1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 112/2018 Z. z. o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
MPSVR SR
Materiál nelegislatívnej povahy
X
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
22.-30. jún 2021
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
12.-30. júl 2021
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
začiatok: 23. jún 2022
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
30. jún 2022
2.Definovanie problému
Sociálna ekonomika
Predložený materiál je v časti týkajúcej sa sociálnej ekonomiky zameraný na posilnenie a podporenie priaznivého prostredia pre rozvoj sociálnej ekonomiky na Slovensku. Vychádza z poznatkov a problémov z aplikačnej praxe, z ktorej vyplynula potreba úpravy, spresnenia alebo doplnenia niektorých ustanovení zákona o sociálnej ekonomike a niektorých ďalších zákonov.
Rodinná ekonomika
Návrhom sa vytvára právny rámec rodinného podnikania, ktoré doposiaľ nebolo legislatívne ukotvené.
3.Ciele a výsledný stav
Sociálna ekonomika
Materiál navrhuje odstránenie konkrétnych aplikačných problémov, ako aj spresnenie pojmov a regulácií v oblasti sociálnej ekonomiky. Odstránením prekážok a nejasností návrh prispeje k vyššej zrozumiteľnosti, transparentnosti a efektivite v oblasti regulácie a podpory sociálneho podnikania.
Rodinná ekonomika
Návrhom zákona sa vložia nové ustanovenia do zákona č. 112/2018 Z.z., ktoré vytvárajú právny rámec problematiky rodinného podnikania. Návrh sa zameriava na vymedzenie základnej definície, cieľov a určujúcich znakov rodinných podnikov, ustanovuje podmienky evidencie rodinného podniku a podmienky získania, zániku a zrušenia štatútu registrovaného rodinného podniku, a zároveň definuje povinnosti registrovaných rodinných podnikov ako aj výkon štátnej správy v oblasti rodinnej ekonomiky.
4.Dotknuté subjekty
Subjekty sociálnej ekonomiky, fyzické osoby, právnické osoby
5.Alternatívne riešenia
V prípade absencie právnej úpravy by nenastali pozitívne efekty popísané v časti 3.
2
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
X Nie
7.Transpozícia práva EÚ
8.Preskúmanie účelnosti
Preskúmanie účelnosti navrhovanej úpravy bude vykonávané priebežne po nadobudnutí jej účinnosti, najneskôr do dvoch rokov od nadobudnutia účinnosti, alebo skôr v prípade novelizácie materiálu. Vyhodnotené budú počty evidovaných rodinných podnikov, počty registrovaných rodinných podnikov, počty registrovaných sociálnych podnikov, počty podporených subjektov sociálnej ekonomiky jednotlivými formami podpory a celkové finančné prostriedky vynaložené na jednotlivé formy podpory pre subjekty sociálnej ekonomiky.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
Pozitívne
Žiadne
X
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
X
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
X
Pozitívne
Žiadne
X
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
X
Pozitívne
Žiadne
X
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
X
Nie
Sociálne vplyvy
X
Pozitívne
Žiadne
X
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
X
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
X
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
X
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
X
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Vo všeobecnosti možno skonštatovať, že v každej zo sledovaných oblastí identifikovaných vybraných vplyvov výrazne prevládajú pozitívne vplyvy.
11.Kontakt na spracovateľa
Laura Salomonsová, laura.salomonsova@employment.gov.sk; tel. 2046 1541
Ing. Šutý Ladislav,
ladislav.suty@employment.gov.sk
; tel. 2046 1708
Ing. Vladimír Sirotka, CSc.,
vladimir.sirotka@actoris.sk
; tel. 0905 969 411
12.Zdroje
Register sociálnych podnikov
Správa z prieskumu stavu MSP a RP v SR, SAMP, Bratislava 2018 (
www.samp-msp.sk
)
Informácia AMSP a Ž v ČR, 2021, FAQ -Registrace rodinného podniku.
3
European Family Businesses - Facts and Figures (dáta sú z „Overview of Family Business Relevant Issues’ Kmu Forschung Austria Report“ (január 2009), „Statistical Pilot Project on Family Businesses“ – Európska Komisia (2016) and zo štatistických úradov jednotlivých členských štátov).
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
X Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K Doložke vybraných vplyvov
V predloženej doložke vybraných vplyvov je potrebné uviesť povinné informácie v bode 5. Alternatívne riešenia (minimálne nulový variant, t. j. analýzu súčasného stavu).
Stanovisko MPSVR SR:
Pripomienka Komisie bola akceptovaná.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
V súvislosti so zavedením možnosti podnikateľských subjektov evidovať sa, resp. registrovať ako rodinný podnik, Komisia odporúča predkladateľovi vyčísliť administratívne náklady tejto možnosti v časti 3.1 Náklady regulácie Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie a uviesť ich v súhrnnej tabuľke v časti 3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie, napríklad formou modelového výpočtu na jeden podnikateľský subjekt.
Stanovisko MPSVR SR:
Pripomienka Komisie nebola akceptovaná. Evidencia a registrácia rodinného podniku je dobrovoľná. Evidenciou resp. registráciou sa subjekt dobrovoľne prihlási k charakteru rodinného podniku, resp. k sociálnej role v podnikateľskej činnosti, pričom sa vytvára právny rámec na možnú podporu rodinného podnikania v budúcnosti. Na základe uvedeného nemožno považovať návrh za reguláciu, ktorá by podnikateľské subjekty zaväzovala k informačným či iným povinnostiam. Z tohto dôvodu nesúhlasíme s vyčíslením administratívnych nákladov vznikajúcich v súvislosti s dobrovoľnou evidenciou či registráciou v súhrnných nákladoch regulácie.
Komisia žiada predkladateľa o doplnenie časti 3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie o informácie o procese a výsledkoch konzultácií k predloženému materiálu, ako aj o návrhoch a riešeniach. Konzultácií k materiálu sa okrem iných subjektov zúčastnili aj SBA a SŽZ, pričom počas nich prišlo aj k navrhnutiu alternatívnych riešení predmetnej problematiky. Komisia žiada, aby boli tieto skutočnosti uvedené vo vyhodnotení konzultácií.
Stanovisko MPSVR SR:
Pripomienka Komisie bola akceptovaná, časť 3.2 doložky vplyvov na podnikateľské prostredie bola doplnená o požadované informácie.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
V doložke vybraných vplyvov je označený pozitívny aj negatívny, rozpočtovo nekrytý vplyv na rozpočet verejnej správy. V analýze vplyvov je kvantifikovaný celkový úbytok príjmov v sume 17 041 eur v roku 2022, v sume 27 541 eur v roku 2023 a v sume 38 041 eur v roku 2024. Taktiež je kvantifikovaná celková úspora výdavkov v sume 6 747 478 eur v roku 2022, v sume 7 813 596 eur v roku 2023 a v sume 8 850 983 eur v roku 2024, pričom rozpočtovo nekrytý vplyv predstavuje sumu 1 327 962 eur v roku 2022, sumu 1 758 499 eur v roku 2023 a sumu 1 968 999 eur v roku 2024.
V nadväznosti na zníženie výdavkov z zdrojov je potrebné do tabuľky č. 1 analýzy vplyvov doplniť aj zníženie príjmov kapitoly MPSVR SR z EÚ zdrojov v rovnakej sume.
4
Stanovisko MPSVR SR:
Pripomienka Komisie bola akceptovaná, tabuľka č. 1 bola doplnená o zníženie príjmov z EÚ zdrojov.
