1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2022
2023
2024
2025
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
467 280
0
0
0
v tom:
MS SR/0EK0C - IT financované zo ŠR – MS SR
MV SR/0EK0D - IT financované zo ŠR – MV SR
423 936
43 344
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
467 280
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
467 280
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
467 280
0
0
0
v tom:
MS SR/0EK0C - IT financované zo ŠR – MS SR
MV SR/0EK0D - IT financované zo ŠR – MV SR
423 936
43 344
0
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
2
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Rozpočtové prostriedky vo výške 423 936 eur budú zabezpečené v rámci limitu výdavkov kapitoly Ministerstvo spravodlivosti SR, z toho časť prostriedkov vo výške 127 440 eur súvisiaca so zabezpečením zmien vyplývajúcich z návrhu zákona a vytvorením nových elektronických služieb, formulárov a interaktívneho sprievodcu, bude zabezpečená z prostriedkov Plánu obnovy a odolnosti SR.
Rozpočtové prostriedky vo výške 43 344 eur budú zabezpečené v rámci limitu výdavkov kapitoly Ministerstvo vnútra SR.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“).
Návrh zákona bude implementovať Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky a Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky.
Návrh zákona zavádza nové elektronické služby, prostredníctvom ktorých bude možné zjednodušeným spôsobom založiť spoločnosť s ručením obmedzeným, ako aj zjednodušeným spôsobom zriadiť podnik alebo organizačnú zložku podniku zahraničnej osoby. Zjednodušené založenie spoločnosti s ručením obmedzeným bude možné prostredníctvom na to určeného elektronického formulára na vytvorenie spoločenskej zmluvy (zakladateľského dokumentu - spoločenská zmluva/zakladateľská listina), ktorý bude možné uzatvoriť elektronickými prostriedkami s pomocou interaktívneho sprievodcu, ktorý bude zakladateľov spoločnosti sprevádzať jednotlivými krokmi. Následne po vygenerovaní zakladateľského dokumentu a jeho autorizácii sa údaje zo zakladateľského dokumentu použijú na predvyplnenie elektronického návrhu na zápis údajov do obchodného registra, čím sa zníži riziko chybovosti pri manuálnom prepisovaní údajov.
Súčasťou tohto procesu bude aj získanie živnostenského oprávnenia pre vykonávanie presne vymedzených činností upravených v príslušnej prílohe Živnostenského zákona za predpokladu, že osoby, ktoré budú vykonávať činnosti, na ktoré sa bude vzťahovať živnostenské oprávnenie, budú spĺňať predpoklady pre ich vykonávanie, a to podmienku bezúhonnosti, spôsobilosti na právne úkony, ako aj dovŕšenie požadovaného veku. Uvedené podmienky sa budú preverovať v procese registrácie do obchodného registra. V tejto súvislosti je potrebné upraviť aj spôsob výmeny informácií medzi informačným systémom obchodného registra (isvs_6117) a informačným systémom živnostenského registra (IS CEZiR - isvs_199).
Súčasťou návrhu zákona je aj úprava spôsobu a rozsahu výmeny informácií medzi obchodným registrom a inými obchodnými registrami či evidenciami, v ktorých obchodné spoločnosti a iné zapisované subjekty registrované v jednotlivých členských štátoch prostredníctvom systému prepojenia centrálnych registrov, obchodných registrov a registrov spoločnosti.
Uvedeným návrhom zákona sa do právneho poriadku Slovenskej republiky transponujú požiadavky vyplývajúce zo smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1151 z 20. júna 2019, ktorou sa mení smernica (EÚ) 2017/1132, pokiaľ ide o používanie digitálnych nástrojov a postupov v rámci práva obchodných spoločností.
3
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
x iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2022
2023
2024
2025
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
V oblasti výdavkov predmetný návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet kapitoly Ministerstvo spravodlivosti SR v súvislosti s vplyvmi na informačný systém Obchodného registra (isvs_6117, IS Corwin), ktorý je podľa analýzy dodávateľa v celkovej výške 296 496 eur s DPH, z toho 247 080 eur bez DPH - 413 človekodní, a to za projektový manažment (38 MD), analýzu a návrh riešenia (81 MD), vývoj riešenia (213 MD), testovanie a dokumentáciu (81 MD). Náklady na predmetné zmeny sú rozpočtovo zabezpečené.
Informačný systém obchodného registra bude spracovávať nové formuláre, ktoré budú potrebné pre zjednodušené zakladanie či zriadenie zapisovaných subjektov. Súvisiacim vplyvom na informačný systém obchodného registra je aj rozšírenie parametrov výmeny informácií prostredníctvom funkcionality dátovej pumpy, cez ktorú bude prebiehať výmena informácií medzi informačným systémom obchodného registra a informačným systémom živnostenského registra (živnostenský úrad vydá osvedčenie o živnostenskom podnikaní bezodkladne po vykonaní zápisu subjektu do obchodného registra).
Podstatnú časť úpravy informačného systému obchodného registra tvorí aj úprava spôsobu a rozsahu výmeny informácií medzi obchodným registrom a inými obchodnými registrami či evidenciami, v ktorých obchodné spoločnosti a iné zapisované subjekty registrované v jednotlivých členských štátoch prostredníctvom systému prepojenia centrálnych registrov, obchodných registrov a registrov spoločnosti (tzv. BRIS III).
Návrh zákona negatívny vplyv aj na informačný systém elektronických služieb obchodného registra (isvs_241) a na Integračnú platformu eBOX (isvs_10498), v rámci ktorých dochádza k zavedeniu nových elektronických služieb a formulárov v súvislosti so zjednodušeným zakladaním spoločnosti s ručením obmedzeným a zjednodušeným zriadením podniku alebo organizačnej zložky podniku zahraničnej osoby. Zavedenie nových elektronických služieb zahŕňa tvorbu interaktívnych sprievodcov pre vyplnenie a odoslanie podania, tvorbu nových štruktúrovaných formulárov s podporou ich generovania (spoločenská zmluva alebo
4
zakladateľská listina, údaje na účel preverenia bezúhonnosti fyzickej osoby) a proces automatizovaného validovania a spracovania podania po jeho prijatí. Proces prijatia podania bude zahŕňať aj automatizované preverenie bezúhonnosti fyzickej osoby voči Registru trestov. V tejto oblasti bude mať návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet kapitoly Ministerstvo spravodlivosti SR, ktorý je podľa analýzy dodávateľa v celkovej výške 127 440 eur s DPH , z toho 106 200 eur bez DPH - 177 človekodní, a to za projektový manažment (29 MD), analýzu a návrh riešenia (54 MD), vývoj riešenia (68 MD), testovanie a dokumentáciu (26 MD). Náklady na predmetné zmeny zabezpečené z Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky.
Návrh zákona negatívny vplyv aj na rozpočet kapitoly Ministerstvo vnútra SR z dôvodu úpravy jednotlivých funkcionalít informačného systému živnostenského registra (IS CEZiR - isvs_199) nasledovne:
-program pre spracovanie údajov poskytnutých dátovou pumpou z obchodného registra,
-program pre vyselektovanie údajov o novom subjekte z poskytnutých údajov z dátovej pumpy,
-vytvorenie formulára (XML), ktorý bude vstupom pre zápis do IS CEZiR,
-integrácia s IS Fabasoft na základe informácie z dátovej pumpy automatizované vytvorenie DZEx vo Fabasofte, prílohou bude vytvorený formulár podľa predchádzajúceho bodu,
-funkcionalita pre vytvorenie vizualizácie formulára v IS CEZiR pre potreby referenta živnostenského úradu,
-funkcionalita pre načítanie údajov formulára do DB CEZiR,
-priradenie činnosti (predmety podnikania) podľa textu do číselníka SK NACE,
-zaslanie osvedčenia do schránky novovzniknutého subjektu,
-upravenie číselníka - zoznam voľných živností.
Vyššie uvedené úpravy funkcionalít informačného systému živnostenského registra (IS CEZiR - isvs_199) boli vyčíslené vo výške 43 344 eur. Náklady na predmetné zmeny rozpočtovo zabezpečené.
5
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2022
2023
2024
2025
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
6
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka: Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách) – Ministerstvo spravodlivosti SR
2022
2023
2024
2025
poznámka
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
423 936
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2 - 711
423 936
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
423 936
0
0
0
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách) – Ministerstvo vnútra SR
2022
2023
2024
2025
poznámka
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
43 344
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2 - 711
43 344
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
43 344
0
0
0
7
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2022
2023
2024
2025
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.