Rozumie sa najmä na prístup k:
-sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
-kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
-pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
-zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
-zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
-k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
-bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
-doprave,
-ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
-spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
-informáciám,
-k iným právam (napr. politickým).
Predkladaný návrh zákona zlepšuje najmä prístup k zamestnaniu, na trh práce, vzdelávaniu a príprave pre trh práce:
-pre fyzické osoby, ktoré sa odo dňa vstupu do likvidácie obchodnej spoločnosti nebudú považovať za samostatne zárobkovo činnú osobu podľa § 5 ods. 1 písm. a) zákona o službách zamestnanosti, čím sa im umožní zaradenie do evidencie uchádzačov o zamestnanie a prípadné poberanie dávky v nezamestnanosti (úprava sa týka nízkeho počtu osôb, preto z hľadiska kvantifikácie ide o marginálny vplyv).
-pre rodičov po materskej dovolenke a rodičovskej dovolenke, ktorí ukončili poberanie materského alebo poberanie rodičovského príspevku menej ako dva roky pred zaradením do evidencie uchádzačov o zamestnanie a ktorí počas poberania materského alebo poberania rodičovského príspevku nemali príjem zo zárobkovej činnosti zamestnanca a zo samostatnej zárobkovej činnosti, ich vymedzením ako kategórie znevýhodneného uchádzača o zamestnanie podľa § 8 zákona o službách zamestnanosti, sa tejto skupine uchádzačov o zamestnanie umožní prístup k aktívnym opatreniam na trhu práce určeným pre znevýhodnené skupiny na trhu práce (približne 2200 osôb).
-pre osoby vykonávajúce funkciu poslanca obecného zastupiteľstva, funkciu poslanca zastupiteľstva samosprávneho kraja, funkciu člena komisie obecného zastupiteľstva alebo funkciu člena komisie zastupiteľstva samosprávneho kraja, ak ich mesačná odmena nepresiahne v úhrne sumu životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu; týmto osobám sa v prípade ich záujmu umožní zaradenie do evidencie uchádzačov o zamestnanie a tým i účasť na aktívnych opatreniach na trhu práce. Znamená to, že pozitívnym spôsobom sa rieši situácia poslancov a členov komisií, ktorých vykonávanie funkcie nepredstavuje ich primárny príjem tak, aby im na základe vedenia v evidencii uchádzačov o zamestnanie mohli byť poskytované služby úradu práce, sociálnych vecí a rodiny pri uplatnení sa na trhu práce.
-pre občanov, ktorí budú môcť požiadať o zaradenie do evidencie uchádzačov o zamestnanie v predĺženej lehote (zo siedmich) do 10 dní tak od rozhodnej skutočnosti (napr. od straty zamestnania), aby bolo zachované ich zaradenie ku dňu kedy rozhodná skutočnosť nastala.
Návrh zákona zlepšuje taktiež prístup k zamestnaniu pre štátnych príslušníkov tretej krajiny, ktorí
-budú mať možnosť byť zamestnaní počas obdobia rozhodovania o žiadosti o obnove prechodného pobytu na účel zamestnania. ak požiadali o obnovu prechodného pobytu na účel zamestnania podľa zákona č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov najmenej 90 dní pred uplynutím platnosti prechodného pobytu na účel zamestnania,
-majú udelený prechodný pobyt na účel zlúčenia rodiny, budú môcť po uplynutí 9 mesiacov od udelenia prechodného pobytu na účel zlúčenia rodiny byť zamestnaní v Slovenskej republiky bez potreby vydania príslušného potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému zamestnaniu, potvrdenia o možnosti