1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2022
2023
2024
2025
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
8 949 200
8 751 612
8 823 545
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť:
MPSVR SR spolu
8 909 200
8 751 612
8 823 545
v tom:
MPSVR SR / 06G0404 Národné programy na rozvoj aktívnej politiky trhu práce a zvýšenie zamestnateľnosti
0
8 689 200
8 751 612
8 823 545
MPSVR SR /
0EK0H06 Informačný systém služieb zamestnanosti
0
180 000
0
0
Príspevok MPSVR SR - Aliancia sektorových rád/prvok 06G0404
0
40 000
MŠVVŠ SR - Príspevok MŠVVŠ SR - Aliancia sektorových rád
0
40 000
z toho:
- vplyv na ŠR
0
8 949 200
8 751 612
8 823 545
Rozpočtové prostriedky
0
8 949 200
8 751 612
8 823 545
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
2
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
8 949 200
8 751 612
8 823 545
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Vplyv novely zákona nemá MPSVR SR zabezpečený v súčasnom návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2023 2025. Výdavky na APTP sú, rovnako ako v predchádzajúcich rokoch, rozpočtované v sume 32 800 tis. eur a ministerstvo v rámci priorít požaduje nad rámec navrhovanej sumy ďalších 34 530 tis. eur. Vzhľadom na prebiehajúce rokovania k návrhu rozpočtu verejnej správy ako aj s ohľadom na charakter novely zákona o službách zamestnanosti (t.j. vypustenie niektorých finančných príspevkov, skrátenie doby ich poskytovania alebo zrušenie ich obligatórneho charakteru) túto sumu nebude ministerstvo z dôvodu navrhovaných zmien ďalej navyšovať, naopak v rámci postupujúcich rokovaní s MF SR za účasti ministra práce, sociálnych vecí a rodiny bola požiadavka znížená na sumu 20 000 tis. eur . Je nevyhnutné uviesť, že navýšenie sumy v rámci priorít nie je dôsledkom negatívnych dopadov novely zákona na rozpočet verejnej správy, ale z dôvodu neprihliadania na valorizáciu obligatórnych príspevkoch v uplynulých rozpočtových rokoch a z dôvodu zabezpečenia potreby predfinancovania niektorých nástrojov pred začiatkom ich refundácie z prostriedkov ESF.
Vzhľadom na fakultatívny charakter príspevkov aktívnych opatrení trhu práce, ktorých sa návrh týka, predpokladané zvýšenie finančných prostriedkov môže byť regulované v rámci schvaľovacieho procesu priznávania jednotlivých príspevkov do výšky schváleného rozpočtu kapitoly na aktívnu politiku trhu práce. Na účely financovania návrhu budú využívané Zásady použitia finančných prostriedkov na uplatňovanie aktívnych opatrení na trhu práce, na ktoré nie je právny nárok, vypracúvané Ústredím práce, sociálnych vecí a rodiny a schvaľované Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny SR v súlade s § 12 písm. h) zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Posudzovanie žiadostí právnických osôb alebo fyzických osôb o poskytnutie príspevkov podľa návrhu zákona, na ktoré nie je právny nárok, bude naďalej vykonávať Výbor pre otázky zamestnanosti v súlade so svojou pôsobnosťou podľa § 18 ods. 1 písm. b) zákona o službách zamestnanosti, ktorá návrhom zákona nie je dotknutá, resp. je zachovaná. Zároveň v dôsledku predmetných úprav bude potrebná úprava Informačného systému služieb zamestnanosti, ktorá negatívny vplyv na rozpočet kapitoly MPSVR SR v objeme 180 tis. eur v roku 2023.
Očakávame, že časť týchto opatrení bude v rámci nového programového obdobia financovateľná zo zdrojov EÚ, tiež očakávame, že niektoré z príspevkov budú po schválení
3
operačného programu postupne dopĺňané alebo nahrádzané poskytovaním príspevkov financovaných zo zdrojov EÚ.
Negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy budú zabezpečené v rámci schválených limitov výdavkov dotknutého subjektu verejnej správy na príslušné rozpočtové roky bez dodatočných požiadaviek na rozpočet verejnej správy.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
§ 35a a 35b
Navrhuje sa úprava pôsobnosti Aliancie sektorových rád (ďalej len „aliancia“) a samotných sektorových rád s cieľom zabezpečiť udržateľnosť systému riadenia týchto rozhodujúcich nástrojov aktívnej politiky trhu práce zameraných na opis nárokov trhu práce na pracovné miesta a prenos týchto potrieb do systému celoživotného vzdelávania (CŽV). V tejto súvislosti sa v porovnaní so súčasným právnym stavom, podľa ktorého je aliancia zriadená výhradne v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR, navrhuje jej zriadenie formou záujmového združenia právnických osôb podľa Občianskeho zákonníka. Návrhom sa zabezpečuje úprava právneho rámca týchto nástrojov v súlade so Stratégiou celoživotného vzdelávania a poradenstva na roky 2021 2030 schválenou uznesením vlády SR č. 678 zo dňa 24. novembra 2021, ako aj v súlade s Akčným plánom k Stratégii celoživotného vzdelávania a poradenstva na roky 2022 2024 schváleným uznesením vlády SR č. 275 zo dňa 20. apríla 2022.
§ 46a
V porovnaní so súčasným právnym stavom, podľa ktorého môže v súlade s § 46 zákona o službách zamestnanosti úrad zabezpečiť vzdelávanie a prípravu pre trh práce uchádzačov o zamestnanie alebo si vzdelávanie a prípravu pre trh práce môže zabezpečiť samotný uchádzač o zamestnanie na základe vlastnej iniciatívy za podmienok určených podľa § 46 ods. 7, ktorý nie je využívaný najmä z dôvodu podmienky preukázania pracovnej zmluvy uzatvorenej najmenej na šesť mesiacov alebo dokladu o oprávnení prevádzkovať alebo vykonávať samostatnú zárobkovú činnosť, ktoré vzniklo po absolvovaní vzdelávania a prípravy pre trh práce, sa navrhuje zaviesť do zákona o službách zamestnanosti Príspevok na podporu rekvalifikácie uchádzača o zamestnanie 46a), ktorý bude určený na podporu adaptability a uplatnenia sa uchádzača o zamestnanie v zamestnaní alebo v pracovných činnostiach, ktoré vykonávať po absolvovaní vybraného vzdelávacieho programu s prihliadnutím na dopyt na trhu práce s možnosťou úhrady do výšky 100 % oprávnených nákladov uchádzača o zamestnanie súvisiacich s rekvalifikáciou.
§ 49
Navrhuje sa upraviť rozdelenie výšky príspevku na samostatnú zárobkovú činnosť 49 ods. 2) pre všetky okresy SR na základe porovnania priemernej miery evidovanej nezamestnanosti okresu s celoslovenským priemerom. Cieľom je zjednotenie systému určovania výšky príspevku pri poskytovaní príspevku pre všetky kraje SR nevynímajúc Bratislavský kraj.
§ 50 ods. 2
4
Navrhuje sa upraviť rozdelenie výšky príspevku na podporu zamestnávania znevýhodneného uchádzača o zamestnanie 50 ods. 2) pre všetky okresy SR na základe porovnania priemernej miery evidovanej nezamestnanosti okresu s celoslovenským priemerom. Cieľom je zjednotenie systému určovania výšky príspevku pri poskytovaní príspevku pre všetky kraje SR nevynímajúc Bratislavský kraj.
§50j a §50 (v súvislosti so zmenou dĺžky poberania z 9 na 12 mesiacov)
Navrhuje sa zavedenie jednotných podmienok poskytovania príspevku na podporu zamestnávania znevýhodneného uchádzača o zamestnanie pre všetkých zamestnávateľov, vrátane obcí a nimi zriadených právnických osôb, prostredníctvom nového príspevku podľa § 50 s väčším dôrazom na podporu zamestnávania najviac ohrozených skupín na trhu práce, s čím súvisí aj vypustenie príspevku na podporu rozvoja miestnej a regionálnej zamestnanosti podľa § 50j. Zároveň sa na podporu zamestnávania najviac ohrozených skupín na trhu práce navrhuje poskytovanie príspevku zamestnávateľom, vrátané obcí a nimi zriadených právnických osôb, najdlhšie počas 12 kalendárnych mesiacov.
§ 51 ods. 5
Navrhuje sa upraviť výšku príspevku na vykonávanie absolventskej praxe zo sumy 65 % sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu podľa osobitného predpisu na sumu životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu podľa osobitného predpisu.
§ 52
Navrhuje sa úprava príspevku na aktivačnú činnosť formou menších obecných služieb alebo formou menších služieb pre samosprávny kraj tak, že sa zrušuje je obligatórny charakter. Zároveň sa navrhuje skrátenie maximálnej doby poskytovania príspevku z 18 mesiacov na 12 mesiacov.
§ 52a
Navrhuje sa vypustenie príspevku na aktivačnú činnosť formou dobrovoľníckej služby podľa § 52a. Podpora vykonávania aktivačnej činnosti zameranej na poskytovanie pomoci pri starostlivosti o nezamestnané osoby, občanov so zdravotným postihnutím, imigrantov, osoby po návrate z výkonu trestu odňatia slobody, drogovo a inak závislé osoby, nezaopatrené deti a ostatné osoby odkázané na starostlivosť iných osôb, rodinu alebo pri poskytovaní verejnoprospešných služieb a ďalších služieb v oblasti sociálnych vecí, zdravotníctva, vzdelávania, kultúry, športu, pri tvorbe, ochrane, udržiavaní alebo zlepšovaní životného prostredia, pri starostlivosti o ochranu a zachovanie kultúrneho dedičstva bude v prípade potreby realizovaná prostredníctvom projektov a programov podľa § 54 zákona o službách zamestnanosti.
§ 55 a § 9
Uvedená úprava za cieľ precizovať právnu úpravu týkajúcu sa definície občana so zdravotným postihnutím a definície chránenej dielne a chráneného pracoviska, a to vo vzťahu k zamestnávaniu v pracovnom pomere, resp. k vykonávaniu alebo prevádzkovaniu samostatnej zárobkovej činnosti na pracovisku občanmi so zdravotným postihnutím so sťaženým prístupom na trh práce na pracovných miestach zriadených právnickou osobou alebo fyzickou osobou. Vo väzbe na definíciu chránenej dielne a definíciu chráneného pracoviska sa v rámci jednotlivých kategórii obsahovo vymedzuje pojem občan so zdravotným postihnutím so sťaženým prístupom na trh práce zohľadňujúc pred prijatím do pracovného pomeru alebo pred začatím samostatnej zárobkovej činnosti pokles schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť, nevykonávanie závislej činnosti alebo podnikania najmenej šesť po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov, ak je pokles schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 40
5
% a najviac o 70 % a zmeny v percentuálnom poklese schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť počas trvania pracovného pomeru alebo počas vykonávania alebo prevádzkovania samostatnej zárobkovej činnosti.
§ 56 odsek 3
Návrhom sa upravuje rozdelenie výšky príspevku na zriadenie chránenej dielne alebo chráneného pracoviska 56 ods. 3) pre všetky okresy SR na základe porovnania priemernej miery evidovanej nezamestnanosti okresu s celoslovenským priemerom. Cieľom je zjednotenie systému určovania výšky príspevku pri poskytovaní príspevku pre všetky kraje SR nevynímajúc Bratislavský kraj.
§ 56a
Navrhuje sa vypustenie Príspevku na udržanie občana so zdravotným postihnutím v zamestnaní podľa § 56a (fakultatívny príspevok). Podpora zamestnávania občanov so zdravotným postihnutím u zamestnávateľa, ktorý nemá priznané postavenie chránenej dielne alebo chráneného pracoviska bude realizovaná prostredníctvom projektov a programov podľa § 54 zákona o službách zamestnanosti, a to so širším zameraním ako je tomu v súčasnosti pri podpore tejto skupiny zamestnávateľov zameranej na podporu tvorbu nových pracovných miest, uľahčenie pracovnej integrácie občanov so zdravotným postihnutím a uľahčenie udržania občana, ktorý sa stal občanom so zdravotným postihnutím počas trvania jeho zamestnania.
§ 57 odsek 2
Navrhuje sa upraviť rozdelenie výšky Príspevku občanovi si zdravotným postihnutím so sťaženým prístupom na trh práce 57 ods. 2) pre všetky okresy SR na základe porovnania priemernej miery evidovanej nezamestnanosti okresu s celoslovenským priemerom. Cieľom je zjednotenie systému určovania výšky príspevku pri poskytovaní príspevku pre všetky kraje SR vrátane Bratislavského kraja.
.......................................................................................................................................................
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
x kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2022
2023
2024
2025
predpokladaný počet poskytnutých príspevkov podľa § 46a navyše oproti pôvodnému stavu
0
13 478
13 478
13 478
predpokladaný počet ovplyvnených SZCO zmenou v § 49 v BSK
0
173
173
173
6
maximálna výška príspevku podľa § 49 v BA kraji v €
4 093
5 270
5 808
6 185
predpokladaný počet ovplyvnených zvýšením príspevku podľa § 50 ods. 2 v BSK
0
60
60
60
maximálna výška príspevku podľa § 50 ods. 2 v BSK
409
257
581
619
predpokladaný počet ovplyvnených predĺžením poskytovania príspevku podľa § 50 (predtým 50j)
0
3 201
3 201
3 201
predpokladaný počet ovplyvnených zvýšením príspevku podľa § 51
0
5 250
5 250
5 250
Predpokladaný počet ovplyvnených vypustením § 52a
0
7 532
7 532
7 532
predpokladaný počet novozriadených pracovných miest podľa § 56 v BSK
0
7
7
7
maximálna výška príspevku podľa § 56 v BSK v €
6 549
8 433
9 293
9 897
predpokladaný počet ovplyvnených SZCO zmenou v § 57 v BSK
0
3
3
3
maximálna výška príspevku podľa § 57 v BSK v €
5 239
7 027
7 744
8 247
rok
koeficient rastu priemernej mzdy skutočný podľa ŠÚ SR/od roku 2022 podľa prognózy IFP*
2017
1,044
2018
1,064
2019
1,081
2020
1,030
2021
1,068
2022
1,073
2023
1,102
2024
1,065
2025
1,044
* od roku 2022 makroekonomická prognóza IFP MF SR z júna 2022
Rok (od 1.7.)
Životné minimum skutočnosť/od roku 2023 podľa prognózy IFP*
2022
234,42 €
2023
259,10 €
2024
265,92 €
2025
279,65 €
* od roku 2023 makroekonomická prognóza IFP MF SR z júna 2022
7
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
§ 35b
Ide o návrh na úpravu zriadenia Aliancie sektorových rád (ďalej len „aliancia“) formou záujmového združenia právnických osôb podľa Občianskeho zákonníka a jej pôsobnosti v súlade so Stratégiou celoživotného vzdelávania a poradenstva na roky 2021 2030 schválenou uznesením vlády SR č. 678 zo dňa 24. novembra 2021, ako aj v súlade s Akčným plánom k Stratégii celoživotného vzdelávania a poradenstva na roky 2022 2024 schváleným uznesením vlády SR č. 275 zo dňa 20. apríla 2022.
Podľa súčasného právneho stavu na zabezpečenie tvorby a aktualizácie opisu štandardných nárokov trhu práce (národná sústava povolaní podľa § 35a zákona) zriaďuje Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR alianciu, do pôsobnosti ktorej patrí najmä zriaďovanie sektorových rád podľa príslušných sektorov hospodárstva a hodnotenie ich funkčnosti a efektívnosti. Aliancia a sektorové rady tiež koordinované, metodicky vedené a hodnotené v rámci národného projektu „Sektorovo riadenými inováciami k efektívnemu trhu práce v SR“ v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.
Suma odhadovaných finančných prostriedkov na vznik a zabezpečenie činnosti aliancie je vypočítaná na základe aktivít financovaných v rámci vyššie uvedeného národného projektu (4 mil. eur ročne). Uvedené bude financované zo zdrojov v rámci nového programového obdobia.
Zároveň sa predpokladá, finančný vklad MPSVR SR a MŠVVŠSR vo výške 40 tis. eur/každý. Ide o jednorazový vstupný vklad bez následného pravidelného opakovania.
V tabuľke nižšie je uvedené predpokladané zvýšenie čerpania finančných prostriedkov ročne v sume zodpovedajúcej súčtu nákladov na vklad zakladajúceho člena (MPSVR SR a MŠVVŠ SR) a odhad nákladov na zabezpečenie činnosti aliancie (4 mil. eur).
Zmena v čerpaní finančných prostriedkov
2022
2023
2024
2025
predpokladané zvýšenie čerpania finančných prostriedkov na § 35b v €
-
4 080 000
4 000 000
4 000 000
§ 46a
Ide o návrh nového príspevku na podporu rekvalifikácie uchádzača o zamestnanie podľa navrhovaného § 46a, ktorý nahradiť v súčasnosti nie veľmi využívaný príspevok podľa § 46 ods. 7 na vzdelávanie, ktoré si zabezpečí samotný uchádzač o zamestnanie z vlastnej iniciatívy. Dôvod nevyužívania je najmä zákonná podmienka preukázania pracovnej zmluvy uzatvorenej najmenej na šesť mesiacov alebo dokladu o oprávnení prevádzkovať alebo vykonávať samostatnú zárobkovú činnosť, ktoré vzniklo po absolvovaní vzdelávania ako aj možnosť získať príspevok za priaznivejších podmienok počas realizovania úspešných projektov Repas a Repas +, podľa vzoru ktorých sa navrhuje nový príspevok.
8
Výpočet priemerného počtu zaradených uchádzačov o zamestnanie (ďalej len UoZ) a priemerných čerpaných finančných prostriedkov je na základe piatich rokov pred rokom 2020 (t.j. 2015-2019) na projekty Repas a Repas+ a na príspevok podľa § 46 ods. 7. V roku 2020 bolo Slovensko výrazne zasiahnuté pandémiou Covid-19, čo malo výrazný vplyv na fungovanie AOTP.
Počet zaradených UoZ (Repas/ Repas+)
Čerpané financie v € (Repas/ Repas+)
Počet zaradených UoZ (podľa § 46 ods. 7)
Čerpané financie v € (podľa § 46 ods. 7)
ROZDIEL v počte zaradených UoZ
ROZDIEL v čerpaných financiách v
2015
16 944
6 777 313
64
48 244
16 880
6 729 069
2016
15 351
6 769 209
5
0
15 346
6 769 209
2017
15 012
8 216 762
14
1 200
14 998
8 215 562
2018
13 555
11 404 225
14
4 240
13 541
11 399 985
2019
6 647
3 800 244
20
7 959
6 627
3 792 285
PRIEMER
13 502
7 393 551
23
12 329
13 478
7 381 222
Zmena v čerpaní finančných prostriedkov
2022
2023
2024
2025
predpokladané zvýšenie čerpania finančných prostriedkov na § 46a v €
-
7 381 222
7 381 222
7 381 222
§ 49
Ide o zmenu v maximálnej výške príspevku na samostatnú zárobkovú činnosť v BA kraji z 2,5 násobku na 3 násobok celkovej ceny práce vypočítanej z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za prvý tretí štvrťrok kalendárneho roka, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje (§ 49).
Pri výpočtoch vplyvov na rozpočet verejnej správy sa vychádzalo z čerpania finančných prostriedkov na príspevok v BA kraji v rokoch 2017 - 2019, nakoľko čerpanie v rokoch 2020 - 2021 bolo ovplyvnené pandémiou ochorenia COVID-19, a preto nemohlo byť zohľadnené vo výpočtoch priemerného rozdielu, ktorý slúži na predikciu na roky 2023 - 2025. Pri odhade zvýšeného čerpania finančných prostriedkov sa vychádzalo z priemeru rozdielu čerpania (skutočného oproti upravenému) za roky 2017 - 2019 valorizovaného o koeficienty rastu priemernej mzdy (na základe skutočného vývoja podľa ŠÚ SR a od roku 2022 na základe odhadu IFP MF SR z júna 2022).