Kapitola Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR (ďalej len MPSVR SR) v rámci návrhu prioritných výdavkových titulov na roky 2022 2024 neuplatnila požiadavku na zabezpečenie zdrojov na predmetné tituly vyplývajúce z návrhu. Komisia žiada vplyvy na kapitolu MPSVR SR zabezpečiť v rámci schválených limitov výdavkov dotknutej kapitoly na príslušný rozpočtový rok, bez dodatočných požiadaviek na štátny rozpočet. K výdavkom na poskytovanie kompenzačnej pomoci predkladateľ uvádza, že v čase vypracovania doložky nie je známe, akým spôsobom bude kompenzačná pomoc poskytovaná, resp. z akých zdrojov bude financovaná. V ďalšom legislatívnom procese Komisia žiada uvedené ozrejmiť a do analýzy doplniť relevantný návrh na úhradu zvýšených výdavkov.
S požiadavkou predkladateľa na zvýšenie limitu počtu zamestnancov kapitoly MPSVR SR od roku 2022 o 5 osôb a osobných výdavkov o 170 037 eur ročne, v tom miezd o 126 000 eur Komisia nesúhlasí. Agendu rodinných podnikov Komisia žiada taktiež zabezpečiť v rámci súčasného návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2022 2024, bez ďalšieho zvyšovania ukazovateľov zamestnanosti. V súvislosti s touto požiadavkou a vyjadrením predkladateľa, že rozpočtovo nekrytý vplyv je potrebné zohľadniť v rámci prípravy návrhu rozpočtu verejnej správy na 2022 2024 Komisia uvádza, že agenda rodinných podnikov a potreba jej zabezpečenia nebola ani predmetom komentára k návrhu rozpočtu verejnej správy na 2022 2024 a predložených priorít kapitoly a osobitne nebola táto požiadavka citovaná ani v rámci pripravovanej legislatívy v oblasti sociálnej politiky (kapitola upozornila iba na zriadenie inšpekcie sociálnych služieb).
Všetky negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy vyplývajúce z návrhu Komisia žiada zabezpečiť v jednotlivých rokoch v rámci schválených limitov dotknutých subjektov verejnej správy, bez dodatočných požiadaviek na štátny rozpočet.
Stanovisko MPSVR SR:
Pripomienka Komisie nebola akceptovaná. Návrh rozpočtu kapitoly MPSVR SR na nasledujúce roky bol vypracovaný v súlade s Príručkou na zostavovanie návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2022 2024 a predložený MF SR v stanovenom termíne, t. j. 28. mája 2021. V návrhu rozpísané limity príjmov a výdavkov oznámené Ministerstvom financií SR listom č, MF/009181/21-434 zo dňa 5.mája 2021. Súčasťou návrhu rozpočtu je návrh prioritných výdavkových titulov, okrem kapitálových výdavkov max. tri, ktoré je nevyhnutné finančne pokryť. Podotýkame, že ide o výdavky vyplývajúce z platných právnych predpisov. Nad rámec toho MPSVR SR poukázalo na potrebu zabezpečenia výdavkov na medzičasom schválenú legislatívu, ktoré do rozpočtu neboli zahrnuté, ako i na niektoré pripravované, resp. očakávané legislatívne úpravy, o ktorých sme boli informovaní (u ktorých sa očakáva významný vplyv na rozpočet, resp. zamestnanosť). V tejto etape neboli taxatívne vymenované všetky pripravované legislatívne úpravy, výdavky z nich vyplývajúce predmetom doložky vplyvov a následne uplatňované v procese prípravy návrhu rozpočtu. Ide o prvú etapu prípravy návrhu rozpočtu, ktorý zväčša nie je konečný a na základe schválených legislatívnych úprav sa následne upravuje. Z uvedeného dôvodu, na pracovnom rokovaní k návrhu rozpočtu kapitoly MPSVR SR na úrovni generálnych riaditeľov na MF SR vzišla zo strany MF SR požiadavka na predloženie zoznamu všetkých legislatívnych úprav, ktoré budú v rokoch 2022 2024 zakladať dopad na štátny rozpočet. Na základe toho sekcia ekonomiky vyžiadala podklady od vecných sekcií ministerstva a kompletný zoznam legislatívnych návrhov predpisov predložila koncom júna MF SR.
