Príloha č. 3
1
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
(vrátane testu MSP)
Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
na všetky kategórie podnikov
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.
Aký je ich počet?
-Potenciálni zahraniční investori
-Potenciálne cieľové osoby
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie?
Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
Pri príprave zákona boli realizované nasledovné konzultácie:
-konzultácie s ministerstvami , Prezídiom Policajného zboru a spravodajskými službami.
Konzultácie prebehli opakovane, týkali sa nastavenia stratégie, ako aj znenia návrhu zákona a návrhu nariadenia vlády; boli zamerané najmä na zákonnosť, funkčnosť a efektivitu navrhovaného mechanizmu.
-konzultácie s vybranými ostatnými ústrednými orgánmi štátnej správy (najmä NBÚ a PMÚ SR) a NBS, pri ktorých sa v čase prípravy návrhu zákona predpokladalo najčastejšie využívanie súčinnosti podľa § 7 ods. 5 návrhu zákona (pri NBS sa dodatočne od súčinnosti upustilo).
Konzultácie sa týkali celého návrhu zákona a boli zamerané najmä na zákonnosť, funkčnosť a efektivitu navrhovaného mechanizmu. Osobitne bola s NBÚ konzultovaná téma spisu podľa § 58 návrhu zákona a s NBS prípadný prienik preverovania zahraničných investícií podľa návrhu zákona a dohľadu nad finančným trhom podľa osobitných predpisov (napr. zákon č. 483/2001 Z. z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 429/2002 Z. z. o burze cenných papierov v znení neskorších predpisov, § 1 ods. 3 písm. a), d) a h) zákona č. 747/2004 Z. z. o dohľade nad finančným trhom a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 492/2009 Z. z. o platobných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, nariadenie Európskej centrálnej banky (EÚ) č. 468/2014 zo 16. apríla 2014 o rámci pre spoluprácu v rámci jednotného mechanizmu dohľadu medzi Európskou centrálnou bankou, príslušnými vnútroštátnymi orgánmi a určenými vnútroštátnymi orgánmi (nariadenie o rámci JMD) (Ú. v. EÚ L 141, 14. 5. 2014).
-konzultácie v rámci expertnej skupiny na preverovanie priamych zahraničných investícií zriadenej rozhodnutím Európskej komisie z 29. novembra 2017 C(2017) 7866.
V rámci fungovania expertnej skupiny členské štáty Európskej únie takmer na pravidelnej báze zdieľajú informácie o vlastných národných mechanizmoch preverovania zahraničných investícií, ev. o ich zmenách a dôvodoch, ktoré k zmenám viedli. Členské štáty Európskej únie tiež zdieľajú názory na rôzne témy súvisiace s preverovaním, ako aj cenné skúsenosti týkajúce sa uplatňovania národných mechanizmov preverovania (napr. najúčinnejšie mitigačné opatrenia).
-osobitné konzultácie s vybranými členskými štátmi Európskej únie (napr. DE, FI, FR) a štátmi mimo Európskej únie (USA, AU).
Konzultácie boli zamerané najmä na podrobnejšie vysvetlenie fungovania národných mechanizmov preverovania daných krajín a na zdieľanie konkrétnych praktických skúseností nadobudnutých pri uplatňovaní daných mechanizmov.
Príloha č. 3
2
-osobitná konzultácia s ČR bola zameraná najmä na objasnenie východísk a princípov, ktorými boli vedení autori zákona č. 34/2021 Zb. o prověřování zahraničních investic a o změně souvisejících zákonů (zákon o prověřování zahraničních investic).
-konzultácia s Asociáciou zamestnávateľských zväzov a združení Slovenskej republiky, Asociáciou priemyselných zväzov a dopravy a Slovenskou obchodnou a priemyselnou komorou, ktorým bol návrh zákona a návrh nariadenia zaslaný na oboznámenie a predbežné uplatnenie pripomienok. Pripomienky k návrhu zákona taktiež zaslala Republiková únia zamestnávateľov.
Návrh zákona nepodlieha povinnosti vykonať konzultácie s podnikateľskými subjektmi podľa bodov 5.4. a 5.5. Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov. Napriek tomu, dotknuté subjekty boli zapojené do odbornej diskusie v zmysle predbežnej informácie podľa § 9 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zverejnenej na portáli Slov-Lex. Podľa predbežnej informácie sa verejnosť mohla zapojiť do prípravy právneho predpisu formou zasielania konkrétnych a konštruktívnych podnetov alebo návrhov. Lehota na zasielanie podnetov a návrhov uplynula 20. apríla 2021.
3.3 Náklady regulácie
- z toho MSP
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Samotným prijatím navrhovanej legislatívy ani jej následným uplatňovaním nevzniknú priame finančné náklady.
3.3.2 Nepriame finančné náklady
Vyžaduje si predkladaný návrh dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb? Zvyšuje predkladaný návrh náklady súvisiace so zamestnávaním? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Samotným prijatím navrhovanej legislatívy ani jej následným uplatňovaním nevzniknú nepriame finančné náklady.
3.3.3 Administratívne náklady
Dochádza k zavedeniu nových informačných povinností alebo odstráneniu, príp. úprave existujúcich informačných povinností? (napr. zmena požadovaných dát, zmena frekvencie reportovania, zmena formy predkladania a pod.) Ak áno, popíšte a vyčíslite administratívne náklady. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Pri uplatňovaní predkladaného návrhu zákona môže dôjsť k vzniku administratívnych nákladov zahraničného investora a/alebo cieľovej osoby, ktoré však nie je možné vopred presne kvantifikovať.
Prípadný vznik administratívnych nákladov a ich výška závisí najmä od nasledujúcich skutočností:
-ide o tzv. kritickú zahraničnú investíciu podľa § 3 návrhu zákona alebo nie,
-je/nie je zahraničná investícia predmetom posudzovania rizík podľa § 15 návrhu zákona,
-je/nie je zahraničná investícia predmetom preverovania podľa § 16 a nasl. návrhu zákona,
-aké podanie realizuje zahraničný investor/cieľová osoba podľa návrhu zákona,
-pripravil zahraničný investor/cieľová osoba podanie sám alebo v spolupráci s poradenskou spoločnosťou, advokátskou kanceláriou, či iným subjektom,
-je/nie je zahraničný investor/cieľová osoba zastúpená v konaní o zahraničnej investícii,
-je/nie je zahraničný investor nositeľom povinností vyplývajúcich z rozhodnutia o podmienečnom povolení zahraničnej investície alebo rozhodnutia o zákaze zahraničnej investície, ako aj o aké povinnosti ide,
-je/nie je zahraničný investor nositeľom povinností vyplývajúcich z § 29 a 30 návrhu zákona atď.
Vyčíslenie základných administratívnych nákladov na jeden subjekt je nasledovné:
-vypracovanie žiadosti o preverenie zahraničnej investície/formulára na preverenie zahraničnej investície 26,- €,
-vypracovanie správy podľa § 29 návrhu zákona (správa o uskutočnení zahraničnej investície, monitorovacia správa) 77,- €,
-zápis v registri partnerov verejného sektora 26,- € (plus odmena oprávnenej osoby),
-vypracovanie žiadosti zahraničného investora o zmenu rozhodnutia o podmienečnom povolení zahraničnej investície 26,- €,
-poskytnutie súčinnosti podľa § 56 ods. 5 návrhu zákona zo strany zahraničného investora/cieľovej osoby 15,- €,
-splnomocnenie na zastupovanie advokátom alebo iným zástupcom preukázané písomnou formou 10,- €.
Príloha č. 3
3
Ide o minimálne náklady, pričom ich prípadný vznik bude závisieť od okolností jednotlivých prípadov zahraničnej investície, druhu podnikateľskej aktivity/činnosti cieľovej osoby atď.
Náklady za celé podnikateľské prostredie nemožno vyčísliť, nakoľko v súčasnosti nevieme s určitosťou povedať
-koľko zahraničných investorov bude mať záujem investovať v budúcnosti v Slovenskej republike,
-koľko zo zahraničných investorov bude mať záujem o uskutočnenie zahraničnej investície, pri ktorej návrh zákona ustanovuje povinnosť podať žiadosť o preverenie, ev. koľko z potenciálnych zahraničných investorov bude mať záujem využiť oprávnenie dobrovoľne podať žiadosť o preverenie zahraničnej investície,
-koľko zahraničných investícií začne Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky preverovať z úradnej moci.
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Náklady na 1 podnikateľa
Náklady na celé podnikateľské prostredie
Priame finančné náklady
0
N/A
Nepriame finančné náklady
0
N/A
Administratívne náklady
N/A
N/A
Celkové náklady regulácie
N/A
N/A
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Dochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb? Bude mať navrhovaná zmena za následok prísnejšiu reguláciu správania sa niektorých podnikov? Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)? Ak áno, popíšte.
Aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na obchodné bariéry? Bude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií (príliv /odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Ak áno, popíšte.
Ako ovplyvní cenu alebo dostupnosť základných zdrojov (suroviny, mechanizmy, pracovná sila, energie atď.)?
Ovplyvňuje prístup k financiám? Ak áno, ako?
Nastavenie zákona sleduje jediný cieľ, ktorým je ochrana bezpečnosti a verejného poriadku, pričom sa rešpektuje otvorenosť ekonomiky Slovenskej republiky, t. j. snahou je dosiahnuť stanovený cieľ bez negatívneho vplyvu implementácie zákona na prílev zahraničných investícií.
Skutočnosť, že zavedenie funkčného mechanizmu preverovania zahraničných investícií nemá vplyv na prílev zahraničných investícií potvrdzuje aj prax členských štátov Európskej únie, ktoré národné mechanizmy preverovania uplatňujú a ktoré nezaznamenali pokles prílevu zahraničných investícií.
Osobitne návrh zákona pristupuje k tzv. kritickým zahraničným investíciám 3 návrhu zákona) vymedzených v návrhu nariadenia vlády Slovenskej republiky (napr. v oblasti obrany, v odvetví biotechnológie, v prípade prvkov kritickej infraštruktúry, či oblasti médií a pod.), ktoré nie je možné uskutočniť bez predchádzajúceho preverenia podľa návrhu zákona. Osobitný prístup k predmetným zahraničným investíciám je odôvodnený zvýšenou citlivosťou sektorov, resp. oblastí činnosti, vymedzených návrhom nariadenia vlády Slovenskej republiky, z pohľadu bezpečnosti a verejného poriadku.
Napriek uvedenému je návrh zákona koncipovaný tak, aby bola zaručená právna istota zahraničných investorov, ako aj nediskriminačné zaobchádzanie.
3.5 Inovácie
- z toho MSP
Uveďte, ako podporuje navrhovaná zmena inovácie.
Zjednodušuje uvedenie alebo rozšírenie nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh?
Uveďte, ako vplýva navrhovaná zmena na jednotlivé práva duševného vlastníctva (napr. patenty, ochranné známky, autorské práva, vlastníctvo know-how).
Podporuje vyššiu efektivitu výroby/využívania zdrojov? Ak áno, ako?
Vytvorí zmena nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR?
Príloha č. 3
4
Navrhovaný zákon nemá vplyv na inovácie, na práva duševného vlastníctva, a taktiež neprispeje k vytvoreniu nových pracovných miest pre zamestnancov výskumu a vývoja v Slovenskej republike.
Nastavenie zákona a súvisiacej legislatívy sleduje jediný cieľ, ktorým je ochrana bezpečnosti a verejného poriadku, pričom sa rešpektuje otvorenosť ekonomiky Slovenskej republiky, t. j. snahou je dosiahnuť stanovený cieľ bez negatívneho vplyvu implementácie zákona na prílev zahraničných investícií.