K bodu 7
Vkladá sa nový inštitút ako nástroj územného plánovania.
§ 31a popisuje význam územného stanoviska v procese povoľovania stavieb. Definuje ho ako hlavný podklad pre vydanie súladu územného stanoviska s územnoplánovaciu dokumentáciu, ktorou je územný plán obce a územný plán zóny. Keď pre územie na vydanie územného stanoviska je k dispozícii územný plán zóny, tak je podkladom pre vydanie územného stanoviska a keď nie je k dispozícii územný plán zóny, tak podkladom je územný plán obce. V prípade ak obec nemá schválenú územnoplánovaciu dokumentáciu, podkladom na vydanie územného stanoviska sa použijú ďalšie dostupné podklady, ktorými sú požiadavky ustanovené vykonávacími predpismi k tomuto zákonu, spracované územnotechnické podklady (§ 7) a existujúce ostatné podklady (§ 7a) ako aj všeobecné technické požiadavky na výstavbu (§ 47).
V odseku 3 je určená 30 dňová lehota na vydanie územného stanoviska odo dňa doručenia úplnej žiadosti stavebníka. Lehota plynie od podania úplnej žiadosti so všetkými prílohami v zmysle § 31b. Lehota je určená, pretože na územnoplánovaciu činnosť sa nevzťahuje správny poriadok. V prípade, že orgán územného plánovania po posúdení žiadosti nemôže potvrdiť súlad navrhovanej stavby s územný plánom, žiadosť stavebníka vráti s odôvodnením, prečo nie je možné vydať kladné územné stanovisko.
§ 31b určuje obsah žiadosti o územné stanovisko a jej povinné prílohy, spôsob a rozsah posudzovania navrhovanej stavby z hľadiska súladu so záväznou časťou územnoplánovacej dokumentácie alebo či nie je v rozpore so všeobecne technickými požiadavkami na výstavbu; s územnotechnickými podkladmi a s ostatnými existujúcimi podkladmi v prípade keď orgán územného plánovania nemá schválenú územnoplánovaciu dokumentáciu.
Odseky 3 a 4 popisujú štruktúru a obsah územného stanoviska a jeho prílohu, ktorou je výkres so zakreslením stavebného zámeru pre ktorý bolo vydané územné stanovisko.
V odseku 5 je určená lehota platnosti územného stanoviska, ktorá by mala zabezpečiť žiadateľovi dostatočný časový limit na kompletizáciu projektovej dokumentácie stavby a podania žiadosti o zlúčené územné a stavebné konanie stavby.
K bodu 8.
Do § 39a ods. 4 sa dopĺňa oprávnenie stavebného úradu spojiť územné konanie o umiestnení stavby so stavebným konaním pri ostatných stavbách pri súhlasnom územnom stanovisku podobne a za rovnakých podmienok, ako je to v prípade územného plánu zóny.
K bodu 9. a 10.
Do § 60 ods.1 a 2 sa dopĺňa územné stanovisko pre prípady, ak stavebný úrad spája konanie o umiestnení stavby so stavebným konaním; podkladom pre vydanie stavebného povolenia je aj územné stanovisko, preto žiadosť o vydanie stavebného povolenia musí byť v súlade s obsahom územného stanoviska a so zastavovacím plánom.
K bodu 11.
V § 61 ods. 2 sa dopĺňa povinnosť stavebného úradu prerokovať žiadosť o stavebné povolenie pri ústnom pojednávaní a miestnom zisťovaní v prípadoch, ak stavebný úrad a špeciálny stavebný úrad spájajú podľa § 65 konania potrebné na uskutočnenie stavby.
K bodu 12.
V novom odseku 7 v § 61 sa precizuje postup stavebného úradu pri spoločnom konaní so špeciálnym stavebným úradom.