poskytnutí nenávratného finančného príspevku alebo dotácie sú tieto podniky povinné použiť sumu vo výške 100% zisku po zdanení v úhrne za obdobie piatich rokov od poskytnutia tejto investičnej pomoci na dosiahnutie pozitívneho sociálneho vplyvu. Čl. I, bod 53 [§ 17 ods. 1 sa vypúšťa písmeno g)]: Navrhuje sa vypustenie úľavy na dani z príjmov zo Zákona č. 112/2018 Z. z. o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch, konkrétne zo zoznamu foriem investičnej pomoci, ktoré je možné poskytnúť sociálnym podnikom. Dôvodom tejto úpravy je rozšírenie možností využitia daňovej úľavy, nakoľko jej zaradenie pod investičnú pomoc spôsobilo neželané zúženie použitia výhradne na účel podpory investície alebo prípravy projektu investície. Registrované sociálne podniky spĺňajúce podmienky priznania daňovej úľavy ju budú môcť využiť akýmkoľvek spôsobom v súlade s § 30d zákona č. 595/2003 o dani z príjmov, t.j. na účely dosiahnutia pozitívneho sociálneho vplyvu. Úľava na dani z príjmov sa tak pre mnohé registrované sociálne podniky stane dostupnejšou formou pomoci.
Čl. I, bod 56 (§ 18 ods. 2 druhá veta a tretia veta): Navrhuje sa úprava definície maximálnej výšky investičnej pomoci vo forme nenávratného finančného príspevku alebo dotácie, ktorú možno poskytnúť integračnému sociálnemu podniku na vytvorenie pracovných miest. Aktuálne je táto maximálna výška definovaná v absolútnych hodnotách, pričom návrhom sa má naviazať na mzdový vývoj v hospodárstve Slovenskej republiky, a čiastočne aj na veľkosť podnikov. Navrhovaná definícia tak predíde problémom s infláciou a znižovaním hodnoty limitov.
Čl. I, bod 57 (§ 19 ods. 1): Stanovujú sa nové situácie, kedy je možné podnikom v širšom priestore sociálnej ekonomiky poskytnúť kompenzačnú pomoc. Ide o :
-kompenzáciu podnikov, ktoré s cieľom dosahovania pozitívneho sociálneho vplyvu pôsobia na trhu, ktorý z dôvodu svojej nedostatočnej veľkosti, obmedzenej kúpnej sily, či iných špecifík dlhodobo neumožňuje dosiahnuť vyrovnané hospodárenie pri inak preukázateľnom napĺňaní verejného záujmu alebo komunitného záujmu; alebo
-náhradu škody spôsobenej prírodnou katastrofou; alebo
-náhradu škody spôsobenej dôsledkami situácie, ktorá bola dôvodom vyhlásenia mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu podľa osobitného predpisu.
Čl. IV, bod 5 (§ 53g ods. 4): Zavádza sa alikvotné krátenie maximálnej výšky vyrovnávacieho príspevku integračnému podniku tak, aby zodpovedala pracovnému pomeru dohodnutému na ustanovený týždenný pracovný čas. Ak je pracovný pomer dohodnutý na kratší pracovný čas, maximálna výška príspevku sa má pomerne krátiť.
Čl. IV, bod 4 [§ 53g ods. 3 písm. a) a b)]: Navrhuje sa zjednotenie výšky vyrovnávacieho príspevku poskytovaného integračnému podniku (podľa § 53g zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti) s maximálnym stropom, ktorý sa môže poskytnúť v súlade s Nariadením Komisie (EÚ) č. 651/2014 zo 17. júna 2014 o vyhlásení určitých kategórií pomoci za zlučiteľné s vnútorným trhom podľa článkov 107 a 108 zmluvy. Návrhom dôjde k navýšeniu výšky vyrovnávacích príspevkov poskytovaných na mzdové náklady spojené so zamestnávaním znevýhodnených osôb, ktoré nie sú znevýhodnené z dôvodu dlhodobej nezamestnanosti, dosiahnutého nižšieho vzdelania, alebo zdravotného znevýhodnenia, z výšky 40 %