Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 71/2013 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladá Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) ako iniciatívny materiál.
Platné znenie zákona č. 71/2013 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov dostatočne nereflektuje význam miestnej infraštruktúry v priemyselných zónach, ktorá sa stáva čoraz dôležitejším faktorom ovplyvňujúcim rozhodnutie investorov umiestniť investíciu v priemyselnej zóne. Málo prehľadné a miestami nejednoznačné podmienky poskytnutia dotácie na tento účel vytvárajú pre samosprávy komplikácie nad rámec zložitej úlohy prilákania investora do priemyselnej zóny.
Hlavným cieľom návrhu zákona je upraviť podmienky poskytovania dotácií na rozvoj priemyselnej výroby, výskumu, vývoja a služieb v reakcii na aplikačnú prax a posun v oblasti infraštruktúry priemyselných zón dosiahnutý v období od vyhlásenia zákona. Vedľajším cieľom návrhu zákona je zapracovať bežné zmeny týkajúce sa ostatných účelov dotácií v reakcii na aplikačnú prax a úpravy reagujúce na stav v oblasti banských činností.
Medzi najvýznamnejšie navrhované zmeny zákona o poskytovaní dotácií, ktorými sa sleduje naplnenie cieľa vo vzťahu k dotáciám na rozvoj priemyselnej výroby, vývoja, výskumu a služieb patria:
-zahrnutie dvoch nových účelov použitia dotácie: preložka elektronických komunikačných sietí alebo vybraných líniových stavieb a náklady na štúdiu realizovateľnosti projektu súvisiaceho s rozvojom priemyselnej výroby, výskumua vývoja a služieb,
-zahrnutie odstránenia alebo zmiernenia negatívneho environmentálneho vplyvu spôsobeného priemyselnou výrobou zmenou doterajšieho účelu dotácie,
-ustanovenie pravidiel spolufinancovania účelu dotácie,
-pridanie novej kategórie úloh, na plnenie ktorých môže obec alebo vyšší územný celok žiadať dotáciu, a to úloh súvisiacich s prípravou územia na zabezpečenie rozvoja investícií,
-vytvorenie podmienok na podávanie žiadostí týkajúcich sa mimoriadnycha naliehavých úloh súvisiacich s investíciou investora aj mimo výzvy na predkladanie žiadostí,
-úprava povinností prijímateľa a požadovaných príloh žiadosti v reakcii na uvedené zmeny.
Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, služby verejnej správy pre občana, manželstvo, rodičovstvo a rodinu a nemá ani sociálne vplyvy.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, so zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Dátum účinnosti návrhu zákona sa navrhuje 1. marec 2023.
2
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodom 1, 3, 4 a 10 (§ 2 písm. a), § 3 ods. 1 a 2 a § 9 ods. 4)
Od prijatia zákona č. 71/2013 Z. z. bol rozsah účelu poskytovania dotácií niekoľkokrát rozšírený o nové dotačné tituly, preto je nutné účel upraviť podľa aktuálnych priorít. Ustanovenia upravujúce poskytovanie dotácii na podporu tradícií a histórie banských činností sa navrhujú vypustiť z dôvodu, že podľa zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy je ústredným orgánom štátnej správy pre oblasť kultúrneho dedičstva ako aj kultúrno-osvetovú činnosť Ministerstvo kultúry SR a pre oblasť cestovného ruchu Ministerstvo dopravy a výstavby SR. Poskytovanie dotácií na podporu tradícií a histórie vo vybranom odvetví baníctva a len s jediným oprávneným žiadateľom predstavuje nedôvodnú diskrimináciu ostatných odvetví hospodárstva ako aj potenciálnych prijímateľov a nekoncepčnú duplicitu dotácií poskytovaných zo strany kompetenčne príslušných vládnych rezortov.
K bodu 2 (§ 2 písm. e)
Úprava sa navrhuje v nadväznosti na čoraz intenzívnejší prienik prvkov priemyslu 4.0 do slovenského podnikateľského prostredia. Priemyselná výroba je čoraz intenzívnejšie sprevádzaná výskumom a vývojom a tiež súvisiacimi a inými službami poskytovanými v technologických centrách a centrách podnikových služieb. Navrhovaná zmena názvu účelu dotácie ako aj súvisiace úpravy uvedené pri bode 7 7) majú za cieľ reagovať na tento vývoj a umožniť budúcu podporu nielen priemyselným zónam, ale aj vznikajúcim technickým a vedecko-technickým parkom, kde priemyselná výroba netvorí primárnu súčasť, avšak podpora takýchto parkov je veľmi žiadúca z pohľadu rozvoja priemyslu na Slovensku.
K bodom 5 a 20 (§ 3 ods. 4 a § 11)
Úprava sa navrhuje z dôvodu prevažujúcej aplikačnej praxe pri iných dotáciách v oblasti baníctva, zosúladenia postupov s ostatnými dotáciami a vyššej transparentnosti vzhľadom na zverejňovanie zmlúv v Centrálnom registri zmlúv. Ministerstvo podľa § 35 ods. 4 zákonač. 44/1988 Zb. o ochrane a využití nerastného bohatstva (banský zákon) v znení neskorších predpisov zabezpečuje likvidáciu starých banských diel a ich následkov prostredníctvom zmluvy o poskytnutí dotácie uzatvorenej s poverenou organizáciou, keďže ministerstvo nedisponuje banským oprávnením na vykonávanie banskej činnosti podľa § 2 ods. g zákonač. 51/1988 Zb. o banskej činnosti, výbušninách a o štátnej banskej správe v znení neskorších predpisov.
K bodu 6 (§ 6 ods. 1)
Navrhovaná úprava znenia odseku 1 zosúlaďuje režim zverejňovania výzvy pre účely poskytnutia dotácie podľa § 2 písm. d) s režimom podľa § 11 ods. 6 písm. c), nakoľko v prípade zverejnenia výzvy najneskôr do 30. novembra ešte zvyčajne nie je schválený zákon o štátnom rozpočte na nasledujúci rozpočtový rok.
K bodu 7 (§ 7)
Navrhuje sa upravené znenie podmienok poskytnutia dotácie na rozvoj priemyselnej výroby a služieb – doplnenej o výskum a vývoj v zmysle bodu 2 (§ 2 písm. e).
Účel dotácie zostáva prevažne nezmenený oproti platnému zneniu. Pre zvýšenie prehľadnosti účelov dotácie boli doterajšie písmená a) h) zlúčené pod písmeno a), poradie ostatných
3
účelov bolo upravené taktiež s úmyslom zvýšiť prehľadnosť. Pod písmeno a) bol pridaný účel výstavby, prestavby, rekonštrukcie a preložky železničnej vlečky v reakcii na dopyt samospráv. Odstránené bolo doterajšie písmeno q), keďže doterajšie písmeno o) (novooznačené písmeno g) v sebe zahŕňa rovnaký účel. Na základe aplikačnej praxe sa pridávajú dva nové účely dotácie: preložka elektronických komunikačných sietí alebo vybraných líniových stavieb a náklady na štúdiu realizovateľnosti projektu súvisiaceho s rozvojom priemyselnej výroby, výskumua vývoja a služieb.
Potreba zahrnutia preložky elektronických komunikačných sietí (vedení a telekomunikačných zariadení) vyplýva zo zväčšujúceho sa územia pokrytého týmto druhom sietí, čo za následok zväčšujúcu sa pravdepodobnosť, že daný typ sietí bude tvoriť prekážku v realizácii investície v priemyselnej zóne. Keďže výstavbu tohto druhu sietí zabezpečujú vo veľkej väčšine súkromné spoločnosti a vzhľadom na to, že pre podporu širokopásmových sietí platia špecifické podmienky štátnej pomoci, navrhuje sa iba zahrnutie preložky a nie zahrnutie výstavby, prestavby a rekonštrukcie ako to je pri účeloch dotácie podľa písmena a). Zahrnutie preložky vybraných líniových stavieb – konkrétne ropovodov, plynovodov, produktovodov, teplovodov reaguje na aplikačnú prax, v ktorej sa čoraz častejšie vyskytuje potreba vykonať prekládku produktovodov alebo iných druhov líniových stavieb, ktoré prechádzajú pozemkom priemyselnej zóny.