2017
2018
2019
vyplatená výška príspevkov na SZČO pre BA kraj v €
460 415
458 599
522 420
upravená vyplatená výška príspevkov na SZČO v BA kraji podľa návrhu (z 2,5 na 3 násobok CP) v €
552 498
550 319
626 904
rozdiel v €
92 083
91 720
104 484
Zmena v čerpaní finančných prostriedkov
2022
2023
2024
2025
predpokladané zvýšenie čerpania finančných prostriedkov na § 49 v €
-
130 461
143 768
153 113
9
§ 50
Ide o zvýšenie mesačnej výšky príspevku podľa § 50 na podporu zamestnávania znevýhodneného uchádzača o zamestnanie v BA kraji z 25 % na 30 % z celkovej ceny práce zamestnanca, najviac 30 % z celkovej ceny práce vypočítanej z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za prvý tretí štvrťrok kalendárneho roka, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje.
Pri výpočtoch vplyvov na rozpočet verejnej správy sa vychádzalo z čerpania finančných prostriedkov na príspevok v BA kraji v rokoch 2015 - 2019, nakoľko čerpanie v rokoch 2020 - 2021 bolo ovplyvnené pandémiou ochorenia COVID-19, a preto nemohlo byť zohľadnené vo výpočtoch priemerného rozdielu, ktorý slúži na predikciu na roky 2023 - 2025. Pri odhade zvýšeného čerpania finančných prostriedkov sa vychádzalo z priemeru rozdielu čerpania (skutočného oproti upravenému) za roky 2015 - 2019 valorizovaného o koeficienty rastu priemernej mzdy (na základe skutočného vývoja podľa ŠÚ SR a od roku 2022 na základe odhadu IFP MF SR z júna 2022).
Predpoklad pre výpočet vplyvu: Zachovanie priemerného počtu zaradených UoZ a priemernej výšky čerpaných finančných prostriedkov aj pre nasledujúce tri roky (2023-2025); zohľadnenie vývoja priemernej nominálnej mzdy v hospodárstve.
Počet zaradených UoZ na § 50
Čerpané financie na § 50
2015
3 396
7 990 141
2016
1 739
7 054 949
2017
2 699
5 807 186
2018
1 383
6 160 863
2019
856
3 594 458
PRIEMER
2 611
6 950 759
Predpokladané čerpané financie na § 50 - nezmenený stav (valorizované) v €
Predpokladané čerpané financie na § 50 v BSK (3%) - nezmenený stav (valorizované) v €
Predpokladané čerpané financie na § 50 v BSK -návrh (zvýšenie z 25% na 30%) v €
ROZDIEL - finančný vplyv v €
2023
8 676 314
260 289
312 347
52 058
2024
9 561 298
286 839
344 207
57 368
2025
10 182 782
305 483
366 580
61 097
Zmena v čerpaní finančných prostriedkov
2022
2023
2024
2025
predpokladané zvýšenie čerpania finančných prostriedkov na § 50 (zvýšenie príspevku v BSK) v €
-
52 058
57 368
61 097
§ 50j
Ide o vypustenie § 50j t. j. príspevku na podporu rozvoja miestnej a regionálnej zamestnanosti a jeho vloženie do opatrenia § 50 (príspevok na podporu zamestnávania znevýhodneného uchádzača o zamestnanie) a predĺženie dĺžky poskytovania príspevku z 9 na 12 mesiacov.
10
Výpočet priemerného počtu zaradených UoZ a priemerných čerpaných finančných prostriedkov je na základe piatich rokov pred rokom 2020 (t.j. 2015-2019). V roku 2020 bolo Slovensko výrazne zasiahnuté pandémiou Covid-19, čo malo výrazný vplyv na fungovanie AOTP. Predpoklad pre výpočet vplyvu: Zachovanie priemerného počtu zaradených UoZ a priemernej výšky čerpaných finančných prostriedkov aj pre nasledujúce tri roky (2023-2025); zohľadnenie vývoja priemernej nominálnej mzdy v hospodárstve.
Počet zaradených UoZ na § 50j
Čerpané financie na § 50j
2015
3 103
12 157 305
2016
2 087
7 803 741
2017
3 614
12 459 578
2018
3 788
15 071 792
2019
3 412
15 965 704
PRIEMER
3 201
12 691 624
Predpokladané čerpané financie na § 50j - nezmenený stav (valorizované) v €
Predpokladané čerpané financie na pôvodné § 50j v rámci § 50 (t.j. predĺženie doby poskytovania z 9 na 12 mesiacov) v €
ROZDIEL finančný vplyv v
2023
17 988 428
23 984 571
5 996 143
2024
19 823 248
26 430 997
6 607 749
2025
21 111 759
28 149 012
7 037 253
Zmena v čerpaní finančných prostriedkov
2022
2023
2024
2025
predpokladané zvýšenie čerpania finančných prostriedkov na § 50 (predĺženie doby poskytovania príspevku v pôvodnom príspevku podľa § 50j) v €
-
5 996 143
6 607 749
7 037 253
§ 51
Ide o z menu výšky v príspevku na vykonávanie absolventskej praxe (podľa § 51) zo 65 % na 100 % sumy životného minima.
