1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2022
2023
2024
2025
Príjmy verejnej správy celkom
0
-7 773 455
-8 640 462
-10 520 203
v tom: VPS
0
-105 000
-115 500
-126 000
v tom: MPSVR SR
0
-7 668 455
-8 524 962
-10 394 203
- vplyv na ŠR
0
-7 773 455
-8 640 462
-10 520 203
Rozpočtové prostriedky
0
-105 000
-115 500
-126 000
EÚ zdroje
0
-7 668 455
-8 524 962
-10 394 203
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
-7 976 712
-8 914 367
-10 963 475
v tom: MPSVR SR
0
-8 926 712
-10 014 367
-12 213 475
v tom: VPS
0
950 000
1 100 000
1 250 000
z toho:
- vplyv na ŠR
0
-7 976 712
-8 914 367
-10 963 475
Rozpočtové prostriedky
0
1 045 000
1 115 000
1 265 000
EÚ zdroje
0
-7 668 455
-8 524 962
-10 394 203
spolufinancovanie
0
-1 353 257
-1 504 405
-1 834 271
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
2
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
95 000
15 000
15 000
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv (+) / úspora (-)
0
-403 257
-404 405
-584 271
v tom: MPSVR SR - spolufinancovanie
0
-1 353 257
-1 504 405
-1 834 271
v tom: VPS
0
950 000
1 100 000
1 250 000
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Agenda súvisiaca so zabezpečovaním evidencie a registrácie rodinných podnikov (vrátane informačného systému) bude zabezpečená v rámci súčasného návrhu počtu zamestnancov a výdavkov kapitoly ministerstva práce zabezpečených v návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2022 2024, príp. prehodnotením súčasných kapacít existujúcich organizačných útvarov.
Rozpočtovo nekrytý vplyv v súvislosti s rozšírením právneho rámca na poskytovanie kompenzačnej pomoci je uvedený zatiaľ len orientačne. Návrhom sa upravuje len definičný rámec kompenzačnej pomoci, spôsob akým bude poskytovaná a zdroje financovania si zvolí poskytovateľ v zmysle vypracovanej schémy poskytovania kompenzačnej pomoci. Na uvedenú kompenzačnú pomoc je potrebné vytvoriť rezervu v rámci kapitoly všeobecnej pokladničnej správy.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Sociálna ekonomika
Predložený materiál je v oblasti sociálnej ekonomiky zameraný na posilnenie a podporenie priaznivého prostredia pre rozvoj sociálnej ekonomiky na Slovensku. Vychádza z poznatkov a problémov z aplikačnej praxe, z ktorej vyplynula potreba úpravy, spresnenia alebo doplnenia niektorých ustanovení zákona o sociálnej ekonomike a niektorých ďalších zákonov. Návrh vniesť do tejto oblasti poriadok v zmysle ustálenia pojmov a regulácie, odstrániť prekážky brániace rozvoju sociálnej ekonomiky a dotvoriť a zefektívniť systém podpory pre subjekty sociálnej ekonomiky.
Novelizačné body s vplyvom na rozpočet verejnej správy:
Čl. I, bod 51 16 ods. 5): Rozširuje sa okruh prijímateľov investičnej pomoci vo forme nenávratného finančného príspevku (NFP) a dotácie. Navrhuje sa, aby sa uvedená forma investičnej pomoci mohla poskytovať aj registrovaným sociálnym podnikom, ktoré nevyužívajú 100% zisku po zdanení na dosiahnutie pozitívneho sociálneho vplyvu. Po
3
poskytnutí nenávratného finančného príspevku alebo dotácie tieto podniky povinné použiť sumu vo výške 100% zisku po zdanení v úhrne za obdobie piatich rokov od poskytnutia tejto investičnej pomoci na dosiahnutie pozitívneho sociálneho vplyvu.
Čl. I, bod 53 17 ods. 1 sa vypúšťa písmeno g)]: Navrhuje sa vypustenie úľavy na dani z príjmov zo Zákona č. 112/2018 Z. z. o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch, konkrétne zo zoznamu foriem investičnej pomoci, ktoré je možné poskytnúť sociálnym podnikom. Dôvodom tejto úpravy je rozšírenie možností využitia daňovej úľavy, nakoľko jej zaradenie pod investičnú pomoc spôsobilo neželané zúženie použitia výhradne na účel podpory investície alebo prípravy projektu investície. Registrované sociálne podniky spĺňajúce podmienky priznania daňovej úľavy ju budú môcť využiť akýmkoľvek spôsobom v súlade s § 30d zákona č. 595/2003 o dani z príjmov, t.j. na účely dosiahnutia pozitívneho sociálneho vplyvu. Úľava na dani z príjmov sa tak pre mnohé registrované sociálne podniky stane dostupnejšou formou pomoci.
Čl. I, bod 56 18 ods. 2 druhá veta a tretia veta): Navrhuje sa úprava definície maximálnej výšky investičnej pomoci vo forme nenávratného finančného príspevku alebo dotácie, ktorú možno poskytnúť integračnému sociálnemu podniku na vytvorenie pracovných miest. Aktuálne je táto maximálna výška definovaná v absolútnych hodnotách, pričom návrhom sa naviazať na mzdový vývoj v hospodárstve Slovenskej republiky, a čiastočne aj na veľkosť podnikov. Navrhovaná definícia tak predíde problémom s infláciou a znižovaním hodnoty limitov.
Čl. I, bod 57 19 ods. 1): Stanovujú sa nové situácie, kedy je možné podnikom v širšom priestore sociálnej ekonomiky poskytnúť kompenzačnú pomoc. Ide o :
-kompenzáciu podnikov, ktoré s cieľom dosahovania pozitívneho sociálneho vplyvu pôsobia na trhu, ktorý z dôvodu svojej nedostatočnej veľkosti, obmedzenej kúpnej sily, či iných špecifík dlhodobo neumožňuje dosiahnuť vyrovnané hospodárenie pri inak preukázateľnom napĺňaní verejného záujmu alebo komunitného záujmu; alebo
-náhradu škody spôsobenej prírodnou katastrofou; alebo
-náhradu škody spôsobenej dôsledkami situácie, ktorá bola dôvodom vyhlásenia mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu podľa osobitného predpisu.
Čl. IV, bod 5 53g ods. 4): Zavádza sa alikvotné krátenie maximálnej výšky vyrovnávacieho príspevku integračnému podniku tak, aby zodpovedala pracovnému pomeru dohodnutému na ustanovený týždenný pracovný čas. Ak je pracovný pomer dohodnutý na kratší pracovný čas, maximálna výška príspevku sa má pomerne krátiť.
Čl. IV, bod 4 53g ods. 3 písm. a) a b)]: Navrhuje sa zjednotenie výšky vyrovnávacieho príspevku poskytovaného integračnému podniku (podľa § 53g zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti) s maximálnym stropom, ktorý sa môže poskytnúť v súlade s Nariadením Komisie (EÚ) č. 651/2014 zo 17. júna 2014 o vyhlásení určitých kategórií pomoci za zlučiteľné s vnútorným trhom podľa článkov 107 a 108 zmluvy. Návrhom dôjde k navýšeniu výšky vyrovnávacích príspevkov poskytovaných na mzdové náklady spojené so zamestnávaním znevýhodnených osôb, ktoré nie znevýhodnené z dôvodu dlhodobej nezamestnanosti, dosiahnutého nižšieho vzdelania, alebo zdravotného znevýhodnenia, z výšky 40 %
4
oprávnených nákladov skutočne vynaložených na zamestnanca (najviac vo výške 40 % z celkovej ceny práce vypočítanej z priemernej mzdy) na výšku 50 % oprávnených nákladov skutočne vynaložených na zamestnanca (najviac vo výške 50 % z celkovej ceny práce vypočítanej z priemernej mzdy). Zároveň sa navrhuje pre zdravotne znevýhodnené osoby, ktoré nie uznané za invalidné, znížiť výšku poskytovania príspevku z výšky 75 % oprávnených nákladov skutočne vynaložených na zamestnanca (najviac vo výške 75 % z celkovej ceny práce vypočítanej z priemernej mzdy) na výšku 55 % oprávnených nákladov skutočne vynaložených na zamestnanca (najviac vo výške 55 % z celkovej ceny práce vypočítanej z priemernej mzdy).
Rodinná ekonomika
Predložený materiál vytvára inštitucionálny rámec pre problematiku rodinnej ekonomiky, ktorý môže slúžiť ako právny základ na podporu rodinného podnikania. Definuje sa rodinný podnik a jeho základné definičné znaky. Vymedzujú sa podmienky evidencie a registrácie rodinných podnikov a určujú povinnosti registrovaných rodinných podnikov.
Navrhuje sa, že rodinným podnikom môže byť obchodná spoločnosť, družstvo alebo fyzická osoba podnikateľ, pričom od ostatných podnikateľských subjektov rodinný podnik odlišuje existencia rodinných väzieb a cieľ, ktorým je okrem dosahovania zisku či ekonomickej udržateľnosti aj rozvíjanie rodinných väzieb a posilňovanie rodinných hodnôt a kvality rodinného života.
Ďalej sa navrhuje, že podnik, ktorý spĺňa základné definičné znaky rodinného podniku, môže požiadať o zaradenie do evidencie rodinných podnikov. Takto evidovaný rodinný podnik bude oprávnený uvádzať označenie „rodinný podnik“ alebo skratku r. p..
Návrh ustanovuje ďalej podmienky na priznanie štatútu „registrovaného rodinného podniku“. O zaradenie do registra rodinných podnikov môže požiadať subjekt, ktorý spĺňa základné znaky rodinného podniku, aktívne vykonáva hospodársku činnosť, a zároveň sa zaväzuje použiť najmenej 12 % zisku po zdanení na posilnenie svojich vnútorných a vonkajších vzťahov, a to najmä na:
-vzdelávanie členov spoločnej rodiny
-dôchodkové zabezpečenie členov spoločnej rodiny
-rekreačné pobyty členov spoločnej rodiny a zamestnancov registrovaného rodinného podniku
-zdravotnú starostlivosť členov spoločnej rodiny a zamestnancov registrovaného rodinného podniku
-sociálnu pomoc a starostlivosť o členov spoločnej rodiny.
Registrovaným rodinným podnikom môže byť aj registrovaný sociálny podnik. V tomto prípade podmienka využívania 100% zisku po zdanení na dosiahnutie hlavného cieľa registrovaného sociálneho podniku sa považuje za splnenú, ak registrovaný sociálny podnik využíva 88 % zisku po zdanení na dosiahnutie hlavného sociálneho cieľa a 12 % zisku po zdanení ako registrovaný rodinný podnik.
5
Návrh stanovuje povinnosti registrovaných rodinných podnikov a vymedzuje nové kompetencie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny (MPSVR), medzi ktoré patrí najmä zabezpečovanie evidencie rodinných podnikov a priznávanie a zrušovanie štatútu registrovaného rodinného podniku.
Navrhuje sa zriadenie evidencie rodinných podnikov a registra rodinných podnikov, vymedzuje sa zoznam zapisovaných údajov a upravuje prístup k informáciám.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
x kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Sociálna ekonomika
Aktuálne (k 7.6.2022) je registrovaných 514 sociálnych podnikov. Odhaduje sa, že v nasledujúcich rokoch sa počet registrovaných sociálnych podnikov zvýši nasledovne:
-v roku 2023 bude na Slovensku 550 registrovaných sociálnych podnikov
-v roku 2024 bude na Slovensku 600 registrovaných sociálnych podnikov
-v roku 2025 bude na Slovensku 650 registrovaných sociálnych podnikov
Predpoklady vývoja objemu aktivít pre jednotlivé novelizačné body uvedené v častiach 2.2.4.1 Kvantifikácia príjmov a 2.2.4.2 Kvantifikácia výdavkov.
Rodinná ekonomika
Účinnosť právnej úpravy týkajúcej sa rodinnej ekonomiky je navrhovaná od 1.1.2023. Odhaduje sa, že:
-v roku 2023 bude na Slovensku evidovaných 2 000 a registrovaných 75 rodinných podnikov
-v roku 2024 bude na Slovensku evidovaných 6 000 a registrovaných 165 rodinných podnikov
-v roku 2025 bude na Slovensku evidovaných 8 000 a registrovaných 425 rodinných podnikov
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2022
2023
2024
2025
Počet registrovaných sociálnych podnikov
514
550
600
650
Počet evidovaných rodinných podnikov
0
2 000
6 000
8 000
Počet registrovaných rodinných podnikov
0
75
165
425
6
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
2.2.4.1 Kvantifikácia príjmov
Sociálna ekonomika
Zníženie príjmov z daní z príjmov právnickej osoby v súvislosti so zvýšením dostupnosti daňovej úľavy pre sociálne podniky
Navrhuje sa vypustenie úľavy na dani z príjmov zo Zákona č. 112/2018 Z. z. o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch, konkrétne zo zoznamu foriem investičnej pomoci, ktoré je možné poskytnúť sociálnym podnikom. Cieľom tejto úpravy je rozšírenie možností využitia daňovej úľavy, nakoľko jej zaradenie pod investičnú pomoc spôsobilo neželané zúženie použitia výhradne na účel podpory investície alebo prípravy projektu investície. Registrované sociálne podniky spĺňajúce podmienky priznania daňovej úľavy ju budú môcť využiť akýmkoľvek spôsobom v súlade s § 30d zákona č. 595/2003 o dani z príjmov, t.j. na účely dosiahnutia pozitívneho sociálneho vplyvu. Úľava na dani z príjmov sa tak pre mnohé registrované sociálne podniky stane dostupnejšou formou pomoci.
2022
2023
2024
2025
Odhadovaný počet RSP, ktoré využijú daňovú úľavu na iné účely ako investičnú pomoc
-
56
61
67
Odhadované priemerné % využitia zisku na hlavný cieľ
-
90 %
90 %
90 %
Priemerný odhadovaný zisk RSP
-
10 000
10 000
10 000
Príjmy verejnej správy spolu (eur)
-
-105 000
-115 500
-126 000
- z toho VPS
-
-105 000
-115 500
-126 000
7
Tabuľka č. 3
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách) – VPS
2022
2023
2024
2025
poznámka
Daňové príjmy (100)1
0
-105 000
-115 500
-126 000
- príjmy z dane z príjmov PO (111)
0
-105 000
-115 500
-126 000
Zníženie príjmov z daní z príjmov v súvislosti so zvýšením dostupnosti daňovej úľavy pre sociálne podniky
Nedaňové príjmy (200)1
0
0
0
0
Granty a transfery (300)1
0
0
0
0
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
0
0
0
0
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
0
0
0
0
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
-105 000
-115 500
-126 000
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách) – MPSVR SR
2022
2023
2024
2025
poznámka
Daňové príjmy (100)1
0
0
0
0
Nedaňové príjmy (200)1
0
0
0
0
Granty a transfery (300)1
0
-7 668 455
-8 524 962
-10 394 203
Zníženie príjmov z EÚ zdrojov v súvislosti so znížením výdavkov.
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
0
0
0
0
8
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
0
0
0
0
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
-7 668 455
-8 524 962
-10 394 203
10
2.2.4.2 Kvantifikácia výdavkov
Sociálna ekonomika
Zvýšenie výdavkov v súvislosti s rozšírením okruhu prijímateľov investičnej pomoci vo forme nenávratného finančného príspevku alebo dotácie
Rozširuje sa okruh prijímateľov investičnej pomoci vo forme dotácie. Navrhuje sa, aby sa uvedená forma investičnej pomoci mohla poskytovať aj registrovaným sociálnym podnikom, ktoré nevyužívajú 100% zisku po zdanení na dosiahnutie pozitívneho sociálneho vplyvu.
2022
2023
2024
2025
Odhadovaný počet RSP, ktorým vznikne a využijú nárok na dotáciu
-
16
17
19
Odhadovaná priemerná výška dotácie
-
10 000
10 000
10 000
Výdavky verejnej správy spolu (eur)
-
157 143
171 429
185 714
- z toho EÚ zdroje
-
133 571
145 714
157 857
- z toho spolufinancovanie (MPSVRSR)
-
23 571
25 714
27 857
Zmena výdavkov v súvislosti s úpravou maximálnej výšky investičnej pomoci vo forme NFP alebo dotácie
Navrhuje sa úprava definície maximálnej výšky investičnej pomoci vo forme nenávratného finančného príspevku alebo dotácie, ktorú možno poskytnúť integračnému sociálnemu podniku na vytvorenie pracovných miest. Aktuálne je táto maximálna výška definovaná v absolútnych hodnotách, pričom návrhom sa naviazať na mzdový vývoj v hospodárstve Slovenskej republiky, a čiastočne aj na veľkosť podnikov.
2022
2023
2024
2025
Odhadovaný počet podnikov, ktorým sa poskytne max. investičná pomoc (NFP alebo dotácia)
-
50
50
50
Odhadovaný priemerný počet vytvorených pracovných miest
-
3
3
3
Odhadovaná priemerná výška obratu
-
100 000
100 000
100 000
Maximálna výška podľa akt. úpravy
-
140 000
140 000
140 000
Priemerná CPP za predchádzajúci rok*
-
1 691
1 811
1 898
Maximálna výška podľa novej úpravy
-
146 763
155 409
161 668
Výdavky verejnej správy spolu (eur)
-
338 169
770 429
1 083 409
- z toho EÚ zdroje
-
287 443
654 864
920 898
- z toho spolufinancovanie (MPSVRSR)
-
50 725
115 564
162 511
* vývoj podľa makroprognózy IFP z marca 2022
11
Zvýšenie výdavkov v súvislosti s rozšírením možností poskytovania kompenzačnej pomoci
Stanovujú sa nové situácie, kedy je možné podnikom v širšom priestore sociálnej ekonomiky poskytnúť kompenzačnú pomoc. Ide o :
-kompenzáciu podnikov, ktoré s cieľom dosahovania pozitívneho sociálneho vplyvu pôsobia na trhu, ktorý z dôvodu svojej nedostatočnej veľkosti, obmedzenej kúpnej sily, či iných špecifík dlhodobo neumožňuje dosiahnuť vyrovnané hospodárenie pri inak preukázateľnom napĺňaní verejného záujmu alebo komunitného záujmu; alebo
-náhradu škody spôsobenej prírodnou katastrofou; alebo
-náhradu škody spôsobenej dôsledkami situácie, ktorá bola dôvodom vyhlásenia mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu podľa osobitného predpisu.
Návrhom sa upravuje definičný rámec kompenzačnej pomoci, spôsob akým bude poskytovaná si zvolí poskytovateľ v zmysle vypracovanej schémy poskytovania kompenzačnej pomoci.
2022
2023
2024
2025
Trh neumožňujúci dosiahnuť vyrovnané hospodárenie
Odhadovaný počet podporených podnikov
-
60
70
80
Odhadovaná priemerná výška kompenzácie
-
15 000
15 000
15 000
Prírodná katastrofa
Odhadovaný počet podporených podnikov
-
10
10
10
Odhadovaná priemerná výška kompenzácie
-
5 000
5 000
5 000
Núdzový stav
Odhadovaný počet podporených podnikov
-
0
0
0
Odhadovaná priemerná výška kompenzácie
-
0
0
0
Výdavky verejnej správy spolu (eur)
-
950 000
1 100 000
1 250 000
- z toho VPS
-
950 000
1 100 000
1 250 000
Zníženie výdavkov v súvislosti s krátením maximálnej výšky vyrovnávacieho príspevku integračnému podniku podľa úväzku
Zavádza sa alikvotné krátenie maximálnej výšky vyrovnávacieho príspevku integračnému podniku tak, aby zodpovedala pracovnému pomeru dohodnutému na ustanovený týždenný pracovný čas. Ak je pracovný pomer dohodnutý na kratší pracovný čas, maximálna výška príspevku sa má pomerne krátiť.
2022
2023
2024
2025
12
Odhadovaný počet znevýhodnených zamestnancov
-
3 000
3 300
3 900
Odhadovaná priemerná výška vyrovnávacieho príspevku
-
551
577
601
Odhadovaný priemerný úväzok
-
60%
60%
60%
Výdavky verejnej správy spolu (eur)
-
-7 930 853
-9 142 687
-11 247 999
- z toho EÚ zdroje
-
-6 741 225
-7 771 284
-9 560 799
- z toho spolufinancovanie (MPSVR SR)
-
-1 189 628
-1 371 403
-1 687 200
Zníženie výdavkov v súvislosti s úpravou vyrovnávacieho príspevku integračnému podniku na mzdové náklady niektorých znevýhodnených osôb
Navrhuje sa zjednotenie výšky vyrovnávacieho príspevku poskytovaného integračnému podniku (podľa § 53g zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti) s maximálnym stropom, ktorý sa môže poskytnúť v súlade s Nariadením Komisie (EÚ) č. 651/2014 zo 17. júna 2014 o vyhlásení určitých kategórií pomoci za zlučiteľné s vnútorným trhom podľa článkov 107 a 108 zmluvy. Návrhom dôjde k navýšeniu výšky vyrovnávacích príspevkov poskytovaných na mzdové náklady spojené so zamestnávaním znevýhodnených osôb, ktoré nie znevýhodnené z dôvodu dlhodobej nezamestnanosti, dosiahnutého nižšieho vzdelania, alebo zdravotného znevýhodnenia, z výšky 40 % oprávnených nákladov skutočne vynaložených na zamestnanca (najviac vo výške 40 % z celkovej ceny práce vypočítanej z priemernej mzdy) na výšku 50 % oprávnených nákladov skutočne vynaložených na zamestnanca (najviac vo výške 50 % z celkovej ceny práce vypočítanej z priemernej mzdy). Zároveň sa navrhuje pre zdravotne znevýhodnené osoby, ktoré nie uznané za invalidné, znížiť výšku poskytovania príspevku z výšky 75 % oprávnených nákladov skutočne vynaložených na zamestnanca (najviac vo výške 75 % z celkovej ceny práce vypočítanej z priemernej mzdy) na výšku 55 % oprávnených nákladov skutočne vynaložených na zamestnanca (najviac vo výške 55 % z celkovej ceny práce vypočítanej z priemernej mzdy).
2022
2023
2024
2025
Odhadovaný počet znevýhodnených zamestnancov, u ktorých dôjde k navýšeniu príspevku
-
300
330
390
Odhadovaný počet znevýhodnených zamestnancov, u ktorých dôjde k zníženiu príspevku
-
750
825
975
Odhadované priemerné mzdové náklady na jedného zamestnanca*
-
1 102
1 154
1 202
Výdavky verejnej správy spolu (eur)
-
-1 586 171
-1 828 537
-2 249 600
- z toho EÚ zdroje
-
-1 348 245
-1 554 257
-1 912 160
- z toho spolufinancovanie (MPSVR SR)
-
-237 926
-274 281
-337 440
* vývoj podľa makroprognózy IFP z marca 2022
13
Rodinná ekonomika
Informačný systém
Evidencia a registrácia rodinných podnikov si bude vyžadovať vytvorenie nového, resp. úpravu existujúceho informačného systému. Náklady na vytvorenie resp. úpravu informačného systému pre tento účel odhadované na 80 000 eur v roku 2023. Náklady na prevádzku systému sú odhadované na 15 000 eur ročne.
14
Tabuľka č. 4
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách) – MPSVR SR
2022
2023
2024
2025
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
-9 422 023
-10 956 224
-13 482 598
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
0
0
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
0
0
Tovary a služby (630)
0
95 000
15 000
15 000
Informačné systémy
Bežné transfery (640)
0
-7 930 853
-9 142 687
-11 247 999
Zníženie výdavkov v súvislosti s krátením maximálnej výšky vyrovnávacieho príspevku integračnému podniku podľa úväzku
Bežné transfery (640)
0
-1 586 171
-1 828 537
-2 249 600
Zníženie výdavkov v súvislosti s úpravou vyrovnávacieho príspevku integračnému podniku na mzdové náklady niektorých znevýhodnených osôb
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
495 312
941 857
1 269 124
Obstarávanie kapitálových aktív (710)
0
0
0
0
Kapitálové transfery (720)
0
157 143
171 429
185 714
Zvýšenie výdavkov v súvislosti s rozšírením okruhu prijímateľov investičnej pomoci vo forme dotácie
Kapitálové transfery (720)
0
338 169
770 429
1 083 409
Zmena výdavkov v súvislosti s úpravou maximálnej výšky investičnej pomoci vo forme NFP alebo dotácie
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
-8 926 712
-10 014 367
-12 213 475
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách) – VPS
2022
2023
2024
2025
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
950 000
1 100 000
1 250 000
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
0
0
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
0
0
15
Tovary a služby (630)
0
0
0
0
Tovary a služby (630)
0
0
0
0
Bežné transfery (640)
0
950 000
1 100 000
1 250 000
Zvýšenie výdavkov v súvislosti s rozšírením možností poskytovania kompenzačnej pomoci
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)
0
0
0
0
Kapitálové transfery (720)
0
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
950 000
1 100 000
1 250 000
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť – MPSVR SR
2022
2023
2024
2025
poznámka
Počet zamestnancov celkom
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
16
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Tabuľka č. 5
17