Zahrnutie nákladov na projektovú dokumentáciu a na štúdiu realizovateľnosti projektu súvisiaceho s rozvojom priemyselnej výroby, výskumu a vývoja a služieb vyplýva z veľkého záujmu obcí pripravovať tento druh projektov. Najmä menšie obce však nemajú dostatočné prostriedky pokryť náklady, ktoré súvisia so spracovaním štúdie realizovateľnosti. Pri pravidelne vyhlasovaných výzvach na predkladanie žiadostí o poskytnutie dotácie podľa § 2 písm. e) sa predpokladať, že zahrnutie tohto účelu dotácie umožní obciam realizovať projekty v etapách.
Dochádza tiež k rozšíreniu doterajšieho písmena p) (novooznačené písmeno h) s cieľom zahrnúť možnosť prestavby nevyužívaných nehnuteľností v zóne vyčlenenej územným plánom na priemysel, prípadne výstavby ďalších stavieb, ktoré nevyhnutné pre rozvoj investícií. Vzhľadom na obmedzené možnosti príslušnej rozpočtovej kapitoly sa nepredpokladá využitie pre väčšie stavby.
Taktiež sa upravuje znenie doterajšieho písmena s) (novooznačené písmeno j), ktorého znenie reflektuje na značný počet tzv. brownfieldov znečistených priemyselnou výrobou, t. j. území, ktorých opätovné využitie na priemyselnú výrobu by bolo možné po odstránení environmentálnej záťaže. Oproti súčasnému zneniu sa negatívne vplyvy netýkajú len vládou schválených investícií.
Návrh ďalej vymedzuje niektoré z používaných pojmov. Medzi ne patrí pojmem úlohy súvisiace s prípravou územia na zabezpečenie rozvoja investícií a pojem mimoriadnea naliehavé úlohy súvisiace s investíciou investora, pričom špecifikácia úloh sa týka najmä účelov popísaných v odseku 1 s dôležitým rozlíšením, že v prvom prípade ide o úlohy, ktoré vytvárajú vhodné podmienky pre príchod investorov, pričom v druhom prípade ide o neodkladné úlohy, ktorých vykonanie je nutné, aby avizovaný investor umiestnil svoju investíciu. Vymedzuje sa tiež pojem zóna vyčlenená územným plánom pre priemysel v reakcii na zjednodušenie znenia účelov dotácie v odseku 1. Takto vyčlenená zóna zahŕňa funkčné využitie na priemyselnú výrobu, výskum a vývoj a súvisiace služby. Návrh taktiež vymedzuje pojem začatie prác na realizácii účelu, ktorý sa upravuje z dôvodu, aby nedošlo k poskytnutiu
4
dotácie na realizovaný účel. Taktiež sa vymedzuje pojem poskytnutie dotácie z dôvodu povinností prijímateľa, ktoré viazané na lehoty od momentu poskytnutia dotácie a pojem orgán verejnej správy.
Za účelom predídenia situácií, kedy by mohlo prísť k neúmyselnému poskytnutiu neoprávnenej štátnej pomoci sa navrhuje úprava, ktorá zamedzí podporiť vybrané účely dotácie na pozemkoch, ktoré sa nenachádzajú vo verejnom vlastníctve, t. j. nie vlastnené ani štátnymi či verejnými inštitúciami, ani nimi zriadenými osobami (napr. štátne podniky, komunálne podniky a pod.).
Navrhuje sa úprava, podľa ktorej možno dotáciu poskytnúť obci alebo vyššiemu územnému celku, a to na plnenie úloh súvisiacich s prípravou územia na zabezpečenie rozvoja investíciív zóne vyčlenenej na realizáciu projektov súvisiacich s rozvojom priemyselnej výroby, výskumu a vývoja a služieb alebo na plnenie mimoriadnych a naliehavých úloh súvisiacichs investíciou investora, ktorý zriadil alebo zriadi svoju prevádzku v zóne vyčlenenej na realizáciu projektov súvisiacich s rozvojom priemyselnej výroby, výskumu a vývoja a služieb.
