1
Analýza sociálnych vplyvov
Vplyvy na hospodárenie domácností, prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám, sociálnu inklúziu, rovnosť príležitostí a rovnosť žien a mužov a vplyvy na zamestnanosť
(Ak v niektorej z hodnotených oblastí sociálnych vplyvov (bodov 4.1 4.4) nebol identifikovaný vplyv, uveďte v príslušnom riadku analýzy poznámku „Bez vplyvu.“.)
4.1 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Vedie návrh k zvýšeniu alebo zníženiu príjmov alebo výdavkov domácností?
Ktoré skupiny domácností/obyvateľstva sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
Sú medzi potenciálne ovplyvnenými skupinami skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
(V prípade vyššieho počtu hodnotených opatrení doplňte podľa potreby do tabuľky pred bod 4.2 ďalšie sekcie - 4.1.1 Pozitívny vplyv/4.1.2 Negatívny vplyv).
a)
4.1.1 Pozitívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Zvýšenie výšky príspevku na vykonávanie absolventskej praxe 51) zo 65 % sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu podľa osobitného predpisu na sumu životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu podľa osobitného predpisu zvýši príjem domácností s uchádzačmi o zamestnanie, ktorí vykonávajú absolventskú prax a bude mať pozitívny vplyv na hospodárenie týchto domácností.
Umožnenie výšky príspevku 46a) do výšky 100 % oprávnených nákladov uchádzača o zamestnanie súvisiacich s rekvalifikáciou, pričom za oprávnené náklady sa budú považovať nielen cena rekvalifikácie, ale i cestovné výdavky a stravné podľa osobitného predpisu za každý absolvovaný deň rekvalifikácie, pri poskytnutí príspevku do 30 dní od skončenia rekvalifikácie. V porovnaní so súčasným právnym stavom, keď si UoZ uhrádza z vlastných finančných prostriedkov náklady na vzdelávanie a prípravu pre trh práce, ktoré si zabezpečil z vlastnej iniciatívy a až následne dochádza k refundácii týchto nákladov, sa podľa navrhovanej právnej úpravy zabezpečuje, aby na strane UoZ nedochádzalo k finančným nákladom na rekvalifikáciu a úrad poskytne UoZ príspevok na základe písomnej dohody uzatvorenej medzi úradom a UoZ pri splnení podmienok tejto dohody.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
Absolvent školy podľa § 8 ods. 1 písm. a) zákona o službách zamestnanosti
c)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
Uchádzač o zamestnanie podľa § 6 zákona o službách zamestnanosti
d)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
Absolventi školy vykonávajúci absolventskú prax budú môcť získať príspevok vyšší o 82,04 mesačne po dobu od 3 do 6 mesiacov, čo znamená zvýšený príjem do dotknutých domácností od 246,12 do 492,24 € ročne, podľa dĺžky vykonávanej absolventskej praxe.
Predpokladá sa, že môže byť ovplyvnených 5 250 absolventov školy v roku.
e)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
Navrhovaný nový príspevok na vzdelávanie môže znížiť výdavky dotknutých domácností v priemere o 548 jednorazovo v súvislosti s uhradením nákladov uchádzača o zamestnanie súvisiacich s rekvalifikáciou, cestovnými výdavkami a stravným za každý absolvovaný deň rekvalifikácie.
Predpokladá sa, že počet ovplyvnených môže dosiahnuť 13 478 domácností/uchádzačov o zamestnanie, ktorí môžu získať nový príspevok.
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
g)
4.1.1.1 Z toho pozitívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte pozitívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. znižovanie miery rizika chudoby, priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine)
2
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
i)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
j)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
k)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
a)
4.1.2 Negatívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Vypustenie príspevku na aktivačnú činnosť formou dobrovoľníckej služby 52a) môže mať negatívny vplyv na hospodárenie domácností, ktorých členovia vykonávajú aktivačnú činnosť formou dobrovoľníckej služby, a to možným znížením príjmov týchto domácností. Tieto vplyvy sa však zároveň budú kompenzovať umožnením aktivít realizovaných podľa príp. potreby obcí v rámci projektov a programov podľa § 54 zákona o službách zamestnanosti, avšak pri predchádzaní duplicitám so zákonom o dobrovoľníctve
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
Uchádzač o zamestnanie, ktorý vykonáva aktivačnú činnosť podľa § 52a.
c)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
d)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
Oproti platnému právnemu stavu by mohlo prísť k poklesu príjmov o 234,42 mesačne najviac počas 12 mesiacov u dotknutých domácností. Predpokladá sa, že v priemere pôjde o nižšie príjmy o 1 438 ročne na jednu dotknutú domácnosť. Dotknutá skupina môže predstavovať 7 532 domácností / uchádzačov o zamestnanie.
e)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
g)
4.1.2.1 Z toho negatívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte negatívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. zvyšovanie miery rizika chudoby, priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
i)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
j)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
k)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
3
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
4
4.2 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva a vplyv na sociálnu inklúziu.
Má návrh vplyv na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám?
Popíšte hodnotené opatrenie, špecifikujte ovplyvnené skupiny obyvateľstva a charakter zmeny v prístupnosti s ohľadom na dostupnosť finančnú, geografickú, kvalitu, organizovanie a pod. Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
a)
Rozumie sa najmä na prístup k:
-sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
-kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
-pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
-zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
-zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
-k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
-bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
-doprave,
-ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
-spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
-informáciám,
-k iným právam (napr. politickým).
Predkladaný návrh zákona zlepšuje najmä prístup k zamestnaniu, na trh práce, vzdelávaniu a príprave pre trh práce:
-pre fyzické osoby, ktoré sa odo dňa vstupu do likvidácie obchodnej spoločnosti nebudú považovať za samostatne zárobkovo činnú osobu podľa § 5 ods. 1 písm. a) zákona o službách zamestnanosti, čím sa im umožní zaradenie do evidencie uchádzačov o zamestnanie a prípadné poberanie dávky v nezamestnanosti (úprava sa týka nízkeho počtu osôb, preto z hľadiska kvantifikácie ide o marginálny vplyv).
-pre rodičov po materskej dovolenke a rodičovskej dovolenke, ktorí ukončili poberanie materského alebo poberanie rodičovského príspevku menej ako dva roky pred zaradením do evidencie uchádzačov o zamestnanie a ktorí počas poberania materského alebo poberania rodičovského príspevku nemali príjem zo zárobkovej činnosti zamestnanca a zo samostatnej zárobkovej činnosti, ich vymedzením ako kategórie znevýhodneného uchádzača o zamestnanie podľa § 8 zákona o službách zamestnanosti, sa tejto skupine uchádzačov o zamestnanie umožní prístup k aktívnym opatreniam na trhu práce určeným pre znevýhodnené skupiny na trhu práce (približne 2200 osôb).
-pre osoby vykonávajúce funkciu poslanca obecného zastupiteľstva, funkciu poslanca zastupiteľstva samosprávneho kraja, funkciu člena komisie obecného zastupiteľstva alebo funkciu člena komisie zastupiteľstva samosprávneho kraja, ak ich mesačná odmena nepresiahne v úhrne sumu životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu; týmto osobám sa v prípade ich záujmu umožní zaradenie do evidencie uchádzačov o zamestnanie a tým i účasť na aktívnych opatreniach na trhu práce. Znamená to, že pozitívnym spôsobom sa rieši situácia poslancov a členov komisií, ktorých vykonávanie funkcie nepredstavuje ich primárny príjem tak, aby im na základe vedenia v evidencii uchádzačov o zamestnanie mohli byť poskytované služby úradu práce, sociálnych vecí a rodiny pri uplatnení sa na trhu práce.
-pre občanov, ktorí budú môcť požiadať o zaradenie do evidencie uchádzačov o zamestnanie v predĺženej lehote (zo siedmich) do 10 dní tak od rozhodnej skutočnosti (napr. od straty zamestnania), aby bolo zachované ich zaradenie ku dňu kedy rozhodná skutočnosť nastala.
Návrh zákona zlepšuje taktiež prístup k zamestnaniu pre štátnych príslušníkov tretej krajiny, ktorí
-budú mať možnosť byť zamestnaní počas obdobia rozhodovania o žiadosti o obnove prechodného pobytu na účel zamestnania. ak požiadali o obnovu prechodného pobytu na účel zamestnania podľa zákona č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov najmenej 90 dní pred uplynutím platnosti prechodného pobytu na účel zamestnania,
-majú udelený prechodný pobyt na účel zlúčenia rodiny, budú môcť po uplynutí 9 mesiacov od udelenia prechodného pobytu na účel zlúčenia rodiny byť zamestnaní v Slovenskej republiky bez potreby vydania príslušného potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému zamestnaniu, potvrdenia o možnosti
5
obsadenia voľného pracovného miesta a povolenia na zamestnanie.
Predkladaný návrh zákona zlepšuje aj prístup k neformálnemu vzdelávaniu v rámci celoživotného vzdelávania pre potreby trhu práce pre uchádzačov o zamestnanie, ktorí budú mať možnosť prístupu k novej vzdelávacej službe, ktorou bude podpora ich rekvalifikácie poskytovaná podľa navrhovaného § 46a na zabezpečenie ich adaptability a uplatnenia sa v zamestnaní alebo v pracovných činnostiach, ktoré uchádzač o zamestnanie vykonávať po absolvovaní vybraného vzdelávacieho programu s prihliadnutím na dopyt na trhu práce, pričom doterajšia možnosť vzdelávania a prípravy pre trh práce na základe vlastnej iniciatívy za podmienok určených podľa § 46 ods. 7, bude vypustená z dôvodu jej nevyužívania na strane uchádzačov o zamestnanie pre striktnosť podmienok, akými napr. preukazovanie pracovnej zmluvy uzatvorenej najmenej na šesť mesiacov v súvislosti s absolvovaným vzdelávaním a prípravy pre trh práce na základe vlastnej iniciatívy,
Zároveň sa vymedzením rekvalifikácie ako odbornej prípravy uchádzača o zamestnanie alebo prípravy uchádzača o zamestnanie zameranej na rozvoj komunikačných, počítačových, manažérskych, sociálnych, podnikateľských alebo jazykových vedomostí, zručností alebo schopností určených na zabezpečenie jeho adaptability a uplatnenia sa v zamestnaní alebo v pracovných činnostiach, ktoré uchádzač o zamestnanie vykonávať po absolvovaní vybraného vzdelávacieho programu u ním vybraného poskytovateľa vzdelávacieho programu s možnosťou úhrady do výšky 100 % oprávnených nákladov súvisiacich s rekvalifikáciou, zvýši motivácia uchádzačov o zamestnanie k individuálnemu vzdelávaniu podľa potrieb trhu práce, čo môže zlepšiť ich prístup na trh práce.
V rámci revízie aktívnych opatrení na trhu práce návrh zákona zlepšuje prístup k zamestnaniu aj zavedením novo koncipovaného príspevku na podporu zamestnávania znevýhodneného uchádzača o zamestnanie (§ 50) pre:
-znevýhodnených uchádzačov o zamestnanie podľa § 8 zákona o službách zamestnanosti v rámci Bratislavského kraja zvýšením výšky príspevku pre zamestnávateľa v Bratislavskom kraji na základe zjednotenia určovania výšky príspevku rovnako pre všetky kraje SR nevynímajúc Bratislavský kraj. Ide o zvýšenie mesačnej výšky príspevku podľa § 50 na podporu zamestnávania znevýhodneného uchádzača o zamestnanie v BA kraji z 25 % na 30 % z celkovej ceny práce zamestnanca, najviac 30 % z celkovej ceny práce vypočítanej z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za prvý tretí štvrťrok kalendárneho roka, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje.
-vybranú skupinu znevýhodnených uchádzačov o zamestnanie podľa § 8 ods. 1 písm. a) d) zákona o službách zamestnanosti, konkrétne absolventov škôl, dlhodobo nezamestnaných občanov, nízkokvalifikovaných a občanov starších ako 50 rokov veku, zvýšením výšky príspevku na podporu vytvárania pracovných miest pre túto najviac ohrozenú skupinu na trhu práce pre všetkých zamestnávateľov, vrátane obcí a nimi zriadených právnických osôb. Príspevok sa navrhuje vo výške 80 % z celkovej ceny práce zamestnanca najviac 60 % z celkovej ceny práce vypočítanej z priemernej mzdy v hospodárstve SR za prvý tretí štvrťrok kalendárneho roka, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje. Zvýšená výška príspevku tak zároveň kompenzuje aj skrátenie obdobia poskytovania príspevku podľa navrhovanej úpravy § 50 ods. 4. Návrh v tejto časti kompenzuje resp. nahrádza vypustené príspevky 50j na
6
podporu miestnej a regionálnej zamestnanosti a 51a na podporu vytvorenia pracovného miesta v prvom pravidelnom zamestnaní.
Mladým uchádzačom o zamestnanie do 30 rokov, ktorí boli cieľovou skupinou vypusteného príspevku 51a nie absolventmi podľa § 8 ods. 1, a teda ani navrhovanou cieľovou skupinou pre zvýhodnenú podporu podľa §50, bude umožnená podpora ich prístupu na trh práce, ako aj podpora s tým súvisiacich aktivít na zlepšenie ich postavenia na trhu práce, a to najmä prostredníctvom projektov a programov podľa § 54 ods. 1 písm. b) zákona o službách zamestnanosti v súlade s Odporúčaním Rady o posilnení záruky pre mladých ľudí.
b)
návrh významný vplyv na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva alebo skupín v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby a sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv na ne. Je tento vplyv väčší ako vplyv na iné skupiny či subjekty? Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
c)
Zraniteľné skupiny alebo skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia sú napr.:
-domácnosti s nízkym príjmom (napr. žijúce iba zo sociálnych príjmov, alebo z príjmov pod hranicou rizika chudoby, alebo s príjmom pod životným minimom, alebo patriace medzi 25% domácností s najnižším príjmom),
-nezamestnaní, najmä dlhodobo nezamestnaní, mladí nezamestnaní a nezamestnaní nad 50 rokov,
-deti (0 – 17),
-mladí ľudia (18 – 25 rokov),
-starší ľudia, napr. ľudia vo veku nad 65 rokov alebo dôchodcovia,
-ľudia so zdravotným postihnutím,
-marginalizované rómske komunity
-domácnosti s 3 a viac deťmi,
-jednorodičovské domácnosti s deťmi (neúplné rodiny, ktoré tvoria najmä osamelé matky s deťmi),
-príslušníci tretích krajín, azylanti, žiadatelia o azyl,
-iné zraniteľné skupiny, ako napr. bezdomovci, ľudia opúšťajúci detské domovy alebo iné inštitucionálne zariadenia
Navrhuje sa umožniť občanovi, ktorý je zamestnaný v chránenej dielni alebo na chránenom pracovisku vykonávanie práce z jeho domácnosti, ak to dohodnutý druh práce umožňuje, čo znamená zlepšenie pracovných podmienok pre občanov so zdravotným postihnutím so sťaženým prístupom na trh práce, ktorí zamestnaní v chránenej dielni alebo na chránenom pracovisku.
Zmena príspevku na aktivačnú činnosť formou menších obecných služieb pre obec alebo formou menších služieb pre samosprávny kraj na nenárokový v § 52 predpokladá posudzovane žiadostí obcí alebo samosprávnych krajov vo vzťahu k charakteru vytváraných prác v rámci aktivačnej činnosti s prihliadnutím na zručností, čo by malo zvýšiť šance dlhodobo nezamestnaných ľudí, ktorí poberateľmi dávky a príspevkov v hmotnej núdzi umiestniť sa na trhu práce. Navrhované skrátené obdobie podpory nepretržite najviac počas 6-tich kalendárnych mesiacov v rozsahu najviac 20 hodín týždenne s možnosťou predĺženia ich vykonávania najviac o ďalších 6 kalendárnych mesiacov (miesto ďalších 12 kalendárnych mesiacov) umožňuje uplatniť intenzívnejší prístup pri udržiavaní pracovných návykov a rozvoji zručností dlhodobo nezamestnaného občana v hmotnej núdzi a tiež predstavuje skrátenie obdobia, počas ktorého nesmie byť v pracovnoprávnom vzťahu podľa § 6 ods. 2 písm. a) zákona o službách zamestnanosti. Nemožno však vylúčiť aj negatívny vplyv oboch zmien v § 52, a síce na vytváranie príležitostí pre ľudí v hmotnej núdzi vykonávať aktivačné práce pre obce alebo samosprávne kraje, čím sa im môžu obmedziť možnosti pre získanie nároku na aktivačný príspevok, bez ktorého budú mať nižšiu úroveň pomoci v hmotnej núdzi.
7
4.3 Identifikujte a popíšte vplyv na rovnosť príležitostí.
Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na rovnosť žien a mužov.
a)
4.3.1 Dodržuje návrh povinnosť rovnakého zaobchádzania so skupinami alebo jednotlivcami na základe pohlavia, rasy, etnicity, náboženstva alebo viery, zdravotného postihnutia, veku, sexuálnej orientácie alebo iného statusu? Mohol by viesť k nepriamej diskriminácii niektorých skupín obyvateľstva? Ak áno, ktoré skupiny sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
b)
Bez vplyvu
c)
4.3.2 Môže návrh viesť k zväčšovaniu nerovností medzi ženami a mužmi? Podporuje návrh rovnosť príležitostí? Má návrh odlišný vplyv na ženy a mužov? Popíšte vplyvy.
d)
Popíšte riziká návrhu, ktoré môžu viesť k zväčšovaniu nerovností:
e)
Popíšte pozitívne vplyvy návrhu na dosahovanie rovnosti žien a mužov, rovnosti príležitostí žien a mužov, prípadne vplyvy na ženy a mužov, ak sú odlišné:
Návrh pozitívny vplyv na dosahovanie rovnosti mužov a žien a rovnosti príležitostí, nakoľko skupinu rodičov po materskej dovolenke a rodičovskej dovolenke, ktorí ukončili poberanie materského alebo poberanie rodičovského príspevku menej ako dva roky pred zaradením do evidencie uchádzačov o zamestnanie a ktorí počas poberania materského alebo poberania rodičovského príspevku nemali príjem zo zárobkovej činnosti zamestnanca a zo samostatnej zárobkovej činnosti (vo väčšine prípadov ide o ženy), vymedzuje ako kategóriu znevýhodneného uchádzača o zamestnanie podľa § 8 zákona o službách zamestnanosti. Uvedeným návrhom sa tejto skupine uchádzačiek/uchádzačov o zamestnanie umožní prístup k širšiemu spektru aktívnych opatrení trhu práce a výraznejšej podpore v rámci aktívnej politiky trhu práce, čím sa im zlepší prístup k zamestnaniu.
