DÔVODOVÁ SPRÁVAA.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“), predkladá do legislatívneho procesu poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Tomáš Taraba.
Návrhom predkladaného zákona sa sleduje cieľ rozšírenia záruk zákonnosti trestného (najmä prípravného) konania.
Trestné konanie môže štát viesť len zo zákonných dôvodov a zákonným spôsobom. Zákonný spôsob je upravený v Trestnom poriadku (§ 2 ods. 1), keď podľa § 2 ods. 2 Trestného poriadku „[d]o základných práv a slobôd osôb v prípadoch dovolených zákonom možno zasahovať len v miere nevyhnutnej na dosiahnutie účelu trestného konania, pričom treba rešpektovať dôstojnosť osôb a ich súkromie.“.
Aktuálnym problémom aplikácie Trestného poriadku nie je ani tak stanovenie vecných podmienok, za ktorých je možné zasahovať do práv osôb, ako skôr dôsledné zaistenie účinnej a efektívnej kontroly ich dodržiavania priamo v priebehu trestného konania.
Z uvedených dôvodov, v súlade so skúsenosťami z príbuznej jurisdikcie (Česká republika), podnetmi z domácej aplikačnej praxe, ako aj právnej doktríny navrhuje sa niekoľko zmien za účelom posilnenia náležitého dohľadu nad dodržiavaním ústavnej zásady viesť trestné stíhanie vždy len zákonným spôsobom, a to:
•rozšírenie dozorových oprávnení prokuratúry na podnet procesných subjektov,
•rozšírenie úlohy súdu pri zásahoch do základných práv počas prípravného konania, osobitne do práva na súkromie,
•spresnenie úpravy nakladania s nezákonne získanými dôkazmi (explicitná úprava možnosti použitia nezákonne získaného dôkazu v prospech obžalovaného),
•zavedenie takej úpravy spolupráce prokuratúry a polície s tzv. spolupracujúcimi osobami, ktorá bude posilňovať kontrolu zákonnosti jej podmienok prokuratúrou a súdmi a najneskôr v súdnom konaní aj obhajobou.
Zároveň sa navrhuje úprava pôsobnosti Špecializovaného trestného súdu v oblasti „subvenčných“ trestných činov tak, aby pokrývala skutky podobnej (vyššej) typovej spoločenskej závažnosti.
Detailné odôvodnenie všetkých navrhovaných zmien je uvedené v osobitnej časti dôvodovej správy.
Návrh zákona nebude mať osobitný vplyv na životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, ani rozpočet verejnej správy.
Návrh zákona zakladá pozitívne vplyvy na služby verejnej správy (konkrétne policajných zložiek) pre občana a na podnikateľské prostredie, ako aj pozitívne sociálne vplyvy a pozitívne vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona bude mať totiž významný pozitívny vplyv na zabezpečenie vysokého stupňa ochrany základných práv občana a človeka v súvislosti s vykonávaním trestnej spravodlivosti postupom podľa Trestného poriadku.