V súvislosti s kvantifikáciou potrieb osobných výdavkov na rok 2022 (celoročná kvantifikácia) na zabezpečenie agendy rodinných podnikov Komisia uvádza, že táto kvantifikácia nie je v súlade s návrhom na účinnosť predložených ustanovení týkajúcich sa problematiky rodinných podnikov, ktoré nadobudnú účinnosť od 1.7.2022. Uvedené Komisia žiada zohľadniť v príslušných tabuľkách analýzy vplyvov.
Stanovisko MPSVR SR:
Pripomienka Komisie nebola akceptovaná. Vzhľadom na novú agendu, ktorá bude zabezpečovať výkon novej časti zákona č. 112/2018 Z. z. týkajúcej sa problematiky rodinných podnikov, ktoré vytvoria samostatnú časť a rodinné podnikanie tak nadobudne samostatný právny rámec je nutné týchto piatich zamestnancov vyškoliť a zároveň cez ich prijatie pripraviť plynulý výkon ustanovení týkajúcich sa registrácie, evidencie a následnej koordinácie subjektov, ktoré sa zadefinujú ako rodinné podniky. Budú sa podieľať na vytvorení informačnej kampani, ktorá verejnosti bude približovať problematiku rodinných podnikov a rodinného podnikania.
5
V analýze vplyvov sa v časti 2.2.4.2. Kvantifikácia výdavkov pri informačných systémoch uvádza, že náklady na informačné systémy odhadované na 80 000 eur jednorazovo v prvom roku a následne 15 000 eur ročne. V prílohe č. 2 je v tabuľke č. 4 uvedená pri informačných systémoch v roku 2022 suma 87 500 eur. Uvedené Komisia žiada zosúladiť a zohľadniť v ostatných častiach analýzy vplyvov.
Stanovisko MPSVR SR:
Pripomienka Komisie bola akceptovaná. Informácia bola doplnená do textu.
Návrh spôsobí zvýšenie administratívy na evidenciu a registráciu rodinných podnikov, prípadne následnú kontrolu spĺňania podmienok pre rodinný podnik. Nie je pri tom zrejmé, ktorá inštitúcia bude spĺňanie podmienok kontrolovať, pričom táto kontrola vyvolá podľa nášho názoru vplyv na rozpočet verejnej správy. Uvedené je potrebné v analýze vplyvov kvantifikovať.
Stanovisko MPSVR SR:
Pripomienka Komisie nebola akceptovaná. Kontrolu bude vykonávať 5 novoprijatých zamestnancov MPSVR, ktorí sú už kvantifikovaní v doložke vplyvov na rozpočet verejnej správy.
K vplyvom na informatizáciu spoločnosti
Komisia súhlasí s predkladateľom, že predmetný návrh zákona vplyv na informatizáciu spoločnosti. V analýze vplyvov na informatizáciu spoločnosti však absentujú informácie súvisiace s „registrom organizácií sektora sociálnej ekonomiky“ a nie je vyplnená analýza vplyvov od bodu 6.4.1 ďalej. Uvedené je potrebné dopracovať.
Stanovisko MPSVR SR:
Pripomienka Komisie bola čiastočne akceptovaná. Analýza vplyvov na informatizáciu spoločnosti bola dopracovaná. Register organizácií sektora sociálnej ekonomiky bude obsahovať len niekoľko položiek, preto nie je nutné vytvárať nový, alebo upravovať existujúci informačný systém.
K analýze sociálnych vplyvov
Komisia odporúča predkladateľovi doplniť do časti 4.4 analýzy sociálnych vplyvov informáciu, že jednotlivé opatrenia zamerané na podporu sociálnych podnikov a sociálnej ekonomiky popísane v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy a analýze vplyvov na podnikateľské prostredie.
Odôvodnenie: Predkladateľ uviedol v časti venovanej vzniku nových pracovných miest len všeobecnú informáciu.
Stanovisko MPSVR SR:
Pripomienka Komisie bola akceptovaná. Informácia bola doplnená do analýzy.
