-príjem verejných prostriedkov a podielov zaplatenej dane v účtovnom období, za ktoré je účtovná závierka zostavená, presiahne 200 000 eur, alebo
-všetky príjmy RSP v účtovnom období, za ktoré je účtovná závierka zostavená, presiahnu 500 000 eur.
Zrušením tejto povinnosti budú pre RSP platiť rovnaké ustanovenia týkajúce sa povinnosti auditu ako pre ostatné spoločnosti. Tie sú definované v zákone č. 431/2001 Z.Z. o účtovníctve. Návrh bude mať pozitívny vplyv vo forme úspory nákladov RSP. Návrh sa dotkne najmä RSP s obratom od 500 000 do 8 000 000 eur (s majetkom do 4 000 000 eur a priemerným počtom zamestnancov do 50), ktorým na základe uvedených skutočností v roku vstúpenia návrhu do platnosti povinnosť auditu zaniká. Očakáva sa, že zmena sa v roku vstúpenia do platnosti dotkne približne 20 registrovaných sociálnych podnikov.
Čl. I, bod 41- 45 (§ 15 ods. 1, § 15 ods. 2 písm. a), § 15 ods. 2 písm. g), § 15 odseky 3 a 4 znejú, a sa vypúšťa odsek 5): Navrhuje sa vypustiť povinnosť, že registrovaný sociálny podnik predkladá výročnú správu do 15. júla nasledujúceho kalendárneho roka ministerstvu práce, ktoré ju zverejňuje na svojom webovom sídle a povinnosť, že registrovaný sociálny podnik je povinný zverejniť výročnú správu na svojom webovom sídle, ak ho má zriadené. Uvedené bude mať pozitívny vplyv na dotknuté subjekty v zmysle zjednotenia a zjednodušenia povinností týkajúcich sa zverejňovania výročných správ. Úsporu administratívneho zaťaženia odhadujeme v rozsahu 30 minút ročne pre jeden registrovaný sociálny podnik, čo predstavuje 1 euro v administratívnych nákladoch ročne.
Čl. I, bod 51 (§ 16 ods. 5): Rozširuje sa okruh prijímateľov investičnej pomoci vo forme nenávratného finančného príspevku a dotácie. Navrhuje sa, aby sa uvedená forma investičnej pomoci mohla poskytovať aj registrovaným sociálnym podnikom, ktoré nevyužívajú 100% zisku po zdanení na dosiahnutie pozitívneho sociálneho vplyvu. Po poskytnutí nenávratného finančného príspevku alebo dotácie sú tieto podniky povinné použiť sumu vo výške 100% zisku po zdanení v úhrne za obdobie piatich rokov od poskytnutia tejto investičnej pomoci na dosiahnutie pozitívneho sociálneho vplyvu. Návrh predstavuje pozitívny vplyv pre subjekty sociálnej ekonomiky, ktoré spĺňajú uvedené podmienky. Predpokladá sa že v roku vstúpenia do platnosti sa návrh dotkne približne 16 subjektov.
Čl. I, bod 53 [§ 17 ods. 1 sa vypúšťa písmeno g)]: Navrhuje sa vypustenie úľavy na dani z príjmov zo Zákona č. 112/2018 Z. z. o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch, konkrétne zo zoznamu foriem investičnej pomoci, ktoré je možné poskytnúť sociálnym podnikom. Dôvodom tejto úpravy je rozšírenie možností využitia daňovej úľavy, nakoľko jej zaradenie pod investičnú pomoc spôsobilo neželané zúženie použitia výhradne na účel podpory investície alebo prípravy projektu investície. Návrh bude mať pozitívny vplyv na registrované sociálne podniky spĺňajúce podmienky priznania daňovej úľavy, ktorú budú môcť využiť akýmkoľvek spôsobom v súlade s § 30d zákona č. 595/2003 o dani z príjmov, t.j. na účely dosiahnutia pozitívneho sociálneho vplyvu. Úľava na dani z príjmov sa tak pre mnohé registrované sociálne podniky stane dostupnejšou formou pomoci. Očakáva sa, že v roku vstúpenia do platnosti sa úprava dotkne približne 56 registrovaných sociálnych podnikov.
Čl. I, bod 57 (§ 19 ods. 1): Stanovujú sa nové situácie, kedy je možné podnikom v širšom priestore sociálnej ekonomiky poskytnúť kompenzačnú pomoc. Ide o :
-kompenzáciu podnikov, ktoré s cieľom dosahovania pozitívneho sociálneho vplyvu pôsobia na trhu, ktorý z dôvodu svojej nedostatočnej veľkosti, obmedzenej kúpnej sily, či iných