kompetencií (vrátane personálneho zabezpečenia) zabezpečiť v rámci schválených limitov dotknutých subjektov verejnej správy na príslušné rozpočtové roky bez dodatočných požiadaviek na rozpočet verejnej správy.“
Stanovisko stálej pracovnej komisie bolo vyhodnotené nasledovne:
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky predpokladá dodržiavanie zákona o preverovaní zahraničných investícií. V Analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu preto pôvodne (po PPK) pristúpilo k vyčísleniu potenciálnych príjmov do rozpočtu verejnej správy prostredníctvom súčtu minimálnej pokuty za správny delikt zahraničného investora, cieľovej osoby a správcu. Výpočet príjmov sme dodatočne upravili s ohľadom na upravené znenie návrhu zákona, ktoré vzišlo z MPK. V tejto súvislosti ostala nezmenenou skutočnosť, že jediné príjmy do rozpočtu verejnej správy plynúce z uplatňovania zákona predstavujú prípadné príjmy v podobe pokút uložených za správne delikty podľa § 34 až 39 návrhu zákona. Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky trvá na tom, že nie je možné vopred predpokladať, či sa niekto dopustí protiprávneho konania, ako ani to, koľko osôb sa dopustí akého správneho deliktu alebo priestupku v zmysle návrhu zákona. Zároveň, zákon ustanovuje iba maximálne výšky pokút za jednotlivé správne delikty a priestupky, pričom predpokladá sa, že vo väčšine prípadov sa udelí pokuta nižšia ako maximálna. Preto prípadné príjmy do rozpočtu verejnej správy boli vyčíslené v hodnote 1 850,- eur. Uvedená suma predstavuje súčet 1 % z hodnoty pokuty za najmenej závažný správny delikt zahraničného investora pri uplatnení § 34 ods. 3 návrhu zákona, t. j. 1 000,- eur, 1 % z hodnoty pokuty za správny delikt cieľovej osoby podľa § 37 ods. 2 návrhu zákona, t. j. 500,- eur, 1 % z hodnoty pokuty za správny delikt správcu podľa § 38 ods. 2 návrhu zákona, t. j. 100,- eur, a 1 % z hodnoty pokuty za správny delikt podľa § 39, t. j. 250,- eur. Zdôrazňujeme, že predbežne vyčíslený príjem štátneho rozpočtu nie je zaručený a nemožno sa na neho spoliehať, nakoľko predpokladá spáchanie jedného možného správneho deliktu podľa návrhu zákona zo strany viacerých osôb. Zároveň, aj v prípade, ak by došlo k spáchaniu správneho deliktu, nemusí byť dosiahnutý predpokladaný príjem štátneho rozpočtu, nakoľko pri určovaní výšky pokuty sa v zmysle § 41 ods. 1 návrhu zákona prihliada na osobitné okolnosti toho ktorého správneho deliktu, napr. závažnosť, spôsob, čas trvania a následky protiprávneho konania.
Požiadavka na prijatie novej právnej úpravy, ktorá by bola základom na preverovanie zahraničných investícií z dôvodu ochrany bezpečnosti a verejného poriadku, vyplýva z Bezpečnostnej stratégie Slovenskej republiky, v rámci ktorej je účinné preverovanie zahraničných investícií označené ako jeden zo strategických bezpečnostných záujmov Slovenskej republiky. Požiadavka na zavedenie účinného komplexného mechanizmu na preverovanie zahraničných investícií z dôvodu ochrany bezpečnosti a verejného poriadku vyplýva taktiež z Akčného plánu koordinácie boja proti hybridných hrozbám na roky 2022 až 2024. Zavedenie a následná dôsledná implementácia tejto agendy je dôležitá aj z pohľadu bezpečnosti a verejného poriadku v celej Európskej únii. Práve vzhľadom na túto skutočnosť Európska komisia najskôr po vypuknutí pandémie COVID-19 v roku 2020 (prostredníctvom Oznámenia č. 2020/C 99 I/01) a následne po začatí ruskej agresie na Ukrajine vo februári 2022 (prostredníctvom Oznámenia č. 2022/C 151 I/01) vyzvala zostávajúce členské štáty Európskej únie, ktoré ešte nemajú zavedený účinný komplexný mechanizmus preverovania zahraničných investícií, aby urýchlili jeho prijatie, pripravili jeho vykonávanie a vyčlenili primerané zdroje na jeho podporu. Aj s ohľadom na uvedené zdôrazňujeme, že prijatie pripravovaného zákona o preverovaní zahraničných investícií a o zmene a doplnení niektorých zákonov bez zabezpečenia potrebnej infraštruktúry nie je postačujúce.
Ústredným orgánom štátnej správy na úseku preverovania zahraničných investícií z dôvodu ochrany bezpečnosti a verejného poriadku je Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky. Pri preverovaní zahraničných investícií však bude kľúčovou práve spolupráca Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky s ostatými rezortmi a im podriadenými orgánmi/organizáciami, a to najmä s rezortmi v pozícii stálych konzultujúcich orgánov, ad hoc konzultujúcich orgánov, Policajného zboru a spravodajských služieb. Účinnosť celého mechanizmu preverovania bude závisieť od odbornosti a efektivity spolupráce uvedeného aparátu. Je preto nevyhnutné, aby dotknuté subjekty mali vyčlenených expertov, ktorí sa budú venovať problematike preverovania zahraničných investícií.
Zdôrazňujeme, že pre všetky dotknuté subjekty vrátane Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky pôjde o nové úlohy vyplývajúce z úplne novej právnej úpravy, ktorej prijatie a dôsledné uplatňovanie je nevyhnutné (ide o kľúčový nástroj pre zaistenie ochrany bezpečnosti a verejného poriadku Slovenskej republiky). Zároveň, množstvo zahraničných investícií podliehajúcich novej právnej úprave, ako aj komplikovanosť preverovaných prípadov, závisí od viacerých faktorov ako je napríklad počet zahraničných investícií prichádzajúcich na Slovensko, počet tzv. kritických zahraničných investícií (§ 3 návrhu zákona) prichádzajúcich na Slovensko, počet dobrovoľne podaných žiadostí o preverenie zahraničnej investície, sektor, do ktorého zahraničná investícia prichádza, kontrakty cieľovej osoby so štátom, komplikovanosť vlastníckej štruktúry zahraničného investora, spôsob financovania zahraničnej investície atď. Vplyv uplatňovania zákona o preverovaní zahraničných investícií na rozpočet verejnej správy a na zamestnanosť vo verejnej správe preto nemožno vopred jednoznačne určiť.