Zároveň ale Komisia odporúča zhodnotiť explicitne v časti 4.4 aspoň tie opatrenia, ktoré majú zásadné rozpočtové vplyvy a mohli by pozitívne, resp. negatívne vplývať na zamestnanosť. Ide o Čl. I, bod 62: zavedenie alikvotného krátenia maximálnej výšky vyrovnávacieho príspevku integračnému podniku tak, aby zodpovedala pracovnému pomeru dohodnutému na ustanovený týždenný pracovný čas. Ďalej podľa Čl. VI, bod 3, dôjde k zvýšeniu výšky vyrovnávacích príspevkov poskytovaných na mzdové náklady spojené so zamestnávaním znevýhodnených osôb, ktoré nie znevýhodnené z dôvodu dlhodobej nezamestnanosti, dosiahnutého nižšieho vzdelania, alebo zdravotného znevýhodnenia, z výšky 40 % oprávnených nákladov skutočne vynaložených na zamestnanca (najviac vo výške 40 % z celkovej ceny práce vypočítanej z priemernej mzdy) na výšku 50 % oprávnených nákladov skutočne vynaložených na zamestnanca (najviac vo výške 50 % z celkovej ceny práce vypočítanej z priemernej mzdy). A zároveň pre zdravotne znevýhodnené osoby, ktoré nie uznané za invalidné, dôjde k zníženiu výšky poskytovania príspevku z výšky 75 % oprávnených nákladov skutočne vynaložených na zamestnanca (najviac vo výške 75 % z celkovej ceny práce vypočítanej z priemernej mzdy) na výšku 35 % oprávnených nákladov skutočne vynaložených na zamestnanca (najviac vo výške 35 % z celkovej ceny práce vypočítanej z priemernej mzdy).
Stanovisko MPSVR SR:
6
Pripomienka Komisie bola akceptovaná. Uvedené body boli doplnené do analýzy.
K analýze vplyvov na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a k analýze sociálnych vplyvov
Komisia odporúča predkladateľovi doplniť do časti 8.2.6 analýzy vplyvov na manželstvo, rodičovstvo a rodinu informáciu ešte o jednom opatrení navrhovanej právnej úpravy, ktoré môže mať tiež pozitívny vplyv na poskytovanie pomoci pri odkázanosti niektorého z členov rodiny na pomoc. Ide o situáciu, keď registrovaným rodinným podnikom môže byť aj registrovaný sociálny podnik. V tom prípade podmienka využívania 100 % zisku po zdanení na dosiahnutie hlavného cieľa registrovaného sociálneho podniku sa považuje za splnenú, ak registrovaný sociálny podnik využíva 85 % zisku po zdanení na dosiahnutie hlavného sociálneho cieľa a 15 % zisku po zdanení ako registrovaný rodinný podnik. Uvedené opatrenie Komisia odporúča doplniť aj do bodu 4.2 analýzy sociálnych vplyvov, kde predkladateľ hodnotí vplyvy rodinnej ekonomiky na prístup k sociálnym zdrojom, právam, tovarom a službám.
Stanovisko MPSVR SR:
Pripomienka Komisie bola akceptovaná. Uvedená informácia bola doplnená do doložiek. .
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
X Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K doložke vybraných vplyvov
Komisia odporúča predkladateľovi doplniť v časti 8. „Preskúmanie účelnosti“ - kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Odôvodnenie: V zmysle Jednotnej metodiky je predkladateľ povinný v Doložke vybraných vplyvov v časti č. 8 nastaviť čas, po ktorom dôjde k preskúmaniu stanovených cieľov legislatívneho návrhu, ako aj kritériá, na základe ktorých sa prieskum zrealizuje. Cieľom prieskumu je overiť, či riešenie problému, ktoré bolo prijaté, plní svoj účel a či bol uvedený problém odstránený.
Stanovisko MPSVR SR:
Pripomienka Komisie bola akceptovaná. V Doložke vybraných vplyvov bola doplnená lehota na preskúmanie stanovených cieľov legislatívneho návrhu a kritériá, na základe ktorých bude prieskum realizovaný.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia odporúča predkladateľovi o dopracovanie Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.
Odôvodnenie: Navrhovanou úpravou vznikajú negatívne administratívne vplyvy na rodinné podniky, konkrétne ide o ustanovenia § 15c, §15e a §15f. Rovnako bude potrebné kvantifikovať na modelovom príklade negatívny vplyv vyplývajúci z §7 ods. 8, 9,10, administratívne vplyvy z § 34 a pozitívne vplyvy vyplývajúce z § 15 ods. 3 a 4 vypustenie povinnosti predkladania výročnej správy ministerstvu práce a jej zverejnenie na svojom webovom sídle. Komisia odporúča tieto vplyvy uviesť v časti 3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie.
Komisia odporúča predkladateľovi dopracovať Analýzu vplyvov na podnikateľské prostredie v bode 3.4
Odôvodnenie: V dôsledku navrhovaného §28 ods. 2 4 sa navrhuje rozšíriť pokuty v súvislosti s prijatím nových povinností týkajúcich sa rodinných podnikov a organizácií sektora sociálnej ekonomiky. Tento negatívny vplyv je potrebné uviesť v časti 3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie.
Stanovisko MPSVR SR:
Pripomienka Komisie bola akceptovaná. Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie bola doplnená v prípadoch, kedy môže vzniknúť reálny vplyv na podnikateľské prostredie, o hodnotenie týchto vplyvov v časti 3.4. Iné vplyvy na podnikateľské prostredie.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
V doložke vybraných vplyvov vedené pozitívne a negatívne rozpočtovo nezabezpečené vplyvy na rozpočet verejnej správy. V analýze vplyvov je kvantifikované zníženie príjmov celkom na rok 2023 v sume 7 691 670
7
eur, na rok 2024 v sume 8 554 234 eur a na rok 2025 v sume 10 430 102 eur. Zároveň je kvantifikovaná celková úspora výdavkov na rok 2023 v sume 7 744 602 eur, na rok 2024 v sume 8 668 516 eur a na rok 2025 v sume 10 729 799 eur. Predkladateľ taktiež požaduje navýšenie počtu zamestnancov o 5 pracovných miest od roku 2023.
Nekrytý vplyv je uvedený na rok 2023 v sume 1 277 110 eur, na rok 2024 v sume 1 340 851 eur a na rok 2025 v sume 1 498 676 eur. Predkladateľ navrhuje zohľadnenie rozpočtovo nekrytého vplyvu v rámci prípravy návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2023 2025. Ďalej uvádza, že rozpočtovo nekrytý vplyv v súvislosti s rozšírením právneho rámca na poskytovanie kompenzačnej pomoci je uvedený zatiaľ len orientačne.
V súvislosti s predloženou požiadavkou na ukazovatele zamestnanosti Komisia žiada, aby nová agenda súvisiaca so zabezpečovaním evidencie a registrácie rodinných podnikov bola zabezpečená v rámci súčasného návrhu počtu zamestnancov a osobných výdavkov kapitoly MPSVR SR zabezpečených v aktuálnom návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2023 2025, prípadne prehodnotením súčasných kapacít existujúcich organizačných útvarov.
Kapitola MPSVR SR v rámci návrhu prioritných výdavkových titulov na roky 2023 až 2025 neuplatnila osobitnú požiadavku na zabezpečenie zdrojov na predmetnú novelu zákona, len sa upozornilo na potrebu zapracovania legislatívnych materiálov do návrhu rozpočtu. Komisia žiada všetky vplyvy vyplývajúce z návrhu zabezpečiť v rámci limitov kapitoly na príslušný rozpočtový rok bez dodatočných požiadaviek na štátny rozpočet.
Stanovisko MPSVR SR:
Pripomienky Komisie boli čiastočne akceptované. Ich vyhodnotenie je uvedené v prílohách
-Vyhodnotenie medzirezortného pripomienkového konania
-Vyhlásenie o rozporoch