Výpočet priemerného počtu zaradených UoZ a priemerných čerpaných finančných prostriedkov je na základe piatich rokov pred rokom 2020 (t.j. 2015-2019). V roku 2020 bolo Slovensko výrazne zasiahnuté pandémiou Covid-19, čo malo výrazný vplyv na fungovanie AOTP. Predpoklad pre výpočet vplyvu: Zachovanie priemerného počtu zaradených UoZ a priemernej výšky čerpaných finančných prostriedkov aj pre nasledujúce tri roky (2023-2025); zohľadnenie vývoja výšky životného minima pre nasledujúce roky (podľa prognózy IFP MF SR z júna 2022).
Počet zaradených UoZ (§ 51)
Čerpané financie (§ 51) v €
2015
7 398
4 480 174
2016
5 683
3 446 954
2017
5 439
2 914 052
2018
4 154
2 224 319
2019
3 575
1 977 147
11
PRIEMER
5 250
3 008 529
Predpokladané čerpané financie na § 51 - nezmenený stav (valorizované) v €
Predpokladané čerpané financie na § 51 - zvýšenie príspevku zo 65 % na 100 % ŽM (valorizované) v €
ROZDIEL finančný vplyv v €
2023
3 721 599
5 725 538
2 003 938
2024
3 959 139
6 090 983
2 131 844
2025
4 114 105
6 329 392
2 215 287
Zmena v čerpaní finančných prostriedkov
2022
2023
2024
2025
predpokladané zvýšenie čerpania finančných prostriedkov na § 51 (zvýšenie príspevku) v €
-
2 003 938
2 131 844
2 215 287
§ 52
Navrhuje sa úprava príspevku na aktivačnú činnosť formou menších obecných služieb alebo formou menších služieb pre samosprávny kraj tak, že sa zrušuje jeho obligatórny charakter. Zároveň sa navrhuje skrátenie maximálnej doby poskytovania príspevku z 18 mesiacov na 12 mesiacov. Vzhľadom na fakultatívny charakter tohto príspevku sa v novom programovom období predpokladá jeho postupne doplnenie alebo nahradenie v istej miere poskytovaním príspevkov financovaných zo zdrojov v rámci komplexného prístupu k uchádzačovi o zamestnanie. Vzhľadom na to, že termín schválenia nového operačného programu nie je známy, nie je možné pre rok 2023 kvantifikovať vplyv na rozpočet verejnej správy.
§ 52a
Ide o vypustenie § 52a, ktorý upravuje poskytovanie príspevku na aktivačnú činnosť formou dobrovoľníckej služby.
Výpočet priemerného počtu zaradených UoZ a priemerných čerpaných finančných prostriedkov je na základe piatich rokov pred rokom 2020 (t.j. 2015-2019). V roku 2020 bolo Slovensko výrazne zasiahnuté pandémiou Covid-19, čo malo výrazný vplyv na fungovanie AOTP. Predpokladom pre výpočet vplyvu je zachovanie priemerného počtu zaradených UoZ a priemernej výšky čerpaných finančných prostriedkov aj pre nasledujúce tri roky (2023-2025) pri zohľadnení vývoja výšky životného minima pre nasledujúce roky (podľa prognózy IFP MF SR z júna 2022).
Počet zaradených UoZ
Čerpané financie na §52a v €
2015
12 941
10 417 590
2016
9 441
15 402 815
2017
4 951
6 135 106
2018
5 486
5 942 652
2019
4 840
5 885 337
PRIEMER
7 532
8 756 700
12
Zmena v čerpaní finančných prostriedkov
2022
2023
2024
2025
predpokladané zníženie čerpania finančných prostriedkov v dôsledku vypustenia § 52a v €
-
-10 832 180
-11 523 568
-11 974 616
§ 56
Ide o zmenu v maximálnej výške príspevku, ktorá sa bude môcť poskytnúť na jedno zriadené pracovné miesto v chránenej dielni alebo na chránenom pracovisku v BA kraji zo 4 násobku na najviac 4,8-násobok celkovej ceny práce vypočítanej z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za prvý tretí štvrťrok kalendárneho roka, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje (§ 56).
Pri výpočtoch vplyvov na rozpočet verejnej správy sa vychádzalo z čerpania finančných prostriedkov na príspevok v BA kraji v rokoch 2017 - 2019, nakoľko čerpanie v rokoch 2020 - 2021 bolo ovplyvnené pandémiou ochorenia COVID-19, a preto nemohlo byť zohľadnené vo výpočtoch priemerného rozdielu, ktorý slúži na predikciu na roky 2023 - 2025. Pri odhade zvýšeného čerpania finančných prostriedkov sa vychádzalo z priemeru rozdielu čerpania (skutočného oproti upravenému) za roky 2017 - 2019 valorizovaného o koeficienty rastu priemernej mzdy (na základe skutočného vývoja podľa ŠÚ SR a od roku 2022 na základe odhadu IFP MF SR z júna 2022).
