Príloha č. 1
1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 71/2013 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
-
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
jún 2022
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
-
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
september 2022
2.Definovanie problému
Platné znenie zákona č. 71/2013 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov dostatočne nereflektuje posun v oblasti infraštruktúry priemyselných zón dosiahnutý v období od vyhlásenia zákona. Úroveň miestnej infraštruktúry v priemyselných zónach sa stáva čoraz dôležitejším faktorom ovplyvňujúcim rozhodnutie investorov umiestniť investíciu v priemyselnej zóne. Málo flexibilné a často nejednoznačné podmienky poskytnutia dotácie sťažujú obciam a vyšším územným celkom využívanie tejto možnosti vo vyššej miere.
3.Ciele a výsledný stav
Hlavným cieľom návrhu zákona je upraviť podmienky poskytovania dotácií na rozvoj priemyselnej výroby, výskumu, vývoja a služieb v reakcii na aplikačnú prax a posun v oblasti infraštruktúry priemyselných zón dosiahnutý v období od vyhlásenia zákona. Vedľajším cieľom návrhu zákona je zapracovať bežné zmeny týkajúce sa ostatných účelov dotácií v reakcii na aplikačnú prax a úpravy reagujúce na stav v oblasti banských činností.
Výsledný stav bude reflektovať rozšírenie účelov použitia dotácie o čoraz aktuálnejšiu preložku elektronických komunikačných sietí alebo vybraných líniových stavieb a náklady na štúdiu realizovateľnosti projektu súvisiaceho s rozvojom priemyselnej výroby, výskumu a vývoja a služieb. Zároveň dôjde k úprave podmienok spolufinancovania, ako aj vyčleneniu prehľadnejších povinností prijímateľa. Taktiež dochádza k vytvoreniu priestoru pre udeľovanie dotácií bez vyhlásenia výzvy na predkladanie žiadostí v prípade mimoriadnycha naliehavých úloh súvisiacich s investíciou investora.
4.Dotknuté subjekty
Žiadatelia o dotáciu v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky obce, VÚC, ostatní žiadatelia
5.Alternatívne riešenia
Neschválenie návrhu zákona a ponechanie v platnosti aktuálneho znenia zákona č. 71/2013 Z. z.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Nedochádza k transpozícii práva EÚ.
Príloha č. 1
2
8.Preskúmanie účelnosti
K preskúmaniu účelnosti ministerstvo pristúpi po najbližšom vyhodnotení výzvy na predkladanie žiadostí o dotáciu na rozvoj priemyselnej výroby, výskumu a vývoja a služieb, ktorá sa bude vyhlasovať podľa podmienok navrhovaných v materiáli. Dátum vyhlásenia uvedenej výzvy nemožno špecifikovať, keďže sa bude odvíjať od množstva alokovaných finančných prostriedkov v príslušnej rozpočtovej kapitole ministerstva. Následne sa bude preskúmavať účelnosť aj po vyhodnotení výziev vyhlásených v budúcnosti (aj vo vzťahu k ostatným účelom dotácie, pri ktorých sa navrhujú menšie bežné zmeny). K preskúmaniu dôjde odhadom do troch mesiacov od vyhodnotenia výzvy.
Pri preskúmaní účelnosti sa vykoná najmä vyhodnotenie, či sa navrhované úpravy účelov dotácie a podmienok, za ktorých sa dotácie poskytujú, prejavili na záujme samospráv žiadať o tento druh dotácií vo vyššej miere. Preskúma sa tiež, či úprava spolufinancovania bude mať vplyv na začatie jeho využívania. Najdôležitejším bodom vyhodnotenia účelnosti bude tiež vplyv navrhovaných úprav na príchod investorov do priemyselných zón, ktoré budú podľa nich podporené dotáciou.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 71/2013 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov vzhľadom na rozsah navrhovaných úprav podmienok poskytovania dotácií nemá pozitívne ani negatívne vybrané vplyvy. V budúcnosti sa očakávajú pozitívne sekundárne vplyvy, najmä na podnikateľské prostredie.
Návrh zákona potenciálny negatívny sociálny vplyv na žiadateľov o poskytnutie dotácie, fyzické osoby nepodnikateľov, ktoré nedisponujú prístupom ku kvalifikovanému elektronickému podpisu. Z aplikačnej praxe MH SR vyplýva, že žiadosti o poskytnutie dotácie v listinnej podobe od osôb nedisponujúcich kvalifikovaným
Príloha č. 1
3
elektronickým podpisom sa vyskytujú v minimálnej miere. Taktiež, MH SR v súčasnosti preferuje nastavenie výziev na predkladanie žiadostí v plne elektronickej podobe a navrhovanou úpravou sa tento postup stane jedinou alternatívou, čím sa reflektuje na aplikačnú prax. Vzhľadom na uvedené je vplyv možné popísať ako marginálny, t. j. zanedbateľný, a v zmysle bodu 9. Jednotnej metodiky je vyznačený ako žiadny.
11.Kontakt na spracovateľa
Marek Solivarský, odbor investícií MH SR - marek.solivarsky@mhsr.sk
12.Zdroje
Aplikačná prax Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky pri uplatňovaní zákona č. 71/2013 Z. z.o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením: