Taxatívny výpočet ustanovených úloh zodpovedá požiadavkám zabezpečenia ochrany záujmov Slovenskej republiky v rôznych relevantných oblastiach a požiadavkám efektívneho spravodajského pôsobenia zameraného na protiprávnu činnosť, ktorá predstavuje závažnú hrozbu vo vzťahu k ústavnému zriadeniu Slovenskej republiky a základným právam a slobodám zaručeným Ústavou Slovenskej republiky. Navrhovaná právna úprava reaguje aj na aktuálne bezpečnostné prostredie, v ktorom dochádza k vzniku reálnych hrozieb a narušeniu bezpečnosti štátu.
V porovnaní s predchádzajúcou právnou úpravou došlo k doplneniu úloh, ktoré vyplynuli z novodobých bezpečnostných hrozieb a z oblastí pôsobnosti Vojenského spravodajstva. Okrem už existujúcich úloh, ktoré Vojenské spravodajstvo plnilo podľa predchádzajúcej právnej úpravy, sa doplnili ďalšie oblasti zamerané na hybridné hrozby a dezinformácie, radikalizáciu spojenú s terorizmom a extrémizmom a spravodajskú podporu ozbrojených síl Slovenskej republiky pri plnení ich úloh podľa osobitných predpisov.
Radikalizácia je podľa Koncepcie boja proti radikalizácii a extrémizmu do roku 2024 proces, počas ktorého si jednotlivci alebo skupiny pod vplyvom nejakej formy politického alebo náboženského extrémizmu osvoja nový systém „hodnôt“, ktoré nie sú v súlade s demokratickým právnym štátom. S osvojením si konkrétnej formy politického alebo náboženského extrémizmu dochádza k „odklonu“ jednotlivca alebo hnutia od demokratického právneho štátu, čím postupne zvyšuje úroveň stotožnenia sa s určitou formou extrémistickej ideológie a rastie jeho odhodlanie realizovať danú formu politického alebo náboženského extrémizmu v praxi aj použitím násilia, vo finálnej fáze radikalizácie aj použitím prostriedkov terorizmu.
Zámerom navrhovaného doplnenia je posilnenie spôsobilosti Vojenského spravodajstva v oblasti boja proti terorizmu reagovať na hrozby spojené s radikalizovanými jednotlivcami a schopnosti odhaľovať prejavy extrémistickej radikalizácie ohrozujúce plnenie úloh ozbrojených síl Slovenskej republiky alebo dotýkajúcich sa profesionálnych vojakov. Navrhované doplnenie zákona je taktiež v súlade s požiadavkami Bezpečnostnej stratégie Slovenskej republiky, Národného akčného plánu boja proti terorizmu na roky 2019 – 2022, ako aj Koncepcie boja proti radikalizácii a extrémizmu do roku 2024.
Hybridné hrozby sú realizované aktivitami charakterizovanými centrálne riadeným spravodajským a informačným pôsobením aktérov (napríklad pôsobením polovojenských skupín, nasadením ozbrojených síl štátneho aktéra bez označenia, kybernetickými útokmi, šírením dezinformácií). Takéto aktivity môžu vznikať skôr, než dôjde k otvorene deklarovaným vojenským operáciám. Polarizujú spoločnosť, vnášajú neistotu, a tým podkopávajú legitimitu, dôveryhodnosť, akcieschopnosť štátnych inštitúcií a demokratický ústavný poriadok a majú negatívny vplyv na realizáciu bezpečnostných záujmov štátu.
Dezinformácie môžu mať podobu nepravdivého alebo zmanipulovaného textu, obrázku, videa alebo zvuku, ale aj pravdivej informácie, ktorá je podaná manipulatívnym spôsobom. Rozšírenie úloh Vojenského spravodajstva sa vykonáva za účelom výraznejšej účasti na zabezpečení obrany a obranyschopnosti Slovenskej republiky.
V tomto ustanovení sa zakotvuje spravodajská podpora ozbrojených síl Slovenskej republiky vykonávaná Vojenským spravodajstvom, ako aj súčinnosť Vojenského spravodajstva