1
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu: Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ: Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Tabuľka č. 1: Zmeny nákladov (ročne) v prepočte na podnikateľské prostredie (PP), vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov.
Nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov podnikateľského prostredia, ktorá je povinnou prílohou tejto analýzy a nájdete ju na
webovom sídle MH SR
, (ďalej len
„Kalkulačka nákladov“):
TYP NÁKLADOV
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
A.Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
0
0
B. Iné poplatky
0
0
C. Nepriame finančné náklady
0
0
D. Administratívne náklady
26 094
97 529
Spolu = A+B+C+D
26 094
97 529
Z toho
E. Vplyv na mikro, malé a stredné podn.
26 094
97 529
F. Úplná harmonizácia práva EÚ(okrem daní, odvodov, ciel a poplatkov, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality)
0
0
VÝPOČET PRAVIDLA 1in2out:
IN
OUT
G. Náklady okrem výnimiek = B+C+D-F
26 094
97 529
2
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov
Tabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií (nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov):
P.č.
Zrozumiteľný a stručný opis regulácie (dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP)
Číslo normy(zákona, vyhlášky a pod.)
Lokalizácia(§, ods.)
Pôvod regulácie: SR/EÚ úplná harm./EÚ harm. s možnosťou voľby
Účinnosť regulácie
Kategória dotk. subjektov
Počet subjektov spolu
Počet subjektov MSP
Vplyv na 1 podnik. v €
Vplyv na kategóriu dotk. subjektov v €
Druh vplyvuIn (zvyšuje náklady) / Out (znižuje náklady)
1
Vypustenie povinnosti sprostredkovateľa zamestnania za úhradu (SZÚ) predkladať mesačné správy o sprostredkovaných zamestnaniach a možnosť poskytovať ústrediu elektronicky správu o svojej činnosti
zákon č. 5/2004 Z. z.
§ 28 písm. b)
SK
01.01.23
SZÚ
2 983
2 983
20
61 049
Out (znižuje náklady)
2
Možnosť agentúr dočasného zamestnávania (ADZ) poskytovať ústrediu elektronicky správu o svojej činnosti
zákon č. 5/2004 Z. z.
§ 31 ods. 1 písm. f) a g)
SK
01.01.23
ADZ
424
424
10
4 339
Out (znižuje náklady)
3
Možnosť agentúr podporovaného zamestnávania (APZ) poskytovať ústrediu elektronicky správu o svojej činnosti
zákon č. 5/2004 Z. z.
§ 58 ods. 14
SK
01.01.23
APZ
21
21
10
215
Out (znižuje náklady)
4
Skrátenie doby trvania nepretržite vykonávať alebo prevádzkovať samostatnú zárobkovú činnosť z troch rokov na dva roky
zákon č. 5/2004 Z. z.
§ 49 ods. 1
SK
01.01.23
SZČO
1 560
1 560
20
31 926
Out (znižuje náklady)
5
Nová informačná povinnosť pre tuzemskú právnickú alebo fyzickú osobu, s ktorou zahraničný zamestnávateľ uzavrel zmluvu, z ktorej vyplýva vyslanie zamestnancov na výkon práce na území SR
zákon č. 5/2004 Z. z.
§ 23b ods. 6
SK
01.01.23
PO, FO
3 400
3 400
8
26 094
In (zvyšuje náklady)
3
Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu nákladov
Osobitne pri každej regulácii s vplyvom na PP zhodnotenom v tabuľke č. 2 uveďte doplňujúce informácie tak, aby mohol byť skontrolovaný spôsob a správnosť výpočtov. Uveďte najmä, ako ste vypočítali vplyvy a z akého zdroja ste čerpali početnosti (uveďte aj link na konkrétne štatistiky, ak dostupné na internete). Jednotlivé regulácie môžu mať jeden alebo viac typov nákladov (A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality, B. Iné poplatky, C. Nepriame finančné náklady, D. Administratívne náklady). Rozčleňte ich a vypočítajte v súlade s metodickým postupom.
Pozitívne vplyvy
§ 28 písm. b)
Navrhuje sa vypustiť povinnosť sprostredkovateľa zamestnania za úhradu (SZÚ) predkladať mesačné správy o sprostredkovaných zamestnaniach a ponechať predkladanie len jednej ročnej súhrnnej správy o činnosti sprostredkovateľa. SZÚ budú naďalej povinní viesť evidenciu údajov o sprostredkovaných zamestnaniach. Úprava umožní SZÚ tieto údaje evidovať a poskytovať ústrediu elektronicky s použitím informačného systému služieb zamestnanosti cez Portál Podnikateľ, čo bude podkladom pre ročnú súhrnnú správu. Tým sa odstráni samotné vyhotovovanie správy, ktorá bude automaticky generovaná na základe evidovaných údajov prostredníctvom Portálu Podnikateľ. Navrhovaná úprava sa týka 2 983 subjektov. Odhadovaná časová náročnosť predstavujúca zníženie administratívnej záťaže na strane SZÚ je 10 minút mesačne.
§ 31 ods. 1 písm. f) a g)
Navrhovaná úprava umožní agentúram dočasného zamestnávania (ADZ) viesť evidenciu údajov o pracovných vzťahoch dočasných agentúrnych zamestnancov a ich dočasných prideleniach k užívateľským zamestnávateľom a poskytovať údaje ústrediu elektronicky s použitím informačného systému služieb zamestnanosti cez Portál Podnikateľ. ADZ budú naďalej povinné viesť evidenciu údajov. Elektronicky poskytnuté údaje budú podkladom pre správu o činnosti ADZ za rok. Tým sa odstráni samotné vyhotovovanie správy, ktorá bude automaticky generovaná na základe evidovaných údajov prostredníctvom Portálu Podnikateľ. Navrhovaná úprava sa týka 424 subjektov. Odhadovaná časová náročnosť predstavujúca zníženie administratívnej záťaže na strane ADZ je 60 minút ročne.
§ 57 ods. 14
Navrhovaná úprava umožní agentúram podporovaného zamestnávania (APZ) viesť evidenciu údajov o službách poskytnutých občanom so zdravotným postihnutím, dlhodobo nezamestnaným občanov a zamestnávateľom, údajov o sprostredkovaných pracovnoprávnych vzťahoch občanom so zdravotným postihnutím, dlhodobo nezamestnaným občanom a poskytovať údaje ústrediu elektronicky s použitím informačného systému služieb zamestnanosti cez Portál Podnikateľ. APZ budú naďalej povinné viesť evidenciu údajov. Elektronicky poskytnuté údaje budú podkladom pre správu o činnosti APZ za príslušný kalendárny rok. Tým sa odstráni samotné vyhotovovanie správy, ktorá bude automaticky generovaná na základe evidovaných údajov prostredníctvom Portálu Podnikateľ. Navrhovaná úprava sa týka 21 subjektov. Odhadovaná časová náročnosť predstavujúca zníženie administratívnej záťaže na strane APZ je 60 minút ročne.
§ 49 ods. 1
Navrhuje sa skrátiť dobu trvania povinnosti nepretržite vykonávať alebo prevádzkovať samostatnú zárobkovú činnosť (SZČ) z troch rokov na dva roky po poskytnutí príspevku podľa § 49. Navrhovaná úprava sa týka aj záväzku uchádzača o zamestnanie, že predloží správu o prevádzkovaní SZČ a o čerpaní poskytnutého príspevku za každý rok prevádzkovania SZČ počas obdobia, na ktoré bola uzatvorená
4
dohoda, a to tým, že nebude mať povinnosť predložiť správu o prevádzkovaní SZČ a o čerpaní poskytnutého príspevku za tretí rok prevádzkovania SZČ. Navrhovaná úprava sa týka 1 560 subjektov. Odhadovaná časová náročnosť predstavujúca zníženie administratívnej záťaže na strane SZČO je 120 minút ročne.
Negatívny vplyv
§ 23b ods. 6
Návrhom sa dopĺňa informačná povinnosť pre tuzemskú právnickú alebo fyzickú osobu (informujúcu organizáciu), s ktorou zahraničný zamestnávateľ uzavrel zmluvu, z ktorej vyplýva vyslanie zamestnancov na výkon práce na území SR. Nová informačná povinnosť sa týka 3 400 subjektov. Odhadovaná časová náročnosť predstavujúca zvýšenie administratívnej záťaže na strane právnických alebo fyzických osôb je 45 minút ročne.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním
Uveďte formu konzultácií vrátane zdôvodnenia jej výberu a trvanie konzultácií, termíny stretnutí. Uveďte spôsob oslovenia dotknutých subjektov, zoznam konzultujúcich subjektov, tiež link na webovú stránku, na ktorej boli konzultácie zverejnené.
Uveďte hlavné body konzultácií a ich závery.
Uveďte zoznam predložených alternatívnych riešení problematiky od konzultujúcich subjektov, ako aj návrhy od konzultujúcich subjektov na zníženie nákladov regulácií na PP, ktoré neboli akceptované a dôvod neakceptovania.
Alternatívne namiesto vypĺňania bodu 3.2 môžete uviesť ako samostatnú prílohu tejto analýzy Záznam z konzultácií obsahujúci požadované informácie.
V nadväznosti na Predbežnú informáciu k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorá bola predmetom pripomienkového konania v období od 10. januára 2022 do 17. februára 2022 zverejnením na stránke
https://www.slov-lex.sk/legislativne-procesy/SK/PI/2022/5
a s prihliadnutím na
podané podnety a návrhy v intenciách vecného zamerania pripravovaného návrhu zákona, boli vykonané konzultácie s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním.
Konzultácie boli vykonané podľa týchto najvýznamnejších úprav návrhu zákona:
-revízia právneho rámca poskytovania finančných príspevkov v rámci aktívnych opatrení na trhu práce za účelom zlepšenia ich efektívnosti a účinnosti,
-úprava právneho rámca podpory zamestnávania občanov so zdravotným postihnutím za účelom zlepšenia ich efektívnosti a účinnosti,
-úprava určenia zamestnaní s nedostatkom pracovnej sily na úroveň krajov,
-úprava pôsobnosti Aliancie sektorových rád a sektorových rád a vzdelávania prípravy pre trh práce v súlade so schválenou Stratégiou celoživotného vzdelávania a poradenstva na roky 2021 – 2030.
Konzultácie boli vykonané s AZZZ SR, RÚZ, APZaD, KOZ SR, SOS. Uskutočnené boli dňa 18.2.2022, 23.2.2022 v dvoch blokoch, a 28.2.2022.
V rámci vykonaných konzultácií boli prerokované najmä návrhy týkajúce sa:
-hodnotenia účinnosti a efektívnosti jednotlivých AOTP,
-využitia výsledkov analytických výstupov dostupných na základe národného projektu Podpora kvality sociálneho dialógu,
-zmeny vnútorného členenia výdavkov AOTP v prospech vzdelávacích programov pre UoZ,
5
-zdrojov určených na dotovanie pracovných miest, očakávaného prebytku neobsadených pracovných miest v dôsledku starnutia populácie, dostupnosti odborných poradenských služieb a profilácie UoZ,
-aplikačnej praxe k jednotlivým AOTP určených na podporu zamestnávania občanov so zdravotným postihnutím,
-podpory navrhovanej úpravy určenia zamestnaní s nedostatkom pracovnej sily na úroveň krajov v kontexte zjednodušenia zamestnávania štátnych príslušníkov tretích krajín,
-potreby adaptability pracovnej sily podľa požiadaviek zamestnávateľov,
-prehľadnosti jednotlivých AOTP,
-podpory optimalizácie fungovania a vymedzenia kompetencií Aliancie sektorových rád a sektorových rád v súlade s časťou 1.9. Podpora udržateľnosti systému riadenia sektorových rád so zameraním na prenos inovačných procesov a požiadaviek trhu práce do celoživotného vzdelávania,
-postavenia Aliancie sektorových rád založenej vo forme záujmového združenia právnických osôb podľa Občianskeho zákonníka a na tripartitnom princípe pri uplatnení záverov rokovania vrcholových riadiacich štruktúr národného projektu Sektorovo riadenými inováciami k efektívnemu trhu práce v SR, ktoré sa konalo dňa 15.12.2021,
-oblasti očakávanej spolupráce Aliancie sektorových rád pri tvorbe a aktualizácii Národnej sústavy kvalifikácií, hodnotiacich a kvalifikačných štandardov, podmienok overovania kvalifikácií, posudzovania kvality vzdelávacích programov ďalšieho vzdelávania a pod.
3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu
Dochádza k vytvoreniu resp. k zmene bariér na trhu?
Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (napr. špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)?
Ovplyvňuje zmena regulácie cezhraničné investície (príliv/odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)?
Ovplyvní dostupnosť základných zdrojov (financie, pracovná sila, suroviny, mechanizmy, energie atď.)?
Ovplyvňuje zmena regulácie inovácie, vedu a výskum?
Ako prispieva zmena regulácie k cieľu Slovenska mať najlepšie podnikateľské prostredie spomedzi susediacich krajín EÚ?
Konkurencieschopnosť:
Na základe uvedených odpovedí zaškrtnite a popíšte, či materiál konkurencieschopnosť:
zvyšuje x nemení znižuje
Produktivita:
Aký má materiál vplyv na zmenu pomeru medzi produkciou podnikov a ich nákladmi?
Na základe uvedenej odpovede zaškrtnite a popíšte, či materiál produktivitu:
zvyšuje x nemení znižuje
3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie
Ak materiál vplyvy na PP, ktoré nemožno zaradiť do predchádzajúcich častí, či pozitívne alebo negatívne, tu ich uveďte. Patria sem:
6
a)sankcie alebo pokuty, ako dôsledok porušenia právne záväzných ustanovení;
b)vplyvy súvisiace so žiadosťami o alebo prijímaním dotácií, fondov, štátnej pomoci a čerpaním iných obdobných foriem podpory zo strany štátu, keďže sprievodným javom uchádzania sa či získania benefitov, na ktoré nie je právny nárok priamo zo zákona, ale vzniká na základe prejavu vôle dotknutého subjektu;
c)regulované ceny podľa zákona č. 18/1996 Z. z. o cenách;
d)iné vplyvy, ktoré predpokladá materiál, ale nemožno ich zaradiť do častí 3.1 a 3.3.
Návrhy uvedených opatrení
-možnosť zamestnávania štátneho príslušníka tretej krajiny počas obdobia rozhodovania o žiadosti o obnove prechodného pobytu na účel zamestnania. Štátnemu príslušníkovi tretej krajiny, ktorý požiadal o obnovu prechodného pobytu na účel zamestnania podľa zákona č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o pobyte cudzincov“) najmenej 90 dní pred uplynutím platnosti prechodného pobytu na účel zamestnania, sa navrhuje umožniť pokračovať vo výkone zamestnania aj počas obdobia rozhodovania o žiadosti o obnove prechodného pobytu, najdlhšie však do právoplatného skončenia konania o obnove prechodného pobytu na účel zamestnania.
-naviazanie určenia zamestnaní s nedostatkom pracovnej sily na úroveň krajov s vypustením podmienky miery evidovanej nezamestnanosti nižšej ako 5 %,
-vypustenie požiadavky testu trhu práce v prípade konania o obnovení prechodného pobytu na účel zamestnania s cieľom udržania kvalifikovanej sily u rovnakého zamestnávateľa na rovnakom pracovnom mieste,
majú pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie a vytvárajú pre zamestnávateľov možnosť využitia pracovnej sily z tretích krajín aj v čase konania o obnove prechodného pobytu na účel zamestnania a možnosť efektívnejšieho získania pracovnej sily z tretích krajín zrýchleným postupom v zamestnaniach, kde pretrváva nedostatok pracovnej sily.
Návrhom 46a - Príspevok na podporu rekvalifikácie uchádzača o zamestnanie) sa zabezpečí technická i vecná kontinuita s príkladmi dobrej praxe získanými na základe niekoľkoročnej projektovej realizácie vzdelávania uchádzačov o zamestnanie (projekty Repas, Kompas) a na ich základe sa vytvorí stále aktívne opatrenie na trhu práce podľa navrhovaného § 46a Príspevok na podporu rekvalifikácie uchádzača o zamestnanie bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie tým, že bude vytvárať pre zamestnávateľov možnosť na prijatie kvalifikovanej pracovnej sily z radov uchádzačov o zamestnanie, ktorí absolvujú rekvalifikáciu v súlade s dopytom na trhu práce deklarovaným zo strany zamestnávateľov prostredníctvom zoznamu voľných pracovných miest, údajov informačného portálu služieb zamestnanosti alebo iných verejne dostupných informačných pracovných portálov.
Zjednotí sa systém určovania výšky príspevku pri poskytovaní príspevku na samostatnú zárobkovú činnosť pre všetky kraje SR nevynímajúc Bratislavský kraj (zmeny § 49). Ide o zmenu v maximálnej výške príspevku na samostatnú zárobkovú činnosť v BA kraji z 2,5 násobku na 3 násobok celkovej ceny práce vypočítanej z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za prvý tretí štvrťrok kalendárneho roka, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje 49). V okresoch Bratislavského kraja sa zvýši výška poskytovaného príspevku, čo pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie. Odhaduje sa zvýšenie príspevku v priemere o 754 na jednu samostatne zárobkovo činnú osobu a zvýšenie príspevku ovplyvní 173 začínajúcich samostatne zárobkovo činných osôb. Zároveň sa navrhuje, že uchádzač o zamestnanie, ktorému bol poskytnutý tento príspevok, je povinný samostatnú zárobkovú činnosť prevádzkovať nepretržite najmenej dva roky, namiesto doterajších najmenej troch rokov. Ide o fakultatívny príspevok.
Pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie aj rozdelenie výšky príspevku na podporu zamestnávania znevýhodneného uchádzača o zamestnanie pre všetky okresy SR na základe porovnania priemernej miery evidovanej nezamestnanosti okresu s celoslovenským priemerom nevynímajúc Bratislavský kraj 50 ods. 2), čím sa zvýši výška príspevku pre zamestnávateľov v Bratislavskom kraji. Ide o zvýšenie mesačnej výšky príspevku podľa § 50 na podporu zamestnávania znevýhodneného
7
uchádzača o zamestnanie v BA kraji z 25 % na 30 % z celkovej ceny práce zamestnanca, najviac 30 % z celkovej ceny práce vypočítanej z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za prvý tretí štvrťrok kalendárneho roka, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje. Ide o fakultatívny príspevok zamestnávateľovi. Predpokladaný počet ovplyvnených zvýšením príspevku podľa § 50 ods. 2 v BSK sa pre roky 2023-2025 očakáva 60 ovplyvnených ročne, pričom maximálna výška príspevku sa pre rok 2023 predpokladá vo výške 257 eur, pre rok 2024 vo výške 581 a pre rok 2025 vo výške 619 eur.
Pozitívny vplyv aj zavedenie jednotných podmienok poskytovania príspevku na podporu vytvárania pracovných miest pre znevýhodnených uchádzačov o zamestnanie pre všetkých zamestnávateľov, vrátane obcí a nimi zriadených právnických osôb, s väčším dôrazom na podporu zamestnávania najviac ohrozených skupín na trhu práce zavedením vyššej mesačnej výšky príspevku pre všetkých zamestnávateľov, vrátane obcí a nimi zriadených právnických osôb 50 ods. 3). Ide o vybranú skupinu znevýhodnených uchádzačov o zamestnanie podľa § 8 ods. 1 písm. a) d) zákona o službách zamestnanosti, konkrétne absolventov škôl, dlhodobo nezamestnaných občanov, nízkokvalifikovaných a občanov starších ako 50 rokov veku, zvýšením výšky príspevku na podporu vytvárania pracovných miest pre túto najviac ohrozenú skupinu na trhu práce pre všetkých zamestnávateľov, vrátane obcí a nimi zriadených právnických osôb. Príspevok sa navrhuje vo výške 80 % z celkovej ceny práce zamestnanca najviac 60 % z celkovej ceny práce vypočítanej z priemernej mzdy v hospodárstve SR za prvý tretí štvrťrok kalendárneho roka, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje.
Zvýšená výška príspevku zároveň kompenzuje aj skrátenie obdobia poskytovania príspevku podľa navrhovanej úpravy § 50 ods. 4.
Návrhom sa tiež zabezpečí motivácia k podpore tvorby pracovných miest a samostatnej zárobkovej činnosti pre občanov so zdravotným postihnutím prostredníctvom zvýšenia fakultatívneho príspevku poskytovaného v bratislavskom kraji, čo má pozitívny vplyv na
-zamestnávateľov, keď príspevok na zriadenie chránenej dielni alebo chráneného pracoviska na jedno zriadené pracovné miesto v chránenej dielni alebo na chránenom pracovisku pre občana so zdravotným postihnutím so sťaženým prístupom na trh práce sa zvyšuje zo 4 na najviac 4,8-násobok celkovej ceny práce vypočítanej z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR 56 ods. 3, fakultatívny príspevok) . Predpokladá sa, že návrh ovplyvní 7 novozriadených pracovných miest v chránenej dielni alebo na chránenom pracovisku v BA kraji, ktoré budú mať vyšší príspevok v priemere o 1056 na 1 miesto; maximálna výška príspevku v BSK pre rok 2023 sa odhaduje vo výške 8433 eur;
-občana so zdravotným postihnutím, keď sa Príspevok občanovi so zdravotným postihnutím so sťaženým prístupom na trh práce na samostatnú zárobkovú činnosť na jedno zriadené pracovné miesto v chránenej dielni alebo na chránenom pracovisku zvyšuje z 3,2 na najviac 4-násobok celkovej ceny práce vypočítanej z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR 57 ods. 2, fakultatívny príspevok). Odhaduje, že zvýšenie príspevku sa môže dotknúť 3 začínajúcich SZČO, ktorí môžu získať vyššiu podporu v priemere o 1 249 €; maximálna výška príspevku v BSK pre rok 2023 sa odhaduje vo výške 7027 eur;
Na rozdiel od súčasnej právnej úpravy navrhovaná úprava pri poskytovaní týchto príspevkov nebude taxatívne zohľadňovať minimálnu dobu vedenia občana so zdravotným postihnutím v evidencii uchádzačov o zamestnanie, ale skutočnosť, či ide o občana so zdravotným postihnutím so sťaženým prístupom na trh práce, a to na základe doplnených kritérií pre zaradenie občana so zdravotným postihnutím do chránených dielní a na chránené pracoviská s cieľom zachovať chránené zamestnanie len pre občanov so zdravotným postihnutím, ktorí sa nevedia uplatniť na trhu práce a motivovať zamestnávateľov a občanov so zdravotným postihnutím zamestnať sa na otvorenom trhu práce alebo medzitrhu práce (sociálne podniky).
V súlade s už zavedenou aplikačnou praxou sa vypúšťa povinnosť právnickej osoby alebo fyzickej osoby, ktorá zriaďuje chránenú dielňu alebo chránené pracovisko, doložiť úradu rozhodnutie orgánu
8
štátnej správy na úseku verejného zdravotníctva, ak úrad takéto rozhodnutie nevydáva. Z uvedeného vyplýva, že v zásade ide o precizovanie právnej úpravy a jej zosúladenie s aplikačnou praxou, resp. odstránenie jej nesúladu so zavedeným praktickým výkonom inštitúcií služieb zamestnanosti.
Poskytovanie fakultatívneho Príspevku na udržanie občana so zdravotným postihnutím v zamestnaní 56a) sa ruší, čo môže mať negatívny vplyv na podnikateľské prostredie. Príspevok sa v súčasnosti môže poskytnúť zamestnávateľovi na úhradu preddavku na poistné na povinné verejné zdravotné poistenie, poistného na sociálne poistenie a povinných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie platených zamestnávateľom mesačne zo mzdy zamestnanca, najviac vo výške preddavku na poistné na povinné verejné zdravotné poistenie, poistného na sociálne poistenie a povinných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie platených zamestnávateľom vypočítaných zo 60 % priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za prvý tretí štvrťrok kalendárneho roka, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje. Vplyv je však zanedbateľný, nakoľko sa v poslednom období poskytoval na nízky počet pracovných miest (32 v roku 2019, 24 v roku 2020 a 23 v roku 2021). Ak aj budeme vychádzať z obdobia pred pandémiou ochorenia COVID-19, z rokoch 2015 2019, môže ísť o 26 pracovných miest. Priemerná výška podpory by mohla v priemere predstavovať 2 029 €.
Navyše je plánovaná podpora zamestnávania občanov so zdravotným postihnutím u zamestnávateľa, ktorý nemá priznané postavenie chránenej dielne alebo chráneného pracoviska, ktorá bude realizovaná prostredníctvom projektov a programov, ktoré majú za cieľ najmä podporiť tvorbu nových pracovných miest, uľahčiť pracovnú integráciu občanov so zdravotným postihnutím a uľahčiť udržanie občana, ktorý sa stal občanom so zdravotným postihnutím počas trvania jeho zamestnania, v tomto zamestnaní.
Návrhom sa vypúšťa Finančná pomoc na podporu udržania zamestnanosti v malých podnikoch alebo stredných podnikoch 53e). Ide o fakultatívne poskytovanú pomoc vo forme záruky za úver poskytnutý bankou, alebo úhrady časti úroku z úveru poskytnutého bankou v rámcovej pôsobnosti Ministerstva financií SR a mimo pôsobnosti systému služieb zamestnanosti.
V rámci precizovania právnej úpravy a jej zosúladenia s reálnym stavom vychádzajúc z aplikačnej praxe sa navrhuje:
-vypustenie povinnosti právnickej osoby preukazovať splnenie podmienky podľa § 70 ods. 7 písm. g). Podľa zákona o registri trestov je možné na účely overenia splnenia podmienok podľa osobitných predpisov použiť zverejnený zoznam uložených trestov právnickým osobám. S prihliadnutím na príslušné ustanovenia zákona o registri trestov je splnenie podmienky podľa § 70 ods. 7 písm. g) v reálnej praxi overované priamo úradmi práce, sociálnych vecí a rodiny na účely plnenia povinností vyplývajúcich z posúdenia plnenia podmienok podľa § 70 ods. 7 písm. g) ,
-možnosť predkladania žiadosti zamestnávateľom a SZČO a preukazovania splnenia povinností podľa zákona o službách zamestnanosti aj elektronicky elektronickými prostriedkami s podpísaným kvalifikovaným elektronickým podpisom. Navrhovaná úprava vychádza z aplikačnej praxe počas pandémie COVID-19.
Z uvedeného vyplýva, že v cit. návrhoch ide o zosúladenie právnej úpravy o službách zamestnanosti s iným osobitným právnym predpisom alebo o precizovanie právnej úpravy služieb zamestnanosti a jej zosúladenie s aplikačnou praxou, resp. odstránenie jej nesúladu so zavedeným praktickým výkonom inštitúcií služieb zamestnanosti podľa postupov zavedených počas pandémie COVID-19.