V analýze vplyvov sa v časti 2.2.4.2. Kvantifikácia výdavkov pri informačných systémoch uvádza, že náklady na informačné systémy sú odhadované na 80 000 eur jednorazovo v prvom roku a následne 15 000 eur ročne. V prílohe č. 2 je v tabuľke č. 4 uvedená pri informačných systémoch v roku 2022 suma 87 500 eur. Uvedené Komisia žiada zosúladiť a zohľadniť v ostatných častiach analýzy vplyvov.
Stanovisko MPSVR SR:
Pripomienka Komisie bola akceptovaná. Informácia bola doplnená do textu.
Návrh spôsobí zvýšenie administratívy na evidenciu a registráciu rodinných podnikov, prípadne následnú kontrolu spĺňania podmienok pre rodinný podnik. Nie je pri tom zrejmé, ktorá inštitúcia bude spĺňanie podmienok kontrolovať, pričom táto kontrola vyvolá podľa nášho názoru vplyv na rozpočet verejnej správy. Uvedené je potrebné v analýze vplyvov kvantifikovať.
Stanovisko MPSVR SR:
Pripomienka Komisie nebola akceptovaná. Kontrolu bude vykonávať 5 novoprijatých zamestnancov MPSVR, ktorí sú už kvantifikovaní v doložke vplyvov na rozpočet verejnej správy.
K vplyvom na informatizáciu spoločnosti
Komisia súhlasí s predkladateľom, že predmetný návrh zákona má vplyv na informatizáciu spoločnosti. V analýze vplyvov na informatizáciu spoločnosti však absentujú informácie súvisiace s „registrom organizácií sektora sociálnej ekonomiky“ a nie je vyplnená analýza vplyvov od bodu 6.4.1 ďalej. Uvedené je potrebné dopracovať.
Stanovisko MPSVR SR:
Pripomienka Komisie bola čiastočne akceptovaná. Analýza vplyvov na informatizáciu spoločnosti bola dopracovaná. Register organizácií sektora sociálnej ekonomiky bude obsahovať len niekoľko položiek, preto nie je nutné vytvárať nový, alebo upravovať existujúci informačný systém.
K analýze sociálnych vplyvov
Komisia odporúča predkladateľovi doplniť do časti 4.4 analýzy sociálnych vplyvov informáciu, že jednotlivé opatrenia zamerané na podporu sociálnych podnikov a sociálnej ekonomiky sú popísane v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy a analýze vplyvov na podnikateľské prostredie.
Odôvodnenie: Predkladateľ uviedol v časti venovanej vzniku nových pracovných miest len všeobecnú informáciu.
Stanovisko MPSVR SR:
Pripomienka Komisie bola akceptovaná. Informácia bola doplnená do analýzy.
Zároveň ale Komisia odporúča zhodnotiť explicitne v časti 4.4 aspoň tie opatrenia, ktoré majú zásadné rozpočtové vplyvy a mohli by pozitívne, resp. negatívne vplývať na zamestnanosť. Ide o Čl. I, bod 62: zavedenie alikvotného krátenia maximálnej výšky vyrovnávacieho príspevku integračnému podniku tak, aby zodpovedala pracovnému pomeru dohodnutému na ustanovený týždenný pracovný čas. Ďalej podľa Čl. VI, bod 3, dôjde k zvýšeniu výšky vyrovnávacích príspevkov poskytovaných na mzdové náklady spojené so zamestnávaním znevýhodnených osôb, ktoré nie sú znevýhodnené z dôvodu dlhodobej nezamestnanosti, dosiahnutého nižšieho vzdelania, alebo zdravotného znevýhodnenia, z výšky 40 % oprávnených nákladov skutočne vynaložených na zamestnanca (najviac vo výške 40 % z celkovej ceny práce vypočítanej z priemernej mzdy) na výšku 50 % oprávnených nákladov skutočne vynaložených na zamestnanca (najviac vo výške 50 % z celkovej ceny práce vypočítanej z priemernej mzdy). A zároveň pre zdravotne znevýhodnené osoby, ktoré nie sú uznané za invalidné, dôjde k zníženiu výšky poskytovania príspevku z výšky 75 % oprávnených nákladov skutočne vynaložených na zamestnanca (najviac vo výške 75 % z celkovej ceny práce vypočítanej z priemernej mzdy) na výšku 35 % oprávnených nákladov skutočne vynaložených na zamestnanca (najviac vo výške 35 % z celkovej ceny práce vypočítanej z priemernej mzdy).
Stanovisko MPSVR SR: