D ô v o d o v á s p r á v aA. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o miestnych daniach“) predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Miloš Svrček, Katarína Hatráková, Peter Liba a Ľudovít Goga.
Navrhovaná zmena reflektuje na aplikačné problémy z praxe pri nedostatočnom zdanení rôznych objektov využívaných na podnikanie, ktoré nie sú stavbami podľa zákona o miestnych daniach. Súčasne sa reaguje na negatívnu prax úmyselnej zmeny účelu využitia stavby k 1. januáru zdaňovacieho obdobia s cieľom zaistenia nižšej sadzby dane ako je sadzba dane pre skutočné využitie stavby a tým získanie neoprávneného daňového zvýhodnenia.
B. Osobitná časť
Čl. I
K bodom 1 a 2 (§ 7 ods. 4 a § 8 ods. 4)
Cieľom tohto návrhu je rozšírenie osobitného režimu zdanenia pre transformačné stanice a predajné stánky o ostatné objekty používané na podnikanie, ktoré nie sú stavbou podľa zákona o miestnych daniach. Ide napríklad o rôzne „modulové stavby“, „dočasné stavby“ alebo premiestniteľné objekty, ktoré môžu podliehať povoleniu podľa stavebného zákona, ale ich umiestnenie v priestore sa realizuje inak ako pevným spojením so zemou alebo ukotvením pilótami. V súčasnosti sa z pohľadu zákona o miestnych daniach tieto objekty nezdaňujú ako stavby a pozemky pod nimi sú zdanené v štandardnom režime, t. j. parcela sa zaradí podľa toho, ako je vedená v katastri nehnuteľností.
Zákon o miestnych daniach v súčasnosti už pozná samostatný režim pre zdanenie pozemkov, na ktorých sú umiestnené transformačné stanice a predajné stánky, ktorým sa hodnota pozemku určuje nie podľa klasifikácie pozemku v katastri nehnuteľností a následne podľa hodnoty pôdy pre príslušný druh pozemku, ale podľa hodnoty stavebného pozemku v prílohe č. 2 zákona o miestnych daniach. Okrem toho, správca dane môže v súčasnosti všeobecne záväzným nariadením pre transformačné stanice, predajné stánky, pozemky s povolením dobývania ložiska nevyhradeného nerastu a pozemky využívané na fotovoltaiku určiť inú sadzbu dane ako určuje pre štandardné druhy pozemkov podľa § 6 ods. 1 zákona. Spravidla ide o vyššie zdanenie
týchto pozemkov v dôsledku vyššej hodnoty pôdy a vyššej sadzby dane. Po úprave príslušných ustanovení zákona o miestnych daniach bude môcť správca dane určiť daň z pozemkov pod ostatným objektom používaným na podnikanie s vyššou hodnotou pozemku a sadzbou dane, čím sa efektívne supluje zdanenie samotného objektu.K bodom 3 a 4 (§ 10 ods. 4 a 5)
Niektorí daňovníci za účelom získania neoprávnenej daňovej výhody podávajú (čiastkové) priznanie k dani z nehnuteľnosti, v ktorom uvedú nesprávny druh stavby, na ktorý obec určila vo všeobecne záväznom nariadení nižšiu sadzbu (spravidla ide o úmyselné preklasifikovanie na stavbu využívanú na pôdohospodársku produkciu alebo na skladovanie vlastnej pôdohospodárskej produkcie). Podľa § 10 ods. 4 je na zaradenie stavby rozhodujúci účel využitia stavby k 1. januáru zdaňovacieho obdobia. Ak má správca dane pochybnosti o správnosti zaradenia stavby so správnym účelom využitia stavby, vykoná procesné úkony podľa daňového poriadku (t. j. vyzve daňový subjekt na doplnenie/opravu priznania k dani z nehnuteľnosti, vykoná miestne zisťovanie, daňovú kontrolu), avšak spätné dokazovanie k 1. januáru zdaňovacieho obdobia nie je efektívne a dôkazy správcu dane sú často nedostatočné (objektívne sa stav k 1. januáru zdaňovacieho obdobia dokazuje ťažko).
Zámerom tejto legislatívnej úpravy teda je zlepšiť pozíciu správcu dane pri dokazovaní účelu využitia stavby v bežnom zdaňovacom období tak, aby nebolo potrebné dokazovať minulosť, ale prítomnosť. Inými slovami, pri daňovej kontrole bude rozhodujúci skutočný účel využitia stavby zistený v reálnom čase vykonania daňovej kontroly – uvedená výnimka zo zdanenia podľa účelu využitia stavby k 1. januáru však platí len pre zdaňovacie obdobie, v ktorom sa daňová kontrola vykonala; týmto nie je dotknuté právo správcu dane vykonať daňovú kontrolu do zániku práva vyrubiť daň aj za iné zdaňovacie obdobia. Ak daňovník v podanom (čiastkovom) priznaní k dani z nehnuteľnosti deklaroval konkrétny účel využitia stavby, ktorý nie je zhodný s účelom využitia stavby zisteným daňovou kontrolou, bude pre účely výpočtu dane mať prednosť účel využitia stavby zistený daňovou kontrolou. Tento režim sa navrhuje stanoviť len k stavbám, ku ktorým daňovník na to isté zdaňovacie obdobie podal riadne alebo čiastkové daňové priznanie. Ak sa v rámci vykonanej daňovej kontroly nepreukáže/nepotvrdí konkrétny účel využitia stavby v čase vykonanej daňovej kontroly, zaradí sa stavba medzi ostatné stavby podľa § 10 ods. 1 písm. i), a tak sa aj zdaní pre príslušné bežné zdaňovacie obdobie.
Čl. II
Ustanovenie upravuje nadobudnutie účinnosti tohto zákona.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Miloš Svrček, Katarína Hatráková, Peter Liba a Ľudovít Goga 2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov 3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
DOLOŽKAvybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
A.3. Poznámky
Predkladaný návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy ani na podnikateľské prostredie. Návrh zákona nemá vplyv na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti a nevyvoláva žiadne sociálne vplyvy.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.