2017
2018
2019
vyplatená výška príspevkov (§56) pre BSK v €
9 664
46 040
25 964
upravená vyplatená výška príspevkov (§ 56) v BSK podľa návrhu (z 4 na 4,8 násobok CP) v €
11 597
55 248
31 157
rozdiel v €
1 933
9 208
5 193
Zmena v čerpaní finančných prostriedkov
2022
2023
2024
2025
predpokladané zvýšenie čerpania finančných prostriedkov na § 56 v €
-
7 392
8 146
8 676
§ 55 a § 9
Uvedená úprava za cieľ precizovať právnu úpravu týkajúcu sa definície občana so zdravotným postihnutím a definície chránenej dielne a chráneného pracoviska, a to vo vzťahu k zamestnávaniu v pracovnom pomere, resp. k vykonávaniu alebo prevádzkovaniu samostatnej zárobkovej činnosti na pracovisku občanmi so zdravotným postihnutím so sťaženým prístupom na trh práce na pracovných miestach zriadených právnickou osobou alebo fyzickou osobou. Vo väzbe na definíciu chránenej dielne a definíciu chráneného pracoviska sa v rámci jednotlivých kategórii obsahovo vymedzuje pojem občan so zdravotným postihnutím so sťaženým prístupom na trh práce zohľadňujúc pred prijatím do pracovného pomeru alebo pred začatím samostatnej zárobkovej činnosti pokles schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť, nevykonávanie závislej činnosti alebo podnikania najmenej šesť po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov, ak je pokles schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 40 % a najviac o 70 % a zmeny v percentuálnom poklese schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť počas trvania pracovného pomeru alebo počas vykonávania alebo prevádzkovania samostatnej
13
zárobkovej činnosti. Rovnako sa zavádza vekový strop (dôchodkový vek) pre podporu občanov so zdravotným postihnutím aktívnymi opatreniami na trhu práce.
Očakávaným druhotným efektom uvedenej úpravy bude v nasledujúcich rozpočtových rokoch zníženie výdavkov na príspevok podľa § 60 - príspevok na úhradu prevádzkových nákladov chránený dielne alebo chráneného pracoviska a na úhradu nákladov na dopravu zamestnancov, nakoľko možno očakávať postupný pokles občanov so zdravotným postihnutím v chránených dielňach a na chránených pracoviskách. Uvedené nie je možné kvantifikovať, nakoľko pokles občanov so zdravotným postihnutím v chránených dielňach závisí od doby trvania ich pracovného pomeru.
§ 56a
Pri výpočte vplyvov súvisiacich so zrušením príspevku na udržanie občana so zdravotným postihnutím v zamestnaní 56a) sa vychádzalo z priemerného počtu zamestnancov so zdravotným postihnutím, na ktorých bol poskytnutý príspevok a priemerných čerpaných finančných prostriedkov na základe piatich rokov pred rokom 2020 (t. j. 2015-2019). V roku 2020 bolo Slovensko výrazne zasiahnuté pandémiou Covid-19, čo malo výrazný vplyv na fungovanie AOTP. Predpokladom pre výpočet vplyvu je zachovanie priemerného počtu podporených zamestnancov so zdravotným postihnutím a valorizácia priemernej výšky čerpaných finančných prostriedkov (počítanej z rokov 2015-2019) pre nasledujúce tri roky (2023-2025) podľa vývoja priemernej nominálnej mzdy v hospodárstve v situácii.
2015
2016
2017
2018
2019
počet zamestnancov, na ktorých bol vyplatený príspevok podľa § 56a
29
28
21
22
32
upravená vyplatená výška príspevkov na SZČO v BSK podľa návrhu (z 3,2 na 4 násobok CP) v €
33 049
39 544
31 180
32 195
53 018
Zmena v čerpaní finančných prostriedkov
2022
2023
2024
2025
predpokladané zníženie čerpania finančných prostriedkov v dôsledku zrušenia §56a v €
-
-53 572
-59 036
-62 873
§ 57
Ide o zmenu v maximálnej výške príspevku, ktorý bude môcť byť poskytnutý občanovi so zdravotným postihnutím so sťaženým prístupom na trh práce na samostatnú zárobkovú činnosť
na čiastočnú úhradu nákladov súvisiacich s prevádzkovaním samostatnej zárobkovej činnosti v BA kraji z 3,2 násobku na 4 násobok celkovej ceny práce vypočítanej z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za prvý tretí štvrťrok kalendárneho roka, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje (§ 57).