Daná úprava reaguje na aplikačnú prax, z ktorej vyplýva, že čoraz menší počet investorov je ochotných čakať mesiace roky na výstavbu alebo dostavbu miestnej infraštruktúry potrebnej pre realizáciu svojej investície. Väčšina investorov z vyspelých krajín preferuje príchod do exitujúceho priemyselného areálu. Súčasná úprava počíta s plnením mimoriadnych a naliehavých úloh, teda takých, ktoré neodkladné pre realizáciu investície investora. Návrh v reakcii na vyššie uvedené počíta aj s plnením úloh súvisiacich s prípravou územia na zabezpečenie rozvoja investícií, teda takých, ktoré vytvoria vhodné podmienky na príchod investora.
Zachováva sa možnosť poskytnutia dotácie obchodnej spoločnosti založenej ministerstvom, pričom sa vypúšťa odkaz na investičný zámer podľa osobitného predpisu z dôvodu, že doterajšie znenie ustanovenia sa v praxi dalo využiť len veľmi zložito. Navrhované znenie predpokladá využitie dotácie poskytnutej na tento účel napríklad v prípade výstavby infraštruktúry pre priemyselný park vo vlastníctve štátu alebo v prípade prípravy strategického územia. V oboch prípadoch realizáciu projektu schváli vláda Slovenskej republiky. Prioritným dôvodom na poskytnutie podpory formou dotácie je efektívnejšie, účelnejšie a účinnejšie použitie verejných prostriedkov a odstránenie problémov pri prípadnom vrátení nevyčerpaných prostriedkov, ktoré môžu vzniknúť pri navyšovaní základného imania dotknutých obchodných spoločností.
Zavádza sa povinnosť ministerstva vyhlásiť výzvu na predkladanie žiadostí minimálne tri mesiace pred termínom predkladania žiadostí. Uvedené reaguje na požiadavku samospráv poskytnúť dlhší časový úsek na prípravu žiadostí o poskytnutie dotácie. Pridáva sa tiež možnosť pre ministerstvo vyhlásiť čiastkovú výzvu na niektoré účely dotácie, napr. výhradne na projektovú dokumentáciu. Reaguje sa tak na rozpočtové možnosti, ktoré pri nižšom objeme prostriedkov v príslušnej rozpočtovej kapitole umožnia vypísať menšiu čiastkovú výzvu.
Návrh ďalej upravuje možnosť spolufinancovania účelu dotácie žiadateľom. Nezavádza sa povinnosť spolufinancovania, avšak úpravou sa reaguje na doterajšiu nedostatočnú úpravu, ktorá spolufinancovanie nezohľadňovala vôbec. Pri spolufinancovaní z iných ako verejných prostriedkov sa vymedzujú pravidlá, ktoré zamedzia prípadnému neúmyselnému poskytnutiu neoprávnenej štátnej pomoci. Pri projektoch samospráv, ktoré majú potenciál získať spolufinancovanie tretích strán je táto možnosť preferovaná, pretože dochádza nielen
5
k ušetreniu a efektívnejšiemu vynakladaniu prostriedkov zo štátneho rozpočtu, ale tiež k prehlbovaniu spolupráce samospráv s ostatnými projektom dotknutými stranami.
Navrhovaná úprava taktiež počíta s povinnosťami prijímateľa dotácie. Základnou povinnosťou obce alebo vyššieho územného celku, ktorý je prijímateľom dotácie je realizácia účelu dotácie v súlade so zmluvou o poskytnutí dotácie. Zachováva sa povinnosť nepreviesť vlastnícke právo k stavebným objektom a k pozemkom pod infraštruktúrou, pričom sa navrhuje skrátenie lehoty neprevedenia vlastníckeho práva z 20 na 10 rokov od poskytnutia dotácie. Uvedené skrátenie lehoty reflektuje na aplikačnú prax a to najmä v prípade zmien investorov v priemyselných parkoch, ktoré vyvolávajú potrebu optimalizácie stavebných objektov.
Pri nehnuteľnostiach, na ktoré prijímateľovi bola poskytnutá dotácia podľa odseku 1 písm. g), h) alebo i) sa navrhuje zaviesť povinnosť zdržať sa zrušenia funkcie priemyselnej výrobyz územného plánu obce alebo územného plánu zóny na ploche, na ktorej sa nachádza nehnuteľnosť alebo prístupová komunikácia počas obdobia pätnástich rokov od poskytnutia dotácie. Úpravou sa navrhuje nahradiť povinnosť podľa § 7 ods. 4 platného znenia zákona, ktorá ukladá, že v nehnuteľnosti, na rekonštrukciu ktorej bola poskytnutá dotácia podľa odseku 1, sa musí vykonávať po rekonštrukcii priemyselná výroba počas najmenej 15 rokov. Prijímateľ minimálny vplyv na dodržiavanie povinnosti v platnom znení, preto sa navrhuje povinnosť, ktorú prijímateľ môže ovplyvniť zdržanie sa zmeny územného plánu. Navrhovaná povinnosť nezasahuje do kompetencií samospráv, keďže uvedenú povinnosť na seba samospráva preberá vedomým rozhodnutím podať žiadosť o poskytnutie dotácie, ktorej udelením na seba povinnosť viaže.
Návrh zároveň reaguje na povinnosť v platnom znení zákona, ktorá ukladá obci alebo vyššiemu územnému celku nepreviesť vlastnícke právo stavebných objektov podporených dotáciou po dobu ich účtovného odpisovania a pozemky podľa § 7 ods. 1 písm. m) platného znenia po dobu 20 rokov. Pri porušení povinnosti je prijímateľ dotácie povinný dotáciu vrátiť. Platné znenie nerieši pozemky podporené podľa § 7 ods. 1 písm. o) q) platného znenia zákona, ktorých predaj súkromnému vlastníkovi by mohol znamenať porušenie pravidiel štátnej pomoci alebo minimálnej pomoci. Navrhuje sa preto povinnosť, že v prípade, že ak dôjde k prevodu vlastníckych práv k nehnuteľnosti alebo prístupovej komunikácii, na ktorú prijímateľovi bola poskytnutá dotácia podľa odseku 1 písm. g), h) alebo i), je treba prevod vlastníckych práv vykonať pri dodržaní pravidiel štátnej pomoci a minimálnej pomoci (napr. prostredníctvom zvýhodneného prevodu nehnuteľného majetku podľa § 2 ods. 2 písm. d) zákona č. 57/2018Z. z. o regionálnej investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov) alebo za trhovú cenu v čase prevodu.
Zachovávajú sa povinnosti prijímateľa dotácie predkladať ministerstvu správy o použití dotácie a zostatku dotácie a záverečnú správu, ako aj povinnosť zverejniť informáciu o poskytnutí dotácie na webovom sídle, prípadne úradnej tabuli. Správy o použití dotácie a zostatku dotácie sa predkladajú v ročných intervaloch, nie v štvrťročných intervaloch ako doteraz, v snahe znížiť administratívnu záťaž prijímateľov.
Porušenie povinnosti realizovať účel dotácie v súlade so zmluvou, povinnosti zdržať sa odstránenia funkcie priemyselnej výroby, povinnosti sprístupniť účel dotácie užívateľom v prípade účelu spolufinancovaného z iných ako verejných prostriedkov a povinnosť v prípade prevodu vlastníckych práv k vybraným nehnuteľnostiam vykonať prevod pri dodržaní pravidiel štátnej pomoci alebo za trhovú cenu, návrh zákona identifikoval ako dôvody pre vrátanie dotácie v celej výške.
6
Porušenie povinnosti zdržať sa prevodu vlastníckeho práva pri vybraných účeloch dotácie je dôvodom pre vrátenie dotácie v čiastočnej výške, ak daný účel dotácie tvorí len časť celej poskytnutej dotácie. Ak časť dotácie, ktorej sa porušenie týka prekročí podiel 75 % poskytnutej dotácie, prijímateľ vráti dotáciu v celej výške.
K bodu 8 (§ 8b ods. 3 písm. b)
Navrhovaná úprava umožní potenciálne využitie daného ustanovenia na implementovanie schém v rámci Plánu obnovy a odolnosti.
K bodu 9 (§ 9 ods. 1)
Navrhuje sa zaviesť výlučne elektronické predkladanie žiadostí o poskytnutie dotácie vzhľadom na efektívnejšie vybavovanie týchto žiadostí, ktoré sa preukázalo pri poskytovaní dotácií na úhradu nájomného podľa § 13c. Zavedením výlučne elektronického podávania žiadosti nedochádza k diskriminácii žiadateľov vzhľadom na to, že na poskytnutie dotácie nie je právny nárok.
