosti podľa pripomienky komisie.
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. 157/2022 (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
11
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
Predložený materiál uvádza pozitívny a zároveň aj negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ktorý nie je rozpočtovo zabezpečený. V analýze vybraných vplyvov je kvantifikovaný negatívny vplyv na rok 2023 v sume 8,95 mil. eur, na rok 2024 v sume 8,75 mil. eur a na rok 2025 v sume 8,82 mil. eur, pričom celý vplyv je rozpočtovo nekrytý. Pozitívny vplyv nie je kvantifikovaný. V rámci návrhu na úhradu zvýšených výdavkov sa uvádza, že vplyv novely zákona nemá MPSVR SR zabezpečený v návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2023 2025. Výdavky na APTP (Aktívna politika trhu práce) rozpočtované v sume 32,8 mil. eur a ministerstvo v rámci priorít požaduje nad rámec navrhovanej sumy ďalších 34,5 mil. eur. Túto sumu nebude ministerstvo z dôvodu navrhovaných zmien ďalej navyšovať. Vzhľadom na fakultatívny charakter príspevkov aktívnych opatrení trhu práce, ktorých sa návrh týka, predpokladané zvýšenie finančných prostriedkov môže byť regulované v rámci schvaľovacieho procesu priznávania jednotlivých príspevkov do výšky schváleného rozpočtu kapitoly na aktívnu politiku trhu práce. Očakáva sa tiež, že časť týchto opatrení bude v rámci nového programového obdobia financovateľná zo zdrojov EÚ.
Komisia žiada identifikovať pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Ďalej žiada Komisia všetky negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy zabezpečiť v rámci schválených limitov výdavkov dotknutého subjektu verejnej správy na príslušné rozpočtové roky bez dodatočných požiadaviek na rozpočet verejnej správy. S materiálom bude možné súhlasiť len v prípade ak z neho nebude vyplývať rozpočtovo nekrytý vplyv.
K Čl. I bod 101 52 ods. 4) v prvej vete sa uvádza, že „Menšie služby pre samosprávny kraj organizované samosprávnym krajom alebo rozpočtovou organizáciou alebo príspevkovou organizáciou, ktorej zakladateľom alebo zriaďovateľom je samosprávny kraj....“. Z citovanej vety je potrebné vypustiť slová zakladateľom alebo“ z dôvodu, že v ustanovení sa uvádza iba rozpočtová alebo príspevková organizácia, ktorej je samosprávny kraj zriaďovateľom.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia odporúča predkladateľovi zosúladiť Doložku vybraných vplyvov s Analýzou vplyvov na podnikateľské prostredie.
Odôvodnenie: Predkladateľ vyznačil v Doložke vybraných vplyvov v časti 1. charakter predkladaného materiálu
„Transpozícia práva EÚ“ hoci v Analýze vplyvov označené všetky regulácie SK pôvodu. Pôvod regulácií bude potrebné zosúladiť a reflektovať v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie, prípadne vyznačiť, že sa jedná aj o materiál legislatívnej povahy. Zároveň, ak ide o Transpozíciu práva je nutné doplniť zoznam transponovaných predpisov do časti 1.
Vyhodnotenie pripomienok
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
Vo vzťahu k pozitívnemu vplyvu na rozpočet verejnej správy uvádzame, že vypustením § 52a a § 56a vzniká úspora vo výdavkoch čo je premietnuté tak v doložke vybraných vplyvov ako aj v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy. Zároveň platí, že zákon o službách zamestnanosti zavádza fakultatívne poskytovanie príspevku podľa § 59 (Príspevok na činnosť pracovného asistenta), pričom pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy predpokladáme ako marginálny, nakoľko fakultatívnosť príspevku sa zavádza ako jedna z foriem kontrolného mechanizmu na poskytovanie príspevku. Rovnako tak novelou zákona o službách zamestnanosti dochádza k zrušeniu obligatórnosti príspevku podľa § 52 (Príspevok na aktivačnú činnosť formou menších obecných služieb pre obec alebo formou menších služieb pre samosprávny kraj) ako aj k skráteniu doby jeho poskytovania z 12 mesiacov na 6 mesiacov. Uvedený nástroj AOTP bude postupne dopĺňaný a nahrádzaný komplexnými formami podpory aktivácie cieľovej skupiny, ktoré budú financované z prostriedkov ESF. Máme za to, že k tomuto kroku môže v priebehu roka 2023 dôjsť po schválení nového operačného programu.
Vzhľadom na vyššie uvedené ako aj s ohľadom na prebiehajúce a neustálené rokovania k rozpočtu verejnej správy máme za to, že Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR žiada o navýšenie priorít o ďalších 34,5 mil. eur v rámci priorít. Požadovaná suma bola znížená na rokovaní za účasti ministra práce, sociálnych vecí a rodiny na sumu 20 mil. eur. Uvedená požiadavka na navýšenie nie je dôsledkom negatívnych dopadov novely
12
zákona o službách zamestnanosti na rozpočet verejnej správy, ale jej dôvodom je neprihliadanie na valorizáciu obligatórnych príspevkov v uplynulých rozpočtových rokoch a z dôvodu zabezpečenia potreby predfinancovania niektorých nástrojov na začiatku, pred ich refundáciou z prostriedkov ESF.
Konštatácia, že MPSVR SR si nebude uplatňovať navýšenie priorít je správna, naopak v dôsledku pozitívnych vplyvov na rozpočet verejnej správy možno predpokladať nižšiu potrebu navýšenia priorít aká je predmetom rokovania pri príprave rozpočtu verejnej správy.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Doložka bola upravená v bode 1 označením, že ide aj o materiál legislatívnej povahy a doplnená o zoznam transponovaných predpisov.