Pri výpočtoch vplyvov na rozpočet verejnej správy sa vychádzalo z čerpania finančných prostriedkov na príspevok v BA kraji v rokoch 2017 - 2019, nakoľko čerpanie v rokoch 2020 - 2021 bolo ovplyvnené pandémiou ochorenia COVID-19, a preto nemohlo byť zohľadnené vo výpočtoch priemerného rozdielu, ktorý slúži na predikciu na roky 2023 - 2025. Pri odhade zvýšeného čerpania finančných prostriedkov sa vychádzalo z priemeru rozdielu čerpania (skutočného oproti upravenému) za roky 2017 - 2019 valorizovaného o koeficienty rastu
14
priemernej mzdy (na základe skutočného vývoja podľa ŠÚ SR a od roku 2022 na základe odhadu IFP MF SR z júna 2022).
2017
2018
2019
vyplatená výška príspevkov na SZČO pre BSK v €
7 666
15 265
10 109
upravená vyplatená výška príspevkov na SZČO v BSK podľa návrhu (z 3,2 na 4 násobok CP) v €
9 583
19 081
12 636
rozdiel v €
1 917
3 816
2 527
Zmena v čerpaní finančných prostriedkov
2022
2023
2024
2025
predpokladané zvýšenie čerpania finančných prostriedkov na § 57 v €
-
3 738
4 119
4 386
Zároveň bude potrebné zabezpečiť úpravu Informačného systému služieb zamestnanosti, kde je odhad požadovaných úprav v objeme 180 tis. eur. Úpravy Informačného systému služieb zamestnanosti predstavujú zapracovanie nových prípadov, zmeny v rozhraniach ISSZ CSRÚ RSD, rozšírenie číselníkov a dôvodov na vyradenie, vytvorenie nových elektronických formulárov na ÚPVS, zmeny v preverovaní v NIP, vytvorenie nových šablón, aktualizáciu správneho konania, rozšírenie portálu služieb zamestnanosti.
Navrhovaná úprava zároveň umožní agentúram dočasného zamestnávania (ADZ) viesť evidenciu údajov o pracovných vzťahoch dočasných agentúrnych zamestnancov a ich dočasných prideleniach k užívateľským zamestnávateľom (bod 49, 157) a poskytovať údaje v rozsahu a štruktúre podľa § 31 ods. 1 písm. f) a písm. g) ústrediu elektronicky (bod 50) s použitím informačného systému služieb zamestnanosti cez Portál Podnikateľ. Tieto údaje bude systém automaticky kontrolovať a porovnávať s údajmi v databáze informačného systému služieb zamestnanosti, bez inej formy nahlasovania. Elektronicky poskytnuté údaje podkladom pre správy o činnosti ADZ za rok. Odstráni sa písomná forma predkladania uvedených dokumentov a spracovanie údajov z listinnej formy.
Ďalej navrhovaná úprava umožní agentúram podporovaného zamestnávania (APZ) viesť evidenciu údajov o službách poskytnutých občanom so zdravotným postihnutím, dlhodobo nezamestnaným občanov a zamestnávateľom, údajov o sprostredkovaných pracovnoprávnych vzťahoch občanom so zdravotným postihnutím, dlhodobo nezamestnaným občanom (bod 124, 157) na základe služby poskytnutej podľa § 58 ods. 1 písm. c) a poskytovať údaje v rozsahu a štruktúre podľa § 58 ods. 13 písm. c) a písm. d) ústrediu elektronicky (bod 125) s použitím informačného systému služieb zamestnanosti cez Portál Podnikateľ. Tieto údaje bude systém automaticky kontrolovať a porovnávať s údajmi v databáze informačného systému služieb zamestnanosti. Elektronicky poskytnuté údaje podkladom pre správy o činnosti APZ za rok. Odstráni sa písomná forma predkladania uvedených dokumentov a spracovanie údajov z listinnej formy.
Táto úprava ešte umožní sprostredkovateľom zamestnania za úhradu (SZÚ) viesť evidenciu občanov, ktorým sprostredkoval zamestnanie za úhradu a poskytovať údaje v rozsahu a štruktúre podľa § 28 písm. a) a písm. b) ústrediu elektronicky (bod 48, 157) s použitím informačného systému služieb zamestnanosti cez Portál Podnikateľ. Tieto údaje bude systém automaticky kontrolovať a porovnávať s údajmi v databáze informačného systému služieb zamestnanosti, bez inej formy nahlasovania. Elektronicky poskytnuté údaje podkladom pre správy o činnosti sprostredkovateľa zamestnania za úhradu za kalendárny rok. Odstráni sa písomná forma predkladania uvedených dokumentov a spracovanie údajov z listinnej formy na rôzne štatistické a kontrolné účely.
15
16
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
17
Tabuľka č. 4
MPSVR SR
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
MŠVVŠ SR
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2022
2023
2024
2025
poznámka
Bežné výdavky (600)
8 909 200
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
180 000
Bežné transfery (640)2
642032 – transfery na aktívne opatrenia trhu práce
640 – bežný transfer
0
8 689 200
40 000
8 751 612
8 823 545
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
8 909 200
8 751 612
8 823 545
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2022
2023
2024
2025
poznámka
Bežné výdavky (600)
40 000
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
18
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
Bežné transfery (640)2
0
40 000
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
40 000
19