K bodu 11 (§ 9 ods. 5)
Navrhovaná úprava znenia odseku 1 reflektuje zosúladenie režimu zverejňovania výzvy pre účely poskytnutia dotácie s režimom podľa § 11 ods. 9 písm. c), čím dôjde k vypusteniu presného časového vymedzenia na predloženie výzvy pre účely poskytnutia dotácie podľa § 2 písm. d). V nadväznosti na uvedené je zároveň potrebné vypustiť aj časové vymedzenie predkladania žiadostí o poskytnutie dotácie podľa § 2 písm. d), keďže žiadosť sa predkladá na základe podmienok vyhlásenej výzvy na predkladanie žiadostí.
Súčasne navrhovaná úprava v odseku 2 reaguje na vypustenie prílohy č. 2 z technických príčin popísaných pri bode 23, pričom podoba žiadosti o poskytnutie dotácie podľa § 2 písm. d) bude upravená v prílohe výzvy na predkladanie žiadostí. Úprava umožní jednoduchšiu koordináciu podoby žiadosti s poskytovateľom elektronických služieb zodpovedným za prevádzku elektronických podaní.
K bodu 12 (§ 9 ods. 6)
Úprava sa vzťahuje na vypustenie odkazu na investičný zámer popísané pri bode 7.
K bodu 13 (§ 10 ods. 5)
Ustanovenie § 10 ods. 5 písm. d) sa navrhuje vypustiť kvôli duplicite s ustanovením ods. 5 písm. c) uvedeného paragrafu, podľa ktorého prílohou žiadosti údaje štatutárneho orgánu alebo členov štatutárneho orgánu potrebné na vyžiadanie výpisu z registra trestov.
Ustanovenie § 10 ods. 5 písm. e) sa navrhuje vypustiť z dôvodu jeho neúčelnosti pri aplikačnej praxi. Žiadateľ o dotáciu musí spĺňať podmienky podľa zákona č. 523/2004 Z. z.o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, podľa ktorého musí mať žiadateľ vysporiadané finančné vzťahy so štátnym rozpočtom. Daná podmienka je dostatočná na preukázanie vysporiadaných finančných vzťahov žiadateľa na účely žiadania o poskytnutie dotácie.
K bodu 14 a 25
Úprava sa navrhuje s cieľom zjednotiť formuláciu čísla účtu vo formáte IBAN v celom zákone.
7
K bodu 15 (§ 10 ods. 6)
Vzhľadom na doterajšiu aplikačnú prax a navrhované úpravy, sa vymedzujú obligatórne prílohy k žiadosti vo vzťahu k dotáciám na rozvoj priemyselnej výroby, výskumu a vývojaa služieb. Poradie ponechaných príloh k žiadosti bolo upravené do logického sledu.
Navrhuje sa úprava a spojenie viacerých doterajších príloh k žiadosti do jednej prílohy v podobe projektu súvisiaceho s rozvojom priemyselnej výroby, výskum a vývoja a služieb, ktorý obsahuje podrobnejšie informácie o účele dotácie a umožní ministerstvu kvalifikovanejšie vyhodnotiť kvalitu konceptu, na ktorý sa dotácia požaduje.
V súvislosti s predmetom žiadosti, ktorým je dotácia na výstavbu, zmenu stavby alebo stavebné úpravy, sa v prípade nepredloženia právoplatného rozhodnutia o povolení stavby podľa platného znenia zákona, pridáva spresnenie predložiť ho v lehote nie dlhšej ako štyri mesiace od dátumu doručenia žiadosti a nie dlhšej ako šesť mesiacov od dátumu doručenia žiadosti, ak sa účel dotácie zahŕňa aj dotáciu na projektovú dokumentáciu. Uvedená úprava sa navrhuje z dôvodu komplikácií plynúcich z nepredloženia právoplatného rozhodnutia o povolení stavby včas na vyplatenie dotácie z rozpočtovej kapitoly ministerstva na príslušný rozpočtový rok. Taktiež rozšírenie doby na šesť mesiacov pri dotáciách na projektovú dokumentáciu reaguje na záujem samospráv zahrnúť projektovú dokumentáciu a stavebné objekty do jedného projektu žiadosti o poskytnutie dotácie.
Ďalej úprava navrhuje prílohy k žiadosti: čestné vyhlásenie žiadateľa o správnosti, pravdivostia úplnosti údajov a informácií uvedených v žiadosti a o tom, že nedošlo k začatiu prác na realizácii účelu dotácie pred podaním žiadosti, vrátane príloh k žiadosti, a o tom, že nedošlok začatiu prác na realizácii účelu dotácie pred podaním žiadosti na ministerstvo, doklad, ktorým žiadateľ preukáže, že územie, na ktorom sa realizovať účel dotácie alebo bezprostredne susediace územie je vymedzené v schválenom územnom pláne obce alebo územnom pláne zóny ako územie, ktorého funkčné využitie je určené na priemyselnú výrobu, výskum a vývoja súvisiace služby a znalecký posudok vypracovaný odborne spôsobilou osobou v prípade, ak ide o výkup pozemkov alebo odkúpenie nehnuteľnosti.
Zachováva sa potreba predloženia mandátnej zmluvy s obchodnou spoločnosťou založenou ministerstvom, ktorá zabezpečí realizáciu účelu dotácie a verejného obstarávania, pričom sa hranica výšky požadovanej dotácie znižuje z 332 000 eur na 300 000 eur. Pridanie podmienky zabezpečenia procesu verejného obstarávania vyplýva z aplikačnej praxe.
Povinnosť priložiť zmluvu o budúcej zmluve medzi obcou alebo vyšším územným celkom a investorom k žiadosti o dotáciu sa navrhuje zachovať, no upraviť len pre použitie pri dotáciách podľa navrhovaného § 7 ods. 4 písm. b). Taktiež sa navrhuje úprava platného znenia rozšírením o investíciu, ktorou sa rozširuje prevádzka investora v priemyselnej zóne. Uvedené reaguje na prípad, kedy investor na realizáciu rozšírenia prevádzky nutne potrebuje stavebné úpravy miestnej infraštruktúry.
Navrhuje sa tiež pridať príloha, ktorou žiadateľ preukáže, že disponuje prostriedkami na spolufinancovanie a to čestným vyhlásením v prípade vlastných zdrojov a dokladom v prípade iných zdrojov. V prípade iných zdrojov taktiež predloží čestné vyhlásenie o tom, že tieto zdroje nepredstavujú štátnu pomoc ani minimálnu pomoc.
8
K bodu 16 (§ 10 ods. 8)
Úprava v nadväznosti na zavedenie elektronických žiadostí (bod 8). Prílohy okrem stavebného povolenia a dokladu o ohlásení stavby nesmú byť ku dňu podania žiadosti staršie ako štyri mesiace.
K bodom 17 a 19 (§ 11)
Navrhované úpravy vytvárajú priestor pre poskytnutie dotácie v neodkladnom prípade, kedy je nutné vykonať náležité stavebné úpravy miestnej infraštruktúry v zóne vyčlenenej pre priemysel, aby investor mohol neodkladne realizovať plánovanú investíciu.
Žiadosť o poskytnutie dotácie v takom prípade nevyhodnocuje komisia, ale príslušný odbor ministerstva a spolu s odporúčaním ju predloží ministrovi hospodárstva Slovenskej republiky, ktorý rozhodne o jej schválení alebo zamietnutí. Po schválení žiadosti sa informácia o schválení zverejní podľa doterajšieho odseku 6 (nový odsek 9) a pristúpi sa k podpisu zmluvy o poskytnutí dotácie, podobne ako po schválení žiadosti komisiou. O neschválení žiadosti bude ministerstvo žiadateľa informovať a zároveň sa informácia o neschválení zverejní.
