DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTInávrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 583/2008 Z. z. o prevencii kriminality a inej protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a)v primárnom práve
-čl. 3 Zmluvy o Európskej únii,
-čl. 82, čl. 83 a čl. 87 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
b)v sekundárnom práve
-smernica Európskeho parlamentu a Rady 2011/36/EÚ z 5. apríla 2011 o prevencii obchodovania s ľuďmi a boji proti nemu a o ochrane obetí obchodovania, ktorou sa nahrádza rámcove rozhodnutie Rady 2002/629/SVV (Ú. v. EÚ L 101, 15. 4. 2011), gestor: Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky, spolugestori: Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky a Generálna prokuratúra Slovenskej republiky,
-smernica Európskeho parlamentu a Rady 2012/29/EÚ z 25. októbra 2012, ktorou sa stanovujú minimálne normy v oblasti práv, podpory a ochrany obetí trestných činov a ktorou sa nahrádza rámcové rozhodnutie Rady 2001/220/SVV (Ú. v. EÚ L 315, 14. 11. 2012), gestor: Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky, spolugestori: Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, Generálna prokuratúra Slovenskej republiky,
c)v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie – v rozsudku Súdneho dvora Európskej únie vo veci C-603/19, ktorý okrem iného rozhodol, že článok 2 ods. 1 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2012/29/EÚ z 25. októbra 2012, ktorou sa stanovujú minimálne normy v oblasti práv, podpory a ochrany obetí trestných činov a ktorou sa nahrádza rámcové rozhodnutie Rady 2001/220/SVV, sa má vykladať v tom zmysle, že táto smernica sa neuplatňuje na právnické osoby ani na štát, aj keď im vnútroštátne právo priznáva postavenie poškodeného v rámci trestného konania.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebranie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. aj osobitnú lehotu účinnosti jeho ustanovení – smernicu Európskeho parlamentu a Rady 2011/36/EÚ bola Slovenská republika povinná transponovať do 6. apríla 2013, smernicu Európskeho parlamentu a Rady 2012/29/EÚ do 16. novembra 2015,
b)informácia o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu