DÔVODOVÁ SPRÁVA
Všeobecná časť
Podľa zákona o hazardných hrách sa z odvodov z hazardných hier „zabezpečuje vykonávanie všeobecne prospešných služieb, ktorými najmä poskytovanie zdravotnej starostlivosti, poskytovanie sociálnej pomoci, humanitárna starostlivosť, tvorba, rozvoj, ochrana a obnova kultúrnych hodnôt, podpora umeleckej tvorby a kultúrnych aktivít, vzdelávanie, výchova, rozvoj športu, tvorba a ochrana životného prostredia a ochrana zdravia obyvateľstva.“ Kontrola Najvyššieho kontrolného úradu SR z roku 2021 zistila, že odvody z hazardných hier sa nepoužívajú na zákonom vymedzené účely. Pritom mnohí hráči majú problém s dostupnosťou liečby závislosti na hazardných hrách. Cieľom tohto zákona je zabezpečiť, aby sa aspoň časť odvodov z hazardných hier minula na prevenciu a liečbu závislosti na hraní. V roku 2021 prevádzkovatelia hazardných hier na odvodoch odviedli vyše 220 mil. EUR, z čoho 5% predstavuje 11 mil. EUR.
Osobitná časť
K čl. I bod 1
a)Ak závislá osoba nedoplatky na poistnom na verejné zdravotné poistenie, obmedzený prístup k plnohodnotnej liečbe. V mnohých prípadoch vplyvom závislosti daná osoba prichádza o väčšinu svojich príjmov a nie je schopná uhradiť nedoplatky na poistnom kým nepodstúpi liečbu závislosti. Liečbu môže nariadiť súd v prípade spáchania trestného činu. Štát nepriamo motivuje závislé osoby s nedoplatkami na poistnom, aby spáchali trestný čin a získali možnosť liečby na základe rozhodnutia súdu.
b)Niektoré zariadenia na liečbu závislostí dokážu prijať pacientov okamžite. V iným aj niekoľkomesačné čakacie lehoty. Navrhujeme dobudovať potrebné kapacity s cieľom úplne eliminovať čakacie lehoty pri liečbe závislostí.
c)Linka pomoci pre problémy s hraním je obsluhovaná operátorom v pracovných dňoch od 9:00 do 17:00. Mimo prevádzkových hodín je k dispozícií záznamník, teda v čase keď väčšina hráčov nie je v práci a má najviac času na hru. Navrhujeme nepretržitú prevádzku tejto Linky, aby sa hráči kedykoľvek mohli obrátiť na odborníka s prosbou o pomoc.
d)Intervenčné centrá pre obete domáceho násilia nemajú stabilný zdroj financovania zo štátneho rozpočtu. Tento zákon vyčleňuje zdroje na zabezpečenie ich stabilného financovania.
K čl. I bod 2
Zmena potrebná v súvislosti s prečíslovaním ods. 2 a 3 v § 70.
K čl. I bod 3
Zmena potrebná v súvislosti s prečíslovaním ods. 2 a 3 v § 70.
K čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona odo dňa 01.01.2023, čím sa dotknutým subjektom poskytne čas na prípravu.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 30/2019 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Negatívne
Žiadne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu
regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
x
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
A.3. Poznámky:
Podľa zákona o hazardných hrách sa z odvodov z hazardných hier „zabezpečuje vykonávanie všeobecne prospešných služieb, ktorými najmä poskytovanie zdravotnej starostlivosti, poskytovanie sociálnej pomoci, humanitárna starostlivosť, tvorba, rozvoj, ochrana a obnova kultúrnych hodnôt, podpora umeleckej tvorby a kultúrnych aktivít, vzdelávanie, výchova, rozvoj športu, tvorba a ochrana životného prostredia a ochrana zdravia obyvateľstva.“ Kontrola Najvyššieho kontrolného úradu SR z roku 2021 zistila, že odvody z hazardných hier sa nepoužívajú na zákonom vymedzené účely. Pritom mnohí hráči majú problém s dostupnosťou liečby závislosti na hazardných hrách. Cieľom tohto zákona je zabezpečiť, aby sa aspoň časť odvodov z hazardných hier minula na prevenciu a liečbu závislosti na hraní.
A.4. Alternatívne riešenia
Bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Bezpredmetné
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona:
Poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Martin Čepček.
2. Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 30/2019 Z. z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
3. Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a) v primárnom práve:
Nie je upravené.
b) v sekundárnom práve:
Nie je upravené.
c) v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie:
Nie je obsiahnuté.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)uviesť lehotu na prebranie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. aj osobitnú lehotu účinnosti jeho ustanovení:
Návrhom zákona sa nepreberá nový právny akt Európskej únie.
b)uviesť informáciu o začatí postupu Európskej komisie alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy
Proti Slovenskej republike nezačalo žiaden postup Európskej komisie alebo konanie Súdneho dvora Európskej únie podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
c)uviesť informáciu o právnych predpisoch, v ktorých uvádzané právne akty Európskej únie prebrané, spolu s uvedením rozsahu ich prebrania príp. potreby prijatia ďalších úprav
Návrhom zákona sa nepreberá nový právny akt Európskej únie.
5. Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
a)úplne