Dôvodom nezaradenia komisie do procesu je ušetrenie času, ktorý je potrebný na zostavenie komisie, vypracovanie štatútu, menovanie jej členov a navrhnutie dátumu zasadania. Žiadosť podaná mimo vyhlásenej výzvy podľa navrhovaného § 7 ods. 4 písm. b) je však vyňatá výhradne z procesu schvaľovania komisiou na vyhodnocovanie žiadostí. Naďalej sa musí riadiť všetkými náležitosťami ustanovenými zákonom a prijímateľ dotácie schválenej na základe takejto žiadosti musí spĺňať rovnaké podmienky ako prijímateľ, ktorý žiadosť o dotáciu podal v rámci vyhlásenej výzvy. Vzhľadom na obmedzené možnosti rozpočtu kapitoly ministerstva nemožno očakávať pravidelné využitie navrhovanej úpravy. Avšak úprava vytvára flexibilnejší priestor na podporu investícií, kde investor pre umiestnenie investície zároveň zvažuje iné štáty a časový horizont pre dobudovanie potrebnej miestnej infraštruktúry, ktorá by zatraktívnila lokalitu v Slovenskej republike je obmedzený.
Uvedené sa taktiež týka dotácie pre obchodnú spoločnosť založenú ministerstvom, keďže v takom prípade by vzhľadom na stopercentné vlastníctvo ministerstva v spoločnosti vypisovanie výzvy na predkladanie žiadostí vytváralo zbytočnú administratívnu záťaž.
K bodu 18 (§ 11 ods. 3)
Návrh pridáva vetu, ktorou sa zahŕňa aplikačná prax vytvárania štatútu komisie, v ktorom sa upravuje najmä postup pri vyhodnocovaní výzvy, proces rokovania a zloženie komisie.
K bodu 21 (§ 11 ods. 6 a 7)
Navrhuje sa vloženie povinných náležitostí zmluvy o poskytnutí dotácie, ktoré reflektujú aplikačnú prax.
Taktiež sa navrhuje ustanoviť, že poskytovanie dotácií je naviazané na vyhlásenie výzvy na predkladanie žiadostí o dotáciu s výnimkou dotácie požadovanej v súvislosti s plnením mimoriadnych a naliehavých úloh súvisiacich s investíciou investora podľa navrhovaného § 7 ods. 4 písm. b).
K bodu 22 (§ 12 ods. 2 písm. c)
Doplnenie o § 3 ods. 1 písm. d) sa navrhuje na zosúladenie predpisu s právom EÚ. Pomoc na pokrytie mimoriadnych nákladov pri zatvorení uhoľných baní podľa prílohy rozhodnutia Rady 2010/787/EÚ z 10. decembra 2010 o štátnej pomoci na uľahčenie zatvorenia uhoľných baní neschopných konkurencie zahŕňa mimoriadne výdavky na pracovníkov, ktorí prišli alebo
9
prichádzajú o svoje zamestnanie, výplaty dôchodkov a dávok pracovníkom mimo zákonného systému, náklady na rekultiváciu povrchu, podpovrchové bezpečnostné práce vyplývajúce zo zatvorenia uhoľných výrobných jednotiek a iné, čo znamená „úhradu miezd, platov, odvodov, služobných príjmov a iných náhrad a osobných vyrovnaní“ podľa § 12 ods. 2 písm. c) zákona.
Doplnenie o ustanovenie § 6 sa navrhuje z dôvodu, aby aj žiadatelia o dotáciu na podporu ochrany spotrebiteľa mohli žiadať a úspešní žiadatelia následne použiť prostriedky aj na úhradu miezd a platov pre osoby participujúce na realizácii projektu v rozsahu a za podmienok stanovených v zmluve o poskytnutí dotácie.
K bodu 23 (§ 12 ods. 6)
Úprava sa navrhuje s cieľom odstrániť nadbytočný úkon v prípade, kedy je žiadateľom obec alebo vyšší územný celok, ktorého štatutárny orgán je volený a bezúhonnosť je podmienkou pasívneho volebného práva.
K bodu 24 (Prílohy č. 1 a č. 2)
Vypustenie Prílohy č. 1 a Prílohy č. 2 sa navrhuje z technických príčin, nakoľko elektronické služby, vrátane elektronických podaní žiadostí o poskytnutie dotácie, sa v snahe zjednotiť formu naprieč štátnou správou implementujú jednoduchšie z textového znenia zákona bez predpísaných vzorov.
K Čl. II
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. marca 2023.
V Bratislave 28. septembra 2022
Eduard Heger
predseda vlády Slovenskej republiky
Karel Hirman
minister hospodárstva Slovenskej republiky