f)
návrh významné vplyvy na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva? Ak áno, aké? Akým spôsobom? Zraniteľnou skupinou obyvateľstva sa rozumejú najmä ženy ohrozené viacnásobnou diskrimináciou, tehotné matky, seniorky, ženy patriace do marginalizovaných skupín obyvateľstva, migrantky, ženy a dievčatá so zdravotným postihnutím, obete násilia a pod.
g)
Pri identifikovaní vplyvov na rovnosť žien a mužov treba vziať do úvahy existujúce rozdiely medzi ženami a mužmi, ktoré relevantné k danej politike. Podpora rovnosti žien a mužov nespočíva len v odstraňovaní obmedzení a bariér pre plnohodnotnú účasť na ekonomickom, politickom a sociálnom živote spoločnosti ako aj rodinnom živote, ale taktiež v podpore rovnosti medzi nimi.
V ktorých oblastiach podpory rovnosti žien a mužov návrh odstraňuje prekážky a/alebo podporuje rovnosť žien a mužov? Medzi oblasti podpory rovnosti žien a mužov okrem iného patria:
-podpora slobodného výberu povolania a ekonomickej činnosti
-podpora vyrovnávania ekonomickej nezávislosti,
-zosúladenie pracovného, súkromného a rodinného života,
-podpora rovnosti príležitostí pri participácii na rozhodovaní,
-boj proti domácemu násiliu, násiliu na ženách a obchodovaniu s ľuďmi,
Návrh prispieva k podpore ekonomickej nezávislosti, nakoľko cieli k zlepšeniu prístupu na trh práce.
8
-podpora vnímania osobnej starostlivosti o dieťa za rovnocennú s ekonomickou činnosťou a podpora neviditeľnej práce v domácnosti ako takej,
-rešpektovanie osobných preferencií pri výbere povolania a zosúlaďovania pracovného a rodinného života.
9
4.4 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na zamestnanosť a na trh práce.
V prípade kladnej odpovede pripojte odôvodnenie v súlade s Metodickým postupom pre analýzu sociálnych vplyvov.
a)
Uľahčuje návrh vznik nových pracovných miest? Ak áno, ako? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.
b)
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, pre aké skupiny zamestnancov, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod.
Bez vplyvu.
c)
Vedie návrh k zániku pracovných miest? Ak áno, ako a akých? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu
d)
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod. Identifikujte možné dôsledky, skupiny zamestnancov, ktoré budú viac ovplyvnené a rozsah vplyvu.
Bez vplyvu.
e)
Ovplyvňuje návrh dopyt po práci? Ak áno, ako?
f)
Dopyt po práci závisí na jednej strane na produkcii tovarov a služieb v ekonomike a na druhej strane na cene práce.
Bez vplyvu.
g)
Má návrh dosah na fungovanie trhu práce? Ak áno, aký?
h)
Týka sa makroekonomických dosahov ako je napr. participácia na trhu práce, dlhodobá nezamestnanosť, regionálne rozdiely v mierach zamestnanosti. Ponuka práce môže byť ovplyvnená rôznymi premennými napr. úrovňou miezd, inštitucionálnym nastavením (napr. zosúladenie pracovného a súkromného života alebo uľahčovanie rôznych foriem mobility).
Bez vplyvu.
i)
Má návrh špecifické negatívne dôsledky pre isté skupiny profesií, skupín zamestnancov či živnostníkov? Ak áno, aké a pre ktoré skupiny?
j)
Návrh môže ohrozovať napr. pracovníkov istých profesií favorizovaním špecifických aktivít či technológií.
Bez vplyvu.
k)
Ovplyvňuje návrh špecifické vekové skupiny zamestnancov? Ak áno, aké? Akým spôsobom?
l)
Identifikujte, či návrh môže ovplyvniť rozhodnutia zamestnancov alebo zamestnávateľov a môže byť zdrojom neskoršieho vstupu na trh práce alebo predčasného odchodu z trhu práce jednotlivcov.
Bez vplyvu.
10