Dôvodová správaA. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 71/2013 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladá Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) ako iniciatívny materiál.
Platné znenie zákona č. 71/2013 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov dostatočne nereflektuje význam miestnej infraštruktúry v priemyselných zónach, ktorá sa stáva čoraz dôležitejším faktorom ovplyvňujúcim rozhodnutie investorov umiestniť investíciu v priemyselnej zóne. Málo prehľadné a miestami nejednoznačné podmienky poskytnutia dotácie na tento účel vytvárajú pre samosprávy komplikácie nad rámec zložitej úlohy prilákania investora do priemyselnej zóny.
Hlavným cieľom návrhu zákona je upraviť podmienky poskytovania dotácií na rozvoj priemyselnej výroby, výskumu, vývoja a služieb v reakcii na aplikačnú prax a posun v oblasti infraštruktúry priemyselných zón dosiahnutý v období od vyhlásenia zákona. Vedľajším cieľom návrhu zákona je zapracovať bežné zmeny týkajúce sa ostatných účelov dotácií v reakcii na aplikačnú prax a úpravy reagujúce na stav v oblasti banských činností.
Medzi najvýznamnejšie navrhované zmeny zákona o poskytovaní dotácií, ktorými sa sleduje naplnenie cieľa vo vzťahu k dotáciám na rozvoj priemyselnej výroby, vývoja, výskumu a služieb patria:
-zahrnutie dvoch nových účelov použitia dotácie: preložka elektronických komunikačných sietí alebo vybraných líniových stavieb a náklady na štúdiu realizovateľnosti projektu súvisiaceho s rozvojom priemyselnej výroby, výskumua vývoja a služieb,
-zahrnutie odstránenia alebo zmiernenia negatívneho environmentálneho vplyvu spôsobeného priemyselnou výrobou zmenou doterajšieho účelu dotácie,
-ustanovenie pravidiel spolufinancovania účelu dotácie,
-pridanie novej kategórie úloh, na plnenie ktorých môže obec alebo vyšší územný celok žiadať dotáciu, a to úloh súvisiacich s prípravou územia na zabezpečenie rozvoja investícií,
-vytvorenie podmienok na podávanie žiadostí týkajúcich sa mimoriadnycha naliehavých úloh súvisiacich s investíciou investora aj mimo výzvy na predkladanie žiadostí,
-úprava povinností prijímateľa a požadovaných príloh žiadosti v reakcii na uvedené zmeny.
Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, služby verejnej správy pre občana, manželstvo, rodičovstvo a rodinu a nemá ani sociálne vplyvy.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, so zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Dátum účinnosti návrhu zákona sa navrhuje